PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej Domu Pomocy Społecznej w Kozarzach - przeprowadzonej
w dniach 1 i 5 lipca 2004 roku. REGON
004256920-8531
Dom Pomocy Społecznej w Kozarzach jest prowadzony
przez powiat wysokomazowiecki. Adres siedziby: Kozarze 63, l8-230 Ciechanowiec.
Dyrektorem Domu Pomocy Społecznej w Kozarzach jest Pan Mirosław Kierski. Dom
przeznaczony jest dla osób dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie.
Kontrolę przeprowadziły - Mieczysława
Nartowicz - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku, Ewa Feszler - starszy inspektor w Wydziale
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie
upoważnienia Nr 218 z dnia 30 czerwca br., wydanego w imieniu Wojewody
Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-ca
dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot kontroli:
1/ przestrzeganie praw mieszkańców oraz dostępność mieszkańców do informacji o
swoich prawach,
2/ stopień i efekty
realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców
w
okresie od 01.01.2003 r. do 30.06.2004 r.
Wykaz podstawowych aktów
prawnych:
1. Ustawa z dnia 12 marca 2004
r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.593 z późn.
zm.).
2. Rozporządzenie Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 września 2000 r. w sprawie domów pomocy
społecznej (Dz. U. Nr 82 poz. 929).
Ustalenia
kontroli
I.
Przestrzeganie
praw mieszkańców oraz dostępność mieszkańców do
informacji o swoich prawach.
Prawa i obowiązki
mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Kozarzach zawarte są w rozdziale VI
Regulaminu Organizacyjnego, zatwierdzonego uchwałą Nr 69/125/2001 Zarządu
Powiatu Wysokomazowieckiego z dnia 15 marca 2001
roku. Nowo przyjętych mieszkańców z regulaminem, Domem, współmieszkańcami oraz
prawami i obowiązkami zapoznaje kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego lub
pracownik socjalny. Mieszkańcy potwierdzają na piśmie, że zapoznali się z
prawami. Oświadczenie to znajduje się w aktach mieszkańca. Ponadto prawa i obowiązki
wywieszone są na tablicy ogłoszeń, na każdym piętrze Domu.
Zgodnie z § 16 cytowanego
regulaminu mieszkaniec Domu w szczególności ma prawo do:
1) podmiotowego traktowania i partnerstwa
ze strony personelu,
2) własnej przestrzeni życiowej do
indywidualnego zagospodarowania,
3) posiadania własnych przedmiotów i
miejsca do ich przechowywanie,
4) zgłaszania skarg i wniosków do
Dyrektora Domu, zgodnie z informacją umieszczoną na tablicy ogłoszeń,
5) uczestniczenia w pracach samorządu i
wyboru organów samorządu,
6) przyjmowania odwiedzin krewnych i
znajomych oraz uzyskiwania z ich strony pielęgnacji i opieki,
7) przebywania poza Domem po uprzednim
zawiadomieniu kierownictwa Domu o takim zamiarze, a w szczególnych przypadkach,
po uzyskaniu zgody lekarza lub sądu rodzinnego,
8) rezygnacji z pobytu w Domu z wyjątkiem
osób ubezwłasnowolnionych i kierowanych na podstawie orzeczeń sądu
opiekuńczego,
9) korzystania z wszelkich usług
świadczonych przez Dom,
10) wolności wyrażania opinii i
poglądów, otrzymywania i przekazywania informacji bez jakiejkolwiek ingerencji,
11) opieki duszpasterskiej wyznawanej
przez siebie religii,
12) przebywania poza Domem, a za zgodą
Dyrektora Domu - na czas dłuższy niż do godz. 2200.
Obowiązkiem mieszkańca Domu jest w szczególności:
1) współdziałanie z personelem w zaspokajaniu
swoich podstawowych potrzeb,
2) dbanie w miarę możliwości o
higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz porządek w zajmowanym pokoju, w swoich
rzeczach i wokół siebie,
3) przestrzeganie norm i zasad współżycia
społecznego, nie naruszając praw innych mieszkańców do bezpiecznego i godnego
życia oraz praw pracowników Domu do realizacji obowiązków zawodowych,
4) przestrzeganie obowiązującego Regulaminu
Domu,
5) informowanie pracownika socjalnego i
pracownika dyżurującego o zamiarze przebywania poza Domem,
6) dbanie o mienie Domu,
7) ponoszenie opłat za pobyt w Domu oraz
pokrywanie częściowych opłat za leki według obowiązujących przepisów.
Przestrzeganie praw mieszkańców
Ad. 1), 10)
Wszyscy
mieszkańcy są zameldowani w Domu. Po przyjęciu do Domu mieszkaniec meldowany
jest na okres czasowy (6 miesięcy) a po tym okresie na stałe. W dniu kontroli,
pięciu nowych mieszkańców zameldowanych było na okres czasowy, pozostałe
osoby zameldowane są na stałe w DPS. Wszyscy mieszkańcy mają dowody osobiste.
Dom zapewnia, uprawnionym mieszkańcom, udział w wyborach powszechnych. Podczas
każdych wyborów w Domu organizowany jest zamknięty okręg wyborczy.
Całą korespondencję listonosz przynosi do
sekretariatu. Listy prywatne do mieszkańców odbierają oni indywidualnie w
sekretariacie. Przed Domem znajduje się skrzynka pocztowa, z której mieszkańcy
mogą korzystać w celu wysłania listu.
Mieszkańcy przez personel Domu traktowani są
podmiotowo, wszystkie sprawy załatwiane są indywidualnie. Pracownicy wchodząc
do pokoju mieszkańca zawsze pukają.
Ad. 2), 3)
Pokoje
mieszkalne w Domu wyposażone są w tapczany, szafki przyłóżkowe, stół, krzesła.
Posiadają odpowiednią liczbę wyprowadzeń elektrycznych. Mieszkańcy w swoich
pokojach mogą posiadać własny sprzęt AGD i RTV. Przy przyjęciu do Domu
mieszkaniec przywozi swoją odzież. W przypadku jej braku, Dom zaopatruje
mieszkańca w potrzebną odzież i obuwie oraz środki higieny osobistej. Sprawni
mieszkańcy sami zanoszą swoją odzież do pralni i stamtąd ją odbierają.
Wszyscy
mieszkańcy mają własne dochody. Są to renty i emerytury, świadczenia z pomocy
społecznej. Dom zapewnia mieszkańcom bezpieczne ich przechowywanie. Trzy osoby
przechowują swoje oszczędności na książeczkach, pozostali mieszkańcy na koncie
depozytowym. Potrzebną kwotę mieszkaniec może otrzymać każdego dnia zgłaszając
się do pracownika socjalnego. Do ewidencji przychodów i rozchodów każdego
mieszkańca pracownik socjalny prowadzi "kartę kontową". Na dzień kontroli
oprócz środków finansowych, mieszkańcy nie mieli w depozycie żadnych innych
przedmiotów wartościowych.
Ad. 4)
Mieszkańcy mają zapewnioną
możliwość zgłaszania swoich skarg i wniosków. Dyrektor Domu w w/w sprawach
przyjmuje w poniedziałki i czwartki w godzinach 1200 - 1400.
Informacja wywieszona jest na tablicach ogłoszeń. Ponadto w styczniu w 2001 r.
w Domu założona została książka skarg i wniosków. Do dnia kontroli nie wpłynęła
żadna skarga ani wniosek.
Ad. 5)
Samorząd Mieszkańców działa
w Domu od początku istnienia placówki. Ostatnie wybory odbyły się w dniu 4 maja
2004 roku. Samorząd składa się z: przewodniczącego, dwóch wiceprzewodniczących,
skarbnika oraz sekretarza. Na spotkaniach samorządu omawiane są sprawy
dotyczące społeczności, organizowania imprez okolicznościowych i uroczystości.
Ze spotkań spisywane są protokoły. Skład samorządu wywieszony jest na tablicach
ogłoszeń.
Ad. 6)
Stały
kontakt z rodziną ma dwudziestu dwóch mieszkańców. Są oni odwiedzani przez
poszczególnych członków rodziny przynajmniej raz na kwartał. Z informacji
pracownika socjalnego wynika, że 16 mieszkańców nie utrzymuje żadnego kontaktu
z rodziną, natomiast w przypadku pozostałych mieszkańców (75 osób) kontakt ten
ma charakter okazjonalny. Dyrektor Domu występuje na piśmie do rodzin z prośbą
o odwiedzenie mieszkańca oraz ewentualne odwiedziny mieszkańca u rodziny w
okresie świąt. Niewiele rodzin odpowiada na te propozycje.
Osoby
odwiedzające mieszkańców nie zgłaszają do nikogo swojego przyjścia,
bezpośrednio idą do odwiedzanego przez nich mieszkańca. W przypadku osób
mieszkających w pokojach jednoosobowych spotkania z osobami odwiedzającymi
odbywają się w pokoju mieszkańca. W przypadku osób mieszkających w pokojach
wieloosobowych spotkania te odbywają się w pokoju odwiedzin. Rodziny
mieszkańców, jeśli zachodzi taka potrzeba, mogą przenocować w DPS podczas
odwiedzin mieszkańca.
Na
placu przed wejściem do budynku zamontowany jest aparat telefoniczny na kartę z którego mieszkańcy mogą korzystać. Ponadto
mieszkańcy mogą korzystać z telefonów Domu. Opłaty ponoszą zgodnie z wydrukiem
wykonanych rozmów.
W
Domu założony jest "Zeszyt - wykaz kontaktów z rodzinami i osobami bliskimi",
zawierający dane rodzin i osób bliskich mieszkańcowi, z którymi należy się
kontaktować w przypadku choroby lub śmierci mieszkańca.
Ad. 7), 8), 12)
Mieszkańcy mogą swobodnie
poruszać się po posesji Domu. W ciągu dnia brama otwarta jest od godziny 540
do godziny 2215. Mieszkańcy wychodząc poza teren Domu zgłaszają
swoje wyjście pielęgniarce. Wyjścia mieszkańców w ciągu dnia nie są
odnotowywane. Jeśli mieszkaniec chce wrócić do Domu po godzinie 2200,
wówczas o takiej ewentualności powiadamia Dyrektora. Osoby ubezwłasnowolnione
wychodzą na zewnątrz Domu z opiekunami.
Mieszkańcy
wyjeżdżają także do rodzin. Jeśli mieszkaniec zgłasza chęć wyjazdu na dłuższy
okres do rodziny lub znajomych wówczas dyrektor lub pracownik pierwszego
kontaktu, po zasięgnięciu opinii lekarza psychiatry, kontaktuje się z rodziną w
celu ustalenia czasu odwiedzin oraz zapewnienia właściwej opieki podczas tego
pobytu. Dom zawozi mieszkańców własnym samochodem do osób przez nich odwiedzanych.
Ad. 9)
Na
dzień kontroli w DPS przebywało 113 osób, z czego 71 to mężczyźni. Najmłodszy
mieszkaniec Domu ma 20 lat, najstarszy - 92, średnia wieku mieszkańców wynosi
54 lata. Piętnastu mieszkańców jest ubezwłasnowolnionych, w tym 14 osób
całkowicie. W stosunku do 9 osób opiekunami prawnymi są członkowie rodziny,
natomiast dla pozostałych osób opiekunami prawnymi są pracownicy Domu. W jednym
przypadku opiekunem jest osoba obca.
Wśród
mieszkańców 9 osób porusza się przy pomocy wózków, kul i chodzików.
Siedmiu mieszkańców wymaga całkowitej opieki, są to osoby leżące. 38 mieszkańców ma zlecone przez lekarza diety: lekkostrawna -
23 osób, cukrzycowa - 4 osoby, żołądkowa - 2 osoby, wątrobowa - 3 osoby. Sześć
osób wymaga karmienia.
Dom
zapewnia całodobową opiekę. Usługi opiekuńcze na rzecz mieszkańców świadczy 8
pielęgniarek, 17 opiekunów i 9 pokojowych, którzy pracują w systemie
trzyzmianowym, tj. w godzinach od 600 do 1400, od 1400
do 2200, od 2200 do 600. Instruktor terapii
zajęciowej (obecnie przebywa na urlopie wychowawczym), pracownik socjalny,
rehabilitant oraz technik fizjoterapii pracują w godzinach od 800 do
1600. Pracownik kulturalno-oświatowy pracuje w godzinach
700-1500, uczestniczy on i przygotowuje imprezy na
terenie Domu i poza nim.
Opiekę
medyczną mieszkańcom świadczą lekarze: internista i psychiatra. Lekarz rodzinny
oddelegowany został do DPS ze Spółdzielni Medyk w Ciechanowcu, w Domu jest
cztery razy w tygodniu w godzinach 1600-1800. Lekarz
psychiatra ma wizyty w DPS dwa razy w tygodniu w godzinach 900-1300.
Ponadto obaj lekarze są w stałym kontakcie telefonicznym. W sytuacji zagrożenia
życia do mieszkańca wzywane jest pogotowie ratunkowe z Ciechanowca. Mieszkańcy
korzystają z poradni specjalistycznych w Łomży i Białymstoku.
W 2003 roku w stosunku do
jednej osoby zastosowano środek przymusu bezpośredniego w postaci kaftana
bezpieczeństwa.
Dom
zapewnia mieszkańcom udział w różnych formach terapii zajęciowej. W ramach
funkcjonujących pracowni mieszkańcy mają możliwość uczestniczenia w zajęciach
plastycznych, muzycznych, kulinarnych, ceramicznych oraz ergoterapii.
Zajęcia prowadzą rehabilitant, technik fizjoterapii, pracownik
kulturalno-oświatowy.
W
ramach funkcjonujących pracowni mieszkańcy przygotowują się do wyjazdów na
przeglądy, konkursy oraz spotkania integracyjne. Przy Domu został utworzony
zespół muzyczny "KWINTO", który uczestniczy w przeglądach i konkursach
organizowanych przez inne domy pomocy społecznej. Cykliczną imprezą
ogólnopolską, organizowaną przez Dom, jest coroczny Przegląd Zespołów
Artystycznych Osób Niepełnosprawnych. W tym roku odbył się on po raz dziewiąty.
W 2003 roku mieszkańcy wychodzili do kina w Ciechanowcu, w 2004 r. jest to
niemożliwe ze względu na remont kina. Łącznie z proponowanych zorganizowanych
zajęć korzysta 60 mieszkańców.
Od stycznia 2004r z
zorganizowanych zajęć prowadzona jest dokumentacja, w której określono cele do
realizacji w stosunku do poszczególnych mieszkańców uczestniczących w zajęciach
oraz raz na kwartał dokonywana jest ocena stopnia realizacji zajęć i uzyskanych
efektów.
W
Domu organizowane są także spotkania integracyjne, podczas których mieszkańcy
omawiają sprawy ich nurtujące oraz ogólne sprawy Domu. Dom zapewnia mieszkańcom
możliwość korzystania codziennie z punktu bibliotecznego oraz zapewnia dostęp
do przepisów prawnych, które znajdują się u Dyrektora i pracownika
kulturalno-oświatowego.
Mieszkańcy mają stały
kontakt z pracownikiem socjalnym, który załatwia sprawy w zakresie zakupów
codziennych, odzieży i spraw rentowych. Przed przyjęciem nowego mieszkańca
pracownik socjalny Domu zapoznaje się z aktami i sytuacją mieszkańca. W
sytuacji, gdy do Domu kierowana jest osoba poza kolejnością, pracownik socjalny
wyjeżdża do środowiska w celu przeprowadzenia wywiadu środowiskowego i
zapoznania się ze środowiskiem mieszkańca.
Ad. 11)
Opiekę duszpasterską
sprawuje w Domu ksiądz katolicki zatrudniony na ½ etatu. Msze św.
odprawiane są dwa razy w tygodniu: w piątki o godz. 1830 oraz w
niedziele o godz. 1030. Kapłan po mszy św. spotyka się z mieszkańcami
oraz odwiedza ich w pokojach mieszkalnych. Mieszkańcy licznie uczestniczą w
odprawianych mszach świętych i nabożeństwach oraz w nich posługują. Dom
zapewnia pochówek mieszkańcom zgodnie z wyznaniem zmarłego. W 2003 roku były w
3 pogrzeby (Dom zajmował się pochówkiem jednego mieszkańca) a w 2004 roku 3
(Dom zajmował się pogrzebem dwóch mieszkańców). Mieszkańcy chowani są na
cmentarzu w Kuczynie. Mieszkańcy opiekują się grobami
zmarłych współmieszkańców.
II.
Stopień i
efekty realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców.
Zarządzeniem Nr 6/2003 z
dnia 15 grudnia 2003r. Dyrektor Domu powołał 2 zespoły terapeutyczno-opiekuńcze,
w skład których weszli; I-wszy zespół: kierownik
zespołu terapeutyczno-opiekuńczego, rehabilitant, pracownik pierwszego kontaktu,
mieszkaniec; II- zespół: kierownik zespołu terapeutyczno-opiekuńczego,
pracownik socjalny, pracownik pierwszego kontaktu, mieszkaniec. Zgodnie z § 5,ust. 2 rozporządzenia
MPiPS w sprawie domów pomocy społecznej w celu
określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca domu oraz zakresu usług dom
organizuje zespoły terapeutyczno-opiekuńcze
składające się w szczególności z pracowników domu. Do zadań tych zespołów
należy opracowywanie indywidualnych planów wspierania mieszkańców oraz wspólna
z mieszkańcem domu ich realizacja. W związku z powyższym mieszkaniec domu nie
może zostać powołany w skład zespołu co nie wyklucza
jednocześnie aktywnego współuczestniczenia w realizacji indywidualnego planu.
Członkowie zespołu
terapeutyczno-opiekuńczego dokonują oceny realizacji indywidualnego planu
wspierania mieszkańca raz na kwartał, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.
Posiedzenie zespołu kończy się podpisaniem opracowanego wzoru protokołu z
posiedzenia zespołu, o treści: "stwierdza, że dzięki usilnej pracy nad mieszkańcem
udało się/nie udało się/częściowo udało się osiągnąć zamierzone cele. Wskazać
cele dalej idące i kontynuować pracę z mieszkańcem". Protokoły podpisane są
przez członków zespołu, w tym również przez mieszkańca.
Zgodnie z wyżej cytowanym
zarządzeniem dyrektora, pracownika pierwszego kontaktu ustala kierownik działu
terapeutyczno-opiekuńczego spośród pracowników domu wskazanych przez
mieszkańca. Mieszkaniec ma możliwość zmiany pracownika pierwszego kontaktu. Jak
wynika z informacji Dyrektora, do dnia kontroli, żaden mieszkaniec nie zgłaszał
potrzeby zmiany tego pracownika. Pracownicy Domu są
pracownikami pierwszego kontaktu dla średnio 3-6 osób. Pracownikami pierwszego
kontaktu są pielęgniarki, opiekunki, pokojowe, technik fizjoterapii,
rehabilitant, pracownik socjalny oraz w stosunku do dwóch mieszkańców
pracownikiem pierwszego kontaktu jest kierownik działu gospodarczego. Powołanie
w skład zespołu tego pracownika jest nieuzasadnione. Jak sama nazwa sugeruje w
skład zespołu terapeutyczno-opiekunczego powinny
wchodzić osoby, które zajmują się terapią i opieką. Uzasadnione
jest więc by w skład zespołu wchodziły osoby, którzy
świadczą te usługi bezpośrednio i są merytorycznie przygotowane do pracy z
mieszkańcem.
Dla
wszystkich mieszkańców opracowano indywidualne plany wspierania mieszkańca. (
Załącznik Nr 1). Plany opracowywane są po 3-6 miesięcznym okresie obserwacji
mieszkańca. Plany opracowywane i uaktualniane są o nowe cele na posiedzeniach
zespołów terapeutyczno-opiekuńczych. Bardzo często
zapisane cele pracy z mieszkańcem powielają się przez dłuższy okres czasu, mimo
że, jak wynika z zapisów, cele te zostały osiągnięte i należałoby się
skoncentrować na pracy nad inną sferą rozwoju mieszkańca.
Zapisy
w planach dotyczące realizacji indywidualnego planu wspierania mieszkańca w
niektórych planach się powielają i nie wnoszą żadnych nowych informacji oraz
nie odnoszą się do założonych celów i zmieniającej się sytuacji mieszkańca.
W analizowanych planach dużo
uwagi poświęcono oddziaływaniom w zakresie higieny osobistej, gdzie ocena
generalnie była pozytywna. Mniej uwagi poświęcono natomiast efektom udziału
mieszkańców w zajęciach terapii zajęciowej, rehabilitacji oraz kontaktów z
rodziną.
Dokonano wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją 2/2004.
Protokół
sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje
dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Kozarzach. W przypadku, gdy dyrektor Domu
Pomocy Społecznej w Kozarzach nie zgadza się z ustaleniami pokontrolnymi
zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od
dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia co do zawartych
w protokole ustaleń.
Podpisy kontrolujących
1/ Ewa Feszler
2/ Mieczysława Nartowicz
16.07.04
Dyrektor
mgr
Mirosław Kierski
(data
i podpis dyrektora Domu)