PROTOKÓŁ Z KONTROLI
kompleksowej przeprowadzonej
w Powiatowym Urzędzie
Pracy w Białymstoku, ul.
Sienkiewicza 82, nr REGON -u
050869213
zwanym w dalszej treści "Urzędem",
podległym Staroście Powiatu
Białostockiego.
Kierownikiem Urzędu jest Pani
Barbara Wacławska
.
Kontrolę
przeprowadzili pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
składzie:
1. Elżbieta Czurak - kierownik Oddziału Służb Zatrudnienia,
2. Ludmiła Borowik - starszy inspektor wojewódzki,
3. Małgorzata Czerniawska - starszy inspektor,
4. Renata Krzyżewska - starszy inspektor
wojewódzki,
5. Irena Szaruta
- starszy inspektor wojewódzki,
na
podstawie upoważnienia
do kontroli nr 153/04
z dnia 18 marca 2004r. wydanego
z upoważnienia Wojewody
Podlaskiego przez Pana
Andrzeja Kozłowskiego Dyrektora
Wydziału Polityki Społecznej w dniach 22-31.03.2004r.
Kontrolujący wpisali się do
książki kontroli pod
pozycją Nr1/2004r.
Wyjaśnień w trakcie
kontroli udzielali :
Pani Barbara Wacławska - Kierownik Urzędu,
Pani Teresa Strzałkowska - Główna Księgowa,
Pani Jadwiga Matowicka - Kierownik Działu Poradnictwa Zawodowego
i Szkoleń,
Pani Krystyna Iglicka - Kierownik
Działu Świadczeń,
Pani Krystyna Bitdorf - Kierownik Działu Instrumentów Rynku Pracy,
Pani Maria Perkowska - Kierownik Dział
Pośrednictwa Pracy,
Pani
Teresa Janda - Kierownik Działu Organizacyjnego.
Kontrola
kompleksowa dotyczyła:
Przestrzegania przepisów ustawy z dnia 14
grudnia 1994r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu ( tekst jednolity
Dz. U. z 2003r.
Nr 58, poz. 514 z późn. zm.)
W trakcie
kontroli ocenie podlegała prawidłowość stosowania następujących
przepisów prawnych:
1.
Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 lutego 1997r. w
sprawie zasad przyznawania
świadczeń określonych w ustawie o zatrudnieniu i
przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.
U. Nr 25, poz. 132 z późn. zm.),
2.
Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z
28 lutego 1997r. w
sprawie szczegółowych zasad
prowadzenia rejestracji i
ewidencji bezrobotnych oraz
innych osób poszukujących pracy
( Dz. U. Nr 25, poz. 131 z późn. zm.),
3. Rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników
zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze ( Dz. U. nr 8,
poz. 43 z późn. zm. ),
4. Ustawy
z dnia 17 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami
rolnymi Skarbu Państwa, ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie
niewypłacalności pracodawcy, ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu
bezrobociu, ustawy o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest, ustawy o
Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno - Gospodarczych i wojewódzkich
komisjach dialogu społecznego oraz ustawy o ułatwianiu zatrudnienia absolwentom
szkół ( Dz. U. Nr 154, poz. 1793 ),
5. Rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Społecznej
z dnia 9
lutego 2000r. w sprawie
szczegółowych zasad
prowadzenia pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, organizowania
szkoleń bezrobotnych, tworzenia zaplecza metodycznego dla potrzeb
informacji zawodowej i
poradnictwa zawodowego oraz
organizowania i finansowania klubów
pracy. (Dz. U. Nr 12,
poz.146 z późn. zm. ),
6. Rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Socjalnej
z dnia 20
kwietnia 1995r. w sprawie klasyfikacji
zawodów dla potrzeb
rynku pracy oraz
zakresu jej stosowania ( Dz. U. Nr 48,
poz. 253 z późn. zm. ),
7. Rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Socjalnej
z dnia 24 marca 1995r. w sprawie szczegółowych
zasad udzielania pożyczek z Funduszu
Pracy, wysokości stopy procentowej oraz warunki spłaty (Dz. U.
Nr 35, poz. 174),
8.Rozporządzenia
Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 10 grudnia 1998r. w sprawie
programów specjalnych przeciwdziałania bezrobociu (Dz. U. Nr 156, poz. 1023 z późn. zm. ),
9.
Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 21 marca 1995r. w
sprawie szczegółowych zasad organizowania prac interwencyjnych i robót
publicznych oraz przyznawania zaliczek i finansowania rzeczowych kosztów
organizacji robót publicznych ( Dz. U Nr 38,poz. 189 z późn .zm. ),
10.
Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 marca 2003r. w prawie algorytmu
ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań województwie ( Dz.
U. Nr 49, poz. 409, z późn. zm.),
11. Ustawy z
dnia 29 czerwca 1995r. o statystce publicznej ( Dz. U. Nr 88,poz. 439),
12.
Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 lipca 2003r. w sprawie programu badań
statystycznych statystyki publicznej na rok 2004 ( Dz. U. Nr 159, poz. 1538),
13.
Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2004r. w sprawie
określenia wzorów formularzy sprawozdawczych, objaśnień co
do sposobu ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i ankiet statystycznych
stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie badań
statystycznych statystyki publicznej na rok 2004 ( Dz. U. Nr 6, poz. 44 ),
14. Ustawy z dnia
29 sierpnia 1997r.
o ochronie danych
osobowych ( Dz. U. Nr 133,
poz. 883 z późn. zm. ),
15.Kodeksu Postępowania Administracyjnego (tekst jednolity Dz. U.
z 2000r. Nr 98, poz. 1071 późn. zm.),
16..Kodeksu Pracy ( Dz. U.
z 1996r. Nr 24
, poz. 110 , z późn. zm. ).
Przedmiotowy i podmiotowy zakres
kontroli.
Powiatowy Urząd Pracy
Białymstoku wraz z
Filią w Łapach zasięgiem swego działania obejmuje miasto Białystok
oraz gminy: Czarna Białostocka, Zabłudów, Wasilków, Supraśl, Choroszcz, Tykocin , Dobrzyniewo Kościelne , Gródek , Juchnowiec
Kościelny, Michałowo,
Zawady oraz miasto Łapy
i 3 gminy : Poświętne , Suraż i Turośń Kościelna.
Liczba bezrobotnych ogółem zarejestrowanych w PUP w Białymstoku wynosiła na
koniec grudnia 2003r. ogółem
24 782 osoby , w tym 2 629 osób z
prawem do zasiłku. Natomiast liczba
pobierających zasiłki przedemerytalne wynosiła
3 804 osoby, a świadczenia przedemerytalne 3 380
osób.
Wg istniejącej
w dniu kontroli struktury organizacyjnej Urzędu określonej w Regulaminie Organizacyjnym Powiatowego
Urzędu Pracy w Białymstoku
uchwalonym w dniu
11 maja 2000r.
przez Zarząd Powiatu
Białostockiego zadania będące
przedmiotem kontroli realizowane
są przez n/w
komórki :
Dział
Pośrednictwa Pracy
Dział Świadczeń
Dział
Instrumentów Rynku Pracy
Dział
Poradnictwa Zawodowego i Szkoleń
Dział Finansowo- Księgowy
Dział
Organizacyjny
Wg stanu na
dzień kontroli Powiatowy Urząd Pracy w Białymstoku zatrudnia 134 osoby, w tym 16 osób w
ramach robót publicznych.
I. Prawidłowość
ustalania prawa do zasiłku na podstawie art. 23 ust. 1 i ust. 2 ustawy o
zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.
Zagadnienia powyższe realizowane są w
Dziale Świadczeń, którym kieruje Pani Krystyna Iglicka.
Oceny
prawidłowości postępowania w powyższym zakresie dokonano na podstawie wybranej
losowo dokumentacji 5 zarejestrowanych osób bezrobotnych o następujących numerach :
III 95 657 / 03,
III 165 630 / 03, III 69 623 / 03, II 110841 / 03, III 143 393/ 03
Szczegółowej
analizie poddano dokumentację nr III
143 393 / 03.
Osobie
zarejestrowanej w dniu 9.09.2003r., posiadającej okres
uprawniający do zasiłku wynoszący 5 lat i 8 miesięcy przyznano prawo do zasiłku
dla bezrobotnych od dnia 17.09.2003r. w wysokości
503,20 zł.; w dniu 18.03.2004r.
wydano decyzję o utracie prawa do zasiłku od dnia 17.03.2004r. z powodu upływu
6 - miesięcznego okresu jego pobierania.
W zakresie
objętej kontrolą dokumentacji zarejestrowanych osób nie stwierdzono
nieprawidłowości w przedmiocie przyznawania statusu osoby bezrobotnej i
ustalania prawa do zasiłku na podstawie art. 23 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o
zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz utraty prawa do zasiłku.
Kontrolowana dokumentacja nie budzi zastrzeżeń pod względem formalnym i
merytorycznym. Prawidłowo badano wszystkie warunki określone w ustawowej
definicji osoby bezrobotnej i prawidłowo ustalono, w zależności od posiadanego
stażu pracy, wysokość zasiłku oraz określono długość okresu pobierania. Decyzje
wydawane były na właściwej podstawie prawnej.
Prawidłowość przyznawania
stypendium z tytułu odbywania stażu bezrobotnym absolwentom.
Stosowanie
przepisów ustawy w powyższym zakresie oceniono na podstawie dokumentacji losowo
wybranych absolwentów o następujących numerach :
- IV 163 444 / 03
- osobie zarejestrowanej w dniu
24.06.2003r. przyznano status bezrobotnego absolwenta,
następnie skierowano na staż od dnia 18.08.2003r. do
dnia 17.02.2004r. i z tego tytułu przyznano stypendium
od dnia rozpoczęcia stażu w kwocie 498,20 zł miesięcznie ,
- IV 167 610 / 03 -osobę zarejestrowaną w
dniu 21.11.2003r. uznano za bezrobotnego absolwenta i
z dniem 11.12.2003r. skierowano na staż do ZUS Oddział
w Białymstoku trwający do dnia 10.06.2004r. ; od dnia
rozpoczęcia stażu przyznano prawo do stypendium w wysokości 503,20 zł
miesięcznie .
W wyżej
wskazanym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.
Prawidłowość ustalania
prawa do świadczenia przedemerytalnego .
Kontrolą w
powyższej tematyce objęto dokumentację 5-ciu losowo wybranych osób o numerach:
II 167 144 /
03, III 80 823 / 03, II 168 683 / 03, I 165 443 / 03, III 163 764 / 03
- III
163 764/03 - kobiecie zarejestrowanej w dniu 1.07.2003r., która ukończyła 52 lata i posiada 31-letni okres uprawniający do
emerytury, przy czym stosunek pracy z ostatnim pracodawcą został rozwiązany na
podstawie art. 30 § 1 pkt 2 Kodeksu Pracy w związku z
art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 28.12.1989r. o
szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn
dotyczących zakładu pracy, przyznano od dnia 2.07.2003r.
prawo do świadczenia przedemerytalnego w wysokości 850 zł miesięcznie. ZUS
Oddział w Białymstoku ustalił wysokość emerytury w celu ustalenia wysokości
świadczenia przedemerytalnego w kwocie 1062,44 zł miesięcznie. Przyznane prawo
do świadczenia przedemerytalnego zostało zawieszone od dnia 1.09.2003r. na podstawie art. 37 lit. n) ustawy ust. 2, gdyż łączna
kwota przychodów, w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
uzyskanych w miesiącu wrześniu z tytułu pracy zarobkowej oraz przyznanego
świadczenia przedemerytalnego była wyższa od kwoty 200 % zasiłku, o którym mowa
w art. 24 ust. 1ustawy.
Poddana
analizie dokumentacja oraz wydane decyzje administracyjne w kontrolowanym
przedmiocie uchybień i naruszenia prawa nie wykazują.
W
teczkach znajduje się dokumentacja potwierdzająca długość posiadanego przez
osobę zarejestrowaną okresu uprawniającego do emerytury, kwestionariusz
dotyczący okresów składkowych i nie składkowych, wniosek o ustalenie wysokości
emerytury, decyzja ustalająca wysokość emerytury, oświadczenie zarejestrowanego
o nie podleganiu ubezpieczeniu zdrowotnemu z innego tytułu.
Prawidłowość ustalania
prawa do zasiłków
Kontrolą
objęto dokumentację nr
I 152 361 / 02 - osobie zarejestrowanej w dniu 2.01.2002r.
przyznano prawo do zasiłku od następnego dnia w wysokości 572,10 zł miesięcznie
z tytułu pobierania renty przez okres 29.07.1999 - 31.12.2001r.; utrata prawa
do zasiłku nastąpiła od dnia 10.07.2002r. z powodu
upływu 6 - miesięcznego okresu jego pobierania. W dniu 4.02.2003r. osoba złożyła wniosek o przyznanie zasiłku
przedemerytalnego dokumentując okres uprawniający do zasiłku wynoszący 38 lat,
w tym 21 lat okres wykonywania pracy uznanej w przepisach emerytalnych za
zatrudnienie w warunkach szczególnych. Po rozpatrzeniu wniosku przyznano
stronie prawo do zasiłku przedemerytalnego od dnia 6.02.2003r.
w wysokości 120% kwoty zasiłku dla bezrobotnych na podstawie art. 3 ust. 1 i
ust. 2 ustawy z dnia 20.12.2002r. o zmianie ustawy o
zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz ustawy o systemie oświaty.
W objętej
kontrolą dokumentacji naruszenia prawa nie stwierdzono. Prawidłowo został
zastosowany art. 3 art. 3 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 20.12.2002r.
Zobowiązanie do zwrotu nienależnie
pobranych świadczeń.
W
Urzędzie założona jest odrębna teczka decyzji zobowiązujących do zwrotu
nienależnie pobranych świadczeń o numerze KD - 4516 kat. B -
10. W 2003r. zostało wydanych ogółem
30 decyzji orzekających o obowiązku zwrotu nienależnie pobranych świadczeń. W
powyższej tematyce skontrolowano losowo wybraną dokumentację o następujących numerach :
- KD - 4516 -
15 / AK / 03 - osobie zarejestrowanej w dniu 8.01.2003r.
przyznano zasiłek dla bezrobotnych od dnia 16.01.2003r.
w wysokości 498,20 zł miesięcznie. W dniu 18.06.2003r.
osoba ta okazała w urzędzie pracy dokumenty, z których wynikało, iż od dnia
1.12.2000r. posiada pozwolenie na prowadzenie
działalności gospodarczej w zakresie usług leśnych i handlu drewnem, przy czym
z dniem 27.05.2003r. dokonała zmiany formy
działalności na usługi ogólnobudowlane. Z uwagi na powyższy fakt wznowiono
postępowanie w sprawie zakończonej decyzją ostateczną i orzeczono o uchyleniu
decyzji dotyczącej uznania tej osoby z dniem 8.01.2003r.
za osobę bezrobotną i przyznania prawa do zasiłku od dnia 16.01.2003r. i jednocześnie odmówiono uznania za osobę bezrobotną od
dnia 8.01.2003r. W następstwie powyższego stwierdzono,
że zasiłek wypłacony za okres 16.01. - 30.04.2003r. w
kwocie 1760 zł został pobrany nienależnie i w związku z tym zobowiązano stronę
do zwrotu kwoty wypłaconego zasiłku.
-
KD - 4516 - 27 / UJ / 03 - osobie zarejestrowanej dnia 4.03.2003r. przyznano prawo do zasiłku od dnia 12.03.2003 r. w wysokości 597,90 zł miesięcznie. W dniu 1.10.2003r. osoba przedstawiła decyzję ZUS przyznającą świadczenie
rehabilitacyjne od dnia 3.03.2003r. do dnia
27.11.2003r. W tej sytuacji, w oparciu o art. 163 K p a i na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 2, art. 6 pkt 6 lit. a ustawy
o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu decyzją z dnia 17.11.2003r. Nr KD - 4515/1283/UJ/ 2003 uchylono decyzję przyznająca
status osoby bezrobotnej i prawo do zasiłku oraz decyzję orzekającą o utracie
prawa do zasiłku od dnia 12.09.2003r. z powodu upływu okresu jego pobierania i
jednocześnie orzeczono o odmowie uznania za osobę bezrobotną od dnia 4.03.2003r. z
powodu pobierania świadczenia rehabilitacyjnego.W
dalszej kolejności, w dniu 10.12.2003r. na mocy art.
28 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 6 pkt 6 ustawy
zobowiązano stronę do zwrotu nienależnie pobranego zasiłku za okres 12.03 -
31.08.2003r. w terminie 14 dni od dnia doręczenia
decyzji. Kwota nienależnie pobranego zasiłku - 2 369 zł wraz z odsetkami w
wysokości 66,80 zł została umorzona. Na podstawie informacji MOPR ustalono, że
osoba zobowiązana do zwrotu pobranego zasiłku jest zaliczona do osób o lekkim
stopniu niepełnosprawności, otrzymuje dofinansowanie do czynszu w wysokości
135,16 zł oraz zasiłek rodzinny. Członkowie Powiatowej Rady Zatrudnienia
jednogłośnie wypowiedzieli się za umorzeniem całej kwoty należności.
Prawidłowość rozpatrywania odwołań od
wydanych decyzji.
Z
przedstawionego kontrolującym rejestru
odwołań wynika, że
od dnia 1.01.2003r. do dnia 31.12.2003r.
od decyzji Starosty Białostockiego wpłynęło 626 odwołań skierowanych do
Wojewody Podlaskiego, z których 191 zostało przekazanych do rozpatrzenia
organowi II instancji, natomiast w pozostałych przypadkach starosta skorzystał
z prawa uchylenia własnej decyzji w trybie 132 K p a.
Po
rozpatrzeniu odwołań Wojewoda Podlaski :
- 127 decyzji
utrzymał w mocy,
- 20 decyzji
uchylił w całości i orzekł co do istoty sprawy,
- 13 decyzji
uchylił w części i orzekł co do istoty sprawy,
- 18 decyzji
uchylono w całości i przekazano sprawę do ponownego rozpatrzenia,
- 2 decyzje uchylono w części i przekazano do
ponownego rozpatrzenia,
- w 7 przypadkach pozostawiono bez
rozpatrzenia z powodu uchybienia terminu do wniesienia odwołania,
- 3 decyzje
uchylono w całości i umorzono postępowanie I instancji,
- w 1
przypadku zawieszono postępowanie.
Ponadto
w wyniku rozpatrzenia zażalenia Wojewoda Podlaski w mocy utrzymał
1 postanowienie Starosty Białostockiego.
W
zakresie trybu i sposobu przekazywania odwołań naruszenia przepisów prawa nie stwierdzono.
II.Prowadzenie
poradnictwa zawodowego oraz informacji zawodowej dla bezrobotnych i innych osób
poszukujących pracy oraz inicjowanie i wspieranie działalności klubów pracy.
Zadania z
zakresu poradnictwa zawodowego i informacji realizowane są w Dziale Poradnictwa
Zawodowego i Szkoleń, którego
kierownikiem jest Pani Jadwiga Matowicka.
Wyjaśnień w
trakcie kontroli udzielała: Pani Joanna Krysiuk -
starszy inspektor.
Kontrolą objęto zagadnienia dotyczące prowadzenia poradnictwa zawodowego
i informacji zawodowej dla osób
bezrobotnych .
Ustalono, że zadania z zakresu
poradnictwa zawodowego
realizowało 5 pracowników
z wykształceniem wyższym. Doradcy zawodowi posiadają
do swojej dyspozycji samodzielne pomieszczenia, zapewniona jest zatem możliwość swobodnej rozmowy
ze zgłaszającymi się
klientami, pozwala to
również na zachowanie
tajemnicy służbowej. Wyposażenie stanowisk stanowią: sprzęt
i meble biurowe, zestawy komputerowe podłączone do systemu PULS,
biblioteka podręczna o tematyce
związanej z zawodoznawstwem,
niezbędne przepisy prawa.
Znajdują się tam
także Teczki Informacji
Zawodowej, filmy związane tematycznie
np.: Rozmowa wstępna, Autoprezentacja, Asertywność, Jak pokonać stres. Zarówno dla
bezrobotnych jak i
poszukujących pracy dostępne
są ulotki charakteryzujące poszczególne
zawody, broszury, informatory
dla absolwentów. Dokumentacja w
zakresie prowadzonego poradnictwa
gromadzona jest w
czytelnie oznakowanych teczkach.
Do klientów Urzędu doradcy
zawodowi docierają z
informacjami dotyczącymi poradnictwa
zawodowego również poprzez
umieszczanie ogłoszeń na
tablicach informacyjnych znajdujących
się na korytarzach
Urzędu.
Ustalenia
z
kontroli dokumentacji wymaganej
przy prowadzeniu poradnictwa zawodowego indywidualnego
Z przedstawionych do
kontroli dokumentów wynika,
że w 2003r. w zakresie poradnictwa
zawodowego prowadzone były przez
każdego doradcę Rejestry Porad
Indywidualnych do których
wpisywani byli zgłaszający
się klienci po
porady zawodowe. W omawianych rejestrach
znajdują się rubryki:
Lp,
data porady, nazwisko i
imię, nr karty
lub nr ewidencyjny
bezrobotnego, uwagi.
Uczestnikom porad zawodowych doradcy
zawodowi wypełniali Karty Usług
Doradczych, Prowadzono ponadto
alfabetyczny Rejestr Kart Usług
Doradczych zawierający: Lp.,
Nr karty usług, imię
i nazwisko, podpis
doradcy. Do badania wybrano
losowo 19 Kart
Usług Doradczych wypełnionych w trakcie prowadzonych
porad zawodowych w
2003r., a dotyczących
osób bezrobotnych o
następujących numerach kart:
1.N/26/10/03; 2. M/03/01/03;
3. K/21/02/03; 4. K/101/03/03; 5. Ł/19/03/03;
6.
Z/60/10/03;
7. D/53/05/03; 8. B/08/01/03; 9. A/07/02/03; 10. C/84/12/03;
11.L/40/07/03;
12. Ź/01/01/03; 13. G/85/09/03; 14. J/26/03/03; 15. K/123/03/03;
16.
T/22/03/03;
17. K/213/08/03;
18. K/71/02/03; 19. Ł/17/03/03;
Na podstawie
poddanej kontroli dokumentacji stwierdzono, że Karty wypełniane są prawidłowo,
informacje zapisane w poszczególnych
rubrykach umożliwiają dokładne
prześledzenie prowadzonej rozmowy
doradczej, która przebiega
według następujących etapów : zdefiniowanie problemu przez klienta,
zdefiniowanie celu porady przez doradcę, określenie problemu
zawodowego, przeanalizowanie
deficytu informacji,
wypracowanie alternatyw postępowania.
Udzielane
porady najczęściej dotyczą : możliwości ukończenia kursów, możliwości podniesienia kwalifikacji
bądź zmiany zawodu, nabycia umiejętności
poszukiwania pracy,
informacji o szkoleniach.
Z analizowanych
kart wynika, że
w 5-ciu przypadkach
doradca zawodowy zdecydował
o przeprowadzeniu badań
psychologicznych i poddaniu
ocenie uczestnictwo w
kursie biorąc pod
uwagę wyniki testów:
J.C.Ravena, Test Liczbowy,
Test J. Hollanda (ZdS). Wyniki badań
odnotowano w karcie
dołączając formularz testu.
Każda
ze zgłaszających
się po poradę
osób posiada założoną
przez doradcę zawodowego Kartę
Ewidencyjną Osoby Korzystającej z Poradnictwa Zawodowego, Szkolenia i
Uczestnictwa w Klubach
Pracy. W trakcie kontroli
przeanalizowano 17 losowo
wybranych kart ewidencyjnych
założonych w 2003r.
o następujących numerach
(bezrobotni pod tymi
numerami zarejestrowani są
w ewidencji):
1. I-150966/02; 2. IV-102513/2003; 3.II-15591J/03 ; 4.IV-158007/02
5. III-154981/02;
6. I-136501/2000; 7.
II-59498/03 8. II-48729/2002;
9. IV-144901/03; 10. IV-163208/03; 11.
II-40226/2002; 12. IV-164340/2003;
13.II-156874/02; 14. II-71885/01; 15. III-148037/03; 16.
III-72495/2003;
17. IV-165335/03;
Analizowane karty prowadzone są
prawidłowo. Zawierają: datę,
formę i wynik
porady zawodowej. W 5 kartach odnotowano
więcej niż jedną
poradę i uczestnictwo w szkoleniach.
Kontrolujące nie
wnoszą zastrzeżeń do
dokumentacji wymaganej przy
prowadzeniu poradnictwa zawodowego
indywidualnego.
Ustalenia
z
kontroli dokumentacji wymaganej
przy prowadzeniu poradnictwa zawodowego grupowego.
W trakcie kontroli stwierdzono,
że prowadzony jest Rejestr
Porad Grupowych 2003/2004,
zawierający: Lp, data, miejsce spotkania, kategoria
uczestników, liczba osób. Rejestrowane są w
nich spotkania organizowane
dla osób zainteresowanych uczestnictwem
w grupowych poradach
zawodowych.
W PUP w Białymstoku
w 2003r. przeprowadzono 15
spotkań z absolwentami
w ramach tzw. Warsztatów poszukiwania
pracy , w których wzięło udział
150 absolwentów.
Poddana kontroli dokumentacja
z zakresu grupowego
poradnictwa zawodowego nie
budzi zastrzeżeń.
Ustalenia
z
kontroli dokumentacji wymaganej
przy udzielaniu informacji
zawodowej .
Ustalono, że zagadnienia udzielania
informacji zawodowej udokumentowane zostały poprzez
odpowiednie wpisy w Rejestrze Udzielonych Informacji
Zawodowych zawierający: Lp., nr.
ewidencyjny bezrobotnego, imię i nazwisko,
datę, uwagi - rodzaj materiału. W rejestrze wpisanych zostało 131 osób, które indywidualnie
zgłaszały się do
doradcy zawodowego w
celu uzyskania informacji
zawodowej .
Doradcy zawodowi w PUP
w Białymstoku prowadzą
Rejestr Spotkań
Informacyjno - Doradczych 2003, 2004 zawierający: Lp., datę,
miejsce spotkania, kategorię
uczestników, liczbę osób. W okresie objętym
kontrolą zarejestrowano 5
spotkań, w których
wzięło udział 216
osób: uczniowie szkół ponadgimnazjalnych i średnich, żołnierze
kończący służbę wojskową.
Doradcy zawodowi posiadają
przygotowane do udostępnienia
klientom zbiory informacji zawodowej tj.
teczki informacji o
zawodach, klasyfikację zawodów,
filmy o zawodach,
program komputerowy " Doradca 2000 ", ulotki
o zawodach, broszury " jak pisać podanie, życiorys
i list motywacyjny " .
Zgodnie
z przedstawionym kontrolującej sprawozdaniem MPiPS za
2003r. z usług poradnictwa
zawodowego skorzystało 1655 osób bezrobotnych, 35 osób poszukujących
pracy i 6 innych.
Badaniami
testowymi objęto 32 osoby.
Kontrolujące nie wnoszą uwag
do sposobu prowadzenia
w/w dokumentacji.
III. Inicjowanie i finansowanie: prac interwencyjnych
,robót publicznych, zatrudnienia absolwentów,
programów specjalnych .
Powyższy
tematyka realizowana jest w Dziale Instrumentów Rynku Pracy, którym kieruje
Pani Krystyna Bitdorf.
W
toku kontroli ustalono, że w 2003r. do Urzędu wpłynęło 88 wniosków o podpisanie
umów na organizację robót publicznych, z których pozytywną ocenę uzyskały 84 wnioski
złożone przez 51 organizatorów. W oparciu o zawarte umowy w ramach robót
publicznych utworzono 438 miejsc pracy i zatrudniono ogółem 452 osoby, z czego
332 osoby zatrudniono przy budowie infrastruktury, 55 osób przy obsłudze
bezrobocia a 65 osób w zakresie opieki społecznej .
Organizatorami
robót publicznych były: Urzędy Miejskie, Urzędy Miast i Gmin, Miejskie Ośrodki
Pomocy Społecznej , Wojewódzki Urząd Pracy, Domy
Pomocy Społecznej.
Organizatorzy,
ubiegający się o skierowanie bezrobotnych do wykonywania robót publicznych, w
składanych do Urzędu wnioskach określali nazwę i lokalizację inwestycji,
miejsce i rodzaj prac , koszt inwestycji oraz liczbę bezrobotnych, ich
kwalifikacje oraz czas przewidywanego zatrudnienia. Urząd po rozpatrzeniu
wniosku zawierał z organizatorem umowę, określającą w szczególności liczbę
bezrobotnych, ich kwalifikacje, okres zatrudnienia , rodzaj
i miejsce wykonywanych prac oraz terminy i wysokość refundowanych z FP przez
Urząd kosztów wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne, która nie
przekraczała kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w
przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz 50% przeciętnego wynagrodzenia
obowiązującego w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i
składki na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia. W przypadku robót publicznych organizowanych w starostwie powiatowm
i powiatowm urzędzie pracy wnioski były przedstawiane
do zaopiniowania przez Powiatową Radę Zatrudnienia.
Powyższe
zasady spełniają losowo sprawdzone akta ( Umowy w sprawie robót publicznych - poz 4 ) :
Wójt Gminy Dobrzyniewo Duże w dniu 10.03.2003r.
złożył do Urzędu wniosek o skierowanie bezrobotnych do wykonywania robót publicznych
przy modernizacji ogrodzeń i zagospodarowaniu terenu przy budynkach komunalnych
w Dobrzyniewie Dużym, Pogorzałkach,
Nowym Aleksandrowie. W złożonym wniosku określono:
- szczegółowy zakres prac: uzupełnienie
brakujących przęseł, malowanie, niwelacja i porządkowanie terenu,
- koszt inwestycji : 50 000 zł,
- ilość
bezrobotnych: 6 osób do zatrudnienia jako robotnicy niewykwalifikowani,
- okres zatrudnienia : 5 miesięcy,
- wykonawca
inwestycji: Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej.
Wniosek
powyższy uzyskał pozytywną opinię Powiatowej Rady Zatrudnienia
.
Umowa Nr
1/2003 zawarta w dniu 5.05.2003r. pomiędzy Starostą,
reprezentowanym przez Kierownika Urzędu a Wójtem Gminy Dobrzyniewo
określała między innymi, że :
- z 6 bezrobotnymi zostaną zawarte umowy
na okres od dnia 19.05.2003r. do dnia 18.10.2003r. na
realizację określonych we wniosku prac,
- wnioski o refundację części wydatków
poniesionych na wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne należy
składać w okresach miesięcznych, dołączając do nich kopie list płac, kopie list
obecności, kopie dokumentów określających opłacanie składek na ubezpieczenie
społeczne, w terminie 7 dni od daty uregulowania należności z tytułu w/w
składek.
- Starosta zobowiązał się do zwrotu
części kosztów poniesionych na wynagrodzenia i nagrody do kwoty 700 zł na
każdego zatrudnionego w przeliczeniu na pełny etat oraz składek na
ubezpieczenie od w/w kwoty w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku o
refundację.
W
kontrolowanych aktach znajdują się wnioski o refundację kosztów wynagrodzenia i
składek na ubezpieczenie społeczne, do których dołączono kopie list płac, list
obecności, dokumentów potwierdzających opłacanie składek na ubezpieczenie
społeczne. Kwoty do refundacji są sprawdzane przez pracownika Urzędu, o czym świadczą
adnotacje w aktach. Wniosek o refundację za 6 osób pracujących w maju 2003 wpłynął 11.06.2003r. na ogólną kwotę 2463,36 zł ,
która została przelana na konto Gminy w dniu 13.06.2003r.
W
zakresie tematyki prac interwencyjnych ustalono, że w 2003r. o ich organizację
ubiegało się 412 pracodawców, z którymi podpisano 433 umowy na zatrudnienie 781
osób bezrobotnych. Pracodawcy ubiegający się o organizację prac interwencyjnych
składali w Urzędzie wnioski, zawierające informacje o aktualnym stanie zatrudnienia,
ilość tworzonych miejsc pracy, wymagane kwalifikacje, proponowany okres
zatrudnienia. Do wniosku dołączono zaświadczenia stwierdzające formę prawną
istnienia firmy, o nadaniu NIP i REGONU, o nie zaleganiu z opłatami do ZUS i
US.
Umowy zawarte
z pracodawcami na zatrudnienie osób bezrobotnych w ramach prac interwencyjnych
określały: liczbę bezrobotnych, okres zatrudnienia, miejsce wykonywania prac
oraz wysokość kwot do refundacji. Refundacja kwot przez Urząd następowała na
wniosek pracodawcy , do którego dołączano kopie: list płac, list obecności,
deklaracji rozliczeniowych ZUS P DRA oraz kopie dowodów wpłaty składek na konto
ZUS. Wysokość
refundacji nie przekracza
kwoty ustalonej jako
iloczyn liczby zatrudnionych
w miesiącu w
przeliczeniu na pełny wymiar
czasu pracy oraz
kwoty zasiłku obowiązującej
w ostatnim dniu
zatrudnienia każdego rozliczonego
miesiąca i składki
na ubezpieczenie społeczne.
Analizy
prawidłowości finansowania prac interwencyjnych dokonano na podstawie losowo
wybranych akt ( Umowy w sprawie prac interwencyjnych- poz. 85
):
Osoba fizyczna
prowadząca Zakład Produkcyjno-Handlowy "METAL" złożyła w dniu 12.05.2003r. wniosek o skierowanie jednej osoby bezrobotnej na
stworzone stanowisko : kierowca-operator żurawia samojezdnego. Do wniosku
dołączono zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
zaświadczenie o nadaniu REGON-u i NIP-u, kopie deklaracji ZUS P DRA za ostatnie
6 miesięcy. Urząd po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku zawarł w dniu 14.05.2003r. z pracodawcą umowę Nr 85/1/PR/2003 o zatrudnienie
bezrobotnego na okres 6 miesięcy, który wykonywał pracę na podstawie umowy o
pracę w okresie od 19.05.2003r. do 8.11.2003r.
Refundacja wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne realizowana była
przez Urząd w okresie miesiąca od daty złożenia każdego z sześciu wniosków o refundację
wraz z kopiami list obecności, wynagrodzeń, dowodów wpłat na ubezpieczenie
społeczne: pierwszy wniosek wpłynął 25.06.2003r.na
kwotę 520,03 zł a wypłaty refundacji dokonano 17.07.2003r.
Pracodawca po
zakończeniu prac interwencyjnych przedłużył zatrudnienie osoby na podstawie umowy o pracę na czas
określony 24.11.2003r. do 27.11.2004r.
Kopie obu umów znajdują się w aktach sprawy.
W wyniku dalszych czynności kontrolnych
ustalono, że w 2003r. 464 pracodawców ubiegało się, na podstawie art. 37 e
ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, o zwrot poniesionych, z
tytułu zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy skierowanego bezrobotnego
absolwenta, kosztów wypłaconego mu wynagrodzenia, nagród oraz składki na
ubezpieczenie społeczne w wysokości uprzednio uzgodnionej, nie
przekraczającej jednak kwoty zasiłku i składki na ubezpieczenie
społeczne od tej kwoty, obowiązującej w ostatnim dniu każdego rozliczanego
miesiąca. Po rozpatrzeniu złożonych wniosków o zorganizowanie miejsc pracy dla
bezrobotnego absolwenta Urząd zawarł z 312 pracodawcami 380 umów na
zorganizowanie 537 miejsc pracy dla absolwentów. Urząd dokonywał refundacji na
wniosek pracodawcy zawierający: kwoty do refundacji, kopie list płac, list
wynagrodzeń, deklaracji rozliczeniowych i dowodów przelewów na konto ZUS
należnych składek.
Powyższe
zasady spełniają losowo wybrane akta :
Podlaska
Agencja Nieruchomości w dniu 16.01.2003r, złożyła
wniosek o zorganizowanie pracy dla bezrobotnego absolwenta w charakterze
pracownika biurowego. Do wniosku załączyła zaświadczenie o wpisie do ewidencji
działalności gospodarczej, NIP, REGON. Po pozytywnym zaopiniowaniu wniosku
Urząd w dniu 24.01.2003r. zawarł z pracodawcą umowę Nr
18/1/Ab/2003r., na podstawie której w dniu 31.01.2003r. zawarta została umowa z absolwentem na wykonywanie pracy
od 1.02-30.04.2003r. za wynagrodzeniem w kwocie 760 zł. Wnioski o refundację za wypłacone
wynagrodzenie i składki na ubezpieczenie społeczne od tej kwoty za luty, marzec
i kwiecień 2003r. wraz wymaganymi załącznikami pracodawca składał w dniach :20.03.03r. na kwotę 506,88 zł,; 25.04.03r. na kwotę 508,22 zł oraz
22.05.03r. na kwotę 508,22 zł . Urząd dokonał przelewu
należnych kwot na konto pracodawcy w dniach: 26.03.2003r.,30.04.2003r.
oraz 28.05.2003r.
W zakresie
kontrolowanej tematyki dotyczącej finansowania prac interwencyjnych, robót publicznych oraz
zatrudniania absolwentów kontrolujące nie wniosły uwag.
IV. Realizacja szkoleń przez Urząd
Z informacji uzyskanych od kierownika
Działu Poradnictwa Zawodowego i Szkoleń - Pani Jadwigi Matowickiej
wynika , że w ciągu 2003r. Urząd
skierował na różnego rodzaju kursy ogółem 1.109 osób (
750 osób z powiatu grodzkiego i 319 osób z powiatu ziemskiego, w tym 241
absolwentów.
W analizowanym
okresie na kursy grupowe finansowane ze środków FP skierowano 727 osób
bezrobotnych. Kursy grupowe realizowane były m.in.w zakresie: asystentka menadżera, pracownik działu sprzedaży, handlowiec,
księgowość komputerowa, sprzedawca, opiekunka domowa, magazynier, pomoc
kucharza, spawanie elektryczne,
technolog robót budowlanych, pracownik hurtowni.
Natomiast z
indywidualnej formy szkoleń skorzystały 343 osoby bezrobotne
, w tym 317 ze środków FP, 26 osób ze środków PFRON, głównie w zakresie:
eksploatacja urządzeń gazowych, przewóz materiałów niebezpiecznych,
fakturowanie komputerowe, operator koparki, obsługa kas fiskalnych, agent
celny, finanse i rachunkowość.
Oceny
prawidłowości realizacji szkoleń przez Urząd dokonano na podstawie dokumentacji
z kursu grupowego" Szkolenie osób bezrobotnych i poszukujących pracy" -
kurs Handlowiec
Nr ZS 4342/21/2003.
Ustalono, iż
kurs niniejszy przewidziany był w planie szkoleń , który
został zatwierdzony przez Radę Powiatu w dniu 10.02.2003r.Plan
szkoleń podany był do publicznej wiadomości na tablicy ogłoszeń w siedzibie
budynku Urzędu , z określeniem wymogów jakie należy spełnić. Kandydaci
ubiegający się o zakwalifikowanie do uczestnictwa w szkoleniu po wypełnieniu ankiety i rozmowie indywidualnej z pracownikiem Działu
Poradnictwa Zawodowego i Szkoleń otrzymywali skierowanie do przychodni lekarskiej celem uzyskania zaświadczenia o możliwości
uczestnictwa w kursie.
Z analizy
dokumentacji wynika, że koszt
kursu "Handlowiec", na
który skierowanych zostało 10 osób wyniósł 1.014zł.W
aktach znajduje się umowa na zorganizowanie kursu zawarta na okres od 23.03- 22.05.2003r. między PUP a T-Matic Grupa
Komputer Plus sp. z o.o. w Białymstoku , który został wyłoniony w drodze
przetargu w dniu 21.03.2003r.
Wszyscy
uczestnicy kursu po jego zakończeniu otrzymali stosowne zaświadczenie.
Kontrolujące
nie wnoszą zastrzeżeń w zakresie tematyki realizacji szkoleń przez Urząd.
V.Wydawanie decyzji dotyczących
odraczania terminu spłaty ,
rozłożenia na raty
lub umorzenia części
albo całości nienależnie
pobranego świadczenia lub pożyczki
udzielonej z Funduszu
Pracy.
Powyższy
tematyka realizowana jest w Dziale Instrumentów Rynku Pracy.
Ustalono, iż w 2003r. w Powiatowym Urzędzie
Pracy w Białymstoku umorzono
4 pożyczki, z których 3
udzielono na rozpoczęcie
działalności i 1 na
zorganizowanie miejsc pracy
osobom bezrobotnym.
Umarzanie pożyczek dokonywane było w Urzędzie w oparciu
o Kryteria przyznawania i umarzania pożyczek z Funduszu Pracy, zatwierdzone w dniu
24.03.2000r. przez Powiatową
Radę Zatrudnienia.
W każdych kontrolowanych aktach
znajdowały się :
1. wniosek osoby bezrobotnej udzielenie pożyczki
na rozpoczęcie działalności
gospodarczej zawierający :
- dane osobowe, nr
ewidencyjny z rejestru
osób bezrobotnych, stan
majątkowy ,
- kalkulację przewidywanych wydatków
związanych z uruchomieniem
działalności gospodarczej w
ramach uzyskanej pożyczki,
- szczegółową specyfikację i
harmonogram zakupów ,
- przewidywane koszty prowadzenia
działalności i planowane
dochody,
- proponowany okres karencji ,
- proponowaną formę zabezpieczenia pożyczki.
2. pisemna umowa pożyczki
zawierająca , m. in:
- kwotę pożyczki, okres
spłaty, okres karencji,
- rodzaj działalności gospodarczej, przeznaczenie pożyczki ,
- zapis o
możliwości umorzenia
pożyczki w wysokości
do 50 % kwoty
udzielonej, pod warunkiem
prowadzenia zgłoszonej działalności
przez okres 24 m-cy ,
- termin udokumentowania rozpoczęcia
działalności ,
- formę zabezpieczenia udzielonej
pożyczki ,
3. wniosek o
umorzenie części udzielonej
pożyczki złożony przez
pożyczkobiorcę wraz z załącznikami: zaświadczenia z Urzędu Skarbowego i
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
potwierdzające prowadzenie działalności
przez 24 miesiące,
4. sprawozdanie
z kontroli
przeprowadzonej przez pracownika
Urzędu dotyczącej realizacji
warunków umowy przez
pożyczkobiorcę,
5. decyzję Urzędu o
umorzeniu udzielonej pożyczki.
Z analizy akt wynika,
że decyzje o
umorzeniu pożyczki były
przekazywane
pożyczkobiorcom za potwierdzeniem własnoręcznym
podpisem, bądź wysyłane
pocztą za zwrotnym
potwierdzeniem odbioru.
Szczegółowej
analizy dokonano na podstawie akt IP-5540-186/PS/90/03.
Zawierają one
wniosek oraz podpisaną umowę pożyczki pomiędzy
Urzędem, a Przedsiębiorstwem Produkcyjno - Usługowo - Handlowym "Suprembet" o udzielenie
pożyczki w wysokości
200.000. 000 zł
na zorganizowanie 10
miejsc pracy osobom
bezrobotnym. Zabezpieczeniem spłaty pożyczki była gwarancja udzielona przez Bank
Spółdzielczy. Ponieważ
pożyczkobiorca w okresie trwania umowy nie zorganizował 10 miejsc pracy dla
bezrobotnych oraz nie spłacał odsetek w ustalonym terminie, Urząd w czerwcu
1993r. zwrócił się do Banku o zwrot kwoty pożyczki z należnymi odsetkami. W
odpowiedzi Bank poinformował, że przedstawione roszczenie należy zgłaszać do Sądu
Rejonowego Sądu Gospodarczego ponieważ Przedsiębiorstwo ogłosiło upadłość i
powołano syndyka masy upadłości. Związku z powyższym Urząd wystąpił z pismem do
Banku o niezwłoczne
przekazanie na rachunek kwoty 200.000.000 zł wraz z należnymi
odsetkami stanowiącymi wierzytelności z
tytułu udzielonej przez Bank gwarancji. Z uwagi na fakt , że Bank
Spółdzielczy nie był w stanie
zrealizować wezwania z powodu utraty płynności
oraz zawieszenia swojej
działalności w dniu 19.04.1994r. została zgłoszona wierzytelność w kwocie 42.000zł do Sędziego Komisarza masy upadłości Firmy. W wyniku ostatecznego podziału majątku masy upadłości dłużnika
Urzędowi przypadła kwota 1.652,14 zł, którą otrzymał
w lipcu 2003r.
W dniu
13.11.2003r. Starosta
Białostocki po uzyskaniu pozytywnej
opinii Powiatowej Rady Zatrudnienia umorzył
pożyczkę w kwocie 4 0 347,86
zł. wraz z odsetkami udzieloną z FP na
zorganizowanie 10 miejsc pracy osobom bezrobotnym.
VI. Wydawanie innych decyzji w sprawach
dotyczących zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu na podstawie innych
ustaw.
Na podstawie
dokumentacji oznaczonej nr RI-452 przedstawionej do kontroli przez Dział
Instrumentów Rynku Pracy wynika , iż w 2003r. na podstawie art. 38, art. 39 i
art. 40 ustawy
z dnia 14 grudnia 1994r. o zatrudnieniu
i przeciwdziałaniu bezrobociu
wydane zostały
23 decyzje o pokryciu składki na
ubezpieczenie społeczne rolników z Funduszu Pracy. Szczegółowej analizy prawidłowości wydawania decyzji
dokonano na podstawie dokumentacji nr RI -452-9/2003. Ustalono, że osoba ubiegająca się
o pokrycie składki na ubezpieczenie
społeczne rolników za IV kwartał 2003r. złożyła w dniu 22.10.2003r. wniosek
wraz
z niezbędnymi
załącznikami:
- świadectwo
pracy stwierdzające, że stosunek pracy rozwiązany został z przyczyn dotyczących
zakładu pracy zakładu,
- decyzję KRUS o
podleganiu ubezpieczeniu z dnia 17.10.2003r,.
-
zaświadczenie z Urzędu Gminy o posiadaniu gospodarstwa rolnego większego niż 2 ha
przeliczeniowe,
- nakaz płatniczy z UG o
wysokości podatku,
- dowód
zapłaty z KRUS na kwotę
219,80 zł ( ustaloną na podstawie Obwieszczenia Prezesa Kasy
Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego - MP Nr 38, poz.606 z 2003r.).
W wyniku
analizy przedstawionych dokumentów przez zainteresowaną ustalono, że na
podstawie decyzji KRUS została ona objęta ubezpieczeniem społecznym rolników i
nie jest uprawniona do zasiłku dla bezrobotnych.
W oparciu o wniesioną dokumentację Urząd uznał,
że zainteresowana spełnia warunki wynikające z art.38 i art. 40 ustawy o
zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu do przyznania świadczenia
obejmującego pokrycie składki na ubezpieczenie rolników ze środków Funduszu
Pracy.
Zgodnie z
art.39 pkt 1 cytowanej ustawy , prawo do pokrycia składki będzie
przysługiwało zainteresowanej w ciągu czterech kwartałów po rozwiązaniu
stosunku pracy.
Urząd w dniu
22.10 2003r. wydał
decyzję orzekającą o pokryciu składki za
IV kwartał 2003r. w kwocie 219,80 zł , która przekazana została na konto KRUS w
Sokółce.
Kontrolujące
nie stwierdziły uchybień w zakresie wydawania decyzji o pokryciu składki na
ubezpieczenie społeczne rolników z Funduszu Pracy.
VII.
Wydawanie biletów kredytowych osobom
skierowanym do pracy poza miejsce stałego zamieszkania.
Informacji z
zakresu wydawania biletów kredytowych udzieliła kontrolującym Pani Maria Perkowska - kierownik Działu Pośrednictwa Pracy.
Z uzyskanych w
trakcie kontroli informacji wynika, że w 2003r. Urząd nie wydawał na podstawie art.31 ust.4 ustawy o
zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu osobom skierowanym w celu podjęcia
zatrudnienia poza miejsce stałego zamieszkania biletów kredytowych
upoważniających do przejazdu najtańszym środkiem lokomocji do miejsca
przyszłego zatrudnienia. W przypadku zaistnienia potrzeby wydania takich
biletów Dział Pośrednictwa Pracy dysponuje niezbędną dokumentacją.
Kontrolującym przedstawione zostało Porozumienie zawarte w dniu 31.01.2003r. pomiędzy spółką " PKP Przewozy Regionalne" a Ministerstwem
Gospodarki , Pracy i Polityki Społecznej" określające zasady korzystania i
rozliczania należności za kredytowane przejazdy pociągami uruchamianymi przez
PKP. Aneksem z dnia 28 stycznia 2004r.ustalono, iż Porozumienie niniejsze
zostało zawarte na okres do 31.12.2004r.
VIII. Prawidłowość refundowania wynagrodzeń i
składek na ubezpieczenie
społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych na podstawie
umowy o pracę
w celu przygotowania
zawodowego .
Zadania z w/w
zakresu realizowane są w Dziale Instrumentów Rynku Pracy.
Kontrolującym przedstawiono Rejestr zawartych umów na zatrudnianie
pracowników młodocianych , w którym odnotowane są m.in.: numery umów , daty
ich zawarcia, dane pracodawców, z którymi zawarto umowy o refundację.
Z analizy akt wynika, że pracodawcy zatrudniający młodocianych pracowników
składali w Urzędzie wnioski
o refundację wraz z wymaganymi załącznikami osobiście bądź za
pośrednictwem organizacji zrzeszającej pracodawców. Urząd po pozytywnym
rozpatrzeniu wniosku zawierał z pracodawcą umowę o refundację wynagrodzeń i
składek na ubezpieczenie
społeczne młodocianych pracowników, w której określano warunki
refundacji. Następnie na wniosek pracodawców (wraz z załączanymi dokumentami
potwierdzającymi wypłatę wynagrodzeń młodocianym i przekazanie wymaganych
składek do ZUS) Urząd dokonywał refundacji.
Powyższe
zasady spełniają losowo sprawdzone akta zarejestrowane pod poz 52 Rejestru.
Pracodawca
prowadzący zakład piekarniczy w Białymstoku, celem uzyskania refundacji ze
środków FP wynagrodzeń wypłacanych młodocianym pracownikom oraz składek na
ubezpieczenia społeczne od refundowanych wynagrodzeń złożył wniosek,
zawierający m.in.:
-dane
pracodawcy,
-oświadczenia
o zatrudnianiu w dniu składania wniosku 60 osób, w tym 1 osoby młodocianej,
-numer
identyfikacji podatkowej NIP,
-zaświadczenie
o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
- dane
młodocianych, których dotyczy wniosek.
Do wniosku
dołączył kopie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego w zawodzie piekarz
na okres od 01.09.2003r. do 31.08.2006r. oraz dyplomu mistrzowskiego i zaświadczenia o ukończeniu
kursu pedagogicznego przez prowadzących przygotowanie zawodowe młodocianych.
Po pozytywnym
rozpatrzeniu wniosku, o czym świadczy adnotacja pracownika Urzędu,
Z-ca Kierownika Urzędu
w imieniu Starosty Powiatu Białostockiego zawarła z pracodawcą w dniu 30.10.2003r. umowę Nr 52/1/Mł/03 o zatrudnieniu w ramach umowy o pracę w celu
przygotowania zawodowego młodocianego
pracownika w zawodzie piekarz. W
umowie określono, że refundacja wypłaconych wynagrodzeń i składek na
ubezpieczenie społeczne wypłacona zostanie w terminie 30 dni po złożeniu przez
pracodawcę wniosku wraz kopiami list płac, list obecności, deklaracji
rozliczeniowych i dowodów wpłat na ZUS.
Pracodawca
wnioski wraz z wymaganymi załącznikami dot. września, października i listopada
złożył w dniu 17.12.2003r. Upoważniony pracownik
Urzędu, po sprawdzeniu przedstawionych kwot (59,85 zł, 88,07 zł, 68,22 zł ),
pismem z dnia 19.12.2003r. skierowanym do Księgowości
w/m zlecił dokonanie przelewu. W dniu 23.12.2003r. na
konto pracodawcy wpłacono wymaganą kwotę 216,1 zł.
Kolejnej analizy prawidłowości
refundowania dokonano na podstawie dokumentów złożonych przez Cech Rzemiosł Różnych ( poz.15 Rejestru).
Pracodawca
prowadzący zakład fryzjerski zrzeszony w Podlaskim Cechu Rzemiosł Różnych i
Przedsiębiorczości w Białymstoku złożył do Urzędu wniosek o refundację,
zawierający dane pracodawcy i 2 osób młodocianych oraz oświadczenia o
zatrudnianiu 11 osób w dniu składania wniosku, w tym 6 osób młodocianych, Do wniosku dołączył kopie :
-
umów o pracę w celu przygotowania zawodowego w zawodzie fryzjer: na okresy: od 15.09.2003r. do
14.06.2006r. i druga od 22.09.2003r.
do 21.06.2006r.,
- dyplomu mistrzowskiego i zaświadczenia
o ukończeniu kursu pedagogicznego przez prowadzącego naukę zawodu,
- zaświadczeń
o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, o nadaniu NIP-u i REGON-u.
Wszystkie załączniki do wniosku posiadają potwierdzenie za zgodność z
oryginałem podpisane przez Cech. W aktach znajduje się również oświadczenie
pracodawcy, że jego należności wynikające z postanowień umowy mają być
wypłacane na konto Cechu. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, o czym świadczy
adnotacja pracownika Urzędu,
pomiędzy Starostą Powiatu Białostockiego reprezentowanym przez Z-cę Kierownika Urzędu
a pracodawcą zawarto w dniu
27.10.2003r. umowę
Nr 15/1/Mł/03 o zatrudnieniu w ramach umowy o pracę w
celu przygotowania zawodowego 2 młodocianych pracowników w zawodzie fryzjer.
Cech w dniu
3.12.2003r. złożył do Urzędu wniosek o refundację
wynagrodzeń i składek 13-tu młodocianych pracowników, wśród których w poz. 1
figuruje w/w pracodawca i należna mu kwota za wrzesień - 83,88 zł. W dniu
18.12.03r. dokonano przelewu w/w kwoty na konto Cechu.
W zakresie kontrolowanej dokumentacji uwag nie
wniesiono.
IX. Udzielanie pomocy bezrobotnym i innym
osobom poszukującym pracy w znalezieniu pracy, a także pracodawcom w
pozyskiwaniu pracowników .
Powyższe zagadnienie realizowane jest w
Dziale Pośrednictwa Pracy, w którym 5 aktywnych pośredników pracy podejmuje działania na rzecz pomocy w
znalezieniu pracy bezrobotnym, jak również pracodawcom w pozyskaniu
pracowników. Podstawowym zadaniem pośredników pracy jest nawiązywanie współpracy z
pracodawcami, rozpoznawanie ich potrzeb zatrudnieniowych oraz przedstawianie
ofert pracy.
Urząd pozyskuje pracodawców do współpracy poprzez lokalne media, z ofert
medialnych, z
" Panoramy Firm", z książki
telefonicznej oraz w trakcie składanych wizyt.
Kontrolującym
okazana została
dokumentacja dotycząca planów pracy z której wynika, że
tygodniowo zaplanowanych jest około 15 wizyt w zakładach pracy. W przedstawionym Rejestrze PA 4301 "Baza danych o
pracodawcach" ujęte zostały dane
uzyskane od pracodawców w wyniku złożonych u nich wizyt przez pośredników
pracy, tj: nazwa firmy, adres, EKD, kontakt
telefoniczny. Pośrednicy po wizycie u nowych pracodawców zakładają Kartę Pracodawcy ( wg standardów) ,
zawierającą dane dotyczące rodzaju
prowadzonej działalności, które są wykorzystywane wyłącznie w zakresie
świadczenia usług i pośrednictwa pracy dla pracodawcy.
W trakcie czynności kontrolnych ustalono, że w 2003r. pośrednicy Urzędu złożyli ogółem
1203 wizyty: w zakładach pracy funkcjonujących na terenie Białegostoku (1076) i
powiatu ziemskiego (127), w tym 326 w nowych zakładach. Najwięcej wizyt złożono
w podmiotach gospodarczych zajmujących się handlem - 607, w innych gałęziach
produkcji materialnej - 315, w sferze poza produkcją materialną
-180 oraz w budownictwie - 58 i przemyśle 33 wizyty.
Podczas wizyt
pośrednicy informowali pracodawców, m.in.:
- o możliwościach zorganizowania miejsc
pracy dla bezrobotnych
absolwentów na podstawie umowy podpisanej z Urzędem, w ramach której ze środków
FP następuje zwrot części kosztów wypłaconego
absolwentowi wynagrodzenia, nagród oraz składki na ubezpieczenie
społeczne,
- o możliwościach odbywania stażu
absolwenta u pracodawcy- bez ponoszenia kosztów przez pracodawcę,
- o zasadach tworzenia miejsc pracy w
ramach prac interwencyjnych
na podstawie umowy podpisanej z
Urzędem oraz refundacji z FP wynagrodzenia, nagród oraz składki na
ubezpieczenie społeczne,
- o możliwości zawarcia z Urzędem umowy
przewidującej refundowanie poniesionych kosztów z tytułu opłaconych składek
ubezpieczenia społecznego w związku z zatrudnieniem przez pracodawcę
skierowanego bezrobotnego pod warunkiem zatrudnienia osoby bezrobotnej na czas
nieokreślony w pełnym wymiarze czasu pracy,
-
o możliwościach uzyskania bankowego kredytu na tworzenie nowych , dodatkowych
miejsc pracy osobom bezrobotnym z dofinansowaniem do oprocentowania ze strony Urzędu.
Efektem całorocznych wizyt pośredników pracy w 2003r. było
pozyskanie 1032 miejsc pracy.
X. Podejmowanie i realizacja działań
zmierzających do ograniczenia bezrobocia i jego negatywnych skutków.
Z informacji w
powyższym zakresie przedstawionej przez Panią Teresę Janda - Kierownika Działu Organizacyjnego wynika,
iż Urząd w 2003r. podejmował szereg działań zmierzających do ograniczenia
bezrobocia i jego negatywnych skutków tj:
1. Zorganizowano 16 giełd
pracy, w których uczestniczyło 231 osób.
2. W celu aktywizacji zawodowej i zwiększenia
zatrudnienia osób niepełnosprawnych oraz umożliwieniea
im integracji ze społeczeństwem
Urząd opracował i realizuje
"Powiatowy program działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie
rehabilitacji zawodowej oraz zatrudnianiu i przestrzegania praw osób
niepełnosprawnych na lata 2003 - 2008".
3.Pracownicy
Działu Pośrednictwa Pracy
uczestniczyli w takich przedsięwzięciach jak:
-
Ogólnopolskie Targi Pracy "Unia Europejska - Szansa - Młodzieży "organizowanych
przez
Podlaską Wojewódzką Komendę Ochotniczych
Hufców Pracy, podczas których
przedstawiono
usługi Urzędu na rzecz osób bezrobotnych,
- Konferencja
na temat "Problem bezrobocia w gospodarce krajów Europy
Środkowowschodniej" organizowanej przez
Wyższą Szkołę Finansów i Zarządzania w
Białymstoku, gdzie przedstawiciel Urzędu
poinformował o realizacji programu "Pierwsza
Praca",
4.Pośrednik wygłosił wykład na temat
"Podlaski rynek pracy, programy, aktualne potrzeby bezrobotnych, formy
wsparcia" na 2 szkoleniach organizowanych przez Policealną Szkołę Pracowników
Służb Społecznych i Stowarzyszenia "Droga" oraz na 2 spotkaniach ze słuchaczami
Medycznego Studium Zawodowego, dotyczących pomocy skierowanej do osób
bezrobotnych.
5.Współdziano:
- w
zakresie realizacji szkoleń z ponad 30 jednostkami szkolącymi, m.in. ZDZ w B-stoku, Regionalnym Centrum Szkoleniowym ,Ośrodkiem
Doskonalenia Kadr " Profesja".
- z wieloma innymi instytucjami jak np.: z
Zakładem Karnym, Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną, Podlaskim Klubem
Biznesu, Kuratorium Oświaty oraz ze szkołami ponadgimnazjalnymi
i policealnymi.
-
z Giełdą Pracy w Solecznikach na Litwie w zakresie wymiany doświadczeń
dotyczących zarówno zagadnień bezrobocia jak i funkcjonowania urzędów.
XI Pozyskiwanie i gospodarowanie środkami
finansowymi na realizację zadań z zakresu przeciwdziałania bezrobociu oraz
aktywizacji rynku pracy.
Powiatowa Rada
Zatrudnienia w Białymstoku w dniu 7 maja 2003r. Uchwałą Nr 16/2003 pozytywnie
zaopiniowała "Plan pracy powiatowego
Urzędu pracy w Białymstoku na rok 2003" oraz
projekt "Podziału środków Funduszu pracy
na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu na 2003 rok", z którego wynika
że na: prace interwencyjne, roboty publiczne, refundacje absolwentów, staże
absolwenckie, pożyczki, szkolenia, młodocianych
oraz na inne zadania w
2003r. ze środków FP przeznaczono kwotę 7.0378.200 zł.
Na realizację zobowiązań w zakresie w/w zadań z 2002r. należało przeznaczyć
kwotę 645.526 zł
, zatem do wykorzystania w 2003r. pozostała kwota 6391.674 zł.
W związku ze zwiększeniem zadań
do realizacji korekcie uległ limit środków z FP co zostało pozytywnie zaopiniowane przez
Powiatową Radę Zatrudnienia w Białymstoku w Uchwale
Nr 17/2003 z dnia 1 października 2003r. Uzyskano ogólny limit środków FP na
2003r. w kwocie 8.227.911 zł , z czego do wykorzystania na realizację zadań określono kwotę 7.582.385 zł .
W wyniku
kolejnych zmian na dzień 30.12.2003r. limit środków na aktywne formy
przeciwdziałania bezrobociu wyniósł 8.038.011
zł. Podział limitu środków FP wg stanu
na 30.12.2003r. został pozytywnie zaopiniowany Uchwałą
Nr 21/2003r. Powiatowej Rady Zatrudnienia w Białymstoku.
Powyższe
środki FP przeznaczono na :
zorganizowanie 781 miejsc pracy w ramach prac interwencyjnych,
451 miejsc pracy w ramach robót publicznych; zrefundowanie
miejsc pracy dla 441 absolwentów; odbycie staży absolwenckich dla 645 osób;
udzielenie pożyczek dla 58 osób; przeszkolenie 946 osób. Ponadto w
ramach "Programu Pierwsza Praca" środki FP przeznaczono
na zrefundowanie
miejsc pracy dla 57 osób oraz na odbycie staży absolwenckich dla 37 osób. Ogółem przewidziano objęcie 3.539 osób aktywnymi formami
przeciwdziałaniu bezrobociu.
XII. Współdziałanie z powiatowymi radami
zatrudnienia w zakresie ograniczenia bezrobocia i jego negatywnych skutków, a w
szczególności rozdziału i wykorzystania środków Funduszu Pracy
Z przedstawionej kontrolującym dokumentacji wynika,
iż w 2003r. odbyły się cztery posiedzenia Powiatowej Rady Zatrudnienia,
przedmiotem obrad których były następujące zagadnienia:
1.
Sprawozdanie z działalności PUP w Białymstoku za 2002r.
2.
Zaopiniowanie Planu Szkoleń Bezrobotnych na 2003r. PUP w Białymstoku.
3. Zaopiniowanie Planu Pracy Powiatowego
Urzędu Pracy w Białymstoku na rok 2003 oraz podziału środków FP na aktywne
formy przeciwdziałania bezrobociu na rok 2003.
4.Zaopiniowanie wprowadzenia
proponowanych przez dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych
nowych kierunków kształcenia zawodowego - zawodów w istniejących szkołach
zawodowych z terenu Powiatu Białostockiego oraz Miasta Białegostoku.
5.Rozpatrzenie wniosków o umorzenie lub
rozłożenie na raty nienależnie pobranych świadczeń oraz umorzenie pożyczek.
6.
Rozpatrzenie i zaopiniowanie wniosków o zorganizowanie robót publicznych na
2003r.
7. Rozpatrzenie i zaopiniowanie wniosków
o organizację prac interwencyjnych w Starostwie Powiatu Białostockiego oraz
robót publicznych w PUP w Białymstoku i Filii PUP w Łapach.
8.Zaopiniowanie
zmian w Podziale środków Funduszu Pracy na aktywne formy przeciwdziałania
bezrobociu na 2003r.
W wyniku posiedzeń
Powiatowa Rada Zatrudnienia wydała 19 uchwał, w tym z zakresu:
-
gospodarowania środkami z Funduszu Pracy na aktywne formy przeciwdziałania
bezrobociu - zmiany podziału środków z FP za 2002r.
- szkolnictwa,
-działalności Urzędu w 2002r.
-
organizowania szkoleń.
Kierownik
Urzędu Pracy na posiedzeniach Rady Zatrudnienia informował o poziomie
bezrobocia na lokalnym rynku pracy oraz zmianie przepisów prawnych, a także o
zmianach organizacyjnych w PUP, o jego sytuacji finansowej. Ponadto Urząd w
minionym roku przedstawił
do zaopiniowania Radzie 19
wniosków dotyczących umorzenia pożyczek
i innych należności .
W
posiedzeniach Rady uczestniczył dyrektor WUP. Ponadto nawiązana została
współpraca z przedstawicielami lokalnych organizacji bezrobotnych, tj. Oddziału
Fundacji B.I.E.D.A.
w Białymstoku, Wojewódzkiej Rady Bezrobotnych,
Obywatelskiego Ruchu Obrony Bezrobotnych -Oddział w Białymstoku.
Przedstawiciele niniejszych organizacji od października 2003r. zapraszani są na
posiedzenia Rady, w trakcie których mają możliwość
zorientować się w działaniach Urzędu dotyczących rynku pracy oraz wyrażać swoje
oczekiwania i uwagi dotyczące problemów związanych z bezrobociem.
XIII. Opracowywanie analiz, ocen i
sprawozdań dotyczących problematyki zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu
w powiecie na potrzeby wojewódzkiego urzędu pracy oraz powiatowej rady
zatrudnienia
Z informacji uzyskanych od
Kierownika Działu Organizacyjnego wynika, że Urząd przygotowuje, głównie na rzecz Wojewódzkiego Urzędu Pracy :
- MELDUNKI dotyczące powiatowego rynku
pracy, z których jeden przedstawia poziom bezrobocia na piętnasty dzień
roboczy, a drugi na koniec danego miesiąca.
- SPRAWOZDANIA MPiPS
- 01 o rynku pracy sporządzone na koniec każdego miesiąca oraz załączniki do
tych sprawozdań sporządzone kwartalnie, półrocznie i rocznie.
- INFORMACJE
przedstawiające sytuację powiatowego rynku pracy na koniec każdego kwartału.
Ponadto na
potrzeby WUP w 2003r. Urząd
przygotował informacje dotyczące liczby bezrobotnych w miastach i
gminach naszego województwa oraz
opracowania, m.in. z zakresu struktury:
-
zarejestrowanych absolwentów,
- bezrobotnych
osób niepełnosprawnych,
-
osób pobierających zasiłki i świadczenia przedemerytalne.
Na podstawie analizy przedstawionej do kontroli dokumentacji z zakresu
sprawozdawczości ustalono, że Urząd terminowo przekazywał niezbędne
sprawozdania.
XIV. Inicjowanie i realizacja
przedsięwzięć mających na celu rozwiązywanie lub złagodzenie problemów
związanych z planowanymi, na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
zwalnianych grup pracowników z przyczyn dotyczących pracodawcy.
Zagadnienia
dotyczące zwolnień grupowych realizowane są w Dziale Pośrednictwa Pracy.
Kontrolującym
przedstawiony został
Rejestr "Zgłoszenia zwolnień grupowych 2002 - 2004", z którego
wynika, że w 2003r. zamiar dokonania zwolnień grupowych ogółem 1711
pracowników, zgłosiły 42 zakłady pracy,w tym 24
zakłady sektora publicznego i 18 zakładów sektora prywatnego.
Szczegółowej
analizie poddano dokumentację z poz. 51 rejestru, pod którą figuruje zakład pracy MG Stalton S.A. Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 13 marca 2003r. (Dz.U. Nr. 90, poz
6064) kierownik zakładu pracy powiadomił Urząd w dniu 11.06.2003r, tj.nie
później niż na 45 dni przed terminem dokonywania wypowiedzeń o zamierzonym zwolnieniu grupowym 262 pracowników. Zawiadomienie zawiera: nazwę i
adres zakładu pracy, liczbę pracowników przewidzianych do zwolnienia,
orientacyjny termin wręczania wypowiedzeń. W aktach znajduje się także notatka
służbowa z odbytego spotkania, podczas
którego pracownicy Urzędu poinformowali o uprawnieniach przysługującym
pracownikom oraz o możliwościach
korzystania z usług PUP.
W trakcie
kontroli ustalono, że w celu uszczegółowienia danych dotyczących zwolnień
grupowych wysyłane są kwestionariusze analityczne zwolnień grupowych do tych pracodawców , którzy planują
zwolnić więcej niż 20 pracowników.
Urząd w
analizowanym okresie zorganizował 3 spotkania ze zwalnianymi osobami w :
- Wojewódzkim
Szpitalu Zespolonym im. J. Śniadeckiego
- Specjalistycznym
Dermatologicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej
- MG Stalton SA,
oraz 4 dyżury w:
- P.H. "Aneks"
Roman Ruszczuk
- Browar Dojlidy sp. z o.o
- Wojewódzkim
Szpitalu Zespolonym im. J. Śniadeckiego
Na podstawie
dokumentacji w zakresie zwolnień grupowych Urząd sporządza kwartalną informację
do Wojewódzkiego Urzędu Pracy dotyczącą działań, jakie podejmuje PUP na rzecz osób zwalnianych.
Niniejszy
protokół sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach, z których 1 otrzymała Pani
Barbara Wacławska -
Kierownik Powiatowego Urzędu
Pracy w Białymstoku.
Jednocześnie Kierownika
Urzędu poinformowano o :
1. przysługującym prawie zgłoszenia
zarządzającemu kontrolę
pisemnych wyjaśnień co do
zawartych w protokole
ustaleń - w
ciągu 7 dni
od dnia podpisania protokołu.
2. przysługującym prawie odmowy
podpisania protokołu z
kontroli z jednoczesnym obowiązkiem
złożenia pisemnych wyjaśnień
co do przyczyny
odmowy.
Kierownik
Powiatowego
Urzędu Pracy
w Białymstoku
Barbara Wacławska
Główny Księgowy
Teresa Strzałkowska
Białystok, 20 kwietnia
2004r.
|
Przeprowadzający kontrolę :
Elżbieta Czurak
- kierownik Oddziału
Służb Zatrudnienia,
Ludmiła Borowik - st. inspektor wojewódzki,
Małgorzata Czerniawska - starszy inspektor,
Renata Krzyżewska - st. inspektor wojewódzki,
Irena Szaruta -
st. inspektor wojewódzki.
|