PROTOKÓŁ Z KONTROLI
kompleksowej przeprowadzonej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Łomży ul. Nowogrodzka 1, nr REGON -u
450708638 zwanym w dalszej treści
"Urzędem", podległym Staroście
Powiatu Łomżyńskiego.
Kierownikiem Urzędu jest Pan
Mieczysław Bieniek .
Kontrolę przeprowadzili pracownicy
Wydziału Polityki
Społecznej Podlaskiego
Urzędu Wojewódzkiego w składzie:
1. Elżbieta Czurak - kierownik Oddziału Służb Zatrudnienia,
2. Ludmiła Borowik - starszy inspektor wojewódzki,
3. Małgorzata Czerniawska - starszy
inspektor,
4. Renata Krzyżewska - starszy
inspektor wojewódzki,
5. Irena
Szaruta -
starszy inspektor wojewódzki,
na podstawie upoważnienia do kontroli nr 179/04
z dnia 4 maja 2004r. wydanego z
upoważnienia Wojewody Podlaskiego
przez Pana Andrzeja
Kozłowskiego
Dyrektora Wydziału Polityki
Społecznej w dniach 10-13.05.2004r.
Kontrolujący wpisali się do
książki kontroli pod
pozycją Nr1/2004r.
Wyjaśnień
w trakcie
kontroli udzielali :
Pan
Mieczysław Bieniek -
Kierownik Urzędu,
Pani
Danuta Jarota - Zastępca
Kierownika Urzędu
Pani
Hanna Huszcza - Główna Księgowa,
Pani
Cecylia Sachmacińska - Kierownik Działu Ewidencji Świadczeń,
Pani
Anna Dziekońska - Kierownik
Działu Rynku Pracy,
Pani Elżbieta Olejńczak - Bazydło - Kierownik Działu Organizacji i
Kontroli.
Kontrola kompleksowa
dotyczyła:
Przestrzegania przepisów
ustawy z dnia 14 grudnia 1994r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (
tekst jednolity Dz. U.
z 2003r. Nr 58, poz.514 z późn. zm.)
W trakcie kontroli ocenie podlegała prawidłowość stosowania następujących
przepisów prawnych:
1. Rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Socjalnej
z dnia 28 lutego 1997 r. w sprawie zasad
przyznawania świadczeń określonych
w ustawie o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. Nr 25, poz.
132 z późn. zm.),
2. Rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Socjalnej
z 28 lutego 1997 r. w
sprawie szczegółowych zasad
prowadzenia rejestracji i
ewidencji bezrobotnych oraz
innych osób poszukujących pracy
( Dz. U. Nr 25, poz. 131 z późn. zm.),
3.
Rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników
zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze ( Dz. U. nr 8,
poz. 43 z późn. zm. ),
4.
Ustawy z dnia
17 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi
Skarbu Państwa, ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie
niewypłacalności pracodawcy, ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu
bezrobociu, ustawy o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest, ustawy o
Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno - Gospodarczych i wojewódzkich komisjach
dialogu społecznego oraz ustawy o ułatwianiu zatrudnienia absolwentom szkół (
Dz. U. Nr 154, poz. 1793 ),
5. Rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Społecznej
z dnia 9 lutego
2000 r. w sprawie
szczegółowych zasad prowadzenia
pośrednictwa pracy, poradnictwa
zawodowego, organizowania szkoleń bezrobotnych, tworzenia zaplecza metodycznego
dla potrzeb informacji zawodowej
i poradnictwa zawodowego
oraz organizowania i
finansowania klubów pracy.
(Dz. U. Nr 12, poz.146
z późn. zm. ),
6. Rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Socjalnej
z dnia 20
kwietnia 1995 r. w sprawie klasyfikacji
zawodów dla potrzeb
rynku pracy oraz
zakresu jej stosowania ( Dz. U. Nr 48,
poz. 253 z późn. zm. ),
7. Rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Socjalnej
z dnia 24 marca 1995 r. w sprawie szczegółowych
zasad udzielania pożyczek z Funduszu
Pracy, wysokości stopy procentowej oraz warunki spłaty (Dz. U.
Nr 35, poz. 174),
8.Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia
10 grudnia 1998 r. w sprawie programów specjalnych przeciwdziałania bezrobociu (Dz. U. Nr
156, poz. 1023 z późn. zm.
),
9. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia
21 marca 1995 r. w sprawie szczegółowych zasad organizowania prac
interwencyjnych i robót publicznych oraz przyznawania zaliczek i finansowania
rzeczowych kosztów organizacji robót publicznych ( Dz. U Nr 38,poz. 189 z późn .zm. ),
10. Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 marca 2003 r. w
prawie algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań
województwie ( Dz. U. Nr 49, poz. 409, z późn. zm.),
11. Ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystce publicznej
( Dz. U. Nr 88,poz. 439),
12. Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 lipca 2003r. w
sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2004 ( Dz.
U. Nr 159, poz. 1538),
13. Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia
2004r. w sprawie określenia wzorów formularzy sprawozdawczych, objaśnień co do sposobu ich wypełniania oraz wzorów
kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych w badaniach statystycznych
ustalonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2004 (
Dz. U. Nr 6, poz. 44 ),
14. Ustawy
z dnia 29
sierpnia 1997 r. o
ochronie danych osobowych
( Dz. U. Nr 133,
poz. 883 z późn. zm. ),
15.Kodeksu
Postępowania
Administracyjnego (tekst jednolity
Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071
późn. zm.),
16..Kodeksu Pracy
( Dz. U. z 1996 r. Nr 24
, poz. 110 , z późn. zm. ).
Przedmiotowy
i podmiotowy zakres kontroli.
Powiatowy Urząd Pracy w Łomży zasięgiem
swego działania obejmuje miasto Łomża; gminy miejsko - wiejskie: Jedwabne, Nowogród i
gminy wiejskie: Zbójna, Przytuły, Wizna, Piątnica, Śniadowo, Miastkowo.
Liczba bezrobotnych ogółem
zarejestrowanych w PUP w Łomży
wynosiła na koniec grudnia 2003r.
ogółem 8699 osób, w tym 919
osób z
prawem do zasiłku. Natomiast liczba
pobierających zasiłki przedemerytalne wynosiła 560 osób, a świadczenia przedemerytalne 457 osób.
Z przedstawionego kontrolującym Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego
Urzędu Pracy w Łomży
uchwalonym w dniu 27
kwietnia 2000 r.przez Zarząd
Powiatu Łomżyńskiego (Uchwała nr 42/46/2000) ze zmianami,
zadania będące przedmiotem
kontroli realizowane są
przez n/w komórki :
Dział Ewidencji i
Świadczeń
Dział Rynku Pracy
Dział Organizacji i
Kontroli
Dział Finansowo- Księgowy
Wg stanu na dzień kontroli Powiatowy
Urząd Pracy w Łomży zatrudniał 66 osób, w tym 13 osób w ramach
robót publicznych.
I. Prawidłowość
ustalania prawa do zasiłku na podstawie art. 23 ust. 1 i ust. 2 ustawy o
zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.
Oceny prawidłowości postępowania w
powyższym zakresie dokonano na podstawie wybranej losowo dokumentacji 5
zarejestrowanych osób bezrobotnych o następujących numerach :
9108, 44 285, 13 525, 26 877, 44 751, 44 805.
Dokumentacja nr 9108 - osobie zarejestrowanej
w dniu 10.09.2003r., przyznano status bezrobotnego od
dnia zarejestrowania i prawo do zasiłku dla bezrobotnych od dnia 18.09.2003 r. na podstawie art. 2 ust. 1 pkt
2, art. 23 ust. 1 i ust. 2 i art. 6 pkt 6 lit. a) i
lit. b) ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu w wysokości 503,20
zł miesięcznie z tytułu zatrudnienia w okresie od dnia 1.09.2000 do dnia 31.08.2003 r. na stanowisku
nauczyciela kształcenia zintegrowanego. Utrata prawa do zasiłku nastąpiła od dnia
18.03.2004 r. z powodu upływu 6 - miesięcznego okresu jego pobierania,
Dokumentacja nr 44 285 - osobie
zarejestrowanej w dniu 21.05.2003r.przyznano status
osoby bezrobotnej od dnia zarejestrowania i prawo do zasiłku dla bezrobotnych
od dnia 29.05.2003r. na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 2, art. 23 ust. 1 i ust. 2 i art. 6 pkt
6 lit. a) i lit. b) ustawy w wysokości podstawowej kwoty zasiłku z tytułu
zatrudnienia w BGŻ S.A. Oddział w Łomży przez okres 23.09.1985 -
20.05.2003 r. Umowa o pracę z ww. pracodawcą została rozwiązana na mocy
porozumienia stron, o którym
mowa w art. 30 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy
w związku z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1989 r. o szczególnych
zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących
zakładu pracy.
W
zakresie objętej kontrolą dokumentacji zarejestrowanych osób nie stwierdzono
nieprawidłowości w przedmiocie przyznawania statusu osoby bezrobotnej i
ustalania prawa do zasiłku na podstawie art. 23 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o
zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz utraty prawa do zasiłku.
Kontrolowana dokumentacja nie budzi zastrzeżeń pod względem formalnym i
merytorycznym. Prawidłowo badano wszystkie warunki określone w ustawowej
definicji osoby bezrobotnej i prawidłowo ustalono, w zależności od posiadanego stażu
pracy, wysokość zasiłku oraz określono długość okresu pobierania. Decyzje
wydawane były na właściwej podstawie prawnej.
Prawidłowość
ustalania prawa do świadczenia przedemerytalnego i zasiłku przedemerytalnego.
Kontrolą w powyższej tematyce objęto
dokumentację pięciu losowo wybranych osób o następujących numerach
: 44 805, 44 751, 45 423, 45
134, 45 312.
Dokumentacja nr 44 805 - kobiecie
zarejestrowanej w dniu 7.08.2003 r. najpierw odmówiono przyznania prawa do
świadczenia przedemerytalnego
z powodu otrzymania odszkodowania za skrócenie okresu
wypowiedzenia umowy o pracę w związku art. 27 ust. 1 pkt
5 ustawy, następnie na mocy art. 37 lit.
k) ust. 1 przyznano prawo do świadczenia przedemerytalnego od dnia 1.10.2003 r. w wysokości 1006,40 zł miesięcznie ; w aktach sprawy
znajduje się decyzja organu rentowego, którą został uznany okres składkowy
wynoszący 25 lat i 2 miesiące oraz okres nieskładkowy
w wymiarze 4 lata i 9 miesięcy, a wysokość emerytury dla potrzeb świadczenia
przedemerytalnego ustalono w kwocie 1487 zł. ; umowa o
pracę z ostatnim pracodawcą została rozwiązana z przyczyn dotyczących zakładu
pracy po ukończeniu przez wnioskodawczynię 50 lat.
W poddanych kontroli aktach znajduje się
dokumentacja potwierdzająca długość posiadanego przez osobę zarejestrowaną
okresu uprawniającego do emerytury, kwestionariusz dotyczący okresów
składkowych i nie składkowych, wniosek o ustalenie wysokości emerytury, decyzja
ustalająca jej wysokość, oświadczenie o nie podleganiu ubezpieczeniu
zdrowotnemu z innego tytułu.
W roku 2003 zasiłek przedemerytalny na podstawie
obowiązujących do dnia 1.01.2002 r.art. 37 lit.j) przepisów ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu
bezrobociu oraz przypadki zastosowania art. 11 ustawy z dnia 17 grudnia 2001 r.
o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, o
ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy, ustawy o
zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 20
grudnia 2002 r. o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu
bezrobociu oraz ustawy o systemie oświaty -
uzyskały tylko 2 osoby. Szczegółowej analizie poddano:
Dokumentacja nr 32 022 - osoba, która posiadała
status bezrobotnego w
okresie 1.08.2000 r. - 14.02.2002 r., a od dnia 15.02.2002
r. do dnia 14.02.2003 r.
pozostawała w zatrudnieniu, dnia 19.02.2003 r. złożyła
wniosek o przyznanie zasiłku przedemerytalnego. Przed dniem utraty statusu
bezrobotnego z powodu podjęcia pracy posiadała okres uprawniający do zasiłku wynoszący 26
lat, w tym ponad 15 lat wyniósł okres wykonywania prac uznanych w przepisach emerytalnych za zatrudnienie w
warunkach szczególnych. Po rozpatrzeniu wniosku przyznano prawo do zasiłku
przedemerytalnego na podstawie art. 3 cut wyżej
ustawy z dnia 20 grudnia 2002 r. w związku z obowiązującym w dniu 31.12.2001r. art. 37 lit. j) ust. 1 i ust. 2, art. 6 pkt 6 lit. b)ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu
bezrobociu.
W objętej kontrolą dokumentacji naruszenia prawa
nie stwierdzono. Prawidłowo został zastosowany art. 3 ustawy z dnia 20.12.2002 r. jak również art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 17.12.2001r.
Poddana
analizie dokumentacja w zakresie prawidłowości przyznawania świadczeń i
zasiłków przedemerytalnych oraz wydane decyzje administracyjne w kontrolowanym przedmiocie
uchybień i naruszenia prawa nie wykazują.
Prawidłowość
rozpatrywania odwołań od wydanych decyzji.
Z przedstawionego kontrolującym rejestru odwołań
wynika, że od dnia 1.01.-31.12.2003 r. od decyzji Starosty Łomżyńskiego wpłynęło
31 odwołań skierowanych do Wojewody Podlaskiego, z których 18 odwołań zostało
przekazanych wraz z aktami sprawy do rozpatrzenia organowi II instancji, 3
odwołania zostały przez strony wycofane przed przekazaniem do organu
odwoławczego, natomiast w pozostałych 10 przypadkach starosta skorzystał z prawa uchylenia własnej decyzji w całości -
w 9 sprawach i w części - w 1 przypadku w trybie art. 132 Kodeksu postępowania
administracyjnego.
Po rozpatrzeniu odwołań Wojewoda Podlaski :
11 decyzji organu I instancji utrzymał w mocy,
w 5 przypadkach
zaskarżone decyzje uchylił i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania w
postępowaniu I instancji,
w 1 przypadku wydał
postanowienie o pozostawieniu sprawy bez rozpatrzenia z uwagi na upływ
przewidzianego w k p a terminu do wniesienia odwołania,
w 1 przypadku sprawy nie rozstrzygnął w objętym
kontrolą okresie tj. do końca 2003 r.
W zakresie trybu i sposobu przekazywania odwołań
naruszenia przepisów proceduralnych nie stwierdzono.
II. Prowadzenie poradnictwa zawodowego
oraz informacji zawodowej dla bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy
oraz inicjowanie i wspieranie działalności klubów pracy.
Zadania z zakresu poradnictwa zawodowego w Powiatowym Urzędzie Pracy
w Łomży realizuje 2 pracowników z wykształceniem wyższym. Zatrudnieni są oni na stanowiskach
starszego doradcy zawodowego i doradcy zawodowego.
Wyjaśnień w
trakcie kontroli udzielała:
Pani Małgorzata Bandach - starszy doradca zawodowy w Dziale Rynku Pracy.
Przedmiotem kontroli objęto działania
Powiatowego Urzędu Pracy w Łomży w zakresie poradnictwa i informacji zawodowej
świadczone zarówno dla osób bezrobotnych jak i poszukujących pracy.
W wyniku kontroli
stwierdzono, że doradcy zawodowi posiadają do
swojej dyspozycji dwa samodzielne pomieszczenia, zapewniona jest zatem możliwość swobodnej rozmowy
ze zgłaszającymi się klientami. Wyposażenie stanowisk
stanowią: sprzęt i meble biurowe, zestawy komputerowe podłączone do systemu PULS,
biblioteka podręczna o tematyce
związanej z zawodoznawstwem,
niezbędne przepisy prawa. Znajdują się tam także filmy związane tematycznie np.: Rozmowa wstępna, Autoprezentacja,
Asertywność, Jak pokonać stres. Zarówno dla
bezrobotnych jak i poszukujących pracy dostępne są ulotki charakteryzujące
poszczególne zawody, broszury,
informatory dla absolwentów.
Dokumentacja w zakresie
prowadzonego poradnictwa gromadzona
jest w czytelnie
oznakowanych teczkach. Do klientów Urzędu
doradcy zawodowi docierają
z informacjami dotyczącymi
poradnictwa zawodowego również
poprzez umieszczanie ogłoszeń
na tablicach informacyjnych znajdujących
się na korytarzach
Urzędu.
Ustalenia z kontroli dokumentacji
wymaganej przy prowadzeniu
poradnictwa zawodowego indywidualnego.
Głównym celem
prowadzenia i rozwijania
poradnictwa zawodowego jest pomoc osobom bezrobotnym
i poszukującym pracy
w dokonaniu prawidłowego
wyboru zawodu lub zmiany dotychczasowych kwalifikacji,
planowania kariery zawodowej,
a także dobór kandydatów do
pracy i na
szkolenie.
Z przedstawionych do
kontroli dokumentów wynika,
że w II kwartale 2003 r. w
zakresie poradnictwa zawodowego prowadzony był Rejestr Porad Indywidualnych i Grupowych (teczka znak:
PUP.RP.960/1/03) do
którego w układzie alfabetycznym wpisywani byli
zgłaszający się klienci
po porady zawodowe. Omawiany rejestr zawiera:
data porady, imię i nazwisko,
adres, nr ewidencyjny, Z/G,
wykształcenie - zawód, okres pozostawania bez pracy, wiek/ staż, kat. problemu:
1- wybór zawodu, 2- doskonalenie zawodowe, 3- zatrudnienie, 4 - inne, cel wizyty, liczba rozmów z
klientem, podpis, uwagi. W rejestrze rozgraniczono Porady Indywidualne dla osób niepełnosprawnych i pełnosprawnych.. W
okresie objętym kontrolą z porad indywidualnych skorzystały 53 osoby, w tym 9
osób niepełnosprawnych.
Uczestnikom porad
doradcy zawodowi zakładali
Karty Usług
Doradczych. Do
badania losowo wybrano 13
Kart Usług Doradczych wypełnionych w trakcie prowadzonych w 2003r. spotkań a
dotyczących osób bezrobotnych
o następujących numerach
kart:1. M/1/9/03;
2. D/1/11/03; 3.
B/1/12/03; 4. W/1/12/03;
5. O/2/2/03 6. D/5/2/03; 7. K/2/12/03; 8. D/2/7/03; 9.
G/1/5/03; 10. K/1/12/03; 11.
Z/1/11/03; 12. P/1/7/03;
13. C/2/2/03;
Na podstawie analizowanych
dokumentów stwierdzono, że
Karty wypełniane są
prawidłowo, informacje zapisane w poszczególnych rubrykach
umożliwiają dokładne prześledzenie
prowadzonej rozmowy doradczej,
która przebiega według następujących etapów :
- zdefiniowanie problemu
przez klienta ,
- zdefiniowanie celu
porady przez doradcę ,
- określenie problemu zawodowego,
- przeanalizowanie deficytu informacji,
- wypracowanie alternatyw postępowania.
Udzielane porady
najczęściej dotyczą: wyboru zawodu, nabycia umiejętności poszukiwania
pracy, możliwości
podniesienia kwalifikacji bądź
zmiany zawodu, możliwości
ukończenia kursów, informacji o szkoleniach.
Z analizowanych kart
wynika, że w
dziewięciu przypadkach doradca
zawodowy zdecydował o
przeprowadzeniu badań psychologicznych wykorzystując następujące testy:
Kwestionariusz Preferencji Zawodowych, Test
J. Hollanda (ZdS),
Kwestionariusz Uzdolnień Przedsiębiorczych.
Wyniki badań odnotowywano
w karcie dołączając
formularz testu.
Każda ze zgłaszających się po
poradę osób posiada
założoną przez doradcę zawodowego Kartę Ewidencyjną Osoby Korzystającej z Poradnictwa Zawodowego,
Szkolenia i Uczestnictwa w Klubach
Pracy. W
trakcie kontroli przeanalizowano 10 losowo
wybranych kart ewidencyjnych
założonych w 2003r.
o następujących numerach
(bezrobotni pod tymi
numerami zarejestrowani są
w ewidencji): 1. 31281/2; 2.21085; 3.17614/9; 4.42856/0; 5. 44598/14; 6. 45286/14; 7.
20512/13 8. 42326/13; 9. 42289/0; 10.
15090/0;
Analizowane karty
prowadzone są prawidłowo.
Zawierają: datę, formę
i wynik porady
zawodowej. W ośmiu kartach odnotowano więcej
niż jedną poradę. Karty przechowywane są w Dziale
Ewidencji i Świadczeń.
Kontrolujące nie
wnoszą zastrzeżeń do
dokumentacji wymaganej przy
prowadzeniu poradnictwa zawodowego
indywidualnego.
Ustalenia z kontroli dokumentacji
wymaganej przy prowadzeniu poradnictwa zawodowego grupowego.
W trakcie
kontroli stwierdzono, że w prowadzonym Rejestrze
Porad Indywidualnych i Grupowych, Porady Grupowe (teczka znak: PUP.RP.96/03/02. zarejestrowano 8 spotkań warsztatowych ,,Samodzielność w
poszukiwaniu pracy". W 2003 r. wzięło w nich udział 97 osób. Do każdego
spotkania dołączony jest: program warsztatów informacyjno szkoleniowych
,,Samodzielność w poszukiwaniu pierwszej pracy", imienna lista obecności
uczestników, deklaracja udziału w programie, informacja dotycząca realizacji
programu, Karta Poradnictwa Grupowego.
Poddana kontroli
dokumentacja z zakresu
grupowego poradnictwa zawodowego
nie budzi zastrzeżeń.
Ustalenia z kontroli
dokumentacji wymaganej przy
udzielaniu informacji zawodowej .
W wyniku działań kontrolnych stwierdzono, że
zagadnienia udzielania informacji zawodowej dokumentowane były w Rejestrze Udzielonych Informacji Zawodowych (teczka
znak: PUP.RP.962/03). W prowadzonym rejestrze wyszczególniono informacje
grupowe i indywidualne.
Rejestr informacji indywidualnych zawierał
następujące wpisy: Lp., nazwisko i imię, adres zamieszkania, status, wiek,
okres zarejestrowania, informacja, data / podpis. Ujęto w nim osoby
indywidualnie zgłaszające się do doradcy zawodowego w celu uzyskania informacji zawodowej
(w PUP w Łomży w okresie objętym kontrolą z informacji indywidualnych skorzystało
95 osób).
W rejestrze informacji
grupowych w II półroczu 2003r. udokumentowano przeprowadzenie 53 spotkań w
ramach grupowej informacji zawodowej dla 1000 bezrobotnych, w tym 21 spotkań
dla absolwentów w ramach programu ,,Pierwsza Praca"
oraz 32 spotkania dla nowo zarejestrowanych bezrobotnych. Do każdych zajęć
dołączane były następujące dokumenty: lista obecności, program spotkania,
notatka służbowa, karta grupowego spotkania informacyjnego.
Doradcy zawodowi
posiadają przygotowane do
udostępnienia klientom zbiory
informacji zawodowej tj. teczki
informacji o zawodach,
klasyfikację zawodów, filmy
o zawodach, program
komputerowy " Doradca 2000
", ulotki i
broszury na temat rynku pracy.
Kontrolujące nie
wnoszą uwag do
sposobu prowadzenia w/w
dokumentacji.
III. Inicjowanie i finansowanie: prac interwencyjnych, robót publicznych, zatrudnienia absolwentów,
Powyższa
tematyka realizowana jest w Dziale Rynku Pracy, którym kieruje Pani Anna Dziekońska, natomiast rozpatrywanie wniosków o zwrot części
kosztów poniesionych na wynagrodzenie i składki na ubezpieczenie społeczne
prowadzone jest w Dziale Finansowo-Księgowym, którym kieruje Pani
Hanna Huszcza.
W
zakresie tematyki prac interwencyjnych ustalono, że w 2003r. 200 pracodawców złożyło 320 wniosków
o organizację prac interwencyjnych, z czego po rozpatrzeniu podpisano 249 umów
na zatrudnienie 354 osób bezrobotnych, 1 wniosek rozpatrzono odmownie. Rejestr
wniosków oraz zawartych umów prowadzony jest w formie elektronicznej w systemie
PULS. W toku kontroli ustalono, że pracodawcy ubiegający się o organizację prac
interwencyjnych składali w Urzędzie wnioski, zawierające informacje o aktualnym
stanie zatrudnienia, ilość osób, ich kwalifikacje, proponowany okres
zatrudnienia. Do wniosku dołączono zaświadczenia stwierdzające formę prawną
istnienia firmy, o nadaniu NIP i REGONU, nie zaleganiu z opłatami do ZUS i US.
Umowy
zawarte z pracodawcami na zatrudnienie osób bezrobotnych w ramach prac
interwencyjnych określały: liczbę bezrobotnych, okres zatrudnienia, miejsce
wykonywania prac oraz wysokość kwot do refundacji. Refundacja kwot przez Urząd
następowała na wniosek pracodawcy, do którego dołączano kopie: list płac, list
obecności, deklaracji rozliczeniowych ZUS oraz kopie dowodów wpłaty składek na
konto ZUS. Wysokość
refundacji nie przekracza
kwoty ustalonej jako
iloczyn liczby zatrudnionych
w miesiącu w
przeliczeniu na pełny wymiar
czasu pracy oraz
kwoty zasiłku obowiązującej
w ostatnim dniu
zatrudnienia każdego rozliczonego
miesiąca i składki
na ubezpieczenie społeczne.
Analizy
prawidłowości finansowania prac interwencyjnych dokonano na podstawie losowo
wybranych akt: 6/2003, 7/2003, 146/2003, z których szczegółowej analizie
poddano
akta 6/2003:
Spółdzielnia
mieszkaniowa "Perspektywa" złożyła w dniu 16.01.2003 r.
wniosek o organizację prac interwencyjnych dla jednej osoby bezrobotnej na
stworzone stanowisko referenta. Do wniosku dołączono zaświadczenie o wpisie do
ewidencji działalności gospodarczej, zaświadczenie o nadaniu REGON-u i NIP-u,
kopie deklaracji ZUS za ostatnie 6 miesięcy. Urząd po pozytywnym
rozpatrzeniu wniosku zawarł z pracodawcą
umowę.
Nr 6/03 w sprawie organizowania i finansowania prac interwencyjnych na okres 6
miesięcy i zwrot poniesionych kosztów na wynagrodzenie - 350 zł oraz składki na
ubezpieczenie społeczne w wysokości 17,23% od refundowanej kwoty. Bezrobotny w
ramach prac interwencyjnych zatrudniony był na podstawie umowy o pracę na okres
od 10.02.2003 r. do 9.08.2003 r.
z miesięcznym wynagrodzeniem 1500 zł. Refundacja wynagrodzeń i składek na
ubezpieczenie społeczne realizowana była przez Urząd po złożeniu wniosku wraz z
kopiami list obecności, wynagrodzeń, dowodów wpłat na ubezpieczenie społeczne.
Refundacji dokonywano :
Wniosek
za m-c
|
Data
wpływu wniosku
|
Należna
kwota ( zł)
|
Data
przelewu
|
luty
|
10.04.03r.
|
259,93
|
16.04.03r.
|
marzec
|
5.05.03r.
|
410,31
|
19.05.03r.
|
kwiecień
|
4.06.03r.
|
410,31
|
25.06.03r.
|
maj
|
11.07.03r.
|
410,31
|
7.10.03r.
|
czerwiec
|
6.08.03r.
|
410,31
|
8.10.03r.
|
lipiec
|
21.08.03r.
|
410,31
|
9.10.03r.
|
sierpień
|
14.10.03
|
410,31
|
30.10.03
|
Wypłaty
refundacji za m-ce: maj czerwiec i
lipiec dokonano po upływie 30 dni od dnia złożenia wniosku, jednakże jest to
zgodne z umową, w której zapisano, że w razie braku środków Starosta zastrzega
możliwość zwrotu poniesionych kosztów w terminie późniejszym niż 30 dni .
Pracodawca
po zakończeniu prac interwencyjnych przedłużył zatrudnienie osoby na podstawie umowy o pracę na czas
określony: 24.11.2003 r. - 27.11.2004 r. Kopie obu
umów znajdują się w aktach sprawy.
W
zakresie organizacji robót publicznych ustalono, że w 2003 r. do Urzędu
wpłynęły 163 wnioski o organizację robót publicznych, z których pozytywnie
oceniono 112 wniosków złożonych przez 38 pracodawców. Odmownie rozpatrzono 9
wniosków. W oparciu o zawarte umowy w ramach robót publicznych utworzono 281
miejsc pracy. Organizatorami robót publicznych były Urzędy Miejskie, Urzędy
Gmin, Starostwo Powiatowe, PUP oraz instytucje zajmujące się problematyką
opieki zdrowotnej, kulturą, sportem i oświatą i ekologią. Rejestr wniosków oraz
zawartych umów prowadzony jest w formie elektronicznej w systemie PULS.
Organizatorzy,
ubiegający się o skierowanie bezrobotnych do wykonywania robót publicznych, w
składanych do Urzędu wnioskach określali nazwę i lokalizację inwestycji,
miejsce i rodzaj prac, koszt inwestycji oraz liczbę bezrobotnych, ich
kwalifikacje oraz czas przewidywanego zatrudnienia. Urząd po rozpatrzeniu
wniosku zawierał z organizatorem umowę, określającą w szczególności liczbę
bezrobotnych, ich kwalifikacje, okres zatrudnienia, rodzaj i miejsce
wykonywanych prac oraz terminy i wysokość refundowanych z FP przez Urząd
kosztów wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne, która nie
przekraczała kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w
przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz 50% przeciętnego wynagrodzenia
obowiązującego w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i
składki na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia. Gdy roboty
publiczne organizowane były w starostwach powiatowych
i powiatowych urzędach pracy wniosek był przedstawiany do zaopiniowania przez
Powiatową Radę Zatrudnienia.
Powyższe
zasady spełniają przykładowe sprawdzone akta nr 17 , 30, 37, z
których szczegółowo omówiono akta nr 30:
Muzeum
Przyrody w Drozdowie w dniu 29.08.2003 r. złożyło do
Urzędu wniosek o skierowanie bezrobotnych do wykonywania robót publicznych,
który zarejestrowano pod nr 87/03. W złożonym wniosku określono:
- szczegółowy zakres prac: prac pomocniczych w
zakresie edukacji ekologicznej i kulturalnej,
-
ilość bezrobotnych: 1 osoba do zatrudnienia jako referent ,
-
okres zatrudnienia : 4 miesiące,
-
wykonawca inwestycji: Muzeum Przyrodnicze w Drozdowie.
Umowa
Nr 81/2003 zawarta w dniu 29.08.2003 r. pomiędzy
Starostą, reprezentowanym przez Kierownika Urzędu a Dyrektorem Muzeum określała
między innymi, że :
-z
bezrobotnym zostanie zawarta umowa na okres od dnia 1.09.2003 r. do dnia 31.12.2003 r. na realizację określonych we wniosku prac,
-wnioski
o refundację części wydatków poniesionych na wynagrodzenia i składki na
ubezpieczenie społeczne należy składać w okresach miesięcznych, dołączając do
nich kopie list płac, kopie list obecności, kopie dokumentów określających
opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne, w terminie do 20-tego dnia
następnego miesiąca za miesiąc, za który przysługuje refundacja.
-
Starosta zobowiązał się do zwrotu części kosztów poniesionych na wynagrodzenia
i nagrody do kwoty 800 zł w przeliczeniu na pełny etat oraz składek na
ubezpieczenie w wys. 17,23% od w/w kwoty w terminie 30 dni od daty złożenia
wniosku.
W
kontrolowanych aktach znajdują się: skierowanie z Urzędu oraz umowa zawarta
przez organizatora robót z bezrobotnym, wnioski o refundację kosztów
wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne, do których dołączono kopie
list płac, list obecności, dokumentów potwierdzających opłacanie składek na
ubezpieczenie społeczne. Wnioski o refundację są sprawdzane pod względem
formalnym, rachunkowym i merytorycznym przez upoważnionych pracowników Urzędu,
o czym świadczą adnotacje w aktach. Refundacji dokonywano:
Wniosek
za m-c
|
Data
wpływu wniosku
|
Należna
kwota ( zł)
|
Data
przelewu
|
wrzesień
|
13.10.03r.
|
937,84
|
20.10.03r.
|
październik
|
4.11.03r.
|
937,84
|
19.11.03r.
|
listopad
|
4.12.03r.
|
937,84
|
8.12.03r.
|
W
dniu 27.11.03 r. Muzeum złożyło wniosek o zaliczkę w kwocie 937,84 zł na poczet
wynagrodzenia i składki na ubezpieczenie społeczne za grudzień 2003 r. Wniosek
organizatora robót publicznych został rozpatrzony pozytywnie.
IV.
Realizacja szkoleń przez Urząd.
Ustalono,
że zadania będące
przedmiotem kontroli realizowane są w Dziale Rynku Pracy.
Na podstawie
dokumentacji "PUP.RP-9416 -Analizy i sprawozdania dotyczące szkoleń
2003r."ustalono, że w planie szkoleń na 2003 r. przewidziane były zarówno
szkolenia indywidualne , jak i grupowe. Opracowane
zostały też Kryteria - preferencje rekrutacji
na szkolenia w Powiatowym Urzędzie pracy w Łomży, które przedstawiono do zatwierdzenia
Powiatowej Radzie Zatrudnienia na posiedzeniu w dniu 11 lutego 2003 r. Jednakże z uwagi na fakt, że analizy lat ubiegłych wskazywały na większe
zainteresowanie osób bezrobotnych formą szkolenia indywidualnego niż
grupowego ustalono, że w 2003 r.
Urząd kierować będzie zainteresowanych na szkolenia indywidualne, tzn. osoby bezrobotne będą kierowane na
szkolenia po przedstawieniu pisemnego zapewnienia zatrudnienia od pracodawcy ze
wskazaniem osoby i kierunku szkolenia oraz podpisaniu trójstronnej umowy
szkoleniowej. Kryteria podane były do publicznej wiadomości na tablicy ogłoszeń
w siedzibie budynku Urzędu , o czym świadczy adnotacja z dnia 11.02. 2003 r.
sporządzona na dokumencie.
Z informacji uzyskanych od Pani Marii Ostrowskiej - starszego
specjalisty powiatowego wynika, że w 2003 r.Urząd skierował w ramach
szkoleń indywidualnych na różnego
rodzaju kursy ogółem 120 osób bezrobotnych
w tym 12 osób niepełnosprawnych.
Zainteresowani szkolili się głównie w zakresie: prawa jazdy kierowców wózków
jezdniowych z napędem silnikowym, operator koparko-ładowarki, operator
zagęszczarek i ubijarek wibracyjnych, kurs pilarzy,
palacz kotłów parowych księgowy magazynier, szkolenie pracowników ochrony
fizycznej w zakresie licencji I stopnia .
Oceny prawidłowości realizacji szkoleń przez Urząd dokonano
na podstawie dokumentacji
z kursu " Palacz c.o." Nr PUP -RP-
9415/32.
W aktach znajduje się umowa na zorganizowanie kursu zawarta w dniu
22.10.2003 r. między
Starostą Łomżyńskim, Ośrodkiem Szkolenia Zawodowego w Łomży oraz pracodawcą ,
który zamierzał zatrudnić osobę
bezrobotną, tj. Spółdzielnią Mieszkaniową Lokatorsko - Własnościową w Nowogrodzie. Przedmiotem umowy
było zorganizowanie szkolenia dla 1
osoby bezrobotnej celem uzyskania kwalifikacji w zawodzie "palacz co" skierowanego
przez Urząd. Ponadto w aktach znajduje się karta kandydata na szkolenie
podpisana przez doradcę zawodowego, skierowanie na szkolenie, karta kontroli
obecności uczestnika kursu -podpisana przez dyrektora Ośrodka Szkoleniowego.
Uczestnikowi kursu po jego zakończeniu wydane zostało stosowne świadectwo kwalifikacyjne Nr 062/Ł/03 z dnia
20.11.2003 r. uprawniające do zajmowania się eksploatacja urządzeń , instalacji
i sieci na stanowisku
obsługi pieca co.
Z rachunku
Nr 1999/2003 wystawionego przez jednostkę szkolącą wynika, że
koszt kursu wyniósł 476 zł .
Kontrolujące nie wnoszą zastrzeżeń w
zakresie tematyki realizacji szkoleń przez Urząd.
V. Wydawanie decyzji dotyczących
odraczania terminu spłaty ,
rozłożenia na raty
lub umorzenia części
albo całości nienależnie
pobranego świadczenia lub pożyczki
udzielonej z Funduszu
Pracy.
Zagadnienia będące przedmiotem kontroli realizowane są w Dziale Ewidencji i Świadczeń.
W oparciu o przedstawioną dokumentację ustalono, iż
w badanym okresie 3 bezrobotnym dokonano zwrotu nienależnie pobranych świadczeń, z tego 1 osoba bezrobotna
zwróciła świadczenie na
konto Urzędu, a za 2
osoby zwrócił ZUS.
Z analizowanych akt wynika, iż we wszystkich przypadkach
Urząd w oparciu o wymagane dokumenty w stosownych decyzjach przyznał
osobom status osoby bezrobotnej oraz prawo do zasiłku. Po uzyskaniu informacji o pobraniu przez
bezrobotnego nienależnego zasiłku, dodatku szkoleniowego, stypendium, zasiłku
przedemerytalnego, świadczenia przedemerytalnego, innych nienależnie pobranych
świadczeń lub kosztów szkolenia finansowanych z
Funduszu Pracy, Urząd wszczynał
postępowanie, o czym powiadamiał na piśmie zainteresowanego. W stosownej
decyzji orzekał m.in. o obowiązku zwrotu nienależnie pobranego świadczenia
pieniężnego.
Poniżej przedstawiono szczegółowy opis procedury
dotyczącej zwrotu nienależnie pobranego świadczenia pieniężnego i zwrotu przez ZUS :
- Osoba ( nr karty 41686) pobierała zasiłek
dla bezrobotnych od
dnia 21.10.2002 r. W dniu
28.11.02.2002 r. Starosta orzekł o
utracie statusu osoby
bezrobotnej z powodu nieusprawiedliwionego niestawiennictwa
w dniu wyznaczonym przez Urząd. W dniu
29.11.2002r. Urząd
otrzymał
zaświadczenie informujące, iż
osoba przebywa w zakładzie karnym. W związku z
powyższym Starosta wydał decyzję o utracie statusu osoby bezrobotnej i
prawa do zasiłku z dniem 21.10.2003r., gdyż z tym
dniem przestał spełniać warunki osoby bezrobotnej oraz zwrocie nienależnie
pobranego zasiłku za okres od 21.10-3.11.2002 r.w wysokości 166,00 zł.
- Osoba ( nr karty-28300) pobierała zasiłek dla
bezrobotnych od dnia 27.06.2003 r. W
dniu 18.11.2003 r. do Urzędu wpłynęło
pismo ZUS, informujące, iż
Sąd przywrócił prawo do
renty. W związku z
powyższym w dniu 1.12.2003r.
Urząd wydał decyzję Nr
245/03 uchylającą decyzję Starosty
Łomżyńskiego z dnia 27.06.2003 r.
orzekającą o: uznaniu osoby z dniem 27.06.2003 r. za
osobę bezrobotną i przyznaniu jej prawa do zasiłku od dnia 5.07.2003r., jednocześnie orzekł o nie uznaniu strony za osobę
bezrobotną z dniem 1.06.2003 r. z powodu nabycia prawa do renty z tytułu
niezdolności do pracy oraz o zwrocie nienależnie pobranego
świadczenia dla bezrobotnego za okres, za który przyznano rentę w kwocie
1643,69 zł.
Do
prowadzonej dokumentacji i stosowanych procedur przy wydawaniu decyzji
dotyczących obowiązku zwrotu
nienależnie pobranego
zasiłku, dodatku szkoleniowego, stypendium, zasiłku przedemerytalnego,
świadczenia przedemerytalnego, innych nienależnie pobranych świadczeń lub
kosztów szkolenia finansowanych z Funduszu
Pracy kontrolujące nie wnoszą zastrzeżeń.
Tematyka dotycząca umarzania
pożyczki udzielanej z FP realizowana
jest w Dziale Rynku Pracy.
Ustalono, iż w 2003 r. w Powiatowym Urzędzie Pracy w Łomży umorzono
6 pożyczek, z których 4
udzielono na prowadzenie działalności
gospodarczej w zakresie
usług i 2 na
prowadzenie działalności gospodarczej
w zakresie produkcja okien na
łączną kwotę 86,
300zł.
Umarzanie pożyczek dokonywane było w Urzędzie w oparciu
o Kryteria przyznawania i umarzania pożyczek z Funduszu Pracy, zatwierdzone w dniu 11.02.2003
r. przez Powiatową
Radę Zatrudnienia.
Kontrolujące
ustaliły, że w Urzędzie do udzielania pożyczek
powołano Zarządzeniem Nr 8/3
z dnia
23.04.2003 r. Komisję
rozpatrującą wnioski o udzielenie pożyczek
z FP na
rozpoczęcie działalności gospodarczej
i utworzenie nowych
miejsc pracy w
składzie 3 przedstawicieli PUP, przedstawiciel
Prezydenta i przedstawiciel Starosty.
W
każdych kontrolowanych aktach
znajdowały się:
1.wniosek osoby bezrobotnej o udzielenie pożyczki na
rozpoczęcie działalności
gospodarczej zawierający : dane
osobowe, nr ewidencyjny
z rejestru osób
bezrobotnych, stan majątkowy , kalkulację przewidywanych wydatków
związanych z uruchomieniem
działalności gospodarczej w
ramach uzyskanej pożyczki, szczegółową specyfikację
i harmonogram zakupów , przewidywane koszty
prowadzenia działalności i planowane dochody, proponowany okres
karencji oraz formę
zabezpieczenia pożyczki,
opinia banku o możliwości udzielenia pożyczki ubiegającemu
się bezrobotnemu.
2. pismo, informujące wnioskodawcę
o przyznaniu pożyczki.,
3. pisemna
umowa pożyczki zawierająca, m.in: kwotę
pożyczki, okres spłaty, okres karencji,
rodzaj działalności gospodarczej, przeznaczenie
pożyczki , zapis o możliwości
umorzenia pożyczki w wysokości do 50 % kwoty udzielonej,
pod warunkiem prowadzenia
zgłoszonej działalności przez 24 m-ce, termin
udokumentowania rozpoczęcia działalności, formę zabezpieczenia udzielonej
pożyczki.
4.wniosek o
umorzenie części udzielonej
pożyczki złożony przez
pożyczkobiorcę wraz z zaświadczeniami z Urzędu Skarbowego i ZUS potwierdzającymi prowadzenie
działalności przez 24
miesiące.
5 sprawozdanie z kontroli
przeprowadzonej przez pracownika
Urzędu dotyczącej realizacji
warunków umowy przez
pożyczkobiorcę.
6. decyzję
Urzędu o umorzeniu
udzielonej pożyczki.
Szczegółowej analizy dokonano na podstawie dokumentów zarejestrowanych pod poz. 5 Rejestru.
Akta te zawierają
wniosek z dnia 07.09.2000 r. o udzielenie pożyczki
w wysokości 30 000 zł
na prowadzenie działalności gospodarczej - wypożyczalnia sprzętu budowlanego
i ogrodniczego. Ze względu na
brak środków finansowych Urząd w dniu 23.04.2001r.poinformował, iż
wniosek został zaakceptowany
pozytywnie. Z bezrobotnym została zawarta umowa Nr
5/01 z dnia
18.07.01r. o udzieleniu
pożyczki w wysokości
30 000 zł na okres
48 m-cy.
Formą zabezpieczenia pożyczki
była hipoteka na
nieruchomości (wpis do
księgi z dnia 20.07.2001r.). W terminie
określonym w Umowie
pożyczkobiorca dostarczył do
Urzędu zaświadczenie o
wpisie do ewidencji
działalności gospodarczej świadczące
o rozpoczęciu działalności zgodnie
z zawartą umową
oraz zestawienie dokonanych zakupów w ramach udzielonej kwoty pożyczki.
Pracownik Urzędu trzykrotnie
w dniach: 20.09.2001r.,
23.12.2001r. i
29.09.2003r. przeprowadził kontrolę w miejscu prowadzenia
działalności gospodarczej, w wyniku której uzyskano potwierdzenie, że działalność oraz spłata rat pożyczki była
prowadzona zgodnie z umową.
Wniosek o umorzenie części pożyczki złożony został w dniu 29.09.03 r., tj. po 24
miesiącach prowadzenia działalności, wraz z zaświadczeniami z US
i ZUS, potwierdzającymi prowadzenie działalności
określonej w umowie.
Na podstawie decyzji z
dnia 29.09.2003 r. wydanej z upoważnienia
Starosty przez Kierownika
Urzędu umorzona została pożyczka w
kwocie 15.000 zł, co stanowi
50 % udzielonej pożyczki .
Nie wniesiono uwag do kontrolowanej tematyki.
VI. Wydawanie innych
decyzji w sprawach dotyczących zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu na
podstawie innych ustaw.
Zagadnienia
będące przedmiotem kontroli
realizowane są w Dziale Finansowo- Księgowym.
Kontrolującym przedstawiony został
Rejestr Składki rolnicze, w którym figuruje 12 pozycji. Z przedstawionej do kontroli
dokumentacji wynika, że w 2003 r. na
podstawie art. 38, art. 39 i art. 40
ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o
zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu
wydanych zostało 10 decyzji o pokryciu składki na ubezpieczenie
społeczne rolników z Funduszu Pracy oraz 2 decyzje o odmowie pokrycia z FP
składek na ubezpieczenie społeczne rolników.
Szczegółowej analizy
prawidłowości wydawania decyzji dokonano na podstawie dokumentacji z poz. 10
Rejestru. Ustalono, że osoba
ubiegająca się o pokrycie składki
na ubezpieczenie społeczne rolników
złożyła w dniu 21.10.2003 r. wniosek wraz z niezbędnymi załącznikami:
- świadectwo pracy z dnia
31.08.2003 r. stwierdzające, że stosunek pracy rozwiązany został z przyczyn
dotyczących zakładu pracy zakładu,
- decyzję
KRUS- Oddział Łomża o
podleganiu ubezpieczeniu z dnia 13.10.2003 r,.
- nakaz płatniczy z Urzędu Gminy Pątnica
o wysokości podatku,
- dowód zapłaty z KRUS na kwotę 222,80 zł ( ustaloną na podstawie
Obwieszczenia Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego - MP Nr 38,
poz.606 z 2003 r.),
- decyzja Powiatowego Urzędu Pracy z dnia 21.10.2003 r. że zainteresowana nie może być uznana za osobę bezrobotną
.
Na podstawie złożonej dokumentacji Urząd uznał, że zainteresowana
spełnia warunek wynikający z art.38 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu
bezrobociu, natomiast nie spełnia jednego z warunków wymienionych w art. 40
ustawy do uzyskania finansowania składek na ubezpieczenie społeczne rolników, a
mianowicie wynagrodzenie stanowiące podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie
społeczne i FP
otrzymywała w okresie krótszym niż wymaganym
365 dni, ponieważ w tym okresie przebywała na urlopie wychowawczym i otrzymywała
stosowne świadczenie z ZUS.
W związku z faktem ,że świadczenia
pobieranego z ZUS nie można zakwalifikować jako wynagrodzenia Urząd wydał w
dniu 29.10.2003 r. decyzję orzekającą o odmowie
pokrycia z FP składek na ubezpieczenie społeczne rolników.
Kontrolujące nie stwierdziły uchybień w zakresie wydawania
decyzji o pokryciu składki na ubezpieczenie społeczne rolników z Funduszu
Pracy.
VII. Prawidłowość refundowania wynagrodzeń i składek na
ubezpieczenie społeczne
młodocianych pracowników zatrudnionych na
podstawie umowy o
pracę w celu
przygotowania zawodowego .
Zadania z w/w zakresu
realizowane są w Dziale
Finansowo-Księgowym.
Rejestr
wniosków i zawartych umów prowadzony jest w formie elektronicznej w systemie
PULS. Z analizy kontrolowanych akt wynika, że pracodawcy zatrudniający
młodocianych pracowników składali w Urzędzie wnioski o refundację wraz z wymaganymi
załącznikami osobiście, bądź za pośrednictwem organizacji zrzeszającej
pracodawców. Urząd po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku zawierał z pracodawcą
umowę, w której określano warunki refundacji. Następnie na wniosek pracodawców
(wraz z załączanymi dokumentami potwierdzającymi wypłatę wynagrodzeń
młodocianym i przekazanie wymaganych składek do ZUS) Urząd dokonywał
refundacji.
W
II półroczu 2003 r. zawarto 22 umowy z pracodawcami o refundację wynagrodzeń i
składek na ubezpieczenie społeczne zatrudnionych młodocianych oraz 1 umowę z Cechem
Rzemiosł Różnych obejmującą 35 pracodawców. Z młodocianymi zawierane były umowy
w celu przygotowania w następujących zawodach : kucharz,
sprzedawca, cukiernik, fryzjer, piekarz, monterów instalacji sanitarnych.
Stosowane
procedury oceniono na losowo wybranych akta o nr 86/2003,7/2003, 2/2003, z
których omówiono szczegółowo akta 2/2003.
Pracodawca,
celem uzyskania refundacji ze środków FP wynagrodzeń wypłacanych
2 młodocianym pracownikom oraz składek na ubezpieczenia społeczne od
refundowanych wynagrodzeń złożył w dniu 11.09.2003 r.wniosek, zawierający m.in.:
-dane
pracodawcy,
-oświadczenia
o zatrudnianiu w dniu składania wniosku 5 osób,
-numer
identyfikacji podatkowej NIP,
-zaświadczenie
o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
-
dane młodocianych, których dotyczy wniosek,
-
informację o otrzymanej przez pracodawcę wysokości pomocy publicznej
.
Do
wniosku dołączył kopie dyplomu mistrzowskiego i zaświadczenia o ukończeniu
kursu pedagogicznego przez prowadzących przygotowanie zawodowe młodocianych.
Po
pozytywnym rozpatrzeniu wniosku zawarto z pracodawcą w dniu 29.10.2003 r. umowę
Nr 2/2003 o zatrudnieniu w ramach umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego
2 młodocianych
pracowników w zawodzie kucharza na okres od 1.09.2003 r. do 31.08.2005 r., w której wynika że refundacja wypłacona
zostanie w terminie 30 dni po złożeniu przez pracodawcę wniosku wraz z kopiami list płac, list obecności, deklaracji
rozliczeniowych i dowodów wpłat na ZUS.
Refundacji
wypłaconych kwot w 2003 r.dokonywano:
Wniosek
za m-c
|
Data
wpływu wniosku
|
Należna
kwota ( zł)
|
Data
przelewu
|
wrzesień
|
5.11.03r.
|
200,79
|
28.11.03r.
|
październik
|
21.11.03r.
|
200,79
|
28.11.03r.
|
listopad
|
17.12.03r.
|
200,79
|
18.12.03r.
|
grudzień
|
21.01.04r.
|
200,79
|
22.01.04r.
|
W
zakresie kontrolowanej dokumentacji uwag nie wniesiono.
VIII. Udzielanie pomocy
bezrobotnym i innym osobom poszukującym pracy w znalezieniu pracy, a także
pracodawcom w pozyskiwaniu pracowników .
Powyższe
zagadnienie realizowane jest w Dziale Rynku Pracy, w którym podejmowane są działania na rzecz
pomocy w znalezieniu pracy bezrobotnym, jak również pracodawcom w pozyskaniu pracowników.
Pośrednicy oferty pracy pozyskiwali poprzez bezpośredni
kontakt z pracodawcami w czasie wizyt w zakładach pracy. Część wolnych miejsc
pracy została zgłoszona do Urzędu telefonicznie lub osobiście przez pracodawców.
W czasie wizyt w zakładach pracy upowszechniano jednocześnie informacje o
usługach świadczonych przez Urząd. W celu przyspieszenia realizacji zgłoszonej oferty
pracy podawano informację do lokalnych środków masowego przekazu.
Do Urzędu wpłynęły oferty od pracodawców z: Francji,
Niemiec, Belgii, Hiszpanii, Włoch w następujących zawodach:
piekarz/cukiernik, rzeźnik, wykwalifikowany pracownik budowlany: murarz, monter
konstrukcji wszystkich płyt gipsowo- kartonowych, cieśla, stolarz meblowy, dekarz, pielęgniarka, technik
analityki medycznej, lekarz medycyny wszystkich różnych specjalizacjach
wszystkich bez specjalizacji, fizykoterapeuta, pracownik fizyczny w rolnictwie,
kucharz, kelner, woźny, zmywacz, tancerz, frezes, monter
materiału izolacyjnego, kierowca ciężarówki, spawacz, operator maszyn do
obróbki mięsa, recepcjonista,
inżynier elektryk, technik
elektromechanik, technik automatyki przemysłowej.
W omawianym okresie Urząd zorganizował 12 giełd pracy, w
których uczestniczyło 179 osób bezrobotnych. W 2003r. do PUP wpłynęło ogółem
1838 ofert, oraz wydano 53 zaświadczenia o zatrudnieniu za granicą.
Ponadto Urząd w kwietniu
uczestniczył w targach pracy organizowanych przez:
- CEiP,
OHP pod hasłem "Unia Europejska - Szansa - Młodzieży", gdzie była możliwość
zapoznania się z aktualnymi ofertami pracy dotyczącymi możliwości podejmowania
pracy i nauki w krajach Unii Europejskiej,
- Wyższą Szkołę Zarządzania i Przedsiębiorczości, gdzie
przedstawiono aktualne oferty pracy zgłaszane do PUP, jak również informowano o usługach
świadczonych przez Urząd. Osoby
uczestniczące w targach miały również możliwość zapoznania się z funkcjonującą
ogólnopolską bazą ofert pracy.
W 2003r pośrednik pracy Urzędu złożył 893 wizyty w zakładach
funkcjonujących na terenie działania PUP, w wyniku których wizyt pozyskano 611
ofert pracy od podmiotów zajmujących się handlem, produkcją oraz
budownictwem. Ogółem z PUP współpracuje 1464 zakładów pracy.
IX. Podejmowanie i
realizacja działań zmierzających do ograniczenia bezrobocia i jego negatywnych
skutków.
Urząd w 2003 r. podejmował szereg przedsięwzięć zmierzających do
ograniczenia bezrobocia i jego negatywnych skutków tj:
ˇ
współpracował w okresie lipiec-grudzień 2003r. z
Fundacją Naukową CASE Centrum Analiz Społeczno- Ekonomicznych w Warszawie w
opracowaniu projektu "Model powiatowego rynku pracy. Projekt pilotażowy na
terenie powiatu oraz miasta" finansowego z funduszy PHARE ACCESS 2000,
ˇ
organizował w lipcu 2003 r. spotkania dotyczącego
projektu "Szkolenia dla pracowników MSP, województwo podlaskiego" w ramach
programu PHARE 2000 Spójność Społeczna i Gospodarcza,
ˇ
brał udział w okresie sierpień- grudzień
2003r. w pracach Zespołu Zadaniowego ds. Zarządzania Projektami w ramach
realizowanego przez Powiat Łomżyński Programu Rozwoju Instytucjonalnego:
Katalog usług urzędu w Ramach Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich,
ˇ
współudział w listopadzie 2003 r. w pracach nad
opracowaniem Strategii Zrównoważonego Rozwoju powiatu do 2015r. realizowanego w
ramach Programu Rozwoju Instytucjonalnego Programu Aktywizacji Obszarów
Wiejskich w zakresie realizacji poniższych celów strategicznych w zakresie
dostosowania kształcenia do potrzeb rynku pracy, wspierania we wszystkich
możliwych formach miejscowych przedsiębiorców w podejmowaniu inwestycji
tworzeniu stałych miejsc pracy,
ˇ
współudział we wrześniu 2003 r. w realizacji zadania
"Zarządzanie projektami i pozyskiwanie funduszy w skali ponadregionalnej",
ˇ
analizował
sytuację na
lokalnym rynku pracy do zdiagnozowania środowiska osób niepełnosprawnych "Program wyrównania różnic między regionami".
ˇ
wydawał
zaświadczenia i
udzielał informacji o liczbie bezrobotnych w miastach i gminach do realizacji
Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich i SAPARD,
ˇ
dokonywał
analizy strukturalnych cech popytu na pracę oraz
podaży w regionie oraz perspektyw rozwoju, szanse i zagrożenia dla lokalnego
rynku pracy.
X. Pozyskiwanie i
gospodarowanie środkami finansowymi na realizację zadań z zakresu
przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji rynku pracy.
Finansowanie aktywnych
form przeciwdziałania bezrobociu realizowane było w ramach limitów
przyznawanych przez MGPi PS. Pierwszy limit PUP
otrzymał w marcu 2003 r.na finansowanie
programów aktywnego zwalczania bezrobociu w kwocie 3.239.400 zł w tym 1.100.000zł na
finansowanie wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne pracowników
młodocianych, zatwierdzony uchwałą nr 2/03 przez Powiatową Radę Zatrudnienia z
dnia 17.04.2003 r. W związku ze zwiększeniem zadań do
realizacji korekcie uległ limit środków z FP, co zostało pozytywnie
zaopiniowane przez Powiatową Radę Zatrudnienia w Uchwale Nr 4/03 z dnia
16.07.2004r. - limit ogółem określono w wysokości
4.195.900 zł. W wyniku kolejnych zmian na dzień
27.11.2003r. limit środków na aktywne formy
przeciwdziałania bezrobociu wyniósł 4.375.900zł.
Podział został zatwierdzony uchwałą Nr5/03 Powiatowej Rady Zatrudnienia.
Do 31grudnia
2003 r. Urząd otrzymał łącznie 4.
975,9 tys. zł na finansowanie programów na rzecz
przeciwdziałania bezrobociu i młodocianych.
Podział powyższej
kwoty na poszczególne formy
aktywne i młodocianych kształtował się następująco:
ˇ
szkolenia i przekwalifikowania 112,9 tys. zł,
ˇ
prace interwencyjne 770,0
tys. zł,
ˇ
roboty publiczne 1.259,0
tys. zł,
ˇ
aktywizacja absolwentów 1.45,0
tys. zł,
ˇ
pożyczki 784,0
tys. zł,
ˇ
młodociani 600,0
tys. zł.
Powyższe
środki FP
przeznaczono na: przeszkolenie 111 bezrobotnych, zorganizowanie 369 miejsc
pracy w ramach prac interwencyjnych, 289 miejsc pracy w ramach robót
publicznych, objęto aktywizacją 453 absolwentów,
udzielono pożyczek dla 21 osób. Ogółem objęto 1243 osób aktywnymi formami przeciwdziałaniu
bezrobociu.
XI. Współdziałanie z
powiatowymi radami zatrudnienia w zakresie ograniczenia bezrobocia i jego
negatywnych skutków, a w szczególności rozdziału i wykorzystania środków
Funduszu Pracy.
Z przedstawionej do kontroli dokumentacji wynika ,że kierownik
Urzędu w ramach
współpracy z powiatową radą zatrudnienia uczestniczył w 2003 r. w 3 posiedzeniach
w dniach: 16 lipca, 27 listopada, 19
grudnia .Przedmiotem obrad była m.in.:
- sytuacja na lokalnym rynku pracy,
-wydatkowanie środków FP na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu ,
-wnioski w sprawie zatrudnienia w Starostwie Łomżyńskim 7 osób bezrobotnych
w ramach robót publicznych na okres 1 roku,
-zaopiniowanie wniosków Dyrekcji Zespołu Szkół -Mechanicznych i
Ogólnokształcących w Łomży oraz
Marianowie o kierunkach kształcenia.
XII. Opracowywanie
analiz, ocen i sprawozdań dotyczących problematyki zatrudnienia i
przeciwdziałania bezrobociu w powiecie na potrzeby wojewódzkiego urzędu pracy
oraz powiatowej rady zatrudnienia.
Powiatowy Urząd Pracy
w Łomży na rzecz Wojewódzkiego Urzędu Pracy przygotowuje następujące
sprawozdania:
- MELDUNKI dotyczące
powiatowego rynku pracy, w mieście Łomży i powiecie łomżyńskim ,
z których jeden przedstawia poziom bezrobocia na 15 dzień roboczy, a drugi na
koniec danego miesiąca.
- SPRAWOZDANIA MPiPS - 01 o rynku pracy sporządzone na koniec każdego
miesiąca oraz załączniki do tych sprawozdań sporządzone kwartalnie, półrocznie
i rocznie.
- INFORMACJE miesięczne przedstawiające sytuację
powiatowego rynku pracy na koniec każdego kwartału.
Ponadto w 2003r. Urząd opracował "Analizę
sytuacji na lokalnym rynku pracy do projektu finansowanego przez MSZ Danii
dotyczącego młodzieży i długotrwale bezrobotnych - pod projekty finansowane
przez Europejski Fundusz Społeczny" .
XIII.
Inicjowanie i realizacja przedsięwzięć mających na celu rozwiązywanie lub
złagodzenie problemów związanych z planowanymi, na zasadach określonych w
odrębnych przepisach, zwalnianych grup pracowników z przyczyn dotyczących
pracodawcy.
Zagadnienia dotyczące zwolnień grupowych realizowane są w
Dziale Rynku Pracy.
Kontrolującym przedstawiony został Rejestr Zwolnień Grupowych , z którego wynika,
że w 2003r. zamiar dokonania zwolnień grupowych ogółem 194 pracowników zgłosiło
16 zakładów pracy, w tym 13 zakładów
sektora publicznego i 3 zakłady sektora prywatnego.
Szczegółowej analizie poddano dokumentację zakładu pracy DAR- MAR sc w Łomży, który w dniu 23.09.2003 r.
zgodnie z art. 3
ustawy z dnia 13 marca 2003 r. (Dz.U. Nr. 90, poz 6064) zgłosił do Urzędu,
nie później niż na 45 dni przed terminem dokonywania wypowiedzeń o zamierzonym zwolnieniu grupowym 10
pracowników za 3-miesięcznym okresem wypowiedzenia od 30.09 - 31.12 2003 r.
Zawiadomienie zawiera:
nazwę i adres zakładu pracy, liczbę pracowników przewidzianych do
zwolnienia, orientacyjny termin wręczania wypowiedzeń. W aktach znajduje się
także pismo Urzędu
z dnia 1.10.2003 r. informujące pracodawcę o możliwości zapewnienia pomocy
osobom zwalnianym przez " Grupę wczesnej interwencji", która funkcjonuje w Urzędzie. Zadaniem grupy
jest udzielanie pomocy osobom zwalnianym w ramach zwolnień grupowych
, w tym udzielanie informacji dotyczących:
- możliwości uzyskania prawa do zasiłku i innych świadczeń z
FP,
-możliwości przekwalifikowania celem uzyskania nowego
zatrudnienia.,
-świadczeń pracowniczych z ubezpieczenia społecznego,
- uzyskanie pomocy społecznej.
W 2003 r. Urząd dwukrotnie uczestniczył w spotkaniach ze zwalnianymi pracownikami: w dniu
2.01.2003 r. - w przedsiębiorstwie PKS w Łomży oraz w
dniu 7.04.2003 r. w "Browarze Łomża", podczas których
pracownicy dodatkowo informowani byli o możliwości skorzystania z bezpłatnych
szkoleń zawodowych ramach programu PHARE.
Nie wniesiono uwag do kontrolowanej problematyki.
Niniejszy protokół sporządzono w 2 jednobrzmiących
egzemplarzach, z których 1 otrzymał Pan Mieczysław Bieniek
- Kierownik Powiatowego Urzędu Pracy w Łomży.
Jednocześnie Kierownika
Urzędu poinformowano o :
1. przysługującym prawie zgłoszenia
zarządzającemu kontrolę
pisemnych wyjaśnień co do
zawartych w protokole
ustaleń - w
ciągu 7 dni
od dnia podpisania protokołu.
2. przysługującym prawie
odmowy podpisania protokołu
z kontroli z jednoczesnym
obowiązkiem złożenia pisemnych
wyjaśnień co do
przyczyny odmowy.
Kierownik
Powiatowego Urzędu Pracy
w
Łomży
Mieczysław Bieniek
Główny
Księgowy
Hanna Huszcza
Białystok, 25 maja
2004r.
|
Przeprowadzający kontrolę :
Elżbieta Czurak
- kierownik Oddziału
Służb Zatrudnienia,
Ludmiła Borowik
- st. inspektor wojewódzki,
Małgorzata Czerniawska - starszy
inspektor,
Renata Krzyżewska - st. inspektor
wojewódzki,
Irena Szaruta - st. inspektor wojewódzki.
|