Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
33932372   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola kompleksowa Powiatowego Urzędu Pracy w Łomży. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

Wystąpienie pokontrolne
Autorzy: Elżbieta Czurak,
Białystok 3 czerwca 2004 r

 

Białystok 3  czerwca   2004 r.

 

PS.II.9111-5/04

 

Pan

Mieczysław Bieniek

Dyrektor

Powiatowego  Urzędu  Pracy

w  Łomży

 

 

 

Na podstawie  art. 15  pkt 2  ustawy  z dnia 5 czerwca 1998 r.  o administracji rządowej  w  województwie ( tekst  jednolity Dz. U.  z  2001 r.   Nr  80,  poz. 872  )  zespół   kontrolny Oddziału Służb Zatrudnienia  Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w  Białymstoku  skontrolował  w  dniach 10-13.05.2004 r. Powiatowy  Urząd  Pracy  w Łomży,   zwany  dalej   "Urzędem".

Kontrola dotyczyła  przestrzegania przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu   i przeciwdziałaniu bezrobociu (tekst  jednolity Dz. U. z  2003 r. Nr 58, poz. 514  z  późn.zm.). Wyniki kontroli zostały przedstawione w protokóle podpisanym w dniu  25.05.2004 r.  przez  kierownika  jednostki  kontrolowanej. 

W zakresie tematyki prawidłowości ustalania prawa do zasiłku dla bezrobotnych oraz  świadczenia przedemerytalnego ustalono, że przestrzegany był wymóg składania kompletu dokumentów wymaganych  Rozporządzeniem  MP i PS z dnia 28 lutego 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia rejestracji i ewidencji bezrobotnych oraz innych osób poszukujących pracy (Dz.U.Nr 25, poz.132). Prawidłowo badano wszystkie warunki określone w ustawowej definicji osoby bezrobotnej i prawidłowo ustalano, w zależności od posiadanego stażu pracy wysokość zasiłku oraz długość okresu jego pobierania. Również w zakresie  przyznawania świadczeń przedemerytalnych nieprawidłowości nie stwierdzono. W teczkach znajduje się dokumentacja potwierdzająca długość posiadanego przez osobę zarejestrowaną okresu uprawniającego do emerytury, kwestionariusz dotyczący okresów składkowych i nie składkowych, wniosek o ustalenie wysokości emerytury, decyzja ZUS ustalająca jej wysokość,  oświadczenie zarejestrowanego o nie podleganiu ubezpieczeniu zdrowotnemu  z innego tytułu.

Poddana analizie dokumentacja oraz wydane decyzje administracyjne w kontrolowanym przedmiocie  uchybień i naruszenia prawa nie wykazują.

            W  2003 r. do Urzędu wpłynęło  31 odwołań skierowanych do Wojewody Podlaskiego,  z których 18 zostało przekazanych do rozpatrzenia organowi II instancji, 3 odwołania zostały  wycofane przez stronę.  Natomiast w  pozostałych  10 przypadkach starosta skorzystał z prawa uchylenia własnej decyzji w całości - w  9 sprawach i  w części - w 1 przypadku  w trybie art. 132 k.p.a.

Do kontrolowanej dokumentacji  i  stosowanych procedur nie wniesiono zastrzeżeń.

        Będące przedmiotem kontroli zagadnienia z zakresu prowadzenia poradnictwa zawodowego, informacji zawodowej dla bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy oraz inicjowania i wspierania działalności klubów pracy  również nie budzą zastrzeżeń. Doradcy zawodowi posiadają przygotowane zbiory informacji zawodowej, tj. teczki  informacji o
zawodach, klasyfikację  zawodów,  filmy  o  zawodach,  program   komputerowy  " Doradca 2000 ",  ulotki  o  zawodach,  broszury.

W  okresie  objętym  kontrolą z informacji indywidualnych skorzystało 95 osób.  Natomiast    w ramach poradnictwa grupowego odbyły się  53  spotkania  dla 1000 bezrobotnych, w tym   21 spotkań dla absolwentów w ramach programu "Pierwsza Praca" oraz 32 spotkania dla nowo zarejestrowanych bezrobotnych.

W zakresie tematyki  inicjowania i finansowania prac interwencyjnych, robót publicznych  ustalono, że w 2003 r. do Urzędu wpłynęło 320 wniosków o  organizację prac interwencyjnych, z czego po rozpatrzeniu podpisano 249 umów na zatrudnienie 354 osób bezrobotnych, 1 wniosek rozpatrzono odmownie. Natomiast w zakresie robót publicznych ustalono, że w 2003 r. wpłynęło 163 wnioski o organizację robót publicznych, z których pozytywnie oceniono 112 wniosków złożonych przez 38 pracodawców, odmownie rozpatrzono 9 wniosków.  W oparciu o zawarte umowy w ramach robót publicznych utworzono 281 miejsc pracy. Organizatorami robót publicznych były: Urzędy Miejskie, Urzędy Gmin, Starostwo Powiatowe, PUP oraz instytucje zajmujące się problematyką opieki zdrowotnej, kulturą, sportem i oświatą i ekologią.

Refundacja kwot następowała na wniosek pracodawcy, do którego dołączano kopie  list płac, list obecności, deklaracji rozliczeniowych ZUS oraz  dowodów wpłat składek na konto ZUS.

Nie stwierdzono uchybień  w zakresie kontrolowanej dokumentacji.

Na podstawie dokumentacji dotyczącej inicjowania i finansowania przez Urząd szkoleń  ustalono, że w 2003 r. Urząd skierował w ramach szkoleń indywidualnych na różnego rodzaju kursy ogółem 120 osób bezrobotnych, w tym 12 niepełnosprawnych. Zainteresowani szkolili się głównie w zakresie: prawa jazdy kierowców wózków jezdniowych z napędem silnikowym, operator koparko - ładowarki, operator zagęszczarek i ubijarek wibracyjnych, kurs pilarzy, palaczy kotłów parowych, księgowy, magazynier, szkolenie pracowników ochrony fizycznej   w zakresie licencji I stopnia.

Nie wniesiono zastrzeżeń w zakresie tematyki realizacji szkoleń przez Urząd.

Kolejnym zagadnieniem poddanym kontroli była prawidłowość wydawania  decyzji  dotyczących   odraczania    terminu    spłaty ,  rozłożenia    na   raty   lub    umorzenia   części  albo   całości   nienależnie   pobranego   świadczenia  lub pożyczki  udzielonej   z    Funduszu   Pracy.  Urząd w oparciu o wymagane dokumenty w stosownych decyzjach przyznał osobom  status  osoby bezrobotnej oraz  prawo do zasiłku. Po uzyskaniu informacji o pobraniu przez bezrobotnego nienależnego zasiłku, dodatku szkoleniowego, stypendium, zasiłku przedemerytalnego, świadczenia przedemerytalnego, innych nienależnie pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia finansowanych  z  Funduszu   Pracy,  Urząd  wszczynał postępowanie,  o czym powiadamiał na piśmie zainteresowanego. W stosownej decyzji orzekał o obowiązku zwrotu nienależnie pobranego świadczenia pieniężnego.

W  analizowanym  okresie 3 bezrobotnych dokonało zwrotu nienależnie pobranych świadczeń,  z tego 1 osoba  bezrobotna  zwróciła świadczenie  na konto  Urzędu,  a  za 2 osoby  zwrócił  ZUS.

Natomiast umarzanie pożyczek dokonywane  było w Urzędzie w  oparciu  o Kryteria przyznawania i   umarzania pożyczek  z Funduszu Pracy, zatwierdzone przez Powiatową  Radę Zatrudnienia. W 2003 r. umorzono 6 pożyczek, z których  4 udzielono na  rozpoczęcie  działalności gospodarczej  w zakresie usług  i 2  na  prowadzenie działalności gospodarczej
 w zakresie produkcji okien na łączną kwotę 86,300 zł. Każdorazowo umorzenie pożyczki następowało na wniosek pożyczkobiorcy  po wnikliwej ocenie jego sytuacji oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Powiatowej Rady Zatrudnienia.

Kontrolowana dokumentacja nie budzi zastrzeżeń.

W zakresie tematyki wydawania innych decyzji w sprawach dotyczących zatrudnienia
i przeciwdziałania bezrobociu na podstawie innych ustaw ustalono, że w 2003 r. zostało wydanych 10 decyzji orzekających o pokryciu   składki na ubezpieczenie społeczne rolników  z Funduszu Pracy oraz 2 decyzje odmowne. Na podstawie przedstawianej przez wnioskujących dokumentacji Urząd każdorazowo ustalał, czy nie są oni uprawnieni do zasiłku dla bezrobotnych   i  czy  objęci  zostali ubezpieczeniem społecznym rolników.    

Nie stwierdzono uchybień w  tym  zakresie.   

            W trakcie czynności kontrolnych analizie poddano również prawidłowość refundowania przez Urząd wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych na  podstawie  umowy  o  pracę  w  celu  przygotowania  zawodowego. W II półroczu 2003 r. Urząd zawarł 22 umowy z pracodawcami o refundację oraz 1 umowę  z Cechem Rzemiosł Różnych obejmujących 53 pracodawców.

Na wniosek pracodawców wraz z  dokumentami potwierdzającymi wypłatę wynagrodzeń młodocianym i  przekazanie wymaganych składek do ZUS - Urząd dokonywał refundacji.

W zakresie kontrolowanej tematyki zastrzeżeń nie wniesiono.

 

Informując o powyższym uprzejmie proszę o wykorzystanie wyników kontroli
w dalszej pracy Urzędu.

Do wiadomości:                                                                                 Z up. Wojewody Podlaskiego

1. Starosta Powiatu Łomżyńskiego                                                     Andrzej Kozłowski

2. Wydział  Prawny  i  Nadzoru                                                          Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej

3. a/a.

 


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  09.06.2004 00:00:00
Data publikacji:  09.06.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  09.06.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl