PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach -
przeprowadzonej w dniu 13-14 lipca 2004 roku. REGON 001313712
Dom Pomocy Społecznej w Czerewkach jest prowadzony przez powiat
białostocki. Adres siedziby: Czerewki 1, l6-061 Juchnowiec Kościelny. Dom przeznaczony jest dla osób
przewlekle somatycznie chorych. Dyrektorem Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach
jest Pan Józef Domaszuk.
Kontrolę przeprowadziły - Mieczysława
Nartowicz - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku, Ewa Feszler - starszy inspektor w Wydziale
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie
upoważnienia Nr 221 z dnia 12 lipca br., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego
przez Andrzeja Kozłowskiego - dyrektora Wydziału Polityki Społecznej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot kontroli:
1/ przestrzeganie praw mieszkańców oraz dostępność mieszkańców do informacji o
swoich prawach,
2/ stopień i efekty
realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców
w
okresie od 01.01.2003 r. do 30.06.2004 r.
Wykaz podstawowych aktów
prawnych:
1. Ustawa z dnia 12 marca 2004
r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.593 z późn.
zm.).
2. Rozporządzenie Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 września 2000r. w sprawie domów pomocy
społecznej (Dz. U. Nr 82 poz. 929).
Ustalenia
kontroli
I.
Przestrzeganie praw mieszkańców oraz dostępność mieszkańców do informacji o
swoich prawach.
Prawa i obowiązki
mieszkańców Domu zawarte są w Regulaminie Organizacyjnym stanowiącym załącznik
nr 1 do uchwały Nr 277/2001 Zarządu Powiatu Białostockiego z dnia 14 lutego
2001 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w
Czerewkach. Nowo przybyłego mieszkańca z Domem, współmieszkańcami oraz prawami
i obowiązkami zapoznaje pracownik socjalny. Mieszkaniec potwierdza zapoznanie
się z Regulaminem, w tym z prawami i obowiązkami na piśmie. Powyższe
oświadczenie znajduje się w aktach mieszkańca. Ponadto prawa i obowiązki
wywieszone są na tablicy ogłoszeń.
Zgodnie z § 7 w/w Regulaminu
mieszkaniec ma prawo między innymi do:
1) organizowania czasu wolnego według
własnego uznania,
2) należytego i godnego traktowania przez
pracowników Domu i innych mieszkańców,
3) uzyskania pełnej informacji o
usługach świadczonych przez Dom i zasadach z nich korzystania,
4) uzyskania właściwej pomocy w
zaspakajaniu swoich potrzeb,
5) posiadania własnych, a jednocześnie
spełniających wymogi sanitarne sprzętów i przedmiotów osobistych,
6) posiadania i korzystania z własnego
ubrania i bielizny osobistej,
7) oddawania rzeczy i przedmiotów
wartościowych do depozytu Domu na zasadach określonych obowiązującym
zarządzeniem depozytowym,
8) zgłaszania propozycji i potrzeb w
urządzaniu zajmowanego mieszkania,
9) utrzymywania kontaktów z rodziną i
bliskimi osobami,
10) wybierania i kandydowania do Samorządu
Mieszkańców,
11) przebywania poza Domem w okresach
dłuższych niż doba po uprzednim powiadomieniu kierownika działu
terapeutyczno-opiekuńczego, pielęgniarki lub Dyrektora Domu,
12) przygotowywania sobie dodatkowych posiłków
w ogólnie dostępnych kuchenkach,
13) dokonywania zakupów przez pracownika
Domu w przypadku trudności w dysponowaniu własnymi środkami pieniężnymi,
14) uzyskania aktualnej informacji o
opłatach za pobyt w Domu i okresu przebywania poza Domem, zawartych w ustawie o
pomocy społecznej oraz w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy,
15) zgłaszania skarg i wniosków do
Samorządu Mieszkańców, kierownika działu terapeutyczno-opiekuńczego i Dyrektora
Domu,
Obowiązkiem mieszkańca jest:
1) dbałość o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny, troska o
mienie Domu a w szczególności będące w bezpośredniej jego dyspozycji,
2) uzyskanie zgody Dyrektora Domu na wszelkie zmiany w
mieszkaniu związane z demontowaniem urządzeń i sprzętu,
3) niezwłoczne powiadomienie personelu Domu o awarii,
uszkodzeniu sprzętu lub urządzeń Domu,
4) właściwe korzystanie z kuchenek, dbanie o ich stan i
porządek oraz nie wynoszenie sprzętu,
5) terminowe zwracanie książek, kaset audio-wideo i płyt
wypożyczonych z medioteki,
6) przestrzegania ustalonych godzin spożywania
posiłków: śniadania - 730 - 930, obiad - 1230
- 1430, kolacja - 1800 -2000,
7) ponoszenie opłat za pobyt w Domu,
8) kulturalne i życzliwe zachowanie się w stosunku do innych
mieszkańców i pracowników Domu,
9) przestrzeganie przyjętych zasad współżycia pomiędzy
mieszkańcami i pracownikami oraz stosowanie się do zaleceń Dyrektora Domu,
kierownika działu terapeutyczno-opiekuńczego,
10) zachowania trzeźwości i kultury picia alkoholu,
11) zgłaszania pielęgniarce dyżurnej zamiaru przebywania poza
Domem,
12) w przypadku nieobecności - pisemnego zgłoszenia trzy dni
przed terminem Dyrektorowi lub kierownikowi
działu terapeutyczno-opiekuńczego,
13) powiadomienie Dyrektora Domu lub kierownika działu
terapeutyczno-opiekuńczego o sytuacjach uniemożliwiających powrót do Domu w
terminie wcześniej ustalonym. W takich sytuacjach mieszkaniec ma obowiązek
podać nowy termin powrotu,
14) zgłoszenie pielęgniarce dyżurnej faktu przyjmowania
odwiedzin krewnych i znajomych,
15) współdziałanie z pracownikiem pierwszego kontaktu w
zaspakajaniu swoich potrzeb,
16) przestrzegania ciszy w godzinach 2200 - 600.
Przestrzeganie praw
mieszkańców
Ad.1)
Dom
zapewnia mieszkańcom udział w różnych formach terapii. W zorganizowanych
zajęciach terapeutycznych uczestniczy około 40 osób. Mieszkańcy mają do wyboru
udział w zajęciach: plastycznych, krawieckich, kulinarnych, muzycznych, biblioterapii. Wielu mieszkańców chętnie uczestniczy w
zajęciach stolikowych - gry planszowe oraz w zabawach organizowanych na świeżym
powietrzu. Zajęcia prowadzi instruktor terapii zajęciowej. Dla osób leżących
prowadzona jest terapia przyłóżkowa w formie rozmów
indywidualnych oraz zajęć manualnych. Z zajęć prowadzona jest dokumentacja w
formie miesięcznych planów pracy i konspektów. Określone są w nich cele, formy
i metody pracy, brak natomiast efektów podejmowanych oddziaływań w stosunku do
mieszkańca, który uczestniczy w prowadzonej terapii.
W
zajęciach prowadzonych przez rehabilitanta uczestniczy około 22 - 23 osoby. Są
to ćwiczenia indywidualne oraz ogólnousprawniające na
sali gimnastycznej, zabiegi fizykalne tj. m.in.: diaterimia
na ręce, naświetlanie lampą solux, galwanizacja.
Dom
zapewnia swoim mieszkańcom udział w różnych imprezach okolicznościowych i
kulturalnych. Szczególnie uroczyście obchodzone są w Domu Święta Bożego
Narodzenia i Wielkanocy. Częstymi gośćmi w Domu są przedszkolaki i uczniowie,
którzy przygotowują część artystyczną z okazji Dnia Kobiet, Dnia Matki i innych
uroczystości oraz wolontariusze - uczniowie II klasy Gimnazjum z Bielska
Podlaskiego. W Domu działa zespół JAWORZANIE w skład którego
wchodzi siedmioro mieszkańców.
Dom
współpracuje z instytucjami i urzędami (KRUS, ZUS,) ośrodkami pomocy
społecznej, Sądem Rejonowym. Ponadto mieszkańcy Domu wyjeżdżają na imprezy i
spotkania organizowane przez inne domy pomocy społecznej. Pracownik
kulturalno-oświatowy prowadzi zeszyt - spis imprez kulturalnych, kiedy i jakie
odbyły się na terenie Domu lub w jakich mieszkańcy
uczestniczyli poza nim.
Dom zapewnia mieszkańcom dostęp do codziennej
prasy oraz przepisów prawnych. Na potrzeby mieszkańców
prenumerowane są następujące gazety: Kurier Poranny, Przyjaciółka, Przegląd
Prawosławny oraz Przegląd Katolicki. Zgodnie z informacją znajdującą się na
tablicy ogłoszeń, przepisy prawne dostępne są w bibliotece na II piętrze.
Ad. 2) 3), 4)
Pracownicy Domu nie
naruszają życia prywatnego mieszkańców. Przed wejściem do pokoi pukają. W
codziennym komunikowaniu się używają zwrotów grzecznościowych Pan/Pani.
Korespondencję do mieszkańców listonosz przynosi bezpośrednio do adresata. Na
prośbę mieszkańca pracownik socjalny lub pracownik pierwszego kontaktu pomaga
mu ją odczytać a w przypadku pism urzędowych bardzo często wyjaśnić jej treść.
W razie potrzeby, pracownicy ci pomagają odpowiedzieć lub odpisać na pismo/list
oraz załatwić sprawy związane z uregulowaniem ich sytuacji majątkowej, spraw
rentowych, zakupem leków.
Na posesji Domu nie ma
umieszczonej skrzynki pocztowej oraz aparatu telofoniczego.
W razie potrzeby wysłania listu, pieniądze na znaczek wraz z listem mieszkaniec
zostawia w sekretariacie skąd listonosz je odbiera. Zgodnie z wyjaśnieniami
dyrektora czynione są starania w celu zamontowania aparatu telefonicznego.
Obecnie mieszkańcy dzwonią nieodpłatnie z telefonów znajdujących się w
dyżurkach pielęgniarek lub u pracownika socjalnego. W przypadku rozmowy
telefonicznej do mieszkańca, są oni proszeni do aparatu.
Wiek
mieszkańców plasuje się w przedziale od 41 do 97 lat. Stan zdrowia mieszkańców
jest bardzo zróżnicowany: 66,6% to osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności,
29,3% z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności i 4,1% to osoby z lekkim
stopniem niepełnosprawności. Wśród mieszkańców 33 osoby są obłożnie chore i
wymagają całkowitej opieki. Na wózkach inwalidzkich i przy pomocy sprzętu
ortopedycznego porusza się 38 osób. Najwięcej osób ma problemy zdrowotne
związane z układem krążenia oraz układem oddechowym. Duża grupa mieszkańców tj.
95%, przyjmuje leki psychotropowe.
Opiekę
medyczną mieszkańcom Domu zapewnia dwóch lekarzy rodzinnych: jeden z Ośrodka
Zdrowia w Bogdankach, drugi z Ośrodka Zdrowia z Juchnowca.
Lekarz psychiatra i lekarz urolog, świadczą swoje usługi mieszkańcom na
podstawie umowy zlecenia. Lekarz psychiatra w Domu jest co
dwa tygodnie. Ponadto około 70 mieszkańców jest pod stałą opieką poradni specjalistycznych,
m.in.: internistycznej, psychiatrycznej, urologicznej, onkologicznej w
Białymstoku. Do poradni mieszkańcy dowożeni są samochodem. Dom ponosi częściową
odpłatność za leki, do wysokości limitu ceny, pozostałą kwotę pokrywają sami
mieszkańcy lub ich opiekunowie prawni.
Dom
zapewnia całodobową opiekę. Usługi opiekuńcze na rzecz mieszkańców świadczą
pielęgniarki i pokojowe, które pracują w systemie dwuzmianowym tj. w godzinach
od 800 do 2000 oraz od 2000 do 800
oraz pokojowe w godzinach 800 do 1600.
Opiekę
duszpasterską zapewniają w Domu dwaj księża, jeden wyznania
rzymskokatolickiego, drugi- prawosławnego (zatrudnieni na ½ etat każdy).
Ksiądz katolicki w Domu jest w każdy czwartek - odwiedza mieszkańców i świadczy
im usługi duszpasterskie, w niedzielę odprawia mszę św. Nabożeństwa w obrządku
prawosławnym odprawiane są w soboty. W odprawianych w Domu mszach św. i
nabożeństwach uczestniczą mieszkańcy wsi Czerewki.
Ponadto obaj księża mają stały kontakt telefoniczny z Dyrektorem i kierownikiem
zespołu terapeutyczno-opiekuńczego.
Dom
zapewnia pochówek zmarłym mieszkankom zgodnie ich wyznaniem. W 2003 roku w Domu
zmarło 12 mieszkańców, pochówkiem tych osób zajmowała się rodzina. W 2004r. do
dnia kontroli zmarło 18 mieszkańców, pochówkiem 2 mieszkańców zajmował się Dom,
pozostałych - rodzina. Zgodnie z wolą jednego zmarłego mieszkańca został on
pochowany na cmentarzu w Różanymstoku, drugi - na cmentarzu
parafialnym w Tryczówce. Mieszkańcy wyznania prawosławnego
chowani są na cmentarzu w Kożanach. Mieszkańcy
opiekują się grobami byłych mieszkańców oraz uczestniczą w nabożeństwach
żałobnych.
Ad. 5), 6), 8) 12)
Każdy
z mieszkańców posiada własną odzież, bieliznę osobistą i obuwie. Przy przyjęciu
do Domu odzież mieszkańca jest znakowana. W przypadku braków odzieży Dom
uzupełnia stosowną odzież dostosowaną do rozmiaru i pory roku lub mieszkańcy
kupują ją z własnych środków. Odzież prana jest w pralni, gdzie zanoszą ją sami
mieszkańcy lub pokojowa. Dom zapewnia mieszkańcom przybory do higieny
osobistej, środki czystości oraz sami mieszkańcy wg własnego uznania zakupują
je z własnych środków finansowych.
Dom
zapewnia mieszkańcom 3 posiłki dziennie, wydawane w dwugodzinnym przedziale
czasowym tj. śniadanie 7.30 - 9.30, obiad 12.30 -
14.30, kolacja 18.00 - 20.00 (informacja
wywieszona jest na tablicy ogłoszeń) oraz całodobowy dostęp do podstawowych
produktów żywnościowych i napoi. Dom nie zapewnia mieszkańcom wyboru zestawu
posiłków. Osiągnięcie tego standardu przesunięto w programie naprawczym na rok
2006. Średnio połowa mieszkańców spożywa posiłki w pokojach z tego 17 osób
wymaga karmienia. Na zlecenie lekarza przygotowywane są diety. W dniu kontroli
stosowane były następujące diety: cukrzycowa, wątrobowa, żołądkowa, 4 razy mix.
Ad. 7)
Wszyscy mieszkańcy mają
własne środki finansowe. Są to renty i emerytury oraz świadczenia z pomocy
społecznej. Dom zapewnia mieszkańcom bezpieczne przechowywanie środków
finansowych. Każdy nowo przyjęty mieszkaniec informowany jest o możliwości
przekazania do depozytu DPS przedmiotów wartościowych, jednocześnie przyjmując
do wiadomości, że Dom nie ponosi odpowiedzialności za przedmioty wartościowe i
pieniądze nie zdeponowane do depozytu, a będące w
posiadaniu mieszkańca. Powyższe oświadczenie przyjęte na piśmie znajduje się w
aktach mieszkańca.
Średnio
na koncie depozytowym ma zdeponowane pieniądze 27-28 mieszkańców. Dwie osoby
trzymają swoje oszczędności na książeczkach oszczędnościowych. Każdego dnia
mieszkaniec może wpłacić lub wypłacić określoną kwotę z depozytu. W przypadku
dużej kwoty, chęć jej wypłacenia osoba zgłasza do pracownika socjalnego dzień
wcześniej. Osobą odpowiedzialną za depozyty w Domu jest pracownik socjalny.
Ad.9)
Dom
umożliwia i podtrzymuje kontakty mieszkańców z rodzinami. Około 40% mieszkańców
ma częsty kontakt z poszczególnymi członkami rodziny, natomiast czterech
mieszkańców nie życzy sobie podtrzymania kontaktu z rodziną. Pozostali
mieszkańcy mają kontakt okazjonalny - telefoniczny lub przy okazji świąt rocznych.
Z okazji świąt Dom zaprasza rodziny mieszkańców, ale niewiele osób korzysta z
zaproszenia. Natomiast do domów rodzinnych na święta wyjeżdża średnio około
5-10 osób. Rodziny odwiedzające mieszkańców mają możliwość przenocowania w
Domu. Spotkania z osobami odwiedzającymi odbywają się w pokoju mieszkalnym lub
pokoju gościnnym. Raz do roku (w br. w sierpniu) organizowane są tzw. SPOTKANIA
POKOLEŃ, na które zapraszane są rodziny i osoby bliskie. W Domu założony jest
"Zeszyt kontaktów z rodzinami". Jak wynika z zapisów
zawartych w w/w zeszycie pracownicy Domu podejmują działania w celu
podtrzymania kontaktów z poszczególnymi rodzinami. Odnotowują
w nim informacje, kto odwiedzał i dzwonił do mieszkańca oraz jakie poczyniono
ustalenia. Zapisy dokonywane są systematycznie od czerwca br.
Ad. 10)
Pierwsze
wybory do samorządu mieszkańców odbyły się w Domu w 1998 roku. Ostatnie wybory
uzupełniające, w związku ze śmiercią jednego z członków, odbyły się w dniu
26.09.2002 roku. Obecnie w skład samorządu wchodzą trzy
osoby tj. przewodniczący, wiceprzewodniczący oraz członek. Spotkania
samorządu odbywają się w miarę potrzeb oraz ilości spraw i tematów zgłoszonych
do przewodniczącego przez mieszkańców. Ze spotkań spisywane są protokoły.
Ad. 11) 14)
Mieszkańcy
Domu mogą swobodnie poruszać się po całej posesji Domu. Brama wjazdowa i furtka
otwierana jest przez dozorcę o godzinie 600 rano i zamykana
wieczorem o godzinie 2200. Mieszkańcy wychodząc poza teren Domu nie
zgłaszają swojego wyjścia, natomiast jeśli wyjeżdżają
do Białegostoku wówczas swój wyjazd zgłaszają dyżurnej pielęgniarce. Przed
wyjazdem do domu rodzinnego na okres kilkudniowy mieszkaniec pisze informację
do dyrektora o chęci wyjazdu. Pracownik socjalny kontaktuje się z tą rodziną i
ustala możliwość pobytu mieszkańca w domu rodzinnym. Osoby ubezwłasnowolnione,
zależnie od stanu zdrowia, poruszają się swobodnie po posesji Domu. Do sklepu i
poza teren Domu wychodzą z opiekunem. Mieszkańcy utrzymują dobre kontakty z
mieszkańcami wsi, są przez nich często odwiedzani oraz czasami pomagają im przy
wykonywaniu prac przydomowych.
Mieszkańcy
Domu meldowani są na stałe lub jeżeli życzy tego
mieszkaniec na okres czasowy. Obecnie 3 osoby nowoprzyjęte zameldowane są na
okres czasowy. Po upływie tego okresu również zostaną zameldowani na stałe.
Wszyscy mieszkańcy maja dowody osobiste oprócz jednego mieszkańcy
dla którego dowód jest w trakcie wyrabiania.
Mieszkańcy
z czynnym prawem wyborczym mają zapewniony udział w wyborach powszechnych. W
Domu podczas wyborów powszechnych organizowany jest zamknięty okręg wyborczy.
Ad. 15)
Mieszkańcy
mają zapewnione prawo do zgłaszania swoich skarg i wniosków. Zgodnie z
informacją wywieszoną na tablicy ogłoszeń Dyrektor Domu w w/w sprawach
przyjmuje w poniedziałki w godzinach 1300 - 1500 oraz w
czwartki w godzinach 800 -1100. Ponadto w Domu założony
jest od 2001 roku zeszyt skarg i wniosków, wywieszony na tablicy ogłoszeń.
Każdego dnia kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego sprawdza czy nie ma w
nim zgłoszonych uwag. Do dnia kontroli nie odnotowano żadnych skarg i wniosków.
II.
Stopień i
efekty realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców.
Dyrektor Domu
Zarządzeniem Nr 9/2004 z dnia 01.07.2004r. powołał
zespół terapeutyczno-opiekuńczy w składzie: kierownik
działu terapeutyczno-opiekuńczego, kierownik zespołu pielęgniarek, technik
fizjoterapii, pracownik socjalny, instruktor terapii zajęciowej, instruktorzy
ds. kulturalno-oświatowych, opiekun, pracownik pierwszego kontaktu.
Pracownik I kontaktu po
tygodniu pobytu mieszkańca w Domu opisuje w indywidualnym planie wspierania
mieszkańca "Zasoby mieszkańca tj. informacje o stanie fizycznym, psychicznym,
sytuacji rodzinnej, materialnej, umiejętnościach porozumiewania się,
zainteresowaniach, aktywności, umiejętności sygnalizowania i zaspokajania
potrzeb, szansach i zagrożeniach mieszkańca. Następnie po miesiącu przebywania
mieszkańca w Domu zbiera się zespół i opracowuje cele pracy w poszczególnych
sferach życia mieszkańca. Na posiedzeniu zespołu terapeutyczno-opiekuńczego omawiana
jest sytuacja średnio 5-15 mieszkańców. Z posiedzeń zespołu sporządzane są
sprawozdania zawierające informacje, kto uczestniczył w posiedzeniu, nazwiska
mieszkańców, których omawiane były indywidualne plany.
Indywidualne plany
wspierania mieszkańca opracowane są dla wszystkich mieszkańców - Załącznik Nr
1. Mieszkańcy zapoznawani są z opracowanymi planami, co potwierdzają swoim
podpisem na ostatniej stronie planu. Jak wynika z wyjaśnień kierownika zespołu
terapeutyczno-opiekuńczego, mieszkańcy interesują się założonymi w stosunku do
nich oddziaływaniami i proszą o ich przedstawienie.
W oparciu o
przeanalizowane plany należy stwierdzić, że dla wszystkich mieszkańców
opracowane zostały ogólne cele długoterminowe i krótkoterminowe. Następnie w
każdej ze sfer uszczegółowiono te cele oraz określono metody i formy pracy z
mieszkańcem oraz rolę osób wspomagających mieszkańca. Okresowa ocena realizacji
planu i jego modyfikacja dokonywana jest co pół roku
lub zależnie od potrzeb. Ponadto raz w roku zespół dokonuje ogólnej oceny
realizacji planu. Nie we wszystkich planach cele długoterminowe i
krótkoterminowe są modyfikowane adekwatnie do ogólnej oceny planu oraz nie
zawarto informacji, czy próbowano nawiązać kontakt z członkami rodziny lub jakie w tym zakresie poczyniono ustalenia.
Dokonano wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją 3/2004.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach,
z których jeden otrzymuje dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach. W
przypadku, gdy dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach nie zgadza się z
ustaleniami pokontrolnymi zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody
Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia, co od
zawartych w protokole ustaleń.
Podpisy kontrolujących
1/ Ewa Feszler
2/ Mieczysława Nartowicz
27.07.2004
Józef Domaszuk
Dyrektor
Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach
(data
i podpis dyrektora Domu)