Protokół Kontroli
przeprowadzonej w dniu 26 kwietnia 2004r.
w
Urzędzie Miejskim w Białymstoku,
ul. Słonimska 1, 15-950 Białystok
Kontrolę przeprowadzili:
1. mgr
inż. Krystyna Anchimowicz - starszy inspektor wojewódzki w Wydziale
Środowiska i Rolnictwa Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku -
upoważnienie Wojewody Podlaskiego
nr 5/04 z dnia 26 kwietnia 2004
r.
2. mgr
inż. Zenon Dzienis -
starszy inspektor wojewódzki
w Wydziale Środowiska i Rolnictwa Podlaskiego
Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku - upoważnienie Wojewody Podlaskiego nr
5/04 z dnia 26 kwietnia 2004 r.
Kontrolą
objęto zadania zlecone z zakresu administracji rządowej :
1.
sprawy związane z wydawaniem pozwoleń na szczególne korzystanie z wód oraz na
wykonanie urządzeń wodnych realizowane na podstawie art. 122 ust.1 pkt 1 i 3
ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229 z późn.
zm.) z uwzględnieniem przepisów
rozdziałów 1-4 w
dziale IV tytułu III
- ustawy z dnia
27 kwietnia 2001 r.- Prawo ochrony
środowiska /Dz.U. nr 62,poz.627
ze zm,
2.
sprawy związane z wydawaniem pozwoleń wodnoprawnych na wprowadzanie do urządzeń
kanalizacyjnych ścieków zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla
środowiska wodnego - realizowane na podstawie art. 122 ust. 1 pkt 10 ustawy z
dn. 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. nr 115, poz. 627 z późn. zm.),
3.
przestrzeganie procedury administracyjnej związanej z wydawaniem wymienionych
wyżej pozwoleń - zgodnie z Kodeksem
Postępowania Administracyjnego,
4.
przeglądy pozwoleń wodnoprawnych realizowane na podstawie art. 136 ust. 2 -
ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229 z późn.
zm.),
5.
rejestr użytkowników i wydanych pozwoleń wodnoprawnych na szczególne
korzystanie
z
wód.
Kontrolą objęto okres od dnia 1 stycznia 2003r. do dnia kontroli.
Stanowisko
Prezydenta Miasta Białegostoku piastuje od dnia 03.11.1998r. - mgr inż. Ryszard Tur,
Stanowisko
Wiceprezydenta Miasta Białegostoku, któremu podlega kontrolowany Wydział,
piastuje od dnia 21.11.2002 r. - mgr inż. Krzysztof Sawicki
Funkcję
Naczelnika Wydziału Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej pełni od dnia 01.01.1998 r. inż.
Joanna Łempicka
W czasie
kontroli wyjaśnień udzielali:
1. inż.
Joanna Katarzyna Kowalewska - inspektor w Wydziale Ochrony Środowiska i
Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego, zatrudniona na stanowisku od
dnia 01.01.1998r.
2. inż.
Hanna Ładna - inspektor w Wydziale Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej
Urzędu Miejskiego, zatrudniona na
stanowisku zatrudniona od dnia
01.01.1998 roku.
Ustalenia
kontroli:
I.
Wydawanie pozwoleń wodnoprawnych .
1. Sprawy z powyższego zakresu prowadzone są przez
Panią Joannę Katarzynę Kowalewską i
przez Panią Hannę Ładną.
2. Na stanowisku w okresie objętym
kontrolą, zgodnie z jednolitym rzeczowym wykazem akt, prowadzone są teczki o numerach OSGK.I.6210/?/03 i
OSGK.I.6210/?/04 - Pozwolenia wodnoprawne, do których założono następujące podteczki:
- OSGK.I.6210/D/?/03,
OSGK.I.6210/D/?/04 - Pozwolenia wodnoprawne z dopiskiem " na odprowadzanie wód
opadowych",
-
OSGK.I.6210/w/?/03, OSGK.I.6210/w/?/04 - Pozwolenia wodnoprawne z dopiskiem "na
pobór wody",
-
OSGK.I.6210/s/?/03/04 - Pozwolenia wodnoprawne z dopiskiem "na odprowadzanie
ścieków",
-
OSGK.I. 6210/k/?/04/04 - Pozwolenia wodnoprawne z dopiskiem "przeglądy pozwoleń
wodnoprawnych".
3.Wszystkie wpływające sprawy są należycie
kwalifikowane i rejestrowane. Akta spraw są gromadzone i przechowywane w teczkach
spaw zgodnie z wymogami instrukcji kancelaryjnej.
4. W zakresie wydania pozwoleń
wodnoprawnych na odprowadzanie wód opadowych:
W roku 2003 zarejestrowano 19 spraw:
-
18 dotyczyło wydania pozwoleń wodnoprawnych (ostatnia
sprawa z dnia 16.12.2003 r. pozostała do załatwienia w 2004 roku, w pozostałych
- w 2003 r. Prezydent Miasta Białegostoku wydał 17 decyzji)
-
1 dotyczyła pisma Wydziału Środowiska i Rolnictwa
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w sprawie wprowadzania do kanalizacji ścieków
zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego oraz
ustalenia listy użytkowników spełniających ten warunek.
Realizując
zawarte w piśmie zalecenia, Prezydent Miasta Białegostoku wystosował do
Wodociągów Białostockich prośbę o przekazanie stosownych informacji. Po
otrzymaniu odpowiedzi, iż Wodociągi nie
posiadają takich danych, postanowiono informować inwestorów o obowiązku
wynikającym z art. 122 ust. 1 pkt 10 Prawa wodnego, podczas opiniowania warunków ochrony
środowiska w postępowaniu o udzielenie pozwolenia na budowę przedsięwzięć
mogących znacząco oddziaływać na środowisko dla których opracowanie raportu
może być wymagane,.
Do
dnia kontroli nie wpłynął do organu żaden wniosek o udzielenie pozwolenia
wodnoprawnego na wprowadzanie do kanalizacji ścieków zawierających substancje
szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego.
W 2004 roku zarejestrowano 12 spraw, z
których 10 dotyczyło wniosku z 2003 roku:
-
do dnia kontroli załatwiono 5 spraw i wydano 5 decyzji,
-
pozostałe sprawy są w trakcie załatwiania.
5.
Wydawane pozwolenia wodnoprawne na
pobór wody dotyczyły poboru wody podziemnej i ustalenia stref ochrony
bezpośredniej wokół studni. W 2003 roku zarejestrowano 15 spraw:
-
13 spraw załatwiono wydaniem decyzji,
-
1 dotyczyła wniosku Wydziału Architektury i Gospodarki
Przestrzennej Urzędu Miejskiego o wyrażenie opinii o dotyczącej ujęcia wody
podziemnej. Odpowiadając na pismo Wydział Ochrony Środowiska i Gospodarki
Komunalnej poinformował o stanie formalno-prawnym przedmiotowej studni.
-
1 sprawa - to wyniki badań, prowadzone w ramach
monitoringu ogólnego wód gruntowych ze studni przy ul. Składowej w Białymstoku,
przesłane do wiadomości i ewentualnego wykorzystania
W 2004
roku wpłynęły 3 sprawy, z czego jedną załatwiono wydaniem decyzji, a trzy
są w trakcie załatwiania.
6. W
kontrolowanym okresie nie wpłynął żaden wniosek na wprowadzanie do wód lub do
ziemi ani ścieków bytowych i ani
ścieków komunalnych.
7. W
2003 roku dokonano 27 przeglądów pozwoleń wodnoprawnych ( 12 na pobór wody i 15
na wprowadzanie ścieków do w wód lub do ziemi, w 2004 roku - 5 ( 1 na pobór
wody i 4 na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi). W trakcie prowadzonych
postępowań dokonywano wizji terenowych, analizowano wyniki prowadzonych
pomiarów i zobowiązania nałożone w wydanych pozwoleniach wodnoprawnych. W
trakcie powyższych kontroli stwierdzono, iż w wielu przypadkach użytkownicy wód
nie realizowali obowiązku nałożonego w pozwoleniach wodnoprawnych tj. nie
prowadzili pomiarów lustra wody. W wystąpieniach pokontrolnych zobowiązywano
uprawnionych do wykonania tego zalecenia oraz poinformowania organu o jego
realizacji. W trakcie dokonywanych przeglądów nie stwierdzono naruszeń
pozostałych warunków wydanych pozwoleń, nie wystąpiły więc przesłanki do ich zmiany,
cofnięcia czy też ograniczenia.
8. Przed wydaniem każdej z decyzji, zgodnie z
dyspozycją art. 127 ust. 6 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne /Dz.U. nr
115, poz. 1229 z późn. zm podawano do publicznej wiadomości informację o
wszczęciu postępowania, zawiadamiając jednocześnie o możliwości wniesienia
umotywowanych zastrzeżeń i uwag
do rozpatrywanych spraw. Informacje takie zawieszano na okres
14 dni na tablicy ogłoszeń Urzędu.
9.
Zgodnie z art. 131 ust. 1 ustawy z dnia 18.07.2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr
115, poz. 1229 z późn. zm.) pozwolenia wodnoprawne wydawane były na wniosek. Do
wniosku o udzielenie pozwolenia wodnoprawnego w myśl art. 131 ust. 2 cytowanej
wyżej ustawy, dołączane były: operat wodnoprawny, decyzja o warunkach zabudowy
i zagospodarowania terenu bądź wypis i wyrys z miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego,
a w przypadku pozwoleń na pobór wody podziemnej - dokumentacja
hydrogeologiczna. Do niektórych wniosków nie były dołączane opisy prowadzonej działalności
sporządzone w języku nietechnicznym.
10. Podejmowane rozstrzygnięcia były
poprawne merytorycznie. W większości przypadków podawano prawidłową podstawę
prawną decyzji.
II. Rejestr użytkowników szczególnego korzystania z
wód i wydanych pozwoleń wodnoprawnych.
Na
kontrolowanym stanowisku prowadzony jest rejestr użytkowników szczególnego
korzystania z wód i wydanych pozwoleń wodnoprawnych. Rejestr ten jest na
bieżąco uzupełniany. Rejestr prowadzony jest w formie elektronicznej. W wykazie
podmiotów zobowiązanych do posiadania pozwolenia na pobór wody zarejestrowano
41 użytkowników, zaś w ewidencji podmiotów zobowiązanych do posiadania
pozwolenia na odprowadzanie ścieków - 61 użytkowników.
III. Przestrzeganie procedury
administracyjnej
1. Wszystkie sprawy zostały załatwione z zachowaniem
terminu obowiązującego w kpa.
2.
Wszystkie decyzje były
przekazywane stronom za
zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
3.
Strony postępowania informowane były o możliwości i sposobie wniesienia odwołania.
Stwierdzono następujące
uchybienia:
1. W
kilku decyzjach np. w decyzji na pobór wody, ustalającej jednocześnie strefę
ochrony bezpośredniej ujęcia, wydanej POD Zarządowi Pracowniczego Ogrodu
Działkowego
im. M. Konopnickiej w Białymstoku (NR OSGK.I.6210/w/03 z dn. 19.05.2003r.) i w
decyzji na pobór wody ustalającej strefę ochrony bezpośredniej ujęcia, wydanej
Povimi Polska
sp. z o.o. w Białymstoku (nr OSGK.I.6210/w/11/03 z dnia 18.12.2003r.), w
podstawie prawnej nie podano art. 58 ust. 5 Prawa wodnego regulującego
ustanowienie strefy ochrony bezpośredniej ujęcia (podawano jedynie art. 53
dotyczący zakazów obowiązujących w strefie ochronnej).
2. W
decyzji wydanej Zakładom Przemysłu Sklejek BIAFORM S.A. w Białymstoku
(Nr OSGK.I.6210/w/2/04 z dn. 23.03.2004 r.) zobowiązano uprawnionego do
zabezpieczenia i właściwego utrzymania strefy ochrony bezpośredniej, pomimo iż
strefa ta nie została w tej decyzji ustalona.
Kierownik
jednostki poinformowany został o przysługującym mu prawie zgłaszania umotywowanych
zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole oraz prawie
zgłaszania pisemnych wyjaśnień dotyczących stwierdzonych nieprawidłowości w
ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu.
Protokół niniejszy sporządzono w 2
jednobrzmiących egzemplarzach i po odczytaniu podpisano. Jeden egzemplarz
protokołu doręczono kierownikowi kontrolowanej jednostki.
Kontrola nie została zaewidencjonowana
w książce ewidencji kontroli Urzędu Miejskiego w Białymstoku ze względu na
fakt, iż w tym czasie książka kontroli znajdowała się w Regionalnej Izbie
Obrachunkowej w związku z prowadzoną kontrolą związaną z nie zatwierdzeniem
budżetu miasta.
Białystok,
dnia maja 2004 roku.
Kontrolowany Kontrolujący
Krystyna Anchimowicz
starszy inspektor
wojewódzki
Zenon Dzienis
starszy inspektor wojewódzki
Białystok, dnia maja
2004 r.
ŚR.VI.0932/4/2004
Pan
Ryszard Tur
Prezydent Miasta Białegostoku
W dniu 26 kwietnia br. pracownicy
Wydziału Środowiska i Rolnictwa Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku
przeprowadzili kontrolę problemową w Urzędzie Miejskim w Białymstoku w Wydziale
Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej. Kontrola dotyczyła zadań zleconych z zakresu administracji
rządowej, realizowanych przez Starostów na podstawie przepisów ustawy z
dnia 18.07.2001 r. - Prawo wodne /Dz.U. nr 115, poz. 1229 ze zm/.
Kontrolą
z tego zakresu objęto okres od dnia 1.01.2003 r. do dnia 26.04.2004 r.
W szczególności kontrola objęła:
1.
sprawy związane z wydawaniem pozwoleń na szczególne korzystanie z wód oraz na
wykonanie urządzeń wodnych, realizowane na podstawie art. 122 ust.1 pkt 1 i 3
ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229 z późn.
zm.) z uwzględnieniem przepisów
rozdziałów 1-4 w
dziale IV tytułu III
- ustawy z dnia
27 kwietnia 2001 r.- Prawo ochrony
środowiska /Dz.U. nr 62,poz.627
ze zm,
2.
sprawy związane z wydawaniem pozwoleń wodnoprawnych na wprowadzanie do urządzeń
kanalizacyjnych ścieków zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska
wodnego - realizowane na podstawie art. 122 ust. 1 pkt 10 ustawy z dn. 18 lipca
2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. nr 115, poz. 627 z późn. zm.),
3.
przestrzeganie procedury administracyjnej związanej z wydawaniem wymienionych
wyżej pozwoleń - zgodnie z Kodeksem
Postępowania Administracyjnego,
4.
przeglądy pozwoleń wodnoprawnych realizowane na podstawie art. 136 ust. 2 -
ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229 z późn.
zm.),
5.
rejestr użytkowników i wydanych pozwoleń wodnoprawnych na szczególne
korzystanie
z
wód,
Kontrola wykazała:
I.
Wydawanie pozwoleń wodnoprawnych .
1. Na stanowisku w okresie objętym
kontrolą, zgodnie z jednolitym rzeczowym wykazem akt, prowadzone są teczki o numerach OSGK.I.6210/?/03 i
OSGK.I.6210/?/04 - pozwolenia wodnoprawne, do których założono odpowiednie
podteczki.
2.Wszystkie wpływające sprawy są należycie
kwalifikowane i rejestrowane. Akta spraw są gromadzone i przechowywane w
teczkach spaw, zgodnie z wymogami instrukcji kancelaryjnej.
3. Zgodnie z art. 131 ust. 1 ustawy z dnia 18.07.2001
r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229 z późn. zm.), pozwolenia wodnoprawne
wydawane były na wniosek użytkownika szczególnego korzystania z wód. Przed
wydaniem każdej z decyzji, zgodnie z dyspozycją art. 127 ust. 6 ustawy z dnia
18 lipca 2001 r. Prawo wodne /Dz.U. nr 115, poz. 1229 z późn. zm podawano do
publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania, zawiadamiając
jednocześnie o możliwości wniesienia umotywowanych zastrzeżeń i uwag do
rozpatrywanych spraw.
4. Podejmowane rozstrzygnięcia były
poprawne merytorycznie. W większości przypadków podawano prawidłową podstawę
prawną decyzji.
5. W
2003 roku dokonano 27 przeglądów pozwoleń wodnoprawnych. W trakcie dokonywania
przeglądów nie stwierdzono naruszeń warunków wydanych pozwoleń, nie wystąpiły
więc przesłanki do zmiany udzielonych pozwoleń, ich cofnięcia lub ograniczenia.
II. Rejestr użytkowników szczególnego korzystania z
wód i wydanych pozwoleń wodnoprawnych.
Na
kontrolowanym stanowisku prowadzony jest elektroniczny rejestr użytkowników
szczególnego korzystania z wód i wydanych pozwoleń wodnoprawnych. Rejestr ten
jest na bieżąco uzupełniany. W wykazie podmiotów zobowiązanych do posiadania
pozwolenia na pobór wody zarejestrowano 41 użytkowników, zaś w ewidencji
podmiotów zobowiązanych do posiadania pozwolenia na odprowadzanie ścieków - 61
użytkowników.
III. Przestrzeganie procedury
administracyjnej
1.
Wszystkie sprawy zostały załatwione
z zachowaniem terminu obowiązującego w
kpa.
2.
Wszystkie decyzje były
przekazywane stronom za
zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
3.
Strony postępowania informowane były o możliwości i sposobie wniesienia
odwołania.
Stwierdzono następujące
uchybienia:
1. W
kilku decyzjach np. w decyzji na pobór wody, ustalającej jednocześnie strefę
ochrony bezpośredniej ujęcia, wydanej POD Zarządowi Pracowniczego Ogrodu
Działkowego im. M. Konopnickiej w Białymstoku (NR OSGK.I.6210/w/5/03 z dn.
19.05.2003r.) i w decyzji na pobór wody, ustalającej strefę ochrony
bezpośredniej ujęcia, wydanej Povimi Polska sp. z o.o. w Białymstoku (nr
OSGK.I.6210/w/11/03 z dnia 18.12.2003r.) podano niepełną podstawę prawną -
naruszono tym samym dyspozycje art. 58 ust. 5 Prawa wodnego, regulującego
ustanowienie strefy ochrony bezpośredniej ujęcia.
2. W
decyzji wydanej Zakładom Przemysłu Sklejek BIAFORM S.A. w Białymstoku (Nr OSGK.I.6210/w/2/04 z dn.
23.03.2004 r.) zobowiązano uprawnionego do zabezpieczenia i właściwego utrzymania strefy
ochrony bezpośredniej, pomimo iż strefa ta nie została w tej decyzji ustalona -
wykroczono więc poza przedmiot wniosku i przytoczoną podstawę prawną.
W związku ze stwierdzonymi uchybieniami, wnoszę o
ich wyeliminowanie w bieżącej pracy Wydziału.
Z.
up. Wojewody Podlaskiego
Józef
Staniaszek
Dyrektor
Wydziału
Środowiska
i Rolnictwa