Protokół
z kontroli "Naszego Domu: Dobry Pasterz" w Białymstoku, REGON
- 040022387
przeprowadzonej
przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
w Białymstoku:
1. Małgorzatę
Osipowicz - starszego inspektora
2. Krystynę
Pasiuk - starszego inspektora
Kontrolę przeprowadzono w dniu 31 sierpnia
2004 roku na podstawie upoważnienia Nr 238 z dnia 27 sierpnia 2004 roku, które
w imieniu Wojewody wydał zastępca dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Pani
Krystyna Golubiewska.
Kontrolą za okres od 01.01.2003r. do
miesiąca poprzedzającego dzień kontroli objęto uczenie dzieci samodzielności w
życiu i przygotowanie ich do funkcjonowania w społeczeństwie.
wynikających
z:
-
ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64 z 2004r., poz. 593),
-
rozporządzenia Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.08.2000r. w
sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900),
-
rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 29.08.2000r. w sprawie
szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w
placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad
jakością działań ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74, poz. 862),
-
rozporządzenia Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 października 2001r. w sprawie udzielania
pomocy na usamodzielnienie, kontynuowanie nauki oraz zagospodarowanie dla
pełnoletnich osób z rodzin zastępczych oraz osób opuszczających niektóre typy
placówek opiekuńczo-wychowawczych i domów pomocy społecznej, zakłady poprawcze,
schroniska dla nieletnich i specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze (Dz. U. Nr
120, poz. 1293).
Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:
1. Krystyna
Maślarz - dyrektor
2. Marzena
Sienkiewicz - wychowawca
3. Joanna
Martyka - wychowawca
4. Urszula
Nowak - wychowawca
5.
Anna Kozłowska - psycholog, pracownik socjalny
Ustalenia kontroli
Zakres
kontroli obejmował przygotowanie wychowanków do samodzielności w życiu i
funkcjonowania w społeczeństwie. Analizie poddano następującą problematykę:
-
przygotowanie do
samodzielności w życiu m.in. poprzez: aktywny udział w organizacji życia w
domu, wdrażanie do samoobsługi i prac porządkowych, wyposażenie w sprzęt i
urządzenia do samodzielnego przygotowania posiłków, robienie zakupów,
załatwianie spraw - stosownie do wieku,
-
stwarzanie okazji i
zachęcanie wychowanków do samodzielnego podejmowania działań, decyzji, swobody
wypowiedzi, dokonywania wyborów,
-
przygotowanie
wychowanków do podejmowania odpowiedzialności za własne postępowanie,
-
przygotowanie
wychowanków do pełnienia określonych ról społecznych i funkcjonowania w
społeczeństwie,
-
przygotowanie
wychowanków do powrotu do rodziny naturalnej lub samodzielnego funkcjonowania,
-
zapewnienie wsparcia i
opieki w okresie adaptacji do samodzielnego życia (w przypadku osiągnięcia
pełnoletności).
W dniu
kontroli w ewidencji "Naszego Domu: Dobry Pasterz" w Białymstoku figurowało 23
wychowanki, obecnych zaś było 4 dzieci. Pozostałe wychowanki były w trakcie
powrotu z przerwy wakacyjnej.
Dziewczęta w okresie wakacyjnym
korzystały z wypoczynku. W lipcu zorganizowano wyjazd dwutygodniowy nad morze
do Jastrzębiej Góry, natomiast w sierpniu dzieci wyjeżdżały na dwa tygodnie w
góry.
Obecnie wychowanki są
przygotowywane do rozpoczynającego się roku szkolnego. Każda została wyposażona
w niezbędne przybory szkolne, strój sportowy oraz odzież.
Placówka
posiada opracowany Plan pracy opiekuńczo - wychowawczej. Założenia do
realizacji podzielono na bloki tematyczne uwzględniając jednocześnie formy ich
realizacji. Przewidziano w nim działania obejmujące min.:
-
uczenie dzieci
odpowiedzialności za własną postawę: słowa, czyny (uczestniczenie w życiu
społeczności, odpowiedzialne pełnienie funkcji),
-
pomoc w podejmowaniu
odpowiednich wyborów życiowych, związanych ze zdrowiem swoim i innych (rozmowy
na temat wpływu środków masowego przekazu na zachowanie ludzi, zapoznanie z
problemami i potrzebami osób niepełnosprawnych, chorych i starszych),
-
propagowanie zasad
racjonalnego żywienia jako ważnego czynnika zachowania zdrowia (zajęcia
kulinarne, zwracanie uwagi na kulturę spożywania oraz estetykę podawania dań,
higiena przygotowywania i przechowywania żywności),
-
wychowanie do życia w rodzinie
(wychowanie do integralnego przeżywania swojej płciowości i odnoszenie jej do
takich wartości jak: miłość, małżeństwo, rodzina, przygotowanie do małżeństwa i
odpowiedzialnego rodzicielstwa),
-
organizację i racjonalne
wykorzystanie czasu wolnego przez wychowanki (udział wychowanek w planowaniu i
organizowaniu uroczystości i imprez kulturalnych),
-
kształtowanie i wzmacnianie
więzi emocjonalnych wychowanek z rodziną (motywowanie wychowanek do
podtrzymywania kontaktów z rodzinami, praca nad rodzinami w celu powrotu dzieci
do domów).
Dokumentacja
wychowanek jest uporządkowana i objęta spisem. Wywiady środowiskowe są
aktualne. Uaktualniono również diagnozy psychologiczno - pedagogiczne. Diagnozy
w sposób wyczerpujący charakteryzują rozwój psychofizyczny dziecka.
Uwzględniono w nich także sytuację prawną i rodzinną dziecka. Diagnozy zostały
opatrzone wskazówkami do pracy wychowawczej i terapeutycznej. Ponadto zostały
założone Karty Pracy Socjalnej z Rodziną. W planach przewidziano działania w celu pedagogizacji środowiska
rodzinnego w różnych sferach życia. Odnotowywane są wszystkie kontakty ze
środowiskiem rodzinnym dziecka oraz ustalenia wynikające z tych kontaktów.
Z notatek wynika, że w proces
pedagogizacji rodzin włączanych jest szereg instytucji.
Indywidualne
plany pracy z dzieckiem prowadzone są na bieżąco oraz sukcesywnie modyfikowane.
W planach ujęto działania dotyczące uczenia wychowanków samodzielności w życiu.
Obejmują one różne dziedziny życia, przykładowo:
-
wymaganie odpowiedzialności i
dokładności w wypełnianiu obowiązków,
-
mobilizowanie do
systematyczności,
-
zwracanie uwagi na
poszanowanie sprzętu domowego,
-
przypominanie o odnoszeniu
żelazka i suszarki,
-
kształtowanie
odpowiedzialności i ponoszenia konsekwencji za wszelkie zaniedbania,
-
zwracanie uwagi na odpowiedni
strój, aby był odpowiedni do panującej pogody,
-
eliminować pożyczanie rzeczy
od koleżanek,
-
dziewczynka wymaga kontroli
porządku w łóżku i w szafie,
-
wyrabianie samodzielności w
załatwianiu drobnych spraw,
-
kształtowanie umiejętności
mówienia "nie",
-
praca nad radzeniem sobie w
sytuacjach trudnych.
Działania mające na celu uczenie
dziecka samodzielności w życiu oraz przygotowanie do życia w społeczeństwie
obejmują również sferę prozdrowotną i wychowanie prorodzinne.
W planach
odnotowane są wszystkie ważniejsze wydarzenia z życia dziecka oraz zmiany
zachodzące w zachowaniu podopiecznej. Przy zapisach umieszczono daty. Na tej
podstawie można stwierdzić jakie zmiany zachodzą w
rozwoju dziecka podczas pobytu w placówce.
Wychowanki
placówki wdrażane są do prac samoobsługowych typu sprzątanie własnych pokoi
oraz innych pomieszczeń np. łazienek, korytarzy. Pełnią dyżury na stołówce
pomagając w nakrywaniu do stołu i przy wydawaniu posiłków, a następnie przy
sprzątaniu.
Dziewczęta
samodzielnie piorą bieliznę osobistą, garderobę. Potrafią obsługiwać pralkę i
wirówkę. Obsługa tych urządzeń odbywa się zawsze pod nadzorem wychowawców.
Wychowanki prasują samodzielnie garderobę.
Posiłki
przygotowywane są przez personel placówki, jednak dzieci potrafią samodzielnie
zrobić kanapki, sałatki, surówki, frytki. Na urodziny bądź imieniny wychowanki
pieką ciasta i robią desery. W placówce brak jest zorganizowanego aneksu
kuchennego, jednak dzieci wraz z wychowawcą bądź kucharką, w wydzielonej części
jadalni, mają możliwość przeprowadzania zajęć kulinarnych.
Podopieczne
placówki otrzymują drobną kwotę pieniężną do własnego dysponowania tzw.
kieszonkowe. Na podstawie list wypłat kieszonkowego stwierdzono, że było one
wypłacane regularnie w kwocie 15 zł. miesięcznie. W
okresie wakacyjnym kieszonkowe zwiększano do 30 zł. oraz
wypłacano dodatkowo po 30 zł. Ponadto na każdy zorganizowany wyjazd dziewczęta
otrzymywały dodatkowe pieniądze.
Wychowanki uczone są
gospodarowania własnymi oszczędnościami. Bardzo często wychowawcy z
podopiecznymi udają się na wspólne zakupy. W przypadku podejrzeń o kupowanie
papierosów - wydatkowanie kieszonkowego jest kontrolowane.
W
placówce nie działa samorząd. Jednak odbywają się spotkania społeczności domu i
grup. Wychowanki mają więc możliwości wypowiedzenia
się na forum w sprawach swoich i pozostałych podopiecznych. Dziewczęta wyrażają
swoje zdanie na temat min. spędzania czasu wolnego, dokonywanych zakupów,
wyboru szkoły, planów życiowych.
Z
przeprowadzonego wywiadu wynika, że są podejmowane działania w celu zapoznania
dzieci (stosownie do wieku), gdzie należy załatwiać sprawy urzędowe np.
składanie dokumentów do szkół średnich, umówienie wizyty u lekarza, złożenie
wniosku o paszport, założenie konta.
Dzieci uczone są właściwych zachowań, przestrzegania ogólnie przyjętych
norm etycznych. Przeprowadzane są zajęcia uczące rozpoznawania czynników
mających wpływ na zdrowie, współżycia w grupie, czy odpowiedzialności za
powierzone zadania.
Usamodzielnianie
wychowanków
Dziewczęta
przebywające w placówce, a będące przed osiągnięciem pełnoletności, już na trzy
miesiące przed ukończeniem 18 lat przygotowywane są do procesu
usamodzielniania. Dyrektor placówki informuje właściwe powiatowe centrum pomocy
rodzinie o terminie opuszczenia placówki przez wychowankę. Sporządzany jest
również program usamodzielnienia, który zakłada podjęcie działań, które będą
realizowane do momentu opuszczenia przez wychowankę domu.
Na
podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych oraz wyjaśnień ustalono, że
2003r. usamodzielniła się 1 wychowanka, zaś w 2004r. - 2. Opracowano im
programy usamodzielnienia oraz odpowiednio wcześnie wnioskowano o wyznaczenie
opiekuna usamodzielnienia.
Programy
usamodzielnienia zawierają plan podejmowanych działań oraz zobowiązanie osoby
usamodzielnianej do realizacji poszczególnych postanowień wynikających z
programu.
Plany
opracowano uwzględniając potrzeby wychowanków. Przewidziano w nich działania w zakresie współdziałania i
wspierania wychowanki:
-
założenie samodzielnego konta
osobistego,
-
uzyskanie wykształcenia
zgodnego z możliwościami i aspiracjami, uzyskanie kwalifikacji zawodowych np.:
"ukończenie I klasy ZSZ", "ukończenie II klasy ZSZ",
-
podjęcie zatrudnienia, np.
"zarejestrowanie się w PUP", "poszukiwanie pracy we własnym zakresie i za
pośrednictwem PUP", "podjęcie pracy"
-
pomoc w uzyskaniu odpowiednich
warunków mieszkaniowych, np. "złożenie wniosku do ZMK o lokal".
W planach
wyraźnie określono rolę i zadania opiekuna usamodzielnienia oraz instytucji
wspierających podopiecznego w realizacji poszczególnych zadań.
Plany sporządzone były przy współudziale wychowanki,
opiekuna procesu usamodzielnienia i pracownika socjalnego.
Na podstawie przeprowadzanych czynności kontrolnych stwierdzono, ze
podejmuje się właściwe działania w celu uczenia samodzielności w życiu oraz
samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie.
Kontrola "Naszego Domu: Dobry Pasterz" w Białymstoku została
dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki oraz wyjaśnień
pracowników.
Protokół
sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje
Dyrektor Placówki.
W przypadku gdy Dyrektor nie zgadza się z
ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w
terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.
Dyrektor "Naszego Domu: Podpisy
kontrolujących:
Dobry Pasterz"
w Białymstoku 1.M.Osipowicz
mgr
Krystyna Malarz 2..Krystyna Pasiuk
06.09.2004
(data i
podpis)