Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
33917046   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa Domu Dziecka w Białowieży. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI

P r o t o k ó ł

kontroli Domu Dziecka w Białowieży Regon - 000236702

przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:

1.      Krystynę Pasiuk - starszego inspektora

2.      Małgorzatę Osipowicz - starszego inspektora

Kontrolę przeprowadzono w dniach 3 i 6 września 2004r. na podstawie upoważnienia Nr 242 z dnia 01.09.2004., które w imieniu Wojewody wydał Z-ca Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Pani Krystyna Golubiewska.

Kontrolujący wpisali się do książki kontroli pod pozycją 99.

Kontrolą za okres od 01.01.2003r. do miesiąca poprzedzającego dzień kontroli objęto analizę i ocenę nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora placówki, a wynikającego z:

-         ustawy z dnia 12 maca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593),

-         rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 01.09.2000r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900),

-         rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.08.2000r. w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74, poz. 862),

-         ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 118 z 2003r. poz. 1112 z późn. zm.),

-         rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 maja 2001r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz.U. Nr 50 z 2001r. poz. 523 z późn. zm.).

Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:

1.      Roman Szpakowicz - dyrektor

2.      Mirosława Wołkowycka - wychowawca

3.      Joanna Charkiewicz - pedagog

Ustalenia kontroli

Podczas kontroli analizie i ocenie poddano nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora placówki, a w szczególności następujące zagadnienia:

-         inspirowanie i wspomaganie pracowników pedagogicznych w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy placówki oraz w podejmowaniu działań innowacyjnych,

-         udzielanie pracownikom pomocy w wykonywaniu przez nich obowiązków związanych z wychowaniem i opieką nad dziećmi,

-         podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników i udzielanie im pomocy w sprawach dokształcania,

-         zapewnienie bieżących informacji o obowiązujących przepisach prawa,

-         gromadzenie informacji o pracy pracowników pedagogicznych w celu dokonywania oceny ich pracy wg zasad określonych w odrębnych przepisach,

-         obserwowanie i omawianie zajęć oraz innych zadań realizowanych przez pracownika pedagogicznego, a w przypadku pracowników zajmujących się pomocą psychologiczno-pedagogiczną pozyskiwanie informacji o przebiegu i efektach przeprowadzanych zajęć.

Na podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że w placówce zatrudnionych jest 11 pracowników pedagogicznych. Wszyscy pracownicy pedagogiczni są mianowani. Nikt z kadry nie stara się o nadanie stopnia awansu na nauczyciela dyplomowanego.

            Dyrektor placówki opracował Plan pracy dydaktycznej, opiekuńczej i wychowawczej, w którym przewidziano następujące zagadnienia do realizacji:

1.      Sprawy administracyjno-gospodarcze.

2.      Ochrona zdrowia, higiena i rozwój fizyczny.

3.      Czas wolny, uczestnictwo w kulturze i rozwój zainteresowań.

4.       Samodzielność wychowanków i przygotowanie do samodzielnego życia.

5.      Doskonalenie rodzinnych warunków życia podopiecznych.

6.      Opieka i pomoc wychowankom mającym trudności w nauce.

7.      Współdziałanie ze szkołami, instytucjami i innymi placówkami.

8.      Organizacja uroczystości i imprez kulturalnych.

9.      Dział pomocy Stałego Zespołu ds. Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka - w części tej min. uwzględniono dwa razy w roku rady samokształceniowe.

Dyrektor placówki w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego gromadzi informacje o pracy kadry pedagogicznej. Informacje pozyskiwane są poprzez kontrolę dokumentacji oraz hospitacje zajęć opiekuńczo - wychowawczych.

Na podstawie przeanalizowanej dokumentacji stwierdzono, że dyrektor opracował plan hospitacji na rok szkolny 2003 /2004 w którym przewidziano obserwację zajęć u siedmiu pracowników pedagogicznych. W przypadku 4 pracowników nie przewidziano obserwacji zajęć opiekuńczo-wychowawczych.

Jak wynika z dokumentacji dyrektor uczestniczył w ośmiu zajęciach opiekuńczo-wychowawczych w charakterze obserwatora. Tematyka zajęć była bardzo zróżnicowana i obejmowała:

-         zajęcia korekcyjno - kompensacyjne; usprawnienie selektywności spostrzegania,

-         Dzień Komisji Edukacji Narodowej - przygotowanie uroczystości,

-         konkurs tańca,

-         nauka własna,

-         zajęcia kulinarne,

-         usprawnienie percepcji słuchowej u dzieci 6 - letnich,

-         wakacyjna podróż dookoła świata,

-         gry i zabawy ruchowe.

Z przeprowadzanych hospitacji sporządzane są notatki wg własnego wzoru arkuszy hospitacyjnych. Zawierają one uwagi i spostrzeżenia z przeprowadzonych zajęć. Powyższe notatki są mało wyczerpujące i należy je uszczegółowić podając bardziej wyczerpujące informacje o przebiegu zajęć. Arkusze podpisane są przez prowadzącego zajęcia oraz dyrektora.

Do dokumentacji, w każdym przypadku dołączony jest konspekt.

W świetle rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych (cyt. pow.) dyrektor dokonując oceny pracy pracownika pedagogicznego uwzględnia min. poprawność merytoryczną przeprowadzanych zajęć opiekuńczo-wychowawczych. W związku z powyższym, należy uczestniczyć w zajęciach przeprowadzanych przez osoby, które nie zostały ujęte w harmonogramie hospitacji.

Dyrektor sukcesywnie dokonuje kontroli dokumentacji. Z analizy Księgi wpisów kontroli dokumentacji wynika, że w 2003r. dokumentację dotyczącą pracy z dzieckiem i rodziną skontrolowano 9 - krotnie, zaś w 2004r. - 7- krotnie. Przedmiotem kontroli były:

-         karty odzieżowe,

-         indywidualne plany pracy z dzieckiem,

-         diagnozy pedagogiczne,

-         dzienniki zajęć.

W Księdze odnotowano zalecenia i wnioski wynikające z przeprowadzonych kontroli, np.:

-         "zwracać uwagę na potrzeby wychowanka",

-         "diagnozy prowadzone na bieżąco, dwa razy w roku",

-         "zwracać uwagę na sferę emocjonalną wychowanków",

-         "brak dat aktualizacji indywidualnych planów pracy z dzieckiem",

-         "karty pobytu prowadzone na bieżąco",

-         "cele dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze wpisywane co tydzień".

Notatki uwzględniają terminy dokonanej kontroli oraz podpisy osób kontrolowanych i kontrolującego (dyrektora).

W ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor placówki dokonuje ocen pracy pracowników pedagogicznych. Stwierdzono, że jeden pracownik nie posiada oceny pracy chociaż jego staż pracy wynosi 19 lat. Ponadto dwóch pracowników było ocenionych w 1965 i 1967 roku. W związku z powyższym należałoby ocenić pracownika, który nie posiada oceny pracy oraz uaktualnić oceny w innych przypadkach.

Pracownicy nie posiadają oceny dorobku zawodowego ponieważ nikt z kadry pedagogicznej nie wystąpił z wnioskiem o awans zawodowy.

Na podstawie analizy kart ocen pracy stwierdzono, że w uzasadnieniach oceny nie wzięto pod uwagę wszystkich aspektów określonych w § 3 rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (cyt. powyżej).

Podczas prowadzonych czynności kontrolnych osoby kontrolujące obserwowały zajęcia opiekuńczo-wychowawcze hospitowane przez dyrektora placówki.

Zajęcia przeprowadzone były z zakresu kultury zachowania się. Celem ich było min. nauczenie wychowanków poprawnego zachowania się przy stole. Zajęcia były przeprowadzone w stołówce podczas spożywania obiadu.

Uczestnikami były dzieci w wieku 6 -17 lat.

Zajęcia przebiegały z zachowaniem wszystkich etapów. Merytorycznie przeprowadzone były poprawnie. Wychowawca posiadał dobry kontakt z wychowankami i używał przystępnego, zrozumiałego języka. Zabrakło w nich jednak przestrzegania zachowań prozdrowotnych oraz elementów pokazowych np. jak powinien wyglądać właściwie nakryty stół do posiłku.

Dyrektor poprawnie omówił z wychowawcą przeprowadzone zajęcia. Zwrócił uwagę na wszystkie pozytywne elementy, zaangażowanie prowadzącego oraz słabe strony zajęć. Sformułowano również wnioski do dalszej pracy. Zajęcia zostały ocenione przez hospitującego na ocenę dobrą.

Dyrektor placówki dba o podnoszenie kwalifikacji przez pracowników pedagogicznych placówki motywując kadrę do uczestnictwa w szkoleniach. Ponadto pracownicy we własnym zakresie poszukują ciekawych szkoleń, czy kursów lub innych form kształcenia w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.

Doskonalenie zawodowe pracowników Domu Dziecka przedstawia się następująco:

-         Kurs instruktażowy dla kierowników placówek wypoczynku dzieci i młodzieży oraz wycieczek szkolnych,

-         Kurs terapii pedagogicznej,

-         Doskonalenie form pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych: pracy z grupą oraz społeczno-medycznych aspektów narkomanii i HIV/AIDS,

-         Awans zawodowy nauczyciela,

-         Nowatorskie formy pomocy dziecku niedostosowanemu społecznie,

-         Studia magisterskie w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej,

-         Studia zawodowe na kierunku pedagogika w zakresie pedagogiki pracy socjalnej z resocjalizacją,

-         Studia podyplomowe w kierunku pedagogiki społeczno-wychowawczej z resocjalizacją,

-         Studia podyplomowe na kierunku logopedia.

Pracownicy po odbytych szkoleniach, kursach starają się przekazywać zdobytą wiedzę pozostałym pracownikom placówki na radach samokształceniowych. Tym samym urozmaicane są formy pracy z dziećmi.

Podczas kontroli przeanalizowano protokoły stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka. Stwierdzono, że dyrektor przewodniczy wszystkim posiedzeniom zespołu. Tematyka posiedzeń obejmowała wszystkie zagadnienia określone w § 11 ust. 1 rozporządzenia z dnia 1 września 2000r. (Dz. U. Nr 80, poz. 900) w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych. Na posiedzeniach kadra pedagogiczna zapoznawana jest z bieżącymi informacjami dotyczącymi zagadnień wychowawczych, warsztatu pracy, przepisami prawa.

Dyrektor przedstawia pracownikom propozycje ofert szkoleniowych, warsztatów. Na spotkania zapraszani są różni goście, np.

-         kierownik PCPR, który zapoznał pracowników z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej  w sprawie udzielania pomocy na usamodzielnienie, kontynuowanie nauki oraz zagospodarowanie dla pełnoletnich osób z rodzin zastępczych oraz osób opuszczających niektóre typy placówek opiekuńczo-wychowawczych i domów pomocy społecznej, zakłady poprawcze, schroniska dla nieletnich i specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze,

-         pracownik socjalny PCPR, który omówił dokumentację jaką należy przygotować dla osoby usamodzielnianej.

Pracownicy uczestniczący w szkoleniu dotyczącym  prowadzenia dokumentacji wychowanków, przekazali zdobytą wiedzę innym wychowawcom. W takcie jednego z posiedzeń omówiono zasady postępowania w razie stwierdzenia dokonywania czynów lubieżnych na wychowankach.

Dyrektor placówki wspiera wychowawców w wykonywaniu przez nich obowiązków związanych z opieką i wychowaniem. Często służy pomocą, a w szczególności w sprawach opieki, wychowania, dydaktycznych i innych wynikających z bieżącej pracy.

Na podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że dyrektor placówki właściwie sprawuje nadzór pedagogiczny.

Kontrola Domu Dziecka w Białowieży została dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki, oraz wyjaśnień pracowników.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje dyrektor Placówki.

W przypadku, gdy dyrektor nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.

Dyrektor Domu Dziecka

w Białowieży

inż. Roman Szpakowicz                                                          Podpisy kontrolujących:

2004.09.15                                                                            1. Krystyna Pasiuk

                                                                                               2. M. Osipowicz


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  05.10.2004 00:00:00
Data publikacji:  05.10.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  05.10.2004 00:00:00 


Informacja byla modyfikowana.
  dołączono materiały dot. kontroli przepropwadzonych we wrześniu 2004r.

Poprzednie wersje informacji:
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl