Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
33932269   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Suwałkach. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI

P r o t o k ó ł

kontroli Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Suwałkach Regon - 000206428

przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:

1.      Małgorzatę Osipowicz - starszego inspektora

2.      Krystynę Pasiuk - starszego inspektora

Kontrolę przeprowadzono w dniach 14-15 czerwca 2004r. na podstawie upoważnienia Nr 203 z dnia 08.06.2004., które w imieniu Wojewody wydał Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej Pan Andrzej Kozłowski.

Kontrolą za okres od 01.01.2003r. do miesiąca poprzedzającego dzień kontroli objęto analizę i ocenę nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora placówki, a wynikającego z:

-         ustawy z dnia 12 maca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64 z 2004r., poz. 593),

-         rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 01.09.2000r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900),

-         rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.08.2000r. w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74, poz. 862),

-         ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 118 z 2003r. poz. 1112z późn. zm.),

-         rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 maja 2001r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz.U. Nr 50 z 2001r. poz. 523 z późn. zm.).

Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:

1. Sławomir Niedźwiedzki - dyrektor

2. Henryka Skowina - wychowawca

Ustalenia kontroli

Podczas kontroli analizie i ocenie poddano nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora placówki, a w szczególności następujące zagadnienia:

-         inspirowanie i wspomaganie pracowników pedagogicznych w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy placówki oraz w podejmowaniu działań innowacyjnych,

-         udzielanie pracownikom pomocy w wykonywaniu przez nich obowiązków związanych z wychowaniem i opieką nad dziećmi,

-         podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników i udzielanie im pomocy w sprawach dokształcania,

-         zapewnienie bieżących informacji o obowiązujących przepisach prawa,

-         gromadzenie informacji o pracy pracowników pedagogicznych w celu dokonywania oceny ich pracy wg zasad określonych w odrębnych przepisach,

-         obserwowanie i omawianie zajęć oraz innych zadań realizowanych przez pracownika pedagogicznego zgodnie z jego planem rozwoju zawodowego, a w przypadku pracowników zajmujących się pomocą psychologiczno-pedagogiczną pozyskiwanie informacji o przebiegu i efektach przeprowadzanych zajęć.

Na podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że w placówce zatrudnionych jest 18 pracowników pedagogicznych, w tym: psycholog i pedagog.

W placówce cztery osoby są nauczycielami dyplomowanymi, osiem osób - to nauczyciele mianowani, dwie osoby - to nauczyciele kontraktowi, czterech nauczycieli jest stażystami.

            W ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor placówki opracował plan nadzoru pedagogicznego na rok 2003 i 2004, w których przewidziano hospitacje zajęć opiekuńczo-wychowawczych z uwzględnieniem:

1.      realizacji indywidualnych planów pracy z dzieckiem,

2.      realizacji planów rozwoju zawodowego pracowników ubiegających się o stopień awansu zawodowego,

3.      realizacji planów i założeń opracowanych w dziennikach zajęć oraz dziennikach dodatkowych,

4.      hospitacje zajęć wieczornych, porannych, czasu wolnego, hospitacje zajęć dodatkowych.

Ponadto przewidziano bieżące przeglądy dokumentacji tj.:

-         dzienniki zajęć,

-         karty pracy z rodziną,

-         indywidualne plany pracy z dzieckiem,

-         dotyczącej awansów zawodowych pracowników pedagogicznych,

-         realizacji założeń zawartych w planie pracy placówki.

Kontrolę dokumentacji dotyczącej pracy opiekuńczo-wychowawczej przewidziano raz w miesiącu, natomiast kontrole dokumentacji dotyczącej awansów zawodowych pracowników przewidziano w zależności od potrzeb.

W związku z planowanymi hospitacjami opracowano harmonogram hospitacji zajęć opiekuńczo-wychowawczych na rok szkolny 2003/2004. Dla każdego z wychowawców przewidziano średnio po trzy hospitacje w podanym okresie. Z przeprowadzanych hospitacji sporządzane są notatki wg własnego wzoru arkuszy hospitacyjnych. Powyższe notatki są mało wyczerpujące i należy je uszczegółowić podając informacje o przebiegu zajęć. Ponadto nie są uzupełniane rubryka dotycząca wniosków i zaleceń.

Na podstawie przeanalizowanej dokumentacji stwierdzono, że w 2003r. przeprowadzono 13 hospitacji zajęć, zaś od stycznia 2004r. do dnia kontroli - 5 hospitacji. W dokumentacji nadzoru sprawowanego przez dyrektora placówki brak jest notatek bądź protokołów z kontroli dokumentacji. Wg. wyjaśnień uzyskanych od pracowników pedagogicznych placówki - dokumentacja jest kontrolowana przez dyrektora. Po dokonanych czynnościach kontrolnych wystosowywane są uwagi i zalecenia.

Raz na pół roku pedagog i psycholog składają pisemne sprawozdania z działalności opiekuńczo - wychowawczej.

W ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor placówki dokonuje ocen pracy pracowników pedagogicznych.

Obecny dyrektor placówki ocenił pracę dwóch wychowawców. Pozostali pracownicy mają oceny dokonane przez poprzedniego dyrektora. W związku z powyższym należałoby oceny pracy uaktualnić. Dotyczy to zwłaszcza osób, które uzyskały ocenę przed 1999r. Na podstawie analizy kart ocen pracy stwierdzono, że w uzasadnieniach oceny nie wzięto pod uwagę wszystkich aspektów określonych w § 3 rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo - wychowawczych i ośrodków adopcyjno - opiekuńczych (cyt.powyżej).

Dyrektor placówki dba o podnoszenie kwalifikacji przez pracowników placówki, a także inspiruje pracowników do podejmowania działań innowacyjnych. W tym celu opracowano harmonogram rad samokształceniowych przeprowadzanych w placówce. W okresie od września 2003r do maja 2004r. odbyło się 8 takich spotkań, których tematyka dotyczyła:

-         Indywidualne plany pracy z wychowankiem.

-         Wypełnianie kart pobytu wychowanków.

-         Prowadzenie obserwacji i  spostrzeżeń dotyczących zachowań wychowanków prowadzone przez psychologa placówki.

-         Zapoznanie się z prowadzeniem dokumentacji wychowanków na rok 2003/2004 (dzienniki zajęć, miesięczne plany pracy, karty odzieżowe),

-         Zapoznanie z treścią ustawy o pomocy społecznej.

-         Szkolenie dla pracowników pedagogicznych, nauczycieli stażystów i pracowników socjalnych w oparciu o program PRIDE.

-         Przeciwdziałanie agresji wśród wychowanków.

-         Przekazanie wiedzy ze szkolenia o tematyce: "Opracowywanie indywidualnych planów pracy z dzieckiem oraz nawiązywanie kontaktu interpersonalnego z rodziną wychowanka".

-         Udzielanie informacji na temat świadczeń rodzinnych po wprowadzeniu świadczeń rodzinnych po wprowadzeniu nowej ustawy (zaproszenie na spotkanie pracownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Suwałkach).

-         Program edukacji antytytoniowej.

Ponadto kadra poszukuje we własnym zakresie ciekawych szkoleń czy kursów lub innych form kształcenia w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.

Doskonalenie zawodowe pracowników Placówki Opiekunczo-Wychowawczej w latach 2003-2004 przedstawia się następująco:

Szkolenia:

-         Przemoc wobec dzieci - diagnoza i interwencja - 2 osoby

-         PRIDE - szkolenie dla osób zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej i adopcyjnej - 2 osoby

-         Planowanie rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty - 8 osób

-         Praca z dziećmi z rodzin dysfunkcyjnych - 1 osoba

-         Kinezjologia edukacyjna "Brain Gym" metoda dr Paula Dennisona - 1 osoba

-         Podstawowa obsługa komputera i korzystanie z sieci Internet - 1 osoba

Warsztaty:

-         Wycinka (tangram, kalkografia na gorąco "gwiazdki") - 1 osoba

-         Jak budować "Szkolny program profilaktyki" - 1 osoba

-         Agresja u dzieci i młodzieży - jak sobie z nią radzić i jak jej przeciwdziałać - 2 osoby

-         Narkomania - problem współczesności - 1 osoba,

-        Opracowywanie indywidualnych planów pracy z dzieckiem, przeprowadzanie i sporządzanie wywiadów środowiskowych, diagnozowanie dziecka. Prowadzenie działań na rzecz powrotu wychowanków do rodziny naturalnej - 1 osoba

-         Trening interpersonalny - 1 osoba

Kursy:

-         Kurs kwalifikacyjny z oligofrenopedagogiki - 1 osoba

-         Kurs języka niemieckiego - 1 osoba

Studia podyplomowe:

-         Studia podyplomowe w zakresie socjoterapii - 1 osoba

Kadra pedagogiczna zapoznawana jest z bieżącymi informacjami dotyczącymi zagadnień wychowawczych, warsztatu pracy, przepisami prawa.

Dyrektor placówki wspiera wychowawców w wykonywaniu przez nich obowiązków związanych z opieką i wychowaniem. Często służy pomocą, a w szczególności w sprawach opieki, wychowania, dydaktycznych i pracowniczych i innych wynikających z bieżącej pracy. Pracownicy zachęcani są do wdrażania ciekawych, nowych form pracy (programy profilaktyczne - "Życie i miłość",, terapeutyczne - "Spójrz na agresję inaczej", zajęcia adaptacyjno-integracyjne dla dzieci młodszym wieku szkolnym z wykorzystaniem technik treningu twórczości), które mają na celu przygotowanie młodzieży do życia w okresie wczesnej dorosłości oraz do życia w rodzinie; zapoznanie młodzieży ze sposobami wyrażania złości, agresji oraz radzenia sobie z zachowaniami agresywnymi.

Podczas prowadzonych czynności kontrolnych osoby kontrolujące obserwowały zajęcia opiekuńczo - wychowawcze hospitowane przez dyrektora placówki.

Zajęcia były przeprowadzone z zakresu gospodarstwa domowego (przygotowanie sałatki owocowej - podwieczorek). Celem zajęć było min. nauczenie wychowanków samodzielności w życiu.

Uczestnikami zajęć były dziewczęta w wieku 15 - 17 lat.

Zajęcia przebiegały z zachowaniem wszystkich etapów. Merytorycznie przeprowadzone były poprawnie z wykorzystaniem różnorodnych form pracy. Wychowawca używał przystępnego i zrozumiałego języka.

Dyrektor poprawnie omówił z wychowawcą przeprowadzone zajęcia. Zwrócił uwagę na wszystkie pozytywne elementy, zaangażowanie prowadzącego oraz słabe strony zajęć. Sformułowano również wnioski do dalszej pracy. Zajęcia zostały ocenione przez hospitującego na ocenę bardzo dobrą.

Podczas kontroli przeanalizowano również protokoły stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka. Stwierdzono, że dyrektor przewodniczy posiedzeniom. Tematyka posiedzeń obejmowała wszystkie zagadnienia określone w § 11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.

Na podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że dyrektor placówki właściwie sprawuje nadzór pedagogiczny.

Kontrola Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Suwałkach została dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki, oraz wyjaśnień pracowników.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje dyrektor Placówki.

W przypadku, gdy dyrektor nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.

Dyrektor Placówki Opiekuńczo-

Wychowawczej w Suwałkach                                     Podpisy kontrolujących:

Sławomir Niedźwiedzki                                                          1. M.Osipowicz

07.07.2004r.                                                                          2. K.Pasiuk


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  16.08.2004 00:00:00
Data publikacji:  16.08.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  16.08.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl