Białystok 3 czerwca 2004 r.
PS.II.9111-5/04
Pan
Mieczysław Bieniek
Dyrektor
Powiatowego Urzędu Pracy
w Łomży
Na podstawie art.
15 pkt 2
ustawy z dnia 5 czerwca 1998
r. o administracji rządowej w
województwie ( tekst jednolity
Dz. U. z 2001 r. Nr
80, poz. 872 )
zespół kontrolny Oddziału Służb
Zatrudnienia Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku skontrolował
w dniach 10-13.05.2004 r. Powiatowy Urząd
Pracy w Łomży, zwany
dalej "Urzędem".
Kontrola
dotyczyła
przestrzegania przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o
zatrudnieniu i przeciwdziałaniu
bezrobociu (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz.
514 z
późn.zm.). Wyniki kontroli zostały przedstawione w protokóle podpisanym w dniu 25.05.2004 r.
przez kierownika jednostki
kontrolowanej.
W
zakresie tematyki prawidłowości ustalania prawa do zasiłku dla bezrobotnych oraz świadczenia
przedemerytalnego ustalono, że przestrzegany był wymóg składania kompletu
dokumentów wymaganych
Rozporządzeniem MP i PS z dnia 28
lutego 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia rejestracji i
ewidencji bezrobotnych oraz innych osób poszukujących pracy (Dz.U.Nr 25,
poz.132). Prawidłowo
badano wszystkie warunki określone w ustawowej definicji osoby bezrobotnej i
prawidłowo ustalano, w zależności od posiadanego stażu pracy wysokość zasiłku
oraz długość okresu jego pobierania. Również w zakresie przyznawania świadczeń przedemerytalnych
nieprawidłowości nie stwierdzono. W teczkach znajduje się dokumentacja
potwierdzająca długość posiadanego przez osobę zarejestrowaną okresu
uprawniającego do emerytury, kwestionariusz dotyczący okresów składkowych i nie
składkowych, wniosek o ustalenie wysokości emerytury, decyzja ZUS ustalająca
jej wysokość,
oświadczenie zarejestrowanego o nie podleganiu ubezpieczeniu
zdrowotnemu z innego tytułu.
Poddana analizie dokumentacja
oraz wydane decyzje administracyjne w kontrolowanym przedmiocie uchybień i naruszenia prawa nie
wykazują.
W 2003 r. do Urzędu wpłynęło
31 odwołań skierowanych do Wojewody Podlaskiego, z których 18 zostało przekazanych do
rozpatrzenia organowi II instancji, 3 odwołania zostały wycofane przez stronę. Natomiast w pozostałych 10 przypadkach starosta skorzystał z prawa
uchylenia własnej decyzji w całości - w
9 sprawach i w części - w 1
przypadku w trybie art. 132 k.p.a.
Do
kontrolowanej dokumentacji
i stosowanych procedur nie
wniesiono zastrzeżeń.
Będące przedmiotem kontroli zagadnienia
z zakresu prowadzenia poradnictwa zawodowego, informacji zawodowej dla
bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy oraz inicjowania i wspierania
działalności klubów pracy
również nie budzą zastrzeżeń. Doradcy zawodowi posiadają
przygotowane zbiory informacji zawodowej, tj. teczki informacji o
zawodach, klasyfikację zawodów, filmy
o zawodach, program
komputerowy " Doradca 2000
", ulotki o
zawodach, broszury.
W
okresie objętym kontrolą z informacji indywidualnych
skorzystało 95 osób. Natomiast w ramach poradnictwa grupowego
odbyły się 53 spotkania
dla 1000 bezrobotnych, w tym 21
spotkań dla absolwentów w ramach programu "Pierwsza
Praca" oraz 32 spotkania dla nowo zarejestrowanych bezrobotnych.
W
zakresie tematyki
inicjowania i finansowania prac interwencyjnych, robót
publicznych ustalono, że w 2003 r. do
Urzędu wpłynęło 320 wniosków o
organizację prac interwencyjnych, z czego po rozpatrzeniu podpisano 249
umów na zatrudnienie 354 osób bezrobotnych, 1 wniosek rozpatrzono odmownie.
Natomiast w zakresie robót publicznych ustalono, że w 2003 r. wpłynęło 163
wnioski o organizację robót publicznych, z których pozytywnie oceniono 112
wniosków złożonych przez 38 pracodawców, odmownie rozpatrzono 9 wniosków. W oparciu o
zawarte umowy w ramach robót publicznych utworzono 281 miejsc pracy.
Organizatorami robót publicznych były: Urzędy Miejskie, Urzędy Gmin, Starostwo
Powiatowe, PUP oraz instytucje zajmujące się problematyką opieki zdrowotnej,
kulturą, sportem i oświatą i ekologią.
Refundacja
kwot następowała na wniosek pracodawcy, do którego dołączano kopie list płac, list obecności, deklaracji
rozliczeniowych ZUS oraz dowodów wpłat
składek na konto ZUS.
Nie
stwierdzono uchybień w
zakresie kontrolowanej dokumentacji.
Na
podstawie dokumentacji dotyczącej inicjowania i finansowania przez Urząd szkoleń ustalono, że
w 2003 r. Urząd skierował w ramach szkoleń indywidualnych na różnego rodzaju
kursy ogółem 120 osób bezrobotnych, w tym 12 niepełnosprawnych. Zainteresowani
szkolili się głównie w zakresie: prawa jazdy kierowców wózków jezdniowych z
napędem silnikowym, operator koparko - ładowarki, operator zagęszczarek i
ubijarek wibracyjnych, kurs pilarzy, palaczy kotłów parowych, księgowy,
magazynier, szkolenie pracowników ochrony fizycznej w zakresie licencji I stopnia.
Nie wniesiono zastrzeżeń w
zakresie tematyki realizacji szkoleń przez Urząd.
Kolejnym zagadnieniem poddanym kontroli była prawidłowość
wydawania decyzji dotyczących
odraczania terminu spłaty ,
rozłożenia na raty
lub umorzenia części
albo całości nienależnie
pobranego świadczenia lub pożyczki
udzielonej z Funduszu
Pracy. Urząd w oparciu o wymagane
dokumenty w stosownych decyzjach przyznał osobom status
osoby bezrobotnej oraz prawo do
zasiłku. Po uzyskaniu informacji o pobraniu przez bezrobotnego nienależnego
zasiłku, dodatku szkoleniowego, stypendium, zasiłku przedemerytalnego,
świadczenia przedemerytalnego, innych nienależnie pobranych świadczeń lub
kosztów szkolenia finansowanych z
Funduszu Pracy, Urząd
wszczynał postępowanie, o czym
powiadamiał na piśmie zainteresowanego. W stosownej decyzji orzekał o obowiązku
zwrotu nienależnie pobranego świadczenia pieniężnego.
W analizowanym okresie 3 bezrobotnych dokonało zwrotu nienależnie pobranych świadczeń, z tego 1 osoba bezrobotna
zwróciła świadczenie na
konto Urzędu, a za 2
osoby zwrócił ZUS.
Natomiast umarzanie pożyczek dokonywane było w
Urzędzie w oparciu o Kryteria
przyznawania i umarzania pożyczek z Funduszu Pracy, zatwierdzone przez
Powiatową Radę Zatrudnienia. W 2003 r. umorzono 6 pożyczek, z
których 4 udzielono
na rozpoczęcie działalności gospodarczej w zakresie usług i 2
na prowadzenie działalności
gospodarczej
w zakresie produkcji okien na łączną
kwotę 86,300 zł. Każdorazowo umorzenie pożyczki następowało na wniosek
pożyczkobiorcy po wnikliwej ocenie jego
sytuacji oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Powiatowej Rady Zatrudnienia.
Kontrolowana
dokumentacja nie budzi zastrzeżeń.
W
zakresie tematyki wydawania innych decyzji w sprawach dotyczących zatrudnienia
i przeciwdziałania bezrobociu na podstawie innych ustaw ustalono, że w 2003 r.
zostało wydanych 10 decyzji orzekających o pokryciu składki na ubezpieczenie społeczne
rolników z Funduszu Pracy oraz 2 decyzje
odmowne. Na podstawie przedstawianej przez wnioskujących dokumentacji Urząd
każdorazowo ustalał, czy nie są oni uprawnieni do zasiłku dla bezrobotnych i czy
objęci zostali ubezpieczeniem
społecznym rolników.
Nie
stwierdzono uchybień w
tym zakresie.
W
trakcie czynności kontrolnych analizie poddano również prawidłowość
refundowania przez Urząd wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne
młodocianych pracowników zatrudnionych na podstawie umowy
o pracę w
celu przygotowania zawodowego. W II półroczu 2003 r. Urząd
zawarł 22 umowy z pracodawcami o refundację oraz 1 umowę z Cechem Rzemiosł Różnych obejmujących
53 pracodawców.
Na wniosek pracodawców wraz z dokumentami
potwierdzającymi wypłatę wynagrodzeń młodocianym i przekazanie wymaganych składek do ZUS - Urząd
dokonywał refundacji.
W
zakresie kontrolowanej tematyki zastrzeżeń nie wniesiono.
Informując o powyższym uprzejmie proszę o
wykorzystanie wyników kontroli
w dalszej pracy Urzędu.
Do wiadomości: Z
up. Wojewody Podlaskiego
1. Starosta Powiatu Łomżyńskiego Andrzej
Kozłowski
2. Wydział Prawny
i Nadzoru Dyrektor
Wydziału Polityki Społecznej
3. a/a.