Białystok, 28 kwietnia 2004r.
PS.II.9111-3/04
Pani
Barbara Wacławska
Kierownik
Powiatowego Urzędu Pracy
w
Białymstoku
Na
podstawie art.
15 pkt 2 ustawy
z dnia 5 czerwca 1998 r. o
administracji rządowej w województwie ( tekst jednolity Dz. U. z 2001r. Nr
80, poz. 872 )
zespół kontrolny Oddziału Służb Zatrudnienia Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku
skontrolował w dniach 22-31.03.2004r. Powiatowy Urząd
Pracy w Białymstoku, zwany
dalej "Urzędem".
Kontrola
dotyczyła przestrzegania przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 1994r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu
(tekst jednolity Dz. U. z 2003r. Nr 58, poz.
514 z późn.zm). Wyniki kontroli
zostały przedstawione w protokóle
podpisanym w dniu 20 kwietnia 2004r. przez
kierownika jednostki kontrolowanej.
W
zakresie tematyki prawidłowości ustalania prawa do zasiłku dla bezrobotnych,
świadczenia przedemerytalnego, przyznawania stypendium z tytułu odbywania stażu
bezrobotnym absolwentom ustalono, że przestrzegany był wymóg
składania kompletu dokumentów wymaganych
Rozporządzeniem MP i PS z dnia 28
lutego 1997r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia rejestracji i ewidencji
bezrobotnych oraz innych osób poszukujących pracy (Dz.U.Nr
25, poz.132). Prawidłowo
badano wszystkie warunki określone w ustawowej definicji osoby bezrobotnej i
prawidłowo ustalono, w zależności od posiadanego stażu pracy, wysokość zasiłku
oraz określono długość okresu jego pobierania. Również w zakresie przyznawania świadczeń
przedemerytalnych nieprawidłowości nie stwierdzono. W teczkach znajduje się
dokumentacja potwierdzająca długość posiadanego przez osobę zarejestrowaną
okresu uprawniającego do emerytury, kwestionariusz dotyczący okresów
składkowych i nie składkowych, wniosek o ustalenie wysokości emerytury, decyzja
ZUS ustalająca wysokość emerytury, oświadczenie zarejestrowanego o nie
podleganiu ubezpieczeniu zdrowotnemu z
innego tytułu.
Poddana analizie dokumentacja
oraz wydane decyzje administracyjne w kontrolowanym przedmiocie uchybień i
naruszenia prawa nie wykazują. Decyzje wydawane były na właściwej podstawie
prawnej.
W 2003r. do Urzędu
wpłynęło 626 odwołań skierowanych do Wojewody
Podlaskiego, z których 191 zostało przekazanych do rozpatrzenia organowi II
instancji, natomiast w pozostałych przypadkach starosta skorzystał z prawa
uchylenia własnej decyzji w trybie art. 132
K p a. W zakresie trybu i sposobu przekazywania odwołań naruszenia
przepisów prawa nie
stwierdzono.
Będące przedmiotem kontroli zagadnienia z zakresu prowadzenia poradnictwa zawodowego,
informacji zawodowej dla bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy oraz
inicjowania i wspierania działalności klubów pracy również nie budzą zastrzeżeń. Doradcy zawodowi posiadają przygotowane zbiory informacji zawodowej,tj.teczki
informacji o zawodach,
klasyfikację zawodów, filmy
o zawodach, program
komputerowy " Doradca 2000
", ulotki o
zawodach, broszury " jak pisać podanie, życiorys
i list motywacyjny " .
W okresie
objętym kontrolą zorganizowano
5 spotkań informacyjnych, w
których wzięło udział
216 osób: uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
i średnich, żołnierze kończący
służbę wojskową. Natomiast w ramach
poradnictwa grupowego przeprowadzono 15
spotkań ze 150 absolwentami w ramach
tzw. Warsztatów poszukiwania pracy. Zgodnie z przedstawionym kontrolującej
sprawozdaniem MPiPS w 2003r. z usług
poradnictwa zawodowego
skorzystało 1655 osób bezrobotnych, 35 osób
poszukujących pracy i 6
innych. Badaniami testowymi objęto 32 osoby.
W zakresie tematyki inicjowania
i finansowania prac interwencyjnych , robót publicznych , zatrudnienia
absolwentów , programów specjalnych ustalono, że w 2003r. do Urzędu wpłynęło 88
wniosków o podpisanie umów na organizację robót publicznych, z których
pozytywną ocenę uzyskały 84 wnioski
złożone przez 51 organizatorów. W oparciu o zawarte umowy w ramach robót
publicznych utworzono 438 miejsc pracy i zatrudniono ogółem 452 osoby, z czego
332 osoby zatrudniono przy budowie infrastruktury, 55 osób przy obsłudze
bezrobocia, a 65 osób w zakresie opieki społecznej .Organizatorami
robót publicznych były: Urzędy Miejskie, Urzędy Miast i Gmin, Miejskie Ośrodki
Pomocy Społecznej , Wojewódzki Urząd Pracy, Domy
Pomocy Społecznej. Natomiast o organizację prac interwencyjnych ubiegało się
412 pracodawców, z którymi podpisano 433 umowy na zatrudnienie 781 osób bezrobotnych. Ustalono ponadto, że 464 pracodawców
ubiegało się, na podstawie art. 37e ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu
bezrobociu o zwrot kosztów poniesionych z tytułu zatrudnienia w pełnym wymiarze
czasu pracy skierowanego bezrobotnego absolwenta(wypłaconego wynagrodzenia,
nagród oraz składek na ubezpieczenie społeczne). Po rozpatrzeniu wniosków o
zorganizowanie miejsc pracy dla bezrobotnego absolwenta Urząd zawarł z 312 pracodawcami
380 umów na zorganizowanie 537 miejsc pracy dla absolwentów. Urząd dokonywał
refundacji na wniosek pracodawcy zawierający: kwoty do refundacji, kopie list
płac, list wynagrodzeń, deklaracji rozliczeniowych i dowodów przelewów na konto
ZUS należnych składek.
Nie stwierdzono uchybień
w zakresie kontrolowanej
dokumentacji.
W
zakresie tematyki dotyczącej inicjowania i finansowania przez Urząd szkoleń w 2003r. ustalono,
że na różnego rodzaju kursy skierowano ogółem 1.109 osób, w tym 241 absolwentów. Oceny
prawidłowości realizacji szkoleń dokonano na podstawie dokumentacji z kursu
grupowego "Szkolenie osób bezrobotnych i poszukujących pracy", który przewidziany
był w planie szkoleń zatwierdzonym przez Radę Powiatu w lutym 2003r.Plan szkoleń podany był do
publicznej wiadomości na tablicy ogłoszeń w budynku Urzędu, z określeniem
wymogów , jakie powinni spełnić kandydaci
Nie wniesiono zastrzeżeń w
zakresie tematyki realizacji szkoleń przez Urząd.
Kolejnym zagadnieniem poddanym kontroli
była prawidłowość wydawania decyzji dotyczących
odraczania terminu spłaty ,
rozłożenia na raty
lub umorzenia części
albo całości nienależnie
pobranego świadczenia lub pożyczki
udzielonej z Funduszu
Pracy. Umarzanie pożyczek dokonywane było w Urzędzie w oparciu
o Kryteria przyznawania i umarzania pożyczek z Funduszu Pracy, zatwierdzone w dniu
24.03.2000r. przez Powiatową
Radę Zatrudnienia. W okresie poddanym kontroli umorzono 4 pożyczki, z których 3
udzielono na rozpoczęcie
działalności i 1 na
zorganizowanie miejsc pracy
osobom bezrobotnym. Każdorazowo
umorzenie pożyczki następowało na wniosek pożyczkobiorcy po wnikliwej ocenie jego sytuacji oraz
po uzyskaniu pozytywnej opinii Powiatowej Rady Zatrudnienia.
Kontrolowana
dokumentacja nie budzi zastrzeżeń.
Analizie poddana również została tematyka
wydawania innych decyzji w sprawach dotyczących zatrudnienia i przeciwdziałania
bezrobociu na podstawie innych ustaw. Ustalono, że w 2003r. zostały wydane 23
decyzje orzekające o pokryciu składki na ubezpieczenie społeczne rolników z
Funduszu Pracy. Na
podstawie przedstawianej przez wnioskujących dokumentacji Urząd każdorazowo ustalał, czy nie są oni uprawnieni do zasiłku dla
bezrobotnych i czy objęci zostali ubezpieczeniem społecznym rolników.
Nie stwierdzono uchybień w zakresie
wydawania przez Urząd decyzji o pokryciu składki na ubezpieczenie społeczne
rolników z Funduszu Pracy.
Kolejnym tematem poddanym analizie była prawidłowość refundowania przez Urząd
wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników
zatrudnionych na podstawie umowy
o pracę w celu przygotowania
zawodowego. Z analizy akt wynika, że pracodawcy zatrudniający
młodocianych pracowników składali w Urzędzie wnioski o refundację wraz z wymaganymi
załącznikami osobiście, bądź za pośrednictwem organizacji zrzeszającej
pracodawców. Urząd po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku zawierał z pracodawcą
umowę o refundację wynagrodzeń i składek na
ubezpieczenie społeczne
młodocianych pracowników, w której określano warunki refundacji. Następnie na
wniosek pracodawców wraz z
dokumentami potwierdzającymi wypłatę wynagrodzeń młodocianym i
przekazanie wymaganych składek do ZUS - Urząd dokonywał refundacji.
W zakresie kontrolowanej tematyki
zastrzeżeń nie wniesiono.
Ponadto w trakcie czynności kontrolnych
ustalono, iż Urząd w 2003r. nie wydawał
biletów kredytowych osobom kierowanym do pracodawców poza miejsce stałego
zamieszkania osoby bezrobotnej. Kontrolującym
przedstawione zostało Porozumienie zawarte w dniu 31.01.2003r.
pomiędzy spółką " PKP Przewozy Regionalne" a Ministerstwem Gospodarki , Pracy i
Polityki Społecznej" określające zasady korzystania i rozliczania należności za
kredytowane przejazdy pociągami uruchamianymi przez PKP. Aneksem z dnia 28
stycznia 2004r.ustalono, iż Porozumienie niniejsze zostało zawarte na okres do
31.12.2004r. W przypadku zaistnienia potrzeby wydania
takich biletów Urząd dysponuje niezbędną dokumentacją.
Informując o powyższym uprzejmie
proszę o wykorzystanie wyników kontroli w dalszej pracy Urzędu.
|
Z up. Wojewody Podlaskiego
Andrzej Kozłowski
Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej
|
Do wiadomości:
1.
Starosta Powiatu Białostockiego
2. Wydział Prawny i
Nadzoru
3. a/a.
|
|