Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
33906550   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa w Domu Dziecka „Nasz Dom – Dobry Pasterz” w Białymstoku. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI

P r o t o k ó ł

z kontroli "Naszego Domu: Dobry Pasterz" w Białymstoku REGON - 040022387 -00025

przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:

1.   Krystynę Pasiuk - starszego inspektora

2.   Małgorzatę Osipowicz - starszego inspektora

            Kontrolę przeprowadzono w dniu 15 października 2004 roku na podstawie upoważnienia Nr 277 z dnia 13 października 2004 roku, które w imieniu Wojewody wydał dyrektor Wydziału Polityki Społecznej Pan Andrzej Kozłowski.

Kontrolą za okres od 01.01.2003r. do miesiąca poprzedzającego dzień kontroli objęto:

1.      przestrzeganie praw dziecka w domu dziecka,

2.      zapewnienie pomocy i wsparcia rodzinie w sprawowaniu jej podstawowych funkcji oraz zapewnienie pomocy i wsparcia dzieciom sprawiającym problemy wychowawcze, zagrożonych demoralizacją, przestępczością lub uzależnieniami w placówce wsparcia dziennego,

3.      realizację zaleceń pokontrolnych.

Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:

1.      Krystyna Maślarz - dyrektor,

2.      Eliza Michalak - wychowawca,

3.      Anna Kozłowska - pracownik socjalny/ psycholog.

Ustalenia kontroli

Podczas kontroli analizie i ocenie poddano przestrzeganie w placówce praw dziecka, a w szczególności:

-         prawo do zabezpieczenia odpowiedniego poziomu życia (warunki socjalno-bytowe, wyżywienie, ubranie, kieszonkowe),

-         prawo do nauki,

-         prawo do swobody wypowiedzi, swobody myśli, informacji na swój temat,

-         prawo do ochrony przed poniżającym traktowaniem i karaniem,

-         prawo do ochrony życia prywatnego i korespondencji,

-         prawo do opieki zdrowotnej,

-         prawo do wypoczynku, czasu wolnego oraz uczestniczenia w życiu kulturalnym i rekreacji fizycznej,

-         prawo do zrzeszania się,

-         prawo do kontaktów z rodzicami,

-         prawo do zachowania ciągłości kulturowej i wyznaniowej,

-         zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa.

Prawo do nauki

Podopieczne przebywające w placówce realizują obowiązek szkolny. Uczęszczają do następujących typów szkół:

-         szkoła podstawowa - 9 dzieci,

-         gimnazjum - 6 dzieci,

-         liceum  - 4 dzieci,

-         technikum - 2 dzieci,

-         szkoła zawodowa - 1 dziecko.

Na początku każdego roku szkolnego dzieci wyposażane są w podręczniki, niezbędne przybory szkolne oraz stroje sportowe. Wychowanki dojeżdżają do szkół korzystając z przejazdów lokalnych (dzieci posiadają bilety miesięczne).

Pomocy dzieciom w nauce, a w szczególności przy odrabianiu prac domowych, udzielają wychowawcy, wolontariusze, nauczyciele. W przypadku występujących kłopotów z poszczególnych przedmiotów dzieci korzystają z korepetycji. Prowadzona jest również praca indywidualna. W celu uzupełnienia swoich wiadomości szkolnych oraz rozszerzenia wiedzy ogólnej podopieczne mają możliwość korzystania z biblioteczki wyposażonej w pomoce naukowe. Dziewczęta odrabiają lekcje w świetlicach.

Placówka utrzymuje systematyczny kontakt z nauczycielami, pedagogami ze szkół, do których uczęszczają dzieci. Wszelkie kontakty są dokumentowane.

Prawo do zabezpieczenia odpowiedniego poziomu życia (warunki socjalno-bytowe, wyżywienie, ubranie, kieszonkowe)

       Wychowanki placówki mają zapewnioną opiekę całodobową. W placówce stworzone są warunki do prawidłowego codziennego funkcjonowania. Dzieci zajmują estetyczne pokoje, które są wyposażone w niezbędne meble. W sypialniach, dzieci posiadają szafki do przechowywania rzeczy osobistych. Pokoje, korytarze i łazienki są sprzątane przez wychowanki.

Placówka zapewnia dziewczętom 3 posiłki dziennie. Po śniadaniu dzieci przygotowują kanapki do szkoły. Podopieczne mają możliwość spożywania posiłków we własnych pokojach tylko w przypadku, gdy są chore. Posiłki są urozmaicane surówkami oraz deserami w postaci jogurtów i owoców. Wychowanki nie mają wpływu na układanie jadłospisów. Napoje są dostępne przez cała dobę. Brak jest jednak dostępności do podstawowych produktów żywnościowych.

Z wyjaśnień dyrektora placówki wynika, że w najbliższym czasie zostanie zakupiona lodówka, która będzie ustawiona w dostępnym miejscu. Zostaną w niej umieszczone podstawowe produkty żywnościowe i będą dostępne o każdym czasie.

Bardzo uroczyście obchodzone są urodziny wychowanek. Zawsze jest organizowana kolacja ze szczególną  oprawą i dekoracją.

Dziewczęta nie zgłaszały zastrzeżeń do wyżywienia.

Dzieci każdego miesiąca otrzymują drobną kwotę do własnego dysponowania tzw. kieszonkowe. Na podstawie dokumentacji oraz wywiadu stwierdzono, że kieszonkowe wypłacane było regularnie. W okresie roku szkolnego dzieci otrzymywały po 15 zł. Natomiast w okresie ferii zimowych oraz wakacji, kieszonkowe było podwyższone w związku z wyjazdami dzieci na wypoczynek. Wypłacane kwoty wynosiły od 15 do 60 zł.

            Każde dziecko wyposażone jest w garderobę stosowną do pory roku i wieku. Wszystkie dzieci mają założoną tzw. kartę wyposażenia, w której odnotowywane są wszystkie pobierane rzeczy. Dziewczęta mają możliwość wyboru garderoby uczestnicząc przy jej zakupie.

Wychowanki otrzymują dostateczną ilość środków do higieny osobistej typu: pasta do zębów, papier toaletowy, kosmetyki, szampony, dezodoranty. Garderoba osobista, ręczniki oraz pościel prane są przez wychowawców. Dzieci piorą jedynie bieliznę osobistą.

Refundowane są bilety jeśli dziewczęta wyjeżdżają do domów rodzinnych lub rodzin zaprzyjaźnionych. Jeśli dziecko wybiera się na imieniny lub urodziny otrzymuje drobny upominek. Gdy wychowanka chce napisać list otrzymuje znaczek i kopertę.

Prawo do opieki zdrowotnej

Dzieci przebywające w placówce objęte są opieką medyczną lekarza rodzinnego w przychodni rejonowej. Opiekę stomatologiczną sprawuje stomatolog ze szkoły. W przypadku, gdy występują poważniejsze schorzenia, dzieci konsultowane są w poradniach specjalistycznych.

Prawo do wypoczynku, czasu wolnego oraz uczestniczenia w życiu kulturalnym i rekreacji fizycznej

Organizacja czasu wolnego oraz życie kulturalne i rekreacja fizyczna są dostosowywane do potrzeb i możliwości dzieci.

W czasie tegorocznych wakacji wychowanki miały możliwość spędzenia czasu wolnego poza placówką. Wakacyjny wypoczynek przedstawiał się następująco:

-         wyjazd nad morze,

-         wyjazd w góry.

Ponadto często jest organizowana rekreacja na świeżym powietrzu.

Podopieczne zachęcane są do udziału w różnych zajęciach dodatkowych w zależności od zainteresowań, takich jak zajęcia kulinarne, plastyczne, muzyczne, z rytmiki. W roku 2003 odbywały się zajęcia z pantomimy. Dziewczęta rozwijają swoje zainteresowania i uzdolnienia w różnych formach uczestnicząc w takich zajęciach jak: nauka gry na gitarze, kółko fotograficzne, kółko historyczne, treningi z łyżwiarstwa szybkiego, zespół muzyczno-taneczny. Organizowane są wyjścia do kina, teatru, na basen, lodowisko, na zajęcia z areobiku (dla starszych dziewcząt). Podczas weekendu organizowane są wyjazdy do leśniczówki, na lotnisko (gril, ognisko), fikolandu, McDonald?sa, na pizzę. Dzięki tym zajęciom rozbudzane są zainteresowania różnymi formami sprawności ruchowej i spędzania czasu wolnego. Dzieci mają do dyspozycji różnorodny sprzęt sportowy: piłki, badbington, stół do tenisa stołowego, suchy basen, łyżwy, rolki. Ponadto miejscowa biblioteka jest wyposażona w ciekawe woluminy. Wychowanki mają do swojej dyspozycji encyklopedie, słowniki, w tym multimedialne, lektury, podręczniki, gry i zabawy edukacyjno-dydaktyczne, dostosowane do wieku i potrzeb rozwojowych podopiecznych.

Na terenie Domu organizowane są imprezy okolicznościowe typu: urodziny, imieniny, Dzień Matki, Wigilia.

Prawo do zachowania ciągłości kulturowej i wyznaniowej

Większość dzieci przebywających w placówce jest wyznania rzymsko-katolickiego. Jedna dziewczynka jest wyznania prawosławnego (uczęszcza na nabożeństwa do Cerkwi). Mają możliwość uczestniczenia w nabożeństwach niedzielnych oraz świątecznych. Dzieci przygotowywane są do Sakramentu Bierzmowania. Bardzo uroczyście obchodzone są święta: Boże Narodzenie i Wielkanoc.

Prawo do ochrony życia prywatnego i korespondencji

Sprawy dotyczące sytuacji dziecka oraz jego rodziny rozstrzygane są na osobności oraz wyłącznie w jego obecności. Każda wychowanka zna swoją sytuację prawną. W placówce przestrzegana jest ochrona indywidualnych akt oraz innej dokumentacji, dotyczącej wychowanków.

Dziewczęta mają prawo do kontaktów z rodziną, przyjaciółmi, kolegami i koleżankami, zgodnie z ich potrzebami. Dzieci spotykają się z kolegami w placówce, jak również i poza nią. Podopieczne wyjeżdżają do domów rodzinnych, odwiedzają przyjaciół i kolegów w innych domach. Utrzymują kontakty telefoniczne i korespondencyjne. Nikt nie ma prawa otwierać korespondencji adresowanej do dziecka, jak również czytać, znalezionego, otwartego listu.

Każde dziecko posiada swoje miejsce gdzie przechowuje osobiste rzeczy. Nie stwierdzono, aby osobiste rzeczy wychowanków były kontrolowane.

Podczas rozmowy dzieci stwierdziły, że zawsze mogą z osobą dorosłą porozmawiać o swoich sprawach osobistych, intymnych.

Prawo do kontaktów z rodzicami

Zgodnie z § 37 ust. 1 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych placówka umożliwia dzieciom regularne, osobiste i bezpośrednie kontakty z rodzicami oraz innymi osobami bliskimi. W przypadku gdy rodzice nie są zainteresowani kontaktowaniem się z dziećmi, podejmowane są kroki ze strony wychowawców do zainicjowania, a następnie zacieśniania tych kontaktów. Pracownik socjalny często odwiedza domy rodzinne swoich podopiecznych. Podobne działania czynione są w przypadku osób spokrewnionych.

Prawo do swobody wypowiedzi, swobody myśli, informacji na swój temat

            Wychowanki mają swobodę w wyrażaniu myśli, sądów i opinii na różne tematy, podczas rozmów prowadzonych indywidualnie oraz spotkań wszystkich dzieci.W przypadku, gdy wychowanek nie zgadza się z opinią opiekuna może wyrazić swoje zadanie bez obaw o konsekwencje. Raz w miesiącu odbywają się zebrania społeczności domu, na których omawiane jest zachowanie dziewcząt.

Prawo do ochrony przed poniżającym traktowaniem i karaniem

            Z chwilą przybycia dzieci do domu, zostają oni zapoznani z panującymi tam zasadami. Stosowane kary i nagrody są uzgodnione ze wszystkimi wychowankami. W przypadku wymierzania kary, zostaje ona omówiona z dzieckiem. Stosowane kary są zindywidualizowane. W przypadku przewinień, np. niepunktualny powrót do placówki, kłamstwo praktykowany jest zakaz opuszczania placówki lub oglądania telewizji. Czasami wyznacza się dodatkowy dyżur w zakresie sprzątania.

Stosowane kary nie są zbyt surowe, a kryteria ich stosowania zrozumiałe.

Dzieci wykonują pewne prace na rzecz placówki: sprzątają swoje pokoje, mają dyżury w jadalni, piorą własną bieliznę.

Z wypowiedzi dzieci wynika, że nie zdarzyła się sytuacja, aby wychowanka była poniżona.

Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa

Podczas prowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że każde dziecko posiada własne, osobiste miejsce do spania oraz do trzymania rzeczy osobistych. Proces wychowawczy ma charakter zindywidualizowany. W sytuacjach trudnych wychowanek może liczyć na pomoc opiekunów. Na spotkaniach społeczności placówki dzieci są uczone otwartości, asertywności, wyrażania własnych uczuć.

Na podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że w placówce przestrzegane są prawa dziecka.

Placówka Wsparcia Dziennego

Placówka wsparcia dziennego działa w ramach "Naszego Domu: Dobry Pasterz" w Białymstoku. Jest przeznaczona dla dzieci i młodzieży z miasta Białegostoku, niezależnie od ich wyznania, aby pomagać rodzinom niewydolnym wychowawczo i ubogim materialnie. W placówce jest możliwość przenocowania podopiecznego w razie tymczasowo trudnej sytuacji w domu rodzinnym.

Dzieci przychodzące do placówki pochodzą z rodzin dysfunkcyjnych, bądź patologicznych o wysokim stopniu demoralizacji: alkoholizm, niewydolność wychowawcza, choroby psychiczne, rodziny wielodzietne, rodziny niepełne. Przejawiają różnego typu zaburzenia tj. nadpobudliwość psychoruchowa, objawy nerwicowe (napady agresji słownej i fizycznej, apatia), negatywizm, skłonność do popadania w histerię, częste kłamstwa i wagary, nadwrażliwość, tiki, zalęknienie, niska samoocena, itp. Przejawiane przez niektóre z dzieci zachowania destrukcyjne: spożywanie alkoholu, palenie papierosów, kradzieże dają negatywny oddźwięk w szkole, np. w postaci trudności w nauce i narastających zaległości.

Dla grupy wsparcia dziennego przeznaczone są dwa pomieszczenia w placówce "Nasz Dom: Dobry Pasterz". W wydzielonej części jadalni, wyposażonej w stoły i krzesła, dzieci odrabiają lekcje, spożywają posiłki. Drugie pomieszczenie to sala gimnastyczna, w której przeprowadzane są zajęcia socjoterapeutyczne.

Grupa wsparcia dziennego dysponuje 30 miejscami. Do placówki przyjmowane są dziewczęta i chłopcy w różnym przedziale wiekowym, tzn. od przedszkolaków do ukończenia szkoły średniej.

W dniu kontroli ustalono, że na zajęcia uczęszcza 16 osób. Dzieci zapoznawane są z zasadami obowiązującymi w świetlicy.

Placówka prowadzi następujące formy pracy środowiskowej:

-         pomoc w kryzysach szkolnych, rodzinnych, rówieśniczych, osobistych,

-         pomoc w nauce,

-         zajęcia socjoterapeutyczne,

-         organizację czasu wolnego, rozwój zainteresowań, organizację zabaw i zajęć sportowych,

-         pomoc socjalną, dożywianie,

-         pracę z rodziną dziecka,

-         współpracuje z ośrodkiem pomocy społecznej, szkołami, sądem.

Placówka pracuje przez cały rok, od poniedziałku do piątku od godziny 13.00 do 18.00.

Plan dnia przedstawia się następująco:

1300 - 1500 - odrabianie lekcji

1500 - 1530 - obiad

1530 - 1700 - zajęcia tematyczne

1700 - 1730 - podwieczorek

1730 - 1800 - czas wolny

1800  - powrót do domu

Dzieci podzielone są na dwie grupy wiekowe: I - 4-7 lat (8 dzieci), II - 7-14 lat (8 dzieci).

Zajęcia tematyczne w tygodniu przedstawiają się następująco:

-         poniedziałek - II gr. - socjoterapia, I gr. - gry i zabawy integracyjne,

-         wtorek - I gr. - socjoterapia, II gr. - gry i zabawy integracyjne,

-         środa - zajęcia plastyczne i rozwijające zainteresowania,

-         czwartek - basen,

-         piątek - zajęcia sportowe i podsumowujące cały tydzień.

Dzieci odrabiają lekcje z pomocą wychowawców (2 osoby zatrudnione w placówce) i wolontariuszy - uczniów gimnazjum (5 osób) i szkół średnich (3 osoby). Osoby te są również obecne podczas innych zajęć. Dwoje dzieci korzysta z korepetycji (bezpłatnych) zorganizowanych przez placówkę.

Zajęcia z socjoterapii przeprowadza osoba ze stosownymi uprawnieniami.

Socjoterapeuta opracował program zajęć socjoterapeutycznych na 2004/2005 rok. Ujęto w nim następujące założenia:

-         dalszy samodzielny rozwój uczestników przy wsparciu grupy,

-         praca nad kształtowaniem konstruktywnych relacji w grupie rówieśniczej,

-         odkrywanie poczucia własnej wartości i dowartościowywanie,

-         wdrażanie do umiejętnego odreagowywania napięć i przeżywania emocji,

-         dostarczanie nowych pozytywnych wzorców i doświadczeń, a w efekcie przełamywanie starych niekorzystnych społecznie nawyków.

Program jest kontynuacją i ewaluacją założeń ubiegłorocznego programu.

Zajęcia odbywają się raz w tygodniu (z każdą grupą przez 90 min.) w oparciu o scenariusze. Dokumentację stanowią prace uczestników.

W okresie wakacji dzieci wyjeżdżają na zorganizowany dwutygodniowy wypoczynek. W czasie ferii zimowych wychowankowie korzystają z propozycji domów kultury. W roku szkolnym organizowane są wyjścia na boisko (np. do ogródka jordanowskiego), lodowisko, spacery, wycieczki, do kina.

Dzieci mają do swojej dyspozycji sprzęt sportowy (piłki nożne, do siatkówki, koszykówki, hulajnogi, wrotki, stół do tenisa stołowego, piłkarzyki, gry planszowe). Mogą korzystać z biblioteczki, bogato wyposażonej w lektury szkolne i inne pozycje.

Na zajęcia dzieci młodsze przyprowadzane są przez rodziców, oni też je odbierają. Dzieci starsze wracają do domu same.

Dla każdego dziecka prowadzona jest dokumentacja, którą stanowią:

-         karta ewidencyjna wychowanka świetlicy,

-         diagnoza  sytuacji dziecka,

-         diagnoza dziecka pod kątem socjoterapii,

-         indywidualny plan pracy z dzieckiem.

Karta ewidencyjna zawiera wszelkie informacje dotyczące sytuacji dziecka: dane osobowe, informacje o rodzicach (opiekunach) i środowisku domowym, informacje o rozwoju dziecka (rozwój umysłowy, stan zdrowia, nauka, przejawy niedostosowania, przestępczość: kiedy, w jakiej formie, sprawy sądowe), dotychczasowo stosowane środki profilaktyczne, efekty dotychczasowej pomocy, funkcjonowanie w świetlicy, wskazania do pracy.

Diagnoza sytuacji dziecka bardzo dokładnie charakteryzuje środowisko rodzinne wychowanka, warunki materialne, funkcjonowanie dziecka w rodzinie, szkole w świetlicy oraz określa strategię pomocy.

Diagnoza dziecka sporządzona jest pod kątem socjoterapii i opisuje zachowania dziecka na zajęciach, w relacjach z rówieśnikami, podczas wykonywania różnych zadań. Określa również strategie pomocy.

Indywidualny plan pracy z dzieckiem charakteryzuje wychowanka w następujących zakresach:

-         wdrażanie do systematycznego wysiłku umysłowego,

-         kształtowanie odpowiedzialności wobec powierzonych zadań i obowiązków,

-         dbanie o wygląd zewnętrzny i higienę osobistą oraz ład i porządek,

-         kształtowanie szacunku wobec siebie i drugiego człowieka,

-         wychowanie prorodzinne, zapewnienie poczucia bezpieczeństwa,

-         ożywienie miłości do kościoła i ojczyzny,

-         prawidłowy rozwój emocjonalny, psychiczny i fizyczny.

W każdej ze sfer wyznaczono zadania do realizacji. W indywidualnym planie pracy odnotowywane są zmiany dokonujące się w dziecku pod wpływem zaplanowanych działań.

W celu zapoznania się z sytuacją rodzinną i materialną dziecka odwiedzane są rodziny wychowanków. Wywiady przeprowadzane są średnio raz na pół roku lub częściej w miarę pojawiających się potrzeb. Dzięki nawiązanym kontaktom rodzice przychodzą dowiadywać się o swoje dzieci, co jest okazją do rozmowy i nawiązania bliższej współpracy.

Wychowawcy starają się wspierać rodziny dzieci, rozmawiają na temat potrzeb danego dziecka, czy problemów rodziców. Wielokrotnie udzielają pomocy rodzinom w następujących formach:

-         dożywianie dzieci,

-         pomoc w załatwianiu spraw bieżących,

-         zaopatrywanie w niezbędne i potrzebne rzeczy (odzież, obuwie, przybory i pomoce szkolne, paczki żywnościowe).

Placówka współpracuje z:

-         pedagogami szkolnymi,

-         kuratorami,

-         ośrodkami pomocy społecznej,

-         Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

-         MOKIT-em,

-         sponsorami,

-         księżmi z parafii dzieci.

Na podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych, stwierdzono, że placówka wsparcia dziennego wywiązuje się właściwie ze swoich zadań.

Podczas kontroli sprawdzono również realizację zaleceń pokontrolnych wydanych po przeprowadzonej kontroli w dniu 2 marca 2004r.:

1.      Zmodyfikować diagnozy psychologiczno-pedagogiczne z uwzględnieniem wszystkich sfer rozwoju psychofizycznego dziecka.

2.      Zmodyfikować indywidualne plany pracy z dzieckiem z uwzględnieniem zainteresowań i indywidualnych zdolności wychowanka.

3.      Nawiązać i rozwijać współpracę z parafiami Kościołów właściwych ze względu na miejsce zamieszkania rodzin dzieci przebywających w placówce.

Ad. 1, 2, 3

Diagnozy psychologiczno-pedagogiczne opracowano dla każdego dziecka.  W sposób wyczerpujący charakteryzują one poszczególne sfery rozwoju psychofizycznego wychowanków. Bardzo dokładnie opisano sytuację rodzinną dzieci.

W charakterystyce uwzględniono:

-         strukturę rodziny,

-         przyczyny kryzysu,

-         relacje panujące w rodzinie,

-         osoby znaczące dla dziecka.

Diagnozy opatrzono wskazówkami do pracy z dzieckiem i jego rodziną. Dużą uwagę zwrócono na pozytywne wzmocnienia wychowanków np.

-         "zauważać nawet najmniejsze sukcesy w nauce",

-         "wzmocnienie pozytywnej samooceny dziewczyny",

-         "stwarzać możliwości zaistnienia dziewczynki w grupie włączając ją w zadania grupowe",

-         "stosować wzmocnienia na płaszczyźnie nauki i pracy z podkreśleniem samodzielności i niezależności, co wpłynęłoby na pozytywną samoocenę dziewczynki",

-         "okazywać życzliwość i zainteresowanie sprawami dziewczynki".

Na podstawie obserwacji psychologiczno-pedagogicznych oraz przeprowadzonych wywiadów środowiskowych opracowano Karty pracy socjalnej z rodziną.  Ujęto w nich działania w celu pedagogizacji środowiska rodzinnego. W proces pedagogizacji włączono szereg instytucji działających ustawowo na rzecz dziecka i rodziny. Ponadto przewidziano współpracę z parafiami Kościołów i związków wyznaniowych właściwych ze względu na miejsce zamieszkania rodziny dziecka. W kartach opisano bardzo dokładnie podjęte dotychczas działania i wynikające z tego efekty.

Indywidualne plany pracy z dzieckiem opracowano wyznaczając następujące kierunki działań:

-         wdrażanie do systematycznego wysiłku umysłowego,

-         kształtowanie odpowiedzialności wobec powierzonych zadań i obowiązków,

-         dbanie o wygląd zewnętrzny, higienę osobistą oraz ład i porządek,

-         kształtowanie szacunku wobec siebie i drugiego człowieka,

-         wychowanie prorodzinne, zapewnienie poczucia bezpieczeństwa,

-         ożywianie miłości do Kościoła i ojczyzny,

-         prawidłowy rozwój emocjonalny, psychiczny i fizyczny,

-         rozwijanie zainteresowań i zdolności.

Indywidualne plany pracy są sukcesywnie modyfikowane. Zapisywane są również efekty podejmowanych działań.

Kontrola "Naszego Domu: Dobry Pasterz" w Białymstoku została dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki wyjaśnień pracowników oraz wychowanków.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Placówki.

W przypadku gdy Dyrektor nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.

Dyrektor "Naszego Domu:

Dobry Pasterz" w Białymstoku                                    Podpisy kontrolujących:

26.10.2004r. Krystyna Maślarz                                              1. Małgorzata Osipowicz

                                                                                               2. Krystyna Pasiuk


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  16.11.2004 00:00:00
Data publikacji:  16.11.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  16.11.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl