PROTOKÓŁ Z KONTROLI PROBLEMOWEJ
przeprowadzonej w dniu 5 października 2004r. w Powiatowym Zespole do Spraw Orzekania o
Niepełnosprawności w Grajewie, z siedzibą przy ul.
Mickiewicza 3, zwanym dalej " Powiatowym Zespołem ", w zakresie:
ˇ
prawidłowości i jednolitości
stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o
niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.
- zgodności wydanych orzeczeń z zebranymi
dokumentami i przepisami dotyczącymi orzekania o niepełnosprawności i
stopniu niepełnosprawności
Kontrolę przeprowadziły:
- Katarzyna Kuprianowicz
- Spirydonow - pracownik socjalny / pedagog-
członek składu orzekającego Wojewódzkiego Zespołu,
- Teresa Danuta Krzysztoń
- Przekop - lekarz - przewodniczący składu orzekającego Wojewódzkiego Zespołu,
- Agata Narewska
- starszy inspektor w Wojewódzkim Zespole.
na podstawie upoważnień do kontroli
z dnia 6.01.2004r. udzielonych przez Wojewodę
Podlaskiego, zgodnie z art. 6 c ust. 6 w zw. z ust. 5 ustawy z 23.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu
osób niepełnosprawnych. ( Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn.
zm. ) o numerach: BDG. I. 0137- 1/ 4/ 04, BDG. I. 0137-1/ 10/ 04 i
BDG. I. 0137- 1/ 6/ 04.
W toku kontroli informacji w zakresie przedmiotu kontroli udzielał :
ˇ
Pan Andrzej Doliwa - Przewodniczący Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o
Niepełnosprawności w Grajewie
W trakcie kontroli ocenie
podlegała prawidłowość stosowania przepisów, zawartych w niżej wymienionych aktach prawnych:
1. Ustawie z
dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.),
2.
Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia
15.07.2003r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności
i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. Nr 139, poz. 1328 ),
3.
Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 01.02.2002r. w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w
wieku do 16 roku życia (Dz. U. Nr 17, poz. 162),
4. Kodeksie
postępowania administracyjnego ( Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 z późn.
zm.).
USTALENIA
KONTROLI:
I. Prawidłowość
trybu powołania Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Grajewie.
Powiatowy Zespół do Spraw
Orzekania o Niepełnosprawności w Grajewie został
powołany przez Starostę Powiatu Grajewskiego, na mocy
Zarządzenia Nr 20/02 z dnia 15 lipca 2002r., zgodnie z art. 6 a ust. 1 ustawy z
23.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej
oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Powołanie Zespołu było poprzedzone
uzyskaniem zgody Wojewody Podlaskiego, wyrażonej w piśmie z dnia 27 marca 2002r.
Powiatowy Zespół w Grajewie jest organem właściwym miejscowo do rozpatrywania
wniosków o ustalenie niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności osób
zamieszkujących powiat grajewski.
W skład Powiatowego Zespołu w Grajewie wchodzą przewodniczący i pięciu członków ( 2
lekarzy, 1 psycholog, 1 doradca zawodowy / pracownik socjalny, 1 pracownik
socjalny), powołani przez Starostę Grajewskiego na
mocy Zarządzenia Nr 8/2001 z dnia 01.03.2001r. oraz
Zarządzenia Nr 3/03 Starosty Powiatu Grajewskiego z
dnia 11.02.2003r. Wszyscy członkowie Powiatowego
Zespołu, którzy uczestniczą w posiedzeniach, spełniają wymogi kwalifikacyjne,
wynikające z § 21 rozporządzenia Ministra Gospodarki Pracy i Polityki
Społecznej z 15.07.2003r. oraz posiadają Zaświadczenia
wydane przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, o których mowa
w § 23 w/w rozporządzenia.
II. Baza lokalowa
Powiatowego Zespołu w Grajewie.
Powiatowy
Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Grajewie
ma swoją siedzibę w budynku należącym do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.
Znajduje się tam sekretariat Zespołu, w którym Przewodniczący przyjmuje wnioski
w sprawie wydania orzeczeń oraz udziela informacji w sprawach dotyczących
orzekania. Tam też przechowywana jest dokumentacja zgromadzona w toku postępowania orzeczniczego.
Posiedzenia składów orzekających odbywają się w Poradniach: Neurologicznej i
Zdrowia Psychicznego, które mieszczą się w Szpitalu Ogólnym w Grajewie przy ulicy Konstytucji 3-go Maja 34.
Przeprowadzane są tam badania lekarskie oraz sporządzane oceny przez
pozostałych członków składu orzekającego.
Pomieszczenia,
w których odbywają się posiedzenia są dostosowane do potrzeb osób
niepełnosprawnych. Usytuowane są na parterze, przed wejściem do budynku
znajduje się podjazd, drzwi są szerokie. Zainteresowani mają możliwość
korzystania z odpowiednio dostosowanych pomieszczeń sanitarno-higienicznych.
Na badania oczekują w przestronnej poczekalni.
Obsługę posiedzeń zapewnia
Przewodniczący Zespołu.
II. Prawidłowość i
jednolitość stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących
orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, określonych w
rozporządzeniu Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia
15.07.2003r. (Dz. U. Nr 139, poz. 1328) oraz zgodność
wydanych orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności z zebranymi
dokumentami oraz przepisami dotyczącymi orzekania.
W celu stwierdzenia prawidłowości
stosowania obowiązujących przy orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu
niepełnosprawności przepisów, poddano kontroli losowo wybrane akta
przedmiotowych spraw dotyczące osób, które wszczęły postępowanie w okresie: 1.01.2004r. - 31.07.2004r.
- przed 16 rokiem życia o
następujących numerach:
427/2004, 428/2004, 435/2004, 436/2004, 436/2004 (druga o tym samym
numerze),
437/2004, 438/2004, 43920/04 ,440/2004, 454/2004
-
powyżej 16 roku życia o
następujących numerach:
1021/2004, 1031/2004,
1032/2004, 1038/2004, 1044/2004, 1056/2004, 1058/2004, 1059/2004, 1072/2004,
1083/2004
Prawidłowość
rozpatrzenia wniosków o ustalenie niepełnosprawności osób przed 16 rokiem
życia.
I. Ocena formalno-prawna
1. Wszystkie
skontrolowane wnioski o ustalenie niepełnosprawności osób przed 16 rokiem życia
zostały złożone przez osoby do tego uprawnione - przedstawicieli ustawowych
dzieci i zawierają, zgodnie z § 6 ust. 1 pkt. 1- 5 w/w
rozporządzenia z dnia 15.07.2003r., dane osobowe
dziecka i przedstawiciela ustawowego, określenie celu, dla którego niezbędne
jest uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności (w 10 przypadkach do zasiłku
pielęgnacyjnego), oświadczenie przedstawiciela ustawowego dziecka o
prawdziwości danych, zawartych we wniosku oraz podpis przedstawiciela
ustawowego dziecka.
2. Do
wszystkich wniosków załączono dokumentację medyczną, określoną w § 3 ust. 1 pkt. 1 w/ w rozporządzenia, czyli zaświadczenia lekarskie,
zawierające opisy stanu zdrowia dzieci oraz inne dokumenty, mogące mieć wpływ
na dokonanie ustaleń orzeczniczych. Zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia,
stanowiące wraz z wnioskiem podstawę wszczęcia postępowania orzeczniczego, we
wszystkich skontrolowanych sprawach, wystawione zostały nie wcześniej niż na 30
dni przed dniem złożenia wniosku- czyli zgodnie z § 6 ust.
2 w/ w rozporządzenia. Została
również przeprowadzona wstępna analiza kompletności formalnej wniosku.
3. We wszystkich przypadkach dokonano prawidłowego
doboru specjalistów do składu orzekającego: psychologa lub pracownika
socjalnego.
4. Zawiadomienia o terminie rozpatrzenia spraw zostały
dokonane zgodnie z § 7 ust 3 rozporządzenia - czyli doręczone osobom zainteresowanym nie później
niż na 14 dni przed datą wyznaczonego posiedzenia i za zwrotnym potwierdzeniem
odbioru.
5. Oceny stanu zdrowia dzieci sporządził w dniu
badania lekarz - przewodniczący składu orzekającego, po dokonaniu analizy
dokumentacji medycznej i przeprowadzeniu bezpośredniego badania przedmiotowego.
Członkowie składu orzekającego sporządzili odpowiednio
oceny: psychologiczne i socjalno-społeczne.
6. Z odbytych posiedzeń (odpowiednio w dniach:
13.01.04, 10.02.04, 27.04.04, 01.06.04, 10.08.04), sporządzono
protokoły, zawierające wszystkie elementy, w szczególności ustalenia
specjalistów dotyczące stanu zdrowia dziecka. W dwóch przypadkach, w związku z niezaliczeniem do osób niepełnosprawnych nie sformułowano
wskazań. W protokołach zawarto uzasadnienie rozstrzygnięć i opatrzono je podpisami
członków składu orzekającego. W skontrolowanych sprawach ustalenia członka
składu orzekającego były zgodne z ustaleniami lekarza.
Nieprawidłowości
stwierdzono w sprawie: Nr 435/04 -osoba zainteresowana złożyła wniosek w dniu
24.03.04r. a posiedzenie składu orzekającego
wyznaczono na 27.04.04r. to jest 3 dni po terminie; Nr
437/04 - przedstawiciel ustawowy dziecka złożył wniosek w dniu 23.04.04r., posiedzenie składu orzekającego wyznaczono na 01.06.04r. czyli 8 dni po terminie; Nr 436/04 - osoba zainteresowana
złożyła wniosek w dniu 22.04.04r. a termin posiedzenia
składu orzekającego wyznaczono na 01.06.04r. czyli 10
dni po terminie.
7. Ustalenia, zawarte w protokołach znalazły
odzwierciedlenie w orzeczeniach o niepełnosprawności. Wszystkie orzeczenia
zawierają: prawidłową podstawę prawną i pozostałe elementy wymienione w § 13
ust. 1 pkt. 1- 14 rozporządzenia z dnia 15.07.2003r.
8. Orzeczenia zostały doręczone przedstawicielom
ustawowym prawidłowo, tj: odebrane osobiście (za
pokwitowaniem na orzeczeniu) lub doręczone pocztą za potwierdzeniem odbioru.
Wszystkie omawiane orzeczenia nie zostały przez przedstawicieli ustawowych
zaskarżone.
9.
Nieprawidłowością jest nadanie tego samego numeru wnioskom złożonym przez dwie
różne osoby, co stwierdzono w sprawach nr 436/2004.
II. Ocena orzecznicza w aspekcie zgodności z obowiązującymi procedurami
oraz pod względem zgodności wydanych orzeczeń z zebraną w toku postępowania
dokumentacją medyczną.
1. Dokumentacją
medyczną, stanowiącą podstawę ustaleń, dotyczących naruszenia sprawności
organizmu dzieci w 10 skontrolowanych sprawach były zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia (niezbędne do
wszczęcia postępowania zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia z
15.07.2003r.) oraz dokumentacja
dodatkowa: 1/ karty informacyjne leczenia szpitalnego, 2/ wyniki badań diagnostycznych, 3/
zaświadczenia lekarskie.
2. Oceny stanu zdrowia dzieci zostały sporządzone przez
lekarza - przewodniczącego składu orzekającego, po dokonaniu bezpośrednich
badań przedmiotowych oraz ocenie załączonej dokumentacji medycznej (
wymienionej w pkt. 1 ).
3. Stwierdzone schorzenia w
dwóch ( 2 ) przypadkach nie stanowiły podstawy do
zaliczenia do osób niepełnosprawnych. W pozostałych ośmiu ( 8
) sprawach zaliczono do osób niepełnosprawnych, z czego w pięciu ( 5 )
przypadkach orzeczono jedynie o konieczności stałego współudziału na co dzień
opiekuna dziecka w procesie leczenia, rehabilitacji i edukacji, oraz również w
trzech (3) przypadkach stwierdzono jednocześnie konieczność stałej lub
długotrwałej opieki innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością
samodzielnej egzystencji.
4. We wszystkich
przypadkach zaliczenia do osób niepełnosprawnych, w ocenach lekarza zostały
zawarte wszystkie elementy ustaleń orzeczniczych: symbol przyczyny niepełnosprawności,
okres na jaki orzeczono niepełnosprawność, data/ okres
powstania niepełnosprawności oraz wskazania. Natomiast brak jest uzasadnień
oraz rokowań co do wyleczenia osoby orzekanej, a
dokumenty sporządzane przez lekarzy w toku postępowania są nieprawidłowo
nazwane "orzeczeniem", a nie "oceną" W odniesieniu do sprawy Nr 436/04,
przyczynę niepełnosprawności oznaczono nieprawidłowo, zgodnie bowiem z
brzmieniem § 2, ust. 9 03-L rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej
z dnia 1.02.2002r., symbol przyczyny niepełnosprawności ustala się uwzględniając
głuchoniemotę, głuchotę lub obustronne upośledzenie słuchu niepoprawiające
się w wystarczającym stopniu po zastosowaniu aparatu słuchowego lub implantu ślimakowego. W ocenie lekarza przewodniczącego
składu orzekającego jest wymieniona "wada wymowy" - jako dysfunkcja
współistniejąca, co nie kwalifikuje orzekanego do zaliczenia do osób
niepełnosprawnych. Z dokumentacji nie wynika, iż u dziecka stwierdzono inne
schorzenie, kwalifikujące się do oznaczenia w orzeczeniu symbolu przyczyny niepełnosprawności 03-L.
Pozostałe skontrolowane wnioski przedstawicieli ustawowych
dzieci w sprawie ustalenia niepełnosprawności, zostały rozpatrzone zgodnie z
obowiązującymi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu z 15.07.2003r. Dokumentacja medyczna nie jest przechowywana w
zaklejonych kopertach.
Prawidłowość rozpatrzenia
wniosków o ustalenie stopnia niepełnosprawności osób powyżej 16
roku życia.
I.
Ocena formalno - prawna
1. Skontrolowane
wnioski pochodzące od osób zainteresowanych uzyskaniem orzeczenia o stopniu
niepełnosprawności zawierały wszystkie elementy określone w § 6 ust. 1
rozporządzenia z 15.07.2004r., tj.
-
imię i nazwisko osoby
zainteresowanej, datę i miejsce urodzenia, adres zamieszkania, numer dowodu
osobistego,
-
określenie celu, dla którego
niezbędne jest uzyskanie orzeczenia; było to odpowiednio w sprawach:
1021/2004 - odpowiednie zatrudnienie,
1031/2004 - uzyskanie świadczeń z pomocy społecznej,
korzystanie z karty parkingowej,
1032/2004 - odpowiednie zatrudnienie, uzyskanie świadczeń z
pomocy społecznej,
1038/2004 - odpowiednie zatrudnienie,
1044/2004 - szkolenie, odpowiednie zatrudnienie,
1056/2004 - uzyskanie świadczeń z pomocy społecznej,
korzystanie z ulg i uprawnień,
1058/2004 - odpowiednie zatrudnienie, uzyskanie świadczeń z
pomocy społecznej, konieczność zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki
pomocnicze,
1059/2004 - odpowiednie zatrudnienie,
1072/2004 - odpowiednie zatrudnienie, uzyskanie świadczeń z
pomocy społecznej, korzystanie z ulg i uprawnień,
1083/2004 - konieczność zaopatrzenia w przedmioty
ortopedyczne i środki pomocnicze;
-
dane dotyczące sytuacji
społecznej i zawodowej osoby zainteresowanej;
-
oświadczenie o prawdziwości
danych zawartych we wniosku;
Wszystkie wnioski zostały opatrzone czytelnym podpisem osoby
zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego.
2. Do
wszystkich wniosków załączono- zgodnie z § 3 ust. 1 pkt
1 zaświadczenia lekarskie, zawierające opis stanu zdrowia, rozpoznanie choroby
zasadniczej i chorób współistniejących oraz inne dokumenty mogące mieć wpływ na
ustalenie stopnia niepełnosprawności. Zaświadczenia lekarskie wydane były nie
wcześniej niż na 30 dni przed dniem złożenia wniosku, czyli zgodnie z § 6 ust.
2 obowiązującego rozporządzenia.
3. W
każdej sprawie przeprowadzono zgodnie z § 33 ust. 2 wstępną weryfikację
złożonej dokumentacji w zakresie kompletności oraz konieczności jej
uzupełnienia o badania potwierdzające rozpoznaną chorobę zasadniczą. Wyznaczony
przez Przewodniczącego Zespołu - Decyzją nr I/2003 - lekarz we wszystkich
przypadkach stwierdził kompletność złożonej dokumentacji. W sprawie 1072/2004
decyzję lekarza dokonującego wstępnej weryfikacji złożonej dokumentacji
opatrzono datą 02.07.2004r., zaś zawiadomienieo
terminie posiedzenia wyznaczonym na 06.07.2004r. osoba
zainteresowana odebrała osobiście w Powiatowym Zespole 22.06.2004r. Powyższe świadczy o tym, że weryfikacji złożonej
dokumentacji dokonano po doręczeniu zawiadomienia o terminie rozpatrzenia
wniosku.
4. We
wszystkich sprawach ocenę stanu zdrowia sporządził lekarz spełniający wymogi
kwalifikacyjne określone w § 21 ust. 1 pkt 3 (
specjalizacja II stopnia z pediatrii) oraz posiadający Zaświadczenie wydane
przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w dniu 13.06.2002r., uprawniające do orzekania o niepełnosprawności i stopniu
niepełnosprawności. W większości przypadków - w zależności od celu orzekania
oraz sytuacji zdrowotnej, społecznej i zawodowej wnioskodawcy - prawidłowo
dokonano doboru pozostałych specjalistów do składu orzekającego, tj. pracownika
socjalnego lub doradcy zawodowego. Jednak w sprawie 1021/2004, gdzie osoba
zainteresowana, aktualnie pozostająca w zatrudnieniu i ubiegająca się o
orzeczenie jedynie do celów odpowiedniego zatrudnienia, sporządzono ocenę
sytuacji socjalno - społecznej. Opis funkcjonowania osoby zainteresowanej
przedstawiono za pomocą zakreślenia w formularzu oceny sytuacji socjalno -
społecznej gotowych odpowiedzi. Zdaniem kontrolującej zasadne byłoby sporządzenie w tym
przypadku oceny zawodowej. Natomiast w sprawie 1056/2004, w której wyznaczono
do składu orzekającego doradcę zawodowego, wskazane byłoby także zapoznanie się
z sytuacją socjalno-społeczną zainteresowanej (osoba zainteresowana przebywała
w chwili złożenia wniosku na zwolnieniu lekarskim, zaś celem orzekania było
uzyskanie świadczeń z pomocy społecznej oraz korzystanie z ulg i uprawnień). W
sprawie 1083/2004, gdzie celem orzekania była konieczność zaopatrzenia w
przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, a osoba zainteresowana była
uczennicą 3 klasy liceum ogólnokształcącego, sporządzono ocenę zawodową, w
której doradca zawodowy ustalił lekki stopień niepełnosprawności o charakterze
trwałym i określił przeciwwskazania do pracy. Jednak wnioski z przeprowadzonej
oceny zawodowej nie zostały odnotowane w protokole z posiedzenia składu
orzekającego, nie zawarto ich także w orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności,
zaliczającym zainteresowaną do osób niepełnosprawnych w stopniu lekkim o
charakterze trwałym.
5. O
terminie rozpatrzenia wniosku - zgodnie z § 7 ust. 3 rozporządzenia z
15.07.2003r.-zawiadomiono nie później niż na 14 dni
przed dniem jego rozpatrzenia.
6. Zgodnie
z art. 66 ustawy z dnia 27.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej
oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w sprawach nieunormowanych
przepisami tejże ustawy
stosuje się Kodeks postępowania administracyjnego, na podstawie
którego sprawę należy załatwiać nie później niż w ciągu miesiąca od wszczęcia
postępowania. Pięć skontrolowanych spraw (tj.1031/2004, 1032/2004, 1038/2004,
1056/2004, 1058/2004) zostało rozpatrzonych z przekroczeniem miesięcznego terminu przewidzianego na
rozpatrzenie wniosku i nie wydano postanowień o niezałatwieniu
sprawy w terminie.
7. Oceny
stanu zdrowia sporządził lekarz - przewodniczący składu orzekającego, który zaliczył 4 zainteresowanych
do osób niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym, 4 - do osób niepełnosprawnych
w stopniu lekkim, w stosunku do 2 osób orzekł o braku niepełnosprawności.
Lekarz nie stosuje aktualnie obowiązujących druków - na formularzu, którym
posługuje się widnieje nagłówek ,,orzeczenie lekarza o
stanie zdrowia osoby zainteresowanej sporządzone przez lekarza przewodniczącego
składu orzekającego", brak jest również uzasadnienia jego decyzji.
8. Z
odbytych w dniach 20.04.2004r., 25.05.2004r.,
08.06.2004r., 17.06.2004r., 29.06.2004r., 06.07.2004r., 05.08.2004r. posiedzeń
sporządzono protokoły, które opatrzono pieczątką Zespołu oraz pieczątką
Przewodniczącego składu orzekającego oraz podpisami pozostałych członków.
9. Ustalenia,
zawarte w ocenach specjalistów znalazły w większości przypadków
odzwierciedlenie w orzeczeniach o stopniu niepełnosprawności. W sprawie
1032/2004 w ocenie stanu zdrowia oraz w protokole z posiedzenia za datę
ustalenia umiarkowanego stopnia niepełnosprawności przyjęto 14.04.2004r. (tj. datę
złożenia wniosku), natomiast
w orzeczeniu doręczonym osobie zainteresowanej zapisano, że
ustalony stopień niepełnosprawności datuje się od 14.04.2003r. W sprawie
1038/2004 w ocenie stanu zdrowia sporządzonej przez Przewodniczącego składu
orzekającego, jak i w protokole z posiedzenia składu orzekającego przyczynę niepełnosprawności oznaczono
symbolem 07-S, zaś w orzeczeniu doręczonym osobie zainteresowanej przyczynę
niepełnosprawności oznaczono symbolem 04-0. W orzeczeniu wydanym w sprawie
1059/2004 nieprawidłowo wpisano numer pesel. W
sprawach tych nie wydano postanowień o sprostowaniu.
Orzeczenia o stopniu
niepełnosprawności zawierają elementy określone w § 13 ust. 2 rozporządzenia z
dnia 15.07.2003r.
10. Orzeczenia
zostały doręczone osobom zainteresowanym nie później niż w terminie 14 dni od
dnia posiedzenia w sprawie wydania orzeczenia (zgodnie z § 13 ust. 5); wysłano
je za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub zostały odebrane osobiście przez
osoby zainteresowane.
11. Skontrolowane
orzeczenia nie zostały zaskarżone do Wojewódzkiego Zespołu do Spraw Orzekania o
Niepełnosprawności.
II.
Ocena orzecznicza - w aspekcie zgodności
z obowiązującymi procedurami.
1.
Dokumentacją medyczną, stanowiącą podstawę ustaleń, dotyczących naruszenia
sprawności organizmu osób po 16 roku życia w 10 skontrolowanych sprawach były
zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia, niezbędne do wszczęcia postępowania
zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z
15.07.2004r. oraz inne posiadane przez osoby
zainteresowane dokumenty, mogące mieć wpływ na ustalenia niepełnosprawności.
2.
Oceny stanu zdrowia zostały sporządzone przez lekarza - przewodniczącego składu
orzekającego po przeprowadzeniu badań oraz na podstawie analizy
załączonej do akt dokumentacji medycznej.
3.
Stwierdzone schorzenia w 2 przypadkach nie stanowiły podstawy do zaliczenia
zainteresowanych do osób niepełnosprawnych, w 4 - były podstawą do zaliczenia
do osób niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym oraz w 4 - do osób
niepełnosprawnych w stopniu lekkim.
4.
W przypadku zaliczenia zainteresowanych do osób niepełnosprawnych, w ocenach
lekarza zostały zawarte wszystkie elementy ustaleń orzeczniczych: prawidłowo
wpisano rozpoznanie choroby zasadniczej, oznaczono przyczynę
niepełnosprawności, ustalono okres na jaki wydano
orzeczenie o stopniu niepełnosprawności oraz datę powstania stopnia
niepełnosprawności i niepełnosprawności. W sporządzonych przez lekarza ocenach
w większości przypadków została zachowana spójność pomiędzy rokowaniami
co do wyleczenia a okresem na jaki orzeczono stopień niepełnosprawności.
W sprawie 1059/2004 lekarz - przewodniczący składu ocenił, że stan zdrowia
osoby zainteresowanej nie rokuje poprawy i jednocześnie stwierdził, że jest to
podstawą do ustalenia lekkiego stopnia o charakterze okresowym do 30.06.2008r. Natomiast zgodnie z § 3 ust. 4 pkt
2 naruszenie sprawności organizmu uważa się za okresowe, jeżeli według wiedzy
medycznej może nastąpić poprawa stanu zdrowia. W sprawie 1021/2004 ustalono, że
zainteresowany jest osobą niepełnosprawną w stopniu umiarkowanym
,,od nadal" (wcześniej posiadał bowiem orzeczenie o umiarkowanym stopniu
niepełnosprawności o charakterze okresowym). Określenie to jest nieprecyzyjne i
nieczytelne.
5.
Wskazania, wynikające z art. 6 b ust. 3 pkt 1-9
ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych, określono stosownie do orzeczonego stopnia
niepełnosprawności, rodzaju schorzenia i sytuacji społeczneji
zawodowej osoby zainteresowanej.
6. Zgodnie z
obowiązującymi standardami postępowania, dokumentacja medyczna ma charakter
poufny i należy ją umieszczać w kopercie.
Wnioski końcowe
Analiza losowo wybranej dokumentacji, o której mowa
wyżej, będącej podstawą wydania przez Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o
Niepełnosprawności w Grajewie 10 skontrolowanych orzeczeń
o niepełnosprawności oraz 10 orzeczeń o stopniu niepełnosprawności wykazała, że
w większości przypadków jest ona kompletna pod względem formalnym i
merytorycznym.
Postępowanie
o ustalenie niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności w skontrolowanych
sprawach było wszczynane prawidłowo - przyjęto kompletną pod względem
merytorycznym i formalnym dokumentację. Jednak czynności związane z nadaniem
biegu złożonym wnioskom o wydanie orzeczeń w 8 przypadkach nie zostały podjęte
niezwłocznie i sprawy zostały rozpatrzone z przekroczeniem obowiązujących
terminów. Należy zwrócić uwagę na kolejność nadawania numerów wpływającym
wnioskom.
W aktach
przedmiotowych spraw znajdują się oceny, sporządzone przez członków składu
orzekającego. Stwierdzono, że lekarz - przewodniczący składu orzekającego nie
stosuje aktualnie obowiązujących formularzy ocen. Dobór specjalistów do składu
orzekającego powinien wynikać z celu, w jakim wniosek o wydanie orzeczenia o
stopniu niepełnosprawności został złożony, wieku osoby orzekanej, a także jej
sytuacji zdrowotnej, zawodowej i społecznej. Pomimo braku jednolitych wzorów
ocen sporządzanych przez pozostałych członków składu orzekającego, to zdaniem
kontrolującej - pracownika socjalnego w Wojewódzkim Zespole - niewystarczające
jest dokonywanie kwalifikacji do odpowiedniego stopnia niepełnosprawności
poprzez zakreślanie w formularzu gotowych odpowiedzi. Ocena sytuacji socjalno-społecznej, sporządzona w toku postępowania
powinna zawierać krótki, rzetelny i konkretny opis funkcjonowania osoby
zainteresowanej w życiu codziennym, zakresu ograniczeń oraz zdolności do
samodzielnego wypełniania ról społecznych.
Ustalenia, wynikające z
poszczególnych ocen, dokonanych przez członków składu orzekającego są spójne w
większości przypadków z protokołami, sporządzonymi z posiedzeń i znajdują
odzwierciedlenie w orzeczeniach o stopniu niepełnosprawności. Należy jednak z
większą starannością wypisywać orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, tak aby
nie zawierały błędów pisarskich lub oczywistych omyłek. W jednym przypadku stwierdzono
niezgodne z rozporządzeniem z dnia 01.02.2002r.
określenie symbolu przyczyny niepełnosprawności.
Skontrolowane orzeczenia, wydane
przez Powiatowy Zespół w Grajewie zawierają elementy
wymienione w § 13 w/w rozporządzenia. Wskazania w wydanych orzeczeniach zostały
określone adekwatnie do orzeczonego stopnia niepełnosprawności.
Dokumentacja
sporządzana w toku orzekania jest czytelna i przejrzysta , należy
jednak zwrócić uwagę na sposób, w jaki przechowywane są akta po rozpatrzeniu
wniosku, czyli zachować porządek chronologiczny, wpinać zwrotne potwierdzenia
odbioru, a dokumentację medyczną należy umieszczać w oddzielnej kopercie.
Zalecenia pokontrolne:
I.
Należy
przestrzegać obowiązujących terminów przewidzianych na rozpatrzenie sprawy,
określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego.
II.
Weryfikacji
złożonej dokumentacji medycznej należy dokonywać przed doręczeniem osobie
zainteresowanej zawiadomienia o terminie rozpatrzenia wniosku.
III.
Należy
zwrócić uwagę na dobór specjalistów do składu orzekającego, zależnie od celu, w
jakim złożony jest wniosek. Ocenę sytuacji socjalno - społecznej należy
poszerzyć o konkretny opis funkcjonowania osoby zainteresowanej w życiu codziennym.
IV.
Należy
stosować obowiązujące formularze ocen o stanie zdrowia.
V.
Błędy
pisarskie lub oczywiste omyłki w orzeczeniach należy z urzędu prostować w
trybie art.113 KPA.
VI.
Należy
zadbać o uporządkowanie akt po rozpatrzeniu wniosku a dokumentację medyczną
umieszczać w oddzielnej kopercie.
VII. Przewodniczący składów orzekających
powinni zwrócić uwagę na prawidłowe określanie symboli przyczyn
niepełnosprawności.
VIII. Osoba rejestrująca wnioski
powinna zwrócić uwagę na kolejność nadawania numerów spraw.
Protokół sporządzono w dwóch
jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.
Jednocześnie informuje się o:
1/ przysługującym prawie zgłoszenia ( przed
podpisaniem protokołu, w ciągu 7 dni od daty jego otrzymania
) pisemnych zastrzeżeń co ustaleń, zawartych w protokole.
2/ przysługującym prawie odmowy podpisania
protokołu kontroli ( w ciągu 7 dni od daty jego otrzymania ),
z jednoczesnym obowiązkiem złożenia pisemnych wyjaśnień o przyczynach
odmowy.
KONTROLOWANY: KONTROLUJĄCY:
Andrzej Doliwa Katarzyna
Kuprianowicz - Spirydonow
Teresa
Danuta Krzysztoń - Przekop
Agata Narewska