P r o t o k ó ł
kontroli Naszego Domu: Dobry Pasterz w
Białymstoku REGON - 040022387
przeprowadzonej przez pracowników
Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:
1. Małgorzatę Osipowicz - starszego
inspektora
2. Krystynę Pasiuk - starszego inspektora
Kontrolę
przeprowadzono w dniu 2 marca 2004r. na podstawie upoważnienia Nr 144 z dnia
01.03.2004., które w imieniu Wojewody wydał Dyrektor Wydziału Polityki
Społecznej Pan Andrzej Kozłowski.
Kontrolujący wpisali
się do książki kontroli pod poz. 9.
Kontrolą za okres od
01.01.2003r. do miesiąca poprzedzającego dzień kontroli objęto przestrzeganie
standardów opieki i wychowania - opracowywanie indywidualnych planów pracy z
dzieckiem i ich modyfikacja oraz stopień realizacji etapowego planu dochodzenia
do standardów
wynikających z :
-
ustawy
z dnia 29.11.1990r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64 z 1998r., poz. 414 z
późn. zm.),
-
rozporządzenia
Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.08.2000r. w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900),
-
rozporządzenia
Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.08.2000r. w sprawie
szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w
placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74, poz. 862).
Wyjaśnień
w toku kontroli udzielali:
1.
Krystyna Maślarz - dyrektor
2.
Jolanta Martyka - wychowawca
3. Anna
Kozłowska - pracownik socjalny/pedagog
Ustalenia kontroli
W dniu kontroli w
ewidencji placówki figurowało 24 podopiecznych. Jedna wychowanka przebywała na
ucieczce. Fakt ten został zgłoszony na policję oraz do sądu.
W okresie objętym
kontrolą ruch wychowanków przedstawiał się następująco:
-
adopcja
- 1 dziecko,
-
usamodzielnienie
- 1 dziecko,
-
placówka
resocjalizacyjna - 1 dziecko,
-
dom
pomocy społecznej - 1 dziecko.
Podczas
prowadzonych czynności kontrolnych sprawdzono modyfikację indywidualnych planów
pracy z wychowanką opracowanych w oparciu o aktualną dokumentację z
uwzględnieniem zmieniającej się sytuacji dziecka w trakcie pobytu w placówce.
Na podstawie
przeanalizowanej dokumentacji stwierdzono, że karty pobytu dzieci uzupełniane
są na bieżąco. Każda karta opatrzona
jest obszernym komentarzem dotyczącym ważnych wydarzeń w życiu dziecka. W
niektórych przypadkach zapisy dokonywane są co kilka dni.
Wywiady
środowiskowe sporządzone są dla każdego dziecka. Charakteryzują one sytuację
socjalno - bytową rodziny w tym warunki mieszkaniowe oraz powody umieszczenia
dziecka w placówce. Nie we wszystkich przypadkach uwzględniono główne
dysfunkcje występujące w danej rodzinie, wzajemne relacje domowników oraz
metody wychowawcze stosowane przez rodziców.
Diagnozy
psychologiczno - pedagogiczne nie charakteryzują w sposób wyczerpujący dziecka.
Pominięto niektóre sfery rozwoju. Nie określono w nich konkretnych deficytów
szkolnych (jedynie je zasygnalizowano), zainteresowań oraz predyspozycji.
Sytuację rodzinną scharakteryzowano bardzo ogólnikowo. Diagnozy w niektórych
fragmentach są nieczytelne ze względu na używanie bardzo specjalistycznej
terminologii. Na podstawie wywiadu stwierdzono, że powyższe wyrażenia są
niezrozumiałe dla wychowawców. Diagnozy są zakończone wskazówkami do pracy z
dzieckiem. Wskazówki nie ujmują sfery rodzinnej dziecka, a w tym działań na
rzecz pedagogizacji środowiska rodzinnego, poprawienia relacji z rodzicami czy
innymi członkami rodziny.
Indywidualne
plany pracy są opracowane dla wszystkich wychowanek. W ostatnim czasie została
zmieniona ich forma. Przewidziano pracę w następujących sferach rozwoju
psychofizycznego dziecka:
-
dbanie o wygląd zewnętrzny, higienę osobistą oraz ład i
porządek,
-
wdrażanie do systematycznego wysiłku umysłowego,
-
kształtowanie odpowiedzialności wobec powierzonych
zadań i obowiązków,
-
wychowanie prorodzinne, zapewnienie poczucia
bezpieczeństwa,
-
kształtowanie szacunku wobec siebie i drugiego
człowieka,
-
prawidłowy rozwój emocjonalny, psychiczny i fizyczny,
-
ożywienie miłości do Kościoła i Ojczyzny,
-
rozwijanie zainteresowań i zdolności.
Planując
zadania uwzględniono większość sfer rozwoju psychofizycznego dziecka.
Przewidziano formy realizacji wytyczonych
kierunków. Nie we wszystkich przypadkach wzięto pod uwagę wszystkie wskazówki
pedagoga lub psychologa.
W planach pobieżnie potraktowano
pracę nad rozwojem zainteresowań oraz indywidualnych zdolności. Brak jest
wyraźnego podkreślenia predyspozycji dziecka. Niewiele jest wzmianek w
diagnozach psychologiczno - pedagogicznych oraz indywidualnych planach pracy z
dzieckiem o deficytach zdrowotnych wychowanek, dlatego też zapisy w tym zakresie
można określić jako niewystarczające. W planach wiele miejsca poświęca się
sprawom rodzinnym. Więcej uwagi należy poświęcić rozwijaniu kontaktów z dalsza
rodziną dzieci oraz poszukiwaniu rodziców chrzestnych.
W przypadku rodzeństw przebywających wspólnie
w placówce rozwijana jest odpowiedzialność za młodszych.
Bardzo dużo pracy poświęca się
organizacji czasu wolnego wychowanków. Należy podkreślić, że jest on bardzo
urozmaicony.
W indywidualnych planach pracy z
dzieckiem sukcesywnie zapisywane są różne wydarzenia z życia wychowanek.
Opisywane zachowania dziewczynek w wielu przypadkach świadczą o efektach
podejmowanej pracy. Zapisy dokonywane są w różnych odstępach czasowych. W
niektórych kwestiach raz na pół roku, innym razem co kilka dni. Analizując zapisy
można określić zmiany zachodzące w rozwoju dziecka podczas pobytu w placówce.
Plany pracy
opracowane są poprawnie, jednak należy je zmodyfikować biorąc pod uwagę ww.
aspekty.
Podczas
kontroli przeanalizowano protokoły stałego zespołu do spraw okresowej oceny
sytuacji dziecka. Jak wynika z dokumentacji w 2003r odbyło się 5 posiedzeń
stałego zespołu, zaś w 2004r. - 1.
Podczas
posiedzeń Zespołu omawiano min:
-
założenia planu pracy placówki
-
zachowanie wychowanek,
-
sytuację szkolną wychowanek, podsumowanie I semestru
nauki,
-
sytuację rodzinnej,
-
sprawy związane z terapią dziewcząt,
-
sprawy związane z usamodzielnieniem,
-
wyjazdy na wycieczki, ferie, kolonie,
-
udział dzieci w kołach zainteresowań poza placówką,
-
ocena zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce.
Na jednym
z posiedzeń, w celu zmotywowania
podopiecznych do większego wysiłku szkolnego i formowania własnej osobowości,
postanowiono:
-
zróżnicować kieszonkowe, tzn. dodawać do stałej
miesięcznej kwoty 15 zł. po 3-5-10 zł za uczciwe odrabianie lekcji, uczęszczanie
do szkoły, kulturę języka, wypełnianie dyżurów, pomoc młodszym dzieciom,
-
bardziej intensywnie odkrywać uzdolnienia i pozaszkolne
zainteresowania dzieci przez wychowawców,
-
wysyłać dzieci na różne zajęcia (koła zainteresowań) na
zewnątrz placówki, aby podopieczni nie tylko mogli rozwijać się (co w
przyszłości ma im pomóc w wyborze szkoły) jak również wyzbyli się kompleksu
niższości i budowali wiarę we własne możliwości.
Podczas kontroli stwierdzono, że tematyka posiedzeń nie
obejmowała wszystkich zagadnień określonych w § 11 ust. 1 rozporządzenia w
sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych: analizy kart pobytu dziecka,
okresowej oceny sytuacji dziecka, analizy stosowanych metod pracy z dzieckiem i
rodziną, modyfikacji indywidualnych planów pracy.
Działania prowadzone na rzecz powrotu dziecka do rodziny naturalnej.
Placówka prowadzi szereg
działań na rzecz pedagogizacji środowiska rodzinnego wychowanek przebywających
w placówce. W tym celu pracownik socjalny opracował tzw. "Karty pracy socjalnej
z rodziną". Ujęte w niej zostały następujące aspekty:
-
sytuacja rodzinna,
-
sytuacja zdrowotna,
-
sytuacja mieszkaniowa,
-
sytuacja zawodowa.
W obrębie każdego aspektu zostały
określone zadania do realizacji. Sukcesywnie zapisywane są efekty podejmowanych
działań. Notowane są wszystkie spotkania z rodzinami i osobami włączonymi w
proces pedagogizacji. W planie pracy z rodziną wymieniono wszystkie osoby
współpracujące. Wymieniono również organizacje wspomagające cały proces
pedagogizacji. Stwierdzono brak współpracy z parafiami Kościołów i związków
wyznaniowych właściwych ze względu na miejsce zamieszkania rodziny naturalnej
dziecka. Zdaniem kontrolujących należałoby wykorzystać autorytet Kościoła w
małych środowiskach oraz poszukać rodziców chrzestnych dzieci.
Z dokumentacji wynika, że
pracownik czyni szereg działań aby pomóc rodzinom dzieci. Dotyczy to w
szczególności załatwiania spraw w urzędach, pisania pism, pomocy w załatwieniu
spraw mieszkaniowych.
Zdaniem kontrolujących zbyt mało inicjuje się działań w celu
zaangażowania w proces wychowawczy dalszych rodzin dzieci.
Współpraca z instytucjami wspomagającymi
proces opiekuńczo - wychowawczy
Na podstawie dostępnej dokumentacji
stwierdzono, ze placówka współpracuje z wieloma instytucjami wspomagając tym
samym proces opiekuńczo - wychowawczy. Są to:
1.
MOPR - kierowanie dzieci do placówki, kontakt z
pracownikami socjalnymi w celu zorientowania się w sytuacji rodziny dzieci,
2.
Sąd Rejonowy - regulowanie sytuacji prawnej dzieci,
3.
Placówki Opiekuńczo-Wychowawcze - Dom Dziecka Nr 1, Dom
Dziecka Nr 2, Pogotowie Opiekuńcze - kontakt z rodzeństwem dzieci przebywającym
w placówkach,
4.
Kuratorium Oświaty - wykazy szkół,
5.
Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych -
kierowanie wniosków na przymusowe leczenie,
6.
Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne - konsultacje,
badanie, opinie,
7.
Rodzinny Ośrodek Diagnostyczno-Konsultacyjny - badania,
8.
Młodzieżowy Ośrodek Konsultacji i Terapii - zajęcia
terapeutyczne,
9.
Ośrodek Interwencji Kryzysowej - pomoc psychologiczna,
poradnictwo,
10. Niepubliczny
Psychiatryczny ZOZ dla Dzieci i Młodzieży "Anima" - poradnictwo psychiatryczne,
terapia zaburzeń emocjonalnych,
11. "Caritas"
- Punkt Informacyjno-Konsultacyjny - pomoc rzeczowa,
12. Domy
Kultury - organizacja czasu wolnego, ferie,
13. Towarzystwo
Przyjaciół Dzieci - wyjazdy wakacyjne,
14. Policja
- interwencje, zgłaszanie ucieczek,
15. Szkoły,
do których uczęszczają dzieci,
16. Państwowa
Szkoła Muzyczna - koncerty.
Praca terapeutyczna
W placówce
odbywają się zajęcia socjoterapeutyczne. Są one kontynuacją i ewaluacją
ubiegłorocznych programów prowadzonych w placówce.
Głównym założeniem programu jest:
-
dalszy samodzielny rozwój wychowanek przy wsparciu
grupy,
-
praca nad kształtowaniem konstruktywnych relacji w
grupie rówieśniczej,
-
dalsze odkrywanie poczucia własnej wartości i
dowartościowywanie,
-
wdrażanie do umiejętnego odreagowywania napięć i
przeżywania emocji,
-
dalsze dostarczanie nowych pozytywnych wzorców i
doświadczeń, a w efekcie przełamywanie starych niekorzystnych społecznie
nawyków.
Główne cele programu to:
-
stwarzanie sytuacji korygujących zaburzenia,
-
odreagowanie napięć emocjonalnych,
-
wzmacnianie prawidłowego rozwoju osobowości poprzez
realizację celów terapeutycznych, rozwojowych i edukacyjnych,
-
wdrażanie do zmiany ogólnie przyjętych sądów o
rzeczywistości podczas pracy w grupie, jak też wprowadzania tych zmian w
codziennym życiu.
Zajęcia prowadzone są
metodami aktywnymi, wyzwalającymi naturalną energię uczestników zajęć. Odbywają
się raz w tygodniu lub raz na dwa tygodnie, w dwóch grupach wiekowych, w
zależności od potrzeb grupy. Na spotkaniach poruszane są zagadnienia wychodzące
z inicjatywy jej członków.
Działalność kulturalna i rekreacyjna oraz
organizacja czasu wolnego
W placówce proponowane
są różnorodne formy spędzania czasu wolnego. Dziewczęta uczestniczą w nich w
zależności od zainteresowań. Organizowane są zajęcia kulinarne, plastyczne,
muzyczne, z rytmiki. W roku 2003 odbywały się zajęcia z pantomimy. Dziewczęta
rozwijają swoje zainteresowania i uzdolnienia w różnych formach poza placówką
uczestnicząc w takich zajęciach jak: nauka gry na gitarze, kółko fotograficzne,
kółko historyczne, treningi z łyżwiarstwa szybkiego (SHORT-TRACK), zespół
muzyczno-taneczny. Raz w miesiącu dzieci uczestniczą w koncertach
organizowanych przez uczniów Szkoły Muzycznej.
Wychowankom
stwarzane są warunki do brania udziału w różnych formach działalności
sportowo-rekreacyjnej i kulturalnej. Dzięki tym zajęciom rozbudzane są
zainteresowania różnymi formami sprawności ruchowej i spędzania czasu wolnego.
Dzieci biorą udział w zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkołach, do których
uczęszczają. Dziewczęta wychodzą do kina, teatru, na basen, lodowisko, rolki,
aerobik (dla starszych dziewcząt). Podczas weekendu organizowane są wyjazdy do
leśniczówki, na lotnisko (gril, ognisko), fikolandu, McDonald?sa, na pizzę.
Placówka
wyposażona jest w różnorodny sprzęt sportowy: piłki, badbington, stół do tenisa
stołowego, suchy basen, łyżwy, rolki. Ponadto miejscowa biblioteka jest
wyposażona w ciekawe woluminy. Wychowanki mają do swojej dyspozycji
encyklopedie, słowniki, w tym multimedialne, lektury, podręczniki, gry i zabawy
edukacyjno-dydaktyczne, dostosowane do wieku i potrzeb rozwojowych
podopiecznych.
Na terenie Domu organizowane są imprezy okolicznościowe typu:
urodziny, imieniny, Dzień Matki, Wigilia.
Stopień realizacji etapowego planu
dochodzenia do standardów
Placówka Nasz
Dom "Dobry Pasterz" w świetle rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo -
wychowawczych nie spełnia standardów w zakresie:
1. Ilości osób w pokojach mieszkalnych (obecnie
6 osób),
2.
Placówka nie posiada pokoju do spotkań z osobami odwiedzającymi,
3.
Brak aneksów kuchennych,
4.
Brak gabinetu pielęgniarskiego,
5.
Pracownik socjalny, psycholog oraz pedagog nie są zatrudnieni w pełnym wymiarze
czasu pracy.
W Etapowy
planie dochodzenia do standardów opracowanym w 2002r. zaplanowano:
Ad.1.
Przedzielenie pokoi
mieszkalnych dzieci - do 2006r. Spowoduje to zmniejszenie liczby dzieci w
sypialniach.
Ad.2. i Ad.3.
Placówka nie
jest w stanie wygospodarować dodatkowych pomieszczeń na spotkania z osobami
odwiedzającymi oraz na aneksy kuchenne. Powodem jest mały metraż domu. Do
przygotowywania kolacji lub innych drobnych posiłków wykorzystuje się kącik
znajdujący się w jadalni. Istnieje wówczas możliwość korzystania z
przylegającej kuchni.
Funkcję pokoju do spotkań z
osobami odwiedzającymi pełnią wolne w danej chwili pomieszczenia w Domu takie
jak: sala rekreacyjna, jadalnia czy sypialnie, kiedy nie ma innych dzieci.
Ad.4 i Ad.5.
Funkcję
gabinetu pielęgniarskiego pełni izolatka, gdzie znajduje się zamknięta szafa z
lekami oraz łazienka.
Dyrektor czyni
starania, aby pozyskać dodatkowy budynek. Spowoduje to poprawę istniejących
warunków lokalowych.
Stwierdzono,
że w placówce zatrudnieni są następujący specjaliści:
-
psycholog ½ etatu,
-
pedagog ½ etatu,
-
pracownik socjalny ½ etatu.
Niepełny wymiar pracy powyższych
specjalistów nie spełnia standardów określonych w rozporządzeniu w sprawie
placówek opiekuńczo - wychowawczych. Dyrektor placówki zobowiązał się do
uzupełnienia wymiaru godzin do 2006r.
Ponadto stwierdzono, że na stanowisku pedagoga jest zatrudniona osoba,
która ukończyła studia wyższe magisterskie na kierunku psychologii. W związku z
powyższym nie może zajmować stanowiska pedagoga. Należy więc zweryfikować
zatrudnienie.
Kontrola placówki Nasz Dom "Dobry Pasterz" w Białymstoku została
dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki, oraz wyjaśnień
pracowników.
Protokół sporządzono
w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor
Placówki.
W
przypadku gdy Dyrektor nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole, może
złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne
wyjaśnienia.
Dyrektor placówki
Nasz Dom "Dobry Pasterz" Podpisy
kontrolujących:
mgr Krystyna
Maślarz 1.Małgorzata
Osipowicz
22.02.2004r 2.Krystyna
Pasiuk
(data i podpis)