PROTOKÓŁ KONTROLI
Urzędu
Miejskiego w Ciechanowcu, ul. Mickiewicza 1, 18-230 Ciechanowiec (NIP 722-10-04-454) przeprowadzonej w dniu 7
kwietnia 2004 r. przez:
- Aleksandra Piesiaka -
starszego inspektora w Oddziale ds. Realizacji i Kontroli Projektów w Biurze
Zarządzania Funduszami Europejskimi Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku, działającego na podstawie upoważnienia Nr 15/04 z dnia
29.03.2004r. wydanego przez Pana Jarosława
Cezarego Worobieja - p.o. Dyrektora Biura
Zarządzania Funduszami Europejskimi;
- Marka Bałakiera -
inspektora w Oddziale ds. Realizacji i Kontroli Projektów w Biurze
Zarządzania Funduszami Europejskimi Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku, działającego na podstawie upoważnienia Nr 16/04 z dnia
29.03.2004r. wydanego przez Pana Jarosława
Cezarego Worobieja - p.o. Dyrektora Biura
Zarządzania Funduszami Europejskimi;
- Macieja Rynkiewicza -
starszego specjalistę w Oddziale ds. Realizacji i Kontroli Projektów w
Biurze Zarządzania Funduszami Europejskimi Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku, działającego na podstawie upoważnienia Nr
17/04 z dnia 29.03.2004r. wydanego przez Pana
Jarosława Cezarego Worobieja - p.o. Dyrektora
Biura Zarządzania Funduszami Europejskimi;
- Łukasza Kurzynę -
starszego specjalistę w Oddziale ds. Realizacji i Kontroli Projektów w
Biurze Zarządzania Funduszami Europejskimi Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku, działającego na podstawie upoważnienia Nr
18/04 z dnia 29.03.2004r. wydanego przez Pana
Jarosława Cezarego Worobieja - p.o. Dyrektora
Biura Zarządzania Funduszami Europejskimi;
Przedmiotowy zakres kontroli:
Sprawdzenie
prawidłowości wykorzystania środków z Unii Europejskiej oraz ocena
prawidłowości realizacji inwestycji PL0008.02.06/0002 "Budowa
wodociągu, kanalizacji sanitarnej i deszczowej z odbudową nawierzchni na ul.
Dworskiej w Ciechanowcu"
Kontrolą objęto prawidłowość stosowania
przepisów:
- Ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach
publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 -
tekst jednolity),
- Ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 -2003 (Dz. U. z 1998 r. Nr 150, poz. 983 z późniejszymi zmianami),
- Ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku - Prawo budowlane
(Dz. U. z 2003 r., Nr 207, poz. 2016 - tekst
jednolity),
oraz zapisów:
- Porozumienia zawartego w dniu 26 listopada 2002
roku pomiędzy Wojewodą Podlaskim a Podlaską Fundacją Rozwoju Regionalnego
w związku z realizacją projektu PL
0008.02.06 pn. "Małe inwestycje infrastrukturalne" w ramach
Programu Phare 2000 Spójność Społeczna i
Gospodarcza;
- Umowy dotacji w zakresie pomocy zewnętrznej
Wspólnoty Europejskiej, zawartej pomiędzy Podlaską Fundacją Rozwoju
Regionalnego a Urzędem Miejskim
w Ciechanowcu z dnia 09.08.2002 r.
- Umowy Nr G.2222-42/02 z dnia 16 grudnia 2002 r.
zawartej pomiędzy Urzędem Miasta w Ciechanowcu a
Zakładem Budowlano-Drogowym Elżbieta Ćwik, Bartosz Ćwik, 17- 300 Siemiatycze, ul. Ks. Ściegiennego
2c na wykonanie robót polegających na budowie wodociągu, kanalizacji
sanitarnej i deszczowej z odbudową nawierzchni na ul. Dworskiej w Ciechanowcu.
Kierownictwo jednostki kontrolowanej:
Burmistrzem
Miasta Ciechanowiec jest Pan Stanisław Łapiak, pełniący tę funkcję
od 22 maja 2000 r., funkcję Zastępcy Burmistrza pełni od 1 sierpnia 2000 r. Pan
Krzysztof Pełszyk, funkcję Skarbnika Gminy pełni od
26 czerwca 2000 r. Pani Jadwiga Koc, natomiast funkcję Sekretarza Gminy pełni od 26 czerwca 2000 r. Pani Wiesława Karolewska.
Wyjaśnień udzielali:
- Stanisław Łapiak -
Burmistrz Miasta Ciechanowiec,
- Krzysztof Pełszyk -
Zastępca Burmistrza Miasta Ciechanowiec,
- Jadwiga Koc - Skarbnik Gminy;
W toku kontroli ustalono, co następuje:
I.
W dniu 9 sierpnia 2002 roku została zawarta pomiędzy
Podlaską Fundacją Rozwoju Regionalnego jako Instytucją Kontraktującą a Urzędem
Miejskim w Ciechamowcu umowa dotacji w zakresie
pomocy zewnętrznej Wspólnoty Europejskiej na realizację projektu o nazwie PL 0008.02.06/0002 "Budowa wodociągu,
kanalizacji sanitarnej i deszczowej z odbudową nawierzchni na ul. Dworskiej w Ciechanowcu", zatwierdzona przez Urzędnika
Nadzorującego Program (PAO) w dniu 20 sierpnia 2002 roku. Całkowity koszt
projektu oszacowano na 282.333,00 EUR. Wkład finansowy Jednostki Kontraktującej
wynosi maksymalnie 75% szacunkowych kosztów (tj. maksymalnie 211.750,00 EUR).
Płatność zostanie dokonana w dwóch częściach: zaliczka w wysokości 80% dotacji
UE i płatność końcowa - 20% dotacji UE. W dniu 30 września 2003 roku został
podpisany aneks nr 1 do umowy dotacji, w którym określono datę zakończenia
projektu na nie później niż 31 sierpnia 2004 r.. Umowa dotacji i aneks stanową załącznik
nr 1 do protokołu kontroli.
II.
Uchwałą Nr 39/V/03 Rady Miejskiej w Ciechanowcu
z dnia 31 marca 2003r. w sprawie budżetu gminy na 2003 rok, ustalono plan
dochodów budżetu gminy na 2003r., przewidujący w załączniku nr 1 do uchwały
dochód ze środków Phare w wysokości 539.917 zł, natomiast w "Wykazie zadań inwestycyjnych i środków na
ich realizację w 2003 r." (załącznik nr 5 do tej samej uchwały) kwota ta
została opisana jako "Budowa wodociągu, kanalizacji sanitarnej i deszczowej z
odbudową nawierzchni na ulicy Dworskiej w Ciechanowcu".
Uchwała Rady Miejskiej w Ciechanowcu stanowi załącznik
nr 2 do protokołu kontroli.
III.
W wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego
jako Wykonawcę wybrano Zakład Budowlano-Drogowy Elżbieta Ćwik, Bartosz
Ćwik,17-300 Siemiatycze, ul. Ks. Ściegiennego
2c. Protokół postępowania o zamówienie publiczne o wartości szacunkowej powyżej
20.000 EUR stanowi załącznik nr 3 do protokołu
kontroli.
IV. W
dniu 16 grudnia 2002 roku została zawarta umowa Nr G.2222-42/02 pomiędzy
Urzędem Miejskim w Ciechanowcu a Zakładem
Budowlano-Drogowym Elżbieta Ćwik, Bartosz Ćwik,17-300 Siemiatycze,
ul. Ks. Ściegiennego 2c na wykonanie robót
polegających na budowie wodociągu, kanalizacji sanitarnej i deszczowej z
odbudową nawierzchni na ul. Dworskiej w Ciechanowcu (załącznik
nr 4). Wartość przedmiotu umowy została określona na kwotę 719.890,00 PLN
netto. Stosownie do zapisów § 12 powyższej umowy Wykonawca wniósł
zabezpieczenie należytego wykonania umowy w wysokości 5% wartości kontraktowej
za przedmiot umowy w kwocie 35.995 zł w postaci
gwarancji ubezpieczeniowej Nr DU/154/327/21/02 wystawionej przez Towarzystwo
Ubezpieczeń i Reasekuracji CIGNA STU S.A. w Warszawie
Oddział w Siedlcach w dniu 18 grudnia 2002 r. (załącznik nr 5).
Zgodnie z zapisem § 12 pkt.
3 wyżej wymienionej umowy Wykonawca przedłożył Beneficjentowi gwarancję
ubezpieczeniową Nr DU/156/131/21/03 wystawioną przez Towarzystwo Ubezpieczeń i
Reasekuracji CIGNA STU S.A. w Warszawie Oddział w
Siedlcach z dnia 3 października 2003 r. na kwotę 10.799,00 zł,
tj. 30% kwoty zabezpieczenia należytego wykonania umowy (załącznik nr 6).
W dniu 27 marca 2003 roku został podpisany aneks nr 1
do wyżej wymienionej umowy, w którym w związku z nieodpowiednimi warunkami
klimatycznymi przesunięto datę rozpoczęcia robót na dzień 14 kwietnia 2003r.
W dniu 10 kwietnia 2003 r. został podpisany aneks nr 2
do wyżej wymienionej umowy, w którym Zamawiający, tj. Urząd Miejski w Ciechanowcu ustanawia do pełnienia funkcji inspektora
nadzoru w zakresie robót sanitarnych i rozbiórkowych Pana Antoniego Treblińskiego, a w zakresie robót drogowych Pana Zbigniewa Radziszewskiego.
V.
Urząd Miejski w Ciechanowcu
zgodnie z oświadczeniem Zastępcy Burmistrza Pana Krzysztofa Pełszyka
(załącznik nr 7) nie zwracał się do Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej z
wnioskiem o rejestrację umowy o świadczenie usług nabywanych za środki
bezzwrotnej pomocy zagranicznej i należny podatek VAT płacony był ze środków
własnych Beneficjenta.
VI. Urząd
Miejski w Ciechanowcu przedłożył za pośrednictwem
Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego wniosek z 3 stycznia 2003 roku o
dokonanie płatności zaliczki w wysokości 109.005,00 EUR (załącznik nr 8). W
związku z tym, iż niewłaściwie została naliczona kwota płatności zaliczkowej w
dniu 28 lutego 2003 r. Beneficjent przedstawił drugi wniosek o płatność
zaliczkową na kwotę prawidłową wynoszącą 109.005,42 EUR (załącznik nr 9). W
dniu 7 kwietnia 2003 roku Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przekazała
na konto Urzędu Miejskiego w Ciechanowcu kwotę
109.005,42 EUR (tj. 80% wkładu finansowego Jednostki Kontraktującej wynoszącego
136.256,78 EUR). Potwierdzenie wypłaty zaliczki z konta Polskiej Agencja
Rozwoju Przedsiębiorczości prowadzonego przez NBP w EUR na konto Urzędu Miasta
w Ciechanowcu stanowi załącznik nr 10 do protokołu
kontroli. Kwota 109.005,42 EUR (stanowiąca równowartość 475.786,86 zł, zgodnie z kursem 1 EUR = 4,3648 PLN przyjętym przez NBP w
dniu dokonywania przelewu na konto Beneficjenta) została skierowana do PKO Bank
Polski Oddział Regionalny w Białymstoku. PKO Bank Polski Oddział Regionalny w
Białymstoku przekazał w dniu 9 kwietnia 2003 r. przelewem elektronicznym (załącznik
nr 11) kwotę 109.005,42 EUR na konto Urzędu Miasta w Ciechanowcu
w PKO Bank Polski w Wysokiem Mazowieckiem nr rachunku 10203349-1287079-360-3978.
Rachunek ten był rachunkiem prowadzonym w EUR zgodnie z umową rachunku
walutowego prowadzonego w EUR nr 5-31-3016 (załącznik nr 12) zawartą w dniu 11
kwietnia 2002 r. pomiędzy PKO Bank Polski Oddział w Wysokiem Mazowieckiem a
Urzędem Miasta w Ciechanowcu.
VII. Inwestycja posiadała uprawomocnione pozwolenie
na budowę obejmujące odbudowę nawierzchni ulicy Dworskiej w Ciechanowcu
wraz z przebudową kanalizacji sanitarnej, wodociągowej i deszczowej (Decyzja
Starostwa Powiatowego w Wysokiem Mazowieckiem Nr RA.7351-50p/02
z dnia 15 Lipca 2002 r. - załącznik nr 13), co było niezbędnym warunkiem
przekazania placu budowy Wykonawcy, które nastąpiło 14 kwietnia 2003 roku (załącznik
nr 14).
W trakcie realizacji inwestycji prowadzony był
dziennik budowy (załącznik nr 15), w którym dokonywano systematycznych wpisów. Funkcja
kierownika budowy została powierzona Panu Jerzemu Niedźwiedziowi
(PDL/IS/2247/02), a funkcje inspektorów nadzoru zostały powierzone Panu Antoniemu
Eliaszowi Treblińskiemu (PDL/BO/1569/01)
- w zakresie robót sanitarnych i rozbiórkowych oraz Panu Zbigniewowi
Radziszewskiemu (PDL/BD/1219/01) - w zakresie robót
drogowych. W toku czynności kontrolnych kontrolujący ustalili, że Pan Antoni
Eliasz Trebliński nie posiada wymaganych uprawnień
sanitarnych w związku z tym nie może pełnić funkcji inspektora nadzoru w tym
zakresie. Urząd Miejski w Ciechanowcu przedstawił nieopatrzone
datą i numerem oświadczenie, w którym Burmistrz Miasta Ciechanowiec
stwierdza, że roboty sanitarne kontrolowane były przez Pana Antoniego Treblińskiego pod nadzorem Pana Stefana Mikołajuka
posiadającego uprawnienia budowlane Nr BŁ/269/73 i BŁ/35/87. W oświadczeniu tym
podano niewłaściwy numer uprawnień budowlanych Pana Stefana Mikołajuka
(zamiast BŁ/35/87 wpisano BŁ/35/97), co stanowi oczywistą pomyłkę. Do w/w
oświadczenia zostało także dołączone nieopatrzone datą i numerem oświadczenie
Pana Stefana Mikołajuka (PDL/IS/0921/01), w którym
oświadcza on, że w okresie od 14.04.2003r. do
15.09.2003r. sprawował nadzór inwestorski w zakresie
robót sanitarnych nad realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą: "Budowa
wodociągu, kanalizacji sanitarnej i deszczowej z odbudową nawierzchni na ul.
Dworskiej w Ciechanowcu".
Protokołem spisanym w dniu 22 września 2003 r. dokonano odbioru
końcowego i przekazania do eksploatacji budowy wodociągu, kanalizacji
sanitarnej i deszczowej z odbudową nawierzchni na ul. Dworskiej w Ciechanowcu - PL 0008.02.06/0002 (załącznik nr 16). W w/w
protokole jako kierownik robót podwykonawczych wymieniony jest Pan Zbigniew Tenderenda, który nie posiadał odpowiednich
uprawnień budowlanych, w związku z tym nie mógł pełnić funkcji kierownika robót
podwykonawczych. Urząd Miejski w Ciechanowcu
przedstawił nieopatrzone datą i numerem oświadczenie, w którym Pan Jerzy Szklaruk Prezes Przedsiębiorstwa Robót Drogowo-Mostowych
TRAKT Sp. z o.o. w Wysokiem
Mazowieckiem oświadcza że "roboty bitumiczne przy wykonaniu modernizacji ulicy
Dworskiej w Ciechanowcu prowadzone były przez Pana
Zbigniewa Tenderendę pod kierownictwem Pana Zygmunta Wojtkowskiego posiadającego uprawnienia budowlane Nr
UAN.II.7342-57/94". Do w/w oświadczenia zostało także dołączone nieopatrzone
datą i numerem oświadczenie Pana Zygmunta Wojtkowskiego
(PDL/BD/2294/02), w którym stwierdza on, iż w okresie od 02.09.2003r. do 15.09.2003r. pełnił obowiązki
kierownika budowy w zakresie robót drogowych przy realizacji zadania
inwestycyjnego pod nazwą "Budowa wodociągu, kanalizacji sanitarnej i deszczowej
z odbudową nawierzchni na ul. Dworskiej w Ciechanowcu".
Uprawnienia budowlane, potwierdzenie przynależności do
Okręgowej Izby Inżynierów wraz z potwierdzeniem opłacenia składek i
obowiązkowego ubezpieczenia OC w czasie trwania zadania inwestycyjnego oraz oświadczenia stanowią załącznik nr 17.
Kierownik budowy Pan Jerzy Niedźwiedź w oświadczeniu z 15 września
2003r. zaświadczył, że w/w obiekt został zrealizowany zgodnie z projektem
budowlanym (dokumentacją techniczną, warunkami pozwolenia na budowę i
obowiązującymi przepisami - Polskimi Normami) oraz że teren budowy został doprowadzony
do należytego stanu i porządku (wpis w dzienniku budowy).
VIII.
Po zakończeniu realizacji inwestycji Wykonawca wystawił
faktury za wykonane roboty, dla których podstawą były protokoły częściowego odbioru
robót. Podczas kontroli Beneficjant przedstawił 5 faktur:
1.
Faktura VAT Nr 21/05/2003 z 5 czerwca 2003 roku na
kwotę 58.540,00 zł netto (62.637,80 brutto),
zgodnie z protokołami częściowego odbioru robót (budowa wodociągu i kanalizacji
sanitarnej), opłacona w dniu 17 czerwca 2003 r. przelewem na konto Wykonawcy.
Kwotę 58.540,00 zł zapłacono ze środków własnych
Beneficjenta, co po przeliczeniu wg średniego kursu NBP z dnia dokonania
przelewu tj. 1 EUR = 4,4098 zł (zgodnie z tab. 117/A/NBP/2003) dało kwotę
13.274,98 EUR. Do wymienionej wyżej faktury została wystawiona nota korygująca
nr G.1/2004 z dnia 6 lutego 2004r. na podstawie, której skorygowano treść
rubryki "Symbol SWW/PKWiU", w której błędną treść: "Rozporz.
M.F. z 24.XII.1999 r."
zastąpiono "45.33.20.-00.00". Faktura,
nota korygująca, protokoły częściowego odbioru wykonanych robót oraz polecenie
przelewu stanowią załącznik nr 18 do protokołu
kontroli.
2.
Faktura VAT Nr 28/07/2003 z 11 lipca 2003 r. na kwotę
75.580,00 zł netto (80.870,60 zł
brutto), zgodnie z protokołami częściowego odbioru robót (budowa wodociągu i
kanalizacji sanitarnej), opłacona w dniu 23 lipca 2003 r. przelewem na konto
Wykonawcy (75.580,00 + 5.290,60 = 80.870,60 zł). Kwota
75.580,00 zł została opłacona ze środków UE, co po
przeliczeniu wg kursu 1EUR = 4,4150 zł wynegocjowanego z PKO Bank Polski w dniu
23 lipca 2003 roku dało kwotę 17.118,91 EUR. Kwota 5.290,60 zł
stanowiąca wartość należnego podatku VAT została opłacona ze środków własnych
Beneficjenta. Do wymienionej wyżej faktury została wystawiona nota korygująca
nr G.2/2004 z dnia 6 lutego 2004 r. na podstawie, której skorygowano treść
rubryki "Symbol SWW/PKWiU", w której błędną treść: "Rozporz.
M.F. z 24.XII.1995 r. z
później. zm. (Dz. U. z 1999
r. Nr 109, poz. 1750, Dz. U. z 2002 r. Nr 213, poz.
1803 art. 51)" zastąpiono "45.33.20.-00.00".
Faktura, nota korygująca, protokoły częściowego odbioru wykonanych
robót, polecenia przelewu, wyciąg bankowy oraz wniosek o zawarcie negocjowanej,
natychmiastowej transakcji wymiany bezgotówkowej walut nr 56638 z dnia 23 lipca
2003 r. stanowią załącznik nr 19 do protokołu kontroli.
3.
Faktura VAT Nr 31/07/2003 z 31 lipca 2003 r. na kwotę
115.620,00 zł netto (123.713,40 zł
brutto), zgodnie z protokołami częściowego odbioru robót (budowa kanalizacji
sanitarnej i kanalizacji deszczowej oraz roboty drogowe), opłacona w dniu 14
sierpnia 2003 r. przelewem na konto Wykonawcy. Kwota faktury netto została
opłacona ze środków UE, co po przeliczeniu wg kursu 1EUR = 4,3500 zł
wynegocjowanego z PKO Bank Polski w dniu 14 sierpnia 2003 roku dało kwotę
26.579,31 EUR. Kwota 8.093,40 zł stanowiąca wartość
należnego podatku VAT została opłacona ze środków własnych Beneficjenta. Do
wymienionej wyżej faktury została wystawiona nota korygująca nr G.3/2004 z dnia
6 lutego 2004 r. na podstawie, której skorygowano treść rubryki "Symbol
SWW/PKWiU", w której błędną treść: "Rozporz. M.F. z 24.XII.1995 r. z później. zm. (Dz. U. z 1999 r. Nr 109, poz.
1750, Dz. U. z 2002 r. Nr 213, poz. 1803 art. 51)"
zastąpiono "45.33.20.-00.00, 45.23.12.-00.00". Faktura, nota korygująca, protokoły
częściowego odbioru wykonanych robót, polecenia przelewu, wyciąg bankowy oraz
wniosek o zawarcie negocjowanej, natychmiastowej transakcji wymiany
bezgotówkowej walut nr 58591 z dnia 14 sierpnia 2003 r. stanowią załącznik nr 20 do protokołu kontroli.
4.
Faktura VAT Nr 36/09/2003 z 8 września 2003 r. na kwotę
250.930,00 zł netto (268.495,10 zł
brutto), zgodnie z protokołami częściowego odbioru robót (budowa kanału
deszczowego i roboty drogowe), opłacona w dniu 17 września 2003 r. przelewem na
konto Wykonawcy. Kwota faktury netto została opłacona ze środków UE, co po
przeliczeniu wg kursu 1EUR = 4,4560 zł wynegocjowanego z PKO Bank Polski w dniu
17 września 2003 r. dało kwotę 56.312,84 EUR. Kwota 17.565,10 zł stanowiąca wartość należnego podatku VAT została opłacona
ze środków własnych Beneficjenta. Do wymienionej wyżej faktury została
wystawiona nota korygująca nr G.4/2004 z dnia 6 lutego 2004 r. na podstawie,
której skorygowano treść rubryki "Symbol SWW/PKWiU", w której błędną treść:
"Zał. Nr 5, poz. 85 (art. 51 ust o VAT)" zastąpiono "45.33.20.-00.00,
45.23.12.-00.00". Faktura, nota korygująca, protokoły częściowego odbioru
wykonanych robót, polecenia przelewu, wyciąg bankowy oraz wniosek o zawarcie
negocjowanej, natychmiastowej transakcji wymiany bezgotówkowej walut nr 61453 z
dnia 17 września 2003 r. stanowią załącznik nr 21 do protokołu kontroli.
5.
Faktura VAT Nr 38/09/2003 z 27 września 2003 r. na
kwotę 219.220,00 zł netto (234.565,40 zł brutto), zgodnie z protokołem częściowego odbioru robót
(roboty drogowe), opłacona w dniu 30 września 2003 r. przelewem na konto
Wykonawcy (40.838,89 + 178.381,11 = 219.220,00 zł).
Kwota 40.838,89 zł została opłacona ze środków UE co
po przeliczeniu wg kursu kupna PKO Bank Polski w dniu 30 września 2003 r., tj.
1 EUR = 4,5405 zł dało kwotę 8.994,36 EUR. Kwota 178.381,11 zł
stanowiąca wartość pozostałych robót objętych wyżej wymienioną fakturą została
opłacona ze środków własnych Beneficjenta, co po przeliczeniu według średniego
kursu NBP z dnia dokonania przelewu tj. 1 EUR = 4,6435 zł (zgodnie z tab.
190/A/NBP/2003 z 30 września 2003 r.), dało kwotę płatności równą 38.415,23
EUR. Kwota 15.345,40 zł stanowiąca wartość należnego
podatku VAT została opłacona ze środków własnych Beneficjenta. Do wymienionej
wyżej faktury została wystawiona nota korygująca nr G.5/2004 z dnia 6 lutego
2004 r. na podstawie, której skorygowano treść rubryki "Symbol SWW/PKWiU", w
której błędną treść: "Rozp. M.F. z
24.XII.1995 r. z póź. zm. (Dz. U. z 1999 r. Nr 129, poz.
1750, Dz. U. z 2002 r. Nr 213 poz. 1803 art. 51)"
zastąpiono "45.23.12.-00.00". Faktura, nota korygująca, protokół częściowego odbioru
wykonanych robót, polecenia przelewu, wyciąg bankowy stanowią załącznik nr 22 do protokołu kontroli.
IX. Beneficjent przedstawił kontrolującym zbiorcze
sprawozdanie finansowe z realizacji umowy dotacji, szczegółowe sprawozdanie
finansowe z realizacji umowy z wykonawcą robót budowlanych, szczegółowe
sprawozdanie finansowe w oparciu o przelewy dokonane dla danych faktur oraz
wniosek o płatność końcową na kwotę 11.349,07 EUR (załącznik nr 23).
Kontrakt z dnia 16 grudnia 2002 r. pomiędzy Urzędem
Miasta w Ciechanowcu a Zakładem Budowlano-Drogowym
Elżbieta Ćwik, Bartosz Ćwik został skalkulowany w PLN na kwotę 719.890,00 zł (netto). Kwota ta została błędnie przeliczona na EUR
i zapisana w umowie jako równowartość 181.675,70 EUR, podczas gdy w
rzeczywistości po przeliczeniu wg średniego kursu NBP z dnia zawarcia kontraktu,
tj.: 1EUR = 3,9625 PLN (zgodnie z tab. 242/A/NBP/2002), otrzymuje się kwotę
181.675,71 EUR. Kwota
ta została skorygowana przez w Beneficjenta w dalszej dokumentacji dotyczącej
przedmiotowej inwestycji. Wartość robót wyrażona w EUR była wartością stałą i
nie mogła być aneksowana (zgodnie z § 7 pkt. 2 umowy).
W wyniku wzrostu kursu EUR/PLN, a także wobec faktu,
iż faktury wystawiane były przez Wykonawcę w PLN, łączna kwota faktur netto
wyniosła 719.890 zł, co w przeliczeniu wg kursów z
poszczególnych dni wystawiania faktur dało wartość 160.695,63 EUR. Przyjęte
przez Beneficjenta proporcje współfinansowania ze środków własnych oraz dotacji
z programu Phare ESC 2000 tj. 25%/75% pozwoliły mu na
obliczenie kwoty dotacji Unii Europejskiej na poziomie 120.521,72 EUR i
współfinansowania krajowego na poziomie 40.173,91 EUR. W związku z wypłatą w
dniu 9 kwietnia 2003 r. zaliczki na konto Urzędu Miasta w Ciechanowcu
w wysokości 109.005,42 EUR oraz z faktem, iż artykuł 7(2)(23) umowy dotacji
mówi o odliczeniu od należnej kwoty płatności końcowej odsetek narosłych w
okresie pomiędzy otrzymaniem zaliczki przez Beneficjenta oraz wydaniem jej
zgodnie z postępami Operacji, Beneficjent obliczył,
iż jego wkład w realizację przedsięwzięcia wynosi 40.173,91 EUR (25% kwoty
160.695,63 EUR), a kwota płatności końcowej 11.349,07 EUR.
Beneficjent przedłożył kontrolującym wyciąg nr 6 z
dnia 30 listopada 2003 r. z rachunku w PKO Bank Polski o numerze
10201332-1287079-360-3978, na którym uwidoczniona jest kwota 167,23 EUR, która
jest zgodnie z zaświadczeniem PKO Bank Polski S.A
Oddział w Wysokiem Mazowieckiem z dnia 30 września 2003 r. kwotą odsetek
narosłych w okresie pomiędzy dniem otrzymania zaliczki a dniem jej wydatkowania
(załącznik nr 24).
Zestawienie planowanych i rzeczywistych kosztów inwestycji przedstawia
tabela poniżej.
|
Dotacja Programu
Phare ESC 2000
|
Wkład własny
Beneficjenta
|
Razem w EURO
|
EURO
|
%
|
EURO
|
%
|
Wartość inwestycji wg umowy
dotacji
|
211.750,00
|
75%
|
70.583,00
|
25%
|
282.333,00
|
Wartość inwestycji wg
kontraktu
|
136.256,78
|
75%
|
45.418,93
|
25%
|
181.675,71
|
Rzeczywiste koszty
inwestycji
|
120.521,72
|
75%
|
40.173,91
|
25%
|
160.695,63
|
X. Na miejscu realizacji inwestycji dokonano oględzin
w obecności Pana Krzysztofa Pełszyka - Zastępcy
Burmistrza Miasta Ciechanowiec w wyniku, których
stwierdzono m.in.: wykonanie sieci wodociągowej oraz przyłączy wodociągowych
wraz z armaturą, wykonanie kanału deszczowego wraz z wpustami deszczowymi i
studniami rewizyjnymi, wykonanie kanału sanitarnego wraz z przykanalikami
oraz studniami rewizyjnymi, odbudowanie nawierzchni asfaltowej wraz z podbudową
betonową. Stwierdzono również wykonanie i zamontowanie tablicy pamiątkowej
informującej o współfinansowaniu inwestycji ze
środków Unii Europejskiej. Protokół oględzin stanowi załącznik nr 25 do protokołu
kontroli.
XI. Pan Stanisław Łapiak -
Burmistrz Miasta Ciechanowiec złożył pisemne
oświadczenie (załącznik nr 26) w sprawie sposobu przechowywania dokumentacji
dotyczącej realizacji projektu PL0008.02.06/0002 "Budowa kanalizacji sanitarnej
i deszczowej z odbudową nawierzchni na ul. Dworskiej w Ciechanowcu".
Dokumentacja finansowa jest przechowywana w Wydziale Finansowym w segregatorze
oznaczonym: "F.3325/ / 03 Dowody księgowe
innych należności - Budowa kanalizacji sanitarnej i deszczowej z odbudową
nawierzchni w ul. Dworskiej w Ciechanowcu - projekt
nr PL0008.02.06/0002", zaś dokumentacja przetargowa i
merytoryczna przechowywana jest w Wydziale Rozwoju Gospodarczego w
segregatorach: "Budowa kanalizacji sanitarnej i deszczowej z odbudową
nawierzchni w ul. Dworskiej w Ciechanowcu - projekt
nr PL0008.02.06/0002 - część 1" oraz "Budowa kanalizacji sanitarnej i
deszczowej z odbudową nawierzchni w ul. Dworskiej w Ciechanowcu
- projekt
nr PL0008.02.06/0002 - część 2".
Integralną częścią niniejszego protokołu
stanowią następujące załączniki:
1.
Umowa dotacji w zakresie pomocy zewnętrznej Wspólnoty
Europejskiej zawarta pomiędzy Podlaską Fundacją Rozwoju Regionalnego a Urzędem
Miasta w Ciechanowcu z dnia 9 sierpnia 2002r. wraz z
aneksem z dnia 30 września 2003 r.
2.
Uchwała Nr 39/V/03 Rady Miejskiej w Ciechanowcu
z dnia 31 marca 2003 r. w sprawie budżetu gminy na 2003 r.
3.
Protokół postępowania o zamówienie publiczne o wartości
szacunkowej powyżej 20 000 EUR.
4.
Umowa Nr G.2222-42/02 z dnia 16 grudnia 2002 r. zawarta
pomiędzy Urzędem Miasta w Ciechanowcu a Zakładem
Budowlano-Drogowym Elżbieta Ćwik, Bartosz Ćwik, 17- 300 Siemiatycze,
ul. Ks. Ściegiennego 2c na wykonanie robót
polegających na budowie wodociągu, kanalizacji sanitarnej i deszczowej z
odbudową nawierzchni na ul. Dworskiej w Ciechanowcu.
5.
Gwarancja należytego wykonania umowy Nr
DU/154/327/21/02 z dnia 18 grudnia 2002r.
6.
Ubezpieczeniowa gwarancja usunięcia wad i usterek Nr
DU/156/131/21/03 z dnia 3 października 2003r.
7.
Oświadczenie Beneficjenta z 7 kwietnia 2004 r. w
sprawie płacenia należnego podatku VAT ze środków własnych gminy i nie
rejestrowania umowy w UKIE.
8.
Wniosek Urzędu Miasta w Ciechanowcu
o dokonanie płatności zaliczki w kwocie 109.005,00 EUR z dnia 3 stycznia 2003
r.
9.
Wniosek Urzędu Miasta w Ciechanowcu
o dokonanie płatności zaliczki w kwocie 109.005,42 EUR z 28 lutego 2003 r.
10. Wyciąg
bankowy z dnia 7 kwietnia 2003 r. potwierdzający wypłatę zaliczki w kwocie
109.005,42 EUR z konta Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
11. Wyciąg
bankowy z dnia 9 kwietnia 2003 r. potwierdzający wpływ płatności zaliczkowej w
kwocie 109.005,42 EUR na konto Urzędu Miasta w Ciechanowcu.
12. Umowa
rachunku walutowego prowadzonego w EUR zawarta w dniu 11.04.2002r. pomiędzy PKO Bank Polski Oddział w Wysokiem Mazowieckiem
z Urzędem Miasta w Ciechanowcu.
13.
Decyzja nr RA.7351-50p/02 Starosty Powiatowego w Wysokiem Mazowieckiem w sprawie
pozwolenia na odbudowę nawierzchni ulicy Dworskiej w Ciechanowcu
wraz z przebudową kanalizacji sanitarnej, wodociągowej i deszczowej.
14. Protokół
przekazania placu budowy z dnia 14 kwietnia 2003 r.
15.
Kopie wybranych stron
z dziennika budowy
16.
Protokół odbioru
końcowego i przekazania do eksploatacji inwestycji - Budowa wodociągu,
kanalizacji sanitarnej i deszczowej z odbudową nawierzchni na ul. Dworskiej w Ciechanowcu - PL0008.02.06/0002 z dnia 22 września 2003 r.
17. Komplet dokumentów dotyczących uprawnień budowlanych,
przynależności do Okręgowej Izby Inżynierów wraz z potwierdzeniem opłacenia
składek
i obowiązkowego ubezpieczenia OC kierowników budowy i inspektorów nadzoru wraz z
oświadczeniami.
18. Komplet
dokumentów dotyczących płatności za fakturę nr 21/05/2003 z 05.06.2003r.
19. Komplet
dokumentów dotyczących płatności za fakturę nr 28/07/2003 z 11.07.2003r.
20. Komplet
dokumentów dotyczących płatności za fakturę nr 31/07/2003 z 31.07.2003r.
21. Komplet
dokumentów dotyczących płatności za fakturę nr 36/09/2003 z 08.09.2003r.
22. Komplet
dokumentów dotyczących płatności za fakturę nr 38/09/2003 z 27.09.2003r.
23. Wniosek
o płatność końcową z dnia 15 grudnia 2003 r., zbiorcze sprawozdanie finansowe z
realizacji umowy dotacji, szczegółowe sprawozdanie finansowe z realizacji umowy
z Wykonawcą robót budowlanych, szczegółowe sprawozdania finansowe w oparciu o
przelewy dokonane dla danych faktur.
24.
Komplet dokumentów
dotyczący wysokości odsetek narosłych pomiędzy dniem otrzymania zaliczki przez
Beneficjenta a dniem jej wydatkowania.
25. Protokół
oględzin wykonania projektu z dnia 7 kwietnia 2004 r.
26. Oświadczenie
Beneficjenta z dnia 7 kwietnia 2004 r. na temat sposobu przechowywania
dokumentacji dotyczącej realizacji projektu.
Kierownik jednostki kontrolowanej poinformowany został o przysługującym
mu prawie zgłaszania umotywowanych zastrzeżeń, co do ustaleń zawartych w
niniejszym protokole przed jego podpisaniem oraz wyjaśnień do stwierdzonych w
protokole nieprawidłowości w terminie 7 dni od daty podpisania protokołu.
Dokonano wpisu do książki kontroli
pod poz. 2/2004.
Protokół sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach, w tym jeden
dostarczono Urzędowi Miejskiemu w Ciechanowcu.
Data
27.05.2004r.
|
Data
26.05.2004r.
|
Podpis kierownika
jednostki kontrolowanej
BURMISTRZ
Stanisław Łapiak
|
Kontrolujący:
Aleksander Piesiak
Marek Bałakier
Maciej Rynkiewicz
Łukasz Kurzyna
|