Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
33910845   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa Domu Pomocy Społecznej w Uhowie. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI

Protokół z kontroli problemowej Domu Pomocy Społecznej w Uhowie -

przeprowadzonej w dniu 15 kwietnia 2004 roku. REGON 001265350

Dom Pomocy Społecznej w Uhowie jest prowadzony przez powiat białostocki. Adres Domu: Uhowo, ul. Surażska 67, l8-100 Łapy. Dyrektorem Domu Pomocy Społecznej w Uhowie jest Pani Irena Łupińska.

Kontrolę przeprowadziły - Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, Ewa Feszler - starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie upoważnienia Nr 168 z dnia 14 kwietnia br., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Andrzeja Kozłowskiego - dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Przedmiot kontroli:

1/ stopień realizacji programu naprawczego,

2/ struktura zatrudnienia, kwalifikacje zatrudnionych pracowników oraz sposób podnoszenia przez pracowników kwalifikacji zawodowych

w okresie od 01.01.2002 r. do 31.03.2004 r.

Wykaz podstawowych aktów prawnych:

1.      Ustawa z dnia 29 listopada 1990r. o pomocy społecznej (tekst jednolity: Dz. U. z 1998r. Nr 64, poz. 414 z późn. zm.)

2.      Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 września 2000r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 82 poz. 929).

3.      Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późn. zm.).

Ustalenia kontroli

       I.            Realizacja programu naprawczego.

W celu osiągnięcia przez Dom Pomocy Społecznej w Uhowie wymaganych standardów, w Programie naprawczym - Harmonogram dostosowania Domu do obowiązującego standardu usług, w okresie objętym kontrolą zaplanowano zorganizowanie możliwości wyboru posiłków tj. oprócz obiadów również śniadań i kolacji - do końca 2001 roku. W trakcie kontroli ustalono, że jadłospisy układane są dekadowo. Jadłospis obowiązujący w danym dniu wywieszony jest na tablicy ogłoszeń na holu głównym i na stołówce. Po przeanalizowaniu jadłospisów wynika, że nie każdego dnia zapewnia się mieszkańcom wybór drugiego zestawu posiłków, tj. kolacji lub śniadania.

Ponadto w trakcie kontroli ustalono, że Dom osiągnął wymagane standardy w zakresie zapewnienia wymaganych pomieszczeń:

-          w 2001 roku zorganizowano kuchenkę pomocniczą (termin realizacji w Harmonogramie zaplanowano do 2006 roku). Kuchenka usytuowana jest na parterze Domu, wyposażona w dwie kuchenki elektryczne, lodówkę, regały kuchenne, stół, taborety. W kuchence dostępne są dla mieszkańców podstawowe produkty żywnościowe - chleb, masło, dżem, w termosie herbata.

-          w 2003 roku zorganizowano palarnię - termin realizacji w Harmonogramie zaplanowano do 2006 roku.

II. Struktura zatrudnienia, kwalifikacje zatrudnionych pracowników oraz sposób podnoszenia przez pracowników kwalifikacji.

Zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym Domu Pomocy Społecznej w Uhowie strukturę organizacyjną Domu tworzą następujące działy:

-          dział opiekuńczo-terapeutyczny,

-          dział gospodarczy i obsługi,

-          sekcja księgowości,

-          samodzielne stanowiska pracy.

Osiągnięcie wymaganego wskaźnika zaplanowano w Harmonogramie naprawczym do 2006roku. W dniu kontroli ustalono, że na dzień kontroli w DPS zatrudnione były 83 osoby, w tym 55 osób w dziale terapeutyczno-opiekuńczym, (w przeliczeniu na pełne etaty 51,91), co daje wskaźnik zatrudnienia 0,39. W kontrolowanym okresie w dziale terapeutyczno-opiekuńczym zatrudnionych zostało 7 osób - technik fizjoterapii, starszy opiekun, 2 opiekunów, młodszy opiekun, 2 pokojowe.

Zasady wynagradzania pracowników normuje Regulamin Wynagradzania, wprowadzony Zarządzeniem Wewnętrznym Nr 9/00 Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Uhowie z dnia 29.05.2000r, który w załączniku nr 3 określa wykaz stanowisk pracy, kategorii zaszeregowania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników DPS w Uhowie. Zarządzeniem Wewnętrznym Nr 12/02 Dyrektora DPS z dnia 20.12.2002r ustalono nowe brzmienie załącznika Nr 3 Regulaminu Wynagradzania.

Ustalono, że określone w regulaminie wymagania kwalifikacyjne są zgodne z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego ( Dz. U. Nr 61, poz.708 z póź. zm.).

W trakcie kontroli sprawdzono akta 17 losowo wybranych osób, tj. 30,9% pracowników działu terapeutyczno-opiekuńczego (Załącznik Nr 1). Jak wynika z przeanalizowanych akt, osoba zatrudniona na stanowisku starszego instruktora terapii zajęciowej (wykształcenie średnie, ukończona Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych) nie posiada wymaganych kwalifikacji określonych w w/cyt. rozporządzeniu, tj. wykształcenie średnie i policealna szkoła odpowiedniej specjalności.

Ustalono, że w okresie objętym kontrolą 4 osoby podnoszą swoje kwalifikacje:

-          opiekun, studiuje na II roku magisterskich studiów uzupełniających na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego w Białymstoku

-          dwóch opiekunów uczy się na I roku w Policealnym Studium Pedagogiczno-Terapeutycznym o kierunku opiekun w domu pomocy społecznej z terapią zajęciową w Białymstoku,

-          pracownik socjalny, studiuje na I roku studiów licencjackich w Nauczycielskim Kolegium rewalidacji, resocjalizacji i Wychowania Fizycznego w Białymstoku.

Wszyscy pracownicy studiują we własnym zakresie.

            Zgodnie z obowiązującymi standardami pracownicy zespołu terapeutyczno-opiekuńczego uczestniczą co najmniej raz na dwa lata w szkoleniach na temat praw mieszkańca oraz kierunków prowadzonej terapii, a także metod pracy z mieszkańcami. Na początku każdego roku kalendarzowego sporządzany jest plan szkoleń. W kontrolowanym okresie w/w pracownicy uczestniczyli w następujących szkoleniach wewnętrznych: w 2002r:

  1. Starzenie się jako proces całego życia.
  2. Adaptacja do warunków domu pomocy społecznej, wpływ adaptacji na aktywność mieszkańca.
  3. Zatrucia i zakażenia pokarmowe.
  4. Opieka w chorobie Alzhaimera.
  5. Psychospołeczne problemy ludzi starych.
  6. Tworzenie indywidualnych planów wspierania mieszkańca.
  7. Istota funkcji pracownika pierwszego kontaktu, prawa i obowiązki.
  8. Prawa i obowiązki mieszkańców dps w świetle obowiązujących przepisów.
  9. Strategia aktywizacji mieszkańców dps.

W 2003 roku:

  1. Konstrukcja indywidualnych planów wspierania, praca zespołów terapeutycznych.
  2. Opieka i jej rodzaje - wizerunek opiekuna.
  3. Grzybica skóry zapobiegania i leczenie.
  4. Określanie potrzeb mieszkańców dps.
  5. Żółtaczka zapobieganie i leczenie.
  6. Komunikowanie się z osobami upośledzonymi umysłowo.
  7. Aktywność ruchowa w promocji zdrowego starzenia się.
  8. Prawa i obowiązki mieszkańców dps w świetle obowiązujących przepisów.
  9. Metody pracy opiekuńczo-terapeutycznej.

Na 2004 rok zaplanowano następujące tematy szkoleń:

  1. Konstrukcja indywidualnych planów wspierania, praca zespołów terapeutycznych.
  2. Opieka i jej rodzaje - wizerunek opiekuna.
  3. Określenie celów opieki - układanie indywidualnych planów wspierania.
  4. Zespół wypalenia się.
  5. Opieka nad mieszkańcem z miażdzycą.
  6. Komunikowanie się z osobami upośledzonymi umysłowo.
  7. Aktywność ruchowa w wieku starszym.
  8. Istota funkcji pracownika pierwszego kontaktu.
  9. Metody pracy opiekuńczo-terapeutycznej.

Szkolenia prowadzili pracownicy Domu, m.in.: kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego, kierownik zespołu pielęgniarek, pracownik socjalny, dyrektor Domu, starszy technik fizjoterapii. Ze szkoleń sporządzone są listy obecności.

            Ponadto pracownicy działu terapeutyczno-opiekuńczego w okresie objętym kontrolą uczestniczyli w następujących kursach i szkoleniach zewnętrznych;

-          18-20.09.2002 r. - Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Szkoleniowa Opieki Długoterminowej i Pomocy Społecznej w Toruniu, uczestniczył dyrektor Domu,

-          10-13.10.2002 r. - szkolenie ?Ruch doskonali i uzdrawia serce", organizowany przez TKKF w Warszawie, udział wzięli starszy technik fizjoterapii i kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego.

-          od 19.10.2002 r. do 05.04.2003 r. - kurs kwalifikacyjny w dziedzinie pielęgniarstwa rodzinnego organizowany przez Izby Pielęgniarskie w Białymstoku, uczestniczyło 5 pielęgniarek,

-          23-25.09.2003 r. Międzynarodowa Konferencja Naukowo Szkoleniowa Opieki Długoterminowej w Toruniu, uczestniczył kierownik działu opiekuńczo-terapeutycznego,

-          7-9.02.2003 r. - szkolenie ?Metody pracy z ludźmi starszymi. Pedagogika zabawy z osobami upośledzonymi", organizowane przez Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów KLANZA, uczestniczyli:, pracownik kulturalno- oświatowy oraz 3 opiekunów.

Dokonano wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją 1/2004.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Uhowie. W przypadku, gdy dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Uhowie nie zgadza się z ustaleniami pokontrolnymi zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia, co od zawartych w protokole ustaleń.

Podpisy kontrolujących

1/ Ewa Feszler

2/ Mieczysława Nartowicz

27.04.2004

Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Uhowie

mgr Irena Łupińska

Organizator Pomocy Społecznej

(data i podpis dyrektora Domu)


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  07.05.2004 00:00:00
Data publikacji:  07.05.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  11.05.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl