Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
33800202   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa w Domu Dziecka „Nasz Dom – Dobry Pasterz” w Białymstoku. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

Podczas prowadzonych czynności kontrolnych sprawdzono modyfikację indywidualnych planów pracy z wychowanką w oparciu o aktualną dokumentację

P r o t o k ó ł

kontroli Naszego Domu: Dobry Pasterz w Białymstoku REGON - 040022387

przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:

1.      Małgorzatę Osipowicz - starszego inspektora

2.      Krystynę Pasiuk - starszego inspektora

Kontrolę przeprowadzono w dniu 2 marca 2004r. na podstawie upoważnienia Nr 144 z dnia 01.03.2004., które w imieniu Wojewody wydał Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej Pan Andrzej Kozłowski.

Kontrolujący wpisali się do książki kontroli pod poz. 9.

Kontrolą za okres od 01.01.2003r. do miesiąca poprzedzającego dzień kontroli objęto przestrzeganie standardów opieki i wychowania - opracowywanie indywidualnych planów pracy z dzieckiem i ich modyfikacja oraz stopień realizacji etapowego planu dochodzenia do standardów

wynikających z :

-         ustawy z dnia 29.11.1990r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64 z 1998r., poz. 414 z późn. zm.),

-         rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.08.2000r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900),

-         rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.08.2000r. w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74, poz. 862).

Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:

1.   Krystyna Maślarz - dyrektor

2.   Jolanta Martyka - wychowawca

3.   Anna Kozłowska - pracownik socjalny/pedagog

Ustalenia kontroli

W dniu kontroli w ewidencji placówki figurowało 24 podopiecznych. Jedna wychowanka przebywała na ucieczce. Fakt ten został zgłoszony na policję oraz do sądu.

W okresie objętym kontrolą ruch wychowanków przedstawiał się następująco:

-         adopcja - 1 dziecko,

-         usamodzielnienie - 1 dziecko,

-         placówka resocjalizacyjna - 1 dziecko,

-         dom pomocy społecznej - 1 dziecko.

Podczas prowadzonych czynności kontrolnych sprawdzono modyfikację indywidualnych planów pracy z wychowanką opracowanych w oparciu o aktualną dokumentację z uwzględnieniem zmieniającej się sytuacji dziecka w trakcie pobytu w placówce.

Na podstawie przeanalizowanej dokumentacji stwierdzono, że karty pobytu dzieci uzupełniane są na bieżąco. Każda karta  opatrzona jest obszernym komentarzem dotyczącym ważnych wydarzeń w życiu dziecka. W niektórych przypadkach zapisy dokonywane są co kilka dni.

Wywiady środowiskowe sporządzone są dla każdego dziecka. Charakteryzują one sytuację socjalno - bytową rodziny w tym warunki mieszkaniowe oraz powody umieszczenia dziecka w placówce. Nie we wszystkich przypadkach uwzględniono główne dysfunkcje występujące w danej rodzinie, wzajemne relacje domowników oraz metody wychowawcze stosowane przez rodziców.

Diagnozy psychologiczno - pedagogiczne nie charakteryzują w sposób wyczerpujący dziecka. Pominięto niektóre sfery rozwoju. Nie określono w nich konkretnych deficytów szkolnych (jedynie je zasygnalizowano), zainteresowań oraz predyspozycji. Sytuację rodzinną scharakteryzowano bardzo ogólnikowo. Diagnozy w niektórych fragmentach są nieczytelne ze względu na używanie bardzo specjalistycznej terminologii. Na podstawie wywiadu stwierdzono, że powyższe wyrażenia są niezrozumiałe dla wychowawców. Diagnozy są zakończone wskazówkami do pracy z dzieckiem. Wskazówki nie ujmują sfery rodzinnej dziecka, a w tym działań na rzecz pedagogizacji środowiska rodzinnego, poprawienia relacji z rodzicami czy innymi członkami rodziny.

Indywidualne plany pracy są opracowane dla wszystkich wychowanek. W ostatnim czasie została zmieniona ich forma. Przewidziano pracę w następujących sferach rozwoju psychofizycznego dziecka:

-         dbanie o wygląd zewnętrzny, higienę osobistą oraz ład i porządek,

-         wdrażanie do systematycznego wysiłku umysłowego,

-         kształtowanie odpowiedzialności wobec powierzonych zadań i obowiązków,

-         wychowanie prorodzinne, zapewnienie poczucia bezpieczeństwa,

-         kształtowanie szacunku wobec siebie i drugiego człowieka,

-         prawidłowy rozwój emocjonalny, psychiczny i fizyczny,

-         ożywienie miłości do Kościoła i Ojczyzny,

-         rozwijanie zainteresowań i zdolności.

Planując zadania uwzględniono większość sfer rozwoju psychofizycznego dziecka.

Przewidziano formy realizacji wytyczonych kierunków. Nie we wszystkich przypadkach wzięto pod uwagę wszystkie wskazówki pedagoga lub psychologa.

W planach pobieżnie potraktowano pracę nad rozwojem zainteresowań oraz indywidualnych zdolności. Brak jest wyraźnego podkreślenia predyspozycji dziecka. Niewiele jest wzmianek w diagnozach psychologiczno - pedagogicznych oraz indywidualnych planach pracy z dzieckiem o deficytach zdrowotnych wychowanek, dlatego też zapisy w tym zakresie można określić jako niewystarczające. W planach wiele miejsca poświęca się sprawom rodzinnym. Więcej uwagi należy poświęcić rozwijaniu kontaktów z dalsza rodziną dzieci oraz poszukiwaniu rodziców chrzestnych.

W przypadku rodzeństw przebywających wspólnie w placówce rozwijana jest odpowiedzialność za młodszych.

Bardzo dużo pracy poświęca się organizacji czasu wolnego wychowanków. Należy podkreślić, że jest on bardzo urozmaicony.

W indywidualnych planach pracy z dzieckiem sukcesywnie zapisywane są różne wydarzenia z życia wychowanek. Opisywane zachowania dziewczynek w wielu przypadkach świadczą o efektach podejmowanej pracy. Zapisy dokonywane są w różnych odstępach czasowych. W niektórych kwestiach raz na pół roku, innym razem co kilka dni. Analizując zapisy można określić zmiany zachodzące w rozwoju dziecka podczas pobytu w placówce.

Plany pracy opracowane są poprawnie, jednak należy je zmodyfikować biorąc pod uwagę ww. aspekty.

Podczas kontroli przeanalizowano protokoły stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka. Jak wynika z dokumentacji w 2003r odbyło się 5 posiedzeń stałego zespołu, zaś w 2004r. - 1.

Podczas posiedzeń Zespołu omawiano min:

-         założenia planu pracy placówki

-         zachowanie wychowanek,

-         sytuację szkolną wychowanek, podsumowanie I semestru nauki,

-         sytuację rodzinnej,

-         sprawy związane z terapią dziewcząt,

-         sprawy związane z usamodzielnieniem,

-         wyjazdy na wycieczki, ferie, kolonie,

-         udział dzieci w kołach zainteresowań poza placówką,

-         ocena zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce.

Na jednym z posiedzeń,  w celu zmotywowania podopiecznych do większego wysiłku szkolnego i formowania własnej osobowości, postanowiono:

-         zróżnicować kieszonkowe, tzn. dodawać do stałej miesięcznej kwoty 15 zł. po 3-5-10 zł za uczciwe odrabianie lekcji, uczęszczanie do szkoły, kulturę języka, wypełnianie dyżurów, pomoc młodszym dzieciom,

-         bardziej intensywnie odkrywać uzdolnienia i pozaszkolne zainteresowania dzieci przez wychowawców,

-         wysyłać dzieci na różne zajęcia (koła zainteresowań) na zewnątrz placówki, aby podopieczni nie tylko mogli rozwijać się (co w przyszłości ma im pomóc w wyborze szkoły) jak również wyzbyli się kompleksu niższości i budowali wiarę we własne możliwości.

Podczas kontroli stwierdzono, że tematyka posiedzeń nie obejmowała wszystkich zagadnień określonych w § 11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych: analizy kart pobytu dziecka, okresowej oceny sytuacji dziecka, analizy stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną, modyfikacji indywidualnych planów pracy.

Działania prowadzone na rzecz powrotu dziecka do rodziny naturalnej.

Placówka prowadzi szereg działań na rzecz pedagogizacji środowiska rodzinnego wychowanek przebywających w placówce. W tym celu pracownik socjalny opracował tzw. "Karty pracy socjalnej z rodziną". Ujęte w niej zostały następujące aspekty:

-         sytuacja rodzinna,

-         sytuacja zdrowotna,

-         sytuacja mieszkaniowa,

-         sytuacja zawodowa.

W obrębie każdego aspektu zostały określone zadania do realizacji. Sukcesywnie zapisywane są efekty podejmowanych działań. Notowane są wszystkie spotkania z rodzinami i osobami włączonymi w proces pedagogizacji. W planie pracy z rodziną wymieniono wszystkie osoby współpracujące. Wymieniono również organizacje wspomagające cały proces pedagogizacji. Stwierdzono brak współpracy z parafiami Kościołów i związków wyznaniowych właściwych ze względu na miejsce zamieszkania rodziny naturalnej dziecka. Zdaniem kontrolujących należałoby wykorzystać autorytet Kościoła w małych środowiskach oraz poszukać rodziców chrzestnych dzieci.

Z dokumentacji wynika, że pracownik czyni szereg działań aby pomóc rodzinom dzieci. Dotyczy to w szczególności załatwiania spraw w urzędach, pisania pism, pomocy w załatwieniu spraw mieszkaniowych.

Zdaniem kontrolujących zbyt mało inicjuje się działań w celu zaangażowania w proces wychowawczy dalszych rodzin dzieci.

Współpraca z instytucjami wspomagającymi proces opiekuńczo - wychowawczy

       Na podstawie dostępnej dokumentacji stwierdzono, ze placówka współpracuje z wieloma instytucjami wspomagając tym samym proces opiekuńczo - wychowawczy. Są to:

1.      MOPR - kierowanie dzieci do placówki, kontakt z pracownikami socjalnymi w celu zorientowania się w sytuacji rodziny dzieci,

2.      Sąd Rejonowy - regulowanie sytuacji prawnej dzieci,

3.      Placówki Opiekuńczo-Wychowawcze - Dom Dziecka Nr 1, Dom Dziecka Nr 2, Pogotowie Opiekuńcze - kontakt z rodzeństwem dzieci przebywającym w placówkach,

4.      Kuratorium Oświaty - wykazy szkół,

5.      Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - kierowanie wniosków na przymusowe leczenie,

6.      Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne - konsultacje, badanie, opinie,

7.      Rodzinny Ośrodek Diagnostyczno-Konsultacyjny - badania,

8.      Młodzieżowy Ośrodek Konsultacji i Terapii - zajęcia terapeutyczne,

9.      Ośrodek Interwencji Kryzysowej - pomoc psychologiczna, poradnictwo,

10.  Niepubliczny Psychiatryczny ZOZ dla Dzieci i Młodzieży "Anima" - poradnictwo psychiatryczne, terapia zaburzeń emocjonalnych,

11.  "Caritas" - Punkt Informacyjno-Konsultacyjny - pomoc rzeczowa,

12.  Domy Kultury - organizacja czasu wolnego, ferie,

13.  Towarzystwo Przyjaciół Dzieci - wyjazdy wakacyjne,

14.  Policja - interwencje, zgłaszanie ucieczek,

15.  Szkoły, do których uczęszczają dzieci,

16.  Państwowa Szkoła Muzyczna - koncerty.

Praca terapeutyczna

W placówce odbywają się zajęcia socjoterapeutyczne. Są one kontynuacją i ewaluacją ubiegłorocznych programów prowadzonych w placówce.

Głównym założeniem programu jest:

-         dalszy samodzielny rozwój wychowanek przy wsparciu grupy,

-         praca nad kształtowaniem konstruktywnych relacji w grupie rówieśniczej,

-         dalsze odkrywanie poczucia własnej wartości i dowartościowywanie,

-         wdrażanie do umiejętnego odreagowywania napięć i przeżywania emocji,

-         dalsze dostarczanie nowych pozytywnych wzorców i doświadczeń, a w efekcie przełamywanie starych niekorzystnych społecznie nawyków.

Główne cele programu to:

-         stwarzanie sytuacji korygujących zaburzenia,

-         odreagowanie napięć emocjonalnych,

-         wzmacnianie prawidłowego rozwoju osobowości poprzez realizację celów terapeutycznych, rozwojowych i edukacyjnych,

-         wdrażanie do zmiany ogólnie przyjętych sądów o rzeczywistości podczas pracy w grupie, jak też wprowadzania tych zmian w codziennym życiu.

Zajęcia prowadzone są metodami aktywnymi, wyzwalającymi naturalną energię uczestników zajęć. Odbywają się raz w tygodniu lub raz na dwa tygodnie, w dwóch grupach wiekowych, w zależności od potrzeb grupy. Na spotkaniach poruszane są zagadnienia wychodzące z inicjatywy jej członków.

Działalność kulturalna i rekreacyjna oraz organizacja czasu wolnego

W placówce proponowane są różnorodne formy spędzania czasu wolnego. Dziewczęta uczestniczą w nich w zależności od zainteresowań. Organizowane są zajęcia kulinarne, plastyczne, muzyczne, z rytmiki. W roku 2003 odbywały się zajęcia z pantomimy. Dziewczęta rozwijają swoje zainteresowania i uzdolnienia w różnych formach poza placówką uczestnicząc w takich zajęciach jak: nauka gry na gitarze, kółko fotograficzne, kółko historyczne, treningi z łyżwiarstwa szybkiego (SHORT-TRACK), zespół muzyczno-taneczny. Raz w miesiącu dzieci uczestniczą w koncertach organizowanych przez uczniów Szkoły Muzycznej.

Wychowankom stwarzane są warunki do brania udziału w różnych formach działalności sportowo-rekreacyjnej i kulturalnej. Dzięki tym zajęciom rozbudzane są zainteresowania różnymi formami sprawności ruchowej i spędzania czasu wolnego. Dzieci biorą udział w zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkołach, do których uczęszczają. Dziewczęta wychodzą do kina, teatru, na basen, lodowisko, rolki, aerobik (dla starszych dziewcząt). Podczas weekendu organizowane są wyjazdy do leśniczówki, na lotnisko (gril, ognisko), fikolandu, McDonald?sa, na pizzę.

Placówka wyposażona jest w różnorodny sprzęt sportowy: piłki, badbington, stół do tenisa stołowego, suchy basen, łyżwy, rolki. Ponadto miejscowa biblioteka jest wyposażona w ciekawe woluminy. Wychowanki mają do swojej dyspozycji encyklopedie, słowniki, w tym multimedialne, lektury, podręczniki, gry i zabawy edukacyjno-dydaktyczne, dostosowane do wieku i potrzeb rozwojowych podopiecznych.

Na terenie Domu organizowane są imprezy okolicznościowe typu: urodziny, imieniny, Dzień Matki, Wigilia.

Stopień realizacji etapowego planu dochodzenia do standardów

Placówka Nasz Dom "Dobry Pasterz" w świetle rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo - wychowawczych nie spełnia standardów w zakresie:

1.  Ilości osób w pokojach mieszkalnych (obecnie 6 osób),

2.      Placówka nie posiada pokoju do spotkań z osobami odwiedzającymi,

3.      Brak aneksów kuchennych,

4.      Brak gabinetu pielęgniarskiego,

5.      Pracownik socjalny, psycholog oraz  pedagog nie są zatrudnieni w pełnym wymiarze czasu pracy.

W Etapowy planie dochodzenia do standardów opracowanym w 2002r. zaplanowano:

Ad.1.

Przedzielenie pokoi mieszkalnych dzieci - do 2006r. Spowoduje to zmniejszenie liczby dzieci w sypialniach.

Ad.2. i Ad.3.

Placówka nie jest w stanie wygospodarować dodatkowych pomieszczeń na spotkania z osobami odwiedzającymi oraz na aneksy kuchenne. Powodem jest mały metraż domu. Do przygotowywania kolacji lub innych drobnych posiłków wykorzystuje się kącik znajdujący się w jadalni. Istnieje wówczas możliwość korzystania z przylegającej kuchni.

Funkcję pokoju do spotkań z osobami odwiedzającymi pełnią wolne w danej chwili pomieszczenia w Domu takie jak: sala rekreacyjna, jadalnia czy sypialnie, kiedy nie ma innych dzieci.

Ad.4 i Ad.5.

Funkcję gabinetu pielęgniarskiego pełni izolatka, gdzie znajduje się zamknięta szafa z lekami oraz łazienka.

Dyrektor czyni starania, aby pozyskać dodatkowy budynek. Spowoduje to poprawę istniejących warunków lokalowych.

Stwierdzono, że w placówce zatrudnieni są następujący specjaliści:

-         psycholog ½ etatu,

-         pedagog ½ etatu,

-         pracownik socjalny ½ etatu.

Niepełny wymiar pracy powyższych specjalistów nie spełnia standardów określonych w rozporządzeniu w sprawie placówek opiekuńczo - wychowawczych. Dyrektor placówki zobowiązał się do uzupełnienia wymiaru godzin do 2006r.

Ponadto stwierdzono, że na stanowisku pedagoga jest zatrudniona osoba, która ukończyła studia wyższe magisterskie na kierunku psychologii. W związku z powyższym nie może zajmować stanowiska pedagoga. Należy więc zweryfikować zatrudnienie.

Kontrola placówki Nasz Dom "Dobry Pasterz" w Białymstoku została dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki, oraz wyjaśnień pracowników.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Placówki.

W przypadku gdy Dyrektor nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.

Dyrektor placówki

Nasz Dom "Dobry Pasterz"                                                    Podpisy kontrolujących:

mgr Krystyna Maślarz                                                 1.Małgorzata Osipowicz

22.02.2004r                                                                           2.Krystyna Pasiuk

      (data i podpis)


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  19.04.2004 00:00:00
Data publikacji:  19.04.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  19.04.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl