P r o t o k ó ł
z kontroli "Naszego Domu: Dobry Pasterz" w Białymstoku REGON - 040022387
-00025
przeprowadzonej przez pracowników
Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:
1. Krystynę
Pasiuk - starszego inspektora
2. Małgorzatę
Osipowicz - starszego inspektora
Kontrolę
przeprowadzono w dniu 15 października 2004 roku na podstawie upoważnienia Nr
277 z dnia 13 października 2004 roku, które w imieniu Wojewody wydał dyrektor
Wydziału Polityki Społecznej Pan Andrzej Kozłowski.
Kontrolą za okres od 01.01.2003r. do miesiąca poprzedzającego dzień kontroli objęto:
1.
przestrzeganie praw dziecka w
domu dziecka,
2.
zapewnienie pomocy i wsparcia
rodzinie w sprawowaniu jej podstawowych funkcji oraz zapewnienie pomocy i
wsparcia dzieciom sprawiającym problemy wychowawcze, zagrożonych demoralizacją,
przestępczością lub uzależnieniami w placówce wsparcia dziennego,
3.
realizację zaleceń
pokontrolnych.
Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:
1.
Krystyna Maślarz - dyrektor,
2.
Eliza Michalak
- wychowawca,
3. Anna
Kozłowska - pracownik socjalny/ psycholog.
Ustalenia kontroli
Podczas
kontroli analizie i ocenie poddano przestrzeganie w placówce praw
dziecka, a w szczególności:
-
prawo do zabezpieczenia
odpowiedniego poziomu życia (warunki socjalno-bytowe, wyżywienie, ubranie,
kieszonkowe),
-
prawo do nauki,
-
prawo do swobody wypowiedzi,
swobody myśli, informacji na swój temat,
-
prawo do ochrony przed
poniżającym traktowaniem i karaniem,
-
prawo do ochrony życia
prywatnego i korespondencji,
-
prawo do opieki zdrowotnej,
-
prawo do wypoczynku, czasu
wolnego oraz uczestniczenia w życiu kulturalnym i rekreacji fizycznej,
-
prawo do zrzeszania się,
-
prawo do kontaktów z
rodzicami,
-
prawo do zachowania ciągłości
kulturowej i wyznaniowej,
-
zapewnienie dzieciom poczucia
bezpieczeństwa.
Prawo
do nauki
Podopieczne
przebywające w placówce realizują obowiązek szkolny. Uczęszczają do
następujących typów szkół:
-
szkoła podstawowa - 9 dzieci,
-
gimnazjum - 6 dzieci,
-
liceum - 4 dzieci,
-
technikum - 2 dzieci,
-
szkoła zawodowa - 1 dziecko.
Na początku
każdego roku szkolnego dzieci wyposażane są w podręczniki, niezbędne przybory
szkolne oraz stroje sportowe. Wychowanki dojeżdżają do szkół korzystając z
przejazdów lokalnych (dzieci posiadają bilety miesięczne).
Pomocy
dzieciom w nauce, a w szczególności przy odrabianiu prac domowych, udzielają
wychowawcy, wolontariusze, nauczyciele. W przypadku występujących kłopotów z
poszczególnych przedmiotów dzieci korzystają z korepetycji. Prowadzona jest
również praca indywidualna. W celu uzupełnienia swoich wiadomości szkolnych
oraz rozszerzenia wiedzy ogólnej podopieczne mają możliwość korzystania z
biblioteczki wyposażonej w pomoce naukowe. Dziewczęta odrabiają lekcje w
świetlicach.
Placówka utrzymuje systematyczny kontakt z nauczycielami, pedagogami
ze szkół, do których uczęszczają dzieci. Wszelkie kontakty są dokumentowane.
Prawo do zabezpieczenia odpowiedniego poziomu życia (warunki socjalno-bytowe, wyżywienie, ubranie, kieszonkowe)
Wychowanki placówki mają zapewnioną opiekę całodobową. W
placówce stworzone są warunki do prawidłowego codziennego funkcjonowania.
Dzieci zajmują estetyczne pokoje, które są wyposażone w niezbędne meble. W
sypialniach, dzieci posiadają szafki do przechowywania rzeczy osobistych.
Pokoje, korytarze i łazienki są sprzątane przez wychowanki.
Placówka
zapewnia dziewczętom 3 posiłki dziennie. Po śniadaniu dzieci przygotowują
kanapki do szkoły. Podopieczne mają możliwość spożywania posiłków we własnych
pokojach tylko w przypadku, gdy są chore. Posiłki są urozmaicane surówkami oraz
deserami w postaci jogurtów i owoców. Wychowanki nie mają wpływu na układanie
jadłospisów. Napoje są dostępne przez cała dobę. Brak jest jednak dostępności
do podstawowych produktów żywnościowych.
Z wyjaśnień dyrektora placówki
wynika, że w najbliższym czasie zostanie zakupiona lodówka, która będzie
ustawiona w dostępnym miejscu. Zostaną w niej umieszczone podstawowe produkty
żywnościowe i będą dostępne o każdym czasie.
Bardzo uroczyście obchodzone są
urodziny wychowanek. Zawsze jest organizowana kolacja ze szczególną oprawą i dekoracją.
Dziewczęta nie zgłaszały
zastrzeżeń do wyżywienia.
Dzieci każdego
miesiąca otrzymują drobną kwotę do własnego dysponowania tzw. kieszonkowe. Na
podstawie dokumentacji oraz wywiadu stwierdzono, że kieszonkowe wypłacane było
regularnie. W okresie roku szkolnego dzieci otrzymywały po 15 zł. Natomiast w
okresie ferii zimowych oraz wakacji, kieszonkowe było podwyższone w związku z
wyjazdami dzieci na wypoczynek. Wypłacane kwoty wynosiły od 15 do 60 zł.
Każde
dziecko wyposażone jest w garderobę stosowną do pory roku i wieku. Wszystkie
dzieci mają założoną tzw. kartę wyposażenia, w której odnotowywane są wszystkie
pobierane rzeczy. Dziewczęta mają możliwość wyboru garderoby uczestnicząc przy
jej zakupie.
Wychowanki
otrzymują dostateczną ilość środków do higieny osobistej typu: pasta do zębów,
papier toaletowy, kosmetyki, szampony, dezodoranty. Garderoba osobista,
ręczniki oraz pościel prane są przez wychowawców. Dzieci piorą jedynie bieliznę
osobistą.
Refundowane są bilety jeśli dziewczęta
wyjeżdżają do domów rodzinnych lub rodzin zaprzyjaźnionych. Jeśli dziecko
wybiera się na imieniny lub urodziny otrzymuje drobny upominek. Gdy wychowanka
chce napisać list otrzymuje znaczek i kopertę.
Prawo do opieki zdrowotnej
Dzieci przebywające w placówce objęte są opieką medyczną lekarza
rodzinnego w przychodni rejonowej. Opiekę stomatologiczną sprawuje stomatolog
ze szkoły. W przypadku, gdy występują poważniejsze schorzenia, dzieci
konsultowane są w poradniach specjalistycznych.
Prawo do wypoczynku, czasu wolnego oraz uczestniczenia w życiu
kulturalnym i rekreacji fizycznej
Organizacja
czasu wolnego oraz życie kulturalne i rekreacja fizyczna są dostosowywane do
potrzeb i możliwości dzieci.
W czasie tegorocznych wakacji
wychowanki miały możliwość spędzenia czasu wolnego poza placówką. Wakacyjny
wypoczynek przedstawiał się następująco:
-
wyjazd nad morze,
-
wyjazd w góry.
Ponadto często jest organizowana
rekreacja na świeżym powietrzu.
Podopieczne
zachęcane są do udziału w różnych zajęciach dodatkowych w zależności od zainteresowań,
takich jak zajęcia kulinarne, plastyczne, muzyczne, z rytmiki. W roku 2003
odbywały się zajęcia z pantomimy. Dziewczęta rozwijają swoje zainteresowania i
uzdolnienia w różnych formach uczestnicząc w takich zajęciach jak: nauka gry na
gitarze, kółko fotograficzne, kółko historyczne, treningi z łyżwiarstwa
szybkiego, zespół muzyczno-taneczny. Organizowane są wyjścia do kina, teatru,
na basen, lodowisko, na zajęcia z areobiku (dla
starszych dziewcząt). Podczas weekendu organizowane są wyjazdy do leśniczówki,
na lotnisko (gril, ognisko), fikolandu,
McDonald?sa, na pizzę. Dzięki tym zajęciom rozbudzane
są zainteresowania różnymi formami sprawności ruchowej i spędzania czasu
wolnego. Dzieci mają do dyspozycji różnorodny sprzęt sportowy: piłki, badbington, stół do tenisa stołowego, suchy basen, łyżwy,
rolki. Ponadto miejscowa biblioteka jest wyposażona w ciekawe woluminy.
Wychowanki mają do swojej dyspozycji encyklopedie, słowniki, w tym
multimedialne, lektury, podręczniki, gry i zabawy edukacyjno-dydaktyczne,
dostosowane do wieku i potrzeb rozwojowych podopiecznych.
Na terenie Domu organizowane są imprezy okolicznościowe typu:
urodziny, imieniny, Dzień Matki, Wigilia.
Prawo do zachowania ciągłości kulturowej i wyznaniowej
Większość dzieci przebywających w placówce jest wyznania rzymsko-katolickiego. Jedna dziewczynka jest wyznania
prawosławnego (uczęszcza na nabożeństwa do Cerkwi). Mają możliwość
uczestniczenia w nabożeństwach niedzielnych oraz świątecznych. Dzieci
przygotowywane są do Sakramentu Bierzmowania. Bardzo uroczyście obchodzone są
święta: Boże Narodzenie i Wielkanoc.
Prawo do ochrony życia
prywatnego i korespondencji
Sprawy
dotyczące sytuacji dziecka oraz jego rodziny rozstrzygane są na osobności oraz
wyłącznie w jego obecności. Każda wychowanka zna swoją sytuację prawną. W
placówce przestrzegana jest ochrona indywidualnych akt oraz innej dokumentacji,
dotyczącej wychowanków.
Dziewczęta
mają prawo do kontaktów z rodziną, przyjaciółmi, kolegami i koleżankami,
zgodnie z ich potrzebami. Dzieci spotykają się z kolegami w placówce, jak
również i poza nią. Podopieczne wyjeżdżają do domów rodzinnych, odwiedzają
przyjaciół i kolegów w innych domach. Utrzymują kontakty telefoniczne i
korespondencyjne. Nikt nie ma prawa otwierać korespondencji adresowanej do
dziecka, jak również czytać, znalezionego, otwartego listu.
Każde dziecko
posiada swoje miejsce gdzie przechowuje osobiste rzeczy. Nie stwierdzono, aby
osobiste rzeczy wychowanków były kontrolowane.
Podczas
rozmowy dzieci stwierdziły, że zawsze mogą z osobą dorosłą porozmawiać o swoich
sprawach osobistych, intymnych.
Prawo
do kontaktów z rodzicami
Zgodnie z § 37 ust. 1 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych placówka umożliwia dzieciom
regularne, osobiste i bezpośrednie kontakty z rodzicami oraz innymi osobami
bliskimi. W przypadku gdy rodzice nie są
zainteresowani kontaktowaniem się z dziećmi, podejmowane są kroki ze strony
wychowawców do zainicjowania, a następnie zacieśniania tych kontaktów.
Pracownik socjalny często odwiedza domy rodzinne swoich podopiecznych. Podobne
działania czynione są w przypadku osób spokrewnionych.
Prawo do swobody wypowiedzi,
swobody myśli, informacji na swój temat
Wychowanki mają swobodę w wyrażaniu
myśli, sądów i opinii na różne tematy, podczas rozmów prowadzonych
indywidualnie oraz spotkań wszystkich dzieci.W
przypadku, gdy wychowanek nie zgadza się z opinią opiekuna może wyrazić swoje
zadanie bez obaw o konsekwencje. Raz w miesiącu odbywają się zebrania
społeczności domu, na których omawiane jest zachowanie dziewcząt.
Prawo do ochrony przed
poniżającym traktowaniem i karaniem
Z
chwilą przybycia dzieci do domu, zostają oni zapoznani z panującymi tam
zasadami. Stosowane kary i nagrody są uzgodnione ze wszystkimi wychowankami. W
przypadku wymierzania kary, zostaje ona omówiona z dzieckiem. Stosowane kary są
zindywidualizowane. W przypadku przewinień, np. niepunktualny powrót do
placówki, kłamstwo praktykowany jest zakaz opuszczania placówki lub oglądania
telewizji. Czasami wyznacza się dodatkowy dyżur w zakresie sprzątania.
Stosowane kary nie są zbyt
surowe, a kryteria ich stosowania zrozumiałe.
Dzieci wykonują pewne prace na
rzecz placówki: sprzątają swoje pokoje, mają dyżury w jadalni, piorą własną
bieliznę.
Z
wypowiedzi dzieci wynika, że nie zdarzyła się sytuacja, aby wychowanka była
poniżona.
Zapewnienie dzieciom
poczucia bezpieczeństwa
Podczas prowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że
każde dziecko posiada własne, osobiste miejsce do spania oraz do trzymania
rzeczy osobistych. Proces wychowawczy ma charakter zindywidualizowany. W
sytuacjach trudnych wychowanek może liczyć na pomoc opiekunów. Na spotkaniach
społeczności placówki dzieci są uczone otwartości, asertywności,
wyrażania własnych uczuć.
Na
podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że w placówce
przestrzegane są prawa dziecka.
Placówka Wsparcia
Dziennego
Placówka
wsparcia dziennego działa w ramach "Naszego Domu: Dobry Pasterz" w Białymstoku.
Jest przeznaczona dla dzieci i młodzieży z miasta Białegostoku, niezależnie od
ich wyznania, aby pomagać rodzinom niewydolnym wychowawczo i ubogim
materialnie. W placówce jest możliwość przenocowania podopiecznego w razie
tymczasowo trudnej sytuacji w domu rodzinnym.
Dzieci
przychodzące do placówki pochodzą z rodzin dysfunkcyjnych,
bądź patologicznych o wysokim stopniu demoralizacji: alkoholizm, niewydolność
wychowawcza, choroby psychiczne, rodziny wielodzietne, rodziny niepełne.
Przejawiają różnego typu zaburzenia tj. nadpobudliwość psychoruchowa, objawy
nerwicowe (napady agresji słownej i fizycznej, apatia), negatywizm, skłonność
do popadania w histerię, częste kłamstwa i wagary, nadwrażliwość, tiki,
zalęknienie, niska samoocena, itp. Przejawiane przez niektóre z dzieci
zachowania destrukcyjne: spożywanie alkoholu, palenie papierosów, kradzieże
dają negatywny oddźwięk w szkole, np. w postaci trudności w nauce i
narastających zaległości.
Dla grupy
wsparcia dziennego przeznaczone są dwa pomieszczenia w placówce "Nasz Dom:
Dobry Pasterz". W wydzielonej części jadalni, wyposażonej w stoły i krzesła,
dzieci odrabiają lekcje, spożywają posiłki. Drugie pomieszczenie to sala
gimnastyczna, w której przeprowadzane są zajęcia socjoterapeutyczne.
Grupa
wsparcia dziennego dysponuje 30 miejscami. Do placówki przyjmowane są
dziewczęta i chłopcy w różnym przedziale wiekowym, tzn. od przedszkolaków do
ukończenia szkoły średniej.
W dniu kontroli ustalono, że na
zajęcia uczęszcza 16 osób. Dzieci zapoznawane są z zasadami obowiązującymi w
świetlicy.
Placówka
prowadzi następujące formy pracy środowiskowej:
-
pomoc w kryzysach szkolnych,
rodzinnych, rówieśniczych, osobistych,
-
pomoc w nauce,
-
zajęcia socjoterapeutyczne,
-
organizację czasu wolnego,
rozwój zainteresowań, organizację zabaw i zajęć sportowych,
-
pomoc socjalną, dożywianie,
-
pracę z rodziną dziecka,
-
współpracuje z ośrodkiem
pomocy społecznej, szkołami, sądem.
Placówka
pracuje przez cały rok, od poniedziałku do piątku od godziny 13.00 do 18.00.
Plan dnia przedstawia się
następująco:
1300 - 1500
- odrabianie lekcji
1500 - 1530
- obiad
1530 - 1700
- zajęcia tematyczne
1700 - 1730
- podwieczorek
1730 - 1800
- czas wolny
1800 - powrót do domu
Dzieci podzielone są na dwie
grupy wiekowe: I - 4-7 lat (8 dzieci), II - 7-14 lat (8 dzieci).
Zajęcia tematyczne w tygodniu
przedstawiają się następująco:
-
poniedziałek - II gr. - socjoterapia, I gr. - gry i zabawy integracyjne,
-
wtorek - I gr. - socjoterapia, II gr. - gry i zabawy integracyjne,
-
środa - zajęcia plastyczne i
rozwijające zainteresowania,
-
czwartek - basen,
-
piątek - zajęcia sportowe i
podsumowujące cały tydzień.
Dzieci
odrabiają lekcje z pomocą wychowawców (2 osoby zatrudnione w placówce) i
wolontariuszy - uczniów gimnazjum (5 osób) i szkół średnich (3 osoby). Osoby te
są również obecne podczas innych zajęć. Dwoje dzieci korzysta z korepetycji
(bezpłatnych) zorganizowanych przez placówkę.
Zajęcia z socjoterapii
przeprowadza osoba ze stosownymi uprawnieniami.
Socjoterapeuta opracował program zajęć socjoterapeutycznych
na 2004/2005 rok. Ujęto w nim następujące założenia:
-
dalszy samodzielny rozwój
uczestników przy wsparciu grupy,
-
praca nad kształtowaniem
konstruktywnych relacji w grupie rówieśniczej,
-
odkrywanie poczucia własnej
wartości i dowartościowywanie,
-
wdrażanie do umiejętnego
odreagowywania napięć i przeżywania emocji,
-
dostarczanie nowych
pozytywnych wzorców i doświadczeń, a w efekcie przełamywanie starych
niekorzystnych społecznie nawyków.
Program jest kontynuacją i
ewaluacją założeń ubiegłorocznego programu.
Zajęcia odbywają się raz w
tygodniu (z każdą grupą przez 90 min.) w oparciu o scenariusze. Dokumentację
stanowią prace uczestników.
W okresie
wakacji dzieci wyjeżdżają na zorganizowany dwutygodniowy wypoczynek. W czasie
ferii zimowych wychowankowie korzystają z propozycji domów kultury. W roku
szkolnym organizowane są wyjścia na boisko (np. do ogródka jordanowskiego),
lodowisko, spacery, wycieczki, do kina.
Dzieci mają
do swojej dyspozycji sprzęt sportowy (piłki nożne, do siatkówki, koszykówki,
hulajnogi, wrotki, stół do tenisa stołowego, piłkarzyki,
gry planszowe). Mogą korzystać z biblioteczki, bogato wyposażonej w lektury
szkolne i inne pozycje.
Na zajęcia dzieci młodsze
przyprowadzane są przez rodziców, oni też je odbierają. Dzieci starsze wracają
do domu same.
Dla każdego
dziecka prowadzona jest dokumentacja, którą stanowią:
-
karta ewidencyjna wychowanka
świetlicy,
-
diagnoza sytuacji dziecka,
-
diagnoza dziecka pod kątem socjoterapii,
-
indywidualny plan pracy z
dzieckiem.
Karta
ewidencyjna zawiera wszelkie informacje dotyczące sytuacji dziecka: dane
osobowe, informacje o rodzicach (opiekunach) i środowisku domowym, informacje o
rozwoju dziecka (rozwój umysłowy, stan zdrowia, nauka, przejawy
niedostosowania, przestępczość: kiedy, w jakiej
formie, sprawy sądowe), dotychczasowo stosowane środki profilaktyczne, efekty
dotychczasowej pomocy, funkcjonowanie w świetlicy, wskazania do pracy.
Diagnoza
sytuacji dziecka bardzo dokładnie charakteryzuje środowisko rodzinne
wychowanka, warunki materialne, funkcjonowanie dziecka w rodzinie, szkole w
świetlicy oraz określa strategię pomocy.
Diagnoza
dziecka sporządzona jest pod kątem socjoterapii i
opisuje zachowania dziecka na zajęciach, w relacjach z rówieśnikami, podczas
wykonywania różnych zadań. Określa również strategie pomocy.
Indywidualny
plan pracy z dzieckiem charakteryzuje wychowanka w następujących zakresach:
-
wdrażanie do systematycznego
wysiłku umysłowego,
-
kształtowanie
odpowiedzialności wobec powierzonych zadań i obowiązków,
-
dbanie o wygląd zewnętrzny i
higienę osobistą oraz ład i porządek,
-
kształtowanie szacunku wobec
siebie i drugiego człowieka,
-
wychowanie prorodzinne,
zapewnienie poczucia bezpieczeństwa,
-
ożywienie miłości do kościoła
i ojczyzny,
-
prawidłowy rozwój emocjonalny,
psychiczny i fizyczny.
W każdej ze
sfer wyznaczono zadania do realizacji. W indywidualnym planie pracy
odnotowywane są zmiany dokonujące się w dziecku pod wpływem zaplanowanych
działań.
W celu
zapoznania się z sytuacją rodzinną i materialną dziecka odwiedzane są rodziny
wychowanków. Wywiady przeprowadzane są średnio raz na pół roku lub częściej w
miarę pojawiających się potrzeb. Dzięki nawiązanym kontaktom rodzice przychodzą
dowiadywać się o swoje dzieci, co jest okazją do rozmowy i nawiązania bliższej
współpracy.
Wychowawcy starają się wspierać
rodziny dzieci, rozmawiają na temat potrzeb danego dziecka, czy problemów
rodziców. Wielokrotnie udzielają pomocy rodzinom w następujących formach:
-
dożywianie dzieci,
-
pomoc w załatwianiu spraw
bieżących,
-
zaopatrywanie w niezbędne i
potrzebne rzeczy (odzież, obuwie, przybory i pomoce szkolne, paczki
żywnościowe).
Placówka współpracuje z:
-
pedagogami szkolnymi,
-
kuratorami,
-
ośrodkami pomocy społecznej,
-
Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
-
MOKIT-em,
-
sponsorami,
-
księżmi z parafii dzieci.
Na podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych, stwierdzono, że
placówka wsparcia dziennego wywiązuje się właściwie ze swoich zadań.
Podczas
kontroli sprawdzono również realizację zaleceń pokontrolnych wydanych po
przeprowadzonej kontroli w dniu 2 marca 2004r.:
1.
Zmodyfikować diagnozy psychologiczno-pedagogiczne
z uwzględnieniem wszystkich sfer rozwoju psychofizycznego dziecka.
2.
Zmodyfikować indywidualne plany pracy z dzieckiem z
uwzględnieniem zainteresowań i indywidualnych zdolności wychowanka.
3. Nawiązać
i rozwijać współpracę z parafiami Kościołów właściwych ze względu na miejsce
zamieszkania rodzin dzieci przebywających w placówce.
Ad. 1, 2, 3
Diagnozy
psychologiczno-pedagogiczne opracowano dla każdego dziecka. W sposób wyczerpujący charakteryzują
one poszczególne sfery rozwoju psychofizycznego wychowanków. Bardzo dokładnie
opisano sytuację rodzinną dzieci.
W charakterystyce uwzględniono:
-
strukturę rodziny,
-
przyczyny kryzysu,
-
relacje panujące w rodzinie,
-
osoby znaczące dla dziecka.
Diagnozy opatrzono wskazówkami
do pracy z dzieckiem i jego rodziną. Dużą uwagę zwrócono na pozytywne
wzmocnienia wychowanków np.
-
"zauważać nawet najmniejsze sukcesy w nauce",
-
"wzmocnienie pozytywnej samooceny dziewczyny",
-
"stwarzać możliwości zaistnienia dziewczynki w grupie
włączając ją w zadania grupowe",
-
"stosować wzmocnienia na płaszczyźnie nauki i pracy z
podkreśleniem samodzielności i niezależności, co wpłynęłoby na pozytywną
samoocenę dziewczynki",
-
"okazywać życzliwość i zainteresowanie sprawami
dziewczynki".
Na podstawie
obserwacji psychologiczno-pedagogicznych oraz
przeprowadzonych wywiadów środowiskowych opracowano Karty pracy socjalnej z rodziną. Ujęto
w nich działania w celu pedagogizacji środowiska rodzinnego. W proces
pedagogizacji włączono szereg instytucji działających ustawowo na rzecz dziecka
i rodziny. Ponadto przewidziano współpracę z parafiami Kościołów i związków wyznaniowych
właściwych ze względu na miejsce zamieszkania rodziny dziecka. W kartach
opisano bardzo dokładnie podjęte dotychczas działania i wynikające z tego
efekty.
Indywidualne
plany pracy z dzieckiem opracowano wyznaczając następujące kierunki działań:
-
wdrażanie do systematycznego
wysiłku umysłowego,
-
kształtowanie
odpowiedzialności wobec powierzonych zadań i obowiązków,
-
dbanie o wygląd zewnętrzny,
higienę osobistą oraz ład i porządek,
-
kształtowanie szacunku wobec
siebie i drugiego człowieka,
-
wychowanie prorodzinne,
zapewnienie poczucia bezpieczeństwa,
-
ożywianie miłości do Kościoła
i ojczyzny,
-
prawidłowy rozwój emocjonalny,
psychiczny i fizyczny,
-
rozwijanie zainteresowań i
zdolności.
Indywidualne
plany pracy są sukcesywnie modyfikowane. Zapisywane są również efekty
podejmowanych działań.
Kontrola
"Naszego Domu: Dobry Pasterz" w Białymstoku została dokonana w oparciu o
analizę dokumentów dotyczących placówki wyjaśnień pracowników oraz wychowanków.
Protokół
sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje
Dyrektor Placówki.
W przypadku gdy Dyrektor nie zgadza się z
ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w
terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.
Dyrektor "Naszego Domu:
Dobry Pasterz" w Białymstoku Podpisy
kontrolujących:
26.10.2004r. Krystyna Maślarz 1.
Małgorzata Osipowicz
2.
Krystyna Pasiuk