ROTOKÓŁ Z KONTROLI
kompleksowej
przeprowadzonej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Wysokiem Mazowieckiem ul. Ludowa
7, REGON 450709193 , NIP -7221068299, zwanym w dalszej treści "Urzędem", podległym Staroście
Powiatu Wysokomazowieckiego.
Dyrektorem Urzędu
jest Pani Maria Modrzejewska .
Kontrolę
przeprowadzili pracownicy Wydziału Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w składzie:
1. Elżbieta Czurak
- kierownik Oddziału Służb
Zatrudnienia
2. Ludmiła
Borowik - starszy
inspektor wojewódzki
3. Małgorzata Czerniawska
- starszy inspektor
4. Irena Szaruta - starszy inspektor wojewódzki
na
podstawie upoważnienia do kontroli nr 268/04
z dnia 30 września 2004r. wydanego z
upoważnienia Wojewody Podlaskiego
przez Pana Andrzeja Kozłowskiego Dyrektora Wydziału
Polityki Społecznej w dniach 6-8
października 2004r.
Kontrolujący wpisali
się do książki
kontroli pod pozycją
Nr 29.
Wyjaśnień w
trakcie kontroli udzielali :
Pani Maria Modrzejewska - Dyrektor
Urzędu,
Pani Elżbieta Skrzypczak - Z-ca Dyrektora Urzędu
Pani Zdzisława Gołaszewska - Główna Księgowa
Pani Joanna Jamiołkowska - Wójciak - Starszy inspektor
Pani Bogusława Jabłońska - Starszy inspektor
Kontrola
kompleksowa dotyczyła:
Przestrzegania przepisów ustawy z dnia 14
grudnia 1994r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu ( tekst jednolity
Dz. U. Nr z 2003r. Nr 58, poz.514 z późn. zm.)
W trakcie kontroli ocenie podlegała prawidłowość stosowania
następujących przepisów
prawnych:
1. Rozporządzenia Ministra
Pracy i Polityki Socjalnej
z dnia 28 lutego 1997r. w sprawie
zasad przyznawania świadczeń określonych w ustawie o
zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. Nr 25, poz.
132 z późn. zm.),
2. Rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Socjalnej
z
28 lutego 1997r. w
sprawie szczegółowych zasad
prowadzenia rejestracji i
ewidencji bezrobotnych oraz
innych osób poszukujących
pracy ( Dz. U. Nr 25, poz. 131 z późn. zm.),
3. Rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników
zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze (Dz. U. nr
8, poz. 43 z późn. zm. ),
4.
Ustawy z dnia
17 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi
Skarbu Państwa, ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie
niewypłacalności pracodawcy, ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu
bezrobociu, ustawy o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest, ustawy o
Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno - Gospodarczych i wojewódzkich
komisjach dialogu społecznego oraz ustawy o ułatwianiu zatrudnienia absolwentom
szkół ( Dz. U. Nr 154, poz. 1793 ),
5. Rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Społecznej
z dnia 9
lutego 2000r. w sprawie
szczegółowych zasad prowadzenia
pośrednictwa pracy,
poradnictwa zawodowego, organizowania
szkoleń bezrobotnych, tworzenia zaplecza metodycznego dla potrzeb
informacji zawodowej i
poradnictwa zawodowego oraz
organizowania i finansowania klubów
pracy. (Dz. U. Nr 12, poz.146 z późn. zm. ),
6. Rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Socjalnej
z dnia 20
kwietnia 1995r. w sprawie klasyfikacji
zawodów dla potrzeb
rynku pracy oraz
zakresu jej stosowania (Dz.
U. Nr 48,
poz. 253 z późn. zm. ),
7. Rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Socjalnej
z dnia 24 marca 1995r.w sprawie szczegółowych
zasad udzielania pożyczek z Funduszu
Pracy, wysokości stopy procentowej oraz warunki spłaty (Dz. U.
Nr 35, poz. 174),
8.Rozporządzenia
Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 10 grudnia 1998r. w sprawie
programów specjalnych przeciwdziałania bezrobociu (Dz. U. Nr 156, poz. 1023 z późn. zm. ),
9. Rozporządzenia
Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 21 marca 1995r. w sprawie
szczegółowych zasad organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz
przyznawania zaliczek i finansowania rzeczowych kosztów organizacji robót
publicznych (Dz. U Nr 38,poz. 189 z późn .zm. ),
10.
Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 marca 2003r. w prawie algorytmu
ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań województwie ( Dz.
U. Nr 49, poz. 409, z późn. zm.),
11. Ustawy z
dnia 29 czerwca 1995r. o statystce publicznej ( Dz. U. Nr 88,poz. 439),
12.
Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 lipca 2003r. w sprawie programu badań
statystycznych statystyki publicznej na rok 2004 ( Dz. U. Nr 159, poz. 1538),
13.
Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2004r. w sprawie
określenia wzorów formularzy sprawozdawczych, objaśnień co
do sposobu ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i ankiet statystycznych
stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie badań
statystycznych statystyki publicznej na rok 2004 ( Dz. U. Nr 6, poz. 44 ),
14. Ustawy z dnia
29 sierpnia 1997r.
o ochronie danych
osobowych ( Dz. U. Nr 133,
poz. 883 z późn. zm. ),
15.Kodeksu Postępowania Administracyjnego (tekst jednolity Dz. U.
z 2000r. Nr 98, poz. 1071 późn. zm.),
16..Kodeksu Pracy ( Dz. U.
z 1996r. Nr 24
, poz. 110 , z późn. zm. ).
17.Rozporządzenie Rady Ministrów
z dnia 26
lipca 2000r. w
sprawie zasad wynagradzania i wymagań
kwalifikacyjnych pracowników samorządowych
zatrudnionych w jednostkach
organizacyjnych jednostek samorządu
terytorialnego (Dz.U.Nr 61, poz.708 z późn.
zm.).
Przedmiotowy i podmiotowy zakres kontroli :
Powiatowy Urząd Pracy w Wysokiem Mazowieckiem
zasięgiem swego działania obejmuje
miasto Wysokie Mazowieckie, miasto i gmina Ciechanowie oraz gminy: Wysokie Mazowieckie,Kulesze Kościelne, Czyżew Osada, Klukowo, Kobylin Borzymy, Nowe Piekuty, Sokoły, Szepietowo.
Liczba bezrobotnych ogółem zarejestrowanych w
PUP w Wysokiem Mazowieckiem
wynosiła na koniec czerwca 2004r.
ogółem 3.287 osoby , w tym 202
osoby z prawem
do zasiłku. Natomiast
liczba pobierających
zasiłki przedemerytalne wynosiła
151 osób, a świadczenia przedemerytalne 216
osób.
Wg istniejącej
w dniu kontroli struktury organizacyjnej Urzędu określonej w Regulaminie Organizacyjnym Powiatowego
Urzędu Pracy w
Wysokiem Mazowieckiem uchwalonym
w dniu
1 czerwca 2000r. przez Zarząd
Powiatu Wysokomazowieckiego zadania
będące przedmiotem kontroli realizowane
są przez n/w
komórki :
Dział Ewidencji
Świadczeń i Informacji
Dział Pośrednictwa Pracy
Dział Organizacyjno -Administracyjny
Stanowisko ds.
Poradnictwa Zawodowego
Dział Finansowo- Księgowy
Wg stanu na
dzień kontroli Powiatowy Urząd Pracy w Wysokiem Mazowieckiem zatrudnia 23 osoby, w
tym 11 osób w ramach robót
publicznych.
I. Prawidłowość
ustalania prawa do zasiłku na podstawie art. 23 ust. 1 i ust. 2 ustawy o
zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.
Zagadnienia powyższe realizowane są w Dziale Ewidencji Świadczeń, którym kieruje Pani Ewa Niemyjska.
Oceny
prawidłowości postępowania w powyższym zakresie dokonano na podstawie wybranej
losowo dokumentacji 5 zarejestrowanych osób bezrobotnych o następujących numerach :
ZE
434-1500/04, ZE 434-2769/04, ZE 434-10337/04, ZE 434-2616/04, ZE 34-10435/04
Szczegółowej
analizie poddano n.w.
dokumentację
ZE434-1500/04, -osobie zarejestrowanej w dniu 6.04.2004r., posiadającej okres uprawniający do zasiłku wynoszący 5
lat i 7 miesięcy przyznano prawo do zasiłku dla bezrobotnych od dnia 14.04.2004r. w wysokości 503,20 zł. W dniu 1.09.2004r. wydano decyzję
o utracie statusu osoby bezrobotnej i
prawa do zasiłku z dniem 15.09.2004r. z powodu podjęcia pracy.
ZE 434-10435- 04-osobie zarejestrowanej w dniu 14.06.2004r. po odbyciu zasadniczej służby wojskowej przyznano prawo
do zasiłku od dnia 22.06.2004r.na okres 6 m-cy.
W zakresie objętej kontrolą dokumentacji
zarejestrowanych osób nie stwierdzono nieprawidłowości w przedmiocie
przyznawania statusu osoby bezrobotnej i ustalania prawa do zasiłku na
podstawie art. 23 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu
bezrobociu oraz utraty prawa do zasiłku. Kontrolowana dokumentacja nie budzi
zastrzeżeń pod względem formalnym i merytorycznym. Prawidłowo badano wszystkie
warunki określone w ustawowej definicji osoby bezrobotnej i prawidłowo
ustalono, w zależności od posiadanego stażu pracy, wysokość zasiłku oraz
określono długość okresu pobierania. Decyzje wydawane były na właściwej
podstawie prawnej.
Prawidłowość ustalania
wysokości i okresu pobierania zasiłku wynikające z art. 24 i 25 ustawy.
Prawidłowość ustalania na podstawie art.
24 i 25 ustawy
wysokości i okresu pobierania zasiłku stwierdzono na podstawie poniższych losowo
wybranych kart rejestracyjnych o nr:
ZE-904/04
Udokumentowany został ponad
3,9 -letni staż pracy,
a rozwiązanie umowy
nastąpiło z upływem czasu na
jaki była zawarta. i przyznany został zasiłek w
wysokości 80% .
ZE-434-10187/04,
Okres
zatrudnienia powyżej
10 lat, a rozwiązanie umowy o pracę nastąpiło
z przyczyn dotyczących
zakładu -przyznano zasiłek w wysokości
100%.
W wyniku analizy przedstawionych do kontroli
dokumentów stwierdzono, że we
wszystkich przypadkach zgodnie z art. 25 ust.1, pkt.1 ustawy
przyznano 6-miesięczny okres pobierania zasiłku dla
bezrobotnych zamieszkałych w okresie pobierania zasiłku na obszarze
działania Urzędu, ponieważ stopa bezrobocia na tym obszarze w dniu 30 czerwca
roku poprzedzającego dzień nabycia prawa do zasiłku nie
przekraczała przeciętnej stopy bezrobocia w kraju.
Decyzje wydawane były za potwierdzeniem odbioru
osobom bezrobotnym w
dniu stawiennictwa w Urzędzie,
bądź wysyłane pocztą
za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
Kontrolowana dokumentacja nie
budzi zastrzeżeń. Wysokość oraz okres
pobierania zasiłku przez
osoby uprawnione określone
zostały prawidłowo .
Prawidłowość wydawania decyzji o skróceniu okresu pobierania
zasiłku o czas nie przysługiwania zasiłku w związku
z art. 27 ust.1 pkt 3 ustawy.
W
celu zbadania prawidłowości wydawania decyzji o skróceniu okresu pobierania zasiłku o czas jego
nie przysługiwania zgodnie z art.27 ustawy przeanalizowano kartę rejestracyjną
osoby bezrobotnej nr ZE 434-10133/04. Powodem skrócenia okresu
pobierania zasiłku o czas jego nie przysługiwania było rozwiązanie stosunku
pracy na podstawie porozumienia stron
w okresie 6 miesięcy przed zarejestrowaniem w powiatowym urzędzie
pracy. Urząd prawidłowo wydał decyzję o uznaniu
osoby rejestrującej się za bezrobotną i
przyznaniu prawa do zasiłku
zgodnie z art.27 ust 2 pkt.2 ustawy po
okresie 90 dni od dnia zarejestrowania
się w Powiatowym Urzędzie Pracy.
Decyzja wydana
została prawidłowo .
Prawidłowość przyznawania
stypendium z tytułu odbywania stażu bezrobotnym absolwentom.
Oceny prawidłowości postępowania w
powyższym zakresie dokonano na podstawie wybranej losowo dokumentacji o
numerach: ZE 434-9841/03, ZE
434-9926/03, z których
szczegółowej analizie poddano dokumentację o numerze 9841/03:
Osobie
zarejestrowanej w dniu 28.11.2003r. przyznano status bezrobotnego absolwenta i skierowano na staż
do Przedsiębiorstwa Handel Rolno - Spożywczy i Przemysłowy "ROLPOL"
w Szepietowie od dnia 01.03.2004r. do dnia 31.08.2004r. Wydana
została decyzja o przyznaniu stypendium od dnia rozpoczęcia stażu w kwocie
504,20 zł miesięcznie.
W wyżej
wskazanym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.
Prawidłowość ustalania
prawa do świadczenia przedemerytalnego .
Kontrolą w
powyższej tematyce objęto dokumentację 6-ciu losowo wybranych osób o numerach: ZE
434-9942/04, ZE 434-10121/04, ZE-434-10148/04, ZE 434-10144/04, ZE
434-10120/04, ZE434-10170/04
Szczegółowej
analizie poddano n.w. akta
:
ZE 434-10170/04 - kobiecie zarejestrowanej w dniu
26.03.2004r., która
ukończyła 52 lata i posiada 31-letni
okres uprawniający do emerytury, przy czym stosunek pracy z ostatnim pracodawcą
został rozwiązany z przyczyn dotyczących zakładu pracy, przyznano od dnia
27.03.2004r. prawo do świadczenia przedemerytalnego w
wysokości 873 zł miesięcznie.
ZUS Oddział w Zambrowie Inspektorat w Wysokiem Mazowieckiem ustalił
wysokość emerytury w celu ustalenia wysokości świadczenia przedemerytalnego w
kwocie 1092,04 zł miesięcznie.
ZE 434-10121/04 - kobiecie zarejestrowanej w dniu 01.03.2004r., która ukończyła
51 lata i posiada 31-letni okres
uprawniający do emerytury, przy czym stosunek pracy z ostatnim pracodawcą
został rozwiązany z przyczyn zakładu pracy, przyznano od dnia 30.03.2004r. prawo do świadczenia przedemerytalnego w wysokości
610,50zł miesięcznie. ZUS Oddział w w Zambrowie Inspektorat
w Wysokiem Mazowieckiem ustalił wysokość emerytury w celu ustalenia
wysokości świadczenia przedemerytalnego w kwocie 763,07 zł miesięcznie.
W teczkach znajduje się dokumentacja
potwierdzająca długość posiadanego przez osobę zarejestrowaną okresu
uprawniającego do emerytury, kwestionariusz dotyczący okresów składkowych i nie
składkowych, wniosek o ustalenie wysokości emerytury, decyzja ustalająca
wysokość emerytury, oświadczenie zarejestrowanego o nie podleganiu ubezpieczeniu
zdrowotnemu z innego tytułu.
Poddana
analizie dokumentacja oraz wydane decyzje administracyjne w kontrolowanym
przedmiocie uchybień i naruszenia prawa nie wykazują.
Zobowiązanie do zwrotu nienależnie
pobranych świadczeń.
W powyższej tematyce skontrolowano losowo
wybraną dokumentację o
numerach : ZE
434-9490/04, ZE 434-9686/04.
Z analizy dokumentacji o nr
ZE434-9686 wynika, że osoba
zarejestrowana w dniu 3.10.2003r.
pobierała zasiłek
od dnia 11.10.2003r. przez
okres 6 m-cy. W dniu 16.01.2004r.
do Urzędu wpłynęło pismo ZUS Inspektorat w Wysokiem Mazowieckiem informujące o
przyznaniu renty od 1.10.2003r. W dniu 23.01.2004r.
PUP poinformował ZUS,
iż bezrobotnemu wypłacono nienależnie świadczenie na kwotę 1358,70 zł.
W
dniu 4.02. 2004r. PUP wydał
decyzję o utracie statusu
osoby bezrobotnej z dniem 3.10.2003r. i prawa do
zasiłku z dniem 11.10.2003r.
Prawidłowość rozpatrywania odwołań od
wydanych decyzji.
Z
przedstawionego kontrolującym Rejestru odwołań KO - 4350 wynika, że w I-szym półroczu 2004r.- 5 osób bezrobotnych złożyło
odwołania od decyzji Starosty Wysokomazowieckiego , z tego :
- starosta
skorzystał z prawa uchylenia własnej decyzji w trybie 132 k p a. i 3 osobom
przywrócono status osoby bezrobotnej ,
- 1 decyzję
wojewoda uchylił w całości i umorzył postępowanie I instancji ,
-1 decyzję
wojewoda utrzymał w
całości w mocy.
W
zakresie trybu i sposobu przekazywania odwołań naruszenia przepisów prawa nie
stwierdzono.
II.Prowadzenie
poradnictwa zawodowego oraz informacji zawodowej dla bezrobotnych i innych osób
poszukujących pracy oraz inicjowanie i wspieranie działalności klubów pracy.
Zadania z zakresu poradnictwa zawodowego w Powiatowym Urzędzie Pracy
w Wysokiem Mazowieckiem realizuje 1 pracownik
z wykształceniem wyższym, zatrudniony na stanowisku starszego
inspektora.
W wyniku
kontroli stwierdzono, że doradca
zawodowy posiada do swojej
dyspozycji samodzielne pomieszczenie, zapewniona jest zatem możliwość
swobodnej rozmowy ze
zgłaszającymi się klientami. Wyposażenie
stanowiska stanowią: sprzęt i meble biurowe, zestaw komputerowy podłączony do
systemu PULS, biblioteka podręczna i filmy video tematycznie związane z
zawodoznawstwem, oraz niezbędne przepisy
prawa. Zarówno dla
bezrobotnych jak i poszukujących pracy dostępne są ulotki charakteryzujące
poszczególne zawody, broszury,
informatory dla absolwentów. Dokumentacja w
zakresie prowadzonego poradnictwa
gromadzona jest w
czytelnie oznakowanych teczkach.
Ustalenia z kontroli dokumentacji
wymaganej przy prowadzeniu
poradnictwa zawodowego
indywidualnego.
Głównym celem prowadzenia i
rozwijania poradnictwa zawodowego
jest pomoc osobom
bezrobotnym i poszukującym
pracy w dokonaniu
prawidłowego wyboru zawodu lub zmiany dotychczasowych kwalifikacji,
planowania kariery zawodowej,
a także dobór kandydatów do
pracy i na
szkolenie.
Z przedstawionych do
kontroli dokumentów wynika,
że w zakresie poradnictwa
zawodowego prowadzony był alfabetyczny Rejestr
porad indywidualnych (zeszyt znak: ZS.4424) na lata 2001, 2002, 2003, 2004, do którego wpisywani byli
zgłaszający się klienci
po porady zawodowe. Omawiany rejestr zawiera: nr karty usług, Lp. karty,
nazwisko i imię, status bezrobotnego, nr ewidencyjny, nazwa gminy. W okresie
objętym kontrolą z porad indywidualnych skorzystało 130 osób.
Uczestnikom porad
doradca zawodowy wypełniał Karty Usług
Doradczych. Karty usług ułożone chronologicznie przechowywane są w segregatorze
Z.S.4427. Dołączony jest do nich spis zawierający: Lp. imię i nazwisko, gmina,
nr bezrobotnego, wykształcenie, wiek, staż pracy, czas pozostawania na
ewidencji, porada - rodzaj, uwagi. Do badania losowo wybrano 11 Kart Usług
Doradczych wypełnionych w trakcie prowadzonych spotkań a
dotyczących osób bezrobotnych
o następujących numerach
kart:
1. K/25/06/04;
2. D/5/06/04; 3. N/3/06/04; 4. T/2/02/04;
5. N/1/02/04;
6. M/3/01/04;
7. B/1/01/04; 8. O/2/05/04; 9. T/3/05/04; 10. G/10/05/04;
11. G/8/05/04;
Na podstawie
analizowanych dokumentów stwierdzono,
że Karty wypełniane
są prawidłowo, informacje
zapisane w poszczególnych rubrykach umożliwiają dokładne prześledzenie prowadzonej
rozmowy doradczej. Udzielane porady najczęściej dotyczą :
- wyboru zawodu,
- nabycia umiejętności poszukiwania
pracy,
- możliwości podniesienia kwalifikacji
bądź zmiany zawodu ,
- zatrudnienia
- informacji o
szkoleniach.
Z
analizowanych kart wynika, że w pięciu przypadkach doradca zawodowy zdecydował o przeprowadzeniu
badań psychologicznych wykorzystując Kwestionariusz Preferencji Zawodowych i
Test J. Hollanda (ZdS). Wyniki badań
odnotowywano w karcie usług. W trzech przypadkach
zarejestrowano więcej niż jedną wizytę.
Ustalenia z kontroli
dokumentacji wymaganej przy
prowadzeniu poradnictwa
zawodowego grupowego.
W trakcie kontroli
stwierdzono, że w prowadzony jest
Rejestr Porad Grupowych, (teczka
znak: ZS 4425). W pierwszym półroczu 2004r. zarejestrowano w nim 14 spotkań.
Dotyczyły one następujących tematów: ,,Samodzielność w
poszukiwaniu pierwszej pracy", ,,Gotowość do zmian", zajęcia warsztatowe
,,Autoprezentacja". Wzięły w nich udział 152 osoby. Do każdego spotkania
dołączana jest imienna lista obecności uczestników i tematyka zagadnień
poruszanych na spotkaniu.
Ustalenia z kontroli
dokumentacji wymaganej przy
udzielaniu informacji
zawodowej .
W
wyniku działań kontrolnych stwierdzono, że zagadnienia udzielania informacji
zawodowej dokumentowane były w Rejestrze
informacji indywidualnych (zeszyt znak: ZS.4432 na
2004r.). Prowadzony rejestr z podziałem na miesiące zawierał następujące wpisy:
Lp., nazwisko i imię, gmina, nr bezrobotnego, status, wykształcenie - zawód,
data rejestracji, data wizyty, uwagi. Ujęto w nim 121 osób indywidualnie
zgłaszających się do doradcy zawodowego w celu uzyskania informacji zawodowej. Ponadto z informacji
udzielonych przez Panią Joannę Jamiołkowską - Wójciak wynika, iż w związku z realizacją programu Pierwsza Praca w okresie do maja 2004r.
doradca zawodowy udzielił 93 informacje zawodowe absolwentom, które nie zostały
uwzględnione w rejestrze udzielonych informacji indywidualnych, a znajdujących
się w rejestrze absolwentów.
Natomiast w Rejestrze informacji zawodowych grupowych (teczka znak:ZS.4433) w I półroczu 2004r. udokumentowano przeprowadzenie 3 spotkań
w ramach grupowej informacji zawodowej dla 46 osób. Do każdych zajęć dołączane
były imienne listy obecności uczestników i zakres tematyczny spotkania
informacyjnego grupowego.
Doradca
zawodowy posiada przygotowane do udostępnienia klientom zbiory informacji zawodowej, tj. teczki
informacji o zawodach, klasyfikację
zawodów, filmy o zawodach, program komputerowy " Doradca 2000 ", ulotki i
broszury na temat rynku pracy.
Nie wniesiono uwag
do sposobu prowadzenia przez Urząd dokumentacji z zakresu poradnictwa zawodowego i informacji
zawodowej.
III. Inicjowanie i finansowanie: prac interwencyjnych
,robót publicznych, zatrudnienia absolwentów,
programów specjalnych .
Powyższy
tematyka realizowana jest w Dziale Pośrednictwa Pracy, którym kieruje Pani
Elżbieta Skrzypczak.
W
toku kontroli ustalono, że w I półroczu 2004r. 15 organizatorów złożyło do
Urzędu 15 wniosków o podpisanie umów na organizację robót publicznych, które
zostały pozytywnie rozpatrzone. W oparciu o zawarte umowy w ramach robót
publicznych utworzono 49 miejsc pracy i zatrudniono ogółem 49 osób, z czego 19
osób zatrudniono przy pracach inwestycyjnych, 16 osób przy realizacji programu
"Doradca rolny" a 14 osób na stanowiskach administracyjno-biurowych.
Organizatorami
robót publicznych były m.in. :Urzędy Gmin, Starostwo
Powiatowe, Zespół Szkół Zawodowych, Zarząd Dróg Powiatowych.
W I półroczu
2004 r. Urząd na refundację kosztów wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie
społeczne ze środków Funduszu Pracy wydatkował 148 661,71 zł.
W trakcie
kontroli poddano analizie następujące akta : ZP.4512-1/x/04, ZP.4512-4/x/04, ZP.4512-7/x/04, ZP.4512-8/x/04, z których wynika że organizatorzy,
ubiegający się o skierowanie bezrobotnych do wykonywania robót publicznych, w
składanych do Urzędu wnioskach określali nazwę i lokalizację inwestycji,
miejsce i rodzaj prac , koszt inwestycji oraz liczbę bezrobotnych, ich
kwalifikacje oraz czas przewidywanego zatrudnienia. Urząd po rozpatrzeniu
wniosku zawierał z organizatorem umowę, określającą w szczególności liczbę
bezrobotnych, ich kwalifikacje, okres zatrudnienia , rodzaj
i miejsce wykonywanych prac oraz terminy i wysokość refundowanych z FP przez
Urząd kosztów wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne, które nie
przekraczały kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w
przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz 50% przeciętnego wynagrodzenia
obowiązującego w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i
składki na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia.
Powyższe
zasady potwierdzają akta (ZP.4512-7/x/04), dotyczące
organizowanych robót publicznych przez Urząd Gminy w Czyżewie
Osadzie, które zawierają:
ˇ wniosek o skierowanie bezrobotnych do
wykonywania robót publicznych w Urzędzie Gminy w Czyżewie
Osadzie w zakresie doradztwa rolniczego wpłynął do Urzędu w dniu 3.01.2004r.W złożonym wniosku określono:
-
szczegółowy zakres prac:
pomoc dla rolników w sporządzaniu wniosków o dopłaty
bezpośrednie,
-
ilość bezrobotnych: 2
osoby do zatrudnienia jako referenci,
-
okres zatrudnienia : 6 miesięcy,
ˇ Umowa Nr UMRP/04/0006 zawarta w dniu
19.01.2004 r. pomiędzy Starostą Powiatu Wysokomazowieckiego , reprezentowanym przez Kierownika
Urzędu a Wójtem Gminy Czyżew Osada określała między
innymi, że :
- z 2-ma bezrobotnymi zostaną zawarte
umowy na okres od dnia 19.01.2004 r. do dnia
18.07.2004r. na realizację określonych we wniosku prac,
- wnioski o refundację części wydatków
poniesionych na wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne należy
składać w okresach miesięcznych do 15-go dnia następnego miesiąca, dołączając
do nich uwierzytelnione kopie : list płac, list obecności i dokumentów
określających opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne
- Starosta zobowiązał się do zwrotu
części kosztów poniesionych na wynagrodzenia i nagrody do kwoty 700 zł na
każdego zatrudnionego w przeliczeniu na pełny etat oraz składek na
ubezpieczenie od w/w kwoty .
ˇ wnioski o refundację kosztów wynagrodzenia i
składek na ubezpieczenie społeczne, do których dołączono kopie list płac, list
obecności, dokumentów potwierdzających opłacanie składek na ubezpieczenie
społeczne. Kwoty do refundacji są sprawdzane przez pracownika Urzędu, o czym
świadczą adnotacje w aktach.
Kwoty
refundacji Urząd przekazywał na konto pracodawcy w terminach określonych w umowie.
W zakresie tematyki prac interwencyjnych
ustalono, że w I
półroczu 2004r. o ich organizację ubiegało się 86 pracodawców, z którymi
podpisano 71 umów na zatrudnienie 160 osób bezrobotnych.
Urząd
na refundację kosztów
wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne wydatkował ogółem
228 271,03 zł., w tym ze
środków Funduszu Pracy -209 354,98 zł, a 18 916,05 zł z EFS.
W
trakcie kontroli poddano analizie akta, zawierające umowy wpisane do Rejestru umów - prace interwencyjne w
poz: 1, 2,11, 30,
z których wynika że pracodawcy ubiegający się o organizację prac
interwencyjnych składali w Urzędzie wnioski, zawierające informacje o :
aktualnym stanie zatrudnienia, ilości tworzonych miejsc pracy, wymaganych
kwalifikacjach, proponowanym okresie zatrudnienia. Do wniosku dołączono zaświadczenia
stwierdzające formę prawną istnienia firmy, o nadaniu NIP i REGONU, o nie
zaleganiu z opłatami do ZUS i US. Umowy zawarte z pracodawcami na zatrudnienie
osób bezrobotnych w ramach prac interwencyjnych określały: liczbę bezrobotnych,
okres zatrudnienia, miejsce wykonywania prac oraz wysokość kwot do refundacji.
Refundacja kwot przez Urząd następowała na wniosek pracodawcy
, do którego dołączano kopie: list płac, list obecności, deklaracji
rozliczeniowych ZUS P DRA, kopie dowodów wpłaty składek na konto ZUS oraz
informację o otrzymanej pomocy publicznej. Wysokość refundacji nie
przekracza kwoty ustalonej
jako iloczyn liczby
zatrudnionych w miesiącu
w przeliczeniu na pełny
wymiar czasu pracy
oraz kwoty zasiłku
obowiązującej w ostatnim
dniu zatrudnienia każdego
rozliczonego miesiąca i
składki na ubezpieczenie
społeczne.
Przykładowe
akta (poz. 30 z Rejestru umów - prace interwencyjne )
zawierają złożony w dniu 25.02.04 r. wniosek o
skierowanie 2 osób bezrobotnych na stworzone stanowiska : masarz-wykrawacz i
sprzedawca. Do wniosku dołączono zaświadczenie o wpisie do ewidencji
działalności gospodarczej, zaświadczenie o nadaniu REGON-u i NIP-u, kopie
deklaracji ZUS P DRA za ostatnie 6 miesięcy, informację o otrzymanej pomocy publicznej.
Urząd po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku zawarł w dniu 1.04.04 r. z pracodawcą
umowę Nr UMPT/04/0030 o zatrudnienie bezrobotnego na okres 4 miesięcy, w której
zapisano, że Starosta będzie zwracał część kosztów wynagrodzeń i nagród w
wysokości 300 zł za jednego zatrudnionego oraz składkę na ubezpieczenie
społeczne od tej kwoty a
pracodawca zobowiązał się do zatrudnienia skierowanych
bezrobotnych po upływie zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych. Pracodawca
zawarł w dniu 1.04.04 r. z bezrobotnymi umowy o pracę
na okres 1.04-31.07.04r. W kontrolowanych aktach
znajdują się wnioski o refundację kosztów wynagrodzenia i składek na
ubezpieczenie społeczne, do których dołączono kopie list płac, list obecności,
dokumentów potwierdzających opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne.
Kwoty do
refundacji są sprawdzane przez pracownika Urzędu, o czym świadczą adnotacje w
aktach. Kwoty refundacji Urząd
przekazywał na konto pracodawcy w terminach określonych w umowie.
Na
organizowanie robót
publicznych i prac interwencyjnych w Starostwie Powiatowym i Powiatowym Urzędzie
Pracy w Wysokiem Mazowieckiem Kierownik Urzędu uzyskała pozytywną opinię
Powiatowej Rady Zatrudnienia na posiedzeniu
w dniu 29.08.2000 r.
W
wyniku dalszych czynności kontrolnych w oparciu o Rejestr wniosków o zatrudnienie absolwentów
ustalono, że w I półroczu 2004r. do Urzędu wpłynęło 16 wniosków, w których
pracodawcy informują Urząd o możliwości zatrudnienia bezrobotnych absolwentów.
Po rozpatrzeniu złożonych wniosków Urząd zawarł z pracodawcami umowy na
zatrudnienie 20 bezrobotnych absolwentów i dokonywanie z FP zwrotu części
poniesionych przez pracodawcę kosztów wypłacanego wynagrodzenia i nagród oraz składek na ubezpieczenie
społeczne od refundowanego wynagrodzenia i nagród.
W
I półroczu 2004 r. Urząd ze środków Funduszu Pracy, zrefundował pracodawcom
koszty wypłaconych wynagrodzeń zatrudnionym w ramach umów absolwenckich
bezrobotnym i składek na ubezpieczenie społeczne od tych wynagrodzeń w wysokości 41 461,47 zł.
W trakcie kontroli
poddano analizie następujące akta: ZP.4522-4/VI/04 i ZP.4526-3/V/04 , z których wynika że
refundacja dokonywana była
na wniosek pracodawcy. Do wniosku dołączono kopie list płac, list
wynagrodzeń, deklaracji rozliczeniowych i dowodów przelewów na konto ZUS
należnych składek.
Przykładowe akta (ZP.4522-4/VI/04
) zawierają następujące dokumenty:
- złożone
w dn. 1.03.04r. zgłoszenie możliwości zatrudnienia absolwenta na okres 6 m-cy tj. w okresie 8.03.04r. -
7.09.04r. w Gminnym Ośrodku Kultury w Czyżewie na
stanowisku Instruktora amatorskiego ruchu
artystycznego,
- wystawione przez Urząd skierowanie nr 15/04 z
dnia 8.03.04r. bezrobotnego absolwenta na zgłoszone
miejsce pracy,
- umowę nr UmAbs/04/0007
z dnia 10.03.04r. zawartą pomiędzy Starostą Powiatu Wysokomazowieckiego,
reprezentowanym przez Kierownika Urzędu a pracodawcą , w której starosta
zobowiązał się m.in. do: refundowania kosztów wypłacanego wynagrodzenia i nagród w wysokości 300 zł oraz
składek na ubezpieczenie społeczne od refundowanego wynagrodzenia i nagród za
zatrudnionego absolwenta przez pełen okres miesiąca, w pełnym wymiarze czasu
pracy; podstawą zwrotu części wydatków
będzie złożony wniosek wraz z kopiami dokumentów potwierdzających poniesione
koszty.
- umowę o pracę zawartą w dniu 17.03.04r. pomiędzy pracodawcą a skierowanym
absolwentem na okres: 10.03.04r.- 31.08.o4r. za
miesięcznym wynagrodzeniem 824 zł.,
- 6 wniosków (za m-ce od marca-sierpnia 2004r. ) o
refundację poniesionych kosztów zgodnie z zawartą z Urzędem umową, do każdego
wniosku dołączone są uwierzytelnione kopie list płac z pokwitowaniem odbioru
wynagrodzenia, list obecności,
deklaracji ZUS, dowodów przelewów opłat ZUS.
Kwoty do
refundacji są sprawdzane przez pracownika Urzędu, o czym świadczą adnotacje w
aktach. Kwoty refundacji Urząd
przekazywał na konto pracodawcy w terminach zapisanych w umowie, tj. do 30 dni od
daty złożenia wniosku o refundację.
W
zakresie kontrolowanej dokumentacji uwag nie wniesiono.
IV. Realizacja szkoleń przez Urząd.
Zadania z zakresu szkoleń realizowane
są w Dziale Pośrednictwa Pracy.
Z
przedstawionego do kontroli Rejestru
szkoleń indywidualnych i grupowych
2000 - 2004 wynika, że
w okresie I półrocza 2004r. zorganizowano 16 szkoleń, na które
skierowano 15 osób w ramach szkoleń indywidualnych oraz 2 osoby na szkolenie
grupowe. Dotyczyły one kursów w zakresie: prawa jazdy kat "C" i kat "C+E",agent ochrony lic I i II
stopnia, operator koparko-ładowarki, operator walca,diagnosta
samochodowy, kurs kwalifikacyjny w dziedzinie
pielęgniarstwa, środowiska nauczania i wychowania, operator zespołu
maszyn do produkcji mieszanek bitumicznych, kurs przygotowawczy do egzaminu na
uprawnienia budowlane.
Oceny prawidłowości realizacji szkoleń przez
Urząd dokonano na podstawie dokumentacji ze szkolenia grupowego ZS - 4444 Obsługa organizowania kursów grupowych
- Spawanie metodą TIG , z której wynika, że 2 osoby bezrobotne zainteresowane uczestnictwem w takim
szkoleniu otrzymały z Urzędu skierowanie w
dniu 19.02.2004r.
W aktach sprawy znajduje się również :
- trójstronna umowa szkoleniowa z
dnia 19.02.2004r. zawarta między Kierownikiem Urzędu,
jednostką szkoleniową PM UNIWERSUM w Białymstoku , a Zakładem
Produkcyjno-Usługowo- Szkoleniowym w Wysokiem Mazowieckiem, który zobowiązał
się zatrudnić osoby po ukończeniu szkolenia. Umowa określa koszt szkolenia od
osoby na kwotę 1850 zł,
- program
szkolenia opiewający na
192 godziny zajęć ,
- zaświadczenia lekarskie
skierowanych na szkolenie o możliwości uczestnictwa w kursie,
Uczestnicy
kursu po jego zakończeniu otrzymali stosowne zaświadczenia z dnia 1.03.2004r.
wydane przez jednostkę szkoleniową
- uprawnienia spawaczy wpisane zostały do książeczki spawaczy. Ponadto
uczestnicy szkolenia otrzymali stosowne certyfikaty EN wydane przez Instytut Spawalnictwa w
Gliwicach.
Z analizy dokumentacji wynika, że za zorganizowanie kursu
" Spawanie metodą TIG", dla 2 osób bezrobotnych skierowanych przez Urząd jednostka szkoleniowa wystawiła fakturę na
kwotę 3.700 zł. Natomiast całkowity koszt szkolenia
wyniósł 4.137 zł , gdyż bezrobotnym wypłacony zostały
dodatek szkoleniowy w wysokości 110.90 zł oraz
stypendium w wysokości 327.09 zł .Na dokumentacji znajduje
się stosowna adnotacja , że kwota na rzecz jednostki szkolącej została przez
Urząd przelana w dniu 14.04.2004r.
Kontrolujące
nie wnoszą zastrzeżeń w zakresie tematyki realizacji szkoleń przez Urząd.
V.Wydawanie decyzji dotyczących
odraczania terminu spłaty ,
rozłożenia na raty
lub umorzenia części
albo całości nienależnie
pobranego świadczenia lub pożyczki
udzielonej z Funduszu
Pracy.
Powyższy tematyka realizowana jest w
Dziale Pośrednictwa
Pracy.
Ustalono, iż w I półroczu 2004r. w Powiatowym Urzędzie
Pracy w Wysokiem Mazowieckiem umorzono 1 pożyczkę.
Umarzanie
pożyczek dokonywane
było w Urzędzie w
oparciu o Kryteria udzielania pożyczek
z Funduszu Pracy, zatwierdzone w dniu 7.05.2000r. przez Powiatową Radę Zatrudnienia.
Szczegółowej
analizy dokonano na podstawie akt ZP 447-1/02 , które zawierają wniosek
z dnia 26.11.2001r. o udzielenie pożyczki na prowadzenie działalności
gospodarczej Handel - Usługi " Montaż instalacji gazowych " przez osobę bezrobotną.
Urząd zawarł z bezrobotnym Umowę Nr 2/2002 z dnia 16.01.2002r.
o udzielenie pożyczki w wysokości 10.000zł na okres 4
-ech lat przy poręczeniu spłaty pożyczki przez czterech poręczycieli. W
terminie określonym w Umowie pożyczkobiorca pożyczki dostarczył do Urzędu
zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej świadczące o
rozpoczęciu działalności zgodnie z zawartą umową oraz zestawienie zakupów w
ramach udzielonej kwoty pożyczki.
Wniosek o
umorzenie części pożyczki złożony został w dniu 5.03.2004r.
wraz z zaświadczeniami z US i ZUS potwierdzającymi prowadzenie działalności
określonej w umowie.
W
kontrolowanych aktach znajdują się protokóły z przeprowadzonych kontroli w
dniach 8.04.2002r. i 17.03.2004r.
w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej. Stwierdza się w nich, że
prowadzona przez pożyczkobiorcę działalność jest zgodna z zapisaną w umowie o
udzielenie pożyczki. Ponadto w aktach znajduje się rozliczenie dokonanych spłat
i kwota pozostałej kwoty pożyczki do spłacenia obowiązującej na dzień złożenia
wniosku oraz pozytywna ocena sposobu realizacji umowy pożyczki.
Na podstawie
decyzji z dnia 5.04.2004r. wydanej z upoważnienia
Starosty przez Kierownika PUP umorzona została pożyczka w kwocie 4.375zł. Oryginał decyzji został przekazany wnioskodawcy za
pośrednictwem poczty za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, a kopię zachowano w
aktach.
Nie
wniesiono uwag w zakresie wydawania decyzji o umorzeniu nienależnie pobranej pożyczki
udzielonej z Funduszu
Pracy.
VI.Udzielanie
pomocy bezrobotnym i innym osobom poszukującym pracy w znalezieniu pracy, a
także pracodawcom w pozyskiwaniu pracowników .
Powyższe zagadnienie realizowane jest w
Dziale Pośrednictwa Pracy, w którym pośrednicy pracy
podejmują działania na rzecz pomocy w znalezieniu pracy bezrobotnym, jak
również pracodawcom w pozyskaniu pracowników.
W okresie I półrocza b.r. do
Urzędu wpłynęło 427 ofert pracy. Średnio na jedną ofertę pracy w miesiącu
przypadło 47 osób bezrobotnych. Pośrednicy objęli wizytą 40 pracodawców , w tym z sektora
publicznego 10 zakładów pracy i 30
z sektora prywatnego. Według działów gospodarki
narodowej największą liczbę stanowiły podmioty gospodarcze zajmujące się
handlem (22), budownictwem (5), transportem, ( 3).
W wyniku wizyt pozyskano 150 ofert
pracy, w tym 27 dla absolwentów i 3 dla osób niepełnosprawnych. Doboru
kandydatów na zgłoszone ofert pracy dokonano między innymi poprzez organizację
spotkań pracodawców z osobami bezrobotnymi. W I półroczu b.r. odbyło się 13 spotkań , w których udział wzięło 260 osób.
W miesiącu kwietniu
b.r. rozpoczęto nabór osób bezrobotnych do zatrudnienia i staży w ramach
opracowanego w marcu b.r. programu pod nazwą "Wysokomazowiecka
szansa na nowe miejsca pracy". Celem tego projektu sfinansowanego z rezerwy samorządu
województwa podlaskiego jest tworzenie miejsc pracy na terenach wiejskich.
Urząd mając na
uwadze przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy przeprowadził cykl
spotkań z uczniami ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych
powiatu. Celem tych spotkań było przybliżenie młodzieży praw rządzących rynkiem
pracy oraz przekazanie informacji o sytuacji na lokalnym rynku pracy i usługach
świadczonych przez Urząd . Ogółem w spotkaniach wzięło
udział 746 uczniów.
VII. Prawidłowość refundowania wynagrodzeń i
składek na ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników
zatrudnionych na podstawie umowy
o pracę w
celu przygotowania zawodowego .
Zadania z w/w zakresu realizowane są w
Dziale Finansowo-Księgowym , którym kieruje Pani
Zdzisława Gołaszewska.
W
Urzędzie wnioski pracodawców o zawarcie umów o refundację wynagrodzeń i
składek na ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników
zatrudnionych na podstawie umowy
o pracę w
celu przygotowania zawodowego oraz wnioski o wypłacenie refundacji rejestrowane
są w systemie SI PULS.
W
I półroczu 2004 r u 53 pracodawców na podstawie umów w celu przygotowania
zawodowego pracę wykonywało 214 młodocianych w następujących zawodach:
sprzedawca - 43 osoby; kucharz - 31 osób; rzeźnik wędliniarz - 27 osób, stolarz
- 27 osób ; piekarz - 25 osób; mechanik pojazdów
samochodowych - 19 osób ; mechanik i operator maszyn i pojazdów rolniczych - 16
osób; elektromechanik sprzętu gospodarstwa domowego - 9 osób ; fryzjer - 8;
monter instalacji i urządzeń sanitarnych - 3 osoby ; cukiernik - 3 osoby ;
malarz budowlany, tapeciarz - 3 osoby.
Urząd
w badanym okresie wypłacił pracodawcom tytułem refundacji wynagrodzeń i
składek na ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników
zatrudnionych na podstawie umowy
o pracę w
celu przygotowania zawodowego kwotę 103 432,77 zł .
Z analizy losowo wybranych akt : KF.3211-1-15/2004, KF.3211-11/2003,
KF.3211-1-7/2004 i KF.3211-1-30/2004 wynika, że pracodawcy zatrudniający
młodocianych pracowników składali w Urzędzie wnioski o refundację wraz z wymaganymi
załącznikami. Urząd po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku zawierał z pracodawcą
umowę o refundację wynagrodzeń i składek na
ubezpieczenie społeczne
młodocianych pracowników, w której określano warunki refundacji. Następnie na
wniosek pracodawców (wraz z załączanymi dokumentami potwierdzającymi wypłatę
wynagrodzeń młodocianym i przekazanie wymaganych składek do ZUS) Urząd
dokonywał refundacji.
Powyższe
zasady spełniają przykładowe akta o numerze KF.3211-11/2003 ,
w których znajdują się następujące dokumenty:
- Wniosek pracodawcy o refundację ze
środków FP wynagrodzeń oraz składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanych
wynagrodzeń wypłacanych 2-m młodocianym pracownikom pobierających naukę na I
roku, zawierający m.in.: dane pracodawcy, oświadczenia o wielkości zatrudnienia
w dniu składania, w tym liczbę osób młodocianych, numer identyfikacji
podatkowej NIP, zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
dane młodocianych, których dotyczy wniosek.
- kopia dyplomu mistrzowskiego i
zaświadczenia o ukończeniu kursu pedagogicznego przez prowadzącego
przygotowanie zawodowe młodocianych.
- umowa Nr Um
ML/03/0012 z dnia 20.11.2003 r. zawarta w imieniu Starosty Powiatu Wysokomazowieckiego przez Kierownika Urzędu z pracodawcą o zatrudnieniu w ramach umowy o
pracę w celu przygotowania zawodowego 2-ch młodocianych pracowników w zawodzie sprzedawca. W umowie
określono, że refundacja wypłaconych wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie
społeczne wypłacona zostanie w terminie 30 dni po złożeniu przez pracodawcę
wniosku wraz kopiami list płac, list obecności, deklaracji rozliczeniowych i
dowodów wpłat na ZUS,
- kopie umów o pracę w celu przygotowania
zawodowego 2 osób młodocianych odbywających naukę w zawodzie sprzedawcy w
okresie: 1.09.2003¸31.08.2005r.
- wnioski pracodawcy o
refundowanie wraz z wymaganymi załącznikami składane w okresach miesięcznych .
Przedstawione
kwoty do refundacji są sprawdzane przez pracownika Urzędu, o czym świadczą adnotacje w aktach.
Urząd przekazywał na konto pracodawcy środki Funduszu Pracy z tytułu refundacji
w wysokości stanowiącej równowartość 4% przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim
kwartale i składek na ubezpieczenie społeczne od tych wynagrodzeń.
W zakresie kontrolowanej dokumentacji uwag nie
wniesiono.
VIII.Pozyskiwanie
i gospodarowanie środkami finansowymi na realizację zadań z zakresu
przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji rynku pracy.
Powiatowa Rada Zatrudnienia w Wysokiem
Mazowieckiem w dniu 10 marca 2004r. Uchwałą Nr 15/04 pozytywnie zaopiniowała "Plan finansowy Funduszu Pracy na rok 2004 Powiatowego
Urzędu Pracy w Wysokiem Mazowieckiem
z którego wynika, że na realizację programów na rzecz przeciwdziałania
bezrobociu przeznaczono ogółem kwotę 1.101.400
zł, z czego:
- aktywizacja absolwentów - 340.000 zł,
- refundacja
wynagrodzeń i skł. na bezp. społ. młodocianych pracowników - 296.000 zł,
- prace
interwencyjne - 240.000 zł,
- roboty
publiczne - 200.000 zł
Dodatkowo kwotę środków Funduszu
Pracy w wysokości 118.800 zł przeznaczono na finansowanie zadań fakultatywnych określonych
w art. 57 ust.1 pkt 1,9,15,16,17,18,19,31 ustawy o
zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, w tym na
wydatki :
- koszt
przejazdu i wynagrodzenia członków rad zatrudnienia - 2.000 zł,
- poradnictwo zawodowe -
6.800 zł,
-
opracowywanie i rozpowszechnianie informacji o usługach organów zatrudnienia -
5.000 zł,
-koszty
wysyłki wezwań, zawiadomień, zakupu lub druku kart rejestracyjnych,
przekazywania bezrobotnym należnych świadczeń oraz koszty korespondencji z pracodawcami
-32.000
zł,
- koszty
ekspertyz, analiz dotyczących rynku pracy
- 5.000 zł,
- koszty
eksploatacji systemu informatycznego - 48.000 z,
-koszty
funkcjonowania Klubów Pracy -
10.000 zł,
-koszty
szkolenia kadr - 10.000 zł.
Plan finansowy
Funduszu Pracy w
czerwcu b.r. uległ korekcie, co zostało pozytywnie zaopiniowane przez Powiatową
Radę Zatrudnienia w Wysokiem Mazowieckiem
w Uchwale Nr 18/ 04 z dnia 9 czerwca 2004r. Zmiany w planie wynikły ze
zwiększenia środków Funduszu Pracy o
kwotę 709.500 zł , z
czego:
- kwota 105.000 zł z przeznaczeniem na realizację porozumienia
z AR i MR,
- kwota
112.8000 zł z przeznaczeniem na realizację programu
rynku pracy m.in " Doradca rolny w gminie "
- kwota 150.000
zł z rezerwy Samorządu Województwa Podlaskiego na
programy rynku pracy,
- kwota
341.7000 zł na
realizację programów w ramach EFS.
IX.Współdziałanie
z powiatowymi radami zatrudnienia w zakresie ograniczenia bezrobocia i jego
negatywnych skutków, a w szczególności rozdziału i wykorzystania środków
Funduszu Pracy.
Z przedstawionej do kontroli dokumentacji wynika,
iż w okresie objętym kontrolą odbyły się
trzy posiedzenia Powiatowej Rady
Zatrudnienia: 20 stycznia, 10 marca, 9 czerwca 2004r., przedmiotem obrad których były następujące
zagadnienia:
1.
Sprawozdanie z działalności PUP w Wysokiem Mazowieckiem w
2003r.
2.Zaopiniowanie planu finansowego
Funduszu Pracy na rok 2004 Powiatowego Urzędu Pracy w Wysokiem Mazowieckiem .
3.Zaopiniowanie wniosków dyrektorów szkół
ponadgimnazjalnych, ogólnokształcących, zawodowych o
przekształcenie na terenie powiatu szkół w
nowe kierunki kształcenia .
4. Omówienie problematyki udzielenia rolnikom pomocy w
zakresie procedur związanych z
dopłatami obszarowymi w rolnictwie.
5. Zaopiniowanie kierunków szkolenia zawodowego osób
bezrobotnych na 2004r.
6.Sytuacja na rynku pracy za 5 m-cy 2004r. z uwzględnieniem rozpoczęcia realizacji
programów w ramach SPO- Rozwój Zasobów Ludzkich.
7.Zaopiniowanie
zmian w Podziale środków Funduszu Pracy na aktywne formy przeciwdziałania
bezrobociu na 2004r.
8. Informacja na temat zmiany przepisów
prawnych w zakresie rynku pracy.
W wyniku odbytych posiedzeń w analizowanym okresie Powiatowa
Rada Zatrudnienia podjęła 18 uchwał, w
tym 15 uchwał w sprawie zaopiniowania przekształcenia na terenie powiatu szkół w
nowe kierunki, 2 uchwały w sprawie zaopiniowania planu finansowego FP
oraz jego korekty, 1 uchwała w sprawie zaopiniowania kierunku szkolenia zawodowego osób
bezrobotnych.
Kierownik
Urzędu Pracy na posiedzeniach Powiatowej Rady Zatrudnienia informował o
poziomie bezrobocia na lokalnym rynku pracy, o realizacji Powiatowego programu przeciwdziałania
bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy oraz zmianie przepisów prawnych.
X.Opracowywanie
analiz, ocen i sprawozdań dotyczących problematyki zatrudnienia i
przeciwdziałania bezrobociu w powiecie na potrzeby wojewódzkiego urzędu pracy
oraz powiatowej rady zatrudnienia.
Zagadnienie będące przedmiotem kontroli
realizowane jest w Dziale Organizacyjno- Administracyjnym . Urząd
przygotowuje na
potrzeby jednostek zewnętrznych,
głównie na rzecz Wojewódzkiego Urzędu
Pracy następujące informacje, analizy i sprawozdania:
- Meldunki dotyczące powiatowego rynku
pracy, z których jeden przedstawia poziom bezrobocia na piętnasty dzień
roboczy, a drugi na koniec danego miesiąca.
- Sprawozdanie MPiPS
- 01 o rynku pracy sporządzone na koniec każdego miesiąca oraz załączniki do
tych sprawozdań sporządzone kwartalnie, półrocznie i rocznie.
- Sprawozdanie MIPS-02
o dochodach i wydatkach FP,
Ponadto na potrzeby starostwa
powiatowego Urząd sporządzał
sprawozdania, informacje i
analizy :
- sprawozdanie
finansowo-rzeczowe z realizacji wojewódzkiego programu pomocy w
realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych na
lata 2004 -2006"Szansa"
- sprawozdanie
Rb - 27 z wykonania planu dochodów budżetowych jednostek samorządu
terytorialnego,
- sprawozdanie Rb -28 z wykonania planu wydatków
budżetowych jednostek samorządu terytorialnego,
- sprawozdanie
Rb - N o stanie należności jednostek budżetowych,
- sprawozdanie
Rb - Z o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń,
- sprawozdanie
Rb - 50 o dotacjach /wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu
administracji rządowej oraz innych zadań.
Na podstawie analizy przedstawionej do kontroli dokumentacji z zakresu
sprawozdawczości nie stwierdzono zwłoki
w przekazywaniu przez Urząd niezbędnych sprawozdań.
XI.Inicjowanie
i realizacja przedsięwzięć mających na celu rozwiązywanie lub złagodzenie
problemów związanych z planowanymi, na zasadach określonych w odrębnych
przepisach, zwalnianych grup pracowników z przyczyn dotyczących pracodawcy.
W trakcie kontroli ustalono, że żaden
zakład pracy mający siedzibę na terenie powiatu wysokomazowieckiego
w I -szym półroczu 2004r. nie zgłaszał zwolnień na podstawie
art. 1 ustawy z dnia 13.03. 2003r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami
stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników
(Dz. U. z 2003r. Nr 90, poz. 844).
Wpłynęło
natomiast zgłoszenie z
zakładu COT TECHNOPROJEKT Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku
dotyczące zwolnień 46 osób świadczących pracę na rzecz Zakładów Mięsnych "Farm Food S.A. w Czyżewie.
Wśród tych osób 15
pracowników mieszka na obszarze działalności Urzędu, jednakże nie były
podejmowane działania w stosunku do tej
grupy osób, ponieważ ustalono, że znajdą oni zatrudnienie w innej spółce
zajmującej się taką samą działalnością.
Na podstawie
dokumentacji w zakresie zwolnień grupowych Urząd sporządza kwartalną informację
do Wojewódzkiego Urzędu Pracy dotyczącą działań, jakie podejmuje PUP na rzecz osób zwalnianych.
W zakresie
kontrolowanej tematyki nieprawidłowości nie stwierdzono.
XII. Poziom kwalifikacji kadr
w Urzędzie .
Celem kontroli było
sprawdzenie poziomu
kwalifikacji kadr Urzędu
odpowiednio do wymagań
kwalifikacyjnych dla zajmowanych
stanowisk pracy, określonych w
tabelach stanowiących załączniki
Nr 1 i Nr 4 do
rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 26
lipca 2000r. w
sprawie zasad wynagradzania
i wymagań kwalifikacyjnych pracowników
samorządowych zatrudnionych w
jednostkach organizacyjnych jednostek
samorządu terytorialnego (Dz.U.N r 61, poz.708 z późn. zm.).
Badaniem objęto akta osobowe losowo wybranych pracowników Urzędu spośród 23 zatrudnionych (
11 osób w ramach robót publicznych). W wyniku analizy dokumentów w
stosunku do 21
pracowników nie stwierdzono
niezgodności zarówno pod
względem poziomu wykształcenia
jak i wymaganego stażu pracy
kadr Urzędu z
obowiązującymi wymaganiami kwalifikacyjnymi dla
zajmowanych stanowisk pracy . Stwierdzono natomiast, że dwóch pracowników nie spełnia wymagań kwalifikacyjnych określonych w załączniku Nr
4 do Rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 26 lipca 2000r., zgodnie z którym
dla stanowiska inspektora z wyższym wykształceniem wymagana jest 2 - letnia liczba lat
pracy. Dotyczy to:
-
stanowiska inspektora
w Dziale Pośrednictwa Pracy - wykształcenie wyższe, zatrudniony od 16.04.2004r.
-
stanowiska inspektora
w Dziale Finansowo-Księgowym - wykształcenie wyższe, zatrudniony od 31.10.2003r.
Szczegółowe wyniki
badań zostały przedstawione
w formie tabel
stanowiących załączniki nr 1,
2, 3 do
niniejszego protokółu.
Niniejszy
protokół sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach, z których 1 otrzymała Pani
Maria Modrzejewska - Dyrektor Powiatowego
Urzędu Pracy w Wysokiem Mazowieckiem.
Jednocześnie Dyrektora
Urzędu poinformowano o :
1. przysługującym prawie zgłoszenia
zarządzającemu kontrolę
pisemnych wyjaśnień co do
zawartych w protokole
ustaleń - w
ciągu 7 dni
od dnia podpisania protokołu.
2. przysługującym prawie odmowy
podpisania protokołu z
kontroli z jednoczesnym obowiązkiem
złożenia pisemnych wyjaśnień
co do przyczyny
odmowy.
Dyrektor
Powiatowego
Urzędu Pracy
w Wysokiem Mazowieckiem
Maria Modrzejewska
Główny Księgowy
Zdzisława Gołaszewska
Białystok, 28października 2004r.
|
Przeprowadzający kontrolę
:
Elżbieta Czurak
- kierownik Oddziału
Służb Zatrudnienia
Ludmiła Borowik - st. inspektor wojewódzki
Małgorzata Czerniawska - starszy inspektor
Irena Szaruta -
st. inspektor wojewódzki
|
Załącznik Nr
1
STRUKTURA ZATRUDNIENIA PRACOWNIKÓW PUP w Wysokiem Mazowieckiem
wg STANOWISK PRACY I
WYKSZTAŁCENIA w dniu 30.06.2004r.
Lp.
|
Stanowisko pracy
|
Liczba
zatrudnionych -
w osobach
|
Ogó-łem
|
W y k s z t a ł c e n i e
|
wyższe
|
police-
alne
|
średn.
ogólne
|
średn.
zawod
|
zasad-nicze
|
inne
|
1.
|
Kierownik
PUP
|
1
|
1
|
|
|
|
|
|
2.
|
Z-ca
Kierownika PUP
|
1
|
1
|
|
|
|
|
|
3.
|
Gł.
Księgowy
|
1
|
1
|
|
|
|
|
|
4.
|
Radca
prawny
|
|
|
|
|
|
|
|
5.
|
Kierownik
działu
|
2
|
2
|
|
|
|
|
|
6.
|
Kierownik
oddziału, referatu,
|
|
|
|
|
|
|
|
7.
|
Starszy
inspektor
powiatowy
|
|
|
|
|
|
|
|
8.
|
Programista,
informatyk
|
|
|
|
|
|
|
|
9.
|
Starszy
inspektor
|
5
|
3
|
|
1
|
1
|
|
|
10.
|
Samodzielny
księgowy
|
|
|
|
|
|
|
|
11.
|
Inspektor
powiatowy
|
|
|
|
|
|
|
|
12.
|
Starszy
pośrednik
pracy
|
|
|
|
|
|
|
|
13.
|
Starszy
doradca zawodowy
|
|
|
|
|
|
|
|
14.
|
Pośrednik
pracy
|
|
|
|
|
|
|
|
15.
|
Doradca
zawodowy
|
|
|
|
|
|
|
|
16.
|
Podinspektor
|
|
|
|
|
|
|
|
17.
|
Inspektor
|
5
|
2
|
1
|
1
|
1
|
|
|
18.
|
Referent
prawny
|
|
|
|
|
|
|
|
19.
|
Młodszy
informatyk
|
|
|
|
|
|
|
|
20.
|
Starszy
referent,
księgowy
|
|
|
|
|
|
|
|
21.
|
Referent
|
5
|
2
|
1
|
|
2
|
|
|
RAZEM
/1-21/
|
20
|
12
|
2
|
2
|
4
|
|
|
22.
|
Obsługa
|
3
|
|
|
|
|
2
|
1
|
OGÓŁEM
PUP
|
23
|
12
|
2
|
2
|
4
|
2
|
1
|
Załącznik Nr
2
STRUKTURA ZATRUDNIENIA PRACOWNIKÓW PUP w Wysokiem Mazowieckiem
wg STANOWISK PRACY I
STAŻU PRACY w dniu 30.06.2004r.
Lp.
|
Stanowisko pracy
|
Liczba
zatrudnionych -
w osobach
|
Ogó-łem
|
Liczba lat pracy
|
6
i więcej
|
5
|
4
|
3
|
2
|
1
|
0
|
1.
|
Kierownik
PUP
|
1
|
1
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
Z-ca
kierownika PUP
|
1
|
1
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
Gł.
Księgowy
|
1
|
1
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
Radca
prawny
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.
|
Kierownik
działu
|
2
|
2
|
|
|
|
|
|
|
6.
|
Kierownik
oddziału, referatu,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.
|
Starszy
inspektor
powiatowy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8.
|
Programista,
informatyk
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.
|
Starszy
inspektor
|
5
|
5
|
|
|
|
|
|
|
10.
|
Samodzielny
księgowy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11.
|
Inspektor
powiatowy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12.
|
Starszy
pośrednik
pracy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13.
|
Starszy
doradca zawodowy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14.
|
Pośrednik
pracy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15.
|
Doradca
zawodowy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16.
|
Podinspektor
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17.
|
Inspektor
|
5
|
3
|
|
|
|
|
2
|
|
18.
|
Referent
prawny
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19.
|
Młodszy
informatyk
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20.
|
Starszy
referent,
księgowy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21.
|
Referent
|
5
|
1
|
|
|
|
1
|
2
|
1
|
RAZEM
/1-21/
|
20
|
14
|
|
|
|
1
|
4
|
1
|
21.
|
Obsługa
|
3
|
3
|
|
|
|
|
|
|
OGÓŁEM
PUP
|
23
|
17
|
|
|
|
1
|
4
|
1
|
Załącznik Nr 3
STRUKTURA ZATRUDNIENIA PRACOWNIKÓW PUP w Wysokiem Mazowieckiem
wg wykonywanych zadań w dniu
30.06.2004r. - w
osobach -
Lp.
|
Zadania
|
Ogó-łem
|
W tym:
|
Etato-
wi
|
PFRON
|
Prace
interw
|
Robot. public.
|
Absolwenci
|
1.
|
Rejestrowanie
bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy, przedstawianie im propozycji
zatrudnienia szkolenia i innych form mających na celu ich aktywizację
zawodową, a w razie braku takich możliwości wypłacanie uprawnionym zasiłków i innych
świadczeń pieniężnych
|
3
|
1
|
|
|
2
|
|
2.
|
Przyznawanie
i wypłacanie
uprawnionym osobom świadczeń przedemerytalnych oraz wypłacanie
zasiłków przedemerytalnych
|
0,75
|
0,75
|
|
|
|
|
3.
|
Prowadzenie
poradnictwa oraz
informacji zaw. dla bezrobotnych i
innych osób poszukujących pracy
|
0,5
|
0,5
|
|
|
|
|
4.
|
Udzielanie
pomocy bezrobotnym i innym osobom posz. pracy w znalezieniu pracy, oraz pracodawcom w pozyskaniu
pracowników
|
0,75
|
0,5
|
|
|
0,25
|
|
5.
|
Podejmowanie
i realizacja
zadań zmierzających do ograniczenia
bezrobocia i jego skutków
|
0,75
|
0,5
|
|
|
0,25
|
|
6.
|
Pozyskiwanie
i gospodarowanie środkami finans. na przeciwdziałanie bezrobociu oraz aktywizacji
lokalnego rynku pracy
|
0,88
|
0,5
|
|
|
0,38
|
|
7.
|
Inicjowanie
tworzenia
dodatkowych miejsc pracy oraz udzielanie pomocy w
podejmowaniu działalności na własny rachunek i współpraca w tym zakresie
z izba rolni- czą w
odniesieniu do bezrobotnych mieszkających na wsi
|
0,25
|
|
|
|
0,25
|
|
8.
|
Inicjowanie
i finansowanie prac interwencyjnych, robót
publicznych, zatrudn.
absolwentów, programów specjalnych, szkoleń
|
1,9
|
1,15
|
|
|
0,75
|
|
9.
|
Współdziałanie
w pow.
radami zatrudnienia w zakresie
ograniczenia bezrobocia i jego negatywnych skutków, a w szczególności
rozdziału i wykorzystania środków Funduszu Pracy
|
0,5
|
0,5
|
|
|
|
|
10.
|
Inicjowanie
i wspieranie działalności
klubów pracy
|
0,25
|
0,25
|
|
|
|
|
11.
|
Opracowywanie
analiz, ocen, sprawozdań dot. problematyki zatrudnienia i przeciwdziałania
bezrobociu w powiecie na potrzeby WUP oraz powiatowej rady zatrudnienia
|
0,75
|
|
|
|
0,75
|
|
12.
|
Inicjowanie
i realizacja przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów
związanych z planowanymi zwolnieniami grupy pracowników z przyczyn
dotyczących pracodawcy
|
0,12
|
|
|
|
0,12
|
|
13.
|
Wydawanie
biletów kredytowych osobom skierowanym do pracy poza miejsce stałego
zamieszkania
|
0,1
|
0,1
|
|
|
|
|
14.
|
Refundowanie
wynagrodzeń i składek na ub. społ. młodocianych pracowników zatrudnionych na
podst. umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego
|
1
|
|
|
|
1
|
|
15.
|
Wydawanie
decyzji administracyjnych w
sprawach dot. zatrudnienia i
przeciwdziałania bezrobociu
|
1,5
|
1,5
|
|
|
|
|
16.
|
Inne
np. informatyk, kadry, administracja, sprzątaczki, archiwista,
|
10
|
4,75
|
|
|
5,25
|
|
OGÓŁEM
|
23
|
12
|
|
|
11
|
|