Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
33916645   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola kompleksowa Powiatowego Urzędu Pracy w Łomży. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PROTOKÓŁ Z KONTROLI

PROTOKÓŁ  Z  KONTROLI

kompleksowej  przeprowadzonej w Powiatowym Urzędzie  Pracy w Łomży ul. Nowogrodzka 1, nr  REGON -u   450708638 zwanym w dalszej treści "Urzędem",  podległym  Staroście  Powiatu  Łomżyńskiego.

Kierownikiem  Urzędu  jest   Pan  Mieczysław Bieniek .

Kontrolę przeprowadzili pracownicy Wydziału Polityki  Społecznej  Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego  w  składzie:

1. Elżbieta Czurak                        - kierownik Oddziału Służb Zatrudnienia,

2. Ludmiła Borowik                     - starszy inspektor wojewódzki,

3. Małgorzata Czerniawska          - starszy inspektor,

4. Renata Krzyżewska                  - starszy inspektor wojewódzki,

5. Irena  Szaruta                            - starszy inspektor wojewódzki,

na podstawie  upoważnienia  do kontroli nr  179/04  z dnia 4 maja 2004r. wydanego z  upoważnienia  Wojewody  Podlaskiego  przez  Pana  Andrzeja  Kozłowskiego                      Dyrektora  Wydziału   Polityki  Społecznej  w dniach 10-13.05.2004r. 

Kontrolujący  wpisali   się   do   książki   kontroli   pod  pozycją   Nr1/2004r.

Wyjaśnień  w  trakcie  kontroli udzielali :

Pan  Mieczysław  Bieniek                               -  Kierownik Urzędu,

Pani  Danuta  Jarota                                        -  Zastępca  Kierownika  Urzędu

Pani  Hanna  Huszcza                                      -  Główna Księgowa,

Pani  Cecylia  Sachmacińska                -  Kierownik  Działu Ewidencji  Świadczeń,

Pani  Anna  Dziekońska                                  -  Kierownik  Działu Rynku Pracy,

Pani Elżbieta  Olejńczak - Bazydło       -  Kierownik Działu Organizacji  i  Kontroli.

Kontrola  kompleksowa  dotyczyła:

Przestrzegania przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 1994r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu ( tekst jednolity Dz. U.  z 2003r. Nr 58, poz.514 z późn. zm.)

 

W trakcie kontroli ocenie podlegała prawidłowość   stosowania  następujących  przepisów prawnych:

1. Rozporządzenia   Ministra    Pracy   i    Polityki    Socjalnej    z    dnia    28 lutego 1997 r. w sprawie  zasad  przyznawania  świadczeń określonych w ustawie o zatrudnieniu  i  przeciwdziałaniu  bezrobociu (Dz. U. Nr 25, poz. 132  z  późn. zm.),

2. Rozporządzenia    Ministra    Pracy    i   Polityki   Socjalnej     z  28  lutego 1997 r.  w  sprawie  szczegółowych  zasad   prowadzenia   rejestracji  i  ewidencji  bezrobotnych   oraz   innych  osób  poszukujących   pracy  (  Dz. U.  Nr 25,  poz. 131  z   późn. zm.),

3.  Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w  szczególnym charakterze ( Dz. U. nr 8, poz. 43 z  późn.  zm. ),

4.  Ustawy z dnia 17 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy, ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, ustawy o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest, ustawy o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno - Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego oraz ustawy o ułatwianiu zatrudnienia absolwentom szkół ( Dz. U. Nr 154, poz. 1793 ),  

5. Rozporządzenia  Ministra   Pracy  i  Polityki  Społecznej   z  dnia 9  lutego  2000 r.  w  sprawie  szczegółowych   zasad   prowadzenia   pośrednictwa  pracy, poradnictwa zawodowego, organizowania szkoleń bezrobotnych, tworzenia zaplecza metodycznego dla potrzeb  informacji  zawodowej  i  poradnictwa  zawodowego  oraz  organizowania  i  finansowania    klubów    pracy.  (Dz. U. Nr 12, poz.146  z  późn.  zm. ),

6. Rozporządzenia  Ministra  Pracy  i  Polityki  Socjalnej  z  dnia  20  kwietnia 1995 r. w  sprawie  klasyfikacji  zawodów  dla  potrzeb  rynku  pracy  oraz  zakresu  jej  stosowania ( Dz. U.  Nr  48,  poz. 253  z  późn.  zm.  ),

7. Rozporządzenia     Ministra    Pracy   i   Polityki    Socjalnej    z    dnia    24 marca 1995 r. w sprawie szczegółowych zasad  udzielania pożyczek z Funduszu Pracy, wysokości stopy procentowej oraz warunki spłaty  (Dz. U.  Nr 35, poz. 174),

8.Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 10 grudnia 1998 r. w sprawie programów specjalnych przeciwdziałania bezrobociu  (Dz. U. Nr 156, poz. 1023 z późn. zm. ),

9. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 21 marca 1995 r. w sprawie szczegółowych zasad organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz przyznawania zaliczek i finansowania rzeczowych kosztów organizacji robót publicznych  ( Dz. U Nr 38,poz. 189 z późn .zm. ),

10. Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 marca 2003 r. w prawie algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań województwie ( Dz. U. Nr 49, poz. 409, z późn. zm.),

11. Ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystce publicznej ( Dz. U. Nr 88,poz. 439),

12. Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 lipca 2003r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2004 ( Dz. U. Nr 159, poz. 1538),

13. Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2004r. w sprawie określenia wzorów formularzy sprawozdawczych, objaśnień co do sposobu ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2004 ( Dz. U. Nr 6, poz. 44 ),

14. Ustawy  z  dnia  29  sierpnia  1997 r.  o  ochronie  danych  osobowych  ( Dz. U.  Nr  133,  poz. 883  z  późn.  zm. ),

15.Kodeksu  Postępowania  Administracyjnego (tekst jednolity  Dz. U.  z  2000 r.  Nr 98,  poz. 1071  późn. zm.),

16..Kodeksu  Pracy  ( Dz. U.  z  1996 r.  Nr  24 ,  poz. 110 ,  z  późn. zm. ).

Przedmiotowy i podmiotowy zakres kontroli.

Powiatowy Urząd  Pracy w  Łomży  zasięgiem  swego działania obejmuje miasto Łomża;  gminy miejsko - wiejskie: Jedwabne, Nowogród i gminy wiejskie: Zbójna,  Przytuły,  Wizna, Piątnica, Śniadowo, Miastkowo.

Liczba bezrobotnych  ogółem  zarejestrowanych  w  PUP  w Łomży wynosiła  na  koniec grudnia  2003r.  ogółem  8699 osób, w  tym  919 osób  z  prawem  do zasiłku. Natomiast  liczba pobierających zasiłki przedemerytalne wynosiła 560 osób, a świadczenia  przedemerytalne  457 osób.

Z przedstawionego kontrolującym  Regulaminu  Organizacyjnego  Powiatowego  Urzędu Pracy  w  Łomży  uchwalonym   w  dniu  27 kwietnia  2000 r.przez  Zarząd  Powiatu Łomżyńskiego (Uchwała nr 42/46/2000) ze  zmianami,  zadania  będące   przedmiotem  kontroli  realizowane     przez   n/w   komórki :

Dział Ewidencji  i   Świadczeń

Dział Rynku Pracy

Dział Organizacji   i  Kontroli

Dział  Finansowo- Księgowy

Wg stanu na dzień kontroli Powiatowy Urząd Pracy w  Łomży  zatrudniał 66 osób, w tym 13 osób w ramach robót publicznych.

I. Prawidłowość ustalania prawa do zasiłku na podstawie art. 23 ust. 1 i ust. 2 ustawy o 

   zatrudnieniu i przeciwdziałaniu  bezrobociu.  

             Oceny prawidłowości postępowania w powyższym zakresie dokonano na podstawie wybranej losowo dokumentacji 5 zarejestrowanych osób bezrobotnych o następujących numerach : 9108,  44 285,  13 525,  26 877, 44 751,  44 805. 

Dokumentacja nr 9108 - osobie zarejestrowanej w dniu 10.09.2003r., przyznano status bezrobotnego od dnia zarejestrowania i prawo do zasiłku dla bezrobotnych od dnia 18.09.2003 r. na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 2, art. 23 ust. 1 i ust. 2 i art. 6 pkt 6 lit. a) i lit. b) ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu w wysokości 503,20 zł miesięcznie z tytułu zatrudnienia w okresie od dnia 1.09.2000 do dnia 31.08.2003 r. na stanowisku nauczyciela kształcenia zintegrowanego. Utrata prawa do zasiłku nastąpiła  od dnia 18.03.2004 r. z powodu upływu 6 - miesięcznego okresu jego pobierania,   

Dokumentacja nr 44 285 - osobie zarejestrowanej w dniu 21.05.2003r.przyznano status osoby bezrobotnej od dnia zarejestrowania i prawo do zasiłku dla bezrobotnych od dnia 29.05.2003r. na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 2, art. 23 ust. 1 i ust. 2 i art. 6 pkt 6 lit. a) i lit. b) ustawy w wysokości podstawowej kwoty zasiłku z tytułu zatrudnienia w BGŻ S.A. Oddział  w Łomży przez okres 23.09.1985 - 20.05.2003 r. Umowa o pracę z ww. pracodawcą została rozwiązana na mocy porozumienia stron, o którym  mowa w art. 30 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy w związku z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1989 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy.

 W zakresie objętej kontrolą dokumentacji zarejestrowanych osób nie stwierdzono nieprawidłowości w przedmiocie przyznawania statusu osoby bezrobotnej i ustalania prawa do zasiłku na podstawie art. 23 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz utraty prawa do zasiłku. Kontrolowana dokumentacja nie budzi zastrzeżeń pod względem formalnym i merytorycznym. Prawidłowo badano wszystkie warunki określone w ustawowej definicji osoby bezrobotnej i prawidłowo ustalono, w zależności od posiadanego stażu pracy, wysokość zasiłku oraz określono długość okresu pobierania. Decyzje wydawane były na właściwej podstawie prawnej.             

Prawidłowość ustalania prawa do świadczenia przedemerytalnego  i zasiłku przedemerytalnego.

Kontrolą w powyższej tematyce objęto dokumentację pięciu losowo wybranych osób o następujących numerach :   44 805, 44 751, 45 423, 45 134, 45 312.

Dokumentacja nr 44 805 - kobiecie zarejestrowanej w dniu 7.08.2003 r. najpierw odmówiono przyznania prawa do świadczenia przedemerytalnego  z powodu otrzymania odszkodowania za skrócenie okresu wypowiedzenia umowy o pracę w związku art. 27 ust. 1 pkt 5 ustawy, następnie na mocy  art. 37 lit. k) ust. 1 przyznano prawo do świadczenia przedemerytalnego od dnia 1.10.2003 r. w wysokości 1006,40 zł miesięcznie ; w aktach sprawy znajduje się decyzja organu rentowego, którą został uznany okres składkowy wynoszący 25 lat i 2 miesiące oraz okres nieskładkowy w wymiarze 4 lata i 9 miesięcy, a wysokość emerytury dla potrzeb świadczenia przedemerytalnego ustalono w kwocie 1487 zł. ; umowa o pracę z ostatnim pracodawcą została rozwiązana z przyczyn dotyczących zakładu pracy po ukończeniu przez wnioskodawczynię 50 lat.

W poddanych kontroli aktach znajduje się dokumentacja potwierdzająca długość posiadanego przez osobę zarejestrowaną okresu uprawniającego do emerytury, kwestionariusz dotyczący okresów składkowych i nie składkowych, wniosek o ustalenie wysokości emerytury, decyzja ustalająca jej wysokość, oświadczenie o nie podleganiu ubezpieczeniu zdrowotnemu z innego tytułu.

W roku 2003 zasiłek przedemerytalny na podstawie obowiązujących do dnia 1.01.2002 r.art. 37 lit.j) przepisów ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz przypadki zastosowania art. 11 ustawy z dnia 17 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy, ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 2002 r. o zmianie ustawy  o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz ustawy o systemie oświaty -  uzyskały tylko 2 osoby. Szczegółowej analizie poddano:

Dokumentacja nr 32 022 - osoba, która posiadała status bezrobotnego  w okresie 1.08.2000 r. - 14.02.2002 r., a od dnia 15.02.2002 r. do dnia 14.02.2003 r. pozostawała w zatrudnieniu, dnia 19.02.2003 r. złożyła wniosek o przyznanie zasiłku przedemerytalnego. Przed dniem utraty statusu bezrobotnego z powodu podjęcia pracy posiadała okres uprawniający do zasiłku  wynoszący 26 lat, w tym ponad 15 lat wyniósł okres wykonywania prac uznanych  w przepisach emerytalnych za zatrudnienie w warunkach szczególnych. Po rozpatrzeniu wniosku przyznano prawo do zasiłku przedemerytalnego na podstawie art. 3 cut wyżej ustawy z dnia 20 grudnia 2002 r. w związku z obowiązującym w dniu 31.12.2001r. art. 37 lit. j) ust. 1 i ust. 2, art. 6 pkt 6 lit. b)ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.

W objętej kontrolą dokumentacji naruszenia prawa nie stwierdzono. Prawidłowo został zastosowany art. 3 ustawy z dnia 20.12.2002 r. jak również art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 17.12.2001r. 

 Poddana analizie dokumentacja w zakresie prawidłowości przyznawania świadczeń i zasiłków przedemerytalnych oraz wydane decyzje administracyjne w kontrolowanym przedmiocie uchybień i naruszenia prawa nie wykazują.

Prawidłowość rozpatrywania odwołań od wydanych decyzji.

Z przedstawionego kontrolującym rejestru odwołań wynika, że  od  dnia 1.01.-31.12.2003 r. od decyzji Starosty Łomżyńskiego  wpłynęło 31 odwołań skierowanych do Wojewody Podlaskiego, z których 18 odwołań zostało przekazanych wraz z aktami sprawy do rozpatrzenia organowi II instancji, 3 odwołania zostały przez strony wycofane przed przekazaniem do organu odwoławczego, natomiast w pozostałych 10 przypadkach starosta skorzystał  z prawa uchylenia własnej decyzji w całości - w 9 sprawach i w części - w 1 przypadku w trybie art. 132 Kodeksu postępowania administracyjnego. 

Po rozpatrzeniu odwołań Wojewoda Podlaski :

11 decyzji organu I instancji utrzymał w mocy,

w 5 przypadkach zaskarżone decyzje uchylił i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania w postępowaniu I instancji,

w 1 przypadku wydał postanowienie o pozostawieniu sprawy bez rozpatrzenia z uwagi na upływ przewidzianego w k p a terminu do wniesienia odwołania,

w 1 przypadku sprawy nie rozstrzygnął w objętym kontrolą okresie tj. do końca 2003 r. 

W zakresie trybu i sposobu przekazywania odwołań naruszenia przepisów proceduralnych nie stwierdzono.

 

II. Prowadzenie poradnictwa zawodowego oraz informacji zawodowej dla bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy oraz inicjowanie i wspieranie działalności klubów pracy.

Zadania z zakresu poradnictwa  zawodowego w Powiatowym Urzędzie Pracy w Łomży realizuje 2 pracowników  z  wykształceniem  wyższym. Zatrudnieni są oni na stanowiskach starszego doradcy zawodowego i doradcy zawodowego.

Wyjaśnień  w  trakcie  kontroli  udzielała:  Pani  Małgorzata Bandach - starszy  doradca zawodowy w Dziale Rynku Pracy.

Przedmiotem kontroli objęto działania Powiatowego Urzędu Pracy w Łomży w zakresie poradnictwa i informacji zawodowej świadczone zarówno dla osób bezrobotnych jak i  poszukujących  pracy.

W  wyniku  kontroli  stwierdzono, że doradcy zawodowi posiadają  do  swojej  dyspozycji dwa samodzielne  pomieszczenia,  zapewniona jest zatem  możliwość swobodnej  rozmowy  ze   zgłaszającymi  się klientami. Wyposażenie stanowisk stanowią: sprzęt i meble biurowe, zestawy komputerowe  podłączone do systemu  PULS,  biblioteka podręczna  o tematyce związanej  z  zawodoznawstwem, niezbędne przepisy prawa. Znajdują się tam także filmy związane   tematycznie np.: Rozmowa wstępna, Autoprezentacja,  Asertywność, Jak pokonać stres. Zarówno  dla bezrobotnych jak i poszukujących pracy dostępne są ulotki charakteryzujące poszczególne  zawody,  broszury,  informatory  dla  absolwentów.  Dokumentacja  w  zakresie  prowadzonego  poradnictwa  gromadzona  jest  w  czytelnie  oznakowanych  teczkach. Do  klientów  Urzędu  doradcy  zawodowi  docierają  z  informacjami  dotyczącymi  poradnictwa  zawodowego  również  poprzez  umieszczanie  ogłoszeń  na  tablicach  informacyjnych  znajdujących  się  na  korytarzach  Urzędu.

Ustalenia  z  kontroli  dokumentacji  wymaganej  przy  prowadzeniu  poradnictwa zawodowego  indywidualnego.

Głównym  celem  prowadzenia  i  rozwijania  poradnictwa  zawodowego  jest pomoc osobom  bezrobotnym  i   poszukującym  pracy  w  dokonaniu  prawidłowego  wyboru  zawodu lub zmiany  dotychczasowych  kwalifikacji,  planowania  kariery  zawodowej,  a  także  dobór kandydatów  do  pracy  i  na  szkolenie.

            Z  przedstawionych  do  kontroli  dokumentów  wynika,  że  w II kwartale 2003 r. w zakresie poradnictwa zawodowego prowadzony był Rejestr Porad Indywidualnych i Grupowych (teczka znak: PUP.RP.960/1/03) do  którego w układzie alfabetycznym wpisywani  byli  zgłaszający  się  klienci  po  porady   zawodowe. Omawiany   rejestr  zawiera:  data  porady, imię i nazwisko, adres, nr  ewidencyjny, Z/G, wykształcenie - zawód, okres pozostawania bez pracy, wiek/ staż, kat. problemu: 1- wybór zawodu, 2- doskonalenie zawodowe, 3- zatrudnienie,    4 - inne, cel wizyty, liczba rozmów z klientem, podpis, uwagi. W rejestrze rozgraniczono Porady Indywidualne dla osób niepełnosprawnych i pełnosprawnych.. W okresie objętym kontrolą z porad indywidualnych skorzystały 53 osoby, w tym 9 osób niepełnosprawnych.

Uczestnikom  porad  doradcy  zawodowi  zakładali  Karty  Usług  Doradczych. Do  badania losowo wybrano 13  Kart  Usług  Doradczych  wypełnionych w trakcie  prowadzonych w 2003r. spotkań  a  dotyczących   osób  bezrobotnych   o  następujących  numerach   kart:1. M/1/9/03;       2. D/1/11/03;  3. B/1/12/03; 4. W/1/12/03;    5. O/2/2/03 6. D/5/2/03;   7. K/2/12/03;  8. D/2/7/03;  9. G/1/5/03;  10.  K/1/12/03;  11. Z/1/11/03;   12. P/1/7/03;    13. C/2/2/03;

Na  podstawie  analizowanych  dokumentów  stwierdzono,  że  Karty  wypełniane    prawidłowo, informacje zapisane w poszczególnych  rubrykach  umożliwiają dokładne prześledzenie  prowadzonej  rozmowy  doradczej,  która  przebiega  według następujących etapów :

- zdefiniowanie problemu przez klienta ,

- zdefiniowanie celu porady przez doradcę ,

- określenie  problemu  zawodowego,

- przeanalizowanie  deficytu  informacji,

- wypracowanie  alternatyw  postępowania.

Udzielane porady najczęściej dotyczą: wyboru zawodu, nabycia  umiejętności  poszukiwania  pracy, możliwości  podniesienia  kwalifikacji  bądź  zmiany  zawodu, możliwości ukończenia kursów, informacji  o  szkoleniach.

Z  analizowanych  kart  wynika,  że  w  dziewięciu  przypadkach  doradca  zawodowy  zdecydował  o  przeprowadzeniu  badań  psychologicznych  wykorzystując następujące testy: Kwestionariusz Preferencji Zawodowych, Test  J. Hollanda (ZdS), Kwestionariusz Uzdolnień Przedsiębiorczych.  Wyniki  badań  odnotowywano  w  karcie  dołączając  formularz  testu.

Każda  ze zgłaszających się  po  poradę  osób  posiada  założoną  przez  doradcę zawodowego Kartę Ewidencyjną Osoby Korzystającej z Poradnictwa Zawodowego, Szkolenia i  Uczestnictwa w  Klubach  Pracy. W  trakcie  kontroli  przeanalizowano 10  losowo  wybranych  kart  ewidencyjnych  założonych  w  2003r.  o  następujących  numerach  (bezrobotni  pod  tymi  numerami  zarejestrowani    w  ewidencji):   1. 31281/2;      2.21085;  3.17614/9;  4.42856/0; 5. 44598/14;   6. 45286/14;  7. 20512/13   8. 42326/13;  9. 42289/0;    10. 15090/0;

Analizowane  karty  prowadzone    prawidłowo.  Zawierają:  datę,  formę  i  wynik  porady  zawodowej. W ośmiu kartach  odnotowano  więcej  niż  jedną  poradę. Karty przechowywane są w Dziale Ewidencji i Świadczeń.

Kontrolujące  nie  wnoszą  zastrzeżeń  do  dokumentacji  wymaganej  przy  prowadzeniu  poradnictwa  zawodowego   indywidualnego.

Ustalenia  z  kontroli  dokumentacji  wymaganej  przy  prowadzeniu  poradnictwa zawodowego grupowego.

W  trakcie  kontroli  stwierdzono,  że w prowadzonym  Rejestrze Porad Indywidualnych i Grupowych, Porady Grupowe (teczka znak: PUP.RP.96/03/02. zarejestrowano 8 spotkań  warsztatowych ,,Samodzielność w poszukiwaniu pracy". W 2003 r. wzięło w nich udział 97 osób. Do każdego spotkania dołączony jest: program warsztatów informacyjno szkoleniowych ,,Samodzielność w poszukiwaniu pierwszej pracy", imienna lista obecności uczestników, deklaracja udziału w programie, informacja dotycząca realizacji programu, Karta Poradnictwa Grupowego.

Poddana  kontroli  dokumentacja  z  zakresu  grupowego  poradnictwa  zawodowego  nie  budzi  zastrzeżeń.

Ustalenia  z  kontroli  dokumentacji  wymaganej  przy  udzielaniu  informacji  zawodowej .

W wyniku działań kontrolnych stwierdzono, że zagadnienia udzielania informacji zawodowej dokumentowane były w Rejestrze Udzielonych  Informacji Zawodowych (teczka znak: PUP.RP.962/03). W prowadzonym rejestrze wyszczególniono informacje grupowe i indywidualne.

Rejestr informacji indywidualnych zawierał następujące wpisy: Lp., nazwisko i imię, adres zamieszkania, status, wiek, okres zarejestrowania, informacja, data  / podpis. Ujęto w nim osoby indywidualnie zgłaszające się do doradcy zawodowego w celu uzyskania informacji  zawodowej (w PUP w Łomży w okresie objętym kontrolą z informacji indywidualnych  skorzystało  95 osób). 

W rejestrze informacji grupowych w II półroczu 2003r. udokumentowano przeprowadzenie 53 spotkań w ramach grupowej informacji zawodowej dla 1000 bezrobotnych, w tym 21 spotkań dla absolwentów w ramach programu ,,Pierwsza Praca" oraz 32 spotkania dla nowo zarejestrowanych bezrobotnych. Do każdych zajęć dołączane były następujące dokumenty:  lista obecności, program spotkania, notatka służbowa, karta grupowego spotkania informacyjnego.

Doradcy  zawodowi  posiadają  przygotowane  do  udostępnienia  klientom  zbiory  informacji zawodowej  tj.  teczki  informacji  o  zawodach,  klasyfikację  zawodów,  filmy  o  zawodach,  program   komputerowy  " Doradca 2000 ",  ulotki  i  broszury na temat rynku pracy.

 

Kontrolujące  nie  wnoszą  uwag  do  sposobu  prowadzenia  w/w  dokumentacji.

III. Inicjowanie  i finansowanie: prac interwencyjnych, robót  publicznych, zatrudnienia  absolwentów,

Powyższa tematyka realizowana jest w Dziale Rynku Pracy, którym kieruje Pani Anna Dziekońska, natomiast rozpatrywanie wniosków o zwrot części kosztów poniesionych na wynagrodzenie i składki na ubezpieczenie społeczne prowadzone jest w Dziale Finansowo-Księgowym, którym kieruje Pani  Hanna Huszcza.

W zakresie tematyki prac interwencyjnych ustalono, że w 2003r. 200 pracodawców złożyło 320  wniosków o organizację prac interwencyjnych, z czego po rozpatrzeniu podpisano 249 umów na zatrudnienie 354 osób bezrobotnych, 1 wniosek rozpatrzono odmownie. Rejestr wniosków oraz zawartych umów prowadzony jest w formie elektronicznej w systemie PULS. W toku kontroli ustalono, że pracodawcy ubiegający się o organizację prac interwencyjnych składali w Urzędzie wnioski, zawierające informacje o aktualnym stanie zatrudnienia, ilość osób, ich kwalifikacje, proponowany okres zatrudnienia. Do wniosku dołączono zaświadczenia stwierdzające formę prawną istnienia firmy, o nadaniu NIP i REGONU, nie zaleganiu z opłatami do ZUS i US.

Umowy zawarte z pracodawcami na zatrudnienie osób bezrobotnych w ramach prac interwencyjnych określały: liczbę bezrobotnych, okres zatrudnienia, miejsce wykonywania prac oraz wysokość kwot do refundacji. Refundacja kwot przez Urząd następowała na wniosek pracodawcy, do którego dołączano kopie: list płac, list obecności, deklaracji rozliczeniowych ZUS oraz kopie dowodów wpłaty składek na konto ZUS. Wysokość  refundacji  nie  przekracza  kwoty  ustalonej  jako  iloczyn  liczby  zatrudnionych  w  miesiącu  w  przeliczeniu  na pełny  wymiar  czasu  pracy  oraz  kwoty  zasiłku  obowiązującej  w  ostatnim  dniu  zatrudnienia   każdego  rozliczonego  miesiąca  i  składki  na  ubezpieczenie  społeczne.

Analizy prawidłowości finansowania prac interwencyjnych dokonano na podstawie losowo wybranych akt: 6/2003, 7/2003, 146/2003, z których szczegółowej analizie poddano
akta 6/2003:

Spółdzielnia mieszkaniowa "Perspektywa" złożyła w dniu 16.01.2003 r. wniosek o organizację prac interwencyjnych dla jednej osoby bezrobotnej na stworzone stanowisko referenta. Do wniosku dołączono zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, zaświadczenie o nadaniu REGON-u i NIP-u, kopie deklaracji ZUS za ostatnie 6 miesięcy. Urząd po pozytywnym

rozpatrzeniu wniosku zawarł z pracodawcą umowę.
Nr 6/03 w sprawie organizowania i finansowania prac interwencyjnych na okres 6 miesięcy i zwrot poniesionych kosztów na wynagrodzenie - 350 zł oraz składki na ubezpieczenie społeczne w wysokości 17,23% od refundowanej kwoty. Bezrobotny w ramach prac interwencyjnych zatrudniony był na podstawie umowy o pracę na okres od 10.02.2003 r. do 9.08.2003 r. z miesięcznym wynagrodzeniem 1500 zł. Refundacja wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne realizowana była przez Urząd po złożeniu wniosku wraz z kopiami list obecności, wynagrodzeń, dowodów wpłat na ubezpieczenie społeczne. Refundacji dokonywano :

 

Wniosek za m-c

Data wpływu wniosku

Należna kwota ( zł)

Data przelewu

luty

10.04.03r.

259,93

16.04.03r.

marzec

5.05.03r.

410,31

19.05.03r.

kwiecień

4.06.03r.

410,31

25.06.03r.

maj

11.07.03r.

410,31

7.10.03r.

czerwiec

6.08.03r.

410,31

8.10.03r.

lipiec

21.08.03r.

410,31

9.10.03r.

sierpień

14.10.03

410,31

30.10.03

 

Wypłaty refundacji za m-ce:  maj czerwiec i lipiec dokonano po upływie 30 dni od dnia złożenia wniosku, jednakże jest to zgodne z umową, w której zapisano, że w razie braku środków Starosta zastrzega możliwość zwrotu poniesionych kosztów w terminie późniejszym niż 30 dni .

Pracodawca po zakończeniu prac interwencyjnych przedłużył zatrudnienie osoby  na podstawie umowy o pracę na czas określony: 24.11.2003 r. - 27.11.2004 r. Kopie obu umów znajdują się w aktach sprawy.

 

W zakresie organizacji robót publicznych ustalono, że w 2003 r. do Urzędu wpłynęły 163 wnioski o organizację robót publicznych, z których pozytywnie oceniono 112 wniosków złożonych przez 38 pracodawców. Odmownie rozpatrzono 9 wniosków. W oparciu o zawarte umowy w ramach robót publicznych utworzono 281 miejsc pracy. Organizatorami robót publicznych były Urzędy Miejskie, Urzędy Gmin, Starostwo Powiatowe, PUP oraz instytucje zajmujące się problematyką opieki zdrowotnej, kulturą, sportem i oświatą i ekologią. Rejestr wniosków oraz zawartych umów prowadzony jest w formie elektronicznej w systemie PULS.

Organizatorzy, ubiegający się o skierowanie bezrobotnych do wykonywania robót publicznych, w składanych do Urzędu wnioskach określali nazwę i lokalizację inwestycji, miejsce i rodzaj prac, koszt inwestycji oraz liczbę bezrobotnych, ich kwalifikacje oraz czas przewidywanego zatrudnienia. Urząd po rozpatrzeniu wniosku zawierał z organizatorem umowę, określającą w szczególności liczbę bezrobotnych, ich kwalifikacje, okres zatrudnienia, rodzaj i miejsce wykonywanych prac oraz terminy i wysokość refundowanych z FP przez Urząd kosztów wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne, która nie przekraczała kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz 50% przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i składki na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia. Gdy roboty publiczne organizowane były w starostwach powiatowych i powiatowych urzędach pracy wniosek był przedstawiany do zaopiniowania przez Powiatową Radę Zatrudnienia.

Powyższe zasady spełniają przykładowe sprawdzone akta nr 17 , 30, 37, z których szczegółowo omówiono akta nr 30:

Muzeum Przyrody w Drozdowie w dniu 29.08.2003 r. złożyło do Urzędu wniosek o skierowanie bezrobotnych do wykonywania robót publicznych, który zarejestrowano pod  nr 87/03. W złożonym wniosku określono:

- szczegółowy zakres prac: prac pomocniczych w zakresie edukacji  ekologicznej i kulturalnej,

- ilość bezrobotnych: 1 osoba do zatrudnienia jako referent ,

- okres zatrudnienia : 4 miesiące,

- wykonawca inwestycji: Muzeum Przyrodnicze w Drozdowie.

Umowa Nr 81/2003 zawarta w dniu 29.08.2003 r. pomiędzy Starostą, reprezentowanym przez Kierownika Urzędu a Dyrektorem Muzeum określała między innymi, że :

-z bezrobotnym zostanie zawarta umowa na okres od dnia 1.09.2003 r. do dnia 31.12.2003 r. na realizację określonych we wniosku  prac,

-wnioski o refundację części wydatków poniesionych na wynagrodzenia i składki na ubezpieczenie społeczne należy składać w okresach miesięcznych, dołączając do nich kopie list płac, kopie list obecności, kopie dokumentów określających opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne, w terminie do 20-tego dnia następnego miesiąca za miesiąc, za który przysługuje refundacja.

- Starosta zobowiązał się do zwrotu części kosztów poniesionych na wynagrodzenia i nagrody do kwoty 800 zł w przeliczeniu na pełny etat oraz składek na ubezpieczenie w wys. 17,23% od w/w kwoty w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku.

W kontrolowanych aktach znajdują się: skierowanie z Urzędu oraz umowa zawarta przez organizatora robót z bezrobotnym, wnioski o refundację kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne, do których dołączono kopie list płac, list obecności, dokumentów potwierdzających opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne. Wnioski o refundację są sprawdzane pod względem formalnym, rachunkowym i merytorycznym przez upoważnionych pracowników Urzędu, o czym świadczą adnotacje w aktach. Refundacji  dokonywano:

 

Wniosek za m-c

Data wpływu wniosku

Należna kwota ( zł)

Data przelewu

wrzesień

13.10.03r.

937,84

20.10.03r.

październik

4.11.03r.

937,84

19.11.03r.

listopad

4.12.03r.

937,84

8.12.03r.

 

W dniu 27.11.03 r. Muzeum złożyło wniosek o zaliczkę w kwocie 937,84 zł na poczet wynagrodzenia i składki na ubezpieczenie społeczne za grudzień 2003 r. Wniosek organizatora robót publicznych został rozpatrzony pozytywnie. 

 

 

IV. Realizacja  szkoleń  przez Urząd.

 Ustalono, że zadania  będące przedmiotem kontroli realizowane są w Dziale Rynku Pracy.

 Na podstawie dokumentacji "PUP.RP-9416 -Analizy i sprawozdania dotyczące szkoleń 2003r."ustalono, że w planie szkoleń na 2003 r. przewidziane były zarówno szkolenia indywidualne , jak i grupowe. Opracowane zostały też Kryteria - preferencje rekrutacji na szkolenia w Powiatowym Urzędzie pracy w Łomży, które  przedstawiono do zatwierdzenia Powiatowej Radzie Zatrudnienia na posiedzeniu w dniu 11  lutego 2003 r.  Jednakże z uwagi na fakt, że  analizy lat ubiegłych wskazywały na większe zainteresowanie osób bezrobotnych formą szkolenia indywidualnego niż grupowego  ustalono, że w 2003 r. Urząd  kierować będzie zainteresowanych  na szkolenia indywidualne,  tzn. osoby bezrobotne będą kierowane na szkolenia po przedstawieniu pisemnego zapewnienia zatrudnienia od pracodawcy ze wskazaniem osoby i kierunku szkolenia oraz podpisaniu trójstronnej umowy szkoleniowej. Kryteria podane były do publicznej wiadomości na tablicy ogłoszeń w siedzibie budynku Urzędu , o czym świadczy adnotacja  z dnia 11.02. 2003 r. sporządzona na dokumencie.

Z informacji uzyskanych od Pani Marii Ostrowskiej - starszego specjalisty powiatowego wynika, że w 2003 r.Urząd skierował  w ramach szkoleń indywidualnych  na różnego rodzaju kursy ogółem 120 osób bezrobotnych  w  tym 12 osób niepełnosprawnych. Zainteresowani szkolili się głównie w zakresie: prawa jazdy kierowców wózków jezdniowych z napędem silnikowym, operator koparko-ładowarki, operator zagęszczarek i ubijarek wibracyjnych, kurs pilarzy, palacz kotłów parowych księgowy magazynier, szkolenie pracowników ochrony fizycznej w zakresie licencji I stopnia .

Oceny prawidłowości realizacji szkoleń przez Urząd dokonano na podstawie dokumentacji    
z
kursu " Palacz c.o."  Nr PUP -RP- 9415/32.

W aktach znajduje się umowa na zorganizowanie kursu  zawarta w dniu 22.10.2003 r.  między Starostą Łomżyńskim, Ośrodkiem Szkolenia Zawodowego w Łomży oraz pracodawcą , który  zamierzał zatrudnić osobę bezrobotną, tj. Spółdzielnią Mieszkaniową Lokatorsko  - Własnościową w Nowogrodzie. Przedmiotem umowy było zorganizowanie szkolenia dla      1 osoby bezrobotnej celem uzyskania kwalifikacji w zawodzie "palacz co" skierowanego przez Urząd. Ponadto w aktach znajduje się karta kandydata na szkolenie podpisana przez doradcę zawodowego, skierowanie na szkolenie, karta kontroli obecności uczestnika kursu -podpisana przez dyrektora Ośrodka  Szkoleniowego.

Uczestnikowi  kursu  po jego zakończeniu  wydane zostało stosowne  świadectwo kwalifikacyjne Nr 062/Ł/03 z dnia 20.11.2003 r. uprawniające do zajmowania się eksploatacja urządzeń , instalacji i sieci na  stanowisku obsługi pieca co.

Z rachunku  Nr 1999/2003 wystawionego przez jednostkę szkolącą wynika, że koszt kursu wyniósł 476 zł .

Kontrolujące nie wnoszą zastrzeżeń w zakresie tematyki realizacji szkoleń przez Urząd.

V. Wydawanie  decyzji  dotyczących   odraczania    terminu    spłaty ,  rozłożenia    na   raty   lub    umorzenia   części  albo   całości   nienależnie   pobranego   świadczenia  lub pożyczki  udzielonej   z    Funduszu   Pracy.

Zagadnienia będące przedmiotem kontroli  realizowane są w Dziale Ewidencji  i Świadczeń.

 

W oparciu o przedstawioną  dokumentację  ustalono, iż  w  badanym  okresie 3 bezrobotnym dokonano zwrotu nienależnie pobranych świadczeń,  z tego 1 osoba  bezrobotna  zwróciła świadczenie  na konto  Urzędu,  a  za 2 osoby  zwrócił  ZUS.

Z analizowanych akt wynika, iż we wszystkich  przypadkach Urząd w oparciu o wymagane dokumenty w stosownych decyzjach przyznał osobom  status  osoby bezrobotnej oraz  prawo do zasiłku.  Po uzyskaniu informacji o pobraniu przez bezrobotnego nienależnego zasiłku, dodatku szkoleniowego, stypendium, zasiłku przedemerytalnego, świadczenia przedemerytalnego, innych nienależnie pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia finansowanych  z  Funduszu   Pracy,  Urząd  wszczynał postępowanie, o czym powiadamiał na piśmie zainteresowanego. W stosownej decyzji orzekał m.in. o obowiązku zwrotu nienależnie pobranego świadczenia pieniężnego.

Poniżej przedstawiono szczegółowy opis procedury dotyczącej zwrotu nienależnie pobranego świadczenia pieniężnego i  zwrotu  przez ZUS :

-  Osoba ( nr karty 41686) pobierała   zasiłek  dla  bezrobotnych  od  dnia  21.10.2002 r.  W  dniu  28.11.02.2002 r. Starosta orzekł  o  utracie  statusu  osoby  bezrobotnej  z  powodu nieusprawiedliwionego niestawiennictwa w dniu wyznaczonym  przez Urząd. W dniu 29.11.2002r. Urząd  otrzymał  zaświadczenie  informujące,    osoba przebywa  w  zakładzie karnym. W  związku  z  powyższym Starosta wydał decyzję o utracie statusu osoby bezrobotnej i prawa do zasiłku z dniem 21.10.2003r., gdyż z tym dniem przestał spełniać warunki osoby bezrobotnej oraz zwrocie nienależnie pobranego zasiłku za okres od 21.10-3.11.2002 r.w wysokości 166,00 zł.

- Osoba ( nr karty-28300) pobierała zasiłek dla bezrobotnych od dnia 27.06.2003 r.  W  dniu  18.11.2003 r.  do Urzędu wpłynęło pismo  ZUS, informujące,    Sąd  przywrócił prawo  do  renty.  W związku  z  powyższym w dniu  1.12.2003r. Urząd wydał decyzję  Nr 245/03 uchylającą  decyzję Starosty Łomżyńskiego z  dnia  27.06.2003 r. orzekającą o: uznaniu osoby z dniem 27.06.2003 r. za osobę bezrobotną i przyznaniu jej prawa do zasiłku od dnia 5.07.2003r., jednocześnie orzekł o nie uznaniu strony za osobę bezrobotną z dniem 1.06.2003 r. z powodu nabycia prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy oraz o zwrocie  nienależnie  pobranego  świadczenia dla bezrobotnego za okres, za który przyznano rentę w  kwocie  1643,69 zł.

Do prowadzonej dokumentacji i stosowanych procedur przy wydawaniu decyzji dotyczących obowiązku zwrotu  nienależnie  pobranego zasiłku, dodatku szkoleniowego, stypendium, zasiłku przedemerytalnego, świadczenia przedemerytalnego, innych nienależnie pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia finansowanych z Funduszu   Pracy kontrolujące nie wnoszą zastrzeżeń.

 

Tematyka dotycząca umarzania  pożyczki udzielanej z FP realizowana jest w Dziale Rynku Pracy.

Ustalono, iż w 2003 r. w Powiatowym Urzędzie Pracy w Łomży umorzono
6  pożyczek
,  z których 4  udzielono na  prowadzenie  działalności  gospodarczej  w  zakresie   usług i  2 na  prowadzenie  działalności  gospodarczej  w  zakresie   produkcja okien   na  łączną  kwotę  86, 300zł.

Umarzanie pożyczek dokonywane  było w Urzędzie w  oparciu  o Kryteria przyznawania i   umarzania pożyczek  z Funduszu Pracy, zatwierdzone w dniu 11.02.2003 r. przez Powiatową  Radę  Zatrudnienia.

Kontrolujące ustaliły, że  w  Urzędzie do udzielania  pożyczek  powołano Zarządzeniem  Nr 8/3 z  dnia  23.04.2003 r.  Komisję rozpatrującą wnioski o  udzielenie  pożyczek  z  FP  na  rozpoczęcie  działalności  gospodarczej  i  utworzenie  nowych  miejsc  pracy  w  składzie  3  przedstawicieli PUP, przedstawiciel Prezydenta i przedstawiciel  Starosty.

W  każdych  kontrolowanych  aktach  znajdowały   się:

1.wniosek osoby bezrobotnej o udzielenie pożyczki na rozpoczęcie działalności  gospodarczej zawierający :  dane  osobowe,  nr  ewidencyjny  z  rejestru  osób  bezrobotnych,  stan  majątkowy , kalkulację  przewidywanych  wydatków   związanych  z  uruchomieniem  działalności  gospodarczej  w  ramach  uzyskanej  pożyczki, szczegółową  specyfikację  i  harmonogram  zakupów , przewidywane  koszty  prowadzenia  działalności  i  planowane  dochody, proponowany  okres  karencji  oraz  formę   zabezpieczenia  pożyczki, opinia  banku  o możliwości udzielenia pożyczki ubiegającemu się bezrobotnemu.

2. pismo, informujące wnioskodawcę o przyznaniu pożyczki.,

3. pisemna  umowa  pożyczki  zawierająca, m.in: kwotę pożyczki, okres spłaty, okres  karencji, rodzaj  działalności  gospodarczej,  przeznaczenie  pożyczki , zapis  o  możliwości  umorzenia pożyczki w wysokości do 50 % kwoty  udzielonej,   pod  warunkiem  prowadzenia  zgłoszonej działalności  przez 24 m-ce, termin  udokumentowania   rozpoczęcia  działalności, formę  zabezpieczenia   udzielonej  pożyczki.

  4.wniosek  o  umorzenie  części  udzielonej  pożyczki   złożony  przez  pożyczkobiorcę    wraz z  zaświadczeniami z Urzędu  Skarbowego i ZUS potwierdzającymi  prowadzenie  działalności  przez  24  miesiące.

5 sprawozdanie  z  kontroli  przeprowadzonej  przez  pracownika  Urzędu  dotyczącej  realizacji  warunków  umowy    przez  pożyczkobiorcę.

6. decyzję  Urzędu  o  umorzeniu    udzielonej  pożyczki.

 

Szczegółowej analizy dokonano na podstawie  dokumentów  zarejestrowanych pod poz. 5 Rejestru.

Akta  te  zawierają  wniosek  z  dnia 07.09.2000 r. o  udzielenie  pożyczki  w  wysokości  30 000 zł  na prowadzenie działalności gospodarczej - wypożyczalnia sprzętu  budowlanego  i  ogrodniczego. Ze względu na brak środków finansowych Urząd  w dniu 23.04.2001r.poinformował,    wniosek  został  zaakceptowany  pozytywnie. Z  bezrobotnym została  zawarta umowa   Nr  5/01  z  dnia  18.07.01r.  o  udzieleniu   pożyczki  w  wysokości  30 000 zł  na   okres   48 m-cy.  Formą  zabezpieczenia  pożyczki  była  hipoteka  na  nieruchomości  (wpis  do  księgi  z dnia 20.07.2001r.).   W  terminie  określonym  w  Umowie   pożyczkobiorca   dostarczył  do  Urzędu  zaświadczenie  o  wpisie  do  ewidencji  działalności  gospodarczej   świadczące  o rozpoczęciu  działalności  zgodnie  z  zawartą  umową  oraz zestawienie dokonanych zakupów w ramach udzielonej kwoty pożyczki. Pracownik Urzędu trzykrotnie w dniach:  20.09.2001r., 23.12.2001r. i  29.09.2003r. przeprowadził  kontrolę w miejscu prowadzenia działalności  gospodarczej, w  wyniku której uzyskano potwierdzenie, że  działalność oraz spłata rat pożyczki  była  prowadzona  zgodnie z umową.

Wniosek  o  umorzenie części  pożyczki złożony został w dniu  29.09.03 r., tj. po  24  miesiącach prowadzenia działalności, wraz z zaświadczeniami z US i ZUS, potwierdzającymi  prowadzenie  działalności  określonej  w  umowie.

Na  podstawie   decyzji z  dnia  29.09.2003 r.  wydanej z  upoważnienia  Starosty  przez  Kierownika  Urzędu  umorzona  została pożyczka   w   kwocie  15.000 zł,  co  stanowi  50 %  udzielonej  pożyczki . 

Nie wniesiono uwag do kontrolowanej tematyki.

 

VI. Wydawanie innych decyzji w sprawach dotyczących zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu na podstawie innych ustaw.

 

      Zagadnienia będące przedmiotem kontroli  realizowane są w Dziale Finansowo- Księgowym.

Kontrolującym przedstawiony  został  Rejestr  Składki rolnicze, w którym figuruje 12 pozycji. Z  przedstawionej do kontroli dokumentacji wynika, że  w 2003 r. na podstawie art. 38, art. 39 i  art. 40 ustawy  z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu  wydanych zostało 10 decyzji o pokryciu składki na ubezpieczenie społeczne rolników z Funduszu Pracy oraz 2 decyzje o odmowie pokrycia z FP składek na ubezpieczenie społeczne rolników. 

 Szczegółowej analizy prawidłowości wydawania decyzji dokonano na podstawie dokumentacji z poz. 10 Rejestru. Ustalono, że osoba  ubiegająca się o pokrycie składki  na ubezpieczenie społeczne rolników  złożyła w dniu 21.10.2003 r. wniosek wraz z  niezbędnymi załącznikami:

- świadectwo pracy  z dnia  31.08.2003 r. stwierdzające, że stosunek pracy rozwiązany został  z przyczyn dotyczących zakładu pracy   zakładu,

- decyzję  KRUS- Oddział Łomża  o podleganiu ubezpieczeniu z dnia 13.10.2003 r,.

- nakaz płatniczy  z Urzędu Gminy  Pątnica  o wysokości  podatku,

- dowód zapłaty z KRUS na kwotę  222,80 zł ( ustaloną na podstawie Obwieszczenia Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego - MP Nr 38, poz.606 z 2003 r.),

- decyzja Powiatowego Urzędu Pracy z dnia 21.10.2003 r. że zainteresowana nie może być uznana za osobę bezrobotną .

Na podstawie złożonej dokumentacji Urząd uznał, że zainteresowana spełnia warunek wynikający z art.38 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, natomiast nie spełnia jednego z warunków wymienionych w art. 40 ustawy do uzyskania finansowania składek na ubezpieczenie społeczne rolników, a mianowicie wynagrodzenie stanowiące podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne i FP  otrzymywała w okresie krótszym niż  wymaganym  365 dni, ponieważ w tym okresie przebywała na urlopie wychowawczym  i otrzymywała  stosowne świadczenie z ZUS.

W związku z faktem ,że świadczenia pobieranego z ZUS nie można zakwalifikować jako wynagrodzenia Urząd wydał w dniu 29.10.2003 r. decyzję orzekającą o odmowie pokrycia z FP składek na ubezpieczenie społeczne rolników.

 

Kontrolujące nie stwierdziły uchybień w zakresie wydawania decyzji o pokryciu składki na ubezpieczenie społeczne rolników z Funduszu Pracy.

 

VII. Prawidłowość refundowania  wynagrodzeń  i  składek  na  ubezpieczenie  społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych na  podstawie  umowy  o  pracę  w  celu  przygotowania  zawodowego .

 

Zadania z w/w zakresu realizowane są w Dziale  Finansowo-Księgowym.

Rejestr wniosków i zawartych umów prowadzony jest w formie elektronicznej w systemie PULS. Z analizy kontrolowanych akt wynika, że pracodawcy zatrudniający młodocianych pracowników składali w Urzędzie wnioski  o refundację wraz z wymaganymi załącznikami osobiście, bądź za pośrednictwem organizacji zrzeszającej pracodawców. Urząd po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku zawierał z pracodawcą umowę, w której określano warunki refundacji. Następnie na wniosek pracodawców (wraz z załączanymi dokumentami potwierdzającymi wypłatę wynagrodzeń młodocianym i przekazanie wymaganych składek do ZUS) Urząd dokonywał refundacji.

W II półroczu 2003 r. zawarto 22 umowy z pracodawcami o refundację wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne zatrudnionych młodocianych oraz  1 umowę z Cechem Rzemiosł Różnych obejmującą 35 pracodawców. Z młodocianymi zawierane były umowy w celu przygotowania w następujących zawodach : kucharz, sprzedawca, cukiernik, fryzjer, piekarz, monterów instalacji sanitarnych.

Stosowane procedury oceniono na losowo wybranych akta o nr 86/2003,7/2003, 2/2003, z których omówiono szczegółowo akta 2/2003.

Pracodawca, celem uzyskania refundacji ze środków FP wynagrodzeń wypłacanych
2 młodocianym pracownikom oraz składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanych wynagrodzeń złożył w dniu 11.09.2003 r.wniosek, zawierający m.in.:

-dane pracodawcy,

-oświadczenia o zatrudnianiu w dniu składania wniosku 5 osób,

-numer identyfikacji podatkowej NIP,

-zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,

- dane młodocianych, których dotyczy wniosek,

- informację o otrzymanej przez pracodawcę wysokości pomocy publicznej .

Do wniosku dołączył kopie dyplomu mistrzowskiego i zaświadczenia o ukończeniu kursu pedagogicznego przez prowadzących przygotowanie zawodowe młodocianych.

Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku zawarto z pracodawcą w dniu 29.10.2003 r. umowę
Nr 2/2003 o zatrudnieniu w ramach umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego 2 młodocianych  pracowników w zawodzie kucharza na okres od 1.09.2003 r. do 31.08.2005 r., w której wynika że refundacja wypłacona zostanie w terminie 30 dni po złożeniu przez pracodawcę  wniosku wraz  z  kopiami list płac, list obecności, deklaracji rozliczeniowych i dowodów wpłat na ZUS.

Refundacji wypłaconych kwot w 2003 r.dokonywano:

 

Wniosek za m-c

Data wpływu wniosku

Należna kwota ( zł)

Data przelewu

wrzesień

5.11.03r.

200,79

28.11.03r.

październik

21.11.03r.

200,79

28.11.03r.

listopad

17.12.03r.

200,79

18.12.03r.

grudzień

21.01.04r.

200,79

22.01.04r.

 

W zakresie kontrolowanej dokumentacji uwag nie wniesiono.

VIII. Udzielanie pomocy bezrobotnym i innym osobom poszukującym pracy w znalezieniu pracy, a także pracodawcom w pozyskiwaniu pracowników .

     Powyższe zagadnienie realizowane jest w Dziale Rynku Pracy, w którym podejmowane  działania na rzecz pomocy w znalezieniu pracy bezrobotnym, jak również pracodawcom w pozyskaniu pracowników.

Pośrednicy oferty pracy pozyskiwali poprzez bezpośredni kontakt z pracodawcami w czasie wizyt w zakładach pracy. Część wolnych miejsc pracy została zgłoszona do Urzędu telefonicznie lub osobiście przez pracodawców. W czasie wizyt w zakładach pracy upowszechniano jednocześnie informacje o usługach świadczonych przez Urząd. W celu przyspieszenia realizacji zgłoszonej oferty pracy podawano informację do lokalnych środków masowego przekazu.

Do Urzędu wpłynęły oferty od pracodawców z: Francji, Niemiec, Belgii, Hiszpanii, Włoch  w następujących zawodach: piekarz/cukiernik, rzeźnik, wykwalifikowany pracownik budowlany: murarz, monter konstrukcji wszystkich płyt gipsowo- kartonowych, cieśla, stolarz  meblowy, dekarz, pielęgniarka, technik analityki medycznej, lekarz medycyny wszystkich różnych specjalizacjach wszystkich bez specjalizacji, fizykoterapeuta, pracownik fizyczny w rolnictwie, kucharz, kelner, woźny, zmywacz, tancerz, frezes, monter materiału izolacyjnego, kierowca ciężarówki, spawacz, operator maszyn do obróbki mięsa, recepcjonista,  inżynier  elektryk, technik elektromechanik, technik automatyki przemysłowej.

W omawianym okresie Urząd zorganizował 12 giełd pracy, w których uczestniczyło 179 osób bezrobotnych. W 2003r. do PUP wpłynęło ogółem 1838 ofert, oraz wydano 53 zaświadczenia o zatrudnieniu za granicą.

Ponadto  Urząd w  kwietniu uczestniczył w targach pracy organizowanych przez:

-  CEiP, OHP pod hasłem "Unia Europejska - Szansa - Młodzieży", gdzie była możliwość zapoznania się z aktualnymi ofertami pracy dotyczącymi możliwości podejmowania pracy i nauki w krajach Unii Europejskiej,

- Wyższą Szkołę Zarządzania i Przedsiębiorczości, gdzie przedstawiono aktualne oferty pracy zgłaszane do PUP,  jak również informowano o usługach świadczonych przez Urząd.  Osoby uczestniczące w targach miały również możliwość zapoznania się z funkcjonującą ogólnopolską bazą ofert pracy.

W 2003r pośrednik pracy Urzędu złożył 893 wizyty w zakładach funkcjonujących na terenie działania PUP, w wyniku których wizyt pozyskano 611 ofert pracy od podmiotów  zajmujących się handlem, produkcją oraz  budownictwem.  Ogółem  z PUP współpracuje  1464 zakładów pracy.

IX. Podejmowanie i realizacja działań zmierzających do ograniczenia bezrobocia i jego negatywnych skutków.

Urząd w 2003 r. podejmował szereg przedsięwzięć zmierzających  do ograniczenia bezrobocia i jego negatywnych skutków tj:

ˇ        współpracował w okresie lipiec-grudzień 2003r. z Fundacją Naukową CASE Centrum Analiz Społeczno- Ekonomicznych w Warszawie w opracowaniu projektu "Model powiatowego rynku pracy. Projekt pilotażowy na terenie powiatu oraz miasta" finansowego z funduszy  PHARE ACCESS 2000,

ˇ        organizował w lipcu 2003 r. spotkania dotyczącego projektu "Szkolenia dla pracowników MSP, województwo podlaskiego" w ramach programu PHARE 2000 Spójność Społeczna i Gospodarcza,

ˇ        brał udział w okresie sierpień- grudzień 2003r. w pracach Zespołu Zadaniowego ds. Zarządzania Projektami w ramach realizowanego przez Powiat Łomżyński Programu Rozwoju Instytucjonalnego: Katalog usług urzędu w Ramach Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich,

ˇ        współudział w listopadzie 2003 r. w pracach nad opracowaniem Strategii Zrównoważonego Rozwoju powiatu do 2015r. realizowanego w ramach Programu Rozwoju Instytucjonalnego Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich w zakresie realizacji poniższych celów strategicznych w zakresie dostosowania kształcenia do potrzeb rynku pracy, wspierania we wszystkich możliwych formach miejscowych przedsiębiorców w podejmowaniu inwestycji tworzeniu stałych miejsc pracy,

ˇ        współudział we wrześniu 2003 r. w realizacji zadania "Zarządzanie projektami i pozyskiwanie funduszy w skali ponadregionalnej",

ˇ        analizował sytuację  na lokalnym rynku pracy do zdiagnozowania środowiska osób niepełnosprawnych  "Program wyrównania różnic między regionami".

ˇ        wydawał zaświadczenia  i udzielał informacji o liczbie bezrobotnych w miastach i gminach do realizacji Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich i  SAPARD,

ˇ        dokonywał  analizy strukturalnych cech popytu na pracę oraz podaży w regionie oraz perspektyw rozwoju, szanse i zagrożenia dla lokalnego rynku pracy.

X. Pozyskiwanie i gospodarowanie środkami finansowymi na realizację zadań z zakresu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji rynku pracy.

 

Finansowanie  aktywnych  form przeciwdziałania bezrobociu realizowane było w ramach limitów przyznawanych przez MGPi PS. Pierwszy  limit PUP  otrzymał  w  marcu 2003 r.na  finansowanie  programów aktywnego zwalczania bezrobociu w kwocie 3.239.400 w tym 1.100.000 na finansowanie wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne pracowników młodocianych, zatwierdzony uchwałą nr 2/03 przez Powiatową Radę Zatrudnienia z dnia 17.04.2003 r. W związku ze zwiększeniem zadań do realizacji korekcie uległ limit środków z FP, co zostało pozytywnie zaopiniowane przez Powiatową Radę Zatrudnienia w Uchwale Nr 4/03 z dnia 16.07.2004r. - limit ogółem określono w wysokości 4.195.900 . W wyniku kolejnych zmian na dzień 27.11.2003r. limit środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu wyniósł 4.375.900. Podział został zatwierdzony uchwałą Nr5/03 Powiatowej Rady Zatrudnienia.

Do  31grudnia  2003 r. Urząd otrzymał łącznie 4. 975,9 tys. zł na finansowanie programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu i młodocianych.

Podział  powyższej  kwoty na  poszczególne  formy  aktywne i młodocianych  kształtował  się następująco:

ˇ        szkolenia  i  przekwalifikowania                                   112,9 tys. zł,

ˇ        prace  interwencyjne                                                   770,0 tys. zł,

ˇ        roboty  publiczne                                                        1.259,0 tys. zł,

ˇ        aktywizacja  absolwentów                                          1.45,0 tys. zł,

ˇ        pożyczki                                                                     784,0 tys. zł,

ˇ        młodociani                                                                  600,0 tys. zł.

Powyższe  środki FP przeznaczono na: przeszkolenie 111 bezrobotnych, zorganizowanie 369 miejsc pracy w ramach prac interwencyjnych, 289 miejsc pracy w ramach robót publicznych, objęto aktywizacją  453 absolwentów, udzielono pożyczek dla 21 osób. Ogółem objęto 1243 osób  aktywnymi formami przeciwdziałaniu bezrobociu.

 

XI. Współdziałanie z powiatowymi radami zatrudnienia w zakresie ograniczenia bezrobocia i jego negatywnych skutków, a w szczególności rozdziału i wykorzystania środków Funduszu Pracy.

 

Z przedstawionej do kontroli dokumentacji wynika ,że kierownik Urzędu  w ramach współpracy z powiatową radą zatrudnienia uczestniczył w 2003 r. w 3 posiedzeniach w dniach: 16 lipca,  27 listopada, 19 grudnia .Przedmiotem obrad była m.in.:

- sytuacja na lokalnym rynku pracy,

-wydatkowanie środków FP na aktywne  formy przeciwdziałania bezrobociu ,

-wnioski w sprawie zatrudnienia w Starostwie Łomżyńskim  7 osób bezrobotnych w ramach robót publicznych na okres 1 roku,

-zaopiniowanie wniosków Dyrekcji  Zespołu Szkół -Mechanicznych i Ogólnokształcących w  Łomży  oraz  Marianowie o kierunkach kształcenia.

 

XII. Opracowywanie analiz, ocen i sprawozdań dotyczących problematyki zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu w powiecie na potrzeby wojewódzkiego urzędu pracy oraz powiatowej rady zatrudnienia.

 

 Powiatowy Urząd Pracy w Łomży na rzecz Wojewódzkiego Urzędu Pracy przygotowuje następujące sprawozdania:

- MELDUNKI dotyczące powiatowego rynku pracy,  w mieście Łomży i powiecie łomżyńskim , z których jeden przedstawia poziom bezrobocia na 15 dzień roboczy, a drugi na koniec danego miesiąca.

- SPRAWOZDANIA MPiPS - 01 o rynku pracy sporządzone na koniec każdego miesiąca oraz załączniki do tych sprawozdań sporządzone kwartalnie, półrocznie i rocznie.

- INFORMACJE  miesięczne przedstawiające sytuację powiatowego rynku pracy na koniec każdego kwartału.

Ponadto w 2003r. Urząd opracował "Analizę sytuacji na lokalnym rynku pracy do projektu finansowanego przez MSZ Danii dotyczącego młodzieży i długotrwale bezrobotnych - pod projekty finansowane przez Europejski Fundusz Społeczny" .

XIII. Inicjowanie i realizacja przedsięwzięć mających na celu rozwiązywanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, zwalnianych grup pracowników z przyczyn dotyczących pracodawcy.

Zagadnienia dotyczące zwolnień grupowych realizowane są w Dziale Rynku  Pracy.

Kontrolującym przedstawiony został  Rejestr Zwolnień Grupowych , z którego wynika, że w 2003r. zamiar dokonania zwolnień grupowych ogółem 194 pracowników zgłosiło 16 zakładów pracy, w tym 13  zakładów sektora publicznego i 3 zakłady sektora prywatnego.

Szczegółowej analizie poddano dokumentację zakładu pracy  DAR- MAR sc w Łomży, który w dniu 23.09.2003 r. zgodnie z art. 3  ustawy z dnia 13 marca 2003 r. (Dz.U. Nr. 90, poz 6064) zgłosił do Urzędu, nie później niż na 45 dni przed terminem dokonywania wypowiedzeń  o zamierzonym zwolnieniu grupowym 10 pracowników za 3-miesięcznym okresem wypowiedzenia od 30.09 - 31.12 2003 r. Zawiadomienie zawiera:  nazwę i adres zakładu pracy, liczbę pracowników przewidzianych do zwolnienia, orientacyjny termin wręczania wypowiedzeń. W aktach znajduje się także pismo  Urzędu z dnia 1.10.2003 r. informujące pracodawcę o możliwości zapewnienia pomocy osobom zwalnianym przez " Grupę wczesnej interwencji", która  funkcjonuje w Urzędzie. Zadaniem grupy jest udzielanie pomocy osobom zwalnianym w ramach zwolnień grupowych , w tym udzielanie informacji dotyczących:

- możliwości uzyskania prawa do zasiłku i innych świadczeń z FP,

-możliwości przekwalifikowania celem uzyskania nowego zatrudnienia.,

-świadczeń pracowniczych z ubezpieczenia społecznego,

- uzyskanie pomocy społecznej.

W 2003 r. Urząd dwukrotnie uczestniczył w spotkaniach  ze zwalnianymi pracownikami: w dniu 2.01.2003 r. - w przedsiębiorstwie PKS w Łomży oraz w dniu 7.04.2003 r. w "Browarze Łomża", podczas których pracownicy dodatkowo informowani byli o możliwości skorzystania z bezpłatnych szkoleń zawodowych ramach programu PHARE.

 

Nie wniesiono  uwag do kontrolowanej problematyki.

 

Niniejszy protokół sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach, z których 1 otrzymał    Pan Mieczysław Bieniek - Kierownik Powiatowego Urzędu Pracy w Łomży.

 

Jednocześnie   Kierownika   Urzędu   poinformowano   o :

1. przysługującym   prawie  zgłoszenia  zarządzającemu   kontrolę pisemnych  wyjaśnień  co do  zawartych  w  protokole  ustaleń  -   w   ciągu   7  dni   od  dnia  podpisania protokołu.

2. przysługującym  prawie  odmowy  podpisania  protokołu  z  kontroli z  jednoczesnym  obowiązkiem  złożenia  pisemnych  wyjaśnień  co  do  przyczyny  odmowy.

 

Kierownik

Powiatowego Urzędu Pracy

w  Łomży

Mieczysław Bieniek

 

 

Główny  Księgowy

Hanna Huszcza

Białystok,  25 maja  2004r.

           Przeprowadzający kontrolę :

 

   Elżbieta Czurak - kierownik  Oddziału Służb Zatrudnienia, 

   Ludmiła Borowik   - st. inspektor wojewódzki,

   Małgorzata Czerniawska  - starszy inspektor,

   Renata Krzyżewska -  st. inspektor wojewódzki,

   Irena Szaruta - st. inspektor wojewódzki.

 


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  09.06.2004 00:00:00
Data publikacji:  09.06.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  09.06.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl