P R O T O K Ó Ł
z kompleksowej kontroli finansowej
przeprowadzonej w Kuratorium Oświaty w Białymstoku 15-950 Białystok, ul. Rynek
Kościuszki 9, tel. 7416194 REGON 006473001 w dniach
09.02-31.03.2004 r. przez P. Elżbietę Aleksiejuk starszego inspektora wojewódzkiego.
Kontrolę przeprowadzono na podstawie upoważnienia
Wojewody Podlaskiego Nr 1/04 z dnia 02.02.2004 r.
obejmując zagadnienia finansowo-gospodarcze za okres 2002-2003 r., określone
tematyką kontroli.
A. USTALENIA
OGÓLNE
1. Kuratorium Oświaty w Białymstoku jest państwową
jednostką budżetową wchodzącą w skład zespolonej administracji rządowej w
województwie podlaskim.
Kuratorium Oświaty działa na podstawie:
─ ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.),
─ rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29
grudnia 1998 r. w
sprawie organizacji kuratoriów oświaty oraz zasad tworzenia ich delegatur (Dz.U. Nr 164, poz. 1169),
─ Statutu Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku,
─ regulaminu Kuratorium Oświaty w Białymstoku ustalonego
w dniu 17 maja 2002 r. przez Podlaskiego Kuratora Oświaty, zatwierdzonego Zarządzeniem Nr 62/02 Wojewody Podlaskiego z dnia 24 maja
2002 r.
Kuratorium jest aparatem pomocniczym Kuratora,
służącym do wykonywania zadań w zakresie oświaty wynikających z ustawy i
przepisów odrębnych.
W skład Kuratorium wchodzą następujące wydziały i
wyodrębnione stanowiska pracy:
1) Wydział Nadzoru Pedagogicznego, w skład
którego wchodzą:
a) Oddział w Łomży
b) Oddział w Suwałkach
2) Wydział Organizacyjno-Kadrowy
3) Zespół Finansowo-Księgowy
4) Główny Księgowy
5) Radca Prawny
6) Samodzielne stanowisko ds. Obronnych
7) Koordynator Edukacji Informatycznej.
Szczegółowe
zakresy zadań w/w komórek organizacyjnych określa cytowany
wcześniej regulamin organizacyjny.
- Podlaskim Kuratorem
Oświaty jest Pani Zofia Trancygier Koczuk powołana na to stanowisko z dniem 6 lutego 2002
roku przez Wojewodę Podlaskiego - pismo ON.II.1120-1/02 z
dnia 06.02.2002 r.
- Pełnienie obowiązków
Gł. Księgowego od dnia 13 września 1999 r. powierzono Pani Halinie Popławskiej na podstawie pisma
KO.III.111-331/99
z dnia 13.09.1999 r. Od
dnia 1 czerwca 2003 r. do zakończenia urlopu macierzyńskiego i wypoczynkowego
p.o. Gł. Księgowej Pani Haliny Popławskiej,
zastępstwo pełniła Pani Nina Zacharewicz na
podstawie upoważnienia Podlaskiego Kuratora Oświaty RP.0122/5/03 z dnia 02.06.2003 r.
- Kontrole
finansowo-gospodarcze przeprowadzone w Kuratorium w ostatnich 3 latach
w 2003 r.
-
Elżbieta Aleksiejuk starszy inspektor wojewódzki Wydział Finansów i Budżetu Podlaskiego
Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku w dniach 03-07.11.2003 r.
kontrola finansowa problemowa na podstawie art. 28b ustawy o finansach
publicznych
w 2002 r.
-
Andrzej Czaban
inspektor Wydziału Finansów i Budżetu Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku w dniach 26.11-28.11.2002 r. Kontrola finansowa problemowa na
podstawie art. 28b ustawy o finansach publicznych,
-
Tomasz Pomian inspektor k.p. NIK Delegatura w Białymstoku w dniach 02.04.-10.05.2002
r. kontrola prawidłowości regulowania zobowiązań wymagalnych
zaciągniętych przez jednostki oświatowe
w 2001 r.
-
Janina Bryndza
starszy inspektor Wydziału Finansowego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku w dniach 24.09- 6.11.2001 r. kontrola
finansowo-gospodarcza za lata 1999-2000 r.
-
Tomasz Suchowierski NIK Delegatura w Białymstoku w dniach
21.02-23.03.01 r. Wykonanie planu finansowego w 2000 r.
-
Elżbieta Aleksiejuk inspektor wojewódzki, Wydział Finansowy Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku w dniach 16.02, 19.02 i
20.02. 2001 r. kontrola sposobu rozliczenia II edycji grantów edukacyjnych,
-
Maria Żukowska, Waldemar Dobrzyniewicz
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku w dniach 17-19.01 i
22.01.2001 r. sposób rozdysponowania II edycji grantów edukacyjnych.
B. USTALENIA
SZCZEGÓŁOWE:
Tematyka kontroli:
I.
Gospodarka pieniężna
II.
Rozrachunki i roszczenia
III.
Wydatki
IV.
Środki rzeczowe
V.
Księgowość i sprawozdawczość
VI.
Kontrola wewnętrzna
Z uwagi na fakt, iż gospodarka pieniężna i kontrola
wewnętrzna były przedmiotem równolegle przeprowadzonej w Kuratorium kontroli
problemowej przez Wydział Finansów i Budżetu Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
dniach 25.02.-12.03.2004 r., w niniejszej kontroli
pominięto te zagadnienia.
II. ROZRACHUNKI
I ROSZCZENIA
Na
podstawie dokumentów księgowych i źródłowych urządzeń analitycznych kontrolą
zostały objęte zobowiązania i należności figurujące na kontach rozrachunkowych zespołu
2 wg stanu na koniec 2002 r. i 2003 r.
1. Salda zobowiązań na koniec 2002 r. zgodnie ze
sporządzonym bilansem wynosiły
-
zobowiązania długoterminowe 1.003.723,14
zł
-
zobowiązania krótkoterminowe 253.595,17 zł
z tego:
-
zobowiązania z
tytułu dostaw i usług 10.351,54 zł
-
zobowiązania z tytułu ubezpieczeń
społecznych 66.094,06 zł
-
zobowiązania z
tytułu wynagrodzeń 171.956,99 zł
-
sumy obce (depozytowe, zabezpieczenie
wykonania umów) 5.192,58 zł
Na koncie syntetycznym 201 "Rozrachunki z dostawcami i
odbiorcami" wykazano zobowiązania w systemie komputerowym FK na kwotę 10.280,01
zł
oraz należności na kwotę 569,16 zł. Powyższe salda zostały
skorygowane odpowiednio na kwotę 10.351,54 zł i 640,69
zł i w takiej wysokości wykazane w bilansie.
Zaistniała różnica wynikła z faktu jednoczesnego
wystąpienia u jednego z kontrahentów tj. Starostwa Powiatowego w Suwałkach
zobowiązań na kwotę
71,53 zł i należności na kwotę 640.69 zł,
które system komputerowy wykazał jako per saldo. Szczegółowy wykaz zobowiązań
zawierają akta kontroli str. 1. Były to zobowiązania krótkoterminowe z
tytułu bieżącej działalności jednostki, które zostały uregulowane w miesiącu
styczniu 2003 r.
Na
koncie syntetycznym 229 "Rozrachunki publiczno-prawne" wykazano zobowiązania na
kwotę 66.094,06 zł wobec ZUS Białystok, z tego z
tytułu pobranych składek ubezpieczenia społecznego od wypłaconych wynagrodzeń
za m-c grudzień 2002 r. na kwotę 31.135,20 zł oraz z
tytułu naliczonej "13-tki" za rok 2002 na kwotę 34.958,86 zł.
Składki za m-c grudzień 2002 r. uregulowane zostały w dniu 03.01.2003 r., natomiast od wypłaconej "13-tki" w dniu 04.03.2003 r.
Na
koncie syntetycznym 231 "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń" wykazano
zobowiązania na kwotę 171.956,99 zł z tytułu naliczonej "13-tki" za rok 2002
(poz. ks. 643 Pk z dn. 17.01.2003 r.).
Zobowiązanie uregulowano
przelewem w dniu 14.02.2003 r. oraz częściowo wypłatę
z kasy - Rk nr 8 za okres 12-16.02.2003 r. Szczegółowy wykaz zobowiązań na koncie 229 i 231
zawierają akta kontroli str. 2.
Na
koncie syntetycznym 240 "Pozostałe rozrachunki" wykazano zobowiązania na kwotę
1.008.915,72 zł
z tego:
-
II Urząd Skarbowy
Warszawa Śródmieście na kwotę 733.454,43 zł
-
Urząd Skarbowy
Katowice na kwotę 270.268,71
zł
Są to zobowiązania długoterminowe, z tytułu
zaciągniętych zobowiązań
przez Oświatę do dnia 31.12.1998 r.
Wyjaśnienia Gł. Księgowej w powyższej sprawie oraz
wykaz zobowiązań stanowią akta kontroli str. 3-5.
Na koncie analitycznym 240-2 "Sumy depozytowe"
wykazano zobowiązania na kwotę 5.192,58 zł. Konto
240-2 koresponduje z kontem 139 "Inne rachunki bankowe". Do konta 139 "Inne
rachunki bankowe" nie była prowadzona ewidencja szczegółowa zapewniająca
podział wydzielonych środków na rodzaje, a także według kontrahentów oraz do
konta 240 zapewniająca ustalenie rozrachunków, roszczeń i rozliczeń z poszczególnych
tytułów. Jest to niezgodne z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont
dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz
niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U.
z dnia 28 grudnia 2001
r. ) oraz z art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości (t.j. z 2002 r. Dz.U. Nr 76 poz.
694 ze zmianami). Sporządzony przez Gł. Księgową stan środków depozytowych na
koncie 139 "Inne rachunki bankowe" na koniec 2002 r. zawierają akta kontroli
str. 6-7. Jednocześnie stwierdzam niezgodność na koniec 2002 r. między stanem
konta 139 "Inne rachunki bankowe" i stanem konta analitycznego 240-2. "Sumy
depozytowe" na kwotę 24,67 zł (stan konta 139-5.217,25 zł, stan konta 240-2 - 5.192,58 zł).
2.
Salda należności
na koniec 2002 r.
zgodnie ze sporządzonym bilansem wynosiły
w zł
-
należności z tytułu dostaw i usług 640,69
-
pozostałe należności 91.594,49
Na koncie syntetycznym 201 "Rozrachunki z dostawcami i
odbiorcami" wykazano należności na kwotę 640,69 zł z tytułu nadpłaconego
czynszu za m-c listopad 2002 r. Starostwu Powiatowemu w Suwałkach za
wynajmowany lokal Oddziału Kuratorium w Suwałkach. Należność uregulowana
poprzez potrącenie o tę kwotę zaliczki na poczet najmu pomieszczeń za m-c
styczeń 2003 r. (czynsz do zapłaty według faktury VAT nr 5/K/2003 na kwotę 3037,76 zł przelano w dniu
14.01.2003 r. w wysokości 2.397,07 zł.
Na koncie syntetycznym 234 "Pozostałe rozrachunki z
pracownikami" wykazano należności na kwotę 91.594,49 zł z tytułu udzielonych
pożyczek mieszkaniowych, które są spłacane w systemie miesięcznych potrąceń na
listach płac pracowników, natomiast wpłatą do kasy lub przelewem na
rachunek bankowy funduszu przez emerytów i rencistów - wyjaśnienia Gł. Księgowej - akta kontroli str. 8
Szczegółowy wykaz należności zawierają akta kontroli str. 9.
Zobowiązania Kuratorium wykazane w sprawozdaniach rocznych Rb-28 z wykonania planu wydatków budżetu państwa za
rok 2002 zgodne są z ewidencją księgową. Zobowiązania długoterminowe wobec II
Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście na kwotę 733.454,43 zł oraz wobec Urzędu
Skarbowego w
Katowicach na kwotę 270.268,71 zł wykazane zostały w
dz. 801 rozdz. 80195 w § 5030 jako zobowiązania wymagalne. Innych zobowiązań
wymagalnych jednostka nie wykazała. Stwierdzone rachunki z wymagalnym terminem zapłaty w m-cu grudniu 2002 r. posiadają zamieszczony stempel wpływu
do Kuratorium w m-cu styczniu roku następnego np.
poz. ks. 629 Fa VAT nr 1091/AK-4/02 z dnia 02.12.2002
r. wystawiona przez Programowanie Komputerów Bohdan Orłowski
Konstancin Jeziorna za trzydziestą drugą
aktualizację książki "Poradnik dyrektora i księgowego szkoły" na kwotę 104,00
zł z terminem płatności 7 dni posiada zamieszczony stempel wpływu do Kuratorium
w dniu 02 stycznia 2003 r. i poz. ks. 630 Fa VAT nr
1089/AK-4/02 z dnia 02.12.2002 r. wystawiona j.w.
za trzydziestą drugą aktualizację książki "Poradnik dyrektora i księgowego" na
kwotę 104,00 zł posiada również zamieszczony stempel wpływu do Kuratorium w
dniu 02 stycznia 2003 r. Kserokopie powyższych rachunków oraz sprawozdań Rb-28 za rok 2002 z
wykonania wydatków w dz. 801 rozdz. 80136 i 80195 stanowią akta kontroli str.
10-13.
3.
Salda zobowiązań
na koniec 2003 r. zgodnie z syntetyką i analityką kont rozrachunkowych (do
momentu kontroli tego zagadnienia nie zakończono prac nad bilansem za 2003 r.) wynosiły.
Na koncie syntetycznym 201 "Rozrachunki z dostawcami i
odbiorcami" wykazano zobowiązania na kwotę 10.231,65 zł.
Były to
zobowiązania krótkoterminowe z tytułu bieżącej działalności Kuratorium, które
zostały uregulowane w m-cu styczniu 2004 r.
Szczegółowy wykaz zobowiązań zawierają akta kontroli str. 14.
Na koncie syntetycznym 225 "Rozrachunki z budżetami"
wykazano zobowiązania na kwotę 22.298,60 zł z tytułu nieodprowadzonego podatku dochodowego od osób fizycznych za
m-c grudzień 2003 r. Zobowiązanie uregulowane przelewem w dniu 16.01.2004 r.
Na koncie syntetycznym 229 "Pozostałe rozrachunki
publiczno-prawne" wykazano zobowiązania wobec ZUS na kwotę 115.770,89 zł z tego z tytułu
należnych składek od wypłaconych wynagrodzeń za miesiąc grudzień 2003 r. na
kwotę 73.161,22 zł oraz z tytułu składek od naliczonej
"13-tki" za rok 2003 na kwotę 42.609,67 zł.
Szczegółowy wykaz zobowiązań zawierają akta kontroli str. 15.
Na koncie syntetycznym 234 "Pozostałe rozrachunki z
pracownikami" wykazano zobowiązania na kwotę 247,30 zł z tytułu nieopłaconych
delegacji pracowników z m-ca grudnia 2003 r. Zobowiązanie uregulowane przelewem
oraz wypłatą z kasy w dniu 27.01.2004 r.
Na koncie syntetycznym 231 "Rozrachunki z tytułu
wynagrodzeń" wykazano zobowiązania na kwotę 216.512,98 zł
z tytułu naliczonego dodatkowego wynagrodzenia rocznego tzw. "13-tki" za 2003
r. Zobowiązanie uregulowane przelewem w dniu 29.01.2004 r.
Na koncie syntetycznym 240 "Pozostałe rozrachunki"
wykazano zobowiązania na kwotę 1.011.955,57 zł z tego:
-
II Urząd Skarbowy
Warszawa Śródmieście na kwotę 733.454,43
zł
-
Urząd Skarbowy
Katowice na kwotę 270.268,71
zł
Są to zobowiązania długoterminowe zaciągnięte w 1995
r. przez placówki oświatowe - akta kontroli str. 16,
-
Zobowiązania z
tytułu sum depozytowych na kwotę 8.232,43 zł, wykazane
na koncie analitycznym 240-2. Konto 240-2 koresponduje z kontem 139 "Inne
rachunki bankowe". Do konta 139 nie była prowadzona podobnie jak w 2002 r.,
ewidencja szczegółowa zapewniająca podział wydzielonych środków na rodzaje, a
także według kontrahentów oraz do konta 240 zapewniająca ustalenie rozrachunków,
roszczeń i rozliczeń z poszczególnych tytułów. Konto 139 wykazuje
niezgodność z kontem 240-2 o kwotę 24,67 zł.
Sporządzony przez Gł. Księgową stan środków
depozytowych na koncie 139 "Inne rachunki bankowe" na koniec 2003 r. zawierają
akta kontroli
str. 17-18.
4.
Salda należności
na koniec 2003 r. wynosiły 96.288,32 zł.
Na koncie syntetycznym 234 "Pozostałe rozrachunki z
pracownikami" wykazano należności na kwotę 96.288,32 zł
z tytułu udzielonych pożyczek mieszkaniowych, które są spłacane w systemie
miesięcznych potrąceń na listach płac pracowników oraz wpłatą do kasy lub
przelewem na rachunek bankowy funduszu przez emerytów i rencistów (akta
kontroli str. 19).
5.
Na koniec 2002 i
2003 r. Kuratorium nie miało żadnych należności zasądzonych, co wynika ze
złożonego oświadczenia przez p.o. Gł. Księgowego P. Halinę Popławską
(akta kontroli str. 20).
6.
Zobowiązania ogółem wykazane w sprawozdaniach
rocznych Rb-28 z wykonania planu wydatków budżetu państwa za rok 2003 zgodne są
z ewidencją księgową, w tym zobowiązania wymagalne wobec urzędów skarbowych na
kwotę 1.003.723,14 zł. Stwierdzone rachunki z
wymagalnym terminem zapłaty do końca grudnia 2003 r. posiadają zamieszczony
stempel wpływu do Kuratorium w m-cu styczniu 2004 r. np.
poz. ks. 547 Fa VAT nr 5181/2003 z dnia 22.12.2003 r. wystawiona przez Urząd Miejski w Białymstoku za
uzgodnienie dokumentacji projektowej na kwotę 30,00 zł z terminem płatności
31.12.2003 r. posiada
zamieszczony stempel wpływu w dniu 15.01.2004 r.
Kserokopie w/w rachunku oraz sprawozdań rocznych Rb-28
z wykonania planu wydatków w 2003 r. w dz. 801 rozdz. 80136 i 80195 stanowią
akta kontroli str. 21-23.
Jednocześnie należy stwierdzić, iż prowadzona ewidencja zobowiązań
nie uwzględnia stanu zobowiązań według podziałek klasyfikacji budżetowej, co
wynika z § 12 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18
grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla
budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych
jednostek sektora finansów publicznych (Dz .U. nr 153, poz. 1752).
7.
Regulowanie
zobowiązań wobec ZUS O/B-stok z tytułu należnych
składek ubezpieczenia społecznego i funduszu pracy w latach 2002 i 2003
zawierają akta kontroli str. 24-25.
Ze sporządzonych zestawień wynika, iż w 2002 r. składki
ubezpieczenia społecznego odprowadzane były terminowo na rachunek ZUS tj. do
5-tego dnia miesiąca następnego po miesiącu wypłaty wynagrodzeń, zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia
13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137 poz.
887 ze zm.) i art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 6.02.1997 r.
o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. Nr 28,
poz. 153 ze zmianami) a od 1 kwietnia 2003 r. z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia
23 stycznia 2003 r. o
powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.U.
Nr 45 poz. 391 ze zm.). W 2003 r. część składek Funduszu Pracy za miesiąc
lipiec w wysokości 2.359,42 zł odprowadzona została w
dniu 07.08.2003 r. , a więc po obowiązującym terminie.
Ponadto stwierdzono niezgodności kwot ubezpieczenia
zdrowotnego wykazanych w deklaracjach ZUS za miesiące październik, listopad i
grudzień 2002 r. z naliczeniem ubezpieczenia zdrowotnego zaewidencjonowanym na
koncie 229 "Pozostałe rozrachunki publiczno-prawne". I tak:
w miesiącu
październiku
-
według deklaracji 01/10 z dn. 30.10.2002 r. w kwocie 13.663,34
zł i w takiej wysokości przelane na rachunek ZUS w
dniu 05.11.2002 r.
-
naliczone według ewidencji na koncie 229 w kwocie 13.802,84 zł różnica - 139,50 zł
w miesiącu listopadzie
-
według deklaracji 01/11 z dn. 26.11.2002 r. w kwocie
17.025,75 zł
-
według deklaracji 02/11 z dn. 12.12.2002 r. w kwocie
17.025,75 zł
i w takiej wysokości przelane na rachunek ZUS w dniu
05.12.2002 r.
-
naliczone według ewidencji na koncie 229 w kwocie 16.816,49 zł różnica + 209,26 zł
w miesiącu
grudniu
-
według deklaracji 01.12.2002 r. z
dn. 30.12.2002 r. w kwocie 15,804,50 zł i w takiej wysokości przelane na
rachunek ZUS w dniu 30.12.2002 r.
-
naliczone według ewidencji na koncie 229 w kwocie 15.874,26 zł
Wyjaśnienie Gł. Księgowej w powyższej sprawie stanowi akta
kontroli str. 26.
Ogółem kwota naliczonych składek ubezpieczenia
zdrowotnego w okresie październik - grudzień 2002 r. w wysokości 46.493,59 zł została przelana w pełnej wysokości na rachunek ZUS.
Drobna różnica wystąpiła także w m-cu
lipcu 2002 r. W deklaracji ZUS za m-c lipiec wykazano kwotę ubezpieczenia zdrowotnego w
wysokości 13.762,60 zł, natomiast naliczenie według
ewidencji na koncie 229 wynosi 13.762,80 zł Ponadto
drobne różnice wystąpiły między kwotą ubezpieczenia społecznego naliczoną i
wykazaną w deklaracji ZUS np. w miesiącu kwietniu naliczona składka w wysokości
65.043,25 zł, wykazana w deklaracji 65.043,27 zł, w m-cu maju naliczona
65.184,05 zł, wykazana w deklaracji 65.184,04 zł, w m-cu lipcu naliczona
63,490,45 zł wykazana w deklaracji 63.490,44 zł.
Należy również zwrócić uwagę, iż na deklaracjach
korygujących sporządzonych na podstawie pisma ZUS Nr DUS-II/60/2003 z dnia
30.01.2003 r. : nr 2 za m-c październik z dnia
4.02.2003 r., nr 3 za m-c listopad z dn. 04.02.2003 r.
oraz nr 2 za m-c grudzień z dnia 4.02.2003 r. brak
jest zamieszczonej pieczątki i podpisu płatnika oraz pieczątki imiennej i
podpisu Gł. Księgowego, natomiast na deklaracji nr 2 za m-c listopad brak jest
pieczątki imiennej i podpisu Gł. Księgowego (jest pieczątka Kuratorium Oświaty
oraz pieczątka imienna i podpis V-ce Kurator).
Kserokopie deklaracji ZUS za okres X-XII 2002 r. stanowią akta kontroli str.
27-41.
W m-cu lipcu 2003 r. należne
składki ZUS przelane zostały w wysokości wykazanej w deklaracji nr 1 z dnia
28.07.2003 r. tj. składki ubezpieczenia społecznego w
wysokości 65.739,83 zł, składki ubezpieczenia zdrowotnego w wysokości 12.850,39 zł i składki funduszu pracy w wysokości 4.759,42 zł zgodnie z naliczeniem na koncie 229. W dniu 29.08.2003 r. sporządzona została deklaracja nr 2 za m-c lipiec w
której wykazano składki ubezpieczenia społecznego w wysokości 64.157,66 zł., ubezpieczenia zdrowotnego w
wysokości 12.826.58 zł i funduszu pracy w wysokości
4.759,42 zł. Zarówno na deklaracji korygującej, jak i na
załączonych drukach ZUS PRCX i ZUS PRSA brak jest wymaganych podpisów i
pieczęci. Również w m-cu sierpniu 2003 r. należne
składki ZUS przelane zostały w wysokości wykazanej w deklaracji nr 1 z dnia
27.08.2003 r. tj. składki ubezpieczeń społecznych w wysokości 100.305,00 zł, składki ubezpieczenia zdrowotnego w wysokości 19382,52
zł i składki funduszu pracy 7.275,42 zł zgodnie z
naliczeniem na koncie 229. W dniu 24.11.2003 r. sporządzona została deklaracja
nr 2 za m-c sierpień 2003 r.
w której wykazano składki ubezpieczenia społecznego w wysokości
98994, 86 zł, ubezpieczenia zdrowotnego w wysokości 19.434,93 zł , funduszu
pracy w wysokości 7.275,42
zł. Na sporządzonej deklaracji korygującej i załącznikach brak wymaganych
podpisów i pieczęci.
III.
WYDATKI:
1.
Wydział
Finansów i Budżetu Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku
pismem FB.II.3011-45/02 z dnia 17.04.2002 r. poinformował Kuratorium Oświaty w
Białymstoku o ostatecznych kwotach wydatków budżetowych na 2002 r. (dochody nie
były planowane) wynikających z układu wykonawczego budżetu Wojewody Podlaskiego
na 2002 r. W
oparciu o powyższe pismo Kuratorium Oświaty sporządziło plany finansowe wydatków
budżetowych w szczegółowości działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji
budżetowej, które w dniu 26.04.2002 r. zostały
zatwierdzone przez Podlaskiego Kuratora Oświaty.
W ciągu roku budżetowego dokonywane były zmiany w
planie finansowym Kuratorium na podstawie decyzji Wojewody Podlaskiego, bądź
zarządzeń wewnętrznych Podlaskiego Kuratora Oświaty, w ramach udzielonego przez
Wojewodę Podlaskiego upoważnienia kierownikom podległych jednostek do
dokonywania przeniesień planowanych wydatków budżetowych, między paragrafami na
podstawie Zarządzenia nr 38/02 z dnia 12 kwietnia 2002 r. W wyniku korekt plan
wydatków ogółem zwiększył się do kwoty 5.700.186 zł.
Wykonanie planowanych wydatków ogółem na koniec 2002 r. wyniosło 5.675.428,75 zł tj. 99,6 % planu zgodnie ze sprawozdaniem Rb-28 na
31.12.2002 r. co przedstawia poniższa tabela.
Dział Rozdział Nazwa
rozdziału Plan po zm. Wykonanie
% wyk
Różnica wyk.
do planu
801 80136 Kuratoria Oświaty
3.381.553 3.379.153 100 - 2.400
801 80195
Pozostała działalność 1.041.728 1.023.478 98,2 - 18.250
/komisje, nagrody
Kuratora
ZFŚS
emerytów i rencistów
scentralizowany w
Kuratorium
854 85412
Kolonie i obozy oraz 619.000 619. 000 100
-
inne formy wypoczynku
dzieci i
młodzieży szkolnej
854 85495 Pozostała działalność
(ZFŚS emerytów
i rencistów) 3.392 3. 392 100
854 85415
Pomoc
materialna
dla uczniów 424.816
424.816 100
854 80146
Dokształcanie i dosko-
nalenie nauczycieli 229.697 225.589,75 98,2 - 4.107,25
OGÓŁEM: 5.700186 5.675.428,75 99,6 -24.757,25
Z powyższego zestawienia wynika, iż w niektórych
rozdziałach plan wydatków budżetowych nie został wykonany. I tak w rozdz. 80136
Kuratoria Oświaty i w rozdz. 80195 Pozostała działalność wykonanie wydatków
poniżej planu spowodowane zostało blokadą środków budżetowych przez Wojewodę Podlaskiego na
wniosek Podlaskiego Kuratora Oświaty, natomiast niewykorzystana kwota w
wysokości 4.107,25 zł
w rozdziale 80146 została zwrócona na rachunek Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego.
Szczegółowe wykonanie wydatków budżetowych Kuratorium
w 2002 r. przedstawiają akta kontroli str. 42-47.
2.
Wydział Finansów i Budżetu Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku pismem FB.II.3011-1/03 z
dnia 16.01.2003 r. (wpłynęło do Kuratorium 17.01.2003 r.) poinformował Kuratorium Oświaty w Białymstoku o
ostatecznych kwotach wydatków na 2003 r. (dochodów nie planowano), wynikających
z układu wykonawczego budżetu Wojewody Podlaskiego. W oparciu o powyższe pismo
Kuratorium Oświaty sporządziło plany finansowe wydatków budżetowych w
szczegółowości działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej, które
w dniu 24.01.2003 r. zostały zatwierdzone przez
Podlaskiego Kuratora Oświaty. Założone w ustawie budżetowej kwoty wydatków były
kilkakrotnie korygowane na podstawie decyzji
Wojewody Podlaskiego oraz zarządzeń wewnętrznych Podlaskiego Kuratora Oświaty,
w ramach posiadanych uprawnień w tym zakresie. Zmiany w planie finansowym dotyczyły
głównie zwiększenia wydatków budżetowych w tym:
w rozdz. 80136 z tytułu
-
sfinansowania 12-miesięcznych skutków wdrożonego od 1 października
2002 r. III etapu nowego systemu wynagrodzeń pracowników pedagogicznych
zatrudnionych w Kuratorium na kwotę 205.027 zł,
-
sfinansowania całorocznych skutków podwyższenia wynagrodzeń dla
nauczycieli zatrudnionych na stanowiskach pedagogicznych
w Kuratorium, w związku z uzyskaniem w 2002 r. wyższego stopnia awansu
zawodowego zgodnie z postanowieniami ustawy - Karta Nauczyciela na kwotę 22.284
zł,
-
sfinansowania podwyżki wynagrodzeń dla nauczycieli zatrudnionych na
stanowiskach pedagogicznych w Kuratorium, w związku
z uzyskaniem w 2003 r. wyższego stopnia awansu zawodowego zgodnie z
postanowieniami ustawy - Karta Nauczyciela na kwotę 189.467 zł,
-
uzupełnienia wydatków pozapłacowych Kuratorium w celu zapewnienia
właściwego funkcjonowania jednostki
w rozdz. 80195 z tytułu:
-
sfinansowania wypłaty świadczeń socjalnych nauczycieli (emerytów i
rencistów), którzy swój fundusz scentralizowali w Kuratorium na kwotę 315.799 zł
-
sfinansowania w ramach wdrażania reformy oświaty prac komisji
kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych w sesji letniej powołanych do
przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego związanego z awansem zawodowym
nauczycieli na kwotę 207.236 zł,
w rozdz. 85415 z tytułu:
-
sfinansowania
stypendiów Prezesa Rady Ministrów dla uczniów szczególnie uzdolnionych na kwotę 424.920 zł.
W wyniku korekt plan wydatków ogółem
zwiększył się do kwoty 6.414.477 zł i zgodnie ze sprawozdaniem Rb-28 na
31.12.2003 r. wykonany został w pełnej wysokości , co
przedstawia poniższa tabela.
Wykonanie
planu finansowego wydatków budżetowych w 2003 r.
dział
|
rozdział
|
Nazwa rozdziału
|
Plan po zmianach
|
Wykonanie
|
%
|
801
|
80136
|
Kuratoria
Oświaty
|
4.019.578
|
4.019.578
|
100
|
801
|
80146
|
Dokształcanie
i doskonalenie nauczycieli
|
228.700
|
228.700
|
100
|
801
|
80195
|
Pozostała
działalność
|
1.098.847
|
1.098.847
|
100
|
854
|
85412
|
Kolonie i obozy oraz inne formy wypoczynku dzieci i młodzieży
szkolnej, a także szkolenia młodzieży
|
639.000
|
639.000
|
100
|
|
85415
|
Pomoc
materialna dla uczniów
|
424.920
|
424.920
|
100
|
|
85495
|
Pozostała
działalność
|
3.432
|
3.432
|
100
|
-
|
-
|
OGÓŁEM:
|
6.414.477
|
6.414.477
|
100
|
Szczegółowe zestawienie poniesionych
wydatków budżetowych w 2003 r. przedstawiają akta kontroli str. 48-55.
3. Analityka wydatków budżetowych prowadzona jest w
systemie księgowań komputerowych za miesiąc i narastająco od początku
roku. Dane wykazane
w sprawozdaniach rocznych Rb-28 z wykonania planu wydatków budżetu państwa na
31.12.2002 r. oraz na 31.12.2003 r. zgodne są z ewidencją
analityczną konta 130 subkonto wydatków.
4. Gospodarka paliwowa
Gospodarka paliwowa w Kuratorium dokumentowana jest
kartami drogowymi oraz fakturami za zakupione paliwo. Stosowane są karty drogowe
miesięczne, w których rejestrowana jest praca pojazdu i kierowcy w danym
dniu miesiąca. Jak wynika z ewidencji
księgowej zakup benzyny i olejów napędowych do samochodów służbowych księgowany
jest bezpośrednio w koszty np. Rk nr 51 za okres 01-08.12.2002 r. zestawienie opłaconych rachunków za
materiały pędne na kwotę 981,55 zł, zadekretowane 400-80136421/101. Na koniec
roku przeprowadzana jest
inwentaryzacja stanu paliwa w samochodach służbowych i
przeksięgowywana na konto 310 "Materiały".
5. Dochody
budżetowe
W Kuratorium Oświaty w Białymstoku dochody budżetowe
na 2002 i 2003 r. nie były planowane.
W 2002 r. zgodnie ze sprawozdaniem rocznym Rb-27
z wykonania dochodów budżetowych osiągnięto dochody w kwocie 2.109
zł
w tym:
§ 069 90 zł
(opłaty za nostryfikację
świadectwa)
§ 075
(dochody z najmu i dzierżawy)
1.610 zł
§ 083
(opłaty za reklamę) 175 zł
§ 097
(wpływy z różnych dochodów) 234 zł
Razem: 2.109 zł
zaś w 2003 r. w kwocie 952,70
zł, w tym:
§ 069
60 zł
(opłaty za nostryfikację świadectwa)
§ 084
(wpływ ze sprzedaży samochodu osobowego Polonez) 892,70 zł
RAZEM:
952,70 zł
Na podstawie sprawdzonej ewidencji księgowej
stwierdzam, iż dochody budżetowe były odprowadzane na bieżąco, z zachowaniem
obowiązujących terminów w myśl Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29
grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa i
szczegółowych zasad obsługi rachunków bankowych budżetu państwa oraz zakresu i
terminów sporządzania przez Narodowy Bank Polski informacji i sprawozdań z
wykonania budżetu państwa w ramach obsługi bankowej budżetu państwa (Dz.U. 122 poz. 1335) tj. według stanu środków na 15 dzień miesiąca do
dnia 20 danego miesiąca, według stanu na 25 dzień miesiąca do ostatniego dnia
miesiąca.
IV.
ŚRODKI RZECZOWE
1.
Według bilansu
otwarcia na 2002 r. stan środków trwałych brutto - konto 011 wyniósł 658.563,63 zł.
umorzenie środków trwałych 589.966,52 zł
według tabel amortyzacyjnych i zestawienia tabel amortyzacyjnych -analityka konta
071 - akta kontroli str. 56.
Stwierdza się, iż w systemie komputerowym FK,
Kuratorium nie prowadzi analityki do konta 071 "Umorzenie środków trwałych oraz
wartości niematerialnych
i prawnych" w podziale na umorzenie środków trwałych i umorzenie
wartości niematerialnych i prawnych.
Stąd wartości netto środków trwałych 68.597,11
zł
w tym:
urządzenia techniczne i maszyny 61.506,23
zł
(wartość brutto 261.704,03 zł
- umorzenie 200.197,80 zł)
środki transportu 1.182,58 zł
inne środki trwałe 5.980,30 zł
(wartość brutto 16.201,60 - umorzenie
10.293,30)
Jednostka posiadała na ewidencji w 2002 r. budynek
administracyjny Kuratorium Oświaty o wartości inwentarzowej brutto
301.745,03 zł oraz budynek garażowy o wartości
inwentarzowej brutto 28.406,19 zł, oba całkowicie
umorzone na kwotę 330.151,22 zł.
W okresie roku budżetowego 2002 zakres zmian w stanie
środków trwałych przedstawiał się następująco:
Zwiększenia: 39.748,71 zł
w tym:
1) otrzymane nieodpłatnie 35.042,40
zł
-
poz. ks. 560 - PK z dnia 29.11.2002 r. Przekazanie
sprzętu komputerowego do użytkowania w Kuratorium Oświaty Oddział
w Łomży zgodnie z PT w załączeniu, w załączeniu faks z dnia 6.02.2003 r. Kuratorium Oświaty O/Łomża - PT Ośrodka Doskonalenia
Nauczycieli Łomża z dnia 12.12.2001 r. na podstawie
rozporządzenia Dyrektora ODN z dnia 12.12.2001 r. znak ODN-I-335/01 przekazania
Kuratorium Oświaty
w Białymstoku Oddział w Łomży sprzętu
komputerowego. Sprzęt powyższy jest w użytkowaniu Kuratorium Oświaty od 2.02.1996 r.
Strona przekazująca nieczytelny podpis data 17.12.2001 r.
Strona przejmująca Wydział Szkolnictwa Podstawowego i Gimnazjalnego Kuratorium
Oświaty w Białymstoku,
2) zakupy
-
poz. ks. 591 Przekazanie
do użytkowania komputera do bankowości elektronicznej na kwotę 4.706,31 zł.
Zmniejszenia: 39.017,91 zł
-
poz. ks. 38 - PK z
dnia 29.01.2002 r. Przeksięgowanie środków trwałych o
wartości niższej niż 3.500 zł na pozostałe środki trwałe
w użytkowaniu na
kwotę 37.045, 17 zł. zgodnie z uregulowaniami wewnętrznymi
Kuratorium - wyjaśnienie Gł. Księgowej akta kontroli
str. 57,
-
poz. ks. 649 Pk z dnia
31.12.2002 r. korekta
do poz. 750 z dnia 31.12.2001 r. Wyksięgowanie ze stanu drukarki o wartości inwentarzowej 1.972,74
zł.
Wn Ma
było 072 1.972,74 013
winno być 071 1.972,74 011
Stwierdzam, iż rozchód w/w drukarki o wartości
inwentarzowej 1.972,74 zł został zaewidencjonowany w
księdze inwentarzowej środków trwałych na str. 25 pod poz. 11 w 2001 r. W
związku z powyższym na koniec 2001 r.
i początek 2002 r. nie było zgodności syntetyki z analityką konta 011. Świadczy
to, iż książki inwentarzowe środków trwałych i pozostałych środków trwałych nie były
uzgadniane na koniec 2001 r. z syntetyką
kont 011 i 013.
Biorąc pod uwagę powyższe zwiększenia i zmniejszenia
stan środków trwałych
brutto na 31.12.2002 r. wyniósł
659.294,43 zł, umorzenie środków trwałych (wg.
analityki do konta 071 -tabele amortyzacyjne) 591.999,97 zł stad wartość netto
środków trwałych 67.294,46 zł
w tym:
urządzenia techniczne i maszyny 63.654,38 zł
środki transportu -
inne środki trwałe
3.640,08 zł
Konto 071 - Umorzenie środków trwałych i wartości
niematerialnych
i prawnych
B.O. na 01.01.2002 r. 605.086,47 zł
Zwiększenia
41.290,99 zł
w tym:
-
poz. ks. umorzenie środków trwałych otrzymanych
nieodpłatnie 9.982,30 zł
-
poz. ks. 646
naliczenie umorzenia za rok 2002 31.308,69 zł
z tego:
1.182,58 samochody
27.618,26 maszyny
i urządzenia
2.268,22 gr.
VIII
239,63 wartości
niematerialne i prawne (lokal mieszkalny)
Zmniejszenia 39.017,91 zł
poz. ks. 38 umorzenie przeksięgowanych środków
37.045,17 zł
na pozostałe środki trwałe
poz. ks. 649 umorzenie drukarki przeksięgowanej
na pozostałe środki trwałe 1.972,74 zł
B.Z. na 31.12.2002 r. 607.359,55
zł
Umorzenia środków trwałych oraz wartości
niematerialnych i prawnych na koniec 2002 r. wykazane w analityce do konta 071 tj. w
tabelach amortyzacyjnych wynoszą odpowiednio:
umorzenia środków trwałych 591.999,97
zł
umorzenia wartości niematerialnych i prawnych
(lokal mieszkalny) 3.441,38 zł,
razem 595.441,35
zł
a zatem stwierdzam różnicę do stanu umorzeń wykazanych na
koncie syntetycznym 071 w wysokości 11.918,20 zł. Ta
sama różnica występuje również na początek 2002 r. tj. stan konta 071 na
01.01.2002 r. - 605.086,47 zł,
Stan umorzenia środków trwałych oraz wartości
niematerialnych i prawnych według analityki 593.168,27 zł
(umorzenia środków trwałych - 589.966,52 zł, umorzenia wartości niematerialnych i prawnych
3.201,75) stąd różnica w wysokości 11.918,20 zł między
syntetyką i analityką konta 071 "Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i
prawnych".
Konto 020 - wartości niematerialne i prawne
w zł
B.O. na 01.01.2002 r. 47.840,09
Zwiększenia
-
poz. ks. 591
(zakup programu Windows) 293,69
-
poz. ks. 616
(zakup licencji komputerowych) 1.337,08
ZMNIEJSZENIA -
B.Z. na 31.12.02 49.470,86
Ewidencja
szczegółowa do konta 020 "Wartości niematerialne i prawne"
prowadzona jest w księdze inwentarzowej środków trwałych.
Na bilans otwarcia na dzień 01.01.2002 r. wartości niematerialnych
i prawnych według ewidencji szczegółowej prowadzonej w
książce inwentarzowej środków trwałych
składają się:
w zł
-
wartości
niematerialne i prawne B-stok (str. 44)
13.620,-
-
wartości niematerialne i prawne O/Suwałki
(programy komputerowe + lokal mieszkalny
o wartości inwentarzowej 15.975,38 zł) 22.301,89 zł
-
wartości niematerialne i prawne O/Łomża
(programy komputerowe) 11.918,20 zł
Razem: 47.840,09 zł
Tak więc stwierdzono zgodność syntetyki z analityką konta 020 "Wartości
niematerialne i prawne" na początek 2002 r.
Według
ewidencji szczegółowej do konta 020 "Wartości niematerialne i prawne"
prowadzonej w książce inwentarzowej środków trwałych, stan wartości
niematerialnych i prawnych na koniec 2002 r. przedstawiał się następująco:
w
zł
-
Kuratorium Oświaty
w Białymstoku 15.250,77
-
Oddział w Suwałkach 22.301,89
-
Oddział w Łomży 11.918,20
Razem: 49.470,86
Stąd też stwierdzam zgodność
syntetyki z analityką konta 020 na koniec 2002 r.
Konto 013 -
Pozostałe środki trwałe
w zł
B.O. na
01.01.02 289.777,82
Zwiększenia 40.439,58
w tym:
-
poz. ks. 38 przeksięgowanie środków trwałych o wartości
niższej niż 3500 zł na kwotę 37.045,17 zł
Zakupy 3.394,41
zł
(poz. ks. 76.496,603,616)
Zmniejszenia 8.228,35
zł
w tym likwidacja 10.201,09 zł
(poz. ks. 403, 499)
- poz. ks. 649 PK z dn. 31.12.2002 r. korekta do
poz. ks. 750 z dn.
31.12.2001 r.
wyksięgowanie drukarki - 1.972,74 zł
B.Z. na 31.12.2002 r. 321.989,05 zł
Konto 072 - Umorzenie pozostałych środków trwałych
oraz wartości niematerialnych i prawnych
w zł
B.O. na 01.01.2002 311.002,53 zł
Zwiększenia 42.070,35
zł
Zmniejszenia 8.312,35 zł
B.Z. na 31.12. 2002 r. 344.760,53
zł
Na saldo konta 072 składają się salda kont:
013 "Pozostałe środki trwałe" na kwotę
321.989,05 zł
014 "Zbiory biblioteczne" na kwotę 1.194,20 zł
Razem: 323.183,25 zł
Różnica ze stanem konta 072 21.577,28 zł
Jednocześnie
należy stwierdzić, iż w Kuratorium prowadzona jest ewidencja szczegółowa
środków trwałych oraz pozostałych środków trwałych w księgach inwentarzowych
oddzielnie dla środków trwałych i pozostałych środków trwałych. Wszystkie
programy komputerowe oraz lokal mieszkalny stanowiące wartość konta
020 "Wartości niematerialne i prawne" zaewidencjonowane zostały w księdze
inwentarzowej środków trwałych, które podlegają stopniowemu umorzeniu według
stawek amortyzacyjnych określonych w załączniku do ustawy o podatku dochodowym
od osób prawnych, co wskazuje iż są to wartości niematerialne i prawne
podlegające stopniowemu umorzeniu tak jak środki trwałe. Jednocześnie w tabeli
amortyzacyjnej wartości niematerialnych
i prawnych za
2002 r. wykazany został tylko i
wyłącznie lokal mieszkalny o wartości inwentarzowej brutto 15.975,38 zł, a następnie ujęty
w zestawieniu tabel amortyzacyjnych. Jak już stwierdzono wcześniej syntetyka
konta 071 "Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych"
jest niezgodna z analityką o kwotę 11.918,20 zł. Z
zapisów konta 072 "Umorzenie pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i
prawnych" wynika, iż programy komputerowe zakupione w 2002 r. na kwotę 1630,77
zł i zaewidencjonowane w książce inwentarzowej środków trwałych zostały
umorzone jednorazowo w pełnej wartości w miesiącu wydania ich do używania. Na
podstawie powyższych ustaleń stwierdzam niezgodność syntetyki kont 071
"Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych" i 072
"Umorzenie pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i
prawnych"
z tabelami
amortyzacyjnymi oraz ewidencją szczegółową prowadzoną
w księdze inwentarzowej środków trwałych i księgach inwentarzowych pozostałych
środków trwałych.
Z
wyjaśnienia ustnego p.o. Głównej Księgowej P. Haliny Popławskiej
wynika, iż różnica między syntetyką i analityką konta 071 "Umorzenie środków
trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych" w wysokości 11.918,20 zł, to
umorzenie wartości niematerialnych i prawnych Oddziału
w Łomży natomiast
różnica na koncie syntetycznym 072 "Umorzenie pozostałych środków trwałych oraz
wartości niematerialnych i prawnych" w wysokości 21.577,28 zł, to
umorzenie wartości niematerialnych i prawnych Kuratorium Oświaty w Białymstoku
w wysokości 15.250,77 zł i Oddziału w Suwałkach
pomniejszone o wartości lokalu mieszkalnego w wysokości 15.975,38 zł, który jest umarzany stopniowo i wykazany w tabelach
amortyzacyjnych (ogółem wartości niematerialne i prawne 22.301,89 zł - 15.975,38 zł = 6.326,51 zł). Jak już wcześniej stwierdzono, nie wynika to z
ewidencji analitycznej prowadzonej do kont 011, 020, 071
i 013.
W myśl Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18
grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla
budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych
jednostek sektora finansów publicznych (Dz .U. nr 153 poz. 1752) ewidencja szczegółowa prowadzona do
kont 011 i 020 powinna
umożliwić należyte obliczenie umorzenia
i amortyzacji.
2. Według
bilansu otwarcia na 2003 r. stan środków trwałych brutto - konto
011 wyniósł 659,294,43 zł. Do momentu kontroli niniejszego zagadnienia nie zakończono
prac nad bilansem za 2003 r. W okresie
roku budżetowego 2002 zakres zmian w stanie środków trwałych przedstawiał się
następująco:
Zwiększenia 53.678. 30 zł
-
poz. ks. 168 z dn. 12.05.2003 r. WB przekazanie
do użytkowania zakupionego samochodu
47.920,00 zł
-
poz. ks. 269 z dnia 07.07.2003 WB zakup komputera do bankowości
elektronicznej 3.809,00 zł
-
poz. ks. 509 z dn. 16.12.2003 r. zakup zestawu
komputerowego na kwotę 1.949,30
zł
Zmniejszenia 345.181,01 zł
-
poz. ks. 202 z
dn. 30.05.02 PK wyksięgowanie ze stanu samochodu osobowego 15.029,79
zł
-
poz. ks. 257 z dnia 30.06.2003 r.
PK z dn.
30.06.2003
wyksięgowanie ze stanu środków
trwałych
budynku Kuratorium Oświaty 301.745,03
zł
-
poz. ks. 257 z dn. 30.06.2003 PK wyksięgowanie
ze stanu środków trwałych budynku garażowego 28.406,19 zł
Budynek
główny Kuratorium oraz budynek garażowy przekazane zostały protokołem zdawczo
odbiorczym z dnia 27 maja 2003 r. Podlaskiemu Urzędowi Wojewódzkiemu, w związku
z nabyciem z mocy prawa trwałego zarządu nieruchomości na czas nieokreślony.
Aktualnie w/w obiekty są użytkowane przez Kuratorium na podstawie umowy
użyczenia zawartej w dniu 26.06.2003 r. pomiędzy Podlaskim Urzędem Wojewódzkim i Kuratorium Oświaty.
Biorąc pod uwagę powyższe zwiększenia i zmniejszenia
stan środków trwałych brutto na 31.12.03 wyniósł 367.791,72
zł.
Konto 071 - Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i
prawnych.
B.O. na 01.01.2003
607.359,55 zł
Zwiększenia 35.218.80 zł
poz. ks. 269 z dn. 07.07.2003 WB umorzenie
Microsoft WINDOWS , zestawu komputerowego
do bankowości elektronicznej 691,00 zł
poz. ks. 559 z dnia 31.12.2003 r.
PK naliczenie
umorzenia za
2003 r. 31.340.50 zł
poz. ks. 509 z dnia 16.12.2003 r.
umorzenie zestawów
komputerowych zakupionych ze
środków inwestycyjnych 3.187,30
zł
Zmniejszenia
348.762,11 zł
poz. ks. 202 PK wyksięgowanie
umorzenia
samochodu 15.029,79 zł
poz. ks. 257 PK wyksięgowanie
umorzenia budynku
adm. KO 301.745,03 zł
poz. ks. 257 PK z dn. 30.06.2003 wyksięgowanie
. umorzenia garażu 28.406,19 zł
poz. ks. 335 z dn. 29.08.03 PK techniczny zapis
ujemny do poz. 333/ zwrot dotacji 3.581,10 zł 3.581,10 zł
B.Z. na 31.12.2003 r. 293.816,24
zł
Stwierdzam, iż w 2003 r. , tak
jak w roku 2002, zakupione programy komputerowe ewidencjonowane były w księdze
inwentarzowej środków trwałych.
W
tabeli amortyzacyjnej wartości niematerialnych i prawnych za 2003 r. brak jest
wykazanych programów komputerowych Oddziału w Łomży na kwotę 11.918, 20 zł
których to umorzenie zostało dopisane w zestawieniu tabel amortyzacyjnych w rubryce bilans zamknięcia 2003 w
kwocie 11.918, 20 zł bez jednoczesnego wykazania bilansu otwarcia oraz wartości
brutto oprogramowania na początek i koniec 2003 r. - akta kontroli str. 58. Zakupione wraz
z komputerami oprogramowania Micorsoft WINDOWS (poz. ks. 269 na kwotę 691,00 zł i poz.
ks. 509 na kwotę 1238,00 zł) umorzone zostało jednorazowo w pełnej wartości w
miesiącu wydania do użytkowania i zaewidencjonowane na koncie 071 "Umorzenie
środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych", które służy do
ewidencjonowania umorzenia według stawek amortyzacyjnych stosowanych przez
jednostkę. W zestawieniu tabel amortyzacyjnych za 2003 r. wartość zakupionego
oprogramowania w kwocie 1.929 zł została wykazana w
rubryce zwiększenia wartości brutto, bez wykazania stanu na koniec roku.
Pozostałe oprogramowania zakupione w 2003 r. i zaewidencjonowane w księdze
inwentarzowej środków trwałych umorzone zostało jednorazowo w 100 % i zaewidencjonowane na koncie 072
"Umorzenie pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i
prawnych" w kwocie 4.344,98 zł . Na podstawie
powyższych ustaleń stwierdzam niezgodność kont syntetycznych 071 i 072 z
analityką kont 020 i 013.
Konto 020 - wartości niematerialne i
prawne
B.O.
na 01.01.2003 r. 49.470,86 zł
Zwiększenia 6.273, 98 zł
Zmniejszenia
-
poz. ks. 335 z dnia 29.08.03 r.
wyksięgowanie lokalu mieszkalnego - 15.975,38 zł
Pismem
znak S-2011- 1/2003 z dnia 02.01.2003 r.
Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych w Suwałkach zwróciło się do Kuratorium
Oświaty w Białymstoku o rozwiązanie umowy użyczenia lokalu mieszkalnego
zawartej w dniu 04 stycznia 2002 r.
W
związku z powyższym pismem, po uzyskaniu opinii prawnej , Kuratorium
wszczęło procedury w przedmiotowej sprawie. W odpowiedzi na zapytania
Kuratorium, Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych w Suwałkach pismem S-2011-1/2003
z dnia 20.02.2003 r. poinformowało, iż nie zalega z żadnymi
opłatami ani zobowiązaniami z tytułu użytkowania tego lokalu dołączając na
potwierdzenie kopię wydruku ewidencji czynszu ze Spółdzielni. Natomiast
Suwalska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Suwałkach pismem LL/2652/03 z dnia
27.02.2003 r. poinformowała, iż następca prawny
Kuratorium Oświaty w Suwałkach (o ile posiada osobowość prawną) może ubiegać się
o przyjęcie w poczet członków Spółdzielni i zawarcie umowy o ustanowienie
spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.
Warunkiem przyjęcia w poczet członków jest złożenie
deklaracji przystąpienia do Spółdzielni i wniesienie wpisowego oraz udziału w
wysokości określonej statutem.
W przypadku rozwiązania umowy i przekazania w/w lokalu
do dyspozycji Spółdzielni wkład budowlany rozliczony będzie według wartości
rynkowej ustalonej przez rzeczoznawcę w wysokości nie wyższej od kwoty jaką Spółdzielnia jest w stanie uzyskać od następcy
obejmującego lokal w trybie przeprowadzonego przetargu. Przydział prawa do tego
lokalu na rzecz Kuratorium Oświaty w Suwałkach nastąpił w dniu
19 lipca 1993 r., zaś w dniu 20
lipca 1993 r. protokołem zdawczo-odbiorczym w/w lokal został przekazany
Nauczycielskiemu Kolegium Języków Obcych w Suwałkach na zabezpieczenie potrzeb
mieszkaniowych lektorom języka angielskiego - wolontariuszom Korpusu Pokoju
zatrudnionym w Kolegium. Wyposażenie mieszkania zostało szczegółowo wyodrębnione
w protokole z dnia 21 listopada 1990 r. podpisanym przez Spółdzielnię
Mieszkaniową w Suwałkach i Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych w Suwałkach.
W dniu 04 stycznia 2002 r. została zawarta pomiędzy Kuratorium Oświaty w Białymstoku
reprezentowanym przez mgr Jędrzeja Ignacego Łucyka
p.o. Podlaskiego Kuratora Oświaty i Nauczycielskim Kolegium Języków Obcych
reprezentowanym przez mgr Ludmiłę Furman - p.o. Dyrektora Nauczycielskiego Kolegium
Języków Obcych umowa użyczenia w/w lokalu mieszkalnego. W myśl §
1 pkt 2 w/w umowy użyczenia lokal jest wyremontowany, ma sprawne wszystkie
instalacje i urządzenia, a szczegółowo stan lokalu jest opisany w protokole
stanowiącym załącznik do zawartej umowy użyczenia. W aktach dotyczących lokalu
mieszkalnego znajduje się telefax umowy użyczenia przesłany w dniu 06.01.2003
r. przez Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych w Suwałkach, brak jest natomiast
oryginału umowy wraz z protokołem wyposażenia użyczonego lokalu, stanowiącym
integralną część umowy. Protokołem nr S-2011-3/2003 z dnia 27.03.2003 r. Kuratorium przejęło komisyjnie lokal od Nauczycielskiego
Kolegium Języków Obcych w Suwałkach wyposażony w niezbędne instalacje i
urządzenia wodno-kanalizacyjne, elektryczne, grzejne oraz inne rodzaje wyposażenia
- szczegółowo wyodrębnione w protokole z dnia 21 listopada 1990 r. podpisanym
między Spółdzielnią Mieszkaniową w Suwałkach, a Nauczycielskim Kolegium Języków
Obcych w Suwałkach , bez żadnych zastrzeżeń dotyczących jego stanu
technicznego. Jednocześnie wyraziło zgodę na przekazanie przez Spółdzielnię
nadpłaty za ogrzewanie po rozliczeniu sezonu grzewczego 2002/2003 na konto
Kolegium. Pismem FK-203-36/03 z dnia 31.03.2003 r.
Podlaskiego Kuratora Oświaty, mieszkanie zostało postawione do dyspozycji
Suwalskiej Spółdzielni Mieszkaniowej celem sprzedaży w trybie przetargu.
Jednocześnie Spółdzielnia została zobowiązana do rozliczenia się z Kuratorium z uzyskanych środków finansowych.
Pismem LL/7749/03 z dnia 24.06.2003 r., w nawiązaniu
do pisma Kuratorium FK.203-36/03 z dnia 31.03.2003 r. Suwalska
Spółdzielnia Mieszkaniowa poinformowała Kuratora, iż mieszkanie było już
dwukrotnie wystawione do przetargu w dniach 13.05.03 r.
i 10.06.03 r. w cenie wywoławczej 40.800 zł ustalonej przez rzeczoznawcę majątkowego, lecz nie
znalazło nabywcy z uwagi na brak chętnych. W chwili obecnej Spółdzielnia
posiada ofertę na nabycie prawa do tego mieszkania w cenie 35.000 zł i prosi o zajęcie stanowiska w sprawie sprzedaży
mieszkania za w/w kwotę. W odpowiedzi Kurator pismem
FK 203-36/03 z dnia 01.07.2003 r. skierowanym do
Suwalskiej Spółdzielni Mieszkaniowej wyraziła zgodę na sprzedaż lokalu
mieszkalnego za kwotę 35.000 zł i potrącenie z
powyższej kwoty poniesionych kosztów związanych ze sprzedażą lokalu oraz
zaległości czynszowych. Protokołem zdawczo-odbiorczym z dnia 31.07.2003 r.
Kierownik Oddziału Kuratorium w Suwałkach przekazał lokal mieszkalny
administracji Osiedla "Centrum" w stanie wymagającym remontu w
zakresie podłóg i malowania, ze zdemontowanym licznikiem energii elektrycznej i
brakiem plomb na podzielnikach centralnego ogrzewania. W dniu 8 sierpnia 2003
r. na rachunek funduszu świadczeń socjalnych Kuratorium wpłynęła kwota
33.459,07 zł od Spółdzielni Mieszkaniowej w Suwałkach.
W aktach brak jest
rozliczenia Spółdzielni na przekazaną kwotę. Dokumentacja
dotycząca lokalu mieszkalnego stanowi akta kontroli str. 59-85.
B.Z.
na 31.12. 2003 r.
39.769,46 zł
Według
ewidencji szczegółowej do konta 020 "Wartości niematerialne i prawne"
prowadzonej w książce inwentarzowej środków trwałych, stan wartości
niematerialnych i prawnych na koniec 2003 r. przedstawiał się następująco:
w zł
Kuratorium
Oświaty w Białymstoku 20.695,75
Oddział
w Suwałkach 7.155,51
Oddział
w Łomży 11.918,20
Razem: 39.769,46
Konto 013 - Pozostałe środki trwałe
w
zł
B.O.
na 01.01.2003 321.989,05
Zwiększenia 43.486,89
Zminiejszenia 431,15
B.Z.
na 31.12.03 365.044,79
Konto 014 - Zbiory biblioteczne
w zł
B.O.
na 01.01.2003 r. 1.194,20
Zwiększenia -
Zmniejszenia -
B.Z
na 31.12.2003 r. 1.194,20
Konto 072 - Umorzenie pozostałych środków trwałych oraz
wartości niematerialnych i prawnych
w zł
B.O.
na 01.01. 2003 r. 344.760,53
Zwiększenia 47.831,87
Zmniejszenia 431,15
B.Z.
na 31.12.2003 392.161,25
3.
Zamówienia Publiczne
Przestrzeganie zasad, form i trybu udzielania zamówień
publicznych sprawdzono na podstawie przeprowadzonego w 2003 r. postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego na zakup samochodu osobowego.
W teczce dotyczącej w/w postępowania stwierdzono:
-
Zarządzenie
wewnętrzne nr 36/03 Podlaskiego Kuratora Oświaty z dnia 8 kwietnia 2003 r. w
sprawie powołania Komisji do oceny i wyboru najkorzystniejszej oferty w
postępowaniu prowadzonym w trybie zapytania o cenę na zakup samochodu
osobowego.
Powyższe zarządzenie ustalało skład 3 osobowej komisji powołanej z
pracowników Kuratorium oraz określało zadania Komisji, do których należało:
1) otwarcie ofert i sporządzenie odpowiedniego protokołu
2) dokonanie ocen złożonych ofert i wskazanie oferty
najkorzystniejszej
3) sporządzenie dokumentacji postępowania i przedłożenie jej do zatwierdzenia
Podlaskiemu Kuratorowi Oświaty.
-
zapytania o ocenę na zakup samochodu osobowego
o określonych
parametrach technicznych, wyposażeniu i pakiecie ubezpieczeniowym
(OC, AC, NW i Assistan) po pomniejszeniu o cenę
rynkową odkupionego od Kuratorium samochodu marki "Polonez Caro"
z 1993 r. poj. 1500 dm 3o przebiegu 146 000 km,
skierowane do czterech oferentów. Powyższa specyfikacja określała termin
złożenia ofert na dzień 17.04.03 r. do godziny 1530
w kopertach z napisem oferta dotycząca samochodu. Jednocześnie zobowiązywała
oferentów do złożenia oświadczenia o spełnianiu warunków określonych w art. 22
ust. 2 i niewykluczeniu z postępowania na podstawie
art. 19 ust. 1 ustawy o zamówieniach publicznych.
Przedmiot zamówienia w zapytaniu o cenę określono w
sposób utrudniający uczciwą konkurencję w rozumieniu art. 17 ustawy o
zamówieniach publicznych, podając np. pojemność bagażnika 528 dm3
(1328 ze złożonymi tylnymi oparciami), długość, szerokość, wysokość samochodu w
mm: 4507, 1731, 1431.
-
dokumentację podstawowych czynności z postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego na zakup samochodu osobowego o wartości szacunkowej poniżej
30 000 EURO sporządzoną w dniu 18 kwietnia 2003 r., z której wynika iż do
dnia 17 kwietnia 2003 r. do godz. 1530 tj. do obowiązującego terminu
składania ofert wpłynęły 2 oferty - oferta A -POL-MOT Car sp. z o.o. Białystok oraz oferta B-Fimot sj. Ełk obie w dniu 16.04.2003 r.
Na podstawie załączonych ofert stwierdza się, iż:
-
oferta POL-MOT Car Sp. z .o.o. Białystok z dnia 15.04.2003 r. posiada
zamieszczony stempel wpływu do Kuratorium w dniu 16.04.2993 r.,
podczas gdy posiedzenie Komisji odbyło się w dniu 18 kwietnia 2003 r. i do
obowiązków Komisji należało otwarcie ofert , co wynika z Zarządzenia Kuratora,
-
oświadczenie o
spełnieniu warunków określonych w art. 22 ust. 2 i niewykluczeniu
z postępowania na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy
o zamówieniach publicznych, dołączone do oferty Fimot
s.j. Ełk z dnia 11.04.2003 r.
przesłane zostało faksem w dniu 18.04.2003 r. tj. w
dniu otwarcia ofert, a po terminie składania ofert, który upłynął w dniu
17.04.2003 r. do godz. 1530, a zatem oferent
ten podlegał wykluczeniu na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 8 ustawy o zamówieniach
publicznych, i w konsekwencji postępowanie powinno być unieważnione na
podstawie art. 27b ust. 1 pkt 1, ponieważ została do rozpatrzenia tylko jedna
oferta. W zakresie protokołu z otwarcia ofert w dokumentacji podstawowych
czynności znajduje się informacja, iż otwarcie ofert nastąpiło w dniu 18
kwietnia 2003 r. w siedzibie zamawiającego o godz. 1230.
W dokumentacji z przeprowadzonego postępowania brak jest protokołu z
otwarcia ofert, którego sporządzenie należało do obowiązków komisji w świetle
zarządzenia Kuratora. Nie ma również listy złożonych ofert wraz z ofertami
zakupu samochodu Polonez należącego do zamawiającego, na którą powołuje się
Komisja w dokumentacji podstawowych czynności.
Zatem dokumentacja podstawowych czynności nie spełnia
wymogów art. 26 ust. 1, gdyż nie zawiera informacji określonych w art. 25 ust.
1 pkt 4. Za ofertę korzystniejszą z uwagi na wyższą o 100 zł cenę oferowaną za samochód Polonez
należący do zamawiającego uznano ofertę oznaczoną literą B tj. formy Fimot s.j. Ełk z którą to komisja
wnioskowała o zawarcie umowy. Także proponowany gratis przez tę firmę zamek
centralny i autoalarm do samochodu Octawia, ma zdaniem Komisji znaczący wpływ na wartość tej
oferty. Wniosek Komisji uzyskał akceptację Kurator, która w dniu 18.04.2003 r. zatwierdziła dokumentację podstawowych czynności
z przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zakup
samochodu osobowego. Pismem OK. 3620-4/03 z dnia 20.04.2003 r. Podlaski Kurator
Oświaty poinformowała firmę "Fimot" sp. j. Ełk, iż w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na zakup samochodu osobowego,
prowadzonego w trybie zapytania o cenę, wybrana została oferta w/w
firmy na sprzedaż samochodu Skoda Octawia Clasic
1,6 102 KM w cenie brutto 47.920 zł zminusowanej o
2000 zł za przyjęcie w rozliczeniu samochodu marki Polonez "Caro"
rok produkcji 1993
przebieg 147 tys. km. Jednocześnie przypomina
się o wyposażeniu gratis samochodu w autoalarm i
zamek centralny zgodnie z ofertą. Do prowadzenia rozmów dotyczących rozliczenia
finansowego upoważniona została P. Halina Popławska p.o. Gł. Księgowego
w Kuratorium Oświaty. Na podstawie sprawdzonej dokumentacji z przeprowadzonego
postępowania oraz wyjaśnienia P. G............. Sz............-
przewodniczącej Komisji, stanowiącego akta kontroli str. 86 stwierdzam, iż
Kuratorium nie zawarło umowy kupna samochodu z wybranym oferentem, przez co
naruszyło zasadę pisemności zawartą w art. 74 ustawy o zamówieniach
publicznych. Zakupu samochodu dokonano na podstawie faktury VAT 020/A11/0000161
z dnia 07.05.2003 r.
wystawionej przez firmę "Fimot Filipkowscy sp. j. w Ełku DEALER SKODA AUTO POLSKA S.A. na kwotę 47.920 zł., z
tego zaliczka zwykła 2000 zł, przelew bankowy 45.920 zł. Kwota w wysokości 45.920 zł przelana została przez Kuratorium na konto "Fimot" sp. j. Ełk w dniu 12.05.2003 r.
Na przekazany w rozliczeniu samochód osobowy marki Polonez Kuratorium Oświaty
wystawiło w dniu 14.05.2003 r. rachunek nr 2/2003 na kwotę 2.000 zł. Do rachunku dołączone jest zestawienie kosztów ubezpieczenia
i napraw samochodu służbowego marki Polonez na ogólną kwotę 1.107,30 zł, w tym koszty polis ubezpieczeniowych na 2003 r. , a
opłaconych w 2002 r. na kwotę 843,00 zł oraz koszty napraw samochodu poniesione
w 2003 r. na kwotę 264,30 zł . Różnica między wartością przekazanego samochodu
marki "Polonez" w wysokości 2000 zł
i poniesionych kosztów ubezpieczenia samochodu w 2002 r., a dotyczących roku
2003 oraz kosztów napraw i badania technicznego poniesionych w 2003 r. ujętych
w zestawieniu na ogólną kwotę 1.107,30 zł , przekazana
została w dniu 30.05.2003 r. na dochody budżetowe w
kwocie 892,70 zł poz. ks. 200 WB nr 7/001 i w tym samym dniu przelana na konto
I Urzędu Skarbowego w Białymstoku. Dokumentacja z przeprowadzonego postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego na kupno samochodu osobowego (oprócz
oświadczeń członków komisji składanych na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o
zamówieniach publicznych) stanowi akta kontroli str. 87-115.
Przyjęte uregulowana wewnętrzne w zakresie zamówień
publicznych, to w myśl pkt 11 §
3 Dowody księgowe i ich kontrola obowiązującej instrukcji kontroli finansowej i
obiegu dokumentów finansowo-księgowych wprowadzonej do stosowania Zarządzeniem nr
18 z dnia 20 lutego 2002 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2002 r. zapis cytuję "Do zamówień na dostawy, wykonanie usług i
robót budowlanych stosuje się przepisy ustawy o zamówieniach publicznych. Za
prawidłowość stosowania w/w ustawy odpowiada kierownik komórki merytorycznie
odpowiedzialnej za realizację danego zadania. Pełną odpowiedzialność za
naruszenie dyscypliny finansów publicznych poprzez naruszenie zasady, formy lub
trybu postępowania przy udzielaniu zamówień publicznych ustalonego w/w ustawą ponosi
kierownik komórki dokonującej zamówienia. Na dowodzie księgowym osoba
odpowiedzialna zamieszcza artykuł ustawy na podstawie którego
dokonano zamówienia".
4.
Inwentaryzacja
Zasady przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji
zawarte są w instrukcji kontroli finansowej i obiegu dokumentów
finansowo-księgowych wprowadzonej do stosowania Zarządzeniem nr 18 Podlaskiego
Kuratora Oświaty z dnia 20 lutego 2002 r.
Powyższe zasady opracowane zostały na podstawie
przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. Nr 121 poz. 591 z późn. zm.) w tym zakresie.
Zarządzeniem wewnętrznym nr 88/2002 Podlaskiego
Kuratora Oświaty z dnia 15 listopada 2002 r. w sprawie przeprowadzenia
inwentaryzacji drogą spisu z natury, wydanym na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 1
i ust. 2 cytowanej wyżej ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości
powołana została trzyosobowa Komisja inwentaryzacyjna w Kuratorium Oświaty oraz
zespoły spisowe w Oddziałach Łomża i Suwałki, określony zakres inwentaryzacji
wg stanu na 30 listopada 2002 r. oraz ustalone zadania i obowiązki komisji inwentaryzacyjnej
oraz zespołów spisowych.
W dokumentacji inwentaryzacyjnej stwierdziłam:
-
sprawozdanie Komisji Inwentaryzacyjnej z dn. 18.12.2002 r. z
przeprowadzonego spisu z natury majątku Kuratorium Oświaty w okresie od 02.12. do 05.12.2002 r.,
-
protokół z przeprowadzonej inwentaryzacji w Oddziale Łomża w
dniu 5.12.2002 r. ,
-
protokół z dnia 03.12.2002 r. z
przeprowadzonej inwentaryzacji w Oddziale w Suwałkach w dniu 02.12.2002 r. ,
-
protokół z przeprowadzonej inwentaryzacji w Kuratorium Oświaty
w dniach 02-03.12.2002 r. ,
-
arkusze spisowe uniwersalne
W powyższym sprawozdaniu i protokołach zamieszczone
zostały informacje o pobranych arkuszach spisowych, ich wykorzystaniu oraz
naniesionych poprawkach. Na podstawie sprawdzonych arkuszy inwentaryzacyjnych
stwierdzam, iż spisywane środki trwałe i pozostałe środki trwałe wykazane
zostały łącznie na tych samych arkuszach, np.
-
arkusz spisowy nr 027 Kuratorium Oświaty pok. Nr 1 poz. 8 nr
inw. 24/62 zestaw
komputerowy "Pentin" szt. 1 cena 600 zł
zaewidencjonowany na str. 24 pod poz. 62 w książce:
poz. 10 nr inw. 45/36 drukarka HPLJ 1100 szt. 1 cena 1.949 zł
zaewidencjonowana na str. 45 pod poz. 36 w książce pozostałych środków trwałych
,
poz. 11 nr inw. 23/38 zasilacz
SEPONS 550 UPS szt. 1
cena 688,25 zł zaewidencjonowany w książce inwentarzowej środków
trwałych na str. 23 pod poz. 38,
poz. 14 nr inw. 44/3 monitor
CTX 1451 szt. 1 cena
jednostkowa 833,26 zł, zaewidencjonowany w książce pozostałych środków trwałych
na str. 44 pod poz. 3.
-
arkusz spisowy nr 029 poz.14 nr inw.
23/30 drukarka Panasonic szt. 1 , cena jednostkowa
796,80 zł,
zaewidencjonowana na str. 23 pod poz. 30 w książce inwentarzowej
środków trwałych, poz. 7 nr inw. 6/16 krzesło obrotowe szt. 1 cena jednostkowa 195,20 zł.
W dokumentacji inwentaryzacyjnej stwierdzono brak zestawienia arkuszy inwentaryzacyjnych w
podziale na środki trwałe i pozostałe środki trwałe oraz powiązania wyników
spisu z natury z zapisami ksiąg rachunkowych.
V.
KSIĘGOWOŚĆ I SPRAWOZDAWCZOŚĆ
W kontrolowanym okresie w Kuratorium
obowiązywała instrukcja kontroli finansowej i audytu
wewnętrznego, zasad rachunkowości, zakładowego planu kont oraz obiegu dowodów
finansowo-księgowych wprowadzona do stosowania Zarządzeniem Nr 18 Podlaskiego
Kuratora Oświaty z dnia 20 lutego 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie
instrukcji kontroli i audytu wewnętrznego obiegu
dokumentów finansowo-księgowych
w Kuratorium Oświaty z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2002 r. Powyższa
instrukcja wprowadzona została na podstawie art. 10 ustawy z dnia 29 września
1994 r. o rachunkowości (Dz.U. Nr 121 poz. 591 ze zm.) , art. 28 a ustawy
z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014
ze zm.). oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r.
w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planu kont dla budżetu państwa,
budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora
finansów publicznych (Dz.U. Nr 153 poz. 1752).
Obowiązująca instrukcja zawiera:
-
instrukcję w
sprawie systemu organizacji i funkcjonowania kontroli finansowej oraz obiegu
dokumentów finansowo-księgowych
w Kuratorium Oświaty
w Białymstoku,
-
wykaz kont syntetycznych stosowany w księdze głównej
Kuratorium Oświaty,
-
metody wyceny aktywów i pasywów,
-
obieg dokumentów finansowo-księgowych.
Zatem określone w powyższym zarządzeniu zasady
rachunkowości nie są kompletne w świetle art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29
września 1994 r.
o rachunkowości (Dz.U. Nr 121 poz. 591 ze zm.), gdyż
nie zawierają:
-
określenia roku obrotowego i wchodzących w jego skład okresów
sprawozdawczych,
-
zasad prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz ich
powiązania z kontami księgi głównej,
-
wykazu ksiąg rachunkowych oraz stosowanych programów
komputerowych,
-
opisu systemu przetwarzania danych,
-
systemu służącego
ochronie danych i ich zbiorów, w tym dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych stanowiących
podstawę dokonanych
w nim zapisów.
Dowody księgowe przechowywane są w ustalonym porządku
w podziale na okresy sprawozdawcze, oznaczone symbolem kategorii archiwalnej, numerów
w zbiorze i roku. Zarówno dowody bieżące, jak i z lat poprzednich przechowywane
są w pomieszczeniach księgowości, w szafach biurowych.
I tak w pomieszczeniu kasowo-księgowym z lat
2000-2003, zaś w pomieszczeniu Gł. Księgowej z lat 1998-1999 oraz sprawozdawczość.
W archiwum zakładowym, które mieści się w podpiwniczeniu budynku Kuratorium, z
dokumentacji księgowej przechowywana jest tylko dokumentacja planistyczna.
Przede wszystkim jest to archiwum dokumentacji z przebiegu nauczania ze
zlikwidowanych szkół, co wyjaśniła P. G...... Sz.......................,
odpowiedzialna za archiwum zakładowe. Aktualnie trwa
porządkowanie tej dokumentacji. W zakresie obowiązków P. G... ... Sz........... z dnia
10.05.2003 r. zamieszczony jest zapis odnośnie
prowadzenia archiwum Kuratorium zgodnie z instrukcją archiwalną
i kancelaryjną, tj. przyjmowanie uporządkowanych akt z poszczególnych wydziałów
Kuratorium i przekazywanie do Archiwum Państwowego. Ponadto w pkt.6 w/w zakresu
obowiązków zamieszczony jest zapis odnośnie realizacji zamówień publicznych do
czasu powierzenia tych obowiązków przeszkolonemu pracownikowi P. G.................Sz.............. jest emerytowanym pracownikiem Kuratorium
zatrudnionym na ½ etatu. W obowiązującej instrukcji w sprawie systemu organizacji
i funkcjonowania kontroli finansowej oraz obiegu dokumentów
finansowo-księgowych znajduje się zapis, iż dokumentacja inwentaryzacyjna podlega
archiwizowaniu przez 5 lat co jest zgodne z art. 74
ust. 2 ustawy o rachunkowości, kategorie archiwalne pozostałej dokumentacji
finansowo-księgowej określone są w tabeli obiegu dokumentów finansowo-
księgowych. Jeśli chodzi o udostępnienie zbiorów osobie trzeciej, to znajduje
się zastrzeżenie, iż wymaga to zgody Kuratora Oświaty.
W kontrolowanym okresie stwierdzono następujące
nieprawidłowości:
-
brak ewidencji szczegółowej do konta 139 "Inne rachunki
bankowe" - pkt II ppkt. 1 i 2 protokołu kontroli,
-
niezgodność konta 139 "Inne rachunki bankowe" z kontem 240-2
"Sumy depozytowe",
-
nie była prowadzona ewidencja zobowiązań według podziałek
klasyfikacji budżetowej dla potrzeb sprawozdawczości,
-
nieterminowo odprowadzono składki funduszu pracy za miesiąc lipiec
2003 r. ,
-
niezgodność syntetyki z analityką
konta 071 "Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i
prawnych".
-
poz. ks 591/18 Fa VAT nr 15446/2002/12 z dnia 17.12.2002 r. wystawiona przez
"GRAFIX" B-stok za części komputerowe na kwotę 5.000 zł
zadekretowana Wn 400-80136606/201-11
i 011/800-2 do faktury dołączony dowód przyjęcia środka trwałego OT na kwotę
4.706,31 zł. Opłata faktury zadekretowana Wn 201-11 Ma, 130-180/13606 . Różnica
między wartością faktury i wartością przyjętego środka trwałego
w wysokości 293,69 zł stanowi wartość programu Windows, zaewidencjonowanego na
koncie 020 "Wartości niematerialne i prawne". Zatem stwierdzam, iż dekretacja powyższej
operacji jest niezgodna z planem kont dla budżetu państwa wprowadzonego
Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie
szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów
jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów
publicznych. Nie ma też zgodności między dekretacją, a faktycznym
zaewidencjonowaniem w księgach rachunkowych,
(brak dekretacji odnośnie programu Windows na konto 020). Jednocześnie należy
zwrócić uwagę, iż program Windows jako system operacyjny stanowi
integralną część komputera, niezbędną do jego użytkowania. Zgodnie z art. 3
ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j.z
2002 r. Dz.U. nr
76 poz. 694 ze zm.) przez środki trwałe rozumie się z zastrzeżeniem pkt 17,
rzeczowe aktywa trwałe i zrównanie z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej
użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na
potrzeby jednostki. Należy stwierdzić, iż również w 2003 r. zakupione komputery
były ewidencjonowane na koncie 011 "Środki trwałe" natomiast programy Windows
stanowiące ich integralną część na koncie 020 "Wartości niematerialne i prawne"
np. poz. ks. 509- faktura VAT nr FA/1200013/2003 z dnia 15.12.2003 r. za elementy składowe komputera na kwotę 3.187,30 zł , zaewidencjonowano kwotę 1.949,30 zł
na koncie 011 "środki trwałe" zaś programy Windows na kwotę 1.238,00 zł na koncie 020 "Wartości niematerialne i prawne" oraz poz.
ks. 269 - faktura VAT nr FARO/000611/2003 z dnia 09.07.2003 r.
na kwotę 4.500 zł za części składowe komputera z czego
kwotę 3.809 zł zaewidencjonowano na koncie 011 "Środki
trwałe", zaś kwotę 691 zł - wartość programu Windows na koncie 020 "Wartości
niematerialne i prawne". Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż zestaw
komputerowy o wartości inwentarzowej 1.949,30 zł
wykazany został w tabeli amortyzacyjnej za rok 2003 r. pod poz. 26 jako
umorzony jednorazowo w 100 % w miesiącu wydania do użytkowania. Również w/w
oprogramowanie Windows o wartości 691 zł i 1.238,00 zł
wykazane zostało w zestawieniu tabel amortyzacyjnych środków trwałych za 2003
r. jako umorzone w 100 % w miesiącu wydania do użytkowania i zaewidencjonowane
na koncie 071 "Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i
prawnych". Dekretacja zamieszczona na fakturze zakupu poz. ks. 509 wskazuje
powyższe księgowanie: Wn 011 i Ma 201-224 na kwotę 1.949,30
zł, Wn 020 i Ma 201-224 na
kwotę 1.238 zł, , Wn 800-2 i
Ma 071 na kwotę 3.187,30 zł. Na fakturze znajduje się adnotacja , iż zestaw komputerowy wraz z oprogramowaniem
zakupiono na potrzeby Kuratorium Oświaty.
Zgodnie z cytowanym wcześniej jednolitym planem kont
dla państwowych jednostek
budżetowych wprowadzonym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia
18 grudnia 2001 r. konto 071 służy do
ewidencji zmniejszeń wartości początkowej środków trwałych oraz wartości
niematerialnych i prawnych, które
podlegają umorzeniu według stawek amortyzacyjnych stosowanych przez jednostkę.
Jednocześnie w myśl Rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 25 marca 2003 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji
dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz.U.
Nr 68 poz. 634) zakupy inwestycyjne odnoszą się do środków trwałych niezaliczonych do
pierwszego wyposażenia, których wartość początkowa jest wyższa od kwoty określonej w art. 16 f ustawy z dnia
15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze
zm.) tj. wyższa niż 3500 zł, a odpisy amortyzacyjne od tych środków trwałych nie
są dokonywane jednorazowo lub gdy od nich nie dokonuje się odpisów
amortyzacyjnych w wypadkach określonych w tej ustawie.
Zgodnie z instrukcją w sprawie systemu organizacji i
funkcjonowania kontroli finansowej oraz obiegu dokumentów finansowo-księgowych w Kuratorium Oświaty wprowadzoną
Zarządzeniem Nr 18 Podlaskiego Kuratora Oświaty z dnia 20 lutego 2002 r.
wartość początkową środków trwałych zmniejszają odpisy amortyzacyjne lub
umorzeniowe. Na dzień przyjęcia środka trwałego do używania ustala się okres i
stawkę amortyzacji. Rozpoczęcie amortyzacji następuje od następnego miesiąca po
przejęciu środka do użytkowania, a jej zakończenie nie później niż z chwilą
zrównania wartości odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych z wartością
początkową środka trwałego lub przeznaczenia go do likwidacji, sprzedaży lub
stwierdzenia niedoboru . Środki trwałe i wartości
niematerialne i prawne o niskiej wartości jednostkowej, nie
przekraczającej wartości środka trwałego określonej w ustawie o podatku
dochodowym od osób prawnych amortyzuje się w sposób uproszczony dokonując
jednorazowego odpisu ich pełnej wartości w momencie przekazania do użytkowania.
Ewidencję analityczną środków trwałych o wartości powyżej 3.500 zł prowadzi się
jako ewidencję ilościowo-wartościową w księdze inwentarzowej z uwzględnieniem
miejsc użytkowania. Tak więc zakupiony komputer w cenie
3.187,30 zł nie spełnia wymaganego kryterium.
-
poz. ks. 335 z dnia 29.08.2003 r.
Wyksięgowanie ze stanu lokalu mieszkalnego
Wn Ma
wartość środka 800-2 15.975,38 020
umorzenie 071 3.581,10 800-2
winno być po zmianach od 2002 r.
Wn Ma
dotychczasowe umorzenie 071
3.581.10 020
wartość nieumorzona 800 12.394,28 020
Do poszczególnych kont syntetycznych prowadzona jest
następująca analityka:
Konto 011 księga inwentarzowa środków trwałych
Konto 013 księgi inwentarzowe
Konto 071 tabele amortyzacyjne na kartach
księgowych K-278
Konto 101 raport kasowy
Konto 130 według podziałek klasyfikacji budżetowej
do kont zespołu "2" konta analityczne prowadzi się w systemie księgowań komputerowych w
programie FK.
Do kont zespołu 4 koszty według rodzajów w systemie
księgowań komputerowych w programie FK zgodnie z podziałką klasyfikacji
budżetowej.
Do kont zespołu 7 w systemie księgowań
komputerowych w podziale na paragrafy.
Do kont zespołu 8 w systemie księgowań komputerowych w
programie FK w podziale na rodzaje funduszy.
W kontrolowanym okresie Kuratorium Oświaty w
Białymstoku składało do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku
następujące sprawozdania:
-
bilans roczny na 31.12.
-
Rb-23 miesięcznie
i roczne o stanie środków na rachunkach bankowych
-
Rb-27 miesięczne
i roczne z wykonania planu dochodów budżetowych,
-
Rb-28 miesięczne
i rocznie sprawozdanie planu wydatków budżetu państwa
-
Rb-70 kwartale o
zatrudnieniu i wynagrodzeniach,
-
Rb-N kwartalne o stanie należności
-
Rb-Z kwartalne sprawozdania zobowiązań według tytułów dłuższych
oraz gwarancji i poręczeń.
Do Urzędu Statystycznego w Białymstoku
-
sprawozdanie F03
roczne o stanie i rachunku środków trwałych
-
sprawozdanie Z-03 kwartalne o zatrudnieniu i wynagrodzeniach,
-
sprawozdania Z-06 roczne o pracujących, wynagrodzeniach i czasie
pracy
Z dat zamieszczonych na w/w
sprawozdaniach wynika, że były one składane w obowiązujących terminach
określonych w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie
sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. nr
24, poz. 279).
Protokół niniejszy został opracowany w
dwóch jednobrzmiących egzemplarzach podpisany po uprzednim odczytaniu. Jeden
egzemplarz protokołu pozostawiono w kontrolowanej jednostce.
Zgodnie z § 22
Zarządzenia nr 3/02 Wojewody Podlaskiego z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie szczegółowych
zasad wykonywania kontroli, Kierownik kontrolowanej jednostki może zgłosić zarządzającemu
kontrolę w ciągu 7 dni od dnia podpisania protokołu pisemne wyjaśnienie
co do zawartych w protokole ustaleń.
Podpisy
Kierownictwa Podpis
osoby kontrolującej:
kontrolowanej jednostki:
1. Podlaski Kurator Oświaty EAleksiejuk
/-/
dr Zofia Trancygier -Koczuk.
2 Księgowa
/-/
Nina Zacharewicz
3
Halina Popławska
Białystok,
dnia 14.05.2004 r.