P r o t o k ó ł
kontroli Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej
w Suwałkach Regon - 000206428
przeprowadzonej przez pracowników
Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:
1.
Małgorzatę Osipowicz - starszego inspektora
2. Krystynę
Pasiuk - starszego inspektora
Kontrolę przeprowadzono w dniach 14-15 czerwca 2004r. na podstawie
upoważnienia Nr 203 z dnia 08.06.2004., które w imieniu Wojewody wydał Dyrektor
Wydziału Polityki Społecznej Pan Andrzej Kozłowski.
Kontrolą za okres od 01.01.2003r.
do miesiąca poprzedzającego dzień kontroli objęto analizę i ocenę nadzoru
pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora placówki, a wynikającego z:
-
ustawy z dnia 12 maca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.
U. Nr 64 z 2004r., poz. 593),
-
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 01.09.2000r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80,
poz. 900),
-
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 29.08.2000r. w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem
standardu wychowania i opieki w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz
nadzoru nad jakością działań ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74,
poz. 862),
-
ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz.
U. Nr 118 z 2003r. poz. 1112z późn. zm.),
-
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 2 maja 2001r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy
pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu
powoływania zespołu oceniającego (Dz.U. Nr 50 z 2001r. poz. 523 z późn. zm.).
Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:
1. Sławomir Niedźwiedzki -
dyrektor
2. Henryka
Skowina - wychowawca
Ustalenia kontroli
Podczas
kontroli analizie i ocenie poddano nadzór pedagogiczny sprawowany przez
dyrektora placówki, a w szczególności następujące zagadnienia:
-
inspirowanie i wspomaganie pracowników pedagogicznych w
spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy placówki oraz w
podejmowaniu działań innowacyjnych,
-
udzielanie pracownikom pomocy w wykonywaniu przez nich
obowiązków związanych z wychowaniem i opieką nad dziećmi,
-
podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników i
udzielanie im pomocy w sprawach dokształcania,
-
zapewnienie bieżących informacji o obowiązujących
przepisach prawa,
-
gromadzenie informacji o pracy pracowników
pedagogicznych w celu dokonywania oceny ich pracy wg zasad określonych w
odrębnych przepisach,
-
obserwowanie i omawianie zajęć oraz innych zadań
realizowanych przez pracownika pedagogicznego zgodnie z jego planem rozwoju
zawodowego, a w przypadku pracowników zajmujących się pomocą
psychologiczno-pedagogiczną pozyskiwanie informacji o przebiegu i efektach
przeprowadzanych zajęć.
Na podstawie
przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że w placówce zatrudnionych
jest 18 pracowników pedagogicznych, w tym: psycholog i pedagog.
W placówce cztery osoby są
nauczycielami dyplomowanymi, osiem osób - to nauczyciele mianowani, dwie osoby
- to nauczyciele kontraktowi, czterech nauczycieli jest stażystami.
W ramach sprawowanego nadzoru
pedagogicznego dyrektor placówki opracował plan nadzoru pedagogicznego na rok
2003 i 2004, w których przewidziano hospitacje zajęć opiekuńczo-wychowawczych z
uwzględnieniem:
1.
realizacji indywidualnych planów pracy z dzieckiem,
2.
realizacji planów rozwoju zawodowego pracowników
ubiegających się o stopień awansu zawodowego,
3.
realizacji planów i założeń opracowanych w dziennikach
zajęć oraz dziennikach dodatkowych,
4.
hospitacje zajęć wieczornych, porannych, czasu wolnego,
hospitacje zajęć dodatkowych.
Ponadto
przewidziano bieżące przeglądy dokumentacji tj.:
-
dzienniki zajęć,
-
karty pracy z rodziną,
-
indywidualne plany pracy z dzieckiem,
-
dotyczącej awansów zawodowych pracowników
pedagogicznych,
-
realizacji założeń zawartych w planie pracy placówki.
Kontrolę dokumentacji
dotyczącej pracy opiekuńczo-wychowawczej przewidziano raz w miesiącu, natomiast
kontrole dokumentacji dotyczącej awansów zawodowych pracowników przewidziano
w zależności od potrzeb.
W związku z planowanymi hospitacjami
opracowano harmonogram hospitacji zajęć opiekuńczo-wychowawczych na rok szkolny
2003/2004. Dla każdego z wychowawców przewidziano średnio po trzy hospitacje w
podanym okresie. Z przeprowadzanych hospitacji sporządzane są notatki wg
własnego wzoru arkuszy hospitacyjnych. Powyższe notatki są mało wyczerpujące i
należy je uszczegółowić podając informacje o przebiegu zajęć. Ponadto nie są
uzupełniane rubryka dotycząca wniosków i zaleceń.
Na
podstawie przeanalizowanej dokumentacji stwierdzono, że w 2003r. przeprowadzono
13 hospitacji zajęć, zaś od stycznia 2004r. do dnia kontroli - 5 hospitacji. W
dokumentacji nadzoru sprawowanego przez dyrektora placówki brak jest notatek
bądź protokołów z kontroli dokumentacji. Wg. wyjaśnień uzyskanych od
pracowników pedagogicznych placówki - dokumentacja jest kontrolowana przez
dyrektora. Po dokonanych czynnościach kontrolnych wystosowywane są uwagi i
zalecenia.
Raz na pół roku pedagog i
psycholog składają pisemne sprawozdania z działalności opiekuńczo -
wychowawczej.
W ramach
sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor placówki dokonuje ocen pracy
pracowników pedagogicznych.
Obecny dyrektor placówki ocenił
pracę dwóch wychowawców. Pozostali pracownicy mają oceny dokonane przez
poprzedniego dyrektora. W związku z powyższym należałoby oceny pracy
uaktualnić. Dotyczy to zwłaszcza osób, które uzyskały ocenę przed 1999r. Na
podstawie analizy kart ocen pracy stwierdzono, że w uzasadnieniach oceny nie
wzięto pod uwagę wszystkich aspektów określonych w § 3 rozporządzenia w sprawie
kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek
opiekuńczo - wychowawczych i ośrodków adopcyjno - opiekuńczych (cyt.powyżej).
Dyrektor
placówki dba o podnoszenie kwalifikacji przez pracowników placówki, a także
inspiruje pracowników do podejmowania działań innowacyjnych. W tym celu
opracowano harmonogram rad samokształceniowych przeprowadzanych w placówce. W
okresie od września 2003r do maja 2004r. odbyło się 8 takich spotkań, których
tematyka dotyczyła:
-
Indywidualne plany pracy z wychowankiem.
-
Wypełnianie kart pobytu wychowanków.
-
Prowadzenie obserwacji i spostrzeżeń dotyczących zachowań wychowanków
prowadzone przez psychologa placówki.
-
Zapoznanie się z prowadzeniem dokumentacji wychowanków
na rok 2003/2004 (dzienniki zajęć, miesięczne plany pracy, karty odzieżowe),
-
Zapoznanie z treścią ustawy o pomocy społecznej.
-
Szkolenie dla pracowników pedagogicznych, nauczycieli
stażystów i pracowników socjalnych w oparciu o program PRIDE.
-
Przeciwdziałanie agresji wśród wychowanków.
-
Przekazanie wiedzy ze szkolenia o tematyce:
"Opracowywanie indywidualnych planów pracy z dzieckiem oraz nawiązywanie
kontaktu interpersonalnego z rodziną wychowanka".
-
Udzielanie informacji na temat świadczeń rodzinnych po
wprowadzeniu świadczeń rodzinnych po wprowadzeniu nowej ustawy (zaproszenie na
spotkanie pracownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Suwałkach).
-
Program edukacji antytytoniowej.
Ponadto kadra
poszukuje we własnym zakresie ciekawych szkoleń czy kursów lub innych form
kształcenia w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Doskonalenie zawodowe pracowników
Placówki Opiekunczo-Wychowawczej w latach 2003-2004 przedstawia się
następująco:
Szkolenia:
-
Przemoc wobec dzieci - diagnoza i interwencja - 2 osoby
-
PRIDE - szkolenie dla osób zgłaszających gotowość do
pełnienia funkcji rodziny zastępczej i adopcyjnej - 2 osoby
-
Planowanie rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty - 8
osób
-
Praca z dziećmi z rodzin dysfunkcyjnych - 1 osoba
-
Kinezjologia edukacyjna "Brain Gym" metoda dr Paula
Dennisona - 1 osoba
-
Podstawowa obsługa komputera i korzystanie z sieci
Internet - 1 osoba
Warsztaty:
-
Wycinka (tangram, kalkografia na gorąco "gwiazdki") - 1
osoba
-
Jak budować "Szkolny program profilaktyki" - 1 osoba
-
Agresja u dzieci i młodzieży - jak sobie z nią radzić i
jak jej przeciwdziałać - 2 osoby
-
Narkomania - problem współczesności - 1 osoba,
-
Opracowywanie indywidualnych planów pracy z dzieckiem,
przeprowadzanie i sporządzanie wywiadów środowiskowych, diagnozowanie dziecka.
Prowadzenie działań na rzecz powrotu wychowanków do rodziny naturalnej - 1
osoba
-
Trening interpersonalny - 1 osoba
Kursy:
-
Kurs kwalifikacyjny z oligofrenopedagogiki - 1 osoba
-
Kurs języka niemieckiego - 1 osoba
Studia podyplomowe:
-
Studia podyplomowe w zakresie socjoterapii - 1 osoba
Kadra
pedagogiczna zapoznawana jest z bieżącymi informacjami dotyczącymi zagadnień
wychowawczych, warsztatu pracy, przepisami prawa.
Dyrektor
placówki wspiera wychowawców w wykonywaniu przez nich obowiązków związanych z
opieką i wychowaniem. Często służy pomocą, a w szczególności w sprawach opieki,
wychowania, dydaktycznych i pracowniczych i innych wynikających z bieżącej
pracy. Pracownicy zachęcani są do wdrażania ciekawych, nowych form pracy
(programy profilaktyczne - "Życie i miłość",, terapeutyczne - "Spójrz na agresję
inaczej", zajęcia adaptacyjno-integracyjne dla dzieci młodszym wieku szkolnym z
wykorzystaniem technik treningu twórczości), które mają na celu przygotowanie
młodzieży do życia w okresie wczesnej dorosłości oraz do życia w rodzinie;
zapoznanie młodzieży ze sposobami wyrażania złości, agresji oraz radzenia sobie
z zachowaniami agresywnymi.
Podczas
prowadzonych czynności kontrolnych osoby kontrolujące obserwowały zajęcia
opiekuńczo - wychowawcze hospitowane przez dyrektora placówki.
Zajęcia były przeprowadzone z
zakresu gospodarstwa domowego (przygotowanie sałatki owocowej - podwieczorek).
Celem zajęć było min. nauczenie wychowanków samodzielności w życiu.
Uczestnikami zajęć były
dziewczęta w wieku 15 - 17 lat.
Zajęcia przebiegały z
zachowaniem wszystkich etapów. Merytorycznie przeprowadzone były poprawnie z
wykorzystaniem różnorodnych form pracy. Wychowawca używał przystępnego i
zrozumiałego języka.
Dyrektor poprawnie omówił z
wychowawcą przeprowadzone zajęcia. Zwrócił uwagę na wszystkie pozytywne
elementy, zaangażowanie prowadzącego oraz słabe strony zajęć. Sformułowano
również wnioski do dalszej pracy. Zajęcia zostały ocenione przez hospitującego
na ocenę bardzo dobrą.
Podczas
kontroli przeanalizowano również protokoły stałego zespołu do spraw okresowej
oceny sytuacji dziecka. Stwierdzono, że dyrektor przewodniczy posiedzeniom.
Tematyka posiedzeń obejmowała wszystkie zagadnienia określone w § 11 ust. 1
rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Na podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych
stwierdzono, że dyrektor placówki właściwie sprawuje nadzór pedagogiczny.
Kontrola Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w
Suwałkach została dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki,
oraz wyjaśnień pracowników.
Protokół
sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje
dyrektor Placówki.
W przypadku, gdy dyrektor nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w
protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego
podpisania pisemne wyjaśnienia.
Dyrektor Placówki Opiekuńczo-
Wychowawczej w Suwałkach Podpisy
kontrolujących:
Sławomir
Niedźwiedzki 1.
M.Osipowicz
07.07.2004r. 2.
K.Pasiuk