PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej Domu Pomocy
Społecznej w Sejnach - przeprowadzonej w dniu 17 lutego 2004 roku., REGON
011003004
Dom Pomocy
Społecznej w Sejnach jest prowadzony przez Zgromadzenie Sióstr
Franciszkanek Rodziny Maryi Prowincji Warszawskiej na zlecenie powiatu sejneńskiego. Adres siedziby: 16-500 Sejny, ul. Mickiewicza
10. Dyrektorem Domu Pomocy Społecznej w Sejnach jest s. Teresa Synowiec.
Kontrolę przeprowadziły -
Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, Ewa Feszler - starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie upoważnienia Nr 142
z dnia 16 lutego br., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-ca dyrektora Wydziału Polityki Społecznej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot kontroli:
1/ stopień realizacji programu
naprawczego,
2/ struktura zatrudnienia,
kwalifikacje zatrudnionych pracowników oraz sposób podnoszenia przez
pracowników kwalifikacji zawodowych w okresie od 01.01.2002 r.
do 31.12.2003 r.
Wykaz podstawowych aktów prawnych:
1.Ustawa
z dnia 29 listopada 1990r. o pomocy społecznej (tekst jednolity: Dz. U. z 1998r. Nr 64, poz. 414 z późn. zm.)
2.Rozporządzenie
Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 września 2000r. w sprawie domów
pomocy społecznej (Dz. U. Nr 82 poz. 929).
3.Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia
26 lipca 2000r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych
pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek
samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późn.
zm.).
Ustalenia kontroli
I.
Realizacja programu naprawczego.
W "Programie
naprawczym Domu Pomocy Społecznej dla dorosłych Zgromadzenia Sióstr
Franciszkanek Rodziny Maryi w Sejnach" zaplanowano do 2006 roku wykonanie
następujących prac w zakresie:
1) usług zaspokajających potrzeby bytowe:
- nadbudowę powierzchni użytkowej nad pralnią, z
przeznaczeniem uzyskanych pomieszczeń na: salę do terapii zajęciowej, podręczne
pomieszczenia do prania i suszenia oraz kuchenkę pomocniczą,
- zorganizowanie łazienek,
- wykonanie podjazdów dla osób niepełnosprawnych z poręczami
przy wejściach do budynku,
- zainstalowanie windy,
- zainstalowanie systemów: przyzywowo-alarmowego
oraz alarmowo-przeciwpożarowego
2. usług opiekuńczych:
- zatrudnienie jednej osoby, która będzie pełniła funkcję
pracownika socjalnego (1/2 etatu) i kulturalno-oświatowego (1/2 etatu) -styczeń
2002 rok,
- zatrudnienie psychologa.
Ad. 1
W trakcie kontroli ustalono, że
uporządkowany został teren wokół Domu. Cała posesja została ogrodzona, wyłożono
kostką brukowa, a wjazd kamieniem polnym. Przy wejściu głównym do budynku
wykonano podjazd z poręczami, umożliwiający swobodne poruszanie się osobom
niepełnosprawnym.
Ze względu na
brak środków finansowych nie wykonano nadbudowy nad pralnią - protokół
przyjęcia ustnych wyjaśnień dyrektora Domu, stanowiący załącznik nr 1 do
niniejszego protokołu.
W
dniu kontroli trwały prace remontowe na II piętrze. Przygotowywanych jest tam
dla sprawniejszych mieszkanek pięć pokoi jednoosobowych, jeden pokój dwuosobowy
oraz dwie łazienki. W pokojach zamontowane są aparaty telefoniczne z numerem
wewnętrznym, które będą pełniły funkcję systemu przyzywowego.
Przewidywany termin zakończenia prac i przeprowadzka mieszkanek do nowych
pokoi, zgodnie z wyjaśnieniami s. Dyrektor, przewidziany jest na marzec 2004r.
Na parterze z opuszczonych pokoi mieszkanek wygospodarowane zostanie
pomieszczenie na pokój socjalny, kuchenkę pomocniczą.
W pomieszczeniu
sanitarnym na parterze pomiędzy dwoma sedesami postawiono ściankę działową,
która zapewnia intymne korzystanie z toalet.
Wyposażono pokoje w stoliki i
krzesła oraz szafy ubraniowe.
Ad.2.
W trakcie kontroli ustalono, że w
zakresie usług opiekuńczych nie zrealizowano założeń, zaplanowanych w programie
naprawczym. Ze względu na brak środków finansowych nie zatrudniono na 1/2 etatu
pracownika socjalnego i na 1/2 etatu instruktora kulturalno- oświatowego -
załącznik nr 2 - protokół przyjęcia ustnych wyjaśnień dyrektora Domu. Nowy
termin realizacji tego zadania przesunięto na rok 2006.
II. Struktura zatrudnienia, kwalifikacje zatrudnionych pracowników oraz
sposób podnoszenia przez pracowników kwalifikacji.
Zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym
Domu Pomocy Społecznej w Sejnach strukturę organizacyjną Domu tworzą
następujące działy:
- opiekuńczo - terapeutyczny,
- administracyjno - księgowy,
- gospodarczy i obsługi.
Na dzień kontroli
w DPS zatrudnionych było 19 osób, w tym 16,75 osób w przeliczeniu na pełne
etaty. W dziale opiekuńczo - terapeutycznym zatrudnionych było 9 osób - starsza
pielęgniarka, kapelan, 6 opiekunek oraz jedna osoba zatrudniona na 1/2 etatu
jako pielęgniarka i na 1/2 etatu jako opiekunka: w przeliczeniu na pełne etaty
7,75 co daje wskaźnik zatrudnienia 0,32. W okresie objętym kontrolą w w/w
dziale nie zatrudniono nowych pracowników.
W trakcie
kontroli ustalono, że Umowa zawarta w dniu 10 kwietnia 1996 r. pomiędzy
Wojewodą Suwalskim a Zgromadzeniem Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi zmieniona
Aneksem z dnia 1 sierpnia 1999 roku oraz Aneksem nr 2 z dnia 4 stycznia 2002
roku nie określa wymagań kwalifikacyjnych osób zatrudnionych w DPS w Sejnach.
Kwalifikacje pracowników
zatrudnionych w Domu określone zostały w "Regulaminie wynagradzania w zakładzie
pracy Domu Pomocy Społecznej dla Dorosłych Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek
Rodziny Maryi w Sejnach" powołanym przez przełożoną Siostrę Prowincjonalną
Prowincji Warszawskiej. Regulamin wszedł w życie z dniem 01.01.2000roku. Tabele stanowisk, zaszeregowania i kwalifikacji
pracowników określił załącznik nr 1 do w/w regulaminu. Ustalono, że określone
regulaminem kwalifikacje pracowników poszczególnych stanowisk, m.in.:
instruktor terapii zajęciowej, są zaniżone w stosunku do wymagań
kwalifikacyjnych pracowników jakie zakłada
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000 r. w sprawie zasad
wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych
zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego
(Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późń. zm.).
W regulaminie wynagradzania przewidziano minimalne wymagania kwalifikacyjne dla
instruktora terapii zajęciowej - wykształcenie średnie, natomiast przewidziane
w rozporządzeniu kwalifikacje to: wykształcenie średnie i policealna szkoła
odpowiedniej specjalności.
W trakcie kontroli
sprawdzono akta 8 losowo wybranych osób, co stanowi 42% wszystkich pracowników
Domu - załącznik Nr 3 do protokołu. Ustalono, ze kwalifikacji na zajmowanym stanowisku
nie posiada s. Dyrektor - brak specjalizacji z organizacji pomocy społecznej
zgodnie z art. 51a ustawy o pomocy społecznej. Według wyjaśnień s. Dyrektor od
lipca br. na stanowisko dyrektora zostanie powołana nowa osoba.
W okresie
objętym kontrolą 4 osoby podniosły swoje kwalifikacje, i tak:
-
opiekunka ukończyła
liceum ekonomiczno-menadżerskie,
-
magazynier zdała
egzamin z przygotowania zawodowego w zawodzie technik rachunkowości,
-
kucharka ukończyła
liceum ogólnokształcące dla dorosłych,
-
opiekunka ukończyła
miesięczny kurs "Opiekunka osób starszych z kursem masażu".
Pracownicy Domu w latach 2002 - 2003 roku uczestniczyli
w następujących szkoleniach:
-
"Niepełnosprawność intelektualna, współczesne
pogłębienie zagadnienia oraz metody pracy z dziećmi i młodzieżą dotkniętymi tą
niepełnosprawnością" - uczestniczyły dwie opiekunki,
oraz warsztatach metodycznych
-
"Metody
aktywizujące w pracy z osobami z upośledzeniem umysłowym" - uczestniczyła 1
opiekunka.
Ponadto, w 2002 roku wszyscy
pracownicy działu terapeutyczno-opiekuńczego i
pracownicy pierwszego kontaktu uczestniczyli w szkoleniu na temat "Zasad
konstruowania indywidualnych planów wspierania mieszkanek w oparciu o wnikliwe
rozpoznanie ich potrzeb drogą obserwacji, wywiadu, rozmów i danych z
dokumentacji lekarskiej". Szkolenie prowadził psycholog. Ze szkolenia
sporządzony był protokół i lista obecności.
Dokonano wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją
20/2004.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących
egzemplarzach, z których jeden otrzymuje dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Sejnach . W przypadku gdy dyrektor
Domu Pomocy Społecznej w Sejnach nie zgadza się z ustaleniami pokontrolnymi
zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od
dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia co od zawartych w protokole ustaleń..
Podpisy kontrolujących
1. Ewa Feszler
2. Mieczysława Nartowicz
02.03.2004 s.Teresa Synowiec
Dyrektor Domu
(data i podpis dyrektora Domu)