PROTOKÓŁ KONTROLI
Urzędu Gminy Zbójna, ul. Łomżyńska 64, 18-416 Zbójna
(NIP 721-11-43-154) przeprowadzonej w dniu 17 czerwca 2004r. przez:
- Wandę Grabowską -
kierownika Oddziału ds. Realizacji i Kontroli Projektów w Biurze
Zarządzania Funduszami Europejskimi Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku, działającą na podstawie upoważnienia Nr 36/04 z dnia
14.06.2004r. wydanego przez Pana Jarosława
Cezarego Worobieja - p.o. Dyrektora Biura
Zarządzania Funduszami Europejskimi;
- Macieja Rynkiewicza - starszego
specjalistę w Oddziale ds. Realizacji i Kontroli Projektów w Biurze
Zarządzania Funduszami Europejskimi Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku, działającego na podstawie upoważnienia Nr 35/04 z dnia
14.06.2004r. wydanego przez Pana Jarosława
Cezarego Worobieja - p.o. Dyrektora Biura
Zarządzania Funduszami Europejskimi;
- Łukasza Kurzynę -
starszego specjalistę w Oddziale ds. Realizacji i Kontroli Projektów w
Biurze Zarządzania Funduszami Europejskimi Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku, działającego na podstawie upoważnienia Nr
34/04 z dnia 14.06.2004r. wydanego przez Pana
Jarosława Cezarego Worobieja - p.o. Dyrektora
Biura Zarządzania Funduszami Europejskimi;
Przedmiotowy zakres kontroli:
Sprawdzenie
prawidłowości wykorzystania środków z Unii Europejskiej oraz ocena poprawność
realizacji inwestycji PL0008.02.06.0019 "Modernizacja drogi nr 339
Pianki -Tabory na odcinku od km 0+000 do km 3+167"
Kontrolą objęto prawidłowość stosowania
przepisów:
- Ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach
publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 -
tekst jednolity, z późniejszymi zmianami),
- Ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 -2003 (Dz. U. z 1998 r. Nr 150, poz. 983 z późniejszymi zmianami),
- Ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku - Prawo budowlane
(Dz. U. z 2003 r., Nr 207, poz. 2016 - tekst
jednolity, z późniejszymi zmianami),
oraz zapisów:
- Porozumienia zawartego w dniu 26 listopada 2002
roku pomiędzy Wojewodą Podlaskim a Podlaską Fundacją Rozwoju Regionalnego
w związku z realizacją projektu PL
0008.02.06 pn. "Małe inwestycje infrastrukturalne" w ramach
Programu Phare 2000 Spójność Społeczna i
Gospodarcza;
- Umowy dotacji w zakresie pomocy zewnętrznej
Wspólnoty Europejskiej, zawartej pomiędzy Podlaską Fundacją Rozwoju
Regionalnego a Urzędem Gminy Zbójna z dnia
09.08.2002 r.
- Umowy Nr SG.342-3/03 z
dnia 14 lutego 2003 r. zawartej pomiędzy Gminą Zbójna
a Przedsiębiorstwem Budownictwa Komunikacyjnego Sp. z o.o.,
18-400 Łomża, ul. Sikorskiego 156 na wykonanie
robót polegających na modernizacji drogi gminnej Pianki - Tabory Rzym w
gminie Zbójna.
Kierownictwo jednostki kontrolowanej:
Wójtem Gminy Zbójna jest Pan Zenon Białobrzeski,
pełniący tę funkcję od 11 czerwca 1991r., funkcję Skarbnika Gminy pełni od 1
stycznia 1995 r. Pani Elżbieta Parzych, natomiast
funkcję Sekretarza Gminy, od 25 października1990 r., pełni Pani Anna Górak.
Wyjaśnień udzielali:
- Zenon Białobrzeski - Wójt
Gminy Zbójna,
- Anna Górak - Sekretarz
Gminy,
- Hanna Parzych - Zastępca
Skarbnika Gminy;
W toku kontroli ustalono, co następuje:
I.
W dniu 9 sierpnia 2002 roku została zawarta
pomiędzy Podlaską Fundacją Rozwoju Regionalnego jako Instytucją Kontraktującą a
Urzędem Gminy Zbójna umowa dotacji w zakresie pomocy
zewnętrznej Wspólnoty Europejskiej na realizację projektu o nazwie PL0008.02.06.0019 "Modernizacja
drogi nr 339 Pianki - Tabory na odcinku od km 0+000 do km 3+167",
zatwierdzona przez Urzędnika Nadzorującego Program (PAO) w dniu 20 sierpnia
2002 roku. Całkowity koszt projektu oszacowano na 206.512,00 EUR. Wkład
finansowy Jednostki Kontraktującej został określony na 60% szacunkowych kosztów
(tj. maksymalnie 123.907,00 EUR). Jednocześnie określono, że dotacja zostanie przekazana
w dwóch częściach: zaliczka w wysokości 80% dotacji UE i płatność końcowa - 20%
dotacji UE. Jako ostateczny termin zakończenia realizacji projektu przyjęto 30
września 2003 roku. W dniu 30 września 2003r. został podpisany aneks nr 1 do
umowy dotacji, w którym określono datę zakończenia realizacji projektu na nie
później niż 31 sierpnia 2004 roku. W dniu 28 czerwca 2004r. został zatwierdzony przez Pełnomocnika ds. Realizacji
Programu Phare 2000 SSG aneks
nr 2 do umowy dotacji, w którym obniżono całkowity koszt projektu do 106.543,63
EUR (zgodnie z umową zawartą z Wykonawcą), a wkład finansowy Jednostki
Kontraktującej został podwyższony do 75% szacunkowych kosztów, tj. maksymalnie
79.907,72 EUR. W związku z tym, iż kontrola przeprowadzona została w dniu 17
czerwca 2004r., Beneficjent przedstawił kontrolującym aneks nr 2 podpisany
jedynie przez Wójta Gminy Zbójna. W dniu 2 lipca
2004r. wpłynął do Biura Zarządzania Funduszami Europejskimi przedmiotowy aneks
zatwierdzony przez Pełnomocnika ds. Realizacji Programu Phare
2000 SSG. Umowa dotacji i aneksy stanową załącznik nr 1 do protokołu kontroli.
II.
Uchwałą nr III/16/02 Rady Gminy Zbójna
z dnia 30 grudnia 2002 roku w sprawie budżetu gminy na 2003 rok (załącznik nr
2) w planie dochodów budżetu gminy na 2003 rok ujęto kwotę dotacji z funduszu Phare 2000 na poziomie 495.628,00 zł
z przeznaczeniem na zadanie "Budowa drogi Pianki - Tabory", zgodnie z Wykazem
zadań inwestycyjnych i środków na ich realizację w 2003 roku (załącznik nr 5 do
przedmiotowej uchwały).
III.
W wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego jako
wykonawcę wybrano Przedsiębiorstwo Budownictwa Komunikacyjnego Sp. z o.o. z siedzibą w 18-400 Łomża, ul. Sikorskiego 156. Protokół postępowania o zamówienie
publiczne o wartości szacunkowej powyżej 20.000 EURO oraz protokoły z
posiedzenia komisji przetargowej stanowią załącznik nr 3 do protokołu kontroli.
IV. W
dniu 14 lutego 2003 roku została zawarta umowa nr SG.342-3/03 pomiędzy Gminą Zbójna a
Przedsiębiorstwem Budownictwa Komunikacyjnego Sp. z o.o.
na wykonanie zadania pn. "Modernizacja drogi Nr 339
Pianki - Tabory Rzym na odcinku od
km 0+000 do km 3+167" (załącznik nr 4). W umowie tej nieprawidłowo została zapisana
nazwa projektu, która powinna brzmieć: "Modernizacja drogi nr 339 Pianki -
Tabory na odcinku od km 0+000 do km 3+167".
Zgodnie z zapisami § 5 funkcja inspektora nadzoru
została powierzona Pani Ewie Bujko natomiast funkcja
kierownika budowy Panu Adamowi Zarembie.
Wartość przedmiotu umowy została określona na kwotę 444.340,22
zł netto (475.444,04 zł
brutto), co po przeliczeniu wg średniego kursu NBP z dnia podpisania umowy 1EUR
= 4,1705PLN (zgodnie z tabelą nr 32/A/NBP/2003), dało kwotę 106.543,63 EURO.
Stosownie do zapisów § 15 umowy, Wykonawca został
zobowiązany do wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy w wysokości
5% wartości kontraktu netto z zaokrągleniem do pełnych 100 zł, tj. kwoty 22.200,00
zł, w formie gwarancji ubezpieczeniowej. Wykonawca nie
zastosował się do zapisów wymienionego wyżej paragrafu i wniósł zabezpieczenie
należytego wykonania umowy w wysokości 5% wartości kontraktu brutto, w formie
dwóch polis ubezpieczeniowych Zakładu Ubezpieczeń i Reasekuracji Polonia S.A. na łączną kwotę 23.780,00 zł (polisa
Nr 705-A-105798 z dnia 13 lutego 2003r. na kwotę 19.020,00 zł,
ważna w okresie od 14 lutego 2003r. do 30 sierpnia 2003r. oraz polisa Nr
705-A-105799 z dnia 13 lutego 2003r. na kwotę 4.760,00 zł,
ważna w okresie od 14 lutego 2003r. do 14 września 2006r. - zgodnie z
oświadczeniem Wójta Gminy Zbójna Pana Zenona Białobrzeskiego, z dnia 17 czerwca 2003r., wymienione
polisy dotyczą § 15 umowy). Polisy ubezpieczeniowe i oświadczenie stanowią załącznik
nr 5 do protokołu kontroli.
Zgodnie z zapisami § 16 w/w umowy Wykonawca zobowiązany
został do zapewnienia, na okres od daty rozpoczęcia (tj. 20 lutego 2003r.) do
daty zakończenia realizacji projektu (tj. 31 lipca 2003r.), wymaganych
ubezpieczeń OC z tytułu prowadzonej działalności. Wykonawca nie wywiązał się w
pełni z tego obowiązku, gdyż przedstawił jedynie polisę ubezpieczeniową UNIQA
Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. Nr 821-A-105906 z dnia 1 kwietnia 2003r., ważną w
okresie od 1 kwietnia 2003r. do 31 lipca 2003r. (załącznik nr 6). W związku z
powyższym w okresie od 20 lutego 2003r. do 31 marca 2003r. roboty budowlane
wykonywane były bez wymaganych umową ubezpieczeń. Z oświadczenia Wójta Gminy Zbójna z dnia 17 czerwca 2004r. (załącznik nr 7) wynika, iż
dopiero 25 marca 2004r. zwrócił się on do Wykonawcy w celu przedstawienia przez
niego stosownych ubezpieczeń.
V.
Urząd Gminy Zbójna, zgodnie z
oświadczeniem Wójta Pana Zenona Białobrzeskiego z dnia
17 czerwca 2003r. (załącznik nr 8), nie zwracał się do Urzędu Komitetu
Integracji Europejskiej z wnioskiem o rejestrację umowy o świadczenie usług
nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a należny podatek VAT
płacony był ze środków własnych Beneficjenta.
VI. W
dniu 25 lutego 2003 roku Urząd Gminy Zbójna
przedłożył wniosek o dokonanie płatności zaliczki w wysokości 51.140,00 EUR (załącznik
nr 9). W związku z tym, iż w/w wniosku podano nieprawidłową nazwę projektu oraz
niewłaściwie została naliczona kwota płatności zaliczkowej, Beneficjent wystąpił
z drugim wnioskiem o płatność zaliczkową, na kwotę prawidłową, wynoszącą
51.140,94 EUR oraz zawierającym poprawną nazwę projektu. W związku z tym, iż
Beneficjent nie przedstawił kontrolującym poprawionego wniosku o płatność, do
protokołu kontroli została załączona kopia wniosku Podlaskiej Fundacji Rozwoju
Regionalnego (RIF) z dnia 5 marca 2003r., o dokonanie płatności 51.140,94 EUR
na konto Urzędu Gminy Zbójna, znajdującego się w
Oddziale Weryfikacji i Potwierdzania Płatności Biura Zarządzania Funduszami
Europejskimi (załącznik nr 10).
W dniu 21 maja 2003 roku Polska Agencja Rozwoju
Przedsiębiorczości przekazała na konto Urzędu Gminy Zbójna
o numerze 79 10201332 10016042221 (10203293-67188-360-3978) w PKO Bank Polski
S.A. powyższą kwotę (tj. 80% wkładu finansowego
Jednostki Kontraktującej wynoszącego 63.926,18 EUR). Potwierdzenie wpływu
zaliczki na konto Urzędu Gminy Zbójna stanowi
załącznik nr 11 do protokołu kontroli.
Rachunek Urzędu Gminy Zbójna,
na który została przekazana płatność zaliczkowa był rachunkiem prowadzonym przez
PKO Bank Polski S.A. Oddział w Łomży w EURO zgodnie z umową rachunku walutowego
prowadzonego w EURO z dnia 4 kwietnia 2002r. (załącznik nr 12).
VII. Dnia 20
lutego 2003 r., został przekazany Wykonawcy plac budowy (załącznik nr 13), a
następnie rozpoczęto prace budowlane związane z ww. zadaniem na podstawie
aktualnego i uprawomocnionego pozwolenia na budowę Nr 1/6/02 z dnia 17 kwietnia
2002 r. (załącznik nr 14).
W okresie od 20 lutego 2003r. do 31 lipca 2003r. (wg
dostarczonego dziennika budowy - załącznik nr 15) w ramach realizacji projektu
PL 0008.02.06.0019 "Modernizacja drogi nr 339 Pianki - Tabory na odcinku od km
0 + 000 do km 3 + 167" wykonano:
1) prace związane z rozebraniem starych przepustów i
murów oporowych,
2) roboty ziemne związane z:
a) wykonywaniem nasypów,
b) zagęszczaniem gruntu walcami wibracyjnymi,
3) nowe przepusty drogowe,
4) przepusty rurowe pod zjazdami,
5) podbudowę z kruszywa stabilizowanego mechanicznie,
6) nawierzchnię z betonu asfaltowego.
Powyższe roboty budowlane wykonywane były pod nadzorem
kierownika budowy - Pana Adama Zaremby (uprawnienia budowlane
Nr Bł/23/02 do
kierowania robotami budowlanymi w specjalności konstrukcyjno-budowlanej
bez ograniczeń i opłaconymi wszystkimi niezbędnymi składkami Nr PDL/BO/2285/02). Funkcja inspektora nadzoru w zakresie robót
drogowych została powierzona Pani Ewie Bujko (uprawnienia
budowlane Nr ŁOM/2/83 do pełnienia samodzielnej funkcji kierownika budowy i robót
w specjalności konstrukcyjno-inżynieryjnej, w zakresie dróg oraz opłaconymi wszystkimi
niezbędnymi składkami Nr PDL/BD/0148/01). Uprawnienia budowlane i potwierdzenie
przynależności do okręgowej izby inżynierów wraz z potwierdzeniem opłacenia
składek i obowiązkowego ubezpieczenia OC stanowi załącznik nr 16 do protokołu
kontroli.
Dziennik budowy prowadzony był prawidłowo i zawiera
systematyczne wpisy osób uprawnionych do ich dokonywania oraz posiadających
odpowiednie uprawnienia budowlane (załącznik nr 15).
Protokołem spisanym w dniu 31 lipca 2003r. (załącznik
nr 17) dokonano odbioru końcowego "Modernizacji drogi Nr 339 Pianki - Tabory Rzym na odcinku od km 0+000 do km
3+167". W protokole tym została użyta nieprawidłowa nazwa projektu, która powinna
brzmić: "Modernizacji drogi nr 339 Pianki - Tabory na
odcinku od km 0+000 do km 3+167"
VII.
W czasie trwania realizacji inwestycji Wykonawca
wystawił 4 faktury za wykonane roboty, dla których podstawą były protokoły odbioru
wykonanych robót budowlanych:
- Faktura VAT nr PBK-B1/8/03 z 6 czerwca 2003 roku na
kwotę 112.536,49 zł netto (120.414,04 zł brutto), zgodnie z protokołem odbioru wykonanych
robót z 6 czerwca 2003 roku, opłacona w dniu 3 lipca 2003 roku przelewem
na konto Wykonawcy. Faktura została
zapłacona ze środków UE, co po przeliczeniu wg kursu 1EUR = 4,4140PLN
wynegocjowanego z PKO Bank Polski w dniu 3 lipca 2003r. dało kwotę
25.495,35 EUR. Podatek VAT został opłacony ze środków własnych
Beneficjenta. Na dowodzie przelewu za w/w fakturę uwidoczniona jest kwota
112.536,52 zł, co po przeliczeniu wg kursu 1EUR =
4,4140PLN wynegocjowanego z PKO Bank Polski w dniu 3 lipca 2003r. dało
kwotę 25.495,36 EUR, taka też kwota wypłynęła z rachunku służącego do
obsługi dotacji UE. W związku z powyższym kontrolerzy stwierdzili, że Urząd
Gminy Zbójna dokonał nieuzasadnionej nadpłaty za
w/w fakturę w wysokości 0,01 EUR (0,03 zł). W oświadczeniu z dnia 17 czerwca
2004r. Wójt Gminy Zbójna Pan Zenon Białobrzeski (załącznik nr 18) stwierdza, iż w/w
nadpłata powstała na skutek błędu pracownika oraz że zostanie ona
uwzględniona przy wyliczaniu płatności końcowej. W wyżej wymienionej
fakturze w polu "Nazwa towaru lub usługi" wpisano
nieprawidłową nazwę projektu: "Modernizacja drogi Nr 339 Pianki - Tabory Rzym na odcinku od km 0+000 do km
3+167". Komplet dokumentów dotyczących płatności za w/w fakturę stanowi
załącznik nr 19 do protokołu kontroli.
- Faktura VAT nr PBK-B1/13/03
z 30 czerwca 2003 roku na kwotę 104.601,87 zł netto
(111.924,00 zł brutto), zgodnie z protokołem
odbioru wykonanych robót budowlanych nr 2/2003 z 30 czerwca 2003 roku,
opłacona w dniach 21 lipca 2003 roku i 28 lipca 2003r. przelewem na konto
Wykonawcy (104.601,02 zł + 7.322,98 zł - brutto). Kwotę 104.601,02 zł
zapłacono ze środków UE, co po przeliczeniu wg kursu 1EUR = 4,4430PLN
wynegocjowanego z PKO Bank Polski w dniu 21 lipca 2003r. dało kwotę
23.542,88 EUR. Pozostałą wartość faktury netto (0,85 zł) zapłacono ze
środków własnych Beneficjenta, co po przeliczeniu wg średniego kursu NBP z
dnia dokonania przelewu, tj. 1EUR = 4,4258PLN (zgodnie z tabelą nr
145/A/NBP/2003) dało kwotę 0,19 EUR. Podatek VAT został opłacony ze
środków własnych Beneficjenta. W wyżej wymienionej fakturze w polu "Nazwa
towaru lub usługi" wpisano nieprawidłową nazwę projektu: "Modernizacja
drogi Nr 339 Pianki - Tabory Rzym
na odcinku od km 0+000 do km 3+167". Komplet dokumentów dotyczących
płatności za w/w fakturę stanowi załącznik nr 20
do protokołu kontroli.
- Faktura VAT nr PBK-B1/24/03
z 26 lipca 2003 roku na kwotę 224.259,81 zł netto
(239.958,00 zł brutto), zgodnie z protokołem
odbioru wykonanych robót budowlanych nr 3/2003 z 26 lipca 2003 roku,
opłacona w dniu 16 września 2003 roku przelewem na konto Wykonawcy (9.261,76
zł + 230.696,24 zł -
brutto). Kwota 9.261,76 zł została zapłacona ze
środków UE, co po przeliczeniu wg kursu kupna PKO Bank Polski z dnia
dokonania przelewu, tj. 1EUR = 4,4047 PLN, dało
kwotę 2.102,70 EUR. Pozostała wartość faktury netto (214.998,05 zł), została zapłacona ze środków własnych Beneficjenta,
co po przeliczeniu wg średniego kursu NBP z dnia poprzedzającego dzień dokonania
przelewu, tj. 1EUR = 4,4403 (zgodnie z tabelą nr 179/A/NBP/2003), dało
kwotę 48.419,71 EUR. Podatek VAT został opłacony ze środków własnych Beneficjenta. W wyżej wymienionej fakturze w
polu "Nazwa towaru lub usługi" wpisano
nieprawidłową nazwę projektu: "Modernizacja drogi Nr 339 Pianki - Tabory Rzym na odcinku od km 0+000 do km
3+167". Komplet dokumentów dotyczących płatności za w/w fakturę stanowi załącznik
nr 21 do protokołu kontroli.
- Faktura VAT nr PBK-B1/29/03
z 31 lipca 2003 roku na kwotę 2.942,05 zł netto
(3.148,00 zł brutto), zgodnie z protokołem
odbioru wykonanych robót budowlanych nr 4/2003 z 31 lipca 2003 roku,
opłacona w dniu 16 września 2003 roku przelewem na konto Wykonawcy
(3.148,00 zł brutto). Faktura została zapłacona
ze środków własnych Beneficjenta, co po przeliczeniu wg średniego kursu
NBP z dnia poprzedzającego dzień dokonania płatności, tj. 1EUR = 4,4403
(zgodnie z tabelą nr 179/A/NBP/2003), dało kwotę 662,58 EUR. Podatek VAT
został opłacony ze środków własnych Beneficjenta.
W wyżej wymienionej fakturze w polu "Nazwa towaru lub usługi" wpisano nieprawidłową nazwę projektu: "Modernizacja drogi Nr
339 Pianki - Tabory Rzym na
odcinku od km 0+000 do km 3+167". Komplet dokumentów dotyczących płatności
za w/w fakturę stanowi załącznik nr 22 do protokołu kontroli.
Zgodnie z interpretacją Polskiej Agencji
Rozwoju Przedsiębiorczości zawartą w piśmie INFRA/4494/KJ/03 z 6 października
2003 roku "w przypadku płatności ze środków pochodzących z dotacji,
dokonywanych z rachunku Beneficjenta prowadzonego w EUR do rozliczenia należy
przyjmować kurs wynegocjowany z bankiem lub kurs skupu banku prowadzącego
rachunek. Natomiast do przeliczania płatności realizowanych w PLN ze środków
własnych Beneficjenta ma zastosowanie średni kurs NBP obowiązujący w dniu
dokonania przelewu".
IX. Beneficjent
przedłożył kontrolującym raport końcowy, szczegółowe sprawozdanie finansowe z
realizacji umowy z Wykonawcą robót budowlanych, zbiorcze sprawozdanie finansowe
z realizacji umowy dotacji, szczegółowe sprawozdania finansowe w oparciu o
przelewy dokonane dla danych faktur oraz wniosek o płatność na kwotę 24.026,62 EUR
z dnia 19 maja 2004 roku. Komplet dokumentów stanowi załącznik nr 23 do protokołu.
Kontrakt z dnia 14
lutego 2003r. pomiędzy Urzędem Gminy Zbójna a
Przedsiębiorstwem Budownictwa Komunikacyjnego Sp. z o.o.
został skalkulowany w PLN na kwotę netto 444.340,22 zł, (475.444,04 zł brutto), co wg średniego
kursu NBP w tym dniu 1EUR = 4,1705PLN dało kwotę kontraktową netto w wysokości 106.543,63
EUR. W wyniku wzrostu kursu EUR/PLN, a także wobec faktu, iż faktury wystawiane
były przez Wykonawcę w PLN, łączna kwota faktur wyniosła 444.340,22 zł co w przeliczeniu wg kursów z poszczególnych dni
wystawiania faktur dało wartość 100.223,41 EUR.
Przyjęte przez
Beneficjenta proporcje współfinansowania ze środków krajowych oraz dotacji z programu
Phare ESC 2000 tj. 25%/75% pozwoliły mu na obliczenie
kwoty dotacji Unii Europejskiej na poziomie 75.167,56 EUR i współfinansowania
krajowego na poziomie 25.055,85 EUR. W związku z
wpływem w dniu 21 maja 2003 roku płatności zaliczkowej na konto Urzędu Gminy Zbójna, w wysokości 51.140,94 EUR, Beneficjent określił w Zbiorczym sprawozdaniu finansowym z realizacji
umowy dotacji wartość płatności końcowej na kwotę 24.026,62 EUR i na taką
też kwotę wystawił wniosek o płatność końcową z dnia 19 maja 2004 roku. Wyliczenia
Beneficjenta były nieprawidłowe, gdyż przy obliczaniu kwoty płatności końcowej
Beneficjent nie uwzględnił zapisów artykuł 7(2)(23) umowy dotacji, który mówi o
odliczaniu od należnej kwoty płatności końcowej odsetek narosłych w okresie
pomiędzy otrzymaniem zaliczki przez Beneficjenta oraz wydaniem jej zgodnie z
postępami Operacji.
Beneficjent nieprawidłowo
wypełnił również Szczegółowe sprawozdanie
finansowe z realizacji umowy w wykonawcą robót budowlanych oraz Szczegółowe sprawozdanie finansowe w oparciu
o przelewy dokonane dla faktur PBK-B1/24/03 i PBK-B1/29/03, gdzie w rubryce
"Środki z Budżetu Beneficjenta - netto - kurs przeliczenia EURO/PLN + data"
nieprawidłowo została wpisana data dokonania przeliczenia PLN na EURO (jest:
"16.09.2003r.", powinno być: "15.09.2003r.).
Przedstawiony przez Beneficjenta
podczas trwania kontroli materiał nie ma jednak charakteru ostatecznego, z
uwagi na fakt, iż Oddział Weryfikacji i Potwierdzania Płatności w Biurze
Zarządzania Funduszami Europejskimi zgłosił do Regionalnej Instytucji
Finansującej uwagi do przedłożonej dokumentacji.
W odpowiedzi na
przedstawione zastrzeżenia do końcowego rozliczenia, Beneficjent przedłożył
skorygowaną zgodnie z zaleceniami jego wersję. W rezultacie ponownej kalkulacji,
zmianie uległa wartość obliczonej przez Beneficjenta płatności końcowej. W
związku z powyższym Beneficjent przedstawił kolejny wniosek o płatność końcową
z dnia 18 czerwca 2004r. na kwotę 23.993,09 EUR. Skorygowany wniosek o płatność
końcową, raport końcowy, szczegółowe sprawozdanie finansowe z realizacji umowy
z Wykonawcą robót budowlanych, zbiorcze sprawozdanie finansowe z realizacji
umowy dotacji, szczegółowe sprawozdania finansowe w oparciu o przelewy dokonane
dla faktur PBK-B1/24/03 i PBK-B1/29/03 oraz zaświadczenie z PKO Bank Polski
S.A. Oddział w Łomży z 18 czerwca 2004 roku w sprawie wysokości narosłych odsetek
(33,52 EUR) stanowią załącznik nr 24 do protokołu kontroli.
Zestawienie planowanych i rzeczywistych
kosztów inwestycji przedstawia poniższa tabela.
|
Dotacja Programu Phare ESC
2000
|
Wkład własny Beneficjenta
|
Razem
|
EURO
|
%
|
EURO
|
%
|
Wartość inwestycji wg umowy
dotacji
|
123.907,00
|
60,00
|
82.605,00
|
40,00
|
206.512,00
|
Wartość inwestycji wg
kontraktu
|
63.926,18
|
60,00
|
42.617,45
|
40,00
|
106.543,63
|
Wartość inwestycji wg
aneksu nr 2 do umowy dotacji
|
79.907,72
|
75,00
|
26.635,91
|
25,00
|
106.543,63
|
Rzeczywiste koszty inwestycji
|
75.167,56
|
75,00
|
25.055,85
|
25,00
|
100.223,41
|
X.
Na miejscu realizacji inwestycji dokonano oględzin w
obecności Pana Zenona Białobrzeskiego - Wójta Gminy Zbójna w wyniku, których stwierdzono m.in.: wykonanie drogi
o długości ok. 3,17 km na podbudowie z nawierzchnią asfaltową (beton asfaltowy)
z dwoma dużymi przepustami. Stwierdzono również wykonanie i zamontowanie
tablicy pamiątkowej informującej o współfinansowaniu
inwestycji ze środków Unii Europejskiej. Protokół oględzin stanowi załącznik nr
25 do protokołu kontroli.
Ponadto kontrolujący stwierdzili, że piaszczyste
skarpy są przyczyną nadmiernego zamulenia rowów przydrożnych oraz przepustów. W
celu prawidłowego funkcjonowania całego systemu odwadniającego, trzeba go regularnie
konserwować, utrzymywać w należytym porządku oraz na bieżąco udrażniać.
XI. Zgodnie
z §7 ust. 2 Porozumienia zawartego pomiędzy Wojewodą Podlaskim a Podlaską
Fundacją Rozwoju Regionalnego wszelkie dokumenty dotyczące realizacji Zadania
powinny być oznaczone w sposób widoczny i czytelny, ułatwiający ich
identyfikację.
Pan Zenon Białobrzeski
- Wójt Gminy Zbójna złożył oświadczenie w sprawie
przechowywania i archiwizowania dokumentów dotyczących projektu PL0008.02.06.0019
w Urzędzie Gminy Zbójna (załącznik nr 26)
Integralną część niniejszego
protokołu stanowią następujące załączniki:
1. Umowa
dotacji w zakresie pomocy zewnętrznej Wspólnoty Europejskiej pomiędzy Podlaską
Fundacją Rozwoju Regionalnego a Urzędem Gminy Zbójna
z dnia 9 sierpnia 2002r. wraz z aneksemi.
2. Uchwały
Rady Gminy Zbójna nr III/16/02 z 30 grudnia 2002r. w
sprawie budżetu gminy na 2003 rok.
3. Protokół
postępowania o zamówienie publiczne o wartości powyżej 20.000 EURO wraz z
protokołami z posiedzeń Komisji Przetargowej.
4. Umowa
nr SG.342-3/03 na wykonanie robót budowlanych zawarta
w dniu 14 lutego 2003r. pomiędzy Urzędem Gminy Zbójna
a Przedsiębiorstwem Budownictwa Komunikacyjnego Sp. z o.o.
z siedzibą w 18-400 Łomża, ul. Sikorskiego
156.
5. Polisy
ubezpieczenia należytego wykonania zamówienia publicznego Nr 705-A-105798 i Nr
705-A-105799 z dnia 13 lutego 2003r. wraz z oświadczeniem Wójta Gminy Zbójna z dnia 17.06.2004r.
6. Polisa
ubezpieczeniowa UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. Nr 821-A-105906 z dnia 1
kwietnia 2003r.
7. Oświadczenie
Beneficjenta z dnia 17 czerwca 2004r. w sprawie ubezpieczeń OC Wykonawcy z
tytułu prowadzonej działalności.
8. Oświadczenie
Beneficjenta o nie rejestrowaniu w UKIE umowy o świadczenie usług nabywanych za
środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej z 17 czerwca 2004r.
9. Wniosek
Urzędu Gminy Zbójna o dokonanie płatności zaliczki w
kwocie 51.140,00 EUR z 25 lutego 2003 roku.
10. Kopia
wniosku Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego o dokonanie płatności zaliczki
w kwocie 51.140,94 EUR na rzecz Urzędu Gminy Zbójna z
5 marca 2003 roku.
11. Wyciągi
bankowe potwierdzające wpływ płatności zaliczkowej w kwocie 51.140,94 EUR na
konto Urzędu Gminy Zbójna.
12. Umowa
rachunku walutowego prowadzonego w EURO dotycząca rachunku bankowego Nr 79
10201332 10016042221 (10203293-67188-360-3978) zawarta pomiędzy Urzędem Gminy Zbójna a PKO Bank Polski S.A. Oddział w Łomży.
13. Protokół
przekazania placu budowy z dnia 20 lutego 2003r.
14. Decyzja Nr
1/6/02 Starostwa Powiatowego w Łomży w sprawie zatwierdzenia projektu
budowlanego i wydania pozwolenia na budowę z dnia 17 kwietnia 2002r.
15. Kopie
wybranych stron dziennika budowy.
16. Komplet
dokumentów dotyczący uprawnień budowlanych oraz przynależności do okręgowej
izby inżynierów wraz z potwierdzeniem opłacenia składek i obowiązkowego
ubezpieczenia OC kierownika budowy i inspektora nadzoru.
17. Protokół
odbioru końcowego z dnia 31 lipca 2003r.
18. Oświadczenie
Wójta Gminy Zbójna z 17 czerwca 2004r. w sprawie
nadpłaty za fakturę PBK-B1/8/03.
19. Komplet
dokumentów związanych z płatnością za fakturę PBK-B1/8/03 z 06.06.2003r.
20. Komplet
dokumentów związanych z płatnością za fakturę PBK-B1/13/03 z 30.06.2003r.
21. Komplet
dokumentów związanych z płatnością za fakturę PBK-B1/24/03 z 26.07.2003r.
22. Komplet
dokumentów związanych z płatnością za fakturę PBK-B1/29/03 z 31.07.2003r.
23. Raport
końcowy, szczegółowe sprawozdanie finansowe z realizacji umowy z Wykonawcą
robót budowlanych, zbiorcze sprawozdanie finansowe z realizacji umowy dotacji,
szczegółowe sprawozdania finansowe w oparciu o przelewy dokonane dla danych
faktur, wniosek o płatność z dnia 19 maja 2004 roku na kwotę 24.026,62 EUR.
24. Skorygowane
zbiorcze sprawozdanie finansowe z realizacji umowy dotacji, szczegółowe
sprawozdanie finansowe z realizacji umowy z Wykonawcą robót budowlanych,
szczegółowe sprawozdania finansowe w oparciu o przelewy dokonane dla faktur PBK-B1/24/03
i PBK-B1/29/03, raport końcowy, wniosek o płatność końcową z 18 czerwca 2004r. na
kwotę 23.993,09 EUR oraz zaświadczenie z PKO Bank Polski S.A. Oddział w Łomży z
18 czerwca 2004 roku w sprawie wysokości narosłych odsetek.
25. Protokół z
oględzin na miejscu realizacji inwestycji z dnia 17 czerwca 2004r.
26. Oświadczenia
Wójta Gminy Zbójna z dnia 17 czerwca 2004r. w sprawie
przechowywania dokumentacji zawiązanej z realizacją projektu PL0008.02.06.0019.
Kierownik jednostki kontrolowanej poinformowany
został o przysługującym mu prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń, co do
ustaleń zawartych w niniejszym protokole przed jego podpisaniem oraz wyjaśnień
do stwierdzonych w protokole nieprawidłowości w terminie 7 dni od daty
podpisania protokołu.
Dokonano wpisu do książki ewidencji kontroli
pod poz. 1/2004.
Protokół sporządzono w 2 jednobrzmiących
egzemplarzach, w tym jeden dostarczono Urzędowi Gminy Zbójna.
Data
15.07.2004r.
|
Data
14.07.2004r.
|
Kontrolowany:
Z up. WÓJTA
mgr inż.
Anna Górak
SEKRETARZ
GMINY
SKARBNIK GMINY
mgr Elżbieta Parzych
|
Kontrolujący:
Wanda Grabowska
Maciej Rynkiewicz
Łukasz Kurzyna
|