Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
33798107   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa Rodzinnego Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI

P r o t o k ó ł

kontroli Rodzinnego Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku REGON - 052212859

przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:

1.      Krystynę Pasiuk - starszego inspektora

2.      Małgorzatę Osipowicz - starszego inspektora

Kontrolę przeprowadzono w dniu 13 września 2004r. na podstawie upoważnienia Nr 248 z dnia 09.09.2004r., które w imieniu Wojewody wydał Z-ca Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Pani Krystyna Golubiewska.

Kontrolą za okres od 01.01.2003r. do miesiąca poprzedzającego dzień kontroli objęto przestrzeganie w placówce praw dziecka oraz realizację zaleceń pokontrolnych wynikających z:

-         ustawy z dnia 12 maca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593),

-         rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 01.09.2000r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900),

-         rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.08.2000r. w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74, poz. 862).

Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:

1.   Elżbieta Czerkacz - dyrektor

2.   Wychowankowie Domu

Ustalenia kontroli

Podczas kontroli analizie i ocenie poddano przestrzeganie w placówce praw dziecka, a w szczególności:

-         prawo do zabezpieczenia odpowiedniego poziomu życia (warunki socjalno-bytowe, wyżywienie, ubranie, kieszonkowe),

-         prawo do nauki,

-         prawo do swobody wypowiedzi, swobody myśli, informacji na swój temat,

-         prawo do ochrony przed poniżającym traktowaniem i karaniem,

-         prawo do ochrony życia prywatnego i korespondencji,

-         prawo do opieki zdrowotnej,

-         prawo do wypoczynku, czasu wolnego oraz uczestniczenia w życiu kulturalnym  i rekreacji fizycznej,

-         prawo do zrzeszania się,

-         prawo do kontaktów z rodzicami,

-         prawo do zachowania ciągłości kulturowej i wyznaniowej,

-         zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa.

Prawo do nauki

Dzieci przebywające w Rodzinnym Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku realizują obowiązek szkolny. Uczęszczają do gimnazjum (3 dzieci) i technikum (1 dziecko).

Na początku każdego roku szkolnego dzieci wyposażane są w podręczniki oraz przybory szkolne. Wychowankowie dojeżdżają do szkół korzystając z przejazdów lokalnych (dzieci posiadają bilety miesięczne).

Pomocy dzieciom w nauce, a w szczególności przy odrabianiu prac domowych, udzielają państwo Czerkacz, przyjaciele rodziny, nauczyciele ze szkoły językowej. W przypadku występujących kłopotów z poszczególnych przedmiotów dzieci korzystają z korepetycji. W celu uzupełnienia swoich wiadomości szkolnych oraz rozszerzenia wiedzy ogólnej wychowankowie mają możliwość korzystania z internetu. Dzieci mogą również skorzystać z podręcznej biblioteczki znajdującej się w Domu.

Państwo Czerkaczowie utrzymują systematyczny kontakt z nauczycielami szkół, do których uczęszczają dzieci. Za osiąganie dobrych wyników w nauce dzieci są wynagradzane. Karą zaś za lekceważenie obowiązku szkolnego jest, np. sprzątanie lub zakaz wyjścia na podwórko.

Prawo do zabezpieczenia odpowiedniego poziomu życia (warunki socjalno-bytowe, wyżywienie, ubranie, kieszonkowe)

      Wychowankowie Domu mają zapewnioną opiekę całodobową. W placówce stworzone są warunki do prawidłowego funkcjonowania dzieci (łazienka z prysznicem, toaleta, kuchnia). Toaleta i łazienka są zamykane, co zapewnia intymność z ich korzystania. Dzieci zajmują dwa pokoje, które są wyposażone w niezbędne meble. W pokojach, dzieci posiadają szafki do przechowywania rzeczy osobistych. Wychowankowie mają dowolność w dekorowaniu swoich pokoi. Wszystkie pomieszczenia w domu są sprzątane przez wychowanków oraz pozostałych domowników.

Placówka zapewnia wychowankom 3 posiłki dziennie. Po śniadaniu dzieci przygotowują kanapki do szkoły. Wychowankowie mają wpływ na układanie jadłospisu. Dzieci często pomagają w przygotowywaniu posiłków. W każdej chwili, jeśli dziecko jest głodne, może skorzystać z prowiantu znajdującego się w lodówce. Podopieczni mają możliwość spożywania posiłków we własnych pokojach. Dziewczynki bardzo chętnie pieką ciasta na różne okazje. Dzieci pomagają przy robieniu domowych zakupów.

Wychowankowie nie zgłaszali zastrzeżeń do wyżywienia.

Dzieci każdego miesiąca otrzymują drobną kwotę do własnego dysponowania tzw. kieszonkowe. Na podstawie dokumentacji oraz wywiadu stwierdzono, że kieszonkowe wypłacane jest regularnie i wynosiło od 20 do 50 zł.

            Każde dziecko wyposażone jest w garderobę stosowną do pory roku i wieku. Wychowankowie mają możliwość wyboru garderoby uczestnicząc przy jej zakupie. Dzieciom założono karty odzieżowe. Na ich podstawie stwierdzono, że posiadają oni stosowną ilość garderoby (kurtki, bluzy, spodnie, bielizną osobistą, stroje sportowe, rajstopy, obuwie).

Podopieczni otrzymują dostateczną ilość środków do higieny osobistej typu: pasta do zębów, papier toaletowy, kosmetyki, szampony oraz proszki do prania. Garderoba osobista, ręczniki oraz pościel prane są przez wychowanków samodzielnie w pralce automatycznej.

Prawo do opieki zdrowotnej

Dzieci przebywające w placówce objęte są opieką medyczną lekarza rodzinnego w przychodni rejonowej. Opiekę stomatologiczną sprawuje stomatolog ze szkoły. W razie potrzeby wychowankowie korzystają ze specjalistycznych poradni zdrowia: okulistycznej, gastrologicznej. Wszyscy wychowankowie są ubezpieczeni.

Prawo do wypoczynku, czasu wolnego oraz uczestniczenia w życiu kulturalnym i rekreacji fizycznej

Organizacja czasu wolnego oraz życie kulturalne i rekreacja fizyczna są uzależnione od potrzeb i możliwości dzieci.

W czasie tegorocznych wakacji wychowankowie mieli możliwość spędzenia czasu wolnego poza placówką. Wakacyjny wypoczynek przedstawiał się następująco:

-         kolonie w Jastarni,

-         wakacje z Bogiem w Mikołowie,

-         pobyt u rodziców Państwa Czerkacz w Doktorcach.

Wychowankowie są zachęcani do udziału w różnych zajęciach dodatkowych, takich jak: zajęcia komputerowe, zajęcia taneczne, zajęcia sportowe. Wychodzą do muzeum, kina, na wystawy, na basen, lodowisko. Uczestniczą w zajęciach w Młodzieżowym Domu Kultury.

Do dyspozycji wychowanków jest sprzęt sportowy typu: piłka, rolki, rower, badbington.

Prawo do zachowania ciągłości kulturowej i wyznaniowej

Wszystkie dzieci przebywające w placówce są wyznania rzymsko-katolickiego oraz narodowości polskiej. Mają możliwość uczestniczenia w nabożeństwach niedzielnych oraz świątecznych. Uczestnictwo w liturgii odbywa się całkowicie na zasadzie dowolności.

Dzieci przygotowywane są do Sakramentu Bierzmowania.

Bardzo uroczyście obchodzone są święta: Boże Narodzenie i Wielkanoc. Ksiądz jest przyjmowany podczas kolędy noworocznej.

Prawo do ochrony życia prywatnego i korespondencji

Indywidualne sprawy dziecka rozstrzygane są wyłącznie w jego obecności. W placówce przestrzegana jest ochrona indywidualnych akt oraz innej dokumentacji, dotyczącej wychowanków.

Wychowankowie mają prawo do kontaktów z rodziną, przyjaciółmi, kolegami i koleżankami, zgodnie z ich potrzebami. Dzieci spotykają się z kolegami w domu, jak również i poza nim. Podopieczni wyjeżdżają do domów rodzinnych, odwiedzają przyjaciół i kolegów w innych domach. Utrzymują kontakty telefoniczne i korespondencyjne. Nikt nie ma prawa otwierać korespondencji adresowanej do dziecka, jak również czytać, znalezionego, otwartego listu.

Każde dziecko posiada swoje miejsce, gdzie przechowuje osobiste rzeczy. Nie stwierdzono, aby osobiste rzeczy wychowanków były kontrolowane. Państwo Czerkacz wchodząc do pokoi  uprzednio pukają.

Dzieci maja prawo hodowania zwierzątek. W chwili obecnej w domu jest kot. Wychowankowie myślą o hodowli innych zwierzątek.

Podczas rozmowy dzieci stwierdziły, że zawsze mogą z osobą dorosłą porozmawiać o swoich sprawach osobistych, intymnych. Zazwyczaj zwracają się z tym do pani Czerkacz, gdyż mają do niej zaufanie.

Prawo do kontaktów z rodzicami

Zgodnie z § 37 ust. 1 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych placówka umożliwia dzieciom regularne, osobiste i bezpośrednie kontakty z rodzicami oraz innymi osobami bliskimi.

Ponadto wychowankowie mają stały dostęp do telefonu, z którego mogą korzystać.

W przypadku gdy rodzice nie wyrażają chęci do kontaktowania się z dziećmi, podejmowane są kroki ze strony opiekunów do utrzymania i zacieśniania tych kontaktów. Podobne działania czynione są w przypadku osób spokrewnionych.

Prawo do swobody wypowiedzi, swobody myśli, informacji na swój temat

            Wychowankowie mają swobodę w wyrażaniu myśli, sądów i opinii na różne tematy, podczas rozmów prowadzonych indywidualnie oraz spotkań wszystkich dzieci. Każdy problem jest rozwiązywany, wspólnie lub indywidualnie, w zależności od sytuacji.W przypadku, gdy wychowanek nie zgadza się z opinią opiekuna może wyrazić swoje zadanie bez obaw o konsekwencje.

Z rozmowy z wychowankami wynika, że sytuacje problematyczne miały miejsce i można było w tej sytuacji liczyć na pomoc Państwa Czerkacz.

Z informacji uzyskanych od dzieci stwierdza się, że wychowankowie orientują się w swojej sytuacji prawnej i znają swojego opiekuna prawnego.

Prawo do ochrony przed poniżającym traktowaniem i karaniem

            Z chwilą przybycia dzieci do domu, zostali oni zapoznani z panującymi tam zasadami. Stosowane kary i nagrody są uzgodnione ze wszystkimi wychowankami. W przypadku wymierzania kary, zostaje ona omówiona z dzieckiem. Stosowane kary są zindywidualizowane. Nie są zbyt surowe, a kryteria ich stosowania są zrozumiałe.

Dzieci wykonują pewne prace na rzecz domu: sprzątają mieszkanie, pomagają w kuchni, piorą. Z wypowiedzi dzieci wynika, że nie zdarzyła się sytuacja, aby wychowanek był poniżony.

Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa

Podczas prowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że każde dziecko posiada własne, osobiste miejsce do spania oraz do trzymania rzeczy osobistych. Proces wychowawczy ma charakter zindywidualizowany. W sytuacjach trudnych wychowanek może liczyć na pomoc opiekunów. Na spotkaniach z elemenami terapii dzieci są uczone otwartości, asertywności, wyrażania własnych uczuć.

Na podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że w placówce przestrzegane są prawa dziecka.

Podczas kontroli sprawdzono również realizację zaleceń pokontrolnych.

W wystąpieniu pokontrolnym z przeprowadzonej kontroli w dniu 19 lutego 2004r. zawarto zalecenia dotyczące:

1.        Nawiązać współpracę z pedagogiem szkolnym, nauczycielami poszczególnych przedmiotów w celu zintensyfikowania działań w kierunku niwelowania deficytów szkolnych dzieci.

2.        Nawiązać współpracę z lekarzem i pielęgniarką w celu pozyskania wiedzy na temat zdrowia dzieci oraz uczestniczenia w wizytach lekarskich.

3.        Dokumentację wychowanków uporządkować i objąć spisem. Prowadzić karty pobytu dzieci. Uaktualnić diagnozy psychologiczno-pedagogiczne. Wywiady środowiskowe rozszerzyć o charakterystykę sytuacji rodziny dziecka. Opracować indywidualne plany pracy z dzieckiem w oparciu o aktualną dokumentację (przede wszystkim diagnozy psychologiczno-pedagogiczne i zawarte w nich wskazania specjalistów oraz wywiady środowiskowe). Zintensyfikować pracę z rodzinami dzieci oraz prowadzić dokumentację potwierdzającą tę współpracę.

4.        Nawiązać współpracę z Ośrodkiem Adopcyjno-Opiekuńczym w Białymstoku w zakresie dokonywania okresowej oceny sytuacji dzieci.

W trakcie prowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że zalecenia pokontrolne są zrealizowane.

Ad. 1.

W celu zintensyfikowania działań w kierunku niwelowania deficytów szkolnych dzieci została nawiązana współpraca z pedagogiem szkolnym i nauczycielami poszczególnych przedmiotów. Spotkania i rozmowy zostały potwierdzone odpowiednimi notatkami z wywiadówek, rozmów telefonicznych, spotkań z nauczycielami. Zawarto w nich informacje dotyczące postępów w nauce dzieci, ich zachowania, frekwencji. Notatki są szczegółowe i sporządzane na bieżąco.

Ad. 2.

Jak wynika z wyjaśnień dyrektora, została nawiązana współpraca z lekarzem rodzinnym oraz pielęgniarką szkolną. Obecnie stan zdrowia wychowanków jest zadowalający. Dwie dziewczynki, na przełomie marca i kwietnia wyjeżdżały do sanatorium w Rabce, skierowanie miało wymiar profilaktyczny. Odbyły się również konsultacje u okulisty.

Ad. 3.

Dokumentacja dzieci została uporządkowana i objęta spisem. Na bieżąco prowadzone są karty pobytu dzieci, opatrzone obszernym komentarzem. Uaktualnione diagnozy psychologiczno-pedagogiczne opatrzone są wskazówkami do pracy z dzieckiem. Skierowano do Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie prośbę o sporządzenie wywiadów środowiskowych pod kątem sytuacji rodziny dziecka i ewentualnego powrotu dziecka do rodziny.

Indywidualne plany pracy z dzieckiem zostały opracowane w oparciu o diagnozy psychologiczno-pedagogiczne. W planach uwzględniono wszystkie sfery rozwoju psychofizycznego dziecka. Przy wyznaczonych zadaniach określono formy ich realizacji. W planach obszernie odnotowywane są efekty podejmowanych działań. Na tej podstawie można określić, jakie zmiany zachodzą w rozwoju dziecka podczas pobytu w placówce. Indywidualne plany pracy z dzieckiem są sukcesywnie modyfikowane.

Ad. 4.

Została nawiązana współpraca z Ośrodkiem Adopcyjno-Opiekuńczym w Białymstoku i dokonano oceny okresowej sytuacji dzieci.

W wystąpieniu pokontrolnym z przeprowadzonej kontroli w dniu 21 czerwca 2004r. zawarto zalecenie dotyczące:

1.      Podczas dokonywania okresowej oceny sytuacji dzieci uwzględniać wszystkie zagadnienia określone w § 11 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.

Stwierdzono, że zalecenie pokontrolne zostało zrealizowane.

Została dokonana okresowa ocena sytuacji wszystkich dzieci, z uwzględnieniem wszystkich zagadnień określonych w § 11 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych:

-         oceny aktualnej sytuacji rodziny dziecka,

-         okresowej oceny sytuacji dziecka,

-         analizy stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną,

-         modyfikowania założeń planu indywidualnej pracy z dzieckiem i rodziną,

-         oceny zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce.

            Kontrola Rodzinnego Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku została dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki oraz wyjaśnień pracowników i wychowanków.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Placówki.

W przypadku gdy Dyrektor nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.

Dyrektor Rodzinnego Domu

Dziecka Nr 1 w Białymstoku                                                  Podpisy kontrolujących:

28.09.2004 Elżbieta Czerkacz                                                1. Krystyna Pasiuk

                                                                                               2. Małgorzata Osipowicz


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  11.10.2004 00:00:00
Data publikacji:  11.10.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  11.10.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl