Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
33917208   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa Domu Pomocy Społecznej w Sejnach. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI

PROTOKÓŁ

z kontroli problemowej Domu Pomocy Społecznej w Sejnach - przeprowadzonej w dniu 17 lutego 2004 roku., REGON 011003004

Dom Pomocy Społecznej w Sejnach jest prowadzony przez Zgromadzenie Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi Prowincji Warszawskiej na zlecenie powiatu sejneńskiego. Adres siedziby: 16-500 Sejny, ul. Mickiewicza 10. Dyrektorem Domu Pomocy Społecznej w Sejnach jest s. Teresa Synowiec.

Kontrolę przeprowadziły - Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, Ewa Feszler - starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie upoważnienia Nr 142 z dnia 16 lutego br., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-ca dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Przedmiot kontroli:

1/ stopień realizacji programu naprawczego,

2/ struktura zatrudnienia, kwalifikacje zatrudnionych pracowników oraz sposób podnoszenia przez pracowników kwalifikacji zawodowych w okresie od 01.01.2002 r. do 31.12.2003 r.

Wykaz podstawowych aktów prawnych:

1.Ustawa z dnia 29 listopada 1990r. o pomocy społecznej (tekst jednolity: Dz. U. z 1998r. Nr 64, poz. 414 z późn. zm.)

2.Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 września 2000r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 82 poz. 929).

3.Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późn. zm.).

Ustalenia kontroli

 I.      Realizacja programu naprawczego.

W "Programie naprawczym Domu Pomocy Społecznej dla dorosłych Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi w Sejnach" zaplanowano do 2006 roku wykonanie następujących prac w zakresie:

1) usług zaspokajających potrzeby bytowe:

-    nadbudowę powierzchni użytkowej nad pralnią, z przeznaczeniem uzyskanych pomieszczeń na: salę do terapii zajęciowej, podręczne pomieszczenia do prania i suszenia oraz kuchenkę pomocniczą,

-    zorganizowanie łazienek,

-    wykonanie podjazdów dla osób niepełnosprawnych z poręczami przy wejściach do budynku,

-    zainstalowanie windy,

-    zainstalowanie systemów: przyzywowo-alarmowego oraz alarmowo-przeciwpożarowego

2.      usług opiekuńczych:

-    zatrudnienie jednej osoby, która będzie pełniła funkcję pracownika socjalnego (1/2 etatu) i kulturalno-oświatowego (1/2 etatu) -styczeń 2002 rok,

-    zatrudnienie psychologa.

Ad. 1

W trakcie kontroli ustalono, że uporządkowany został teren wokół Domu. Cała posesja została ogrodzona, wyłożono kostką brukowa, a wjazd kamieniem polnym. Przy wejściu głównym do budynku wykonano podjazd z poręczami, umożliwiający swobodne poruszanie się osobom niepełnosprawnym.

Ze względu na brak środków finansowych nie wykonano nadbudowy nad pralnią - protokół przyjęcia ustnych wyjaśnień dyrektora Domu, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.

W dniu kontroli trwały prace remontowe na II piętrze. Przygotowywanych jest tam dla sprawniejszych mieszkanek pięć pokoi jednoosobowych, jeden pokój dwuosobowy oraz dwie łazienki. W pokojach zamontowane są aparaty telefoniczne z numerem wewnętrznym, które będą pełniły funkcję systemu przyzywowego. Przewidywany termin zakończenia prac i przeprowadzka mieszkanek do nowych pokoi, zgodnie z wyjaśnieniami s. Dyrektor, przewidziany jest na marzec 2004r. Na parterze z opuszczonych pokoi mieszkanek wygospodarowane zostanie pomieszczenie na pokój socjalny, kuchenkę pomocniczą.

W pomieszczeniu sanitarnym na parterze pomiędzy dwoma sedesami postawiono ściankę działową, która zapewnia intymne korzystanie z toalet.

Wyposażono pokoje w stoliki i krzesła oraz szafy ubraniowe.

Ad.2.

W trakcie kontroli ustalono, że w zakresie usług opiekuńczych nie zrealizowano założeń, zaplanowanych w programie naprawczym. Ze względu na brak środków finansowych nie zatrudniono na 1/2 etatu pracownika socjalnego i na 1/2 etatu instruktora kulturalno- oświatowego - załącznik nr 2 - protokół przyjęcia ustnych wyjaśnień dyrektora Domu. Nowy termin realizacji tego zadania przesunięto na rok 2006.

II. Struktura zatrudnienia, kwalifikacje zatrudnionych pracowników oraz sposób podnoszenia przez pracowników kwalifikacji.

Zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym Domu Pomocy Społecznej w Sejnach strukturę organizacyjną Domu tworzą następujące działy:

-    opiekuńczo - terapeutyczny,

-    administracyjno - księgowy,

-    gospodarczy i obsługi.

Na dzień kontroli w DPS zatrudnionych było 19 osób, w tym 16,75 osób w przeliczeniu na pełne etaty. W dziale opiekuńczo - terapeutycznym zatrudnionych było 9 osób - starsza pielęgniarka, kapelan, 6 opiekunek oraz jedna osoba zatrudniona na 1/2 etatu jako pielęgniarka i na 1/2 etatu jako opiekunka: w przeliczeniu na pełne etaty 7,75 co daje wskaźnik zatrudnienia 0,32. W okresie objętym kontrolą w w/w dziale nie zatrudniono nowych pracowników.

W trakcie kontroli ustalono, że Umowa zawarta w dniu 10 kwietnia 1996 r. pomiędzy Wojewodą Suwalskim a Zgromadzeniem Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi zmieniona Aneksem z dnia 1 sierpnia 1999 roku oraz Aneksem nr 2 z dnia 4 stycznia 2002 roku nie określa wymagań kwalifikacyjnych osób zatrudnionych w DPS w Sejnach.

Kwalifikacje pracowników zatrudnionych w Domu określone zostały w "Regulaminie wynagradzania w zakładzie pracy Domu Pomocy Społecznej dla Dorosłych Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi w Sejnach" powołanym przez przełożoną Siostrę Prowincjonalną Prowincji Warszawskiej. Regulamin wszedł w życie z dniem 01.01.2000roku. Tabele stanowisk, zaszeregowania i kwalifikacji pracowników określił załącznik nr 1 do w/w regulaminu. Ustalono, że określone regulaminem kwalifikacje pracowników poszczególnych stanowisk, m.in.: instruktor terapii zajęciowej, są zaniżone w stosunku do wymagań kwalifikacyjnych pracowników jakie zakłada rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000 r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późń. zm.). W regulaminie wynagradzania przewidziano minimalne wymagania kwalifikacyjne dla instruktora terapii zajęciowej - wykształcenie średnie, natomiast przewidziane w rozporządzeniu kwalifikacje to: wykształcenie średnie i policealna szkoła odpowiedniej specjalności.

W trakcie kontroli sprawdzono akta 8 losowo wybranych osób, co stanowi 42% wszystkich pracowników Domu - załącznik Nr 3 do protokołu. Ustalono, ze kwalifikacji na zajmowanym stanowisku nie posiada s. Dyrektor - brak specjalizacji z organizacji pomocy społecznej zgodnie z art. 51a ustawy o pomocy społecznej. Według wyjaśnień s. Dyrektor od lipca br. na stanowisko dyrektora zostanie powołana nowa osoba.

W okresie objętym kontrolą 4 osoby podniosły swoje kwalifikacje, i tak:

-          opiekunka ukończyła liceum ekonomiczno-menadżerskie,

-          magazynier zdała egzamin z przygotowania zawodowego w zawodzie technik rachunkowości,

-          kucharka ukończyła liceum ogólnokształcące dla dorosłych,

-          opiekunka ukończyła miesięczny kurs "Opiekunka osób starszych z kursem masażu".

Pracownicy Domu w latach 2002 - 2003 roku uczestniczyli w następujących szkoleniach:

-          "Niepełnosprawność intelektualna, współczesne pogłębienie zagadnienia oraz metody pracy z dziećmi i młodzieżą dotkniętymi tą niepełnosprawnością" - uczestniczyły dwie opiekunki,

oraz warsztatach metodycznych

-           "Metody aktywizujące w pracy z osobami z upośledzeniem umysłowym" - uczestniczyła 1 opiekunka.

Ponadto, w 2002 roku wszyscy pracownicy działu terapeutyczno-opiekuńczego i pracownicy pierwszego kontaktu uczestniczyli w szkoleniu na temat "Zasad konstruowania indywidualnych planów wspierania mieszkanek w oparciu o wnikliwe rozpoznanie ich potrzeb drogą obserwacji, wywiadu, rozmów i danych z dokumentacji lekarskiej". Szkolenie prowadził psycholog. Ze szkolenia sporządzony był protokół i lista obecności.

Dokonano wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją 20/2004.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Sejnach . W przypadku gdy dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Sejnach nie zgadza się z ustaleniami pokontrolnymi zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia co od zawartych w protokole ustaleń..

Podpisy kontrolujących

1. Ewa Feszler

2. Mieczysława Nartowicz

02.03.2004 s.Teresa Synowiec

Dyrektor Domu

(data i podpis dyrektora Domu)


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  16.03.2004 00:00:00
Data publikacji:  16.03.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  16.03.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl