PROTOKÓŁ
z
kontroli problemowej Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach - przeprowadzonej
w dniu 22 marca 2004 roku, REGON 001313712
Dom Pomocy Społecznej w Czerewkach jest prowadzony
przez powiat białostocki. Adres siedziby: Czerewki 1,
l6-061 Juchnowiec Kościelny. Obowiązki dyrektora Domu
Pomocy Społecznej w Czerewkach pełni Pan Józef Domaszuk.
Kontrolę przeprowadziły -
Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego
Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, Ewa Feszler - starszy inspektor w Wydziale
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie
upoważnienia Nr 159 z dnia 19 marca br., wydanego w imieniu Wojewody
Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-cę dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego
Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot kontroli:
1/
stopień realizacji programu naprawczego,
2/
struktura zatrudnienia, kwalifikacje zatrudnionych pracowników oraz sposób
podnoszenia przez pracowników kwalifikacji zawodowych
w okresie od 01.01.2002 r. do 29.02.2004 r.
Wykaz podstawowych aktów
prawnych:
1. Ustawa z dnia 29 listopada
1990r. o pomocy społecznej (tekst jednolity: Dz. U. z
1998r. Nr 64, poz. 414 z późn. zm.)
2. Rozporządzenie Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 września 2000r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 82 poz. 929).
3. Rozporządzenie Rady
Ministrów z dnia 26 lipca 2000r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań
kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych
jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późn. zm.).
Ustalenia kontroli
I.
Realizacja programu
naprawczego.
Zgodnie z "Harmonogramem realizacji standardu
obowiązujących podstawowych usług świadczonych przez Dom Pomocy Społecznej w
Czerewkach" w celu osiągnięcia przez Dom wymaganych standardów w okresie
objętym kontrolą zaplanowano:
1.
W zakresie potrzeb bytowych:
-
poszerzenie drzwi łazienkowych
- 2004 rok,
-
uzupełnienie uchwytów i
poręczy przy sanitariatach - 2001 rok,
-
montaż 2 platform schodowych I
p A-B i II p B-C - 2003 rok,
-
wygospodarowanie 2 pomieszczeń
w celu uzyskania dwóch pokoi 2-osobowych, łazienki - 2001 rok,
-
zorganizowanie pomieszczenia
pomocniczego do prania i suszenia - 2001 rok,
-
urządzenie palarni - 2001 rok,
-
wprowadzenie wyboru posiłków -
2001 rok.
2.
W zakresie potrzeb opiekuńczych i wspomagających:
-
zakup materacy przeciw odleżynowych - 2001-2003 rok,
-
zakup łóżek ortopedycznych -
2002 rok,
-
zakup lampy bakteriobójczej -
2001 rok,
-
zakup rotora nożnego
automatycznego - 2001 rok,
-
zakup biostymulatora przeciw
bólowego - 2004 rok.
-
zwiększenie zatrudnienia w etatach
- psycholog, pracownik
kulturalno-oświatowy, pracownik socjalny, 15 opiekunów, instruktora terapii
zajęciowej, rehabilitanta, 10 pokojowych, 10 pielęgniarek - do 2006 roku.
3.
Inwestycje i zakupy inwestycyjne:
-
modernizacja kotłowni - 2004
rok,
-
zakup pralnicowirówki
nierdzewnej Pralma 22 - 2002 rok,
-
zakup destylarki do wody -
2001 rok,
-
zakup automatu
myjąco-dezynfekcyjnego typu SAN 14B - 2004 rok,
-
budowa garażu - 2002 rok.
Ad. 1
W
trakcie kontroli ustalono, że realizacja zaplanowanych w Harmonogramie prac
przedstawia się następująco:
-
w 2001 roku zorganizowano
pomocnicze pomieszczenie do prania i suszenia oraz palarnię.
-
w 2002 roku rozpoczęto remont
pokoi mieszkalnych. Wyremontowane zostały wszystkie pokoje na parterze oraz po
trzy pokoje na I i na II piętrze. W wyremontowanych
pokojach poszerzone zostały drzwi wejściowe oraz drzwi do łazienek
w których zainstalowano uchwyty i poręcze. Remont pozostałych pokoi
zakończony zostanie w roku bieżącym.
Ze
względu na brak środków finansowych nie zostały zamontowane 2 platformy
schodowe. Zgodnie z protokołem przyjęcia ustnych wyjaśnień dyrektora (załącznik
nr 1 do protokołu) termin ich montażu przesunięto do 31.12.2006 roku.
Nie
wygospodarowano 2 pomieszczeń w celu uzyskania 2-óch pokoi dwuosobowych i
łazienki. Zgodnie z protokołem przyjęcia ustnych wyjaśnień dyrektora Domu
(załącznik nr 2 do protokołu) czteroosobowe pokoje nie
spełniające wymaganych standardów pod względem powierzchni, zostaną
rozgęszczone do trzyosobowych w terminie do 31 marca 2004 roku. Dzięki temu nie
będzie konieczności wygospodarowywania w/w pomieszczeń i w domu będzie 23 pokoi
dwuosobowych oraz 20 pokoi trzyosobowych.
Ze względu na trudną sytuację finansową Domu nie
wprowadzono, zaplanowanego w programie naprawczym na 2001 r., wyboru posiłków,
realizacje tego zadania przesunięto na 2006 rok. (protokół
przyjęcia ustnych wyjaśnień - załącznik nr 3).
Ad. 2
W
zakresie usług opiekuńczych i wspomagających nie zrealizowano zaplanowanych w
programie naprawczym zakupów tj. zakupu materacy przeciw odleżynowych,
łóżek ortopedycznych, lampy bakteriobójczej, rotora nożnego automatycznego,
biostymulatora przeciw bólowego. Zgodnie z protokołem przyjęcia ustnych
wyjaśnień dyrektora Domu (załącznik nr 4 do protokołu) w/w zakupy ze względu na
brak środków finansowych dokonane zostaną do 31.12.2006 roku.
Z zaplanowanego w programie naprawczym zwiększenia
zatrudnienia do 2006 roku, w okresie objętym kontrolą, w dziale terapeutyczno-opiekuńczym zatrudnione zostały 3 pokojowe.
Ad. 3
Realizacja
programu naprawczego w zakresie inwestycji i zakupów inwestycyjnych przedstawia
się następująco: w zaplanowanym terminie zakupiono pralnicowirówkę
nierdzewną Pralma 22 oraz destylarkę do wody.
Zaplanowana na 2004 rok modernizacja kotłowni, zgodnie z wyjaśnieniami
dyrektora Domu, zrealizowana zostanie zgodnie z planem.
Jak wynika z wyjaśnień dyrektora, ze względu na brak
środków finansowych nie wybudowano garażu, również zaplanowany jeszcze na ten
roku zakup automat myjąco-dezynfekcyjnego typu SAN 14B nie zostanie dokonany.
II. Struktura
zatrudnienia, kwalifikacje zatrudnionych pracowników oraz sposób podnoszenia
przez pracowników kwalifikacji.
Zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym
Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach struktura organizacyjna Domu przedstawia
się następująco:
-
dyrektor,
-
dział terapeutyczno-opiekuńczy,
-
dział administracyjno-gospodarczy,
-
sekcja księgowości,
-
samodzielne stanowisko.
Na dzień kontroli w dps zatrudnionych było 55 osób, w tym 54 osoby w
przeliczeniu na pełne etaty. W dziale terapeutyczno-opiekuńczym
zatrudnionych było 29 osób (kierownik zespołu, 8 starszych pielęgniarek, 13
starszych pokojowych, pracownik socjalny, starszy instruktor terapii zajęciowej,
instruktor kulturalno-oświatowy, technik fizjoterapii, dwóch kapelanów na
½ etatu każdy, lekarz) w przeliczeniu na pełne etaty 28, co daje
wskaźnik zatrudnienia 0,26.
Zasady wynagradzania
pracowników określa "Regulamin wynagradzania pracowników Domu Pomocy Społecznej
w Czerewkach", wprowadzony Zarządzeniem Dyrektora Nr 1/2000 od dnia 01.01.2000 roku. Aneksem do Regulaminu z dnia 01.08.2000 r. Dyrektor ustalił tabelę stanowisk, zaszeregowań
i wymagań kwalifikacyjnych pracowników Domu. Ustalono, że określone w
Regulaminie wymagania kwalifikacyjne pracowników poszczególnych stanowisk,
m.in.: starszy pracownik socjalny, młodszy opiekun są zaniżone w stosunku do wymagań
kwalifikacyjnych pracowników, jakie zakłada rozporządzenie Rady Ministrów z
dnia 26 lipca 2000r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych
pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych samorządu
terytorialnego (Dz. U. Nr 61, poz.708 z póź. zm.)
W trakcie
kontroli sprawdzono akta 10 losowo wybranych osób działu
terapeutyczno-opiekuńczego, tj. 34.5 %wszystkich pracowników tego działu
(Załącznik nr 5 do protokołu). Na podstawie przeanalizowanych akt ustalono, że
osoby te posiadają wymagane kwalifikacje na zajmowanym stanowisku.
Ustalono, że w okresie objętym kontrolą 9 osób
podnosi swoje kwalifikacje:
-
dyrektor, studiuje na I roku magisterskich studiów
uzupełniających na kierunku ekonomia, specjalność zarządzanie
przedsiębiorstwem, w czerwcu br. kończy specjalizację z organizacji pomocy
społecznej w Wyższej Szkole Administracji Publicznej w Białymstoku.
-
kierownik działu administracyjno-gospodarczego studiuje na IV
roku w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania w Białymstoku na kierunku
zarządzanie i marketing.
-
główny księgowy studiuje na III roku w Wyższej Szkole
Finansów i Zarządzania w Białymstoku na kierunku finanse i bankowość,
-
kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego studiuje na I
roku magisterskich studiów uzupełniających na Uniwersytecie w Białymstoku na
kierunku pedagogika,
-
pracownik socjalny studiuje na I roku magisterskich studiów
uzupełniających na Uniwersytecie w Białymstoku na kierunku pedagogika,
-
starsza pielęgniarka studiuje na I roku magisterskich
studiów uzupełniających na Uniwersytecie w Białymstoku na kierunku pedagogika,
-
technik fizjoterapii studiuje na V roku na Uniwersytecie w
Łodzi na kierunku fizjoterapia,
-
dwie starsze pielęgniarki kończą w br. specjalizację z
pielęgniarstwa zachowawczego.
Wszyscy pracownicy koszty
kształcenia ponoszą we własnym zakresie.
Zgodnie z wyjaśnieniami kierownika
działu terapeutyczno-opiekuńczego, średnio raz w miesiącu (za wyjątkiem lipca i
sierpnia) prowadzone są przez pielęgniarki szkolenia dla wszystkich pracowników
w/w działu. Na koniec każdego roku, zgodnie z zapotrzebowaniem zgłaszanym przez
pracowników, ustalane są tematy szkoleń na przyszły rok. W kontrolowanym
okresie tematyka szkoleń była następująca:
-
w 2002 roku:
1. Pielęgnowanie chorych z
zawałem serca.
2. Odleżyny.
3. Zaburzenia pamięci.
4. Zator.
5. Niewydolność płucna.
6. Złamanie kości udowej.
7. Choroba Parkinsona.
8. Dieta w chorobie wrzodowej.
9. Zapalenie pęcherza
moczowego.
10. Cukrzyca.
-
w 2003 roku:
1. Problem starości.
2. Schizofrenia.
3. Prawa pacjenta.
4. Nadciśnienie tętnicze.
5. Cukrzyca jako trudna choroba
społeczna i radzenie sobie z nią.
6. Gry komputerowe.
7. Rodzina dysfunkcyjna.
8. Potrzeby ludzi starych.
9. Nowe leki w neurochirurgii i
psychiatrii.
10. Chorzy na AIDS.
W/w szkolenia miały głównie
charakter medyczny. Z przeanalizowanej dokumentacji przeprowadzonych szkoleń
nie wynika kiedy zostały one przeprowadzone oraz kto w
nich uczestniczył (w 2003 roku tylko przy dwu szkoleniach sporządzona została
lista obecności). Ponadto, pracownicy Domu nie uczestniczyli w szkoleniach na
temat praw mieszkańców oraz kierunków prowadzonej terapii, a także metod pracy
z mieszkańcem w których, zgodnie z wymaganymi
standardami pracownicy zespołu terapeutyczno-opiekuńczego powinni uczestniczyć
co najmniej raz na dwa.
Zgodnie z
wyjaśnieniami dyrektora Domu ze względu na brak środków finansowych pracownicy
działu terapeutyczno-opiekuńczego w kontrolowanym okresie nie uczestniczyli w
zewnętrznych szkoleniach.
Dokonano wpisu do książki
kontroli DPS pod pozycją 1/2004.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach,
z których jeden otrzymuje dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach. W przypadku gdy dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach
nie zgadza się z ustaleniami pokontrolnymi zawartymi w protokole, może złożyć
do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne
wyjaśnienia co od zawartych w protokole ustaleń.
Podpisy kontrolujących
1/ Ewa Feszler
2/ Mieczysława Nartowicz
07.04.2004r.
Józef Domaszuk
p.o. Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach
(data
i podpis dyrektora Domu)