Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
33910909   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola kompleksowa Powiatowego Urzędu Pracy w Wysokiem Mazowieckiem. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

ROTOKÓŁ Z KONTROLI

ROTOKÓŁ  Z  KONTROLI

 

kompleksowej przeprowadzonej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Wysokiem Mazowieckiem ul. Ludowa 7, REGON 450709193 , NIP -7221068299, zwanym w dalszej treści "Urzędem", podległym  Staroście  Powiatu   Wysokomazowieckiego.

Dyrektorem  Urzędu  jest  Pani  Maria Modrzejewska .

Kontrolę przeprowadzili pracownicy Wydziału Polityki  Społecznej  Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego  w  składzie:

1. Elżbieta Czurak                        - kierownik Oddziału Służb Zatrudnienia

2. Ludmiła Borowik                     - starszy inspektor wojewódzki

3. Małgorzata Czerniawska          - starszy inspektor

4. Irena  Szaruta                            - starszy inspektor wojewódzki

na podstawie  upoważnienia  do kontroli nr  268/04  z dnia 30 września 2004r. wydanego z  upoważnienia  Wojewody  Podlaskiego  przez  Pana  Andrzeja Kozłowskiego Dyrektora  Wydziału   Polityki  Społecznej  w dniach 6-8  października  2004r. 

Kontrolujący  wpisali   się  do  książki  kontroli  pod  pozycją  Nr 29.

Wyjaśnień  w  trakcie  kontroli udzielali :

Pani  Maria Modrzejewska                         -  Dyrektor  Urzędu, 

Pani  Elżbieta Skrzypczak                          -  Z-ca Dyrektora Urzędu

Pani  Zdzisława  Gołaszewska                   -  Główna Księgowa

Pani  Joanna Jamiołkowska - Wójciak       -  Starszy inspektor

Pani  Bogusława Jabłońska                         -  Starszy inspektor

Kontrola  kompleksowa  dotyczyła:

Przestrzegania przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 1994r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu ( tekst jednolity Dz. U. Nr z 2003r. Nr 58, poz.514 z późn. zm.)

W trakcie kontroli ocenie podlegała prawidłowość stosowania następujących przepisów  prawnych:

1. Rozporządzenia  Ministra Pracy i  Polityki  Socjalnej  z  dnia   28 lutego 1997r.  w sprawie  zasad  przyznawania  świadczeń określonych w ustawie o zatrudnieniu i  przeciwdziałaniu  bezrobociu (Dz. U. Nr 25, poz. 132  z  późn. zm.),

2. Rozporządzenia  Ministra  Pracy   i   Polityki   Socjalnej     z  28  lutego 1997r.  w  sprawie  szczegółowych  zasad   prowadzenia   rejestracji  i  ewidencji  bezrobotnych  oraz  innych  osób  poszukujących  pracy  (  Dz. U. Nr 25,  poz. 131  z  późn. zm.),

3.  Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze (Dz. U. nr 8, poz. 43 z  późn.  zm. ),

4.  Ustawy z dnia 17 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy, ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, ustawy o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest, ustawy o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno - Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego oraz ustawy o ułatwianiu zatrudnienia absolwentom szkół ( Dz. U. Nr 154, poz. 1793 ),  

5. Rozporządzenia  Ministra   Pracy  i  Polityki  Społecznej   z  dnia  9  lutego  2000r. w   sprawie  szczegółowych   zasad   prowadzenia   pośrednictwa  pracy, poradnictwa  zawodowego, organizowania szkoleń bezrobotnych, tworzenia zaplecza metodycznego dla     potrzeb  informacji  zawodowej  i  poradnictwa  zawodowego  oraz  organizowania  i  finansowania    klubów    pracy.  (Dz. U. Nr 12, poz.146  z  późn.  zm. ),

6. Rozporządzenia  Ministra  Pracy  i  Polityki  Socjalnej  z  dnia  20  kwietnia 1995r. w  sprawie  klasyfikacji  zawodów  dla  potrzeb  rynku  pracy  oraz  zakresu  jej stosowania (Dz. U.  Nr  48,  poz. 253  z  późn.  zm.  ),

7. Rozporządzenia   Ministra    Pracy   i    Polityki    Socjalnej    z   dnia   24 marca 1995r.w sprawie szczegółowych zasad  udzielania pożyczek z Funduszu Pracy, wysokości stopy procentowej oraz warunki spłaty  (Dz. U.  Nr 35, poz. 174),

8.Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 10 grudnia 1998r. w sprawie programów specjalnych przeciwdziałania bezrobociu (Dz. U. Nr 156, poz. 1023 z późn. zm. ),

9. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 21 marca 1995r. w sprawie szczegółowych zasad organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz przyznawania zaliczek i finansowania rzeczowych kosztów organizacji robót publicznych (Dz. U Nr 38,poz. 189 z późn .zm. ),

10. Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 marca 2003r. w prawie algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań województwie ( Dz. U. Nr 49, poz. 409, z późn. zm.),

11. Ustawy z dnia 29 czerwca 1995r. o statystce publicznej ( Dz. U. Nr 88,poz. 439),

12. Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 lipca 2003r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2004 ( Dz. U. Nr 159, poz. 1538),

13. Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2004r. w sprawie określenia wzorów formularzy sprawozdawczych, objaśnień co do sposobu ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2004 ( Dz. U. Nr 6, poz. 44 ),

14. Ustawy  z  dnia  29  sierpnia  1997r.  o  ochronie  danych  osobowych  ( Dz. U.  Nr  133,  poz. 883  z  późn.  zm. ),

15.Kodeksu  Postępowania  Administracyjnego (tekst jednolity  Dz. U.  z  2000r.  Nr 98, poz. 1071  późn. zm.),

16..Kodeksu  Pracy  ( Dz. U.  z  1996r.  Nr  24 ,  poz. 110 ,  z  późn. zm. ).

17.Rozporządzenie  Rady  Ministrów  z  dnia  26  lipca  2000r.  w  sprawie  zasad  wynagradzania i  wymagań  kwalifikacyjnych  pracowników  samorządowych  zatrudnionych  w  jednostkach  organizacyjnych  jednostek  samorządu  terytorialnego   (Dz.U.Nr  61, poz.708 z późn. zm.). 

Przedmiotowy i podmiotowy zakres kontroli :

       Powiatowy Urząd  Pracy w Wysokiem Mazowieckiem zasięgiem  swego działania obejmuje miasto Wysokie Mazowieckie, miasto i gmina Ciechanowie oraz gminy: Wysokie Mazowieckie,Kulesze Kościelne, Czyżew  Osada, Klukowo, Kobylin Borzymy, Nowe Piekuty, Sokoły, Szepietowo.

Liczba bezrobotnych  ogółem  zarejestrowanych  w  PUP  w Wysokiem Mazowieckiem wynosiła  na  koniec czerwca  2004r.  ogółem  3.287 osoby , w  tym  202  osoby  z  prawem  do zasiłku. Natomiast  liczba pobierających  zasiłki  przedemerytalne  wynosiła  151 osób, a  świadczenia  przedemerytalne  216  osób.

Wg istniejącej w dniu kontroli struktury organizacyjnej Urzędu określonej w Regulaminie  Organizacyjnym  Powiatowego  Urzędu  Pracy  w  Wysokiem Mazowieckiem  uchwalonym w  dniu  1 czerwca 2000r.  przez  Zarząd   Powiatu  Wysokomazowieckiego  zadania  będące przedmiotem  kontroli  realizowane     przez   n/w   komórki :

Dział  Ewidencji  Świadczeń  i Informacji

Dział  Pośrednictwa Pracy

Dział  Organizacyjno -Administracyjny

Stanowisko ds. Poradnictwa Zawodowego

Dział  Finansowo- Księgowy

Wg stanu na dzień kontroli Powiatowy Urząd Pracy w Wysokiem Mazowieckiem  zatrudnia 23  osoby, w  tym 11  osób w ramach robót publicznych.

 

I. Prawidłowość ustalania prawa do zasiłku na podstawie art. 23 ust. 1 i ust. 2 ustawy o

zatrudnieniu i przeciwdziałaniu  bezrobociu.  

 

           Zagadnienia  powyższe realizowane są w  Dziale Ewidencji  Świadczeń, którym kieruje Pani Ewa Niemyjska.

Oceny prawidłowości postępowania w powyższym zakresie dokonano na podstawie wybranej losowo dokumentacji 5 zarejestrowanych osób bezrobotnych o następujących numerach :

ZE 434-1500/04, ZE 434-2769/04, ZE 434-10337/04, ZE 434-2616/04, ZE 34-10435/04

Szczegółowej analizie poddano n.w. dokumentację

ZE434-1500/04, -osobie zarejestrowanej w dniu 6.04.2004r., posiadającej okres uprawniający do zasiłku wynoszący 5 lat i 7 miesięcy przyznano prawo do zasiłku dla bezrobotnych od dnia 14.04.2004r. w wysokości 503,20 zł. W dniu 1.09.2004r. wydano decyzję o utracie statusu osoby bezrobotnej  i  prawa do zasiłku   z  dniem 15.09.2004r. z powodu podjęcia  pracy.

ZE 434-10435- 04-osobie zarejestrowanej w dniu 14.06.2004r. po odbyciu zasadniczej służby wojskowej przyznano prawo do zasiłku od dnia 22.06.2004r.na okres 6 m-cy.

 

           W zakresie objętej kontrolą dokumentacji zarejestrowanych osób nie stwierdzono nieprawidłowości w przedmiocie przyznawania statusu osoby bezrobotnej i ustalania prawa do zasiłku na podstawie art. 23 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz utraty prawa do zasiłku. Kontrolowana dokumentacja nie budzi zastrzeżeń pod względem formalnym i merytorycznym. Prawidłowo badano wszystkie warunki określone w ustawowej definicji osoby bezrobotnej i prawidłowo ustalono, w zależności od posiadanego stażu pracy, wysokość zasiłku oraz określono długość okresu pobierania. Decyzje wydawane były na właściwej podstawie prawnej.  

 

Prawidłowość ustalania wysokości i okresu pobierania zasiłku wynikające z art. 24 i 25 ustawy.

 

       Prawidłowość ustalania na podstawie art. 24 i 25 ustawy  wysokości i okresu pobierania zasiłku  stwierdzono na podstawie poniższych losowo wybranych kart rejestracyjnych o nr:

ZE-904/04

Udokumentowany  został  ponad  3,9 -letni   staż  pracy,  a  rozwiązanie  umowy  nastąpiło  z upływem  czasu na  jaki  była  zawarta. i przyznany został zasiłek  w wysokości  80% .

ZE-434-10187/04, 

Okres zatrudnienia  powyżej 10 lat,  a  rozwiązanie umowy o pracę  nastąpiło  z  przyczyn  dotyczących   zakładu -przyznano  zasiłek  w wysokości  100%.

W wyniku analizy przedstawionych do kontroli dokumentów stwierdzono, że we  wszystkich przypadkach zgodnie z art. 25 ust.1, pkt.1  ustawy  przyznano 6-miesięczny okres pobierania zasiłku  dla  bezrobotnych zamieszkałych w okresie pobierania zasiłku na obszarze działania Urzędu, ponieważ stopa bezrobocia na tym obszarze w dniu 30 czerwca roku poprzedzającego dzień nabycia prawa do zasiłku  nie  przekraczała przeciętnej stopy bezrobocia  w kraju.

Decyzje wydawane były za potwierdzeniem odbioru osobom bezrobotnym  w dniu stawiennictwa  w   Urzędzie,  bądź  wysyłane  pocztą  za  zwrotnym  potwierdzeniem  odbioru.

Kontrolowana  dokumentacja  nie  budzi  zastrzeżeń. Wysokość  oraz  okres  pobierania  zasiłku  przez  osoby  uprawnione  określone  zostały  prawidłowo .

 

Prawidłowość wydawania decyzji o skróceniu okresu pobierania zasiłku o czas nie przysługiwania   zasiłku  w związku  z art. 27 ust.1 pkt  3 ustawy.

 

       W celu zbadania prawidłowości wydawania decyzji o skróceniu okresu pobierania zasiłku  o czas jego nie przysługiwania zgodnie z art.27 ustawy przeanalizowano kartę  rejestracyjną  osoby bezrobotnej nr  ZE 434-10133/04. Powodem skrócenia okresu pobierania zasiłku o czas jego nie przysługiwania było rozwiązanie stosunku pracy na podstawie porozumienia  stron   w okresie  6 miesięcy przed  zarejestrowaniem w powiatowym urzędzie pracy.  Urząd  prawidłowo wydał decyzję o uznaniu osoby rejestrującej  się  za bezrobotną   i  przyznaniu  prawa do zasiłku zgodnie z art.27 ust 2 pkt.2 ustawy  po okresie 90 dni od dnia zarejestrowania   się  w Powiatowym Urzędzie Pracy.

Decyzja  wydana  została  prawidłowo . 

 

Prawidłowość przyznawania stypendium z tytułu odbywania stażu bezrobotnym absolwentom.

    Oceny prawidłowości postępowania w powyższym zakresie dokonano na podstawie wybranej losowo dokumentacji o numerach: ZE 434-9841/03, ZE 434-9926/03, z których  szczegółowej analizie poddano  dokumentację  o numerze 9841/03:

Osobie zarejestrowanej w dniu 28.11.2003r. przyznano status bezrobotnego absolwenta i  skierowano na staż do Przedsiębiorstwa Handel Rolno - Spożywczy i Przemysłowy  "ROLPOL"  w Szepietowie od dnia 01.03.2004r. do dnia 31.08.2004r. Wydana została decyzja o przyznaniu stypendium od dnia rozpoczęcia stażu w kwocie 504,20 zł miesięcznie.

 

W wyżej wskazanym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono. 

 

Prawidłowość ustalania prawa do świadczenia przedemerytalnego .

Kontrolą w powyższej tematyce objęto dokumentację 6-ciu losowo wybranych osób o numerach: ZE 434-9942/04, ZE 434-10121/04, ZE-434-10148/04, ZE 434-10144/04, ZE 434-10120/04, ZE434-10170/04

Szczegółowej analizie poddano  n.w. akta :

ZE 434-10170/04 - kobiecie zarejestrowanej w dniu 26.03.2004r.,  która ukończyła 52 lata i  posiada 31-letni okres uprawniający do emerytury, przy czym stosunek pracy z ostatnim pracodawcą został rozwiązany z przyczyn dotyczących zakładu pracy, przyznano od dnia 27.03.2004r. prawo do świadczenia przedemerytalnego w wysokości 873 zł miesięcznie.

ZUS Oddział w Zambrowie Inspektorat  w Wysokiem Mazowieckiem ustalił wysokość emerytury w celu ustalenia wysokości świadczenia przedemerytalnego w kwocie 1092,04 zł miesięcznie.

 

ZE 434-10121/04 - kobiecie  zarejestrowanej w dniu 01.03.2004r.,  która ukończyła 51 lata i  posiada 31-letni okres uprawniający do emerytury, przy czym stosunek pracy z ostatnim pracodawcą został rozwiązany z  przyczyn  zakładu pracy, przyznano od dnia 30.03.2004r. prawo do świadczenia przedemerytalnego w wysokości 610,50zł miesięcznie. ZUS Oddział w  w Zambrowie Inspektorat  w Wysokiem Mazowieckiem ustalił wysokość emerytury w celu ustalenia wysokości świadczenia przedemerytalnego w kwocie 763,07 zł miesięcznie.

 

          W teczkach znajduje się dokumentacja potwierdzająca długość posiadanego przez osobę zarejestrowaną okresu uprawniającego do emerytury, kwestionariusz dotyczący okresów składkowych i nie składkowych, wniosek o ustalenie wysokości emerytury, decyzja ustalająca wysokość emerytury, oświadczenie zarejestrowanego o nie podleganiu ubezpieczeniu zdrowotnemu z innego tytułu.

Poddana analizie dokumentacja oraz wydane decyzje administracyjne w kontrolowanym przedmiocie uchybień i naruszenia prawa nie wykazują.

 

Zobowiązanie do zwrotu nienależnie pobranych świadczeń.

      W powyższej tematyce skontrolowano losowo wybraną dokumentację o  numerach :     ZE 434-9490/04,  ZE 434-9686/04.

Z analizy dokumentacji  o nr ZE434-9686 wynika, że osoba  zarejestrowana w  dniu 3.10.2003r. pobierała  zasiłek od dnia 11.10.2003r. przez  okres 6 m-cy.  W dniu 16.01.2004r. do Urzędu wpłynęło pismo ZUS Inspektorat w Wysokiem Mazowieckiem informujące o przyznaniu renty od 1.10.2003r. W dniu 23.01.2004r. PUP poinformował  ZUS, iż bezrobotnemu wypłacono nienależnie świadczenie na kwotę 1358,70 zł.

W dniu 4.02. 2004r. PUP wydał  decyzję  o utracie statusu osoby bezrobotnej z dniem 3.10.2003r. i prawa do zasiłku z dniem 11.10.2003r.

 

Prawidłowość rozpatrywania odwołań od wydanych decyzji.

Z przedstawionego kontrolującym Rejestru odwołań  KO - 4350 wynika, że w I-szym półroczu 2004r.- 5 osób bezrobotnych złożyło odwołania  od decyzji Starosty Wysokomazowieckiego , z tego :

- starosta skorzystał z prawa uchylenia własnej decyzji w trybie 132 k p a. i 3  osobom przywrócono status osoby bezrobotnej ,

- 1 decyzję wojewoda uchylił w całości i umorzył postępowanie  I instancji ,

-1 decyzję wojewoda utrzymał  w całości w mocy. 

W zakresie trybu i sposobu przekazywania odwołań naruszenia przepisów prawa  nie stwierdzono.

 

II.Prowadzenie poradnictwa zawodowego oraz informacji zawodowej dla bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy oraz inicjowanie i wspieranie działalności klubów pracy.

            Zadania z zakresu poradnictwa  zawodowego w Powiatowym Urzędzie Pracy w Wysokiem Mazowieckiem realizuje 1 pracownik  z  wykształceniem  wyższym, zatrudniony na stanowisku starszego inspektora.

            W  wyniku  kontroli  stwierdzono, że doradca zawodowy posiada  do  swojej  dyspozycji samodzielne pomieszczenie, zapewniona jest zatem możliwość swobodnej  rozmowy  ze   zgłaszającymi  się klientami. Wyposażenie stanowiska stanowią: sprzęt i meble biurowe, zestaw komputerowy podłączony do systemu PULS, biblioteka podręczna i filmy video tematycznie związane  z  zawodoznawstwem, oraz niezbędne przepisy prawa. Zarówno  dla bezrobotnych jak i poszukujących pracy dostępne są ulotki charakteryzujące poszczególne  zawody, broszury, informatory dla  absolwentów.  Dokumentacja  w  zakresie  prowadzonego  poradnictwa  gromadzona  jest  w  czytelnie  oznakowanych  teczkach.

 

Ustalenia  z  kontroli  dokumentacji  wymaganej  przy  prowadzeniu  poradnictwa zawodowego  indywidualnego.

 

Głównym  celem  prowadzenia  i  rozwijania  poradnictwa  zawodowego  jest pomoc osobom  bezrobotnym  i   poszukującym  pracy  w  dokonaniu  prawidłowego  wyboru  zawodu lub zmiany  dotychczasowych  kwalifikacji,  planowania  kariery  zawodowej,  a  także  dobór kandydatów  do  pracy  i  na  szkolenie.

            Z  przedstawionych  do  kontroli  dokumentów  wynika,  że  w zakresie poradnictwa zawodowego prowadzony był alfabetyczny Rejestr porad indywidualnych (zeszyt znak: ZS.4424) na lata 2001, 2002, 2003, 2004,  do  którego wpisywani  byli  zgłaszający  się  klienci  po  porady   zawodowe. Omawiany rejestr  zawiera: nr karty usług, Lp. karty, nazwisko i imię, status bezrobotnego, nr ewidencyjny, nazwa gminy. W okresie objętym kontrolą z porad indywidualnych skorzystało 130 osób.

Uczestnikom  porad  doradca  zawodowy wypełniał  Karty  Usług  Doradczych. Karty usług ułożone chronologicznie przechowywane są w segregatorze Z.S.4427. Dołączony jest do nich spis zawierający: Lp. imię i nazwisko, gmina, nr bezrobotnego, wykształcenie, wiek, staż pracy, czas pozostawania na ewidencji, porada - rodzaj, uwagi. Do  badania losowo wybrano 11 Kart  Usług  Doradczych  wypełnionych w trakcie  prowadzonych spotkań  a  dotyczących   osób  bezrobotnych   o  następujących  numerach   kart:

            1. K/25/06/04;     2. D/5/06/04;    3. N/3/06/04;    4. T/2/02/04;    5. N/1/02/04;

            6. M/3/01/04;      7. B/1/01/04;    8. O/2/05/04;     9. T/3/05/04;    10. G/10/05/04;

           11. G/8/05/04;

Na  podstawie  analizowanych  dokumentów  stwierdzono,  że  Karty  wypełniane    prawidłowo, informacje zapisane w poszczególnych  rubrykach  umożliwiają dokładne prześledzenie  prowadzonej  rozmowy  doradczej.  Udzielane porady najczęściej dotyczą :

- wyboru zawodu,

- nabycia  umiejętności  poszukiwania  pracy,

- możliwości  podniesienia  kwalifikacji  bądź  zmiany  zawodu ,

- zatrudnienia

- informacji  o  szkoleniach.

 

Z analizowanych kart wynika, że w pięciu przypadkach doradca zawodowy zdecydował o  przeprowadzeniu badań psychologicznych wykorzystując Kwestionariusz Preferencji Zawodowych i Test J. Hollanda (ZdS). Wyniki  badań  odnotowywano  w  karcie usług. W trzech przypadkach zarejestrowano więcej niż jedną wizytę.

 

Ustalenia  z  kontroli  dokumentacji  wymaganej  przy  prowadzeniu  poradnictwa zawodowego grupowego.

      W  trakcie  kontroli  stwierdzono,  że w prowadzony jest Rejestr Porad Grupowych, (teczka znak: ZS 4425). W pierwszym półroczu 2004r. zarejestrowano w nim 14 spotkań. Dotyczyły one następujących tematów: ,,Samodzielność w poszukiwaniu pierwszej pracy", ,,Gotowość do zmian", zajęcia warsztatowe ,,Autoprezentacja". Wzięły w nich udział 152 osoby. Do każdego spotkania dołączana jest imienna lista obecności uczestników i tematyka zagadnień poruszanych na spotkaniu.

 Ustalenia  z  kontroli  dokumentacji  wymaganej  przy  udzielaniu  informacji 

zawodowej .

          W wyniku działań kontrolnych stwierdzono, że zagadnienia udzielania informacji zawodowej dokumentowane były w Rejestrze informacji indywidualnych (zeszyt znak: ZS.4432 na 2004r.). Prowadzony rejestr z podziałem na miesiące zawierał następujące wpisy: Lp., nazwisko i imię, gmina, nr bezrobotnego, status, wykształcenie - zawód, data rejestracji, data wizyty, uwagi. Ujęto w nim 121 osób indywidualnie zgłaszających się do doradcy zawodowego w celu uzyskania informacji  zawodowej. Ponadto z informacji udzielonych przez Panią Joannę Jamiołkowską - Wójciak wynika, iż w związku z realizacją programu Pierwsza Praca w okresie do maja 2004r. doradca zawodowy udzielił 93 informacje zawodowe absolwentom, które nie zostały uwzględnione w rejestrze udzielonych informacji indywidualnych, a znajdujących się w rejestrze absolwentów.  

Natomiast w Rejestrze informacji zawodowych grupowych (teczka znak:ZS.4433) w I półroczu 2004r. udokumentowano przeprowadzenie 3 spotkań w ramach grupowej informacji zawodowej dla 46 osób. Do każdych zajęć dołączane były imienne listy obecności uczestników i zakres tematyczny spotkania informacyjnego grupowego.

          Doradca zawodowy posiada przygotowane do udostępnienia klientom zbiory  informacji zawodowej, tj.  teczki  informacji  o zawodach, klasyfikację zawodów, filmy o  zawodach, program  komputerowy " Doradca 2000 ", ulotki  i  broszury na temat rynku pracy.

Nie  wniesiono  uwag  do  sposobu  prowadzenia przez Urząd dokumentacji  z zakresu poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej.

III. Inicjowanie  i finansowanie: prac interwencyjnych ,robót  publicznych, zatrudnienia  absolwentów,  programów  specjalnych .

Powyższy tematyka realizowana jest w Dziale Pośrednictwa Pracy, którym kieruje Pani Elżbieta Skrzypczak.

W toku kontroli ustalono, że w I półroczu 2004r. 15 organizatorów złożyło do Urzędu 15 wniosków o podpisanie umów na organizację robót publicznych, które zostały pozytywnie rozpatrzone. W oparciu o zawarte umowy w ramach robót publicznych utworzono 49 miejsc pracy i zatrudniono ogółem 49 osób, z czego 19 osób zatrudniono przy pracach inwestycyjnych, 16 osób przy realizacji programu "Doradca rolny" a 14 osób na stanowiskach administracyjno-biurowych.

Organizatorami robót publicznych były m.in. :Urzędy Gmin, Starostwo Powiatowe, Zespół Szkół Zawodowych, Zarząd Dróg Powiatowych.

W I półroczu 2004 r. Urząd na refundację kosztów  wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne ze środków Funduszu Pracy wydatkował 148 661,71 zł.

W trakcie kontroli poddano analizie następujące akta : ZP.4512-1/x/04, ZP.4512-4/x/04, ZP.4512-7/x/04, ZP.4512-8/x/04, z których wynika że organizatorzy, ubiegający się o skierowanie bezrobotnych do wykonywania robót publicznych, w składanych do Urzędu wnioskach określali  nazwę i lokalizację inwestycji, miejsce i rodzaj prac , koszt inwestycji oraz liczbę bezrobotnych, ich kwalifikacje oraz czas przewidywanego zatrudnienia. Urząd po rozpatrzeniu wniosku zawierał z organizatorem umowę, określającą w szczególności liczbę bezrobotnych, ich kwalifikacje, okres zatrudnienia , rodzaj i miejsce wykonywanych prac oraz terminy i wysokość refundowanych z FP przez Urząd kosztów wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne, które nie przekraczały kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz 50% przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i składki na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia.

Powyższe zasady potwierdzają akta (ZP.4512-7/x/04), dotyczące organizowanych robót publicznych przez Urząd Gminy w Czyżewie Osadzie, które zawierają:

ˇ  wniosek o skierowanie bezrobotnych do wykonywania robót publicznych w Urzędzie Gminy w Czyżewie Osadzie w zakresie doradztwa rolniczego wpłynął do Urzędu w dniu 3.01.2004r.W złożonym wniosku określono:

- szczegółowy zakres prac:   pomoc dla rolników w sporządzaniu wniosków o dopłaty bezpośrednie,

- ilość bezrobotnych:   2 osoby do zatrudnienia jako referenci,

- okres zatrudnienia : 6 miesięcy,

ˇ  Umowa Nr UMRP/04/0006 zawarta w dniu 19.01.2004 r. pomiędzy Starostą Powiatu Wysokomazowieckiego , reprezentowanym przez Kierownika Urzędu a Wójtem Gminy Czyżew Osada określała między innymi, że :

- z 2-ma bezrobotnymi zostaną zawarte umowy na okres od dnia 19.01.2004 r. do dnia 18.07.2004r. na realizację określonych we wniosku  prac,

- wnioski o refundację części wydatków poniesionych na wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne należy składać w okresach miesięcznych do 15-go dnia następnego miesiąca, dołączając do nich uwierzytelnione kopie :  list płac, list obecności i dokumentów określających opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne

- Starosta zobowiązał się do zwrotu części kosztów poniesionych na wynagrodzenia i nagrody do kwoty 700 zł na każdego zatrudnionego w przeliczeniu na pełny etat oraz składek na ubezpieczenie od w/w kwoty .

ˇ  wnioski o refundację kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne, do których dołączono kopie list płac, list obecności, dokumentów potwierdzających opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne. Kwoty do refundacji są sprawdzane przez pracownika Urzędu, o czym świadczą adnotacje w aktach. 

Kwoty refundacji Urząd przekazywał na konto pracodawcy w  terminach  określonych w umowie.

 

W zakresie tematyki prac interwencyjnych ustalono, że w I półroczu 2004r. o ich organizację ubiegało się 86 pracodawców, z którymi podpisano 71 umów na zatrudnienie 160 osób bezrobotnych.

Urząd na refundację kosztów  wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne wydatkował ogółem 228 271,03 zł., w tym ze  środków Funduszu Pracy -209 354,98 zł, a 18 916,05 zł z EFS.

W trakcie kontroli poddano analizie akta, zawierające umowy wpisane do Rejestru umów - prace interwencyjne  w poz: 1, 2,11, 30,  z których wynika że pracodawcy ubiegający się o organizację prac interwencyjnych składali w Urzędzie wnioski, zawierające informacje o : aktualnym stanie zatrudnienia, ilości tworzonych miejsc pracy, wymaganych kwalifikacjach, proponowanym okresie zatrudnienia. Do wniosku dołączono zaświadczenia stwierdzające formę prawną istnienia firmy, o nadaniu NIP i REGONU, o nie zaleganiu z opłatami do ZUS i US. Umowy zawarte z pracodawcami na zatrudnienie osób bezrobotnych w ramach prac interwencyjnych określały: liczbę bezrobotnych, okres zatrudnienia, miejsce wykonywania prac oraz wysokość kwot do refundacji. Refundacja kwot przez Urząd następowała na wniosek pracodawcy , do którego dołączano kopie: list płac, list obecności, deklaracji rozliczeniowych ZUS P DRA, kopie dowodów wpłaty składek na konto ZUS oraz informację o otrzymanej pomocy publicznej. Wysokość  refundacji  nie  przekracza  kwoty  ustalonej  jako  iloczyn  liczby  zatrudnionych  w  miesiącu  w  przeliczeniu  na pełny  wymiar  czasu  pracy  oraz  kwoty  zasiłku  obowiązującej  w  ostatnim  dniu  zatrudnienia   każdego  rozliczonego  miesiąca  i  składki  na  ubezpieczenie  społeczne.

Przykładowe akta  (poz. 30 z Rejestru umów - prace interwencyjne ) zawierają złożony w dniu 25.02.04 r. wniosek o skierowanie 2 osób bezrobotnych na stworzone stanowiska : masarz-wykrawacz i sprzedawca. Do wniosku dołączono zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, zaświadczenie o nadaniu REGON-u i NIP-u, kopie deklaracji ZUS P DRA za ostatnie 6 miesięcy, informację o otrzymanej pomocy publicznej. Urząd po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku zawarł w dniu 1.04.04 r. z pracodawcą umowę Nr UMPT/04/0030 o zatrudnienie bezrobotnego na okres 4 miesięcy, w której zapisano, że Starosta będzie zwracał część kosztów wynagrodzeń i nagród w wysokości 300 zł za jednego zatrudnionego oraz składkę na ubezpieczenie społeczne od tej kwoty a  pracodawca zobowiązał się do zatrudnienia skierowanych bezrobotnych po upływie zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych. Pracodawca zawarł w dniu 1.04.04 r. z bezrobotnymi umowy o pracę na okres 1.04-31.07.04r. W kontrolowanych aktach znajdują się wnioski o refundację kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne, do których dołączono kopie list płac, list obecności, dokumentów potwierdzających opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne.

Kwoty do refundacji są sprawdzane przez pracownika Urzędu,  o czym świadczą adnotacje w aktach.  Kwoty refundacji Urząd przekazywał na konto pracodawcy w terminach  określonych w umowie.

Na organizowanie robót  publicznych i prac interwencyjnych  w Starostwie Powiatowym i Powiatowym Urzędzie Pracy w Wysokiem Mazowieckiem Kierownik Urzędu uzyskała pozytywną opinię Powiatowej  Rady Zatrudnienia na posiedzeniu w dniu 29.08.2000 r.

 

W wyniku dalszych czynności kontrolnych w oparciu o Rejestr wniosków o zatrudnienie  absolwentów ustalono, że w I półroczu 2004r. do Urzędu wpłynęło 16 wniosków, w których pracodawcy informują Urząd o możliwości zatrudnienia bezrobotnych absolwentów. Po rozpatrzeniu złożonych wniosków Urząd zawarł z pracodawcami umowy na zatrudnienie 20 bezrobotnych absolwentów i dokonywanie z FP zwrotu części poniesionych przez pracodawcę kosztów wypłacanego wynagrodzenia  i nagród oraz składek na ubezpieczenie społeczne od refundowanego wynagrodzenia i nagród.

W I półroczu 2004 r. Urząd ze środków Funduszu Pracy, zrefundował pracodawcom koszty wypłaconych wynagrodzeń zatrudnionym w ramach umów absolwenckich bezrobotnym i składek na ubezpieczenie społeczne od tych wynagrodzeń  w wysokości  41 461,47 zł. 

W trakcie kontroli poddano analizie następujące akta: ZP.4522-4/VI/04 i  ZP.4526-3/V/04 , z których wynika że refundacja dokonywana była  na wniosek pracodawcy. Do wniosku  dołączono kopie list płac, list wynagrodzeń, deklaracji rozliczeniowych i dowodów przelewów na konto ZUS należnych składek.

Przykładowe akta (ZP.4522-4/VI/04 ) zawierają następujące dokumenty:

- złożone w dn. 1.03.04r. zgłoszenie możliwości zatrudnienia absolwenta na okres 6 m-cy tj. w okresie 8.03.04r. - 7.09.04r. w Gminnym Ośrodku Kultury w Czyżewie na stanowisku Instruktora amatorskiego ruchu artystycznego,

- wystawione przez Urząd skierowanie nr 15/04 z dnia 8.03.04r. bezrobotnego absolwenta na zgłoszone miejsce pracy,

- umowę nr UmAbs/04/0007 z dnia 10.03.04r. zawartą pomiędzy Starostą Powiatu Wysokomazowieckiego, reprezentowanym przez Kierownika Urzędu a pracodawcą , w której starosta zobowiązał się m.in. do: refundowania kosztów wypłacanego wynagrodzenia  i nagród w wysokości 300 zł oraz składek na ubezpieczenie społeczne od refundowanego wynagrodzenia i nagród za zatrudnionego absolwenta przez pełen okres miesiąca, w pełnym wymiarze czasu pracy;  podstawą zwrotu części wydatków będzie złożony wniosek wraz z kopiami dokumentów potwierdzających poniesione koszty.

- umowę  o pracę  zawartą w dniu 17.03.04r.  pomiędzy pracodawcą a skierowanym absolwentem na okres: 10.03.04r.- 31.08.o4r. za miesięcznym wynagrodzeniem 824 zł.,

- 6 wniosków (za m-ce  od marca-sierpnia 2004r. ) o refundację poniesionych kosztów zgodnie z zawartą z Urzędem umową, do każdego wniosku dołączone są uwierzytelnione kopie list płac z pokwitowaniem odbioru wynagrodzenia,  list obecności, deklaracji ZUS, dowodów przelewów opłat ZUS.

Kwoty do refundacji są sprawdzane przez pracownika Urzędu,  o czym świadczą adnotacje w aktach.  Kwoty refundacji Urząd przekazywał na konto pracodawcy w terminach zapisanych w umowie, tj.   do 30 dni od daty złożenia wniosku o refundację.

 

W zakresie kontrolowanej dokumentacji uwag nie wniesiono.

 

IV. Realizacja  szkoleń  przez Urząd.

            Zadania z zakresu szkoleń realizowane są w Dziale Pośrednictwa Pracy.

Z przedstawionego do kontroli Rejestru szkoleń indywidualnych i grupowych 2000 - 2004 wynika, że  w okresie I półrocza 2004r. zorganizowano 16 szkoleń, na które skierowano 15 osób w ramach szkoleń indywidualnych oraz 2 osoby na szkolenie grupowe. Dotyczyły one kursów w zakresie: prawa jazdy kat "C" i  kat "C+E",agent ochrony lic I i II stopnia, operator koparko-ładowarki, operator walca,diagnosta samochodowy, kurs kwalifikacyjny w dziedzinie  pielęgniarstwa, środowiska nauczania i wychowania, operator zespołu maszyn do produkcji mieszanek bitumicznych, kurs przygotowawczy do egzaminu na uprawnienia budowlane.

   Oceny prawidłowości realizacji szkoleń przez Urząd dokonano na podstawie dokumentacji ze szkolenia grupowego ZS - 4444  Obsługa organizowania kursów grupowych  - Spawanie metodą TIG , z której wynika, że 2 osoby bezrobotne  zainteresowane uczestnictwem w takim szkoleniu   otrzymały  z Urzędu skierowanie  w  dniu  19.02.2004r. W aktach sprawy znajduje się również :

- trójstronna umowa  szkoleniowa z dnia 19.02.2004r. zawarta między Kierownikiem Urzędu, jednostką szkoleniową PM UNIWERSUM w Białymstoku , a Zakładem Produkcyjno-Usługowo- Szkoleniowym w Wysokiem Mazowieckiem, który zobowiązał się zatrudnić osoby po ukończeniu szkolenia. Umowa określa koszt szkolenia od osoby na kwotę 1850 zł,

- program szkolenia opiewający na  192 godziny  zajęć ,

- zaświadczenia  lekarskie skierowanych na szkolenie o możliwości uczestnictwa w kursie,

 

Uczestnicy kursu po jego zakończeniu otrzymali stosowne zaświadczenia z dnia 1.03.2004r. wydane przez  jednostkę  szkoleniową  - uprawnienia spawaczy wpisane zostały do książeczki spawaczy. Ponadto uczestnicy szkolenia otrzymali stosowne certyfikaty EN wydane przez Instytut  Spawalnictwa  w  Gliwicach.

      Z analizy dokumentacji wynika, że za zorganizowanie  kursu " Spawanie metodą TIG", dla 2 osób bezrobotnych skierowanych przez Urząd  jednostka szkoleniowa wystawiła fakturę na kwotę 3.700 . Natomiast całkowity koszt szkolenia wyniósł 4.137 , gdyż bezrobotnym wypłacony zostały dodatek szkoleniowy w wysokości 110.90 oraz stypendium w wysokości 327.09 .Na dokumentacji  znajduje się stosowna adnotacja , że kwota na rzecz jednostki szkolącej została przez Urząd przelana w dniu 14.04.2004r.

 

Kontrolujące nie wnoszą zastrzeżeń w zakresie tematyki realizacji szkoleń przez Urząd.

 

V.Wydawanie  decyzji  dotyczących   odraczania    terminu    spłaty ,  rozłożenia    na   raty   lub    umorzenia   części  albo   całości   nienależnie   pobranego   świadczenia  lub pożyczki  udzielonej   z  Funduszu   Pracy.

 

        Powyższy tematyka realizowana jest w Dziale Pośrednictwa  Pracy.

Ustalono,    w I półroczu  2004r. w Powiatowym  Urzędzie  Pracy  w  Wysokiem Mazowieckiem umorzono 1  pożyczkę.

Umarzanie pożyczek dokonywane  było w Urzędzie w  oparciu  o Kryteria udzielania pożyczek  z Funduszu Pracy, zatwierdzone w dniu 7.05.2000r. przez Powiatową  Radę  Zatrudnienia.

Szczegółowej analizy dokonano na podstawie akt  ZP 447-1/02 , które zawierają  wniosek      z dnia 26.11.2001r. o udzielenie pożyczki na prowadzenie działalności gospodarczej Handel - Usługi " Montaż instalacji gazowych " przez osobę  bezrobotną. Urząd zawarł z bezrobotnym Umowę Nr 2/2002 z dnia 16.01.2002r. o udzielenie pożyczki w wysokości 10.000 na okres 4 -ech lat przy poręczeniu spłaty pożyczki przez czterech poręczycieli. W terminie określonym w Umowie pożyczkobiorca pożyczki dostarczył do Urzędu zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej świadczące o rozpoczęciu działalności zgodnie z zawartą umową oraz zestawienie zakupów w ramach udzielonej kwoty pożyczki.

Wniosek o umorzenie części pożyczki złożony został w dniu 5.03.2004r. wraz z zaświadczeniami z US i ZUS potwierdzającymi prowadzenie działalności określonej w umowie.

W kontrolowanych aktach znajdują się protokóły z przeprowadzonych kontroli w dniach 8.04.2002r. i 17.03.2004r. w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej. Stwierdza się w nich, że prowadzona przez pożyczkobiorcę działalność jest zgodna z zapisaną w umowie o udzielenie pożyczki. Ponadto w aktach znajduje się rozliczenie dokonanych spłat i kwota pozostałej kwoty pożyczki do spłacenia obowiązującej na dzień złożenia wniosku oraz pozytywna ocena sposobu realizacji umowy pożyczki.

Na podstawie decyzji z dnia 5.04.2004r. wydanej z upoważnienia Starosty przez Kierownika PUP umorzona została pożyczka w kwocie 4.375. Oryginał decyzji został przekazany wnioskodawcy za pośrednictwem poczty za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, a kopię zachowano w aktach.

Nie wniesiono uwag w zakresie wydawania decyzji o umorzeniu nienależnie   pobranej    pożyczki  udzielonej   z  Funduszu   Pracy.

 

VI.Udzielanie pomocy bezrobotnym i innym osobom poszukującym pracy w znalezieniu pracy, a także pracodawcom w pozyskiwaniu pracowników .

     Powyższe zagadnienie realizowane jest w Dziale Pośrednictwa Pracy, w którym pośrednicy  pracy  podejmują działania na rzecz pomocy w znalezieniu pracy bezrobotnym, jak również pracodawcom w pozyskaniu pracowników.

W  okresie  I półrocza b.r. do Urzędu wpłynęło 427 ofert pracy. Średnio na jedną ofertę pracy w miesiącu przypadło 47 osób bezrobotnych. Pośrednicy objęli wizytą 40 pracodawców , w tym  z sektora publicznego 10 zakładów pracy i 30  z  sektora  prywatnego. Według działów gospodarki narodowej największą liczbę stanowiły podmioty gospodarcze zajmujące się handlem (22), budownictwem (5), transportem, ( 3).

       W wyniku wizyt pozyskano 150 ofert pracy, w tym 27 dla absolwentów i 3 dla osób niepełnosprawnych. Doboru kandydatów na zgłoszone ofert pracy dokonano między innymi poprzez organizację spotkań pracodawców z osobami bezrobotnymi. W I półroczu b.r. odbyło się 13 spotkań , w których udział wzięło 260 osób.

W miesiącu kwietniu b.r. rozpoczęto nabór osób bezrobotnych do zatrudnienia i staży w ramach opracowanego w marcu b.r. programu pod nazwą "Wysokomazowiecka szansa na nowe miejsca pracy". Celem tego projektu  sfinansowanego z rezerwy samorządu województwa podlaskiego jest tworzenie miejsc pracy na terenach wiejskich.

Urząd mając na uwadze przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy przeprowadził cykl spotkań z uczniami ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych powiatu. Celem tych spotkań było przybliżenie młodzieży praw rządzących rynkiem pracy oraz przekazanie informacji o sytuacji na lokalnym rynku pracy i usługach świadczonych przez Urząd . Ogółem w spotkaniach wzięło udział 746 uczniów.

 

VII. Prawidłowość refundowania  wynagrodzeń  i  składek  na  ubezpieczenie  społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych na  podstawie  umowy  o  pracę  w  celu  przygotowania  zawodowego .

 

      Zadania z w/w zakresu realizowane są w Dziale Finansowo-Księgowym , którym kieruje Pani Zdzisława Gołaszewska.

W Urzędzie wnioski pracodawców o zawarcie umów o refundację wynagrodzeń  i  składek na ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych na  podstawie  umowy  o  pracę  w  celu  przygotowania  zawodowego oraz  wnioski o wypłacenie refundacji  rejestrowane są w systemie SI PULS.

W I półroczu 2004 r u 53 pracodawców na podstawie umów w celu przygotowania zawodowego pracę wykonywało 214 młodocianych w następujących zawodach: sprzedawca - 43 osoby; kucharz - 31 osób; rzeźnik wędliniarz - 27 osób, stolarz - 27 osób ; piekarz - 25 osób; mechanik pojazdów samochodowych - 19 osób ; mechanik i operator maszyn i pojazdów rolniczych - 16 osób; elektromechanik sprzętu gospodarstwa domowego - 9 osób ; fryzjer - 8; monter instalacji i urządzeń sanitarnych - 3 osoby ; cukiernik - 3 osoby ; malarz budowlany, tapeciarz - 3 osoby.

Urząd w badanym okresie wypłacił pracodawcom tytułem refundacji wynagrodzeń  i  składek na ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych na  podstawie  umowy  o  pracę  w  celu  przygotowania  zawodowego kwotę 103 432,77 zł .

            Z analizy losowo wybranych akt : KF.3211-1-15/2004,  KF.3211-11/2003, KF.3211-1-7/2004 i KF.3211-1-30/2004  wynika, że pracodawcy zatrudniający młodocianych pracowników składali w Urzędzie wnioski  o refundację wraz z wymaganymi załącznikami. Urząd po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku zawierał z pracodawcą umowę o refundację wynagrodzeń  i składek  na  ubezpieczenie  społeczne młodocianych pracowników, w której określano warunki refundacji. Następnie na wniosek pracodawców (wraz z załączanymi dokumentami potwierdzającymi wypłatę wynagrodzeń młodocianym i przekazanie wymaganych składek do ZUS) Urząd dokonywał refundacji.

Powyższe zasady spełniają przykładowe akta o numerze KF.3211-11/2003 , w których znajdują się następujące dokumenty:

- Wniosek pracodawcy o refundację ze środków FP wynagrodzeń oraz składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanych wynagrodzeń wypłacanych 2-m młodocianym pracownikom pobierających naukę na I roku, zawierający m.in.: dane pracodawcy, oświadczenia o wielkości zatrudnienia w dniu składania, w tym liczbę osób młodocianych, numer identyfikacji podatkowej NIP, zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, dane młodocianych, których dotyczy wniosek.

- kopia dyplomu mistrzowskiego i zaświadczenia o ukończeniu kursu pedagogicznego przez prowadzącego przygotowanie zawodowe młodocianych.

- umowa Nr Um ML/03/0012 z dnia 20.11.2003 r. zawarta  w imieniu Starosty Powiatu Wysokomazowieckiego przez Kierownika Urzędu z  pracodawcą o zatrudnieniu w ramach umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego 2-ch młodocianych  pracowników w zawodzie sprzedawca. W umowie określono, że refundacja wypłaconych wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne wypłacona zostanie w terminie 30 dni po złożeniu przez pracodawcę wniosku wraz kopiami list płac, list obecności, deklaracji rozliczeniowych i dowodów wpłat na ZUS,

- kopie umów o pracę w celu przygotowania zawodowego 2 osób młodocianych odbywających naukę w zawodzie sprzedawcy w okresie: 1.09.2003¸31.08.2005r.

- wnioski pracodawcy o refundowanie wraz z wymaganymi załącznikami składane w okresach miesięcznych .

Przedstawione kwoty do refundacji są sprawdzane przez pracownika Urzędu,  o czym świadczą adnotacje w aktach. Urząd przekazywał na konto pracodawcy środki Funduszu Pracy z tytułu refundacji w wysokości stanowiącej równowartość 4% przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale i składek na ubezpieczenie społeczne od tych wynagrodzeń.

 W zakresie kontrolowanej dokumentacji uwag nie wniesiono.

 

VIII.Pozyskiwanie i gospodarowanie środkami finansowymi na realizację zadań z zakresu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji rynku pracy.

 

      

    Powiatowa Rada Zatrudnienia w Wysokiem Mazowieckiem w dniu 10 marca 2004r. Uchwałą Nr 15/04 pozytywnie zaopiniowała "Plan finansowy Funduszu Pracy na rok 2004  Powiatowego Urzędu Pracy w Wysokiem Mazowieckiem  z którego wynika, że na realizację programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu przeznaczono ogółem kwotę 1.101.400 , z czego:

- aktywizacja absolwentów -  340.000 zł,

- refundacja wynagrodzeń i skł. na bezp. społ. młodocianych pracowników  - 296.000 zł,

- prace interwencyjne - 240.000 ,

- roboty publiczne - 200.000

 

Dodatkowo kwotę  środków Funduszu Pracy w wysokości 118.800 zł przeznaczono na finansowanie zadań fakultatywnych  określonych w art. 57 ust.1 pkt 1,9,15,16,17,18,19,31 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, w tym  na  wydatki :

 

- koszt przejazdu i wynagrodzenia członków rad zatrudnienia                                   - 2.000 zł,

- poradnictwo zawodowe                                                                                             - 6.800 ,

- opracowywanie i rozpowszechnianie informacji o usługach organów zatrudnienia - 5.000 ,

-koszty wysyłki wezwań, zawiadomień, zakupu lub druku kart rejestracyjnych, przekazywania bezrobotnym należnych świadczeń oraz koszty korespondencji z pracodawcami                                                                                                             -32.000 ,

- koszty ekspertyz, analiz dotyczących rynku  pracy                                                 -  5.000 ,

- koszty eksploatacji systemu informatycznego                                                        - 48.000 z,

-koszty funkcjonowania Klubów Pracy                                                                    - 10.000 ,

-koszty szkolenia kadr                                                                                               - 10.000 zł.

  

Plan finansowy Funduszu Pracy  w czerwcu b.r. uległ korekcie, co zostało pozytywnie zaopiniowane przez Powiatową Radę Zatrudnienia w Wysokiem Mazowieckiem  w Uchwale Nr 18/ 04  z dnia  9 czerwca 2004r. Zmiany w planie wynikły ze zwiększenia środków Funduszu Pracy  o kwotę 709.500   , z czego:

- kwota 105.000 zł z przeznaczeniem na realizację porozumienia z AR i MR,

- kwota 112.8000 z przeznaczeniem na realizację programu rynku pracy m.in " Doradca rolny w gminie "

- kwota 150.000 z rezerwy Samorządu Województwa Podlaskiego na programy rynku pracy,

- kwota 341.7000   na realizację programów w ramach EFS.

 

 

IX.Współdziałanie z powiatowymi radami zatrudnienia w zakresie ograniczenia bezrobocia i jego negatywnych skutków, a w szczególności rozdziału i wykorzystania środków Funduszu Pracy.

 

   Z przedstawionej do kontroli dokumentacji  wynika, iż w okresie objętym kontrolą odbyły się  trzy  posiedzenia Powiatowej Rady Zatrudnienia: 20 stycznia, 10 marca, 9 czerwca 2004r.,  przedmiotem obrad których były następujące zagadnienia:

 

1. Sprawozdanie z działalności PUP w  Wysokiem Mazowieckiem  w  2003r.

2.Zaopiniowanie planu finansowego Funduszu Pracy na rok 2004 Powiatowego Urzędu Pracy w Wysokiem Mazowieckiem .

3.Zaopiniowanie wniosków dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych, ogólnokształcących, zawodowych o przekształcenie na terenie powiatu szkół  w  nowe kierunki  kształcenia .

4. Omówienie problematyki  udzielenia rolnikom  pomocy w  zakresie  procedur związanych  z  dopłatami obszarowymi w rolnictwie.

5. Zaopiniowanie kierunków szkolenia zawodowego  osób bezrobotnych  na 2004r.

6.Sytuacja na rynku pracy za 5 m-cy 2004r. z uwzględnieniem rozpoczęcia realizacji programów w ramach SPO- Rozwój Zasobów Ludzkich.

7.Zaopiniowanie zmian w Podziale środków Funduszu Pracy na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu na 2004r.

8. Informacja na temat zmiany przepisów prawnych w zakresie rynku pracy.

 

  W wyniku  odbytych  posiedzeń w analizowanym okresie Powiatowa Rada Zatrudnienia podjęła 18 uchwał, w  tym  15 uchwał  w sprawie zaopiniowania  przekształcenia  na terenie powiatu  szkół w  nowe kierunki, 2 uchwały w sprawie zaopiniowania planu finansowego FP oraz  jego korekty, 1 uchwała w  sprawie zaopiniowania  kierunku szkolenia zawodowego osób bezrobotnych.

Kierownik Urzędu Pracy na posiedzeniach Powiatowej Rady Zatrudnienia informował o poziomie bezrobocia na lokalnym rynku pracy, o realizacji  Powiatowego programu przeciwdziałania bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy oraz zmianie przepisów prawnych.

 

X.Opracowywanie analiz, ocen i sprawozdań dotyczących problematyki zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu w powiecie na potrzeby wojewódzkiego urzędu pracy oraz powiatowej rady zatrudnienia.

 

           Zagadnienie  będące przedmiotem kontroli realizowane jest w Dziale Organizacyjno- Administracyjnym . Urząd  przygotowuje na  potrzeby  jednostek zewnętrznych, głównie na rzecz  Wojewódzkiego Urzędu Pracy  następujące  informacje, analizy i sprawozdania:

- Meldunki dotyczące powiatowego rynku pracy, z których jeden przedstawia poziom bezrobocia na piętnasty dzień roboczy, a drugi na koniec danego miesiąca.

- Sprawozdanie MPiPS - 01 o rynku pracy sporządzone na koniec każdego miesiąca oraz załączniki do tych sprawozdań sporządzone kwartalnie, półrocznie i rocznie.

-  Sprawozdanie MIPS-02  o dochodach  i wydatkach FP,

 Ponadto  na potrzeby  starostwa  powiatowego  Urząd  sporządzał  sprawozdania, informacje  i analizy :

- sprawozdanie finansowo-rzeczowe z realizacji  wojewódzkiego programu pomocy  w  realizacji  zadań na rzecz  zatrudniania osób niepełnosprawnych  na  lata  2004 -2006"Szansa"

- sprawozdanie Rb - 27 z wykonania planu dochodów budżetowych jednostek samorządu terytorialnego,

-  sprawozdanie Rb -28 z wykonania planu wydatków budżetowych jednostek samorządu terytorialnego,

- sprawozdanie Rb - N o stanie należności jednostek budżetowych,

- sprawozdanie Rb - Z o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz  gwarancji i poręczeń,

- sprawozdanie Rb - 50 o dotacjach /wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań.

 

          Na  podstawie analizy przedstawionej  do kontroli dokumentacji z zakresu sprawozdawczości nie stwierdzono zwłoki  w przekazywaniu przez Urząd niezbędnych sprawozdań.

 

XI.Inicjowanie i realizacja przedsięwzięć mających na celu rozwiązywanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, zwalnianych grup pracowników z przyczyn dotyczących pracodawcy.

 

      W trakcie kontroli ustalono, że żaden zakład pracy mający siedzibę na terenie powiatu wysokomazowieckiego w  I -szym półroczu 2004r. nie zgłaszał zwolnień na podstawie art.    1 ustawy z dnia 13.03. 2003r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. z 2003r. Nr 90, poz. 844).

Wpłynęło natomiast zgłoszenie  z zakładu COT  TECHNOPROJEKT Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku dotyczące zwolnień 46 osób świadczących pracę na rzecz Zakładów Mięsnych "Farm Food S.A. w Czyżewie. Wśród tych osób  15 pracowników mieszka na obszarze działalności Urzędu, jednakże nie były podejmowane działania  w stosunku do tej grupy osób, ponieważ ustalono, że znajdą oni zatrudnienie w innej spółce zajmującej się taką samą działalnością.

Na podstawie dokumentacji w zakresie zwolnień grupowych  Urząd sporządza kwartalną informację do Wojewódzkiego Urzędu Pracy dotyczącą działań, jakie podejmuje PUP  na rzecz osób zwalnianych.

W zakresie kontrolowanej tematyki nieprawidłowości nie stwierdzono.

 

XII. Poziom  kwalifikacji  kadr  w  Urzędzie .

 

         Celem  kontroli  było  sprawdzenie poziomu  kwalifikacji  kadr  Urzędu  odpowiednio  do  wymagań  kwalifikacyjnych  dla  zajmowanych  stanowisk  pracy, określonych  w  tabelach  stanowiących  załączniki   Nr 1 i Nr  4  do  rozporządzenia  Rady  Ministrów  z  dnia  26  lipca  2000r.  w  sprawie  zasad  wynagradzania  i  wymagań  kwalifikacyjnych  pracowników  samorządowych  zatrudnionych  w  jednostkach  organizacyjnych  jednostek  samorządu  terytorialnego   (Dz.U.N r  61, poz.708 z późn. zm.). 

     Badaniem  objęto akta  osobowe  losowo wybranych  pracowników Urzędu spośród 23 zatrudnionych ( 11 osób w ramach robót publicznych). W wyniku analizy dokumentów  w  stosunku   do  21  pracowników  nie   stwierdzono  niezgodności  zarówno  pod  względem  poziomu  wykształcenia  jak i wymaganego  stażu  pracy   kadr  Urzędu   z  obowiązującymi  wymaganiami  kwalifikacyjnymi  dla  zajmowanych  stanowisk   pracy . Stwierdzono natomiast, że  dwóch  pracowników nie spełnia wymagań  kwalifikacyjnych  określonych w załączniku  Nr  4  do Rozporządzenia  Rady  Ministrów  z  dnia 26 lipca 2000r., zgodnie z którym dla  stanowiska  inspektora z wyższym wykształceniem  wymagana jest 2 - letnia liczba lat pracy.  Dotyczy  to:

- stanowiska  inspektora w Dziale Pośrednictwa Pracy - wykształcenie wyższe, zatrudniony od  16.04.2004r.

- stanowiska  inspektora w Dziale Finansowo-Księgowym - wykształcenie wyższe, zatrudniony od  31.10.2003r.

Szczegółowe  wyniki  badań  zostały  przedstawione  w  formie  tabel  stanowiących  załączniki  nr  1, 2, 3  do  niniejszego  protokółu.

 

Niniejszy protokół sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach, z których 1 otrzymała    Pani Maria Modrzejewska -  Dyrektor  Powiatowego  Urzędu  Pracy w  Wysokiem Mazowieckiem.

Jednocześnie  Dyrektora  Urzędu   poinformowano   o :

1. przysługującym   prawie  zgłoszenia  zarządzającemu   kontrolę pisemnych  wyjaśnień  co do  zawartych  w  protokole  ustaleń  -   w   ciągu   7  dni   od  dnia  podpisania protokołu.

2. przysługującym  prawie  odmowy  podpisania  protokołu  z  kontroli z  jednoczesnym  obowiązkiem  złożenia  pisemnych  wyjaśnień  co  do  przyczyny  odmowy.

 

 

Dyrektor

Powiatowego Urzędu Pracy

w    Wysokiem Mazowieckiem

 

Maria  Modrzejewska

 

 

Główny  Księgowy

 

Zdzisława Gołaszewska

 

Białystok, 28października 2004r.

         

 

 Przeprowadzający kontrolę :

 

   Elżbieta Czurak - kierownik  Oddziału Służb Zatrudnienia 

   Ludmiła Borowik   - st. inspektor wojewódzki

   Małgorzata Czerniawska  - starszy inspektor

   Irena Szaruta - st. inspektor wojewódzki

 

 

Załącznik   Nr  1    

 

STRUKTURA  ZATRUDNIENIA  PRACOWNIKÓW  PUP w Wysokiem Mazowieckiem

wg  STANOWISK  PRACY  I  WYKSZTAŁCENIA  w  dniu 30.06.2004r.

 

 

 

 

Lp.

 

 

 

Stanowisko pracy

 

Liczba  zatrudnionych  -  w  osobach

 

Ogó-łem

            W y k s z t a ł c e n i e

wyższe

police-

alne

średn.

ogólne

średn.  zawod

zasad-nicze

inne

  1.

Kierownik PUP

1

1

 

 

 

 

 

  2.

Z-ca Kierownika PUP

1

1

 

 

 

 

 

  3.

Gł. Księgowy

1

1

 

 

 

 

 

  4. 

Radca  prawny

 

 

 

 

 

 

 

  5.

Kierownik  działu

2

2

 

 

 

 

 

  6.

Kierownik oddziału, referatu,

 

 

 

 

 

 

 

  7. 

Starszy  inspektor powiatowy

 

 

 

 

 

 

 

  8.

Programista, informatyk

 

 

 

 

 

 

 

9.

Starszy  inspektor

5

3

 

1

1

 

 

10.

Samodzielny księgowy

 

 

 

 

 

 

 

11.

Inspektor powiatowy

 

 

 

 

 

 

 

12.

Starszy  pośrednik pracy

 

 

 

 

 

 

 

13.

Starszy doradca zawodowy

 

 

 

 

 

 

 

14.

Pośrednik  pracy

 

 

 

 

 

 

 

15.

Doradca  zawodowy

 

 

 

 

 

 

 

16.

Podinspektor

 

 

 

 

 

 

 

17.

Inspektor

5

2

1

1

1

 

 

18.

Referent  prawny

 

 

 

 

 

 

 

19.

Młodszy informatyk

 

 

 

 

 

 

 

20.

Starszy  referent, księgowy

 

 

 

 

 

 

 

21.

Referent

5

2

1

 

2

 

 

RAZEM   /1-21/

20

12

2

2

4

 

 

22.

Obsługa

3

 

 

 

 

2

1

OGÓŁEM  PUP

23

12

2

2

4

2

1

 

Załącznik   Nr  2         

 

STRUKTURA  ZATRUDNIENIA  PRACOWNIKÓW  PUP w Wysokiem Mazowieckiem

wg  STANOWISK  PRACY  I  STAŻU PRACY  w  dniu 30.06.2004r.

 

 

 

 

 

Lp.

 

 

 

Stanowisko pracy

 

Liczba  zatrudnionych  -  w  osobach

 

Ogó-łem

 

Liczba lat pracy

6

i więcej

 

5

 

4

 

3

 

2

 

1

 

0

  1.

Kierownik  PUP

1

1

 

 

 

 

 

 

  2.

Z-ca kierownika  PUP

1

1

 

 

 

 

 

 

  3.

Gł. Księgowy

1

1

 

 

 

 

 

 

  4. 

Radca  prawny

 

 

 

 

 

 

 

 

  5.

Kierownik  działu

2

2

 

 

 

 

 

 

  6.

Kierownik oddziału, referatu,

 

 

 

 

 

 

 

 

  7. 

Starszy  inspektor powiatowy

 

 

 

 

 

 

 

 

  8.

Programista, informatyk

 

 

 

 

 

 

 

 

9.

Starszy  inspektor

5

5

 

 

 

 

 

 

10.

Samodzielny księgowy

 

 

 

 

 

 

 

 

11.

Inspektor powiatowy

 

 

 

 

 

 

 

 

12.

Starszy  pośrednik pracy

 

 

 

 

 

 

 

 

13.

Starszy doradca zawodowy

 

 

 

 

 

 

 

 

14.

Pośrednik  pracy

 

 

 

 

 

 

 

 

15.

Doradca  zawodowy

 

 

 

 

 

 

 

 

16.

Podinspektor

 

 

 

 

 

 

 

 

17.

Inspektor

5

3

 

 

 

 

2

 

18.

Referent  prawny

 

 

 

 

 

 

 

 

19.

Młodszy informatyk

 

 

 

 

 

 

 

 

20.

Starszy  referent, księgowy

 

 

 

 

 

 

 

 

21.

Referent

5

1

 

 

 

1

2

1

RAZEM   /1-21/

20

14

 

 

 

1

4

1

21.

Obsługa

3

3

 

 

 

 

 

 

OGÓŁEM  PUP

23

17

 

 

 

1

4

1

 

                                                                                        Załącznik   Nr  3        

 

                                                                                 

STRUKTURA  ZATRUDNIENIA  PRACOWNIKÓW  PUP w Wysokiem Mazowieckiem

wg  wykonywanych  zadań  w  dniu  30.06.2004r.                                       -  w  osobach  -                                                

 

Lp.

 

Zadania

 

Ogó-łem

W   tym:

Etato- wi

PFRON

Prace  interw

Robot. public.

Absolwenci

1.

Rejestrowanie bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy, przedstawianie im propozycji zatrudnienia szkolenia i innych form mających na celu ich aktywizację zawodową, a w razie braku takich możliwości wypłacanie  uprawnionym zasiłków i innych świadczeń pieniężnych

 

 

3

 

 

 

1

 

 

 

 

 

2

 

2.

Przyznawanie  i  wypłacanie  uprawnionym osobom świadczeń przedemerytalnych oraz wypłacanie zasiłków  przedemerytalnych

 

0,75

 

0,75

 

 

 

 

3.

Prowadzenie  poradnictwa  oraz informacji  zaw. dla bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy

 

0,5

 

0,5

 

 

 

 

 

4.

Udzielanie pomocy bezrobotnym i innym osobom posz. pracy w znalezieniu pracy, oraz pracodawcom w pozyskaniu pracowników

 

0,75

 

0,5

 

 

 

0,25

 

5.

Podejmowanie  i  realizacja  zadań zmierzających do ograniczenia  bezrobocia i  jego  skutków

 

0,75

 

0,5

 

 

 

0,25

 

6.

Pozyskiwanie  i  gospodarowanie środkami  finans.  na przeciwdziałanie  bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy

 

0,88

 

0,5

 

 

 

0,38

 

7.

Inicjowanie  tworzenia dodatkowych  miejsc  pracy oraz udzielanie pomocy w podejmowaniu  działalności na  własny rachunek i współpraca w tym zakresie z izba  rolni-     czą w odniesieniu do bezrobotnych mieszkających na wsi

 

 

0,25

 

 

 

 

 

 

 

0,25

 

8.

Inicjowanie i finansowanie prac interwencyjnych, robót

publicznych, zatrudn. absolwentów, programów specjalnych, szkoleń

 

1,9

 

1,15

 

 

 

0,75

 

9.

Współdziałanie  w  pow.  radami  zatrudnienia w zakresie ograniczenia bezrobocia i jego negatywnych skutków, a w szczególności rozdziału i wykorzystania środków Funduszu Pracy

 

 

0,5

 

 

0,5

 

 

 

 

10.

Inicjowanie i wspieranie działalności  klubów pracy

0,25

0,25

 

 

 

 

11.

Opracowywanie analiz, ocen, sprawozdań dot. problematyki zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu w powiecie na potrzeby WUP oraz powiatowej rady zatrudnienia

 

0,75

 

 

 

 

 

 

0,75

 

12.

Inicjowanie i realizacja przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie   problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grupy pracowników z przyczyn dotyczących pracodawcy

 

0,12

 

 

 

 

0,12

 

13.

Wydawanie biletów kredytowych osobom skierowanym do pracy poza miejsce stałego zamieszkania

0,1

0,1

 

 

 

 

14.

Refundowanie wynagrodzeń i składek na ub. społ. młodocianych pracowników zatrudnionych na podst. umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego

 

1

 

 

 

 

 

1

 

15.

Wydawanie  decyzji  administracyjnych  w  sprawach dot. zatrudnienia i  przeciwdziałania  bezrobociu

1,5

1,5

 

 

 

 

16.

Inne np. informatyk, kadry, administracja, sprzątaczki, archiwista,

10

4,75

 

 

5,25

 

              OGÓŁEM   

23

12

 

 

11

 

 

 

                                             

 

 

 

 

 

 

 


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  10.11.2004 00:00:00
Data publikacji:  10.11.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  10.11.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl