PROTOKÓŁ Z KONTROLI PROBLEMOWEJ
przeprowadzonej w dniu 9 marca 2004r. w Powiatowym Zespole do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Suwałkach,
z siedzibą przy ul. Noniewicza 10, zwanym dalej "
Powiatowym Zespołem ", w zakresie:
-
prawidłowości i jednolitości stosowania przepisów, standardów i procedur w
sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności i stopniu
niepełnosprawności.
-
zgodności orzeczeń o stopniu niepełnosprawności z zebranymi dokumentami oraz
przepisami dotyczącymi orzekania o niepełnosprawności i stopniu
niepełnosprawności.
Kontrolę
przeprowadziły:
- Małgorzata
Czyżewska - Worobiej- Przewodnicząca Wojewódzkiego Zespołu do Spraw
Orzekania o Niepełnosprawności,
- Teresa
Danuta Krzysztoń- Przekop- lekarz, przewodniczący składu orzekającego Wojewódzkiego
Zespołu,
na
podstawie upoważnień do kontroli z dnia 6.01.2004r.
udzielonych przez Wojewodę Podlaskiego, zgodnie z art. 6 c ust. 6 w zw. z ust.
5 ustawy z 23.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i
społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. ( Dz. U. Nr. 123, poz. 776 z późn. zm. )
W
toku kontroli informacji w zakresie przedmiotu kontroli udzielała
:
1.
Pani Janina Tkaczyk-
Przewodnicząca Powiatowego Zespołu w Suwałkach.
W
trakcie kontroli ocenie podlegała prawidłowość stosowania przepisów, zawartych
w niżej wymienionych aktach prawnych:
1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o
rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (
Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.),
2. Rozporządzenie Ministra Gospodarki
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.07.2003r. w
sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. Nr
139, poz. 1328 ),
3. Rozporządzenie Ministra Pracy i
Polityki Społecznej z dnia 01.02.2002r. w sprawie
kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia (Dz. U. Nr
17, poz. 162),
4. Kodeks Postępowania
Administracyjnego ( Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 z późn.
zm.).
USTALENIA KONTROLI:
I. Prawidłowość trybu powołania
Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Suwałkach.
Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o
Niepełnosprawności w Suwałkach został powołany przez Prezydenta Miasta Suwałk,
na mocy Zarządzenia Nr 21/ 02 z dnia 18.09.2002r.,
zgodnie z art. 6 a ust. 1 ustawy z 23.08.1997r. o
rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Powołanie Zespołu było poprzedzone uzyskaniem zgody Wojewody Podlaskiego,
wyrażonej w piśmie z dnia 8.05.2002r.
Powiatowy Zespół w Suwałkach jest organem właściwym
miejscowo do rozpatrywania wniosków o ustalenie niepełnosprawności i stopnia
niepełnosprawności osób, zamieszkujących miasto Suwałki oraz powiaty: suwalski,
sejneński i augustowski. Obszar działania Powiatowego
Zespołu w Suwałkach, obejmujący swym zasięgiem więcej niż jeden powiat został
ustalony w trybie art. 6a ust. 2 w/w ustawy tj. na mocy Rozporządzenia Wojewody
Podlaskiego Nr 18 / 02 z dnia 4.06.2002r.
W skład Powiatowego Zespołu w Suwałkach wchodzą
przewodniczący i dwunastu
członków, powołanych na wniosek przewodniczącego Zespołu na mocy
Zarządzenia Nr 22/ 02 z dnia 20.09.2002r. Prezydenta
Miasta Suwałk.
W skład Zespołu wchodzi: sześciu lekarzy, trzech
pracowników socjalnych, jeden
psycholog, jeden doradca
zawodowy i jeden pedagog/ doradca
zawodowy. Wszyscy członkowie Powiatowego Zespołu spełniają wymogi
kwalifikacyjne, wynikające z § 21 rozporządzenia Ministra Gospodarki Pracy i
Polityki Społecznej z 15.07.2003r. oraz posiadają
Zaświadczenia Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, uprawniające
do orzekania, o których mowa w § 23 w/w rozporządzenia.
II. Prawidłowość i jednolitość
stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o
niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, określonych w rozporządzeniu
Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.07.2003r. ( Dz. U. Nr. 139, poz.1328 ) oraz zgodność wydanych orzeczeń o stopniu
niepełnosprawności z zebranymi dokumentami oraz przepisami dotyczącymi
orzekania.
W celu stwierdzenia prawidłowości stosowania
obowiązujących przy orzekaniu
o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności przepisów,
poddano kontroli losowo wybrane akta przedmiotowych spraw dotyczące osób, które
wszczęły postępowanie w okresie: 1.09.2003r- 1.03.2004r.
-
przed 16 rokiem życia o następujących numerach:
2224/ 03, 2241/ 03, 2251/ 03, 2256/ 03, 2257/ 03,
2269/ 03,
2270/ 03, 2274/ 03, 2298/ 03, 2299/ 03,
2304/ 04, 2307/ 04, 2311/ 04, 2312/ 04,
2370/ 04
-
powyżej 16 roku życia o następujących numerach:
6257/ 03, 6283/ 03, 6287/ 03, 6351/ 03,
6352/ 03,
6354/ 03, 6360/ 03, 6364/ 03, 6386/ 03,
6474/ 03,
6493/ 03,
6537/ 03, 6612/ 04, 6616/ 04, 6621/ 04, 6633/ 04
Prawidłowość rozpatrzenia wniosków o ustalenie
niepełnosprawności osób przed 16 rokiem życia.
I. Ocena formalno-prawna
1. Wszystkie skontrolowane wnioski o
ustalenie niepełnosprawności osób przed 16 r. życia zostały złożone przez osoby
do tego uprawnione- przedstawicieli ustawowych dzieci i zawierają, zgodnie z §
6 ust. 1 pkt 1- 5 w/w rozporządzenia z dnia
15.07.2003r., dane osobowe dziecka i przedstawiciela
ustawowego, określenie celu dla którego niezbędne jest uzyskanie orzeczenia o
niepełnosprawności ( w 4 przypadkach- uzyskanie zasiłku stałego, a w 11
przypadkach- zasiłku pielęgnacyjnego ), oświadczenie przedstawiciela ustawowego
dziecka o prawdziwości danych, zawartych we wniosku oraz podpis przedstawiciela
ustawowego dziecka.
2. Do wszystkich wniosków załączono
dokumentację medyczną, określoną w § 3 ust. 1 pkt. 1
w/ w rozporządzenia, czyli zaświadczenia lekarskie, zawierające opisy stanu
zdrowia dzieci oraz inne dokumenty, mogące mieć wpływ na dokonanie ustaleń
orzeczniczych. Zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia, stanowiące wraz z
wnioskiem podstawę wszczęcia postępowania orzeczniczego, we wszystkich
skontrolowanych sprawach, wystawione zostały nie wcześniej niż na 30 dni przed
dniem złożenia wniosku- czyli zgodnie z § 6 ust. 2 w/ w rozporządzenia. We wszystkich
skontrolowanych sprawach- została przeprowadzona wstępna analiza kompletności
formalnej i kompletności
merytorycznej ( dokumentacji medycznej ) wniosku. W dwóch
przypadkach, Zespół zwracał się do przedstawicieli ustawowych dziecka o
uzupełnienie dokumentacji medycznej ( o zaświadczenia z poradni
specjalistycznych: foniatrycznej, psychologiczno- pedagogicznej i pulmonologicznej ), pod rygorem pozostawienia wniosku bez
rozpoznania. Strony dostarczyły w/w dokumentację w dniu wyznaczonym do
rozpatrzenia sprawy.
3. We wszystkich przypadkach dokonano
prawidłowego doboru specjalistów do składu orzekającego: pediatry i pedagoga (
u dzieci ur. w latach 1987- 1997 ) i pracownika
socjalnego ( u dzieci młodszych- ur. w latach: 1998- 2003 ).
4. Zawiadomienia o terminie
rozpatrzenia spraw zostały dokonane zgodnie z § 7 ust 3 rozporządzenia - czyli doręczone osobom
zainteresowanym nie później niż na 14 dni przed datą wyznaczonego posiedzenia i
za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
5. Oceny stanu zdrowia dzieci
sporządził w dniu badania lekarz - przewodniczący składu orzekającego, po
dokonaniu analizy dokumentacji medycznej i bezpośrednim badaniu przedmiotowym.
Członkowie składu orzekającego sporządzili odpowiednio oceny: pedagogiczne i
społeczne.
6. Z odbytych posiedzeń ( odpowiednio w
dniach: 3.10.03r., 24.10.03r., 3.11.03r., 18.11.03r.,
6.12.03r., 16.12.03r., 19.12.03r., 13.01.04r., 20.01.04r., 26.01.04r.,
3.02.04r., 6.02.04r., 21.02.04r.), sporządzono protokoły, zawierające wszystkie
elementy, w szczególności ustalenia specjalistów dotyczące stanu zdrowia
dziecka. W jednym przypadku, w związku z nie zaliczeniem do osób
niepełnosprawnych nie sformułowano wskazań. W protokołach zawarto uzasadnienie
rozstrzygnięć i opatrzono je podpisami członków składu orzekającego. W żadnej
ze skontrolowanych spraw członek składu orzekającego nie zgłosił zdania
odrębnego.
7. Ustalenia, zawarte w protokołach
znalazły odzwierciedlenie w orzeczeniach o niepełnosprawności. Wszystkie
orzeczenia zawierają: prawidłową podstawę prawną i pozostałe elementy
wymienione w § 13 ust. 1 pkt 1- 14 rozporządzenia z
dnia 15.07.2003r.
8. Orzeczenia zostały doręczone
przedstawicielom ustawowym prawidłowo, tj: odebrane
osobiście w dniu posiedzenia składu orzekającego. Każdy z wnioskodawców
potwierdził na odbiór orzeczenia własnoręcznym podpisem. Orzeczenia nie zostały
zaskarżone.
9. Wnioski o ustalenie
niepełnosprawności osób przed 16 r. życia zostały rozpatrzone z zachowaniem
obowiązujących terminów.
Skontrolowane wnioski w sprawie ustalenia
niepełnosprawności, złożone przez przedstawicieli ustawowych osób, które nie
ukończyły 16 r. życia, zostały rozpatrzone prawidłowo pod względem formalnym.
II. Ocena orzecznicza - w aspekcie zgodności z
obowiązującymi procedurami.
1. Dokumentacją
medyczną, stanowiącą podstawę ustaleń, dotyczących naruszenia sprawności
organizmu dzieci w 15 skontrolowanych sprawach były zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia ( niezbędne do
wszczęcia postępowania zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 1
rozporządzenia z 15.07.2003r. ) oraz dokumentacja dodatkowa: 1/ karty informacyjne leczenia
szpitalnego, 2/ konsultacje diagnostycznych poradni specjalistycznych:
neurologicznej, gastrologicznej, foniatrycznej, psychologiczno- pedagogicznej i
rehabilitacyjnej, 3/ wyniki badań diagnostycznych m.in:
rezonans magnetyczny, EEG, USG jamy brzusznej, RTG kręgosłupa, KT głowy, wyniki
badania psychologicznego, orzeczenia z poradni psychologiczno- pedagogicznych,
kwalifikujące do nauczania indywidualnego ).
2. Oceny stanu zdrowia dzieci zostały
sporządzone przez lekarza -przewodniczącego składu orzekającego, po dokonaniu
bezpośrednich badań przedmiotowych oraz ocenie załączonej dokumentacji
medycznej ( wymienionej w pkt. 1 ).
3. Stwierdzone schorzenia w czterech ( 4 ) przypadkach nie stanowiły podstawy do
zaliczenia od osób niepełnosprawnych. W pozostałych jedynastu
( 11 ) sprawach zaliczono do osób niepełnosprawnych, z czego w sześciu ( 6 )
przypadkach orzeczono jedynie o konieczności stałego współudziału na co dzień
opiekuna dziecka w procesie leczenia, rehabilitacji i edukacji, a w pięciu ( 5 )
przypadkach stwierdzono jednocześnie konieczność stałej lub długotrwałej opieki
innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej
egzystencji.
4. We wszystkich przypadkach zaliczenia
do osób niepełnosprawnych, w ocenach lekarza zostały zawarte wszystkie elementy
ustaleń orzeczniczych: przyczynę niepełnosprawności, okres na
jaki orzeczono niepełnosprawność, datę/ okres powstania
niepełnosprawności. W sporządzonych przez lekarzy ocenach zachowana została
spójność pomiędzy rokowaniami co do wyleczenia i
okresem na jaki ustalono niepełnosprawność.
Pod względem orzeczniczym, skontrolowane wnioski
przedstawicieli ustawowych dzieci w sprawie ustalenia niepełnosprawności
zostały rozpatrzone zgodnie z obowiązującymi przepisami, zawartymi w
rozporządzeniu z 15.07.2003r.
Prawidłowość rozpatrzenia wniosków o ustalenie stopnia
niepełnosprawności osób powyżej 16 r. życia.
I. Ocena formalno-prawna
1. Skontrolowane wnioski, pochodzące od
osób zainteresowanych uzyskaniem orzeczenia o stopniu niepełnosprawności
zawierały wszystkie elementy określone w § 6 ust. 1 pkt
1i 5 rozporządzenia z dnia 15.07.2003r.: imię i nazwisko osoby zainteresowanej,
datę i miejsce urodzenia oraz adres zamieszkania, numer PESEL, określenie celu
dla którego niezbędne jest uzyskanie orzeczenia ( w 5 przypadkach- odpowiednie
zatrudnienie, w 3 przypadkach- korzystanie z systemu pomocy społecznej i
środowiskowego wsparcia, w 7 przypadkach ustalenie uprawnień do zasiłku pielęgnacyjnego
i w 1 przypadku
korzystanie z przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych i
pomocy technicznych ) oraz podpis osoby zainteresowanej.
2. Do wszystkich wniosków załączono
zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia, zawierające rozpoznanie choroby
zasadniczej i opis stanu zdrowia- zgodnie z § 3 ust. 2 pkt.
1 w/w rozporządzenia wraz z dokumentacją dodatkową. We wszystkich
skontrolowanych sprawach, zaświadczenia o stanie zdrowia wystawione zostały nie
wcześniej niż na 30 dni przed dniem złożenia wniosku- czyli zgodnie z § 6 ust. 2 w/ w
rozporządzenia.
3. W każdej sprawie została
przeprowadzona analiza wstępna kompletności formalnej i merytorycznej wniosku (
w szczególności kompletności załączonej dokumentacji medycznej
).
4. We wszystkich sprawach dokonano
prawidłowego, pod względem rodzaju schorzenia i celu orzekania, doboru
specjalistów do składu orzekającego ( lekarza -internisty i psychiatry oraz w
zależności od celu orzekania i sytuacji społeczno zawodowej wnioskodawcy-
doradcy zawodowego, psychologa i pracownika socjalnego ).
5. Zawiadomienia o terminie
rozpatrzenia spraw zostały dokonane zgodnie z § 7 ust 3 rozporządzenia - czyli doręczone osobom
zainteresowanym nie później niż na 14 dni przed datą wyznaczonego posiedzenia i
za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
6. Orzeczenie o stanie zdrowia
sporządził lekarz - przewodniczący składu orzekającego, który zaliczył
zainteresowanych odpowiednio: 4 osoby do znacznego stopnia niepełnosprawności, 5 osób do umiarkowanego stopnia, 4
osoby do lekkiego stopnia niepełnosprawności i w stosunku do 3 osób orzekł o
braku niepłnosprawności.
7. Z odbytych odpowiednio w dniach:
8.10.03r., 13.10.03r., 15.10.03r., 12.11.03r.,
19.11.03r., 26.11.03r., 17.12.03r., 22.12.03r., 21.01.04r., 23.02.04r.
posiedzeń sporządzono protokoły, uwzględniające wszystkie ustalenia wynikające
ze sporządzonych przez specjalistów ocen: rozpoznanie zasadnicze, ustalenie
okresu powstania niepełnosprawności, przyczynę niepełnosprawności, okres na
jaki wydano orzeczenie, wskazania, uzasadnienie. Protokół opatrzono pieczątką
Zespołu oraz pieczątkami i podpisami specjalistów z danego składu orzekającego.
8. Ustalenia, zawarte w ocenach
specjalistów znalazły odzwierciedlenie w orzeczeniach o stopniu
niepełnosprawności.
9. Orzeczenia zostały doręczone osobom
zainteresowanym prawidłowo, tj: odebrane osobiście w
dniu posiedzenia składu orzekającego. Każdy z wnioskodawców potwierdził odbiór
orzeczenia własnoręcznym podpisem. Orzeczenia nie zostały zaskarżone. Wydane
orzeczenia zawierają wszystkie elementy, wynikające z § 13 ust. 2 w/ w
rozporządzenia.
Skontrolowane wnioski w sprawie wydania orzeczeń o
stopniu niepełnosprawności zostały rozpatrzone prawidłowo pod względem
formalnym.
II.
Ocena
orzecznicza - pod względem zgodności wydanych orzeczeń z zebraną w toku
postępowania dokumentacją medyczną:
1.
Dokumentacją medyczną, stanowiącą
podstawę ustaleń dotyczących naruszenia sprawności organizmu zainteresowanych
skontrolowanych sprawach były: zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia oraz
dokumentacja dodatkowa: karty informacyjne leczenia szpitalnego, wyniki badań
diagnostycznych ( rtg kręgosłupa, wyniki badań
laboratoryjnych, spirometria, ECHO serca, USG jamy
brzusznej, badanie DSPW, audiogramy, EEG ) oraz
zaświadczenia z poradni specjalistycznych ( neurologicznej, alergologicznej,
diabetologicznej, kardiologicznej, rehabilitacyjnej, PZP, okulistycznej ).
2.
Oceny stanu zdrowia, sporządzone przez przewodniczącego składu orzekającego:
a/ sposób przeprowadzenie bezpośrednich badań
lekarskich i ich wkład w ustalenia orzecznicze:
We wszystkich skontrolowanych sprawach
zostały przeprowadzone bezpośrednie badania lekarskie. Z wpisów w formularzach ocen
lekarskich wynika, iż w zdecydowanej większości zostały one przeprowadzone w
sposób wyczerpujący i wszechstronny. W przypadku dwóch wniosków kontrolująca wniosła uwagi do sposobu
przeprowadzenia badań.:
- w odniesieniu do wniosku o nr: 6474/ 03 -
stwierdziła brak opisu w pkt. 2 oceny lekarskiej (
badanie przedmiotowe ). Jako rozpoznanie zasadnicze w tej sprawie ustalono
m.in.: padaczkę, a w załączonym zaświadczeniu z poradni neurologicznej nie
została odnotowana częstotliwość i rodzaj występujących napadów. Przewodnicząca
składu orzekającego nie ustaliła również tych danych w
wywiadzie.
- w odniesieniu do wniosku o numerze: 6351/ 03-
stwierdziła brak opisu badania narządu ruchu. Jako rozpoznanie zasadnicze w tej
sprawie ustalono: dyskopatię L 5- S 1 z objawami korzeniowymi, a więc
dysfunkcję, która powinna zostać uwzględniona w opisie badania narządu ruchu.
b/ analiza załączonej do wniosków dokumentacji
medycznej i adekwatność ustaleń orzeczniczych ( stopnia, przyczyny, okresów,
wskazań ):
Z analizy podstawowych elementów
składających się na ocenę lekarską: badań bezpośrednich, danych zebranych w
wywiadzie i treści załączonych do spraw dokumentów medycznych wynika, iż
ustalenia orzecznicze zostały dokonane prawidłowo:
- brak
niepełnosprawności orzeczono w 3 przypadkach ( rozpoznania zasadnicze: 1/
choroba zwyrodnieniowa stawów bez istotnego upośledzenia czynności narządu
ruchu; 2/ astma oskrzelowa z prawidłowymi wartościami w badaniu spirometrycznym; 3/ osobowość niedojrzała emocjonalnie z cechami
paranoidalnymi.
- lekki
stopień niepełnosprawności orzeczono w 4 przypadkach ( rozpoznania
zasadnicze: 1/ przewlekła obturacyjna choroba płuc,
nadwzroczność obu oczu; 2/ przewlekła niewydolność wieńcowa, nadciśnienie
tętnicze; 3/ zaburzenia funkcji poznawczych u osoby uzależnionej od alkoholu; 4/ dyskopatia L5- S 1 z objawami korzeniowymi ).
- umiarkowany
stopień orzeczono w 5 przypadkach ( rozpoznania zasadnicze:1/ cukrzyca typu 2
z powikłaniami narządowymi, nadciśnienie tętnicze, padaczka; 2/ padaczka u
osoby z umiarkowanym upośledzeniem umysłowym; 3/ upośledzenie umysłowe w
stopniu umiarkowanym; 4/ stan po leczeniu operacyjnym ( 02.03r. ) mnogich
torbieli pajęczynówki; 5/ schizofrenia paranoidalna ).
- znaczny
stopień ustalono w 4 przypadkach ( rozpoznania zasadnicze: 1/ złożona wada
serca w okresie niewydolności krążenia, nadciśnienie tętnicze; 2/ cukrzyca typu
2, szystkichć krążenia, choroba zwyrodnieniowa
stawów; 3/ choroba nowotworowa sutka szyst- szyst trakcie
leczenia chemioterapią; 4/ choroba nowotworowa sutka szyst
szyst przerzutami do węzłów chłonnych
).
We szystkich skontrolowanych
sprawach okresy, na jakie orzeczono stopień niepełnosprawności, odpowiadają
ustalonym rokowaniom:
- w
przypadkach nie
rokujących poprawy -
stopnie niepełnosprawności orzeczono na
trwale
- w przypadkach dobrych
lub niepewnych rokowań- na czas określony.
Ustalone przyczyny niepełnosprawności określono,
posługując się obowiązującymi symbolami, odpowiadającymi ustalonym
rozpoznaniom zasadniczym.
Wskazania, wynikające z art. 6 b ust. 3 pkt 1- 9 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, określono adekwatnie do orzeczonego
stopnia, rodzaju schorzenia i sytuacji społeczno- zawodowej osoby orzekanej.
Wnioski
końcowe.
Analiza losowo wybranej
dokumentacji, o której mowa wyżej, będącej podstawą wydania przez Powiatowy
Zespół w Suwałkach 15 skontrolowanych orzeczeń o niepełnosprawności i 16
skontrolowanych orzeczeń o stopniu niepełnosprawności wykazała, iż jest ona
kompletna pod względem formalnym i merytorycznym.
Postępowanie o ustalenie stopnia niepełnosprawności i
niepełnosprawności w skontrolowanych sprawach było wszczynane prawidłowo (
przyjęto kompletną pod względem merytorycznym i formalnym dokumentację).
Czynności, związane z nadaniem biegu złożonym wnioskom o wydanie orzeczeń były
podejmowane przez Zespół niezwłocznie i rozpatrywane z zachowaniem obowiązujących
terminów.
W aktach przedmiotowych spraw znajdują się stosowne
oceny, sporządzone przez członków składu orzekającego. Ustalenia, wynikające z
poszczególnych ocen, dokonywanych przez specjalistów w toku postępowania (
lekarzy, pracowników socjalnych, psychologów, doradców zawodowych, pedagogów )
są spójne z ustaleniami zawartymi w protokołach z posiedzeń i orzeczeniach.
Skontrolowane orzeczenia, wydane przez Powiatowy
Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Suwałkach, zawierają wszystkie
elementy wymienione w § 13 w/w rozporządzenia z dnia 15.07.2003r. Wskazania w wydanych orzeczeniach ( i w sporządzonych w
toku postępowania ocenach członków składu ) zostały określone adekwatnie do
orzeczonego stopnia czy niepełnosprawności.
Dokumentacja w sprawach orzekania prowadzona jest
przez Zespół w sposób uporządkowany, przejrzysty i schludny.
W wyniku kontroli nie stwierdzono naruszeń prawa i
obowiązujących procedur. Uwagi, wniesione przez członka Zespołu kontrolującego
( lekarza ) w stosunku do dwóch wyżej opisanych wniosków dotyczą sposobu opisu
badania przedmiotowego, co należy ocenić jako nieprawidłowość z zakresu
obowiązującego standardu sporządzania oceny lekarskiej. Nieprawidłowości te nie wpłynęły na
błędne ustalenia co do orzeczonych stopni
niepełnosprawności, czego dowodem jest treść dokumentacji medycznej, załączonej
do obu wniosków, którą kontrolująca przeanalizowała. Dokumentacja ta potwierdza
w pełni rodzaj stwierdzonych dysfunkcji, wskazując jednoznacznie, iż
ograniczenia w funkcjonowaniu spowodowane ich wystąpieniem odpowiadają
zakresowi ograniczeń kwalifikujących, zgodnie z art. 4 ust. 2 i 3 w/ w ustawy,
do lekkiego i umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, które orzeczono.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących
egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.
Jednocześnie
informuje się o:
1/
przysługującym prawie zgłoszenia ( przed podpisaniem protokołu, w ciągu 7 dni
od daty jego otrzymania ) pisemnych zastrzeżeń co
ustaleń, zawartych w protokole.
2/
przysługującym prawie odmowy podpisania protokołu kontroli (w ciągu 7 dni od
daty jego otrzymania ), z jednoczesnym obowiązkiem
złożenia pisemnych wyjaśnień o przyczynach odmowy.
KONTROLOWANY: KONTROLUJĄCY:
Janina Tkaczyk 1/ Małgorzata Czyżewska-
Worobiej
Przewodnicząca Powiatowego
Zespołu Przewodnicząca Wojewódzkiego
Zespołu
ds. Orzekania
o Niepełnosprawności ds. Orzekania o Niepełnosprawności
w Suwałkach w
Białymstoku
7.04.2004r. 2/ Teresa
Danuta Krzysztoń- Przekop
lekarz- przewodnicząca składu orzekającego
Wojewódzkiego Zespołu