PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej przeprowadzonej w Hotelu „MOSiR”**, położonym w Białymstoku, ul. Wołodyjowskiego 5.
Kontrola przeprowadzona została w dniu 13.02.2004r. przez:
- Małgorzatę Luto — starszego inspektora w Wydziale Rozwoju Regionalnego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego na podstawie upoważnienia nr 7/04 z dnia 10lutego 2004r. Pani Ewy Welc — p.o. Dyrektora Wydziału Rozwoju Regionalnego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego;
- Wiktora Żmieńkę — starszego inspektora w Wydziale Rozwoju Regionalnego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego na podstawie upoważnienia nr 6/04 z dnia 10lutego 2004r. Pani Ewy Welc — p.o. Dyrektora Wydziału Rozwoju Regionalnego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Przedsiębiorca świadczący usługi hotelarskie: Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Białymstoku, ul. Włókiennicza 4, NIP: 542-020-06-94, REGON: 000986716. Funkcję dyrektora MOSiR w Białymstoku pełni od 20.01.1992r. Pan Janusz Rećko.
Właściciel hotelu MOSiR: Gmina Białystok.
Kierownikiem hotelu MOSiR jest od 1.04.1995r. Pani Elżbieta Rećko, zatrudniona w MOSiR w Białymstoku od 1992r.
Kontrola przeprowadzona została w obecności: Pani Elżbiety Rećko - kierownika hotelu oraz Pana Bohdana Kapanajko - kierownika zespołu obiektów sportowych MOSiR.
Temat kontroli: Spełnianie przez obiekt hotelarski zaszeregowany do rodzaju hotel wymagań, co do wyposażenia, kwalifikacji personelu oraz zakresu świadczonych usług.
Zbadano spełnianie przez hotel ** „MOSiR” położony w Białymstoku, ul. Wołodyjowskiego 5:
- wymagań, określonych w art.35 ust.1 ustawy z dnia 29.08.1997r. o usługach turystycznych (Dz.U. z 2001r. Nr 55, poz.578zm. Dz.U. z 2003r. Nr 124, poz.1152) oraz w § 4 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13.06.2001r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz.U. Nr 66, poz.665);
- wymagań co do wyposażenia, kwalifikacji personelu i zakresu świadczonych usług, a także minimalnych wymagań w zakresie dostosowania obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie do potrzeb osób niepełnosprawnych, określonych w załączniku nr 1 i nr 8 w/w rozporządzenia.
W toku kontroli ustalono, co następuje:
Spełnianie przez hotel wymagań określonych w art.35 ust. 1 pkt. 2 ustawy o usługach turystycznych oraz § 4 rozporządzenia w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie było dokumentowane w zakresie wymagań:
1. sanitarnych::
- protokołem z kontroli Nr HT-34703 przeprowadzonej w dniu 20.11.2003r. w Hotelu „MOSiR” przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Białymstoku w związku ze sprawowanym nadzorem sanitarnym-kontrola kompleksowa obiektu-naruszeń nie odnotowano (akta kontroli, str.1),
2. przeciwpożarowych:
- protokołem z kontroli przeprowadzonej w dniu 29.01.2004r. w Hotelu „MOSiR” przez Komendę Miejską Państwowej Straży Pożarnej (akta kontroli, str.2 )
- opinią z dnia 4 lutego 2004r. KM Państwowej Straży Pożarnej (akta kontroli, str.3)
3. budowlanych:
- opinią rzeczoznawcy budowlanego w sprawie bezpieczeństwa użytkowania Hotelu MOSiR w Białymstoku z dnia 14.03.2002r. (akta kontroli, str.4) wraz z uzupełnieniem przedmiotowej opinii, wystawionym przez rzeczoznawcę budowlanego w dniu 23.02.2004r. (akta kontroli, str.5)
- książką obiektu budowlanego, zawierającą wpisy potwierdzające przeprowadzenie następujących kontroli okresowych, wymaganych przepisami prawa budowlanego:
- kontroli sprawdzającej stan techniczny i drożność przewodów kominowych (dokonywanej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego co najmniej 1 raz w roku) - wpis dokonany na podstawie protokołu sprawozdawczo-opiniodawczego z okresowej kontroli przewodów kominowych i połączeń dymowych oraz urządzeń wentylacyjno-kominowych przeprowadzonej w dniu 26.01.2004r. w Hotelu „MOSiR” w Białymstoku przez mistrza kominiarskiego (akta kontroli, str.6)
- kontroli stanu sprawności technicznej i wartości użytkowej całego obiektu (dokonywanej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego co najmniej raz na 5 lat) - wpis dokonano na podstawie protokołu kontroli. z okresowej sprawności technicznej i wartości użytkowej obiektu budowlanego, estetyki obiektu oraz jego otoczenia przeprowadzonej w dniu 4.02.2004r, (akta kontroli, str.7)
- kontroli instalacji elektrycznej (dokonywanej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego co najmniej raz na 5 lat) - wpisy dokonane na podstawie: protokołu badania ochrony dodatkowej przed dotykiem pośrednim dokonanego w dniu 27.03.2000r., protokołu badania ochrony dodatkowej przed dotykiem pośrednim dokonanego w dniu 15.04.2003r., protokołu Nr 10/2003 badania rezystencji izolacji instalacji i urządzeń elektrycznych z kwietnia 2003r. (akta kontroli, str.8)
- kontroli instalacji piorunochronnej (dokonywanej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego co najmniej raz na 5 lat) — wpis dokonano na podstawie protokołu badań urządzenia piorunochronnego z dnia 26.03.2000r. (akta kontroli, str.9)
- kontroli sprawdzającej stan techniczny instalacji urządzeń służących ochronie środowiska przeprowadzonej w dniu 4.02.2004r. (akta kontroli, str.10)
1. Spełnianie przez hotel wymagań, co do wyposażenia, kwalifikacji personelu i zakresu świadczonych usług, określonych w załączniku nr 1 do w/w rozporządzenia przedstawia się następująco:
- Obiekt stanowi odrębny budynek lub wydzieloną część budynku. Obiekty zlokalizowane w wielu budynkach powinny być połączone stałymi zabudowanymi przejściami, zapewniającymi dostęp do wszystkich usług w obiekcie — wymaganie było spełnione (obiekt stanowił odrębny budynek).
· Zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzenia:
- Bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, chronione przed nadmiernym napływem chłodnego powietrza z zewnątrz — wymaganie było spełnione
- Zagospodarowanie otoczenia obiektu obejmujące utwardzoną nawierzchnię dojazdów i dojść, należyte utrzymanie zieleni ozdobnej i izolacyjnej, oświetlenie terenu i oddzielenie części gospodarczej od części dostępnej dla gości - wymaganie było spełnione
· Instalacje i urządzenia techniczne:
- W części ogólnodostępnej obejmującej hall recepcyjny, sale gastronomiczne i wielofunkcyjne:
- wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna — wymaganie było spełnione
- W części pobytowej - j.m. - wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna — wymaganie było spełnione
- Wentylacja mechaniczna wyciągowa w.h.s. — dla** i * dopuszcza się wentylację grawitacyjną, przy centralnym zaopatrzeniu w ciepłą wodę, w w.h.s. z oknem lub przy kubaturze kabin ustępowych przekraczającej 6,5 m³- wymaganie nie było spełnione ww.h.s. przy jednostkach mieszkalnych Nr 603-604, 505, 305-306.
- Ogrzewanie - w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanej — wymaganie było spełnione
- Instalacja sanitarna: zimna i ciepła woda przez całą dobę — wymaganie było spełnione
- Komfort akustyczny w całym obiekcie zgodnie z Polską Normą - w dniu kontroli przedłożono zlecenie wykonania pomiarów akustyki w Hotelu MOSiR z dnia 11.02.2004r. skierowane do Zakładu Ekspertyz i Ochrony Atmosfery w Białymstoku (akta kontroli, str.11). Następnie w dniu 18.02.2004r. przedłożono protokół Nr 1/04 z dn. 16.02.2004r. z kontrolnego badania dźwięku w pomieszczeniach przeznaczonych do przebywania ludzi (akta kontroli, str.12) Przedmiotowy protokół w pkt.8-Ocena wyników zawiera co następuje: „Na podstawie polskiej normy PN-87/B-02151/02. „Akustyka budowlana. Ochrona przed hałasem pomieszczeń w budynkach. Dopuszczalne wartości poziomu dźwięku w pomieszczeniach” stwierdzono, że w pokojach gościnnych Hotelu MOSiR przy ul. Wołodyjowskiego 5 w Białymstoku występuje komfort akustyczny odpowiadający obiektom hotelarskim kategorii II.”
- Oświetlenie dostosowane do charakteru pomieszczeń — wymaganie było spełnione
- Telefon i fax dostępny dla gości w recepcji- wymaganie było spełnione
- Dźwigi osobowe /ew. schody ruchome/ powyżej 4 kondygnacji - wymaganie było spełnione
· Podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego i użytkowości obiektu:
- Hall recepcyjny o powierzchni minimum 20 m² - wymaganie było spełnione
- Zespół higieniczno-sanitarny przy części ogólnodostępnej:
- Wyposażenie minimum:
- Umywalki z blatem lub półką— wymaganie było spełnione
- Lustro nad każdą umywalką, z górnym lub bocznym oświetleniem — wymaganie było spełnione
- Dozownik do płynnego mydła — wymaganie było spełnione
- Suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytku - wymaganie było spełnione
- Pojemnik na papier i odpady - wymaganie było spełnione
- Wieszaki ścienne — wymaganie było spełnione
- Wc — wymaganie było spełnione
Hotel posiadał 41 pokoi, dysponował 79 miejscami noclegowymi.
A. Skontrolowano następujące pokoje:
- Jednoosobowe: 603-604 (pokoje w segmencie ze wspólną łazienką), 505, 307
- Dwuosobowe: 601, 401, 305-306 (pokoje w segmencie ze wspólną łazienką)
- Trzyosobowe: 201
· Część mieszkalna.
- Powierzchnia mieszkalna w m² (nie obejmuje wyodrębnionych w.h.s., przedpokojów, aneksów barowych, loggii itp.):
- Pokój 1-osobowy - 9 m² - z w/w jednostek mieszkalnych wymagania nie spełniał pokój Nr 307 (pokój bez łazienki), który nie miał 9 m².
- Pokój 2-osobowy — 12 m² - spełniał
- Pokój 3-osobowy - 16 m²- spełniał
1- w/w pokojach stwierdzono, co następuje:
· Wyposażenie jednostki mieszkalnej w meble i elementy uzupełniające:
- Zestaw wyposażenia meblowego (w obiektach* -** dopuszcza się meble wielofunkcyjne):
- Łóżko jednoosobowe o wymiarach 90x200-210 cm - wymaganie było spełnione
- Nocny stolik lub półka przy każdym łóżku - wymaganie było spełnione
- Wnęka garderobiana, minimum 3 wieszaki na osobę - wymaganie było spełnione (były szafy)
- Biurko lub stół - wymaganie było spełnione
- Bagażnik - wymaganie było spełnione
- Krzesło lub inny mebel do siedzenia (1 na osobę, lecz nie mniej niż 2 na pokój) -wymaganie było spełnione
- Lustro - wymaganie było spełnione, za wyjątkiem pokoju Nr 604, w którym brakowało lustra
- Wieszak ścienny na wierzchnią odzież - wymaganie było spełnione
- Oświetlenie:
- Lampka nocna przy każdym łóżku umożliwiająca czytanie w pozycji leżącej - wymaganie było spełnione
- Lampa oświetlająca miejsce do pracy (stół lub biurko) — wymaganie nie było spełnione
- Oświetlenie ogólne- wymaganie było spełnione
- Wyposażenie uzupełniające:
- Radioodbiornik lub możliwość odbioru programu radiowego - wymaganie było spełnione
- Co najmniej dywanik przy łóżku - była wykładzina dywanowa
- Firany, żaluzje lub rolety przepuszczające światło — wymaganie było spełnione
- Zasłony, rolety lub żaluzje okienne zaciemniające — wymaganie było spełnione
- Elementy dekoracyjne - wymaganie było spełnione
- Materiały informacyjne dotyczące usług hotelu i bezpieczeństwa gości oraz hotelowe materiały piśmiennicze - wymaganie nie było spełnione, nie było materiałów piśmienniczych
- Popielniczka w pokojach dla palących - wymaganie było spełnione
- Kosz na śmieci w pokojach bez w.h.s. - wymaganie było spełnione
· Urządzenia i wyposażenie węzłów higieniczno-sanitarnych przy jednostkach mieszkalnych
- Wyposażenie podstawowe:
- Wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa— wymaganie było spełnione
- Umywalka z blatem lub półką, z bocznym lub górnym oświetleniem - wymaganie było spełnione
- WC - wymaganie było spełnione
- Wyposażenie uzupełniające:
- Osłona wanny lub natrysku - wymaganie było spełnione
- Mydelniczka, papiernica, haczyki, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i natrysku - wymaganie było spełnione
- Lustro z górnym lub bocznym oświetleniem - wymaganie było spełnione za wyjątkiem w.h.s. przy pokoju Nr 604, w którym brakowało oświetlenia
- Uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną - wymaganie było spełnione
- Pojemnik na śmieci (niepalny lub trudnopalny) - był pojemnik na śmieci
- Zestaw minimum dla jednej osoby:
- Mydełko toaletowe lub dozownik mydła — wymaganie było spełnione
- Ręcznik - wymaganie było spełnione
- Szklanka lub kubeczek jednorazowy — wymaganie było spełnione
- Torba higieniczna - wymaganie było spełnione
- Procent pokoi z pełnym węzłem higieniczno-sanitarnym-50%- wymaganie było spełnione
Urządzenia higieniczno-sanitarne ogólne w części pobytowej:
- Liczba miejsc noclegowych w pokojach bez w.h.s. na jedno urządzenie:
- Umywalka z blatem lub półką — 5 -wymaganie było spełnione
- Wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa -10 -wymaganie było spełnione
- WC z umywalkami (minimum jeden osobny dla kobiet i jeden osobny dla mężczyzn)-15 — w zakresie ilości osób przypadających na jedno urządzenie wymaganie było spełnione, natomiast nie było w zakresie osobnego WC dla kobiet i mężczyzn
- Wyposażenie dodatkowe:
- lustro- wymaganie było spełnione
- dozownik do płynnego mydła- wymaganie było spełnione
- suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytku - wymaganie było spełnione
- pojemnik trudnopalny na papier i odpady- był pojemnik
- wieszaki ścienne- wymaganie było spełnione
· Oferta usług podstawowych i uzupełniających
- Zapewnienie gościom sprzedaży gorących napojów przez całą dobę; dopuszcza się zamiennie sprzedaż z automatów i sprzedaż w recepcji - była możliwość nieodpłatnego podawania gościom gorących napojów w recepcji, odpłatna sprzedaż napojów realizowana była przez restaurację (czynną w godz. 7.00-10.00; 14-do ostatniego gościa)
- Budzenie — wymaganie było spełnione (usługę realizowała recepcja)
- Przechowywanie bagażu gości, także przed zajęciem i po zwolnieniu pokoju a także przechowywanie pieniędzy i przedmiotów wartościowych gości -czynne całą dobę — wymaganie było spełnione
- Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach — apteczka, personel recepcji przeszkolony w pomocy przedlekarskiej, przywołanie pomocy lekarskiej — była apteczka, personel podczas szkolenia bhp miał również elementy przeszkolenia z zakresu pomocy przedlekarskiej (akta kontroli, str.13-18)
- Usługi gastronomiczne:
- aperitif bar lub bar kawowy — była restauracja, która na podstawie umowy najmu została wynajęta spółce cywilnej „Halgen”
- podawanie śniadań — wymaganie było spełnione
- Możliwość oglądania telewizji w miejscu ogólnodostępnym- były telewizory w pokojach
- Zmiana pościeli i ręczników, co trzy dni lub na życzenie gości — wymaganie było spełnione
2. Spełnianie przez hotel (obiekt wybudowany przed 1 kwietnia 1995r.) wymagań minimalnych wymagań w zakresie dostosowania obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych, określonych w załączniku nr 8 do w/w rozporządzenia, przedstawiało się następująco:
- W obiektach powyżej 50 j.m. co najmniej jedna j.m. powinna być dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, a dla każdych kolejnych rozpoczętych 100 j.m. powyżej 100 j.m. co najmniej jedna — nie dotyczy, obiekt dysponował 41 jednostkami mieszkalnymi
- Ogólnodostępne elementy wyposażenia obiektu, takie jak urządzenia komunikacji wewnętrznej, przyciski i wyłączniki powinny być umieszczone na wysokości 90-110 cm, umożliwiającej swobodne korzystanie osobie poruszającej się na wózku— wymaganie było spełnione
- Co najmniej jeden telefon ogólnodostępny przystosowany do korzystania przez osoby niepełnosprawne, umieszczony na wysokości 90-110 cm, umożliwiającej swobodne korzystanie osobom poruszającym się na wózku — była budka telefoniczna 10 m od hotelu.
- Co najmniej jedno stanowisko recepcyjne powinno dysponować ladą o wysokości nie przekraczającej 90 cm, z podjazdem o wysokości min. 67 cm; lub powinno być wydzielone osobne stanowisko obsługi osób poruszających się na wózkach — wymaganie nie było spełnione
- W salach gastronomicznych i wielofunkcyjnych należy przystosować miejsca umożliwiające korzystanie z usług osobom na wózkach — hotel** (dwugwiazdkowy) w myśl załącznika Nr 1, l.p.49 rozporządzenia w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie nie miał obowiązku w dniu kontroli dysponowania salami wielofunkcyjnymi, natomiast nie sprawdzono spełnienia powyższego wymagania w sali restauracyjnej, z uwagi na fakt, że w trakcie kontroli restauracja była nieczynna (przerwa od 10 do 14).
Kierownikowi obiektu udzielono instruktażu z zakresu przepisów dotyczących obiektów hotelarskich.
Kierownik jednostki kontrolowanej został pouczony, że może zgłosić umotywowane zastrzeżenia do treści ustaleń protokołu przed jego podpisaniem oraz pisemne wyjaśnienia, co do zawartych w protokole ustaleń, w ciągu 7 dni od podpisania protokołu.
Po odczytaniu protokół został podpisany bez zastrzeżeń.
Fakt kontroli odnotowano w książce kontroli pod poz. nr 6.
Protokół sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach, z czego jeden doręczono kierownikowi kontrolowanego obiektu.
02.03.04r.
Kierownik Hotelu
MOSiR
Elżbieta Rećko
data i podpis kierownika obiektu hotelarskiego |
Małgorzata Luto Wiktor Żmieńka
podpisy osób kontrolujących |