PROTOKÓŁ
KONTROLI
Urzędu
Miejskiego w Dąbrowie Białostockiej, 16-200 Dąbrowa Białostocka, ul.
Solidarności 1 (NIP 545-10-01-211, Regon 000527368) przeprowadzonej w dniu 29
września 2004 r. przez:
- Wandę Grabowską - kierownika Oddziału ds. Realizacji
i Kontroli Projektów w Biurze Zarządzania Funduszami Europejskimi
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, działającą na podstawie
upoważnienia Nr 55/04 z dnia 20.09.2004r. wydanego przez Pana Jarosława
Cezarego Worobieja - p.o. Dyrektora Biura Zarządzania Funduszami
Europejskimi;
- Łukasza Kurzynę - starszego specjalistę w Oddziale
ds. Realizacji i Kontroli Projektów w Biurze Zarządzania Funduszami
Europejskimi Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, działającego
na podstawie upoważnienia Nr 56/04 z dnia 20.09.2004r. wydanego przez Pana
Jarosława Cezarego Worobieja - p.o. Dyrektora Biura Zarządzania Funduszami
Europejskimi;
- Macieja Rynkiewicza - starszego specjalistę w
Oddziale ds. Realizacji i Kontroli Projektów w Biurze Zarządzania
Funduszami Europejskimi Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku,
działającego na podstawie upoważnienia Nr 57/04 z dnia 20.09.2004r.
wydanego przez Pana Jarosława Cezarego Worobieja - p.o. Dyrektora Biura
Zarządzania Funduszami Europejskimi;
Przedmiotowy zakres kontroli:
Sprawdzenie
prawidłowości wykorzystania środków z Unii Europejskiej oraz ocena poprawności
realizacji inwestycji PL0008.02.06.0020 "Usprawnienie komunikacji na
drodze powiatowej nr 03204 Dąbrowa Białostocka - Kamienna Nowa".
Kontrolą objęto prawidłowość stosowania
przepisów:
- Ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach
publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 - tekst jednolity, z
późniejszymi zmianami),
- Ustawy z dnia 13 lipca 2003 roku o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2003 r. Nr 203, poz. 1966 z
późniejszymi zmianami),
- Ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku - Prawo budowlane
(Dz. U. z 2003 r., Nr 207, poz. 2016 - tekst jednolity, z późniejszymi
zmianami),
oraz zapisów:
- Porozumienia zawartego w dniu 26 listopada 2002
roku pomiędzy Wojewodą Podlaskim a Podlaską Fundacją Rozwoju Regionalnego
w związku z realizacją projektu PL
0008.02.06 pn. "Małe inwestycje infrastrukturalne" w ramach
Programu Phare 2000 Spójność Społeczna i Gospodarcza;
- Umowy dotacji w zakresie pomocy zewnętrznej
Wspólnoty Europejskiej, zawartej pomiędzy Podlaską Fundacją Rozwoju
Regionalnego a Urzędem Miejskim w Dąbrowie Białostockiej z dnia
09.08.2002r. (zatwierdzona przez PAO w dniu 20 sierpnia 2002r.),
- Porozumienia kontraktowego z dnia 26 września
2003r. zawartej pomiędzy Miastem Dąbrowa Białostocka oraz Warszawskim
Przedsiębiorstwem Robót Drogowych S.A. na wykonanie zadania: "Usprawnienie komunikacji na
drodze powiatowej nr 03204 Kamienna Nowa - Dąbrowa Białostocka, polegająca
na modernizacji drogi nr 03204 od km 0+000 do km 4+920 wraz ze wszystkimi
robotami towarzyszącymi".
Kierownictwo jednostki kontrolowanej:
Burmistrzem
Dąbrowy Białostockiej jest Pan Wacław Ćwilich, pełniący tę funkcję od 10
listopada 2002r., funkcję Zastępcy Burmistrza pełni od 2 stycznia 2003r. Pan
Stanisław Czopik, funkcję Sekretarza Gminy i Miasta, od 19 października 1999r.,
pełni Pan Leszek Kiejko, natomiast funkcję Skarbnika Gminy i Miasta, od 3
października 2000r., pełni Pani Ewa Katarzyna Czarniecka.
Wyjaśnień udzielali:
- Wacław Ćwilich - Burmistrz Dąbrowy Białostockiej,
- Ewa Katarzyna Czarniecka - Skarbnik Gminy i Miasta
Dąbrowa Białostocka,
- Władysław Kalenik - inspektor Urzędu Miejskiego w
Dąbrowie Białostockiej.
W toku kontroli ustalono, co następuje:
I.
W dniu 9 sierpnia 2002 roku została zawarta pomiędzy
Podlaską Fundacją Rozwoju Regionalnego jako Instytucją Kontraktującą a Urzędem
Miejskim w Dąbrowie Białostockiej umowa dotacji w zakresie pomocy zewnętrznej
Wspólnoty Europejskiej na realizację projektu o nazwie PL0008.02.06.0020 "Usprawnienie komunikacji na drodze
powiatowej nr 03204 Dąbrowa Białostocka - Kamienna Nowa", zatwierdzona
przez Urzędnika Nadzorującego Program (PAO) w dniu 20 sierpnia 2002 roku.
Całkowity koszt projektu oszacowano na 507.386,00 EUR. Wkład finansowy
Jednostki Kontraktującej został określony na maksymalnie 247.198,00 EUR co
stanowiło 48,72% szacunkowych kosztów. Jednocześnie określono, że dotacja
zostanie przekazana w dwóch częściach: zaliczka w wysokości 80% dotacji UE i
płatność końcowa - 20% dotacji UE. Jako ostateczny termin zakończenia
realizacji projektu przyjęto 30 września 2003 roku. W dniu 17 września 2003r.
został podpisany aneks nr 1 do umowy dotacji, w którym określono datę
zakończenia realizacji projektu na nie później niż 30 września 2004 roku. W
dniu 21 czerwca 2004r. został zatwierdzony przez Pełnomocnika ds. Realizacji
Programu Phare 2000 SSG aneks nr 2 do umowy dotacji, w na podstawie którego
zmodyfikowano brzmienie artykułu 3 umowy dotacji. Umowa dotacji i aneksy
stanową załącznik nr 1 do protokołu kontroli.
II.
Uchwałą Nr IV/22/2003 Rady Miejskiej w Dąbrowie
Białostockiej z dnia 11 lutego 2003 roku w sprawie budżetu gminy i miasta na
2003 rok (załącznik nr 2) w planie dochodów budżetu gminy na 2003 rok ujęto
kwotę dotacji z funduszu Phare 2000 na poziomie 988.792,00 zł z przeznaczeniem
na zadanie "Asfalt. drogi Kamienna -
Osmołowszczyzna", zgodnie z Wykazem
zadań inwestycyjnych i środków na ich realizację w 2003 roku (załącznik nr
4 do przedmiotowej uchwały). W związku z tym, iż realizacja w/w inwestycji nie
została zakończona w roku 2003, środki na jej dokończenie zostały ujęte w
uchwale budżetowej na rok 2004 (Uchwała Nr XII/78/04 Rady Miejskiej
w Dąbrowie Białostockiej z dnia 26 lutego 2004 r. w sprawie budżetu gminy i
miasta na 2004r. - załącznik nr 3).
III.
W wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego
jako wykonawcę wybrano Warszawskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych S.A.,
02-261 Warszawa, ul. Robotnicza 11/13. Raport z otwarcia ofert, potwierdzenie
zatwierdzenia wyników przetargu przez Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej
oraz powiadomienie wykonawcy o zwycięstwie w przetargu stanowią załącznik nr 4
do protokołu kontroli.
IV. W dniu 26 września 2003 roku zostało zawarte
porozumienie kontraktowe finansowane przez Unię Europejską w ramach programu
PHARE SSG 2000 oraz Miasto Dąbrowa Białostocka pomiędzy Miastem Dąbrowa
Białostocka a Warszawskim Przedsiębiorstwem Robót Drogowych S.A. na wykonanie
zadania pn. : "Usprawnienie
komunikacji na drodze powiatowej nr 03204 Kamienna Nowa - Dąbrowa Białostocka,
polegająca na modernizacji drogi nr 03204 od km 0+000 do km 4+920 wraz ze
wszystkimi robotami towarzyszącymi" (załącznik nr 5).
Wartość przedmiotu kontraktu, zgodnie z zapisami § 4,
została określona na kwotę 622.674,61 EUR (netto), przy maksymalnym wkładzie
Wspólnoty Europejskiej, z funduszu PHARE, wynoszącym 247.197,58 EUR.
Zgodnie z zapisami artykułu 13 Warunków Szczególnych i
Warunków Ogólnych Wykonawca zobowiązany został do wniesienia gwarancji
całkowitego i właściwego wykonania kontraktu, w wysokości 10% wartości
kontraktu, tj. 62.267,46 EUR, w ciągu 30 dni od otrzymania zawiadomienia o
przyznaniu kontraktu, tj. od 3 września 2003 roku. Wykonawca wywiązał się z
tego obowiązku przedstawiając gwarancję nr 125/03/K ING Banku Śląskiego S.A. z
19 września 2003r., na kwotę 62.267,46 EUR, ważną w okresie od 22 września do
15 października 2004. Ważność w/w gwarancji została przedłużona, na podstawie
aneksu nr 1 z 5 stycznia 2004r., do 30 października 2004. Gwarancja wykonania
wraz z aneksem stanowi załącznik nr 6 do protokołu kontroli.
Zgodnie z zapisami artykułu 14 Warunków Szczególnych i
Warunków Ogólnych Wykonawca przedłożył gwarancje ubezpieczeniowe z tytułu strat
i szkód, za które ponosił odpowiedzialność na podstawie w/w kontraktu (polisy
Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń ERGO HESTIA S.A. nr 003000209198 ważna w
okresie od 20.09.2003r. do 30.12.2004r. wraz z aneksem nr 1 z dnia
12.01.2004r., nr 203000049949 ważna w okresie od 01.04.2004r. do 31.03.2005r.
oraz nr 203000049959 ważna w okresie od 01.04.2004r. do 31.03.2005r. -
załącznik nr 7).
Zgodnie z oświadczeniem nr BGK.7041-22/04 Burmistrza
Dąbrowy Białostockiej z dnia 29.09.2004r. oraz załączonymi dokumentami
(załącznik nr 8), do w/w kontraktu został zawarty aneks nr 1, na podstawie
którego dopuszczono możliwość zastąpienia kwot zatrzymanych gwarancją kwot
zatrzymanych.
V.
W dniu 3 października 2003 roku Urząd Komitetu
Integracji Europejskiej zarejestrował w/w porozumienie kontraktowe jako umowę
na świadczenie usług nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej pod
numerem 2003/1/1658/ (załącznik nr 9), co stało się podstawą do stosowania 0%
stawki VAT przy zakupach usług finansowanych ze środków PHARE.
VI. Urząd
Miejski w Dąbrowie Białostockiej przedłożył za pośrednictwem Podlaskiej
Fundacji Rozwoju Regionalnego (RIF) wniosek z 21 października 2003 roku o
dokonanie płatności zaliczki w wysokości 197.758,00 EUR (załącznik nr 10). W
dniu 19 grudnia 2003 roku Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przekazała
na konto Urzędu Miejskiego
w Dąbrowie Białostockiej o numerze 10201332-1108172-360-3978 (87 1020 1332 0000
1402 0046 5294), wcześniej 08102013321001000431, w PKO Bank Polski S.A.
powyższą kwotę (tj. 80% wkładu finansowego Jednostki Kontraktującej wynoszącego
247.197,58 EUR). Potwierdzenie wpływu zaliczki na konto Urzędu Miejskiego w
Dąbrowie Białostockiej stanowi załącznik nr 11 do protokołu kontroli.
Rachunek Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Białostockiej,
na który została przekazana płatność zaliczkowa był rachunkiem prowadzonym w
EUR, zgodnie z umową rachunku walutowego prowadzonego w walucie wymienialnej
EURO z dnia 23 sierpnia 2001r. (załącznik nr 12).
W toku czynności kontrolnych kontrolujący ustalili, iż
przed przekazaniem płatności zaliczkowej na w/w rachunku bankowym znajdowała
się kwota 146,00 EUR, która zgodnie z oświadczeniem Pani Ewy Czarnieckiej -
Skarbnika Gminy Dąbrowa Białostocka (załącznik nr 13), składała się z kwoty
138,09 EUR wpłaconej w dniu 17.05.2002r. przez Beneficjenta w celu utrzymywania
aktywnego rachunku bankowego oraz 7,91 EUR - odsetek od w/w kwoty za okres od
17.05.2002r. do 30.11.2003 roku.
VII. Dnia 4
lipca 2000 r. zostało wydane dla Powiatowego Zarządu Dróg w Sokółce, ul. Wodna
7 pozwolenie na budowę w formie decyzji Starostwa Powiatowego w Sokółce Nr
AB.I.7351-57/2000 na budowę nawierzchni drogowej asfaltowej wraz z robotami
towarzyszącymi, na drodze powiatowej Nr 03204 relacji Jastrzębna - Kamienna
Nowa
- Dąbrowa Białostocka w km.8+092 - 13+652. Dnia 9 grudnia 2002 r. zostało wydane
dla Powiatowego Zarządu Dróg w Sokółce, ul. Wodna 7 pozwolenie na budowę w
formie decyzji Starostwa Powiatowego w Sokółce Nr AB.I.7351-100/2002 na budowę
nawierzchni drogowej asfaltowej wraz z robotami towarzyszącymi, na drodze
powiatowej Nr 03204 relacji Jastrzębna - Kamienna Nowa - Dąbrowa Białostocka w
km.8+092 - 13+652, w związku z wygaśnięciem decyzji dla przedmiotowej
inwestycji Nr AB.I.7351-57/2000 z dnia 4 lipca 2000 r. (nie rozpoczęto prac
budowlanych przed upływem 2 lat od uprawomocnienia się decyzji) - załącznik nr
14.
Dnia 7
sierpnia 2003 r. Zarządzeniem nr 11/03 Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w
Sokółce (załącznik nr 15) Pan Józef Gieniusz został powołany na Inspektora
Nadzoru i Menadżera Projektu nr PL0008.02.06.0020 "Usprawnienie komunikacji na drodze
powiatowej nr 03024 Dąbrowa Białostocka - Kamienna Nowa".
Dnia 29 września 2003r. został przekazany wykonawcy,
tj. Warszawskiemu Przedsiębiorstwu Robót Drogowych S.A., plac budowy pod
inwestycję PL0008.02.06.0020 "Usprawnienie
komunikacji na drodze powiatowej nr 03024 Dąbrowa Białostocka - Kamienna Nowa". W tym dniu wydano następujące dokumenty
podpisane przez Menadżera Projektu i zatytułowane: "Dostęp do placu budowy",
"Przekazanie dokumentacji technicznej" i "Polecenie rozpoczęcia robót" (załącznik
nr 16).
Dnia 2
października 2003 r. wykonano pomiary geodezyjne (wpisu do dziennika budowy
dokonał Pan Henryk Malinowski - uprawniony geodeta - załącznik nr 17).
W okresie od 29 września 2003 r. do 20 sierpnia 2004 r., w ramach realizowanego projektu
PL0008.02.06.0020 "Usprawnienie komunikacji na drodze powiatowej nr 03024
Dąbrowa Białostocka - Kamienna Nowa",
wykonano następujące prace:
- wykonano nową drogę o nawierzchni asfaltowej - w terenie
niezabudowanym,
- wykonano nową drogę o nawierzchni asfaltowej z betonowymi
krawężnikami - w terenie zabudowanym,
- wykonano odwodnienie drogi (m.in. wpusty pusty uliczne wraz z
przykanalikami oraz studzienkami rewizyjnymi),
- wykonano przepusty drogowe,
- wykonano chodniki z płytek betonowych wraz z niezbędnymi obrzeżami -
w terenie zabudowanym,
- wykonano wjazdy na posesje wzdłuż ww. inwestycji z kostki
polbrukowej - w terenie zabudowanym,
- wykonano żwirowe na pola rolnicze - w terenie niezabudowanym,
- wykonano przepusty pod zjazdami.
Powyższe roboty budowlane wykonywane były pod nadzorem
kierownika budowy Pana Krzysztofa Borsuka (zatrudnionego do 31.12.2004 r.), którego od 01.04.2004 r. zastąpił
Pan Eugeniusz Bojar przy udziale: Pana Grzegorza Henryka
Sztabińskiego (majster ds. drogowych). Kontrolujący stwierdzili,
iż w okresie zimowym od 01.01.2004 r. do 31.03.2004 r. nie było osoby pełniącej
funkcje Kierownika Budowy, nie miało to wpływu na prace budowlane, gdyż w tym
okresie żadne nie były wykonywane. Nadzór autorski na w/w inwestycją pełnił Pan
Romuald Błahuszewski. Uprawnienia budowlane i potwierdzenie przynależności
do okręgowej izby inżynierów wraz z potwierdzeniem opłacenia składek i
obowiązkowego ubezpieczenia OC osób uczestniczących w procesie budowlanym
stanowi załącznik nr 18 do protokołu kontroli.
Dziennik budowy prowadzony był prawidłowo i zawiera
systematyczne wpisy osób uprawnionych do ich dokonywania oraz posiadających
odpowiednie uprawnienia budowlane. Kopie dzienników budowy stanowią załącznik
nr 17 do protokołu kontroli.
Uczestnicy procesu
budowlanego wpisujący się do dziennika budowy
Lp
|
Funkcja
|
Imię i Nazwisko
|
Nr uprawnień
|
Zakres uprawnień
|
Nr
z Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa
|
|
|
Inwestor
|
|
|
|
1.
|
Menadżer Projektu - Inspektor Nadzoru
|
Józef Gieniusz
|
Bł39/88
|
Przygotowanie
zawodowe, upoważniające do wykonywania samodzielnej funkcji kierownika budowy
i robót w specjalności konstrukcyjno - inżynieryjnej
w zakresie dróg
|
PDL/BD/0370/01
|
|
|
Wykonawca
|
|
|
|
2.
|
Kierownik budowy
do 31.12.2003 r.
|
Krzysztof Borsuk
|
SUW-74/86
|
Przygotowanie zawodowe upoważniające do wykonywania
samodzielnych funkcji kierownika budowy i robót w specjalności konstrukcyjno
- inżynieryjnej w zakresie dróg i lotniskowych dróg startowych oraz manipulacyjnych
|
PDL/BD/1835/01
|
3.
|
Kierownik
budowy
od 01.04.2004 r.
|
Eugeniusz Bojar
|
W.P.R.D.10/94
|
Przygotowanie zawodowe do pełnienia samodzielnych
funkcji kierownika budowy i robót w specjalności konstrukcyjno -
inżynieryjnej
w zakresie dróg i nawierzchni lotniskowych
obejmującej również typowe przepusty
|
MAZ/BD/1696/01
|
4.
|
Kierownik
robót (majster) drogowych
|
Grzegorz Henryk Sztabiński
|
Bł134/02
|
Przygotowanie zawodowe, upoważniające do wykonywania
samodzielnej funkcji kierownika budowy i robót w specjalności konstrukcyjno -
inżynieryjnej
w zakresie dróg
|
PDL/BO/0257/03
|
|
|
|
|
|
|
5.
|
Projektant (nadzór autorski)
|
Romuald Błahuszewski
|
Bł43/94
|
Przygotowanie zawodowe, upoważniające do wykonywania samodzielnej
funkcji projektanta
w specjalności konstrukcyjno
- inżynieryjnej
w zakresie dróg
|
PDL/BD/2368/02
|
6.
|
Uprawniony geodeta
|
Henryk Malinowski
|
5544
|
Geodeta
|
Geodeci nie są
zrzeszeni w Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa
|
Dnia 20 sierpnia 2004 r. zostało wystawione
"Świadectwo Przejęcia Przejściowego" z niezbędnymi aneksami (załącznik nr 19),
którym dokonano odbioru końcowego i przekazania do eksploatacji inwestycji
projektu PL0008.02.06.0020 "Usprawnienie komunikacji na drodze nr 032024
Dąbrowa Białostocka - Kamienna Nowa".
I.
Wykonawca uzyskał zezwolenie nr 423/2003
(DOK-DD-BM-542-I-429/03) Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia 2
października 2003r. (załącznik nr 20) do dokonywania w kraju z Miastem Dąbrowa
Białostocka rozliczeń w walucie obcej do łącznej wysokości 622.674,61 EUR w
związku z realizacją projektu "Usprawnienie komunikacji na drodze powiatowej nr
03204 Kamienna Nowa - Dąbrowa Białostocka. PL0008.02.06.0020". W związku z
powyższym wszystkie płatności na rzecz Wykonawcy, zgodnie z oświadczeniem Pani
Ewy Czarnieckiej - Skarbnika Gminy i Miasta Dąbrowa Białostocka z 29.09.2004r.
(załącznik nr 21), dokonywane były w EURO. W czasie trwania realizacji
inwestycji Wykonawca wystawił 3 faktury za wykonane roboty, dla których
podstawą były Przejściowe Świadectwa Płatności:
§
Faktura VAT nr 1/v/031818/03 z 31 grudnia 2003
roku na kwotę 115.428,18 EUR netto, zgodnie z Przejściowym Świadectwem
Płatności nr 1 z 31 grudnia 2003 roku. Kontrolujący stwierdzili, iż na w/w
fakturze nie zostały ujęte kwoty zatrzymane w kwocie 5.771,41 EUR (5% wartości
faktury), mimo iż Beneficjent potrącił je przy płatności, zgodnie z artykułem
45 Warunków Szczególnych. W związku z powyższym na odwrocie faktury Burmistrz
Dąbrowy Białostockiej umieścił adnotację na temat potrącenia kwot zatrzymanych.
Faktura została opłacona w dniu 30 stycznia 2004r. przelewami na konto
wykonawcy (56.757,92 EUR + 52.898,85 EUR = 109.656,77 EUR). Kwota 56.757,92 EUR
została zapłacona ze środków UE, natomiast kwota 52.898,85 EUR została
zapłacona ze środków własnych Beneficjenta. Na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 września 2003r. zmieniającego
rozporządzenie w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od
towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2003r. Nr 158 poz. 1534)
Beneficjent zwolniony został z płacenia podatku VAT od części płatności
pokrywanej ze środków własnych Beneficjenta. Komplet dokumentów dotyczących
płatności za w/w fakturę stanowi załącznik nr 22 do protokołu kontroli.
W toku czynności kontrolnych kontrolujący stwierdzili,
iż w Przejściowym Świadectwie Płatności nr 1 z 31.12.2004r. podano
nieprawidłową datę zakończenia robót (jest "16.12.2003r.", a powinno być, zgodnie
z kontraktem, "30.09.2004r."). Ponadto należy skorygować tytuł na "Przejściowe
Świadectwo Płatności nr 1 za okres od ? do ?" oraz dokonać stosownych korekt
poszczególnych pozycji świadectwa
(np. niewłaściwie wypełnionych kolumn d1 i f1).
§
Faktura VAT nr 6/v/031818/04/05 z 30 kwietnia
2004r. roku na kwotę 425.061,66 EUR netto, zgodnie z Przejściowym Świadectwem
Płatności nr 2 z 30 kwietnia 2004 roku. Kontrolujący stwierdzili, iż na w/w
fakturze nie zostały ujęte kwoty zatrzymane w kwocie 21.253,08 EUR (5% wartości
faktury), mimo iż Beneficjent potrącił je przy płatności, zgodnie z artykułem
45 Warunków Szczególnych. W związku z powyższym na odwrocie faktury Burmistrz
Dąbrowy Białostockiej umieścił adnotację na temat potrącenia kwot zatrzymanych.
Faktura została opłacona w dniu 31 maja 2004r. przelewami na konto wykonawcy
(113.975,59 EUR + 289.832,99 EUR = 403.808,58 EUR). Kwota 113.975,59 EUR
została zapłacona ze środków UE, natomiast kwota 289.832,99 EUR została
zapłacona ze środków własnych Beneficjenta. Na
podstawie Rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia 24 grudnia 2003r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie
wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o
podatku akcyzowym (Dz.U. z 2003r. Nr 224 poz. 2229) Beneficjent zwolniony
został z płacenia podatku VAT od części płatności pokrywanej ze środków
własnych Beneficjenta. Komplet dokumentów dotyczących płatności za w/w fakturę
stanowi załącznik nr 23 do protokołu kontroli.
W toku czynności kontrolnych kontrolujący stwierdzili,
iż w Przejściowym Świadectwie Płatności nr 2 z 30.04.2004r. podano
nieprawidłową datę zakończenia robót (jest "30.04.04", a powinno być, zgodnie z
kontraktem, "30.09.2004r."). Ponadto należy skorygować tytuł na "Przejściowe
Świadectwo Płatności nr 2 za okres od ? do ?" oraz dokonać stosownych korekt
poszczególnych pozycji świadectwa (np. niewłaściwie wypełnionych kolumn d1 i
f1).
Kontrolujący stwierdzili też, iż w poleceniu przelewu
kwot zatrzymanych dla faktur nr 1/v/031818/03 z 31 grudnia 2003 oraz nr
6/v/031818/04/05 z 30 kwietnia 2004r. nieprawidłowo wpisano numery rachunków,
tj. numer rachunku kwot zatrzymanych został wpisany jako "nr rachunku odbiorcy"
zaś numer rachunku służącego do obsługi kwot zatrzymanych, z którego przelewane
były kwoty zatrzymane został wpisany jako "nr rachunku zleceniodawcy". Z
oświadczenia Pana Wacława Ćwilicha - Burmistrza Dąbrowy Białostockiej z dnia 7
października 2004r. wynika,
że w/w kwoty zatrzymane zostały przelane prawidłowo na właściwy rachunek kwot
zatrzymanych, pomimo oczywistej pomyłki przy wpisywaniu numerów rachunków w
blankiet polecania przelewu. Fakt ten potwierdza również zaświadczenie PKO
Banku Polskiego S.A. z dnia 6 października, jak też wyciągi bankowe z rachunku
kwot zatrzymanych. Oświadczenie Burmistrza Dąbrowy Białostockiej, zaświadczenie
PKO Banku Polskiego S.A oraz wyciągi bankowe z rachunku kwot zatrzymanych
stanowią załącznik nr 24 do protokołu kontroli.
§
Faktura VAT nr 56/v/031818/04/05 z 20 sierpnia
2004r roku na kwotę 23.601,83 EUR netto, zgodnie z Przejściowym Świadectwem
Płatności nr 3 z 20 sierpnia 2004 roku. Kontrolujący stwierdzili, iż na w/w
fakturze nie zostały ujęte kwoty zatrzymane w kwocie 1.180,09 EUR (5% wartości
faktury), mimo iż Beneficjent potrącił je przy płatności, zgodnie z artykułem
45 Warunków Szczególnych. W związku z powyższym na odwrocie faktury Burmistrz
Dąbrowy Białostockiej umieścił adnotację na temat potrącenia kwot zatrzymanych.
Faktura została opłacona w dniu 22 września 2004r., ze środków własnych
Beneficjenta, przelewem na konto wykonawcy (28.794,23 EUR - łącznie z VAT).
Kontrolujący stwierdzili, iż przy realizacji płatności za w/w fakturę
Beneficjent w dniu 22.09.2004r. przelał na rachunek walutowy o nr 87 1020 1332
0000 1402 0046 5294 (służący do obsługi dotacji UE) kwotę 28.794,23 EUR,
powstałą z przewalutowania środków z budżetu beneficjenta w PLN, a następnie
tego samego dnia cała w/w kwota została przelana na rzecz Wykonawcy. W związku
z powyższym Beneficjent dokonał nadpłaty na rzecz Wykonawcy w wysokości 1.180,09
EUR (nadpłacona została równowartość kwot zatrzymanych). W związku z powyższym
w dniu 29 września 2004r. Wykonawca zwrócił równowartość kwot zatrzymanych na
rachunek służący do obsługi dotacji, przy czym bank potrącił od tej transakcji
kwotę 13,78 EUR na poczet opłat bankowych, która zgodnie z oświadczeniem
Burmistrza Dąbrowy Białostockiej z dnia 7 października 2004r. została
zrefundowana tego samego dnia ze środków własnych Beneficjenta. Następnie tego
samego dnia Beneficjent przelał właściwą kwotę, tj. 1.180,09 EUR na rachunek
walutowy kwot zatrzymanych. Komplet dokumentów dotyczących płatności za w/w
fakturę stanowi załącznik nr 25 do protokołu kontroli.
W toku czynności kontrolnych kontrolujący stwierdzili,
iż w Przejściowym Świadectwie Płatności nr 3 z 20.08.2004r. podano
nieprawidłową datę zakończenia robót (jest "23.07.2004r.", a powinno być,
zgodnie z kontraktem, "30.09.2004r."). Ponadto należy skorygować tytuł na
"Przejściowe Świadectwo Płatności nr 3 za okres od ? do ?" oraz dokonać
stosownych korekt poszczególnych pozycji świadectwa (np. niewłaściwie
wypełnionych kolumn d1 i f1).
IX. Beneficjent
przedłożył kontrolującym Raport końcowy,
Zbiorcze sprawozdanie finansowe z realizacji umowy dotacji, Szczegółowe
sprawozdanie finansowe z realizacji umowy z Wykonawcą robót budowlanych,
Szczegółowe sprawozdania finansowe w oparciu o przelewy dokonane dla danych
faktur oraz wniosek o płatność końcową z 22 września 2004 roku na kwotę
26.186,39 EUR. Komplet dokumentów stanowi załącznik nr 26 do protokołu.
Kontrakt z dnia 26 września 2003r. pomiędzy Miastem
Dąbrowa Białostocka a Warszawskim Przedsiębiorstwem Robót Drogowych S.A. został
skalkulowany w EUR na kwotę 622.674,61 EUR netto. W wyniku niewykorzystania
kwot tymczasowych nieprzewidzianych łączna kwota faktur wyniosła 564.091,67
EUR. Oznacza to, iż rzeczywiste koszty inwestycji wyrażone w EUR były wyższe
niż zapisane w umowie dotacji, więc zgodnie z zapisami artykułu 1 aneksu nr 2
do umowy dotacji wkład Unii Europejskiej wyrażony w wartościach bezwzględnych
pozostał bez zmian (zmniejszeniu uległ procentowy udział środków UE w kosztach
kwalifikowalnych). Mając powyższe na uwadze, udział UE w całkowitych kosztach
projektu wyniósł 43,82%, tj. 247.197,58 EUR. W związku z wpływem w dniu 20
września 2004 roku płatności zaliczkowej na konto Urzędu Miejskiego Dąbrowie
Białostockiej, w wysokości 197.758,00 EUR oraz z faktem, iż artykuł 7(2)(23)
umowy dotacji mówi o odliczeniu od należnej kwoty płatności końcowej odsetek
narosłych w okresie pomiędzy otrzymaniem zaliczki przez Beneficjenta oraz
wydaniem jej zgodnie z postępami Operacji, kwota płatności końcowej wynosi
49.303,67 EUR.
Z przedłożonego przez Beneficjenta zaświadczenia PKO
Banku Polskiego z dnia 30 września 2004r. (załącznik nr 26) wynika, iż odsetki
narosłe we wspomnianym wyżej okresie wynoszą 135,91 EUR, a nie 136,15 EUR jak
przyjął Beneficjent w Zbiorczym
sprawozdaniu finansowym z realizacji umowy dotacji.
Kontrolujący stwierdzili, iż w związku z przyjęciem
przez Beneficjenta nieprawidłowej kwoty dotacji UE oraz kwoty odsetek narosłych
w okresie pomiędzy otrzymaniem przez Beneficjenta zaliczki oraz wydaniem jej
zgodnie z postępami Operacji, Beneficjent nieprawidłowo wyliczył kwotę
płatności końcowej na kwotę 26.186,39 EUR
i na taką też kwotę został wystawiony wniosek o płatność końcową z dnia 22
września 2004 roku. W związku z powyższym Beneficjent powinien dokonać
stosownej korekty Raportu końcowego, Zbiorczego sprawozdania finansowego z
realizacji umowy dotacji oraz wniosku o płatność końcową. Ponadto Beneficjent
powinien skorygować rzeczywiste daty rozpoczęcia i zakończenia realizacji
projektu w Raporcie końcowym (jest
"29.09.2003r. i 23.07.2004r.", a powinno być "02.10.2003r. i 20.08.2004r.")
oraz datę ostatecznego świadectwa przejęcia (jest "20.08.2007r.", a powinno być
"19.09.2007r."), jak również wykreślić zapis dotyczący różnic kursowych, gdyż
zarówno kontrakt z Wykonawcą jak i faktury opiewały na kwoty w EUR, więc
różnice kursowe nie miały wpływu na płatności.
W toku czynności kontrolnych kontrolujący stwierdzili,
iż w Zbiorczym sprawozdaniu finansowym z
realizacji umowy dotacji, Szczegółowym sprawozdaniu finansowym z realizacji
umowy z wykonawcą robót budowlanych oraz w Szczegółowym sprawozdaniu finansowym w oparciu o przelewy dokonane dla
faktur nr 1/v/031818/03 z 31.12.2003r., nr 6/v/031818/04/05 z 30.04.2004r.
oraz nr 56/v/031818/04/05 z 20.08.2004r. została wpisana nieprawidłowa data
podpisania kontraktu z wykonawcą (jest "29.09.2003r.", a powinno być
"26.09.2003r."). Ponadto
w Szczegółowym sprawozdaniu z realizacji
umowy z wykonawcą nieprawidłowo wypełniono pola dotyczące rozliczenia
środków zaliczki w wysokości 80% dotacji UE, środków własnych Beneficjenta oraz
środków z budżetu Beneficjenta pokrywających wartość 20% dotacji (płatności
końcowej), jak również pola dotyczące wielkości współfinansowania przez
Beneficjenta i Unię Europejską. Kontrolujący stwierdzili również, iż w Szczegółowym sprawozdaniu finansowym w
oparciu o przelewy dokonane dla faktur nr 1/v/031818/03 z 31.12.2003r. oraz
nr 6/v/031818/04/05 z 30.04.2004r. nie zostało wypełnione pole "Kwota faktury -
EUR (brutto)".
Przedstawiony przez Beneficjenta podczas trwania
kontroli materiał nie ma jednak charakteru ostatecznego, z uwagi na fakt, iż
Urząd Miejski w Dąbrowie Białostockiej jest jeszcze na etapie uzgadniania
dokumentacji z Podlaską Fundacją Rozwoju Regionalnego (RIF) oraz Oddziałem
Weryfikacji i Potwierdzania Płatności w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim.
Zestawienie planowanych i rzeczywistych
kosztów inwestycji przedstawia poniższa tabela.
|
Dotacja Programu Phare ESC 2000
|
Wkład własny Beneficjenta
|
Razem
|
EURO
|
%
|
EURO
|
%
|
Wartość inwestycji wg umowy
dotacji
|
247.198,00
|
48,72
|
260.188,00
|
51,28
|
507.386,00
|
Wartość inwestycji wg aneksu
do umowy dotacji
|
247.197,58
|
48,72
|
260.188,42
|
51,28
|
507.386,00
|
Wartość inwestycji wg
kontraktu
|
247.197,58
|
39,70
|
375.477,03
|
60,30
|
622.674,61
|
Rzeczywiste koszty
inwestycji
|
247.197,58
|
43,82
|
316.894,09
|
56,18
|
564.091,67
|
X.
Na miejscu realizacji inwestycji dokonano oględzin w
obecności Pana Władysława Kalenika - inspektora w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie
Białostockiej w wyniku, których stwierdzono m.in.: wykonanie odcinka drogi z betonu
asfaltowego wraz z krawężnikami w terenie zabudowanym, chodników z obrzeżami
betonowymi oraz wjazdy z kostki brukowej w terenie zabudowanym, wykonanie
przepustów drogowych oraz odwodnienia drogi. Stwierdzono również wykonanie i
zamontowanie dwóch tablic pamiątkowych informujących o współfinansowaniu
inwestycji ze środków Unii Europejskiej. Protokół oględzin stanowi załącznik nr
27 do protokołu kontroli.
XI. Zgodnie
z § 7 ust. 2 Porozumienia zawartego pomiędzy Wojewodą Podlaskim i Podlaską
Fundacją Rozwoju Regionalnego (RIF) wszelkie dokumenty dotyczące realizacji
zadania powinny być oznaczone w sposób widoczny i czytelny, ułatwiający ich
identyfikację. W dniu 29 września 2004r. Pani Ewa Czarniecka - Skarbnik Gminy i
Miasta Dąbrowa Białostocka złożyła oświadczenie w sprawie sposobu
przechowywania i archiwizowania dokumentów dotyczących projektu
PL0008.02.06.0020 w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Białostockiej (załącznik nr
28).
XII.
Należy zauważyć, iż zarówno w dokumentacji finansowej
jak i technicznej brak jest spójności w nazewnictwie projektu, podczas gdy
zgodnie z aneksem nr 2 do umowy dotacji nazwa projektu brzmi: "Usprawnienie
komunikacji na drodze powiatowej nr 03204 Dąbrowa Białostocka - Kamienna Nowa".
Integralną
część niniejszego protokołu stanowią następujące załączniki:
1. Umowa
dotacji w zakresie pomocy zewnętrznej Wspólnoty Europejskiej pomiędzy Podlaską
Fundacją Rozwoju Regionalnego (RIF) a Urzędem Miejskim w Dąbrowie Białostockiej
z dnia 9 sierpnia 2002r. (zatwierdzona przez PAO w dniu 20.08.2002r.) wraz z
aneksemi,
2. Uchwały
Rady Miejskiej w Dąbrowie Białostockiej nr IV/22/2003 z 11 lutego 2003r. w
sprawie budżetu gminy i miasta na 2003 rok,
3. Uchwały
Rady Miejskiej w Dąbrowie Białostockiej nr XII/78/04 z 26 lutego 2004r. w
sprawie budżetu gminy i miasta na 2004 rok,
4. Raport
z otwarcia ofert oraz powiadomienie o wygraniu przetargu przez Warszawskie
Przedsiębiorstwo Robót Drogowych S.A. z 2 września 2003r.wraz z potwierdzeniem
odbioru,
5. Porozumienie
kontraktowe finansowane przez Unię Europejską w ramach Programu PHARE SSG 2000
oraz Miasto Dąbrowa Białostocka zawarte w dniu 26.09.2003r. pomiędzy Miastem
Dąbrowa Białostocka oraz Warszawskim Przedsiębiorstwem Robót Drogowych S.A.,
6. Gwarancja
wykonania ING Banku Śląskiego S.A. z 19 września 2003r. na kwotę 62.267,46 EUR
wraz z aneksem nr 1 z 5 stycznia 2004r.,
7. Polisy
Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń ERGO HESTIA S.A. nr 003000209198 wraz z
aneksem nr 1 z dnia 12.01.2004r., nr 203000049949 oraz nr 203000049959,
8. Oświadczenie
Burmistrza Dąbrowy Białostockiej nr BGK.7041-22/04 z dnia 29.09.2004r. w
sprawie aneksu do kontraktu z wykonawcą wraz dokumentami towarzyszącymi,
9. Wniosek
Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Białostockiej o rejestrację umowy o świadczenie
usług nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej,
10. Wniosek
Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Białostockiej o dokonanie płatności zaliczki w
kwocie 197.758,00 EUR z 21 października 2003 roku,
11. Wyciąg
bankowy potwierdzający wpływ płatności zaliczkowej w kwocie 197.758,00 EUR na
konto Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Białostockiej,
12. Umowa
rachunku walutowego prowadzonego w walucie wymienialnej EURO dotycząca rachunku
bankowego Nr 10201332-1108172-360-3978 (87 1020 1332 0000 1402 0046 5294)
zawarta w dniu 23.08.2001r. pomiędzy Urzędem Miejskim w Dąbrowie Białostockiej
a PKO Bank Polski S.A. wraz z zaświadczeniem PKO Bank Polski z dnia
29.09.2004r. w sprawie zmiany numeru bankowego,
13. Oświadczenie
Skarbnika Gminy i Miasta Dąbrowa Białostocka z dnia 29.09.2004r. w sprawie
salda początkowego w kwocie 146,00 EUR,
14. Decyzje
Starostwa Powiatowego w Sokółce nr 57/2000 (AB.I.7351-57/2000) z 04.07.2000r.
oraz nr 100/2002 (AB.I.7351-100/2002) z 09.12.2002r. w sprawie pozwolenia na
budowę,
15. Zarządzenie
nr 11/03 Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Sokółce z dnia 7 sierpnia 2003r.
w sprawie powołania Pana Józefa Gieniusza na Menadżera Projektu i inspektora
nadzoru,
16. Dostęp do
placu budowy, Przekazanie dokumentacji technicznej oraz Polecenie rozpoczęcia
robót z dnia 29.09.2003r.,
17. Kopie
wybranych stron dziennika budowy,
18. Komplet
dokumentów dotyczących uprawnień
budowlanych i zaświadczeń z właściwych izb samorządów zawodowych osób uczestniczących w procesie budowlanym,
19. Świadectwo
Przejęcia Przejściowego z 20 sierpnia 2004r.,
20. Decyzja dewizowa
nr 423/2003 (DOK-DD-BM-542-I-429/03) z 2 października 2003r.,
21. Oświadczenie
Skarbnika Gminy z 29.09.2004r. w sprawie regulowania należności na rzecz
wykonawcy w EUR,
22. Komplet
dokumentów związanych z płatnością za fakturę 1/v/031818/03 z 31.12.2003r.,
23. Komplet
dokumentów związanych z płatnością za fakturę 6/v/031818/04/05z 30.04.2004r.,
24. Oświadczenie
Burmistrza Dąbrowy Białostockiej z dnia 7 października 2004r., zaświadczenie
PKO Banku Polskiego S.A z 6 października 2004r. oraz wyciągi bankowe z rachunku
kwot zatrzymanych.
25. Komplet
dokumentów związanych z płatnością za fakturę 56/v/031818/04/05 z 20.08.2004r.,
26. Raport
końcowy, Zbiorcze sprawozdanie finansowe z realizacji umowy dotacji,
Szczegółowe sprawozdanie finansowe z realizacji umowy z Wykonawcą robót budowlanych,
Szczegółowe sprawozdania finansowe w oparciu o przelewy dokonane dla danych
faktur, wniosek o płatność końcową z 22 września 2004 roku na kwotę 26.186,39
EUR.
27. Zaświadczenie
PKO Banku Polskiego S.A z dnia 30.09.2004r. w sprawie narosłych odsetek wraz z
historią rachunku służącego do obsługi dotacji,
28. Protokół z
oględzin na miejscu realizacji inwestycji z dnia 29 września 2004r.
29. Oświadczenia
Skarbnika Gminy i Miasta w Dąbrowie Białostockiej z dnia 29 września 2004r. w sprawie
sposobu przechowywania dokumentacji zawiązanej z realizacją projektu
PL0008.02.06.0020.
Kierownik jednostki kontrolowanej
poinformowany został o przysługującym mu prawie zgłoszenia umotywowanych
zastrzeżeń, co do ustaleń zawartych w niniejszym protokole przed jego
podpisaniem oraz wyjaśnień do stwierdzonych w protokole nieprawidłowości w
terminie 7 dni od daty podpisania protokołu.
Dokonano wpisu do książki ewidencji
kontroli pod poz. 3/2004.
Protokół sporządzono w 2 jednobrzmiących
egzemplarzach, w tym jeden dostarczono Urzędowi Miejskiemu w Dąbrowie
Białostockiej.
Data 15.10.2004r.
|
Data 13.10.2004r.
|
Kontrolowany:
Wacław Ćwilich
Ewa Katarzyna Czarniecka
|
Kontrolujący:
Wanda Grabowska
Łukasz Kurzyna
Maciej Rynkiewicz
|