P r o t o k ó ł
kontroli Zespołu Placówek
Opiekuńczo-Wychowawczych w Łomży Regon - 451190801
przeprowadzonej
przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
w Białymstoku:
1. Krystynę Pasiuk - starszego inspektora
2.
Małgorzatę
Osipowicz - starszego inspektora
Kontrolę
przeprowadzono w dniu 7 października 2004r. na podstawie upoważnienia Nr 271 z
dnia 6.10.2004r., które w imieniu Wojewody wydał Z-ca Dyrektora Wydziału
Polityki Społecznej Pani Krystyna Golubiewska.
Kontrolą za okres od 01.01.2003r. do
miesiąca poprzedzającego dzień kontroli, objęto przestrzeganie w placówce praw
dziecka oraz realizację zaleceń pokontrolnych wynikających z:
-
ustawy
z dnia 12 maca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593),
-
rozporządzenia
Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 01.09.2000r. w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900),
-
rozporządzenia
Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.08.2000r. w sprawie
szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w
placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74, poz. 862).
Wyjaśnień w
toku kontroli udzielali:
1. Krzysztof Lasek - dyrektor
2. Wychowankowie
Ustalenia kontroli
Podczas
kontroli analizie i ocenie poddano przestrzeganie w placówce praw dziecka, a w
szczególności:
-
prawo do zabezpieczenia odpowiedniego poziomu życia (warunki
socjalno-bytowe, wyżywienie, ubranie, kieszonkowe),
-
prawo do nauki,
-
prawo do swobody wypowiedzi, swobody myśli, informacji na swój temat,
-
prawo do ochrony przed poniżającym traktowaniem i karaniem,
-
prawo do ochrony życia prywatnego i korespondencji,
-
prawo do opieki zdrowotnej,
-
prawo do wypoczynku, czasu wolnego oraz uczestniczenia w życiu
kulturalnym i rekreacji fizycznej,
-
prawo do zrzeszania się,
-
prawo do kontaktów z rodzicami,
-
prawo do zachowania ciągłości kulturowej i wyznaniowej,
-
zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa.
Prawo do nauki
Dzieci przebywające w
placówce realizują obowiązek szkolny. Uczęszczają do następujących typów szkół:
-
przedszkola - 1 dziecko,
-
szkoły podstawowej - 14 dzieci,
-
gimnazjum - 20 dzieci,
-
liceum - 5 dzieci,
-
technikum - 5 dzieci,
-
szkoły zawodowej - 4 dzieci.
Na początku roku szkolnego
dzieci wyposażane są w podręczniki oraz przybory szkolne. Wychowankowie
dojeżdżają do szkół korzystając z przejazdów lokalnych.
Pomocy dzieciom w nauce, a w
szczególności przy odrabianiu prac domowych, udzielają wychowawcy,
wolontariusze, nauczyciele. W przypadku występujących kłopotów z poszczególnych
przedmiotów dzieci korzystają z zajęć wyrównawczych w szkole. Prowadzona jest
również praca indywidualna. W celu uzupełnienia swoich wiadomości szkolnych
oraz rozszerzenia wiedzy ogólnej wychowankowie mają możliwość korzystania z
internetu oraz biblioteczki wyposażonej w pomoce naukowe.
Placówka
utrzymuje systematyczny kontakt z nauczycielami, pedagogami ze szkół, do
których uczęszczają dzieci.
Prawo do zabezpieczenia odpowiedniego poziomu życia (warunki
socjalno-bytowe, wyżywienie, ubranie, kieszonkowe)
Wychowankowie placówki mają zapewnioną opiekę całodobową. W
placówce stworzone są warunki do prawidłowego funkcjonowania dzieci (łazienki z
prysznicami, toalety). Dzieci zajmują pokoje, które są wyposażone w niezbędne
meble. W pokojach, dzieci posiadają szafki do przechowywania rzeczy osobistych.
Wychowankowie mają dowolność w dekorowaniu swoich pokoi. Pokoje, korytarze i
łazienki są sprzątane przez wychowanków.
Placówka zapewnia
wychowankom 5 posiłków dziennie: śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek,
kolacja. Podopieczni mają wpływ na układanie jadłospisu. W dni wolne - wekendy
dzieci samodzielnie przygotowują posiłki pod nadzorem wychowawców.W każdej
chwili, jeśli dziecko jest głodne, może skorzystać z prowiantu znajdującego się
w lodówce. Podopieczni mają możliwość spożywania posiłków we własnych pokojach.
Wychowankowie nie zgłaszali zastrzeżeń do wyżywienia.
Dzieci każdego miesiąca
otrzymują drobną kwotę do własnego dysponowania tzw. kieszonkowe. Na podstawie
list wypłat kieszonkowego stwierdzono, że kieszonkowe było wypłacane
regularnie. Wypłacane kwoty były zróżnicowane i kształtowały się w
granicach 8 - 50 zł. Jak wynika z
uzyskanych wyjaśnień zróżnicowanie kieszonkowego zależne było od zachowania
dziecka, jego wieku oraz podejścia wychowanka do obowiązków szkolnych. W
przypadku gdy zachodzi podejrzenie o wydawanie kieszonkowego np. na papierosy,
wówczas dziecko ma dostarczyć paragon z dokonanych zakupów.
Każde
dziecko wyposażone jest w garderobę stosowną do pory roku i wieku. Wychowankowie
mają możliwość wyboru garderoby uczestnicząc przy jej zakupie.
Podopieczni otrzymują
dostateczną ilość środków do higieny osobistej typu: pasta do zębów, papier
toaletowy, kosmetyki, szampony. Dzieci same piorą bieliznę i inne rzeczy
osobiste. Ręczniki oraz pościel wymieniane są raz w tygodniu lub w zależności
od potrzeb.
Prawo do
opieki zdrowotnej
Dzieci przebywające w
placówce objęte są opieką medyczną lekarza rodzinnego w przychodni rejonowej. W
placówce zatrudniona jest pielęgniarka, która sprawuje doraźną opiekę nad
dziećmi. Dzieci, jeśli zachodzi taka potrzeba konsultowane są w poradniach
specjalistycznych.
Prawo do
wypoczynku, czasu wolnego oraz uczestniczenia w życiu kulturalnym i rekreacji
fizycznej
Organizacja
czasu wolnego oraz życie kulturalne i rekreacja fizyczna są dostosowane do
potrzeb i możliwości dzieci.
W czasie tegorocznych wakacji wychowankowie mieli
możliwość spędzenia czasu wolnego poza placówką. Wakacyjny wypoczynek
przedstawiał się następująco:
-
dwutygodniowe kolonie w Ustce,
-
turnus leczniczy w Zakładzie Opiekuńczo-Leczniczym w Bacikach Średnich,
-
obóz "Robinson Cruzoe" na górze chełm koło Goleszowa,
-
obóz terapeutyczno-rekolekcyjny w ośrodku "Cordis" w Augustowie.
Wychowankowie
placówki mają swobodę i możliwość wyboru zajęć rozwijających ich
zainteresowania i uzdolnienia. Dzieci biorą udział w zajęciach w placówce i
poza nią. W środowisku lokalnym organizowane są zajęcia sportowe (turnieje
piłki nożnej, tenisa stołowego), wycieczki rowerowe, wyjścia na basen. Dzieci
biorą udział w przedstawieniach teatralnych i seansach filmowych. W placówce działa grupa teatralna
oraz koło plastyczne.
Prawo do zachowania ciągłości kulturowej i
wyznaniowej
Wszystkie dzieci
przebywające w placówce są wyznania rzymsko-katolickiego oraz narodowości polskiej.
Wychowankom umożliwia się zaspokajanie potrzeb religijnych. Utrzymywany jest
stały kontakt z lokalną parafią. Mają możliwość uczestniczenia w nabożeństwach
niedzielnych oraz świątecznych. Uczestnictwo w liturgii odbywa się całkowicie
na zasadzie dowolności. Dzieci przygotowywane są do Sakramentu
Bierzmowania. Bardzo uroczyście
obchodzone są święta: Boże Narodzenie i Wielkanoc.
Placówka utrzymuje
współpracę z Wyższym Seminarium Duchownym w Łomży.
Prawo do ochrony życia
prywatnego i korespondencji
Indywidualne sprawy dziecka
rozstrzygane są wyłącznie w jego obecności. W placówce przestrzegana jest
ochrona indywidualnych akt oraz innej dokumentacji, dotyczącej wychowanków.
Wychowankowie
mają prawo do kontaktów z rodziną, przyjaciółmi, kolegami i koleżankami,
zgodnie z ich potrzebami. Dzieci spotykają się z kolegami w placówce, jak
również i poza nią. Podopieczni wyjeżdżają do domów rodzinnych, odwiedzają
przyjaciół i kolegów w innych domach. Utrzymują kontakty telefoniczne i
korespondencyjne. Nikt nie ma prawa otwierać korespondencji adresowanej do
dziecka, jak również czytać cudzej korespondencji. Każde dziecko posiada swoje
miejsce gdzie przechowuje osobiste rzeczy. Nie stwierdzono, aby osobiste rzeczy
wychowanków były kontrolowane. Wychowawcy wchodząc do pokoi uprzednio pukając.
Podczas rozmowy
dzieci stwierdziły, że zawsze mogą z osobą dorosłą porozmawiać o swoich
sprawach osobistych, intymnych.
Prawo do kontaktów z rodzicami
Zgodnie z § 37 ust. 1
rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych placówka umożliwia
dzieciom regularne, osobiste i bezpośrednie kontakty z rodzicami oraz innymi
osobami bliskimi. W przypadku, gdy rodzice nie wyrażają chęci do kontaktowania się z dziećmi,
podejmowane są kroki ze strony opiekunów do utrzymania i zacieśniania tych
kontaktów. Podobne działania czynione są w przypadku osób spokrewnionych. W
placówce organizowany jest Dzień Rodziny, na który zapraszani są rodzice
dzieci.
Ponadto wychowankowie mają stały dostęp
do telefonu, z którego mogą korzystać.
Prawo do swobody wypowiedzi,
swobody myśli, informacji na swój temat
Wychowankowie
mają swobodę w wyrażaniu myśli, sądów i opinii na różne tematy, podczas rozmów
prowadzonych indywidualnie oraz spotkań wszystkich dzieci. Każdy problem jest
rozwiązywany, wspólnie lub indywidualnie, w zależności od sytuacji.W przypadku,
gdy wychowanek nie zgadza się z opinią opiekuna może wyrazić swoje zadanie bez
obaw o konsekwencje.
Z informacji uzyskanych od dzieci
stwierdza się, że wychowankowie orientują się w swojej sytuacji prawnej i znają
swojego opiekuna prawnego.
Prawo do ochrony przed
poniżającym traktowaniem i karaniem
Z
chwilą przybycia dzieci do placówki, zapoznawani są oni z panującymi tam
zasadami. Stosowane kary i nagrody są uzgodnione ze wszystkimi wychowankami.
Stosowane kary są zindywidualizowane. Nie są zbyt surowe, a kryteria ich
stosowania są zrozumiałe.
Dzieci wykonują pewne
prace na rzecz domu: sprzątają pokoje, korytarz, łazienki, piorą, przygotowuja posiłki.
Z wypowiedzi dzieci
wynika, że nie zdarzyła się sytuacja, aby wychowanek był poniżony.
Zapewnienie dzieciom
poczucia bezpieczeństwa
Podczas prowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że
każde dziecko posiada własne, osobiste miejsce do spania oraz do przechowywania
rzeczy osobistych. Proces wychowawczy ma charakter zindywidualizowany. W
sytuacjach trudnych wychowanek może liczyć na pomoc opiekunów.
Na podstawie
przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że w placówce przestrzegane
są prawa dziecka.
Podczas kontroli sprawdzono również realizację zaleceń
wydanych w wyniku kontroli przeprowadzonych w kwietniu i czerwcu br.
W wystąpieniu pokontrolnym z
przeprowadzonej kontroli w dniu 30 kwietnia 2004r. zawarto następujące
zalecenie:
1. Modyfikować indywidualne plany
pracy z dzieckiem, uwzględniając: pracę w celu zmniejszenia deficytów szkolnych
wychowanków oraz działania przygotowujące dziecko do samodzielności w życiu.
Stwierdzono, że zalecenie pokontrolne zostało
zrealizowane.
Indywidualne plany pracy z dzieckiem
są opracowane na podstawie aktualnej dokumentacji z uwzględnieniem wskazówek
psychologa oraz pedagoga oraz własnych obserwacji i przemyśleń wychowawcy. Pod
planem podpisał się wychowanek. W przewidzianych działaniach przewidziano
następujące sfery:
-
rodzina naturalna (lub zastępcza),
-
emocjonalna (rozwój psychiczny),
-
edukacyjna,
-
społeczna,
-
prozdrowotna (szczególne potrzeby).
W poszczególnych sferach wytyczono kierunki pracy z
dzieckiem, metody i formy zadań oraz przewidziano rubrykę, w której zapisywane
są efekty podejmowanych działań.
W sferze edukacyjnej zostały
rozbudowane kierunki pracy w celu zmniejszenia deficytów szkolnych. Zostały one
wyznaczone z uwzględnieniem wskazówek pedagoga. Przykładowo:
-
współpraca z wychowawcą i pedagogiem w szkole,
-
wyrabianie odpowiedniego podejścia do obowiązków szkolnych; stała
kontrola frekwencji i osiągnięć szkolnych, odrabianie na bieżąco prac domowych
oraz sprawdzanie zeszytów i nabytej wiedzy, stosowanie dodatkowych ćwiczeń i
zadań uzupełniających i wyrównawczych z j. polskiego i matematyki,
-
ćwiczenie
pamięci i sprawności grafomotorycznej.
W efektach podejmowanych zadań zanotowano:
"...zapoznanie Ewy z wolontariuszem Grzegorzem, nauka j. angielskiego".
W planach uwzględniono ponadto rozwijanie
zainteresowań i uzdolnień wychowanków np. "... angażowanie do udziału w
turniejach, konkursach, zawodach, wyjściach i wyjazdach, wskazywanie na różne
sposoby spędzania czasu wolnego i realizacji zainteresowań".
W
indywidualnych planach pracy z dzieckiem uwzględniono działania przygotowujące wychowanków do samodzielności
w życiu. Przewidziano min. zajęcia praktyczne z zakresu prowadzenia gospodarstwa
domowego. W planach określono następujące kierunki działań:
-
nabywanie odpowiednich do wieku umiejętności życiowych (kontrolowanie
poprawnego wykonywania czynności samoobsługowych),
-
opanowanie umiejętności obsługi sprzętu AGD,
-
uczenie oszczędności w gospodarowaniu energią, gazem, wodą,
-
uczenie gospodarowania kieszonkowym.
W
przypadku starszych wychowanków, w większym stopniu niż dotychczas, zostały
zaplanowane działania przygotowujące dziecko do samodzielności w życiu. W
placówce został opracowany autorski program przygotowujący młodzież z grupy
usamodzielnienia do odpowiedzialnego i wartościowego życia poza placówką. Celem
programu było min.:
-
nabycie umiejętności załatwiania własnych spraw w
różnych urzędach,
-
nauka asertywności, podniesienia samooceny,
-
uświadomienie młodym ludziom ich praw i obowiazków w
dorosłym życiu,
-
edukacja seksualna przygotowująca młodzież do
odpowiedzialnych i świadomych decyzji,
-
wskazanie wychowankom "pułapek" nieodpowiedzialnego
życia,
-
nabycie praktycznych umiejętności z zakresu prowadzenia
gospodarstwa domowego,
-
integracja społeczna ułatwiająca samodzielne życie poza
placówką.
Zajęcia
obejmowały min. zajęcia socjoterapeutyczne, pogadanki i spotkania z różnymi
osobami o charakterze informacyjno-konsultacyjnym, zajecia praktyczne.
W czerwcu
br.program został zrealizowany.
Jak wynika z wyjaśnień dyrektora, na przełomie października
2004 - czerwca 2005 program nadal będzie kontynuowany.
W
wystąpieniu pokontrolnym z przeprowadzonej kontroli w dniach 22-23 czerwca
2004r. zawarto następujące zalecenie:
1. Dokonać oceny pracy pracowników
pedagogicznych dotychczas nieocenianych.
Stwierdzono,
że zalecenie pokontrolne jest w trakcie realizacji.
Dyrektor placóki opracował Harmonogram i tematykę nadzoru
pedagogicznego 2004/2005. Z analizy harmonogramu wynika, że uwzględniono w
nim hospitacje min. u pracowników pedagogicznych dotychczas nieocenianych.
Wymieniono rodzaj zajęć przewidzianych do obserwacji określając miesiące, w
jakich będą się one odbywały. Po zakończonych hospitacjach dyrektor dokona
oceny pracy tych pracowników.
Z protokołu
Stałego Zespołu ds. Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka z dnia 30.08.2004r.
wynika, że Pani Teresa Soliwoda z-ca dyrektora placówki, zapoznała zebranych
pracowników z harmonogramem i tematyką nadzoru pedagogicznego. Poinformowała
ponadto, że na wniosek nadzoru pedagogicznego zostaną dokonane oceny pracy
następujących osób: Marioli Milewskiej, Joanny Skrodzkiej, Hermenegildy Bzury.
Harmonogram nadzoru pedagogicznego został przyjęty przez pracowników bez uwag.
Kontrola Zespołu Placówek
Opiekuńczo-Wychowawczych w Łomży została dokonana w oparciu o analizę
dokumentów dotyczących placówki oraz wyjaśnień pracowników i wychowanków.
Protokół sporządzono w dwóch
jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Placówki.
W przypadku,
gdy Dyrektor nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do
Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne
wyjaśnienia.
Dyrektor
Zespołu Placówek
Opiekuńczo-Wychowawczych
w Łomży Podpisy
kontrolujących
mgr
Krzysztof Lasek 1.K.
Pasiuk
2.Małgorzata Osipowicz