PROTOKÓŁ Z KONTROLI
kompleksowej przeprowadzonej
w Powiatowym Urzędzie
Pracy w Kolnie ul. Wojska Polskiego 46, nr REGON -u
450709974 zwanym w dalszej treści "Urzędem", podległym
Staroście Powiatu Kolneńskiego.
Dyrektorem Urzędu jest Pan Wacław
Sójko .
Kontrolę
przeprowadzili pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
składzie:
1. Elżbieta Czurak - kierownik Oddziału Służb Zatrudnienia,
2. Ludmiła Borowik - starszy inspektor wojewódzki,
3. Małgorzata Czerniawska - inspektor wojewódzki,
4. Irena Szaruta
- starszy inspektor wojewódzki,
na
podstawie upoważnienia do kontroli nr 234/04
z dnia 13 sierpnia 2004r. wydanego z
upoważnienia Wojewody Podlaskiego
przez Pana Andrzeja
Kozłowskiego Dyrektora
Wydziału Polityki Społecznej
w dniach 17-19 sierpnia
2004r.
Kontrolujący wpisali się do
książki kontroli pod
pozycją Nr 2 /2004r.
Wyjaśnień w trakcie
kontroli udzielali :
Pani Dorota Bajno - Z-ca Dyrektora Dyrektor Urzędu
Pani Cecylia Podchul - Główna Księgowa
Pani Alicja Wójcik - Samodzielne Stanowisko ds. Poradnictwa Zawodowego
Pani
Elżbieta Orłowska - Kierownik
Działu Ewidencji i Świadczeń
Pani
Hanna Kowalczuk - Samodzielne Stanowisko ds. Instrumentów Rynku
Pracy
Pani
Maria Patalan
- Kierownik
Działu Organizacyjno- Administracyjnego
Pani
Halina Śliwka -
Kierownik Działu Pośrednictwa
Pracy.
Kontrola
kompleksowa dotyczyła:
Przestrzegania przepisów ustawy z dnia 14
grudnia 1994r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu ( tekst jednolity Dz. U. Nr z
2003r. Nr 58, poz.514 z późn. zm.)
W trakcie
kontroli ocenie podlegała prawidłowość stosowania następujących
przepisów prawnych:
1. Rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Socjalnej
z dnia 28 lutego 1997r. w sprawie zasad
przyznawania świadczeń
określonych w ustawie o zatrudnieniu i
przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.
U. Nr 25, poz. 132 z późn. zm.),
2. Rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Socjalnej
z 28 lutego 1997r. w
sprawie szczegółowych zasad
prowadzenia rejestracji i
ewidencji bezrobotnych oraz
innych osób poszukujących pracy
( Dz. U. Nr 25, poz. 131 z późn. zm.),
3. Rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników
zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze ( Dz. U. nr 8, poz. 43 z późn. zm. ),
4. Ustawy
z dnia 17 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami
rolnymi Skarbu Państwa, ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie
niewypłacalności pracodawcy, ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu
bezrobociu, ustawy o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest, ustawy o
Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno - Gospodarczych i wojewódzkich
komisjach dialogu społecznego oraz ustawy o ułatwianiu zatrudnienia absolwentom
szkół ( Dz. U. Nr 154, poz. 1793 ),
5. Rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Społecznej
z dnia 9
lutego 2000r. w
sprawie szczegółowych zasad
prowadzenia pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, organizowania szkoleń
bezrobotnych, tworzenia zaplecza metodycznego dla potrzeb
informacji zawodowej i
poradnictwa zawodowego oraz
organizowania i finansowania klubów
pracy. (Dz. U. Nr 12, poz.146 z późn. zm. ),
6. Rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Socjalnej
z dnia 20
kwietnia 1995r. w sprawie klasyfikacji
zawodów dla potrzeb
rynku pracy oraz
zakresu jej stosowania
( Dz. U. Nr 48,
poz. 253 z późn. zm. ),
7. Rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Socjalnej
z dnia 24 marca 1995r. w sprawie szczegółowych
zasad udzielania pożyczek z Funduszu
Pracy, wysokości stopy procentowej oraz warunki spłaty (Dz. U.
Nr 35, poz. 174),
8.Rozporządzenia
Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 10 grudnia 1998r. w sprawie
programów specjalnych przeciwdziałania bezrobociu (Dz. U. Nr 156, poz. 1023 z późn. zm. ),
9.
Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 21 marca 1995r. w
sprawie szczegółowych zasad organizowania prac interwencyjnych i robót
publicznych oraz przyznawania zaliczek i finansowania rzeczowych kosztów
organizacji robót publicznych ( Dz. U Nr 38,poz. 189 z późn .zm. ),
10.
Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 marca 2003r. w prawie algorytmu
ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań województwie ( Dz.
U. Nr 49, poz. 409, z późn. zm.),
11. Ustawy z
dnia 29 czerwca 1995r. o statystce publicznej ( Dz. U. Nr 88,poz. 439),
12.
Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 lipca 2003r. w sprawie programu badań
statystycznych statystyki publicznej na rok 2004 ( Dz. U. Nr 159, poz. 1538),
13.
Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2004r. w sprawie
określenia wzorów formularzy sprawozdawczych, objaśnień co
do sposobu ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i ankiet statystycznych
stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie badań
statystycznych statystyki publicznej na rok 2004 ( Dz. U. Nr 6, poz. 44 ),
14. Ustawy z dnia
29 sierpnia 1997r.
o ochronie danych
osobowych ( Dz. U. Nr 133,
poz. 883 z późn. zm. ),
15.Kodeksu Postępowania Administracyjnego (tekst jednolity Dz. U.
z 2000r. Nr 98,
poz. 1071 późn.
zm.),
16..Kodeksu Pracy ( Dz. U.
z 1996r. Nr 24
, poz. 110 , z późn. zm. ).
Przedmiotowy i podmiotowy zakres
kontroli.
Powiatowy Urząd Pracy w
Kolnie zasięgiem swego działania obejmuje następujące miasta
i gminy: Miasto Kolno , Miasto
i Gmina Stawiski oraz
gminy: Mały Płock ,
Turośl ,
Grabowo.
Liczba bezrobotnych ogółem zarejestrowanych w
PUP w Kolnie wynosiła na
koniec czerwca 2004r. ogółem
3.350 osób, w
tym 224 osoby
z prawem do zasiłku. Natomiast liczba pobierających zasiłki
przedemerytalne wynosiła 88 osób,
a świadczenia przedemerytalne 128 osób.
Wg istniejącej
w dniu kontroli struktury organizacyjnej Urzędu określonej w Regulaminie Organizacyjnym Powiatowego
Urzędu Pracy w Kolnie
uchwalonym w dniu 10 marca 2000r. przez Zarząd
Powiatu Kolneńskiego (wraz ze zm.
z dnia 31 maja 2002r.) zadania będące
przedmiotem kontroli realizowane
są przez n/w
komórki :
Dział
Pośrednictwa Pracy
Dział Ewidencji i
Świadczeń
Samodzielne Stanowisko ds. Instrumentów Rynku Pracy
Samodzielne
Stanowisko ds. Poradnictwa Zawodowego
Dział Finansowo- Księgowy
Dział
Organizacyjno - Administracyjny
Wg stanu na
dzień kontroli w Powiatowym Urzędzie Pracy w Kolnie zatrudnione były 34 osoby , w tym 9 w
ramach robót publicznych.
I. Prawidłowość
ustalania prawa do zasiłku na podstawie art. 23 ust. 1 i ust. 2 ustawy o
zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.
Zagadnienia powyższe realizowane są w Dziale Ewidencji i Świadczeń,
którym kieruje Pani Elżbieta Orłowska.
Oceny
prawidłowości postępowania w powyższym zakresie dokonano na podstawie wybranej
losowo dokumentacji zarejestrowanych osób bezrobotnych o następujących numerach:
12508;
13125; 15070;
16041;
Szczegółowej
analizie poddano dokumentację o nr 12508
Osobie zarejestrowanej
w dniu 4.05.2004r., posiadającej okres uprawniający do
zasiłku wynoszący 18 lat i 5 miesięcy przyznano prawo do zasiłku dla
bezrobotnych od dnia 12.05.2004r. w wysokości 504,20
zł.
W zakresie
objętej kontrolą dokumentacji zarejestrowanych osób nie stwierdzono
nieprawidłowości w przedmiocie przyznawania statusu osoby bezrobotnej i
ustalania prawa do zasiłku oraz utraty prawa do zasiłku na podstawie art. 23
ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.
Kontrolowana dokumentacja nie budzi zastrzeżeń pod względem formalnym i
merytorycznym. Prawidłowo badano wszystkie warunki określone w ustawowej
definicji osoby bezrobotnej i prawidłowo ustalono, w zależności od posiadanego
stażu pracy, wysokość zasiłku oraz określono długość okresu pobierania. Decyzje
wydawane były na właściwej podstawie prawnej.
Prawidłowość wydawania decyzji o skróceniu okresu pobierania
zasiłku o czas nie przysługiwania zasiłku w związku
z art. 27 ust.1 pkt 3 ustawy.
W
celu zbadania prawidłowości wydawania decyzji o skróceniu okresu pobierania
zasiłku o czas jego nie przysługiwania zgodnie z art.27 ustawy przeanalizowano n/w karty
rejestracyjne :
11498; 12650
W obu przypadkach powodem
skrócenia okresu pobierania zasiłku o czas jego nie przysługiwania było
rozwiązanie stosunku pracy na podstawie porozumienia stron,
w okresie 6 miesięcy przed zarejestrowaniem w powiatowym urzędzie pracy.
W związku
z powyższym Urząd
prawidłowo wydał decyzję o uznaniu osób rejestrujących się za
bezrobotne i przyznaniu
prawa do zasiłku zgodnie z art.27 ust 2 pkt.2 ustawy po okresie 90 dni od dnia
zarejestrowania się w Powiatowym Urzędzie Pracy.
Poddane analizie decyzje wydane
zostały prawidłowo .
Prawidłowość przyznawania
stypendium z tytułu odbywania stażu bezrobotnym absolwentom.
Oceny prawidłowości postępowania w
powyższym zakresie dokonano na podstawie wybranej losowo dokumentacji o numerach :
15655 i
15680, z których szczegółowej
analizie poddano dokumentację o numerze 15655:
- osobie zarejestrowanej w dniu 25.05.2004r.
przyznano status bezrobotnego absolwenta i skierowano na staż do Powiatowego Zespołu
Obsługi Szkół i Placówek
Oświatowych w Kolnie od dnia 26.05.2004r.
do dnia 25.08.2004r.
Następnie w dniu 21.06.04r. wydana została decyzja o
przyznaniu stypendium od dnia rozpoczęcia stażu w kwocie 504,20 zł miesięcznie.
W wyżej
wskazanym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.
Prawidłowość ustalania
prawa do świadczenia przedemerytalnego .
Kontrolą w powyższej tematyce objęto dokumentację losowo
wybranych osób o numerach:
15909, 16035, z czego szczegółowej
analizie poddano dokumentację o numerze 16035:
- kobiecie zarejestrowanej
w dniu 27.02.2004r.,
która ukończyła 55 lata i
posiada 37-letni okres uprawniający do emerytury, przy czym stosunek
pracy z ostatnim pracodawcą został rozwiązany z
przyczyn zakładu pracy, przyznano
od dnia 28.02.2004r. prawo do świadczenia
przedemerytalnego w wysokości 1006,40zzł miesięcznie. ZUS Oddział w Zambrowie ustalił wysokość emerytury w celu ustalenia
wysokości świadczenia przedemerytalnego w kwocie 1359,30 zł miesięcznie.
Poddana
analizie dokumentacja oraz wydane decyzje administracyjne w kontrolowanym
przedmiocie uchybień i naruszenia prawa nie wykazują.
W
teczkach znajduje się dokumentacja potwierdzająca długość posiadanego przez
osobę zarejestrowaną okresu uprawniającego do emerytury, kwestionariusz
dotyczący okresów składkowych i nie składkowych, wniosek o ustalenie wysokości
emerytury, decyzja ustalająca wysokość emerytury, oświadczenie zarejestrowanego
o nie podleganiu ubezpieczeniu zdrowotnemu z innego tytułu.
Prawidłowość wypłat zasiłków i
innych świadczeń dla
osób bezrobotnych.
W celu ustalenia prawidłowości wypłat
zasiłków na podstawie przekazywanych do Banku Spółdzielczego w
Kolnie list wypłat zasiłków i
innych świadczeń dla osób bezrobotnych przeanalizowano 2
listy wypłat zasiłków.
1) Na
liście wypłat zasiłków
dla bezrobotnych Nr
1/03/04 za grudzień 2003r. stwierdzono, że zasiłki dla osób bezrobotnych
wypłacono 213 osobom , z czego :
- w wysokości
80 % - 64 osobom
- w wysokości 100 % - 93 osobom
- w wysokości 120 % -
56 osobom
ponadto wypłacono:
- dodatek szkoleniowy - 27 osobom
- świadczenie przedemerytalne - 15 osobom
( 9
- osób nie
odebrało świadczeń)
2) Na liście wypłat zasiłków dla bezrobotnych Nr
1/04/04 za maj 2004r.stwierdzono, że zasiłki dla osób bezrobotnych wypłacono
149 osobom, z czego :
- w wysokości
80 % - 35 osobom
- w wysokości 100 % - 73 osobom
- w wysokości 120 %
- 41 osobom
ponadto wypłacono :
- świadczenie przedemerytalne - 12 osobom
( 9
- osób nie
odebrało świadczeń)
Wypłaty zasiłków oraz innych
świadczeń dla osób bezrobotnych
dokonywane były przez w/w Bank
na podstawie sporządzonych przez
Urząd w
dwóch egzemplarzach list wypłat
dostarczanych do Banku z
dwudniowym wyprzedzeniem. Listy opatrzone są pieczęcią Urzędu, sprawdzone są pod
względem formalno - rachunkowym i
merytorycznym oraz zatwierdzone do wypłaty przez upoważnione osoby. Znajduje się
także adnotacja "zatwierdzono
do wypłaty ze
środków FP". Zawierają one
podpisy osoby sporządzającej listę , sprawdzającej , Głównego Księgowego
oraz Kierownika Urzędu .
Każda lista płac z
danego dnia wypłaty zawiera rozliczenie wypłaconych kwot , liczbę osób którym
wypłacono zasiłek, podane
są kwoty brutto i netto do wypłaty oraz kwota pobranego
podatku.
Odebranie zasiłku następuje
po okazaniu przez bezrobotnego dowodu osobistego i po pokwitowaniu odbioru zasiłku na kopii listy płac.
Po zakończeniu wypłat
oryginały list wypłat z pokwitowaniem odbioru należnych kwot przez bezrobotnych wraz z
całościowym rozliczeniem miesięcznym Bank przekazuje do Urzędu .
Nie stwierdzono
odbioru zasiłku i innych świadczeń przez
osoby upoważnione .
Dokumentacja z zakresu
wypłat osobom uprawnionym
świadczeń z FP
prowadzona jest właściwie .
Zobowiązanie do zwrotu nienależnie
pobranych świadczeń.
W Dziale
Ewidencji i Świadczeń
jest prowadzony Rejestr zwrotu
nienależnie pobranych świadczeń
pieniężnych 2003r. i
2004r. W badanym okresie
nie odnotowano zwrotu
nienależnie pobranych świadczeń .
Prawidłowość rozpatrywania odwołań od
wydanych decyzji.
Z
przedstawionego kontrolującym Rejestru odwołań 2000 - 2004 wynika, że w I
półroczu 2004r. od decyzji Starosty Kolneńskiego wpłynęły 2 odwołania skierowane do Wojewody Podlaskiego.
Po
rozpatrzeniu odwołań organ II instancji :
- 1 decyzję
utrzymał w mocy,
-
1 decyzję uchylił i przekazał do
ponownego rozpatrzenia w postępowaniu I instancji.
W
zakresie trybu i sposobu przekazywania odwołań naruszenia przepisów prawa nie
stwierdzono.
II.Prowadzenie
poradnictwa zawodowego oraz informacji zawodowej dla bezrobotnych i innych osób
poszukujących pracy oraz inicjowanie i wspieranie działalności klubów pracy.
Tematyka z powyższego zakresu realizowana jest na
Samodzielnym Stanowisku ds. Poradnictwa Zawodowego przez Panią Alicję Mariolę Wójcik zatrudnioną na stanowisku starszego doradcy
zawodowego posiadającą wykształcenie wyższe oraz studia podyplomowe o kierunku - poradnictwo zawodowe.
Doradca zawodowy posiada
do swojej dyspozycji
samodzielne pomieszczenie, zapewniona jest zatem możliwość swobodnej rozmowy
ze zgłaszającymi się
klientami, pozwala to
również na zachowanie
tajemnicy służbowej. Wyposażenie stanowisk stanowią:
sprzęt i meble
biurowe, zestaw komputerowy
podłączony do systemu PULS, biblioteka podręczna o tematyce związanej
z zawodoznawstwem,
niezbędne przepisy prawa. Zarówno dla osób
bezrobotnych jak i
poszukujących pracy dostępne
są ulotki charakteryzujące poszczególne
zawody, broszury, informatory.
Dokumentacja w zakresie
prowadzonego poradnictwa gromadzona
jest w czytelnie
oznakowanych teczkach. Do klientów Urzędu
doradca zawodowy dociera
z informacjami dotyczącymi
poradnictwa zawodowego również
poprzez umieszczanie ogłoszeń
na tablicach informacyjnych znajdujących
się na korytarzach
Urzędu.
Ustalenia z kontroli dokumentacji
wymaganej przy prowadzeniu
poradnictwa zawodowego
indywidualnego
Głównym celem
prowadzenia i rozwijania
poradnictwa zawodowego jest pomoc osobom bezrobotnym
i poszukującym pracy
w dokonaniu prawidłowego
wyboru zawodu lub zmiany dotychczasowych kwalifikacji, planowania kariery
zawodowej, a także
dobór kandydatów do pracy
i na szkolenie.
Z przedstawionych do
kontroli dokumentów wynika,
że w I półroczu 2004r. w zakresie poradnictwa
zawodowego prowadzony był z podziałem na miesiące Rejestr Porad Indywidualnych - zeszyt PUP PZ-9600/04,
do którego wpisywani
byli zgłaszający się
klienci po porady
zawodowe. W omawianym rejestrze
znajdują się rubryki:
Lp,
Data, Imię i Nazwisko, Adres,
Uwagi. W miesiącach: styczniu odnotowano 7 wizyt,
lutym - 26, marcu - 18, kwietniu - 154, maju 8 i czerwcu 21 wizyt. W I półroczu
br. doradca zawodowy przeprowadził 234 rozmowy doradcze.
Uczestnikom porad
zawodowych doradca zawodowy wypełniał Karty Usług Doradczych,
Prowadzono ponadto alfabetyczny
Rejestr Kart
Usług Doradczych - zeszyt PUP
PZ -9601/2004 zawierający: Lp.,
Imię i
Nazwisko, Adres, Kategoria problemu, Decyzja, Wiek, Wykształcenie, Inne
informacje, Data wizyty, Nr karty usług.
Do badania wybrano
losowo 19 Kart
Usług Doradczych wypełnionych w trakcie prowadzonych
porad zawodowych w I
półroczu 2004r., a dotyczących
osób bezrobotnych o
następujących numerach kart:
1.T/3/02/04; 2. S/7/01/2004;
3. K/6/02/2004; 4. K/1/02/2004; 5. B/3/05/04;
6. B/1/02/04;
7. K/4/02/2004; 8. B/15/04/04; 9. S/29/04/04;
10. P/15/04/04;11.B/12/04/04;
12. K/17/04/04; 13. R/6/04/04; 14. P/10/04/04;
15. K/23/04/04; 16.K/9/04/04;
17. D/15/04/04; 18. R/9/04/2004;
19. K/8/04/2004;
Na podstawie analizowanych
dokumentów stwierdzono, że
Karty wypełniane są
prawidłowo, informacje zapisane w poszczególnych rubrykach
umożliwiają dokładne prześledzenie
prowadzonej rozmowy doradczej,
która przebiega według następujących etapów :- zdefiniowanie
problemu przez klienta ,
- zdefiniowanie celu
porady przez doradcę ,
- określenie problemu zawodowego,
- przeanalizowanie deficytu informacji,
- wypracowanie alternatyw postępowania.
Każda ze
zgłaszających się po
poradę osób posiada
założoną przez doradcę zawodowego Kartę Ewidencyjną Osoby
Korzystającej z Poradnictwa Zawodowego, Szkolenia i
Uczestnictwa w Klubach
Pracy. W trakcie kontroli
przeanalizowano 18 losowo
wybranych kart ewidencyjnych o następujących numerach
(bezrobotni pod tymi
numerami zarejestrowani są
w ewidencji):
1.6424;2.12816; 3.117 ;4. 11519;
5.15623; 6. 10502; 7. 12259; 8. 312; 9. 16006;10.14015; 11. 15763;12.12721; 13. 8709;14. 5823;15. 11862;16. 5195; 17. 8954;18. 14349;
Analizowane karty
prowadzone są prawidłowo.
Zawierają: datę, formę
i wynik porady
zawodowej. W jedenastu kartach
odnotowano więcej niż
jedną poradę, w dwóch
uczestnictwo w szkoleniach.
Kontrolujące nie wnoszą zastrzeżeń
do dokumentacji wymaganej
przy prowadzeniu poradnictwa
zawodowego indywidualnego.
Ustalenia z kontroli
dokumentacji wymaganej przy
prowadzeniu poradnictwa
zawodowego grupowego.
W trakcie kontroli
stwierdzono, że prowadzony jest Rejestr Porad Grupowych - zeszyt PUP PZ - 9600/04 zawierający: Lp,
Data, Miejsce spotkania, Kategoria uczestników, Liczba osób, Uwagi. Rejestrowane są
w nich
spotkania organizowane dla
osób zainteresowanych uczestnictwem
w grupowych poradach
zawodowych. Z rejestru wynika, iż w PUP w Kolnie w I półroczu w 2004r. przeprowadzono jedno
spotkanie na temat rynku pracy z młodzieżą ostatnich klas LO w Kolnie.
Uczestniczyło w nim 18 osób. Natomiast imienna lista uczestników, informacja
dotycząca przebiegu spotkania, karta poradnictwa grupowego
przechowywana jest w Podteczce
Porady Grupowe, znak PUP PZ - 9600/04.
Poddana kontroli dokumentacja
z zakresu grupowego
poradnictwa zawodowego nie
budzi zastrzeżeń.
Ustalenia
z kontroli
dokumentacji wymaganej przy
udzielaniu informacji zawodowej .
W wyniku działań kontrolnych stwierdzono,
że zagadnienia udzielania informacji zawodowej udokumentowane zostały poprzez
odpowiednie wpisy w Rejestrze Udzielonych Informacji
Zawodowych (indywidualnych) zawiera
on: Lp., Datę, Imię i
nazwisko, Adres, Uwagi, Inne. W rejestrze tym
wpisane były osoby
indywidualnie zgłaszające się
do doradcy zawodowego
w celu uzyskania
informacji zawodowej. W analizowanym
okresie z porad
indywidualnych skorzystało 55
osób.
Doradca zawodowy prowadzi Rejestr
Grupowych Informacji Zawodowych -
zeszyt PUP PZ - 9620/04 zawierający:
Lp., Data, Miejsce spotkania,
Kategoria osób, Liczba osób, Uwagi.
W okresie objętym
kontrolą zarejestrowano jedno spotkanie z 42 kandydatami do pracy w Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Kolnie W Podteczce
Informacje Grupowe, znak PUP PZ - 9620/04 znajdują się dołączone do tego spotkania Karta Grupowego Spotkania
Informacyjnego Nr 1/04, zestawienie wyników preselekcji kandydatów na
pracowników sezonowych Biur Powiatowych ARi MR oraz
lista kandydatów do programu ,,Doradca Rolny".
W rejestrze
znajdują się również odnotowane grupowe informacje dla uczniów IV klas LO w
Kolnie. Łącznie w 5 spotkaniach wzięło udział 117 osób. Prowadzone były dla nich
Karty Grupowego Spotkania Informacyjnego oraz imienna lista obecności.
Doradca zawodowy posiada
przygotowane do udostępnienia
klientom zbiory informacji zawodowej tj.
teczki informacji o zawodach, klasyfikację
zawodów, filmy o
zawodach, program komputerowy
" Doradca 2000 ", ulotki o
zawodach, broszury.
Ponadto prowadzony jest Rejestr
Osób Badanych ZdS - em -
zeszyt PUP PZ - 9601/2004. W okresie objętym kontrolą zarejestrowano jedno
badanie ZdS-em.
Zgodnie z przedstawionym kontrolującej
sprawozdaniem MPiPS za I
półrocze 2004r. z usług
poradnictwa zawodowego w Kolnie
skorzystało 168 osób bezrobotnych, 2 osoby
poszukujące pracy i 34 inne.
Nie wnosi się uwag do sposobu prowadzenia
w/w dokumentacji.
III. Inicjowanie i finansowanie: prac interwencyjnych
,robót publicznych, zatrudnienia absolwentów,
programów specjalnych .
Powyższa tematyka realizowana jest na
Samodzielnym Stanowisku ds. Instrumentów Rynku Pracy, na którym
zatrudniona jest Pani Hanna Kowalczuk oraz w Dziale Finansowo-Księgowym.
W
zakresie prac interwencyjnych w oparciu o Rejestr
ofert w sprawie organizacji prac interwencyjnych w 2004r. ustalono, że w I
półroczu 2004r. do Urzędu wpłynęło 113 wniosków o refundację wynagrodzeń
zatrudnionych w ramach prac interwencyjnych.
W okresie tym wydatkowano kwotę 231161,95 zł dla 67 pracodawców, z których 23
pracodawców zawarło 50 umów o organizację prac interwencyjnych w 2003r.
Z
Rejestru zatrudnienia - prace
interwencyjne w 2004r. wynika, że do kwietnia 2004r. pracę otrzymało 135
osób oraz w ramach EFS - 67 osób, w zawodach m.in. : robotnik
gospodarczy, kierowca, sprzedawca, referent.
Analizy prawidłowości
finansowania prac interwencyjnych dokonano na podstawie losowo wybranych akt
dot. Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Łomży, która złożyła w dniu
25.03.04r. r. wniosek o organizację prac interwencyjnych na okres 4 miesięcy dla 29 osób
bezrobotnych na stworzone stanowiska obsługi w systemie Programu działań
związanych z obsługą Zintegrowanego Systemu Zarządzania i Kontroli. Do wniosku
zawierającego dane dotyczące pracodawcy i organizowanych prac interwencyjnych
dołączono dokument potwierdzający formę prawną pracodawcy, zaświadczenia o
nadaniu NIP-u, REGON-u, kopie
deklaracji ZUS za ostatnie 6 miesięcy. Urząd po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku
w dniu 31.03.04r. zawarł z pracodawcą umowę Nr 04/0054
w sprawie organizowania i finansowania prac interwencyjnych na okres 4 miesięcy
i zwrot poniesionych kosztów na wynagrodzenie 400 zł oraz składki na
ubezpieczenie społeczne w wysokości 17,23% od refundowanej kwoty dla każdej
osoby. Pracodawca zatrudnił bezrobotnych na podstawie umów o pracę na okres od
1.04.04r. do 31.07.2004r., z tym , że z jedną osobą
umowę o pracę rozwiązano
na mocy porozumienia stron z dniem 10.05.04r.
Refundacja wynagrodzeń i
składek na ubezpieczenie społeczne realizowana była przez Urząd po złożeniu wniosków dot. jednego
miesiąca, wraz z kopiami list obecności, wynagrodzeń, dowodów wpłat na
ubezpieczenie społeczne. Wniosek był sprawdzany pod względem merytorycznym,
formalnym i rachunkowym przez uprawnionych pracowników Urzędu i zatwierdzany do
dokonania refundacji przez Kierownika Urzędu. Do dnia kontroli przekazano należne
refundacje na konto pracodawcy za kwiecień , maj 2004r.
W zakresie organizacji
robót publicznych w oparciu o Rejestr
wniosków na wykonywanie robót publicznych 2003-2004 ustalono, że w I
półroczu 2004r. do Urzędu wpłynęło 41 wniosków o organizację robót publicznych,
z których pozytywnie oceniono 33 wnioski (3-negatywnie, 3 wycofano, a
rozpatrzenie 2 przesunięto na termin późniejszy).
Organizatorzy,
ubiegający się o skierowanie bezrobotnych do wykonywania robót publicznych w
składanych do Urzędu wnioskach określali nazwę i lokalizację inwestycji,
miejsce i rodzaj prac, koszt inwestycji oraz liczbę bezrobotnych, ich
kwalifikacje oraz czas przewidywanego zatrudnienia. Urząd po rozpatrzeniu
wniosku zawierał z organizatorem umowę określającą w szczególności liczbę bezrobotnych,
ich kwalifikacje, okres zatrudnienia, rodzaj i miejsce wykonywanych prac oraz
terminy i wysokość refundowanych z FP przez Urząd kosztów wynagrodzeń i
składek na ubezpieczenie społeczne, która nie przekraczała kwoty ustalonej jako
iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu
pracy oraz 50% przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w ostatnim dniu
zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i składki na ubezpieczenia społeczne
od refundowanego wynagrodzenia.
Powyższe zasady
spełniają przykładowo sprawdzone akta nr 14 z o Rejestr wniosków na wykonywanie robót publicznych dot. 2004:
Urząd
Gminy Mały Płock w
dniu 31.12.03r. złożył do Urzędu wniosek o skierowanie
4 osób bezrobotnych do wykonywania robót publicznych. W złożonym wniosku
określono, że osoby te będą zatrudnione w okresie 6 miesięcy,2 osoby w
charakterze pracowników gospodarczych i 2 osoby - pracowników biurowych za
kwotę minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w 2004r. Zawarta z dnia
5.01.2004r. Umowa Nr 04/0022 w sprawie organizacji i finansowania robót
publicznych określała między innymi, że z 5 bezrobotnymi zostaną zawarte umowy na okres: 5.01.2004r. - 4.04.2004r. na realizację
określonych we wniosku
prac , refundacja będzie dokonywana w okresach miesięcznych po
złożeniu wniosków o refundację części wydatków poniesionych na wynagrodzenia i
składki na ubezpieczenie społeczne z dołączonymi do nich kopiami list płac,
list obecności, dokumentów określających opłacanie składek na ubezpieczenie
społeczne. Adnotacja Kierownika Urzędu na umowie potwierdza, że wniosek uzyskał
pozytywną opinię Powiatowej Rady Zatrudnienia.
W
kontrolowanych aktach znajdują się również:
-umowy
zawarte przez organizatora robót z bezrobotnymi,
-wnioski o refundację
kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne z wymaganymi załącznikami, sprawdzone pod
względem formalnym, rachunkowym i merytorycznym przez upoważnionych pracowników
Urzędu, zatwierdzone do dokonania refundacji przez Kierownika Urzędu , o czym
świadczą adnotacje w aktach,
-pismo
Gminy z dnia 22.03.04r. znak: 9034/1-3/04 z prośbą o
przedłużenie umowy o organizację robót publicznych do dnia 7.07.04r. dla 4 osób, Urząd wyraził zgodę na przedłużenie umowy dla
3 osób.
-aneks
do w/w umowy oraz aneksy do umów zawartych z 3 bezrobotnymi przedłużając zatrudnienie od
5.04.04r. do 4.07.04r.
Do
dnia kontroli wypłacono 20 543,18 zł refundacji za okres: styczeń - maj
2004r.
W
wyniku dalszych czynności kontrolnych ustalono, że w badanym okresie 14 pracodawców ubiegało się na podstawie art. 37 e ustawy o
zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu o zwrot poniesionych, z tytułu
zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy skierowanego bezrobotnego absolwenta
kosztów wypłaconego mu wynagrodzenia, nagród oraz składki na ubezpieczenie
społeczne w wysokości uprzednio uzgodnionej, nie przekraczającej jednak kwoty
zasiłku i składki na ubezpieczenie społeczne od tej kwoty, obowiązującej w
ostatnim dniu każdego rozliczanego miesiąca.
Urząd dokonywał refundacji na wniosek pracodawcy zawierający: kwoty do
refundacji, kopie list płac, listę wynagrodzeń, deklaracje rozliczeniowe i
dowody przelewów na konto ZUS należnych składek.
Powyższe zasady spełniają losowo wybrane akta o
numerze PUP IRP-9407:
Kompleks s.c. BUD w Białymstoku
w dniu 16.03.2004r. złożyła wniosek w
sprawie zatrudnienia absolwenta.
Do wniosku załączyła zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności
gospodarczej, NIP, REGON,
zaświadczenie ZUS. Po pozytywnym
zaopiniowaniu wniosku Urząd
w dniu 20.04.2004r. zawarł
z pracodawcą umowę
Nr 04/0003, na
podstawie której w
dniu 20.04.2004r. pracodawca zawarł z
absolwentem umowę o
pracę na czas
określony od 20.04.2004r. do
19.10.2004r. w
pełnym wymiarze czasu pracy
na stanowisku robotnik
budowlany za wynagrodzeniem w
kwocie 824 zł.
Pracodawca co miesiąc składał
wniosek o zwrot
kosztów na wynagrodzenie oraz
składki na ubezpieczenie
społeczne z tytułu
zatrudnienia absolwenta za
miesiąc czerwiec 2004r.:
ˇ
wynagrodzenie 470 zł,
ˇ
składki na ubezpieczenie społeczne
od refundowanych wynagrodzeń
w kwocie 85,49 zł
ogółem
do refundacji
555,49 zł.
Urząd dokonał przelewu należnej
kwoty na konto
pracodawcy w dniu
29.07.2004r.
W zakresie
kontrolowanej dokumentacji uwag nie wniesiono.
IV. Realizacja szkoleń przez Urząd
Tematyka będąca przedmiotem kontroli realizowana
jest na Samodzielnym Stanowisku ds. Instrumentów Rynku Pracy .
Z przedstawionego Rejestru
szkoleń indywidualnych i grupowych
- 2004r. wynika , że w I półroczu 2004r. Urząd skierował
8 osób na kursy
w zakresie:
- kandydatów na instruktorów nauki jazdy - 1 os.
- prawa jazdy kat. D - 1 os.
- prawa jazdy kat. C+ E - 1 os.
- operator
ładowarki jednonaczyniowej
kl. III - 2 os.
- operator koparkoładowarki kl. III - 2 os.
-
dokształcający kierowców przewozu rzeczy - 1. os.
Z analizy
dokumentacji wynika, że w I półroczu 2004r. ogółem na szkolenia wydatkowano
kwotę 12.764zł, z tego 3.163,60 zł
na dodatki szkoleniowe.
Szczegółowej analizie poddano dokumentację
kursu "Prawo jazdy kat.D",z którego skorzystała 1 osoba bezrobotna. W aktach sprawy znajduje się :
- karta kandydata na szkolenie podpisana
w dniu 29.09.2003r. , z adnotacją burmistrza M i G Stawiski, że kandydat po uzyskaniu prawa jazdy zostanie
zatrudniony w Urzędzie Miejskim na stanowisku kierowcy autobusu szkolnego
-
skierowanie na szkolenie z dnia
9.01. 2004r.
wydane osobie bezrobotnej
- umowa zlecenia z dnia 9.01.2004r.
zawarta między starostą Powiatu Kolneńskiego a Ośrodkiem Szkolenia Kierowców w Łomży na zorganizowanie 60
godzinnego szkolenia na kwotę 1.330 zł
- karta odbytych szkoleń , w której uczestniczący w kursie potwierdził
podpisami swoje uczestnictwo
- zaświadczenie z dnia 13.02.2004r. o
ukończeniu kursu
wydane bezrobotnemu przez
Ośrodek Szkolenia Kierowców w Łomży
- pismo Ośrodka Szkolenia z dnia
13.02.04r. o dokonanie przez Urząd przelewu za
zrealizowanie kursu. Urząd kwotę 1330 zł
przekazał na konto
Ośrodka w dniu
14.04.2004r.
Ustalono, iż kurs powyższy przewidziany
był w Planie szkoleń opracowanym przez Urząd w dniu 15. 01. 2004r.
Kontrolujące
nie wnoszą zastrzeżeń w zakresie realizacji szkoleń przez Urząd.
V.Wydawanie decyzji dotyczących
odraczania terminu spłaty ,
rozłożenia na raty
lub umorzenia części
albo całości nienależnie
pobranego świadczenia lub pożyczki
udzielonej z Funduszu
Pracy.
Zadania
z zakresu umarzania pożyczek udzielonych z FP realizowane są w Urzędzie na
Samodzielnym Stanowisku ds Instrumentów Rynku Pracy.
Pożyczkobiorca, zgodnie z art. 18 ust.4 ustawy z dnia 14
grudnia 1994r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 2003r. Nr 58, poz. 514 z późn. zm. ) prowadząc działalność zgodnie z zawartą umową o
udzieleniu pożyczki przez okres co najmniej 24 miesięcy, ma prawo wystąpić z wnioskiem
do Urzędu o umorzenie części pożyczki ( do 50 % jej wartości ).
W oparciu o Rejestr wydanych decyzji o umorzeniu , o
odroczeniu, o rozłożeniu na raty pożyczek udzielonych na prowadzenie
działalności gospodarczej ustalono, iż w I półroczu 2004r. w Powiatowym
Urzędzie Pracy w Kolnie wydano 2 decyzje o umorzeniu pożyczek , na łączną kwotę 15
000,00 zł . Pożyczki te udzielone były w 2002r. osobom bezrobotnym na podjęcie
działalności gospodarczej .
Celem dokonania oceny
procedur stosowanych przy umarzaniu pożyczek kontrolujące szczegółowej analizie
poddały akta
spraw zarejestrowanych pod poz. 1.
W kontrolowanych aktach znajdowały się :
1.
Wniosek z dnia 18.12.2002r. osoby bezrobotnej ubiegającej się o udzielenie
pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej - prowadzenie sklepu z
częściami do maszyn rolniczych, zawierający dane osobowe, stan majątkowy
wnioskodawcy, opis
planowanego
przedsięwzięcia, charakterystyka rynku, kalkulację uruchomienia
działalności, przewidywaną kalkulację wyników działalności gospodarczej ,
oświadczenia poręczycieli. opinia banku o możliwości udzielenia pożyczki ubiegającemu się bezrobotnemu.
2. Pismo z dnia 1.02.02 znak: PUP IRP-9342-1/02, w
którym Urząd informuje
wnioskodawcę o przyznaniu 15 000 zł pożyczki ( kopie pisma otrzymał bank udzielający
pożyczki oraz Księgowość Urzędu ).
3. Umowa Nr 1/2002 z dnia 06.02.02r. zawierająca , m. in. :
- kwotę pożyczki,
okres spłaty, okres karencji
,
- rodzaj
działalności gospodarczej,
przeznaczenie pożyczki ,
- zapis o możliwości
umorzenia pożyczki w wysokości
do 50 % kwoty
udzielonej , pod warunkiem
prowadzenia zgłoszonej działalności
przez okres 24 m-cy ,
- termin
udokumentowania
rozpoczęcia działalności ,
- formę
zabezpieczenia udzielonej pożyczki ,
4. Zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności
gospodarczej
5. Protokół z kontroli przeprowadzanej w dniu
6.05.02r. przez pracownika Urzędu w trakcie której
sprawdzono faktury na zakup komputera, alarmu, remont lokalu, zakup materiałów
handlowych oraz terminowość wpłat do ZUS. Do prowadzonej działalności nie
wniesiono uwag.
6. Wniosek z dnia 11.02.04r., złożony przez pożyczkobiorcę
o umorzenie 50 % udzielonej pożyczki, na którym widnieje
adnotacja Gł. Księgowej Urzędu , iż na dzień 11.02.04r.
należność do spłaty wynosi 8000 zł.
7. Protokół z dnia 16.02.04r. z kontroli
przeprowadzanej w miejscu prowadzenia działalności, z którego wynika, że
działalność prowadzona jest zgodnie z umową, spłaty pożyczki i spłaty należności do ZUS dokonywane
są w terminie.
8. Decyzja Urzędu z dnia 24.02.04r. o umorzeniu kwoty
7 500 zł (50 %) udzielonej pożyczki, która do pożyczkobiorcy wysyłana została
pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Kopię decyzji przekazywano do Działu
Księgowo-Finansowego Urzędu oraz banku udzielającego pożyczkę.
Nieprawidłowości
w zakresie
kontrolowanej tematyki nie
stwierdzono .
VI. Prawidłowość refundowania wynagrodzeń i
składek na ubezpieczenie
społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych na podstawie
umowy o pracę
w celu przygotowania
zawodowego .
Zadania z w/w zakresu realizowane są w Dziale Pośrednictwa
Pracy oraz Finansowo-Księgowym.
Rejestr
wniosków i zawartych umów prowadzony jest w formie elektronicznej w systemie
PULS.
Szczegółowej
ocenie poddano akta dotyczące refundacji wypłacanych w I półroczu 2004r. dla
Przedsiębiorstwa P.P.H.U. "AUTOTECH" Sp. j. w Kolnie.
Pracodawca celem
uzyskania refundacji ze środków FP wynagrodzeń wypłacanych2 młodocianym
pracownikom oraz składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanych
wynagrodzeń złożył w dniu 25.09.2003r. wniosek, zawierający m.in.: dane
pracodawcy, umowy zawarte z młodocianymi pracownikami, wyciąg z KRS, dokumenty
potwierdzające wymagane kwalifikacje osoby szkolącej, informację o otrzymanej
przez pracodawcę wysokości pomocy publicznej .
Po pozytywnym
rozpatrzeniu wniosku Urząd zawarł z pracodawcą w dniu 28.10.03r. umowę Nr
03/0012 o refundacji wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne 2 młodocianych pracowników
w zawodzie mechanik samochodowy, w której wynika że refundacja wypłacona
zostanie po złożeniu przez pracodawcę wniosku wraz kopiami list płac, list
obecności, deklaracji rozliczeniowych i dowodów wpłat na ZUS. W I półroczu
2004r. do dnia kontroli, po złożeniu co
miesięcznych wniosków przez pracodawcę (
na wnioskach widnieją adnotacje o sprawdzeniu pod względem formalnym,
rachunkowym i merytorycznym przez upoważnionych pracowników Urzędu) wraz z
wymaganymi dokumentami, Urząd w oparciu
o wydane decyzje przekazał na konto pracodawcy kwotę 832,14 zł , stanowiącą
refundację za styczeń-kwiecień 2004r.
W zakresie
kontrolowanej dokumentacji uwag nie wniesiono.
VII. Udzielanie pomocy bezrobotnym i
innym osobom poszukującym pracy w znalezieniu pracy, a także pracodawcom w
pozyskiwaniu pracowników .
Powyższe zagadnienie realizowane jest w Dziale
Pośrednictwa Pracy, w którym 5 aktywnych pośredników pracy podejmuje działania na rzecz pomocy w
znalezieniu pracy bezrobotnym, jak również pracodawcom w pozyskaniu
pracowników. Podstawowym zadaniem pośredników pracy jest nawiązywanie współpracy z
pracodawcami, rozpoznawanie ich potrzeb zatrudnieniowych oraz przedstawianie
ofert pracy.
Urząd pozyskuje pracodawców do współpracy poprzez bezpośrednie kontakty z pracodawcami, z książki
telefonicznej oraz w trakcie składanych wizyt.
W I półroczu 2004r.
pośrednicy Urzędu złożyli ogółem 111 wizyt w zakładach pracy funkcjonujących na
terenie powiatu kolneńskiego. Najwięcej wizyt złożono w podmiotach
gospodarczych zajmujących się handlem - 39, w pozostałych gałęziach produkcji
materialnej - 18, w sferze poza produkcją materialną - 28, w budownictwie
- 8, w przemyśle
- 7, w rolnictwie i leśnictwie - 6 oraz w transporcie - 5 wizyt.
Podczas wizyt
pośrednicy informowali pracodawców, m.in.:
- o możliwościach zatrudnienia na subsydiowane formy
pracy, prace interwencyjne, roboty publiczne, umowy absolwenckie),
- o możliwościach odbywania stażu
absolwenta u pracodawcy,
- o możliwościach pozyskania środków z Europejskiego Funduszu Społecznego,
- o przystąpieniu Urzędu do realizacji programów
finansowanych z EFS,
-
o wejściu w
życie z dniem 1 czerwca 2004r. ustawy o
promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o możliwościach
zatrudnienia subsydiowanego wynikających z jej przepisów.
Efektem
wizyt
pośredników pracy w I półroczu br. było pozyskanie w wyniku 167 wizyt 566 miejsc pracy , w tym 99
dla absolwentów i 1 dla osoby
niepełnosprawnej.
W analizowanym okresie zorganizowano 3 spotkania pracodawców
z osobami bezrobotnymi w
celu realizacji złożonych
ofert. W spotkaniach wzięło udział 17 osób bezrobotnych
, z czego 7 uzyskało zatrudnienie. Ponadto pośrednicy pracy brali udział
w doborze osób do
programów :
- Doradca rolny w Agencji
- Doradca
rolny w gminie
- Klęska
żywiołowa w gminie Turośl
- Drogowiec
- program
finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 1.2 i 1.3
Efektem
przeprowadzonych naborów było uzyskanie zatrudnienia przez 201 bezrobotnych.
Ponadto na bieżąco realizowane są oferty pracy składane przez pracodawców . Oferty umieszczane są również w Gazecie Wyborczej
"Agora" oraz w prasie lokalnej " Miesięcznik Kolneński" .Wszystkie oferty pracy umieszczane są
na ogólnie dostępnych tablicach ogłoszeń znajdujących się w Urzędzie .Oprócz
ofert pracy z terenu powiatu znajdują się tam również ofert pracy zagranicznej
i oferty pracy w ramach sieci EURES. Pośrednicy pracy wydają i przyjmują
ankiety od osób bezrobotnych i poszukujących pracy chcących podjąć pracę za
granicą.
VIII. Podejmowanie i realizacja działań
zmierzających do ograniczenia bezrobocia i jego negatywnych skutków.
Z informacji w powyższym zakresie przedstawionej przez Panią Halinę Śliwka - Kierownika
Działu Pośrednictwa Pracy
wynika ,iż Urząd w I półroczu
b.r. podejmował szereg działań zmierzających do ograniczenia bezrobocia i jego negatywnych skutków:
1)
W ramach realizacji
zadań związanych z obsługą zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli oraz zwiększających umiejętności
ułatwiające zatrudnienie i utrzymanie miejsc pracy w województwie
podlaskim realizowany był powiatowy
program pod nazwą " Doradca Rolny w Agencji", w wyniku czego
zatrudnienie uzyskało 29 osób na 3 miesiące w Powiatowym Biurze Agencji Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa w Kolnie.
2)
Realizowany
był program " Doradca rolny w gminie", w którym uczestniczyło 20 osób - 18 osób
skierowano do pracy w ramach prac interwencyjnych oraz 2 osoby na staż.
3)
Skierowano
13 osób bezrobotnych na prace interwencyjne dofinansowane z rezerwy FP na 2004r. będącej w dyspozycji Marszałka
Województwa Podlaskiego pod nazwą "
Klęska żywiołowa w gminie Turośl".
4)
W Programie
Aktywizacja Zawodowa Bezrobotnych "Drogowiec" uczestniczy 5 osób.
5)
W
ramach realizacji programu finansowanego z EFS w ramach działania
1.2 dotyczącego młodzieży
skierowano 72 osoby na stałe i 12 osób na umowy absolwenckie, natomiast w ramach
działania 1.3 dotyczącego długotrwale bezrobotnych
skierowano 60 osób.
6)
Współdziałano
z: Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną, samorządami gmin, Gminnymi Centrami Informacji w
2 gminach powiatu kolneńskiego, Stowarzyszeniem Wspierania Edukacji i Rynku
Pracy, szkołami ponadgimnazjalnymi w Kolnie oraz
wyższymi : WSAP i Wyższą Szkołą Ekonomiczną
w Białymstoku, jednostkami szkolącymi
i Punktem Odnowy Zawodowej realizującym szkolenia z programu PHARE 2001.
IX. Pozyskiwanie i gospodarowanie
środkami finansowymi na realizację zadań z zakresu przeciwdziałania bezrobociu
oraz aktywizacji rynku pracy.
Powiatowa Rada Zatrudnienia w Kolnie w dniu
25 czerwca 2004r.r. Uchwałą Nr 6/2004 pozytywnie zaopiniowała projekt "Podziału środków Funduszu Pracy na 2004
rok", z którego wynika że na: prace interwencyjne, roboty publiczne, aktywizację absolwentów, szkolenia, zatrudnianie młodocianych ze środków FP przeznaczono kwotę 1.276.700 zł.
Ponadto Urząd otrzymał dodatkowe środki Funduszu
Pracy:
Kwota FP
Data przyznania
|
Prace interwencyjne
|
Roboty
Publiczne
|
Aktywizacja
absolwentów
|
Preogramy
|
35.200zł
24.03.2004r.
|
35.200zł
|
x
|
x
|
Doradca
rolny w ARiMR
|
108.000zł
25.03.2004r.
|
x
|
108.000zł
|
x
|
Organizacja
robót publiczn.
|
120.400zł
16.04.2004r.
|
19.200zł
|
101.200zł
|
x
|
Doradca
rolny w Gminie
i ARiMR
|
33.700zł
30.04.2004r.
|
x
|
33.700zł
|
x
|
Drogowiec
|
386.500zł
17.05.2004r.
|
182.000zł
|
x
|
204.500zł
|
EFS
|
96.100zł
26.05.2004r.
|
62.100zł
|
31.000zł
|
3.000zł
|
Finansowanie
zadań z ustawy m.in.doradca rolny w gminie
|
Razem 779.900zł
|
298.500zł
|
273.900zł
|
207.5000zł
|
x
|
X. Współdziałanie z powiatową radą
zatrudnienia w zakresie ograniczenia bezrobocia i jego negatywnych skutków, a w
szczególności rozdziału i wykorzystania środków Funduszu Pracy
.
Z przedstawionej kontrolującym dokumentacji wynika,
iż w I półroczu 2004r. odbyły się dwa posiedzenia Powiatowej Rady Zatrudnienia
( 16 marca i 25 czerwca 2004r.), przedmiotem obrad których były następujące zagadnienia:
1. Przyjęcie
planu pracy PRZ
na 2004r.
2. Aktualna
sytuacja na rynku pracy.
3. Sprawozdanie z działalności PUP za
2003r.
4. Podział środków na aktywne formy
przeciwdziałania bezrobociu.
5. Gospodarowanie środkami Funduszu Pracy
w I półroczu 2004r.
6. Europejski Fundusz Społeczny.
7. Zadania Doradcy EURES.
Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy na posiedzeniach Rady
Zatrudnienia informował o poziomie bezrobocia na lokalnym rynku pracy, o środkach finansowych Funduszu Pracy.
XI. Opracowywanie analiz, ocen i
sprawozdań dotyczących problematyki zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu
w powiecie na potrzeby wojewódzkiego urzędu pracy oraz powiatowej rady
zatrudnienia
Z informacji uzyskanych od Z-cy
Dyrektora Urzędu wynika, że Urząd przygotowuje, głównie na
rzecz Wojewódzkiego Urzędu Pracy :
- comiesięczne MELDUNKI dotyczące
powiatowego rynku pracy, w których przedstawiana jest liczba bezrobotnych oraz liczba ofert pracy w
końcu miesiąca sprawozdawczego i w m-cu sprawozdawczym
- SPRAWOZDANIA MPiPS
- 01 o rynku pracy sporządzone na koniec każdego miesiąca oraz załączniki do
tych sprawozdań sporządzone kwartalnie, półrocznie i rocznie.
- INFORMACJE
przedstawiające sytuację powiatowego rynku pracy na koniec każdego kwartału.
Ponadto na
potrzeby WUP w 2004r. Urząd
przygotowywał informacje dotyczące:
- podania przyczyn wzrostu
bezrobocia w m-cu styczniu 2004r.
- liczby bezrobotnych w poszczególnych miastach
i gminach powiatu kolneńskiego wg stanu na koniec I i
II półrocza 2003r.
Na podstawie analizy przedstawionej do kontroli dokumentacji z zakresu
sprawozdawczości ustalono, że Urząd terminowo przekazywał niezbędne
sprawozdania.
W wyniku czynności
kontrolnych ustalono, że zadania określone
w art.6 pkt 12, 13,19 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu przewidziane
do realizacji przez samorząd powiatowy w
zakresie :
- inicjowania
i realizacji przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie
problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grupy pracowników z przyczyn
dotyczących pracodawcy,
- wydawanie
biletów kredytowych osobom skierowanym do pracy poza miejsce stałego
zamieszkania,
- wydawanie
decyzji w sprawach dotyczących zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu na
podstawie innych ustaw.
nie były realizowane, gdyż:
-w analizowanym
okresie nie zgłoszono zwolnień grupowych,
- bezrobotni
nie zgłaszali się z wnioskiem o wydanie biletów kredytowych. Ponadto na terenie
powiatu nie
funkcjonuje komunikacja PKP,
- nie składano
wniosków o pokrycie składek na ubezpieczenie społeczne rolników.
tokół sporządzono w 2 jednobrzmiących
egzemplarzach, z których 1 otrzymał Pan Wacław Sójko - Dyrektor
Powiatowego Urzędu Pracy w Kolnie.
Jednocześnie Dyrektora
Urzędu poinformowano o :
1. przysługującym prawie zgłoszenia
zarządzającemu kontrolę
pisemnych wyjaśnień co do
zawartych w protokole
ustaleń - w
ciągu 7 dni
od dnia podpisania protokołu.
2. przysługującym prawie odmowy
podpisania protokołu z
kontroli z jednoczesnym obowiązkiem
złożenia pisemnych wyjaśnień
co do przyczyny
odmowy.
Dyrektor
Powiatowego
Urzędu Pracy
w Kolnie
Wacław
Sójko
Główny Księgowy
Cecylia Podchul
Białystok, 31
sierpnia 2004r.
|
Przeprowadzający kontrolę :
Elżbieta Czurak
- kierownik Oddziału
Służb Zatrudnienia,
Ludmiła Borowik - st. inspektor wojewódzki,
Małgorzata Czerniawska - inspektor wojewódzki,
Irena Szaruta -
st. inspektor wojewódzki.
|