Protokół
z kontroli Wielofunkcyjnej
Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej "Opoka"
w Wasilkowie REGON - 040000026-00042
przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:
1. Małgorzatę
Osipowicz - starszego inspektora
2. Krystynę
Pasiuk - starszego inspektora
Kontrolę przeprowadzono w dniu 28 maja 2004 roku na podstawie
upoważnienia Nr 194 z dnia 27 maja 2004 roku, które w imieniu Wojewody wydał
zastępca dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Pani Krystyna Golubiewska.
Kontrolujący wpisali się do książki
kontroli pod pozycją 3.
Kontrolą za okres od dnia rozpoczęcia działalności placówki
do dnia kontroli, objęto uczenie dzieci samodzielności w życiu i przygotowanie
ich do funkcjonowania w społeczeństwie.
wynikających z:
-
ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz. U.
Nr 64 z 2004r., poz. 593),
-
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki
Społecznej z dnia 29.08.2000r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz.
U. Nr 80, poz. 900),
-
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 29.08.2000r. w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem
standardu wychowania i opieki w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz
nadzoru nad jakością działań ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74,
poz. 862).
Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:
1. Marta
Kamińska - po dyrektora
2. Agnieszka
Klejny - wychowawca
3.
Wychowankowie placówki
Ustalenia kontroli
Zakres
kontroli obejmował przygotowanie wychowanków do samodzielności w życiu i
funkcjonowania w społeczeństwie. Analizie poddano następującą problematykę:
-
przygotowanie do samodzielności w życiu m.in.
poprzez: aktywny udział w organizacji życia w domu, wdrażanie do samoobsługi i
prac porządkowych, wyposażenie w sprzęt i urządzenia do samodzielnego przygotowania
posiłków, robienie zakupów, załatwianie spraw - stosownie do wieku,
-
stwarzanie okazji i zachęcanie wychowanków do
samodzielnego podejmowania działań, decyzji, swobody wypowiedzi, dokonywania
wyborów,
-
przygotowanie wychowanków do podejmowania
odpowiedzialności za własne postępowanie,
-
przygotowanie wychowanków do pełnienia
określonych ról społecznych i funkcjonowania w społeczeństwie,
-
przygotowanie wychowanków do powrotu do rodziny
naturalnej lub samodzielnego funkcjonowania,
-
zapewnienie wsparcia i opieki w okresie
adaptacji do samodzielnego życia (w przypadku osiągnięcia pełnoletności).
W dniu
kontroli w Pogotowiu Opiekuńczym w Wasilkowie przebywało 14 wychowanków (w tym
4 chłopców i 10 dziewczynek) w wieku od 3 do 17 lat. Od chwili utworzenia
placówki (10.10.2003r.) do dnia kontroli ruch wychowanków przedstawiał się
następująco:
-
powróciło do domu rodzinnego -11 dzieci,
-
umieszczono w rodzinie zastępczej - 1 dziecko,
-
zmiana typu placówki - 0.
W placówce przebywają dzieci
poniżej 7 lat oraz chłopcy ze względu na nie rozdzielanie rodzeństw.
Stosownie
do rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem
standardu wychowania i opieki w placówkach opiekuńczo - wychowawczych
opracowano Plan pracy opiekuńczo - wychowawczej.
Założenia do realizacji
podzielono na bloki tematyczne uwzględniając jednocześnie formy ich realizacji.
Przewidziano w nim działania obejmujące min.: uczenie dzieci odpowiedzialności
za powierzone zadania, własną postawę, czynne uczestniczenie w życiu placówki,
uczenie się społecznych zachowań, dbania o wygląd domu wewnątrz jak i na
zewnątrz budynku, udział wychowanków w planowaniu i organizowaniu uroczystości,
imprez kulturalnych, wigilii, święta domu itp. W zakresie edukacji zdrowotnej i
bezpieczeństwa wychowanków zaplanowano min. pogadanki o sposobach żywienia, a
także zajęcia kulinarne.
W
indywidualnych planach pracy z dzieckiem
przewidziano działania uczące właściwych zachowań oraz działania w celu
uczenia samodzielności w życiu.
W sferze społecznej przewidziano
np.
-
doskonalenie umiejętności interpersonalnych,
-
kształtowanie zdolności do asertywnych zachowań, w
szczególności przeciwstawianie się namowom, presji grupy,
-
uczenie skutecznego rozwiązywania konfliktów,
-
kształtowanie umiejętności tworzenia osobistego systemu
wsparcia w trudnych sytuacjach,
-
budowanie poczucia wspólnoty grupowej z innymi
podopiecznymi placówki - angażowanie dziecka do różnych prac porządkowych,
społecznych, organizacyjnych,
-
doskonalenie umiejętności przestrzegania norm i zasad
grupowych i społecznych,
-
stwarzanie możliwości podejmowania samodzielnych
decyzji - decydowanie o sposobie spędzania wolnego czasu, właściwym ubiorze,
-
doskonalenie umiejętności radzenia sobie ze stresem, z
sytuacjami trudnymi,
-
wyzwalanie okazji do odnoszenia sukcesu oraz odczuwania
zadowolenia i satysfakcji,
-
kształtowanie motywacji wewnętrznej do czerpania
przyjemności z podejmowanych działań.
Starsi
wychowankowie placówki wdrażani są do prac samoobsługowych typu sprzątanie
własnych pokoi oraz innych pomieszczeń np. łazienek. Raz w tygodniu każdy
wychowanek pełni dyżur na stołówce pomagając w nakrywaniu do stołu i przy
wydawaniu posiłków, a następnie przy sprzątaniu. Ponadto starsze dzieci
samodzielnie piorą bieliznę. Garderoba oddawana jest do ogólnego prania.
Niestety wychowankowie nie potrafią samodzielnie obsługiwać pralki. Starsze
dzieci prasują samodzielnie garderobę.
Posiłki
przygotowywane są przez personel placówki jednakże starsze dzieci potrafią
samodzielnie zrobić kanapkę. Na urodziny bądź imieniny przy pomocy personelu
wychowankowie pieką ciasta i robią desery.
W dniu kontroli organizowano
aneks kuchenny w wydzielonej części w jadalni. W aneksie mają być
przeprowadzane zajęcia kulinarne.
Wychowankowie
placówki otrzymują comiesięczną drobną kwotę do własnego dysponowania tzw.
kieszonkowe. Kwota nie jest zróżnicowana i wynosi 15 zł. miesięcznie. Aby
zapobiec kupowaniu niewłaściwych produktów np. papierosów, starsi wychowankowie
muszą okazać paragon z dokonanych zakupów. Jednakże dzieci nie są uczone
gospodarowania kieszonkowym i oszczędzania.
W placówce nie działa
samorząd. Nie odbywają się również spotkania społeczności domu. Wychowankowie
nie mają więc możliwości wypowiedzenia się na forum w sprawach swoich i
pozostałych podopiecznych. Utrudnieniem jest również występująca różnica wieku
między wychowankami. Z przeprowadzonego wywiadu wynika, że wychowankowie
wyrażają swoje zdanie w sprawach spędzania czasu wolnego.
Dzieci
(szczególnie starsze) uczone są odpowiedzialności za własne postępowanie. W
przypadku opuszczenia placówki bez zezwolenia personelu otrzymują kary typu: zakaz oglądania telewizji, zakaz
wyjścia na rekreację itp. Dotyczy to również palenia papierosów. Ponadto
wychowankowie uczeni są opieki i odpowiedzialności za młodszych. W placówce
przebywają wychowankowie od lat 3. W związku z tym starsi wychowankowie
pomagają maluchom w wykonywaniu codziennych czynności.
Z
przeprowadzonego wywiadu wynika, że nie są podejmowane działania w celu
zapoznania wychowanków (stosownie do wieku) gdzie należy załatwiać pewne sprawy
np. do jakiego urzędu należy pójść z danym problemem.
Dzieci
uczone są właściwych zachowań, przestrzegania ogólnie przyjętych norm
etycznych. Przeprowadzane są zajęcia na temat właściwego rozładowywania stresu,
współżycia w grupie czy odpowiedzialności za powierzone zadania.
Kontrola
Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej "Opoka" w Wasilkowie została
dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki oraz wyjaśnień
pracowników.
Protokół
sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje
Dyrektor Placówki.
W przypadku gdy Dyrektor nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w
protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego
podpisania pisemne wyjaśnienia.
Dyrektor Wielofunkcyjnej Placówki
Opiekuńczo-Wychowawczej "Opoka" Podpisy
kontrolujących:
17.06.2004r. 1.
M.Osipowicz
M.Kamińska 2.
K.Pasiuk