P
r o t o k ó ł
kontroli
Domu Dziecka w Białowieży Regon - 000236702
przeprowadzonej przez pracowników
Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:
1.
Krystynę Pasiuk - starszego
inspektora
2. Małgorzatę
Osipowicz - starszego inspektora
Kontrolę
przeprowadzono w dniach 3 i 6 września 2004r. na podstawie upoważnienia Nr 242
z dnia 01.09.2004., które w imieniu Wojewody wydał
Z-ca Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Pani Krystyna Golubiewska.
Kontrolujący
wpisali się do książki kontroli pod pozycją 99.
Kontrolą za
okres od 01.01.2003r. do miesiąca poprzedzającego
dzień kontroli objęto analizę i ocenę nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez
dyrektora placówki, a wynikającego z:
-
ustawy z dnia 12 maca 2004r. o
pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593),
-
rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 01.09.2000r. w sprawie
placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900),
-
rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 29.08.2000r. w sprawie
szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w
placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad
jakością działań ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74, poz. 862),
-
ustawy z dnia 26 stycznia
1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 118 z 2003r. poz. 1112 z późn. zm.),
-
rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 2 maja 2001r. w sprawie kryteriów i trybu
dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek
opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, trybu postępowania
odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz.U. Nr 50 z 2001r. poz. 523 z późn. zm.).
Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:
1.
Roman Szpakowicz - dyrektor
2.
Mirosława Wołkowycka - wychowawca
3. Joanna
Charkiewicz - pedagog
Ustalenia kontroli
Podczas
kontroli analizie i ocenie poddano nadzór pedagogiczny sprawowany przez
dyrektora placówki, a w szczególności następujące zagadnienia:
-
inspirowanie i wspomaganie
pracowników pedagogicznych w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości
pracy placówki oraz w podejmowaniu działań innowacyjnych,
-
udzielanie pracownikom pomocy w wykonywaniu przez nich
obowiązków związanych z wychowaniem i opieką nad dziećmi,
-
podnoszenie kwalifikacji
zawodowych pracowników i udzielanie im pomocy w sprawach dokształcania,
-
zapewnienie bieżących
informacji o obowiązujących przepisach prawa,
-
gromadzenie informacji o pracy
pracowników pedagogicznych w celu dokonywania oceny ich pracy wg zasad określonych
w odrębnych przepisach,
-
obserwowanie i omawianie zajęć
oraz innych zadań realizowanych przez pracownika pedagogicznego, a w przypadku
pracowników zajmujących się pomocą psychologiczno-pedagogiczną pozyskiwanie
informacji o przebiegu i efektach przeprowadzanych zajęć.
Na podstawie
przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że w placówce zatrudnionych
jest 11 pracowników pedagogicznych. Wszyscy pracownicy pedagogiczni są
mianowani. Nikt z kadry nie stara się o nadanie stopnia awansu na nauczyciela
dyplomowanego.
Dyrektor placówki opracował Plan pracy dydaktycznej, opiekuńczej i
wychowawczej, w którym przewidziano następujące zagadnienia do realizacji:
1.
Sprawy administracyjno-gospodarcze.
2.
Ochrona zdrowia, higiena i rozwój fizyczny.
3.
Czas wolny, uczestnictwo w kulturze i rozwój
zainteresowań.
4.
Samodzielność
wychowanków i przygotowanie do samodzielnego życia.
5.
Doskonalenie rodzinnych warunków życia podopiecznych.
6.
Opieka i pomoc wychowankom mającym trudności w nauce.
7.
Współdziałanie ze szkołami, instytucjami i innymi
placówkami.
8.
Organizacja uroczystości i imprez kulturalnych.
9. Dział
pomocy Stałego Zespołu ds. Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka - w części tej min.
uwzględniono dwa razy w roku rady
samokształceniowe.
Dyrektor
placówki w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego gromadzi informacje o
pracy kadry pedagogicznej. Informacje pozyskiwane są poprzez kontrolę
dokumentacji oraz hospitacje zajęć opiekuńczo - wychowawczych.
Na podstawie
przeanalizowanej dokumentacji stwierdzono, że dyrektor opracował plan
hospitacji na rok szkolny 2003 /2004 w którym
przewidziano obserwację zajęć u siedmiu pracowników pedagogicznych. W przypadku
4 pracowników nie przewidziano obserwacji zajęć opiekuńczo-wychowawczych.
Jak wynika z dokumentacji dyrektor
uczestniczył w ośmiu zajęciach opiekuńczo-wychowawczych w charakterze obserwatora. Tematyka zajęć była bardzo zróżnicowana i
obejmowała:
-
zajęcia korekcyjno -
kompensacyjne; usprawnienie selektywności spostrzegania,
-
Dzień Komisji Edukacji Narodowej - przygotowanie
uroczystości,
-
konkurs tańca,
-
nauka własna,
-
zajęcia kulinarne,
-
usprawnienie percepcji
słuchowej u dzieci 6 - letnich,
-
wakacyjna podróż dookoła
świata,
-
gry i zabawy ruchowe.
Z
przeprowadzanych hospitacji sporządzane są notatki wg własnego wzoru arkuszy
hospitacyjnych. Zawierają one uwagi i spostrzeżenia z przeprowadzonych zajęć.
Powyższe notatki są mało wyczerpujące i należy je uszczegółowić podając
bardziej wyczerpujące informacje o przebiegu zajęć. Arkusze podpisane są przez
prowadzącego zajęcia oraz dyrektora.
Do dokumentacji, w każdym
przypadku dołączony jest konspekt.
W świetle rozporządzenia
Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie kryteriów i trybu dokonywania
oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych (cyt.
pow.) dyrektor dokonując oceny pracy pracownika pedagogicznego uwzględnia min.
poprawność merytoryczną przeprowadzanych zajęć opiekuńczo-wychowawczych. W
związku z powyższym, należy uczestniczyć w zajęciach przeprowadzanych przez
osoby, które nie zostały ujęte w harmonogramie hospitacji.
Dyrektor
sukcesywnie dokonuje kontroli dokumentacji. Z analizy Księgi wpisów kontroli dokumentacji wynika, że w 2003r.
dokumentację dotyczącą pracy z dzieckiem i rodziną skontrolowano 9 - krotnie, zaś w 2004r. - 7- krotnie.
Przedmiotem kontroli były:
-
karty odzieżowe,
-
indywidualne plany pracy z
dzieckiem,
-
diagnozy pedagogiczne,
-
dzienniki zajęć.
W Księdze odnotowano zalecenia i wnioski wynikające z
przeprowadzonych kontroli, np.:
-
"zwracać uwagę na potrzeby wychowanka",
-
"diagnozy prowadzone na bieżąco, dwa razy w roku",
-
"zwracać uwagę na sferę emocjonalną wychowanków",
-
"brak dat aktualizacji indywidualnych planów pracy z
dzieckiem",
-
"karty pobytu prowadzone na bieżąco",
-
"cele dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze wpisywane co tydzień".
Notatki uwzględniają terminy
dokonanej kontroli oraz podpisy osób kontrolowanych i kontrolującego
(dyrektora).
W ramach
sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor placówki dokonuje ocen pracy
pracowników pedagogicznych. Stwierdzono, że jeden pracownik nie posiada oceny pracy chociaż jego staż pracy wynosi 19 lat. Ponadto dwóch
pracowników było ocenionych w 1965 i 1967 roku. W związku z powyższym
należałoby ocenić pracownika, który nie posiada oceny pracy oraz uaktualnić
oceny w innych przypadkach.
Pracownicy nie posiadają oceny
dorobku zawodowego ponieważ nikt z kadry pedagogicznej
nie wystąpił z wnioskiem o awans zawodowy.
Na podstawie analizy kart ocen
pracy stwierdzono, że w uzasadnieniach oceny nie wzięto pod uwagę wszystkich
aspektów określonych w § 3 rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu
dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek
opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (cyt. powyżej).
Podczas
prowadzonych czynności kontrolnych osoby kontrolujące obserwowały zajęcia
opiekuńczo-wychowawcze hospitowane przez dyrektora placówki.
Zajęcia przeprowadzone były z
zakresu kultury zachowania się. Celem ich było min. nauczenie wychowanków
poprawnego zachowania się przy stole. Zajęcia były przeprowadzone w stołówce
podczas spożywania obiadu.
Uczestnikami były dzieci w
wieku 6 -17 lat.
Zajęcia przebiegały z
zachowaniem wszystkich etapów. Merytorycznie przeprowadzone były poprawnie.
Wychowawca posiadał dobry kontakt z wychowankami i używał przystępnego, zrozumiałego
języka. Zabrakło w nich jednak przestrzegania zachowań prozdrowotnych oraz
elementów pokazowych np. jak powinien wyglądać właściwie nakryty stół do
posiłku.
Dyrektor poprawnie omówił z
wychowawcą przeprowadzone zajęcia. Zwrócił uwagę na wszystkie pozytywne
elementy, zaangażowanie prowadzącego oraz słabe strony zajęć. Sformułowano
również wnioski do dalszej pracy. Zajęcia zostały ocenione przez hospitującego
na ocenę dobrą.
Dyrektor
placówki dba o podnoszenie kwalifikacji przez pracowników pedagogicznych
placówki motywując kadrę do uczestnictwa w szkoleniach. Ponadto pracownicy we
własnym zakresie poszukują ciekawych szkoleń, czy kursów lub innych form
kształcenia w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Doskonalenie zawodowe pracowników
Domu Dziecka przedstawia się następująco:
-
Kurs instruktażowy dla kierowników placówek wypoczynku
dzieci i młodzieży oraz wycieczek szkolnych,
-
Kurs terapii pedagogicznej,
-
Doskonalenie form pracy w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych: pracy z grupą oraz społeczno-medycznych aspektów
narkomanii i HIV/AIDS,
-
Awans zawodowy nauczyciela,
-
Nowatorskie formy pomocy dziecku niedostosowanemu
społecznie,
-
Studia magisterskie w zakresie pedagogiki
opiekuńczo-wychowawczej,
-
Studia zawodowe na kierunku pedagogika w zakresie pedagogiki
pracy socjalnej z resocjalizacją,
-
Studia podyplomowe w kierunku pedagogiki
społeczno-wychowawczej z resocjalizacją,
-
Studia podyplomowe na kierunku logopedia.
Pracownicy po
odbytych szkoleniach, kursach starają się przekazywać zdobytą wiedzę pozostałym
pracownikom placówki na radach samokształceniowych. Tym samym urozmaicane są
formy pracy z dziećmi.
Podczas
kontroli przeanalizowano protokoły stałego zespołu do spraw okresowej oceny
sytuacji dziecka. Stwierdzono, że dyrektor przewodniczy wszystkim posiedzeniom
zespołu. Tematyka posiedzeń obejmowała wszystkie zagadnienia określone w § 11
ust. 1 rozporządzenia z dnia 1 września 2000r. (Dz. U. Nr 80, poz. 900) w
sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych. Na posiedzeniach kadra pedagogiczna
zapoznawana jest z bieżącymi informacjami dotyczącymi zagadnień wychowawczych,
warsztatu pracy, przepisami prawa.
Dyrektor
przedstawia pracownikom propozycje ofert szkoleniowych, warsztatów. Na
spotkania zapraszani są różni goście, np.
-
kierownik PCPR, który zapoznał pracowników z
rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie udzielania pomocy na
usamodzielnienie, kontynuowanie nauki oraz zagospodarowanie dla pełnoletnich
osób z rodzin zastępczych oraz osób opuszczających niektóre typy placówek
opiekuńczo-wychowawczych i domów pomocy społecznej, zakłady poprawcze,
schroniska dla nieletnich i specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze,
-
pracownik socjalny PCPR, który
omówił dokumentację jaką należy przygotować dla osoby usamodzielnianej.
Pracownicy
uczestniczący w szkoleniu dotyczącym prowadzenia dokumentacji wychowanków,
przekazali zdobytą wiedzę innym wychowawcom. W takcie jednego z posiedzeń
omówiono zasady postępowania w razie stwierdzenia dokonywania czynów lubieżnych
na wychowankach.
Dyrektor
placówki wspiera wychowawców w wykonywaniu przez nich obowiązków związanych z
opieką i wychowaniem. Często służy pomocą, a w szczególności w sprawach opieki,
wychowania, dydaktycznych i innych wynikających z bieżącej pracy.
Na podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych
stwierdzono, że dyrektor placówki właściwie sprawuje nadzór pedagogiczny.
Kontrola
Domu Dziecka w Białowieży została dokonana w oparciu o analizę dokumentów
dotyczących placówki, oraz wyjaśnień pracowników.
Protokół
sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje
dyrektor Placówki.
W przypadku, gdy dyrektor nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w
protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego
podpisania pisemne wyjaśnienia.
Dyrektor Domu Dziecka
w
Białowieży
inż.
Roman Szpakowicz Podpisy
kontrolujących:
2004.09.15 1.
Krystyna Pasiuk
2.
M. Osipowicz