PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci w
Grajewie- przeprowadzonej w dniu 6 sierpnia 2004 roku. REGON 004256848
Dom Pomocy Społecznej dla Dzieci w Grajewie jest prowadzony przez
powiat grajewski. Adres Domu: 19-200 Grajewo, ul. Dr T. Nowickiego
1. Pełniącą obowiązki Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Grajewie jest Pani Ewa
Odolecka. Dom przeznaczony jest dla dzieci
niepełnosprawnych intelektualnie - chłopców.
Kontrolę przeprowadziły - Mieczysława
Nartowicz - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku, Ewa Feszler - starszy inspektor w Wydziale
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie
upoważnienia Nr 229 z dnia 3 sierpnia br., wydanego w
imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską
- z-cę dyrektora Wydziału Polityki Społecznej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot kontroli:
1/ przestrzeganie praw mieszkańców oraz dostępność mieszkańców do informacji o
swoich prawach,
2/ stopień i efekty
realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców
w
okresie od 01.01.2003 r. do 31.07.2004 r.
Wykaz podstawowych aktów
prawnych:
1. Ustawa z dnia 12 marca
2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.593 z późn.
zm.)
2. Rozporządzenie Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 września 2000r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 82 poz. 929).
3. Rozporządzenie Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 1997 r. w sprawie zasad organizowania zajęć
rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w
stopniu głębokim (Dz. U. Nr 14, poz. 76).
Ustalenia kontroli
I.
Przestrzeganie
praw mieszkańców oraz dostępność mieszkańców do
informacji o swoich prawach.
Prawa i obowiązki mieszkańców
Domu Pomocy Społecznej w Grajewie zawarte zostały w rozdziale V "Prawa i
obowiązki mieszkańców" Regulaminu Organizacyjnego zatwierdzonego uchwałą Nr
150/405/02 Zarządu Powiatu Grajewskiego z dnia 22 stycznia 2002 roku w sprawie
Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Grajewie. W trakcie
kontroli ustalono, że nie zostało zrealizowane zalecenia wydane w wyniku
kontroli przeprowadzonej w dniu 5 lutego 2002 roku przez pracowników Wydziału
Spraw Społecznych Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego, dotyczące zmian w
Regulaminie Organizacyjnym w zakresie uregulowania praw
i obowiązków.
Prawa mieszkańców zawarte w
Regulaminie zawężone zostały do urlopu i możliwości korzystać z usług
świadczonych i organizowanych przez Dom, a w szczególności:
-
z rehabilitacji usprawniającej, leczniczej,
społecznej,
-
terapii pracą, akcji socjalnej, kulturalnej, środowiskowej
itp.
Należy stwierdzić, że prawa
te nie gwarantują mieszkańcom prawa do wolności, intymności, godności, poczucia
bezpieczeństwa. Nie uwzględniają rozwoju osobowości, utrzymywanie i rozwijanie
kontaktów z rodziną i środowiskiem. Nie regulują bezpiecznego przechowywania
środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych oraz swobodnego udziału w
głosowaniu, dostępu do informacji o swoich prawach oraz sposobu załatwiania
skarg i wniosków.
Zgodnie z § 15 cytowanego
Regulaminu do obowiązków mieszkańca Domu należy przestrzeganie regulaminu, a w
szczególności:
-
dbanie w miarę jego możliwości o higienę osobistą, wygląd
zewnętrzny oraz porządek w pomieszczeniach,
-
udział wychowanków sprawnych przy obsłudze dzieci i
młodzieży mniej sprawnej. Mieszkańcy Domu nie mogą być obowiązani do "obsługi"
osób mniej sprawnych. Jest to zadanie personelu. Świadczenie pomocy
współmieszkańcom może być prawem a nie obowiązkiem.
Nowoprzyjętego mieszkańca i
jego rodziców/opiekunów z Domem, współmieszkańcami, w tym z prawami i
obowiązkami zapoznaje Dyrektor oraz pracownik socjalny.
Przestrzeganie praw mieszkańców.
W trakcie kontroli ustalono,
że mieszkańcy Domu mogą swobodnie poruszać się po posesji. Furtka i brama
otwarte są w ciągu dnia. Pracownicy będący na dyżurze zamykają je na noc o
godzinie 2200 i otwierają rano o godzinie 400. Ze względu
na schorzenia i stan zdrowia, chłopcy sami niechętnie wychodzą na zewnątrz.
Poza teren Domu wychodzą pod opieką opiekuna.
Pracownicy
nie naruszają prywatności chłopców. Całą korespondencję, w tym do mieszkańców,
listonosz przynosi do księgowości. Pracownik socjalny lub pracownik pierwszego
kontaktu oddaje listy bezpośrednio dla adresata. Pomaga odczytać list lub na
niego odpisać. Przeczytane listy wpina do akt mieszkańców. Kartki z życzeniami,
okolicznościowe, które dzieci otrzymują od osób bliskich, chłopcy trzymają w
swoich pokojach.
Wszyscy chłopcy
zameldowani są w Domu na stałe, a 26 chłopców pełnoletnich ma dowody osobiste.
Stan psychofizyczny mieszkańców uniemożliwia na świadomy udział w wyborach
powszechnych. Jeden chłopiec, którego świadomość pozwala na udział w wyborach,
nie wyraża woli głosowania.
Dostęp do usług zdrowotnych i udział w terapii zajęciowej.
Wg stanu na dzień
kontroli w Domu było 37 chłopców w wieku od 9 do 28 lat. Średnia wieku wynosi
25 lat. Wszystkie dzieci są upośledzone umysłowo, z tego 17 osób w stopniu
głębokim, 13 w stopniu znacznym, 5 w stopniu umiarkowanym, 2 w stopniu lekkim.
Obok upośledzenia występują inne sprzężone zaburzenia psychosomatyczne: 10
dzieci ma porażenie mózgowe, 11 - epilepsję, 1 - encefalopatię,
1 - autyzm, 1 - cukrzycę, 2 - zespół Downa. Wśród
mieszkańców 28 chłopców jest niemówiących i 4
niewidomych.
Dwudziestu dwóch chłopców
jest ubezwłasnowolnionych całkowicie. Sprawa ubezwłasnowolnienia jednego
chłopca jest w trakcie załatwiania. Opiekunami prawnymi w stosunku do 19
mieszkańców są członkowie rodziny. Dla pozostałych osób opiekunem prawnym jest
pracownik socjalny. Z postanowienia sądu umieszczony jest w Domu jeden
chłopiec. Ponadto pracownicy Domu są opiekunami prawnymi dla 2 małoletnich
mieszkańców.
Całkowitej opieki wymaga
5 chłopców, są to osoby leżące. Sześciu chłopców porusza się przy pomocy
sprzętu ortopedycznego, w tym 4 chłopców sadzanych jest na wózki inwalidzkie,
ponieważ poruszają się ruchem pełzająco-raczkującym.
Dom zapewnia całodobową
opiekę. Usługi opiekuńcze świadczy 6 pielęgniarek, 10 opiekunów i 2 pokojowe.
Pracują oni w systemie trzyzmianowym tj. w godzinach 600 - 1400,
1400 - 2200 oraz 2200 - 600.
Opiekę medyczną zapewnia
chłopcom lekarz rodzinny z Przychodni Rejonowej Nr 2 w Grajewie. Lekarz ten
kieruje chłopców do poradni specjalistycznych, m.in.: neurologicznej,
chirurgicznej. W sytuacji zagrożenia życia dzieci do Domu wzywane jest
pogotowie ratunkowe z Grajewa. Do lekarza i poradni
specjalistycznych chłopcy dowożeni są samochodem Domu, przystosowanym do
przewozu osób niepełnosprawnych.
Dom umożliwia dzieciom
udział w zajęciach plastycznych, muzycznych. Prowadzone są również gry i zabawy
na świeżym powietrzu. Dzieci uczestniczą w zorganizowanych zajęciach zależnie
od swoich możliwości psychofizycznych, w roku szkolnym w godzinach popołudniowych,
w czasie wakacji - w ciągu dnia. Zajęcia te prowadzą wszyscy pracownicy Domu,
zależnie od tego, kto jest na dyżurze. Z zajęć nie jest prowadzona
dokumentacja. Na zlecenie lekarzy z poradni specjalistycznych, starszy technik
fizjoterapii prowadzi z chłopcami indywidualne ćwiczenia oraz zajęcia
usprawniające.
Stosowaną formą
rehabilitacji w Domu jest udział dzieci w turnusach rehabilitacyjnych. W 2003r.
z turnusów rehabilitacyjnych korzystało 5 chłopców. W roku bieżącym nikt nie
wyjeżdżał na turnusy.
Zaspokajanie potrzeb
bytowych.
W dniu przyjęcia do Domu,
rodziny przywożąc dzieci, przywożą również odzież i niezbędny sprzęty dziecka.
Brakującą odzież dokupuje rodzina, natomiast bieliznę osobistą i środki
czystości DPS. Dodatkowo pracownik socjalny ze środków własnych chłopców kupuje
im środki do higieny osobistej - dezodoranty, kremy oraz inne rzeczy o które proszą. Odzież mieszkańców prana jest w
pralni. Przed zdaniem do prania jest znakowana, dzięki czemu po powrocie z pralni
wraca do właściciela.
Dom zapewnia mieszkańcom
spożywanie posiłków w dwugodzinnym przedziale czasowym. Zgodnie z wywieszoną
informacją przy stołówce, posiłki spożywane są w następujących godzinach:
śniadanie 730 - 930, obiad 1230 - 1430,
podwieczorek 1600, kolacja 1800 - 2000. Na
zlecenie lekarza przygotowywane są diety. W dniu kontroli 7 mieszkańców miało
zalecone diety tj.: cukrzycowa - 1 osoba, bezmleczne
-2, mix-4 osoby.
Opieka
duszpasterska.
W Domu nie ma kaplicy,
Dom nie zatrudnia kapelana. Opiekę duszpasterską sprawują księża z pobliskiej
parafii rzymskokatolickiej p.w. Św. Trójcy. Razem z opiekunami chłopcy chodzą
do kościoła na niedzielne msze św. i inne nabożeństwa. Do sakramentów takich
jak I komunia św., bierzmowanie przygotowują chłopców katechetki. Dom zapewnia
zmarłym mieszkańcom pochówek zgodnie z jego wyznaniem. W kontrolowanym okresie
zmarł jeden mieszkaniec. Pogrzebem i pochówkiem zajmowała się rodzina.
Rozwój osobowości.
W ramach organizacji
czasu wolnego chłopcy wyjeżdżają nad jezioro, wychodzą do parku lub wyjeżdżają
do innych domów pomocy społecznej. Ze względu na stan psychofizyczny chłopców w
Domu nie działa samorząd mieszkańców.
Dom zapewnia chłopcom
zaspokojenie potrzeb edukacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami. Na
koniec czerwca br. tj. koniec roku szkolnego 2003/2004 trzydziestu trzech
mieszkańców Domu objętych było nauczaniem, w tym 11 chłopców upośledzonych w
stopniu głębokim uczestniczyło w zorganizowanych zespołowych zajęciach
rewalidacyjno-wychowawczych, jeden chłopiec uczestniczył w zajęciach
indywidualnych. Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze prowadzone były w 3
zespołach: 2 zespoły czteroosobowe oraz jeden zespół trzyosobowy.
Kontakty z rodziną.
Dom podejmuje działania
na rzecz podtrzymania kontaktów z rodzinami chłopców. Dzieci wysyłają do domów
rodzinnych kartki świąteczne i okazjonalne. Stały kontakt z rodzinami ma 11
chłopców, odwiedzani są przez nich raz w miesiącu, ponadto są w stałym
kontakcie telefonicznym. Dziesięciu mieszkańców ma okazjonalny kontakt z
rodzinami, głównie przy okazji świąt. Trzech chłopców to sieroty zupełne. Z
pozostałymi mieszkańcami rodzina nie chce utrzymywać żadnego kontaktu. W Domu
prowadzony jest zeszyt zawierający informację, kto i kiedy odwiedzał mieszkańców
oraz co osoby odwiedzające chłopcom przynosiły. Jak wynika z wyjaśnień p.o. Dyrektora zeszyt ten prowadzony jest głównie na potrzeby
sądu.
W okresach świątecznych i
wakacyjnych chłopcy bardzo często zabierani są do domu rodzinnego. Przed
wyjazdem do domu pracownik socjalny wypełnia druk z wyszczególnieniem:
kto, jak długo i u kogo będzie przebywał, potwierdzony przez osobę
zabierająca chłopca tj. rodzica lub opiekuna. W dniu kontroli do domów
rodzinnych na okres wakacyjny wyjechało 6 chłopców.
Spotkania chłopców z
rodzinami odbywają się na świetlicy lub w pokojach mieszkalnych. Jak wynika z
wyjaśnień dyrektora, kilku pracowników Domu nawiązało i utrzymuje kontakt z
niektórymi mieszkańcami. Bardzo często zabierają
chłopców do swoich rodzin na święta. W 2003 roku jedna osoba powróciła do domu
rodzinnego, a w roku 2004 dwie osoby.
W okresie objętym
kontrolą jeden z mieszkańców uczęszczał na zajęcia w warsztatach terapii
zajęciowej. W 2004 roku Dom wspólnie z WTZ oraz PCPR podjął działania w celu
usamodzielnienia tego mieszkańca. Od dnia 05.03.2004r
został on usamodzielniony i prowadzi własne gospodarstwo domowe.
Wszyscy pełnoletni
mieszkańcy mają własne środki finansowe. Dom zapewnia bezpieczne ich
przechowywanie. Swoje oszczędności mieszkańcy mają ulokowane na książeczce
oszczędnościowej. Bardziej świadomi mieszkańcy pod opieką pracownika socjalnego
wychodzą i sami pobierają pieniądze, w przypadku osób ubezwłasnowolnionych do
pobrania pieniędzy upoważniony jest pracownik socjalny. Pracownik socjalny robi
także zakupy.
Mieszkańcy Domu mają
zapewniony kontakt z Dyrektorem w sprawie zgłaszania swoich skarg i wniosków.
Zgodnie z informacja wywieszoną na drzwiach gabinetu, Dyrektor w sprawie skarg
i wniosków przyjmuje we wtorki i czwartki w godzinach 1000 - 1100.
Ponadto w 2001 roku została założona książka skarg i wniosków. Do dnia kontroli
nie zarejestrowano w niej żadnych skarg i wniosków.
II.
Stopień i
efekty realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców.
Zarządzeniem wewnętrznym z
dnia 12 lipca 2004 roku Dyrektor Domu powołał zespół terapeutyczno-opiekuńczy.
W skład zespołu weszli pracownicy wszystkich świadczonych w DPS usług
terapeutyczno-opiekuńczych oraz pracownik pierwszego kontaktu.
Zespół, po okresie 2-3 miesięcy od przybycia nowego mieszkańca, zbiera
się i opracowuje dla niego indywidualny plan wspierania mieszkańca.
Indywidualne
plany wspierania mieszkańca opracowane są dla wszystkich chłopców. Plany
opracowywane są na dany rok kalendarzowy i po tym roku dokonywana jest ocena jego
realizacji. W ciągu roku w planach nie pojawiają się żadne informacje o zmianach jakie zaszły w funkcjonowaniu dziecka, w oparciu o
które to informacje należałoby plany modyfikować.
Zgodnie z
wyjaśnieniami dyrektora Domu pierwsze plany opracowane zostały na 2001 rok.
Kolejne plany opracowano na okres dwuletni. tj. na
2002/2003 i 2004/2005 rok.
Indywidualne
plany wspierania mieszkańca zawierają informacje o funkcjonowaniu psycho-fizyczno-społecznym mieszkańca, zaplanowanych
zadaniach terapeutyczno- opiekuńczych pracy z dzieckiem. Z przeanalizowanych
planów wynika (Załącznik 1), ze zadania zaplanowane do pracy z dzieckiem są
adekwatne do jego sytuacji i wieku rozwojowego. W rocznych opisach realizacji
planu odniesiono się do wszystkich zaplanowanych zadań i celów pracy z
chłopcami. Natomiast nie dokonano w nich analizy relacji dziecka z rodziną i
osobami go odwiedzającymi. Raz opracowany (w 2001 roku) plan pracy
rehabilitanta w ogóle nie był modyfikowany. Poszczególne zapisy w planach nie
są opatrzone datami.
Dokonano wpisu do książki
kontroli DPS pod pozycją 16.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach,
z których jeden otrzymuje dyrektor Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci w
Grajewie. W przypadku gdy dyrektor Domu Pomocy Społecznej
dla Dzieci w Grajewie nie zgadza się z ustaleniami pokontrolnymi zawartymi w
protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego
podpisania pisemne wyjaśnienia co od zawartych w protokole ustaleń..
Podpisy kontrolujących
1/ Ewa Feszler
2/ Mieczysława Nartowicz
19.08.2004r. Ewa Odolecka
(data
i podpis dyrektora Domu)