Białystok, dnia 5 marca 2004 r.
PS.I.0932- 3/04
Pan
Ryszard Pogorzelski
Wójt
Gminy
Kobylin Borzymy
Uprzejmie informuję, iż w dniu 27
stycznia 2004 roku inspektor Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku przeprowadził kontrolę w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej
w Kobylinie Borzymach w
zakresie realizacji zadań zleconych na podstawie ustawy z dnia 29 listopada
1990 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414 z późn. zm.).
W wyniku kontroli, której wyniki zostały
przedstawione w protokole kontroli podpisanym w dniu 9 lutego 2003 r.
stwierdzono szereg nieprawidłowości tj.:
1)
Przy ustalaniu uprawnień do zasiłku stałego dla
osób zdolnych do pracy, lecz nie pozostających w
zatrudnieniu, ze względu na opiekę nad dzieckiem wymagającym stałej opieki i
pielęgnacji naruszono przepisy art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 29 listopada 1990
r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz.
414 z późn. zm.), co
spowodowało, że dla 8 osób wymienionych w protokole kontroli na str. 3, 4, 5, 6
i 7 wypłacono świadczenia nienależne.
Nienależne
świadczenia w formie zasiłku stałego Ośrodek Pomocy Społecznej w Kobylinie Borzymach wypłacił w
kwocie:
-
za 2001 r.- 406 zł
-
za 2002 r.- 12.050 zł
-
za 2003 r.- 28.424 zł
-
za I.2004 r.-
836 zł
Kontrola ustaliła, że dotacja budżetowa
została wykorzystana przez OPS w Kobylinie Borzymach niezgodnie z przeznaczeniem w ogólnej kwocie
41.716 zł.
2)
W aktach osób korzystających z pomocy w formie
zasiłku stałego brak jest dokumentów określonych w § 7 Rozporządzenia MPiPS z 18.09.2001 r. w sprawie
wywiadów środowiskowych (rodzinnych) (Dz. U. Nr 114, poz. 1220 z późn. zm.), między innymi:
-
zaświadczeń z urzędu gminy
potwierdzających powierzchnię gospodarstwa rolnego w hektarach
przeliczeniowych,
-
zaświadczeń potwierdzających
otrzymywanie zasiłków rodzinnych i ich wysokość,
-
dowodów opłacania składki na
ubezpieczenie społeczne rolników, określających wysokość składki,
-
oświadczeń z osiąganej pracy
dorywczej.
Decyzje administracyjne
nie zawierają wszystkich elementów określonych w art. 107 Kpa,
w szczególności brak jest uzasadnienia prawnego i faktycznego. Nie określono
terminu wypłaty świadczenia. Wywiady środowiskowe nie odzwierciedlają sytuacji materialno-bytowej i zdrowotnej rodzin ubiegających się o
pomoc.
3)
Przy ustalaniu uprawnień do zasiłku stałego
wyrównawczego dla osoby wymienionej na str.9 protokołu pod poz. 2 stwierdzono
brak wniosku (art. 38 ustawy o pomocy społecznej). W decyzji przyznającej
świadczenie brak klauzuli o sposobie i terminie wypłaty świadczenia. Przy
wyliczaniu dochodu rodziny naruszono przepisy art. 2a ust. 1 pkt 2 i 45 ustawy o pomocy społecznej, miało to wpływ na
wysokość zasiłku stałego wyrównawczego.
4)
Zasiłki okresowe przyznano w oparciu o niekompletną
dokumentację, co spowodowało naruszenie przepisów ustawy o pomocy społecznej i
rozporządzenia MPiPS z 18.09.2001 r.
w sprawie wywiadów środowiskowego (rodzinnego) (Dz. U. Nr 114, poz. 1220).
Szczegółowy opis nieprawidłowości dla poszczególnych świadczeniobiorców
zawarty jest na str. od 9 do 11 protokołu kontroli.
5)
Zasiłki macierzyńskie okresowe i jednorazowe
przyznawano w oparciu o niekompletną dokumentację (§ 7 rozporządzenia w sprawie
wywiadów środowiskowych), co uniemożliwiło kontrolującemu ustalenie, czy
wysokość zasiłków macierzyńskich okresowych jest prawidłowa.
Ponadto w wyniku kontroli ustalono, że
zadania pomocy społecznej w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Kobylinie Borzymach realizowane
były przez aspiranta pracy socjalnej, który obsługuje rejon opiekuńczy
zamieszkujący przez ok. 3.800 osób i kierownika ośrodka, który nie posiada
specjalizacji z zakresu organizacji pomocy społecznej. Od 1 lutego 2004 roku
jak wynika, z informacji pana Wójta w Ośrodku Pomocy Społecznej w Kobylinie Borzymach pracuje tylko
1 pracownik z Kierownikiem rozwiązano umowę o pracę.
W myśl art. 46 ust. 8 ustawy o pomocy
społecznej - ośrodek pomocy społecznej zatrudnia pracowników socjalnych
proporcjonalnie do liczby ludności gminy w stosunku jeden pracownik socjalny na
2 tysiące mieszkańców, nie mniej niż trzech pracowników. Osoby zatrudnione na
stanowiskach kierowniczych w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej są
obowiązane posiadać co najmniej 3 letni staż pracy w
pomocy społecznej oraz specjalizację z organizacji pomocy społecznej (art. 51 a
ustawy o pomocy społecznej).
Wywiady środowiskowe sporządzane są
przez aspiranta pracy socjalnej - co jest niezgodne z przepisami
art. 43 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej, w myśl którego wywiad
sporządza pracownik socjalny.
Przedstawiając powyższą ocenę i uwagi
wnoszę o spowodowanie:
1.
Wszczęcia postępowania administracyjnego w celu
pozbawienia uprawnień do zasiłku stałego osoby wymienione w protokole kontroli
na str. 3, 4, 5, 6, 7 i wydania decyzji administracyjnych pozbawiających
uprawnień do zasiłku stałego.
2.
Uregulowania w formie decyzji administracyjnej
prawa do zasiłku stałego dla osób wymienionych w protokole na stronie 4
protokołu, pod poz.2 i na str. 6 protokołu pod poz.6.
3.
Wystąpienia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w
Łomży o stwierdzenie nieważności decyzji Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w
Kobylinie Borzymach Nr 1/04
z 15.01.2004 r., Nr 2/03 z 25.11.2003 r. i Nr 1 z 30.06.2003 r.
przyznających zasiłek stały dla osób wymienionych w protokole kontroli na str.
6 pod poz. 5, str. 7 pod poz. 7 i pod poz. 8.
4.
Dokonania zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z
przeznaczeniem, tytułem wypłaty zasiłków stałych za rok 2001 w kwocie 406 zł,
za rok 2002 w kwocie 12.050 zł i za rok 2003 w kwocie
28.424 zł - na rachunek Wydziału Finansowego PUW w
Białymstoku (Nr konta PUW 23101010490011402231000000 z dopiskiem zwrot dotacji
za lata 2001 - 2003) wraz z odsetkami liczonymi od łącznej kwoty 40.880 zł od dnia 9 lutego 2004 r. do dnia zwrotu dotacji.
5.
Dokonania zwrotu dotacji wykorzystanej w styczniu
2004 roku w kwocie 836 zł niezgodnie z przeznaczeniem na bieżące finansowanie
zadań zleconych z rozdziału 85314, tytułem wypłaconych zasiłków stałych.
6.
Zweryfikowania uprawnień z tytułu składek na
ubezpieczenie społeczne i zdrowotne u osób otrzymujących zasiłki stałe w
kontrolowanym okresie i w przypadku stwierdzenia braku uprawnień o zwrot
wypłaconych świadczeń na wyżej podane konta Wydziału Finansowego PUW w
Białymstoku.
7.
Przestrzegania przepisów art. 27 ust. 1; 38; 43
ust. 1 i 3 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej i § 7
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.09.2001 r. w sprawie wywiadów rodzinnych (Dz. U. Nr 114, poz. 1220,
z późn. zm.).
8.
Przestrzegania przepisów art. 107 ustawy z dnia 14
czerwca 1960 r. Kodeksu postępowania administracyjnego (t.j.
Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.).
9.
Dokonania ponownego ustalenia dochodu rodziny, o
której mowa na str.9 protokołu pod poz.2 celem zmiany decyzji administracyjnej
w zakresie wysokości zasiłku stałego wyrównawczego.
10. Uzupełnienia
akt świadczeniobiorców korzystających z zasiłku
okresowego wymienionych na str. 9, 10 i 11 protokołu kontroli o brakujące
dokumenty.
11. Dokonania
ponownego ustalenia dochodu rodzin korzystających z zasiłku macierzyńskiego
okresowego w oparciu o zaświadczenie urzędu gminy o powierzchni gospodarstwa
rolnego w hektarach przeliczeniowych, dowód opłacania i wysokości składki KRUS,
dokumenty potwierdzające pobieranie i wysokość zasiłku rodzinnego.
W związku z powyższym zwracam również
uwagę na konieczność zapewnienia stanu zatrudnienia w ośrodku pomocy
społecznej, gwarantującego prawidłowe realizowanie zadań z zakresu pomocy
społecznej.
Stosownie do § 27 Zarządzenia Nr 3/02
Wojewody Podlaskiego z dnia 19 lutego 2002 roku w sprawie szczegółowych zasad
wykonywania kontroli w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego
wystąpienia pokontrolnego Pan Wójt Gminy Kobylin Borzymy ma prawo zgłosić na piśmie do Wojewody Podlaskiego
umotywowanych zastrzeżeń w sprawie oceny i uwag zawartych w tym wystąpieniu.
W przypadku
nieskorzystania z tego prawa, oczekuję w ciągu 30 dni informacji o podjętych
działaniach na rzecz realizacji wniosków lub przyczynach niepodjęcia tych
działań.
Z up. Wojewody
Andrzej Kozłowski
Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej