Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
33915979   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa w Powiatowym Zespole do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Grajewie. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PROTOKÓŁ Z KONTROLI PROBLEMOWEJ

PROTOKÓŁ Z KONTROLI PROBLEMOWEJ

przeprowadzonej w dniu 5 października 2004r. w Powiatowym Zespole do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Grajewie, z siedzibą przy ul. Mickiewicza 3, zwanym dalej " Powiatowym Zespołem ", w zakresie:

ˇ        prawidłowości i jednolitości stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.

  • zgodności wydanych orzeczeń z zebranymi dokumentami i przepisami dotyczącymi orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności

Kontrolę przeprowadziły:

  • Katarzyna Kuprianowicz - Spirydonow - pracownik socjalny / pedagog- członek składu orzekającego Wojewódzkiego Zespołu,
  • Teresa Danuta Krzysztoń - Przekop - lekarz - przewodniczący składu orzekającego Wojewódzkiego Zespołu,
  • Agata Narewska - starszy inspektor w Wojewódzkim Zespole.

na podstawie upoważnień do kontroli z dnia 6.01.2004r. udzielonych przez Wojewodę Podlaskiego, zgodnie z art. 6 c ust. 6 w zw. z ust. 5 ustawy z 23.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. ( Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm. ) o numerach: BDG. I. 0137- 1/ 4/ 04, BDG. I. 0137-1/ 10/ 04  i BDG. I. 0137- 1/ 6/ 04.

W toku kontroli informacji w zakresie przedmiotu kontroli udzielał :

ˇ        Pan Andrzej Doliwa - Przewodniczący Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania  o Niepełnosprawności w Grajewie

W trakcie kontroli ocenie podlegała prawidłowość stosowania przepisów, zawartych  w niżej wymienionych aktach prawnych:

1. Ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.),

2. Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.07.2003r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. Nr 139, poz. 1328 ),

3. Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 01.02.2002r. w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia (Dz. U. Nr 17,  poz. 162),

4. Kodeksie postępowania administracyjnego ( Dz. U. z 2000r. Nr 98,  poz. 1071 z późn. zm.).

USTALENIA KONTROLI:

I. Prawidłowość trybu powołania Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania  o Niepełnosprawności w Grajewie. 

Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Grajewie został powołany przez Starostę Powiatu Grajewskiego, na mocy Zarządzenia Nr 20/02 z dnia 15 lipca 2002r., zgodnie z art. 6 a ust. 1 ustawy z 23.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Powołanie Zespołu było poprzedzone uzyskaniem zgody Wojewody Podlaskiego, wyrażonej w piśmie z dnia 27 marca 2002r. 

Powiatowy Zespół w Grajewie jest organem właściwym miejscowo do rozpatrywania wniosków o ustalenie niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności osób zamieszkujących powiat grajewski.

W skład Powiatowego Zespołu w Grajewie wchodzą przewodniczący i pięciu członków ( 2 lekarzy, 1 psycholog, 1 doradca zawodowy / pracownik socjalny, 1 pracownik socjalny), powołani przez Starostę Grajewskiego na mocy Zarządzenia Nr 8/2001 z dnia 01.03.2001r. oraz Zarządzenia Nr 3/03 Starosty Powiatu Grajewskiego z dnia 11.02.2003r. Wszyscy członkowie Powiatowego Zespołu, którzy uczestniczą w posiedzeniach, spełniają wymogi kwalifikacyjne, wynikające z § 21 rozporządzenia Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z 15.07.2003r. oraz posiadają Zaświadczenia wydane przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, o których mowa w § 23 w/w rozporządzenia.

II. Baza lokalowa Powiatowego Zespołu w Grajewie.

            Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Grajewie ma swoją siedzibę w budynku należącym do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie. Znajduje się tam sekretariat Zespołu, w którym Przewodniczący przyjmuje wnioski w sprawie wydania orzeczeń oraz udziela informacji w sprawach dotyczących orzekania. Tam też przechowywana jest dokumentacja zgromadzona  w toku postępowania orzeczniczego. Posiedzenia składów orzekających odbywają się w Poradniach: Neurologicznej i Zdrowia Psychicznego, które mieszczą się w Szpitalu Ogólnym w Grajewie przy ulicy Konstytucji 3-go Maja 34. Przeprowadzane są tam badania lekarskie oraz sporządzane oceny przez pozostałych członków składu orzekającego.

            Pomieszczenia, w których odbywają się posiedzenia są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Usytuowane są na parterze, przed wejściem do budynku znajduje się podjazd, drzwi są szerokie. Zainteresowani mają możliwość korzystania z odpowiednio dostosowanych pomieszczeń sanitarno-higienicznych. Na badania oczekują w przestronnej poczekalni.

Obsługę posiedzeń zapewnia Przewodniczący Zespołu.

II. Prawidłowość i jednolitość stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, określonych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.07.2003r. (Dz. U. Nr 139, poz. 1328) oraz zgodność wydanych orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności z zebranymi dokumentami oraz przepisami dotyczącymi orzekania.

W celu stwierdzenia prawidłowości stosowania obowiązujących przy orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności przepisów, poddano kontroli losowo wybrane akta przedmiotowych spraw dotyczące osób, które wszczęły postępowanie w okresie: 1.01.2004r. - 31.07.2004r. 

- przed 16 rokiem życia o następujących numerach:

427/2004, 428/2004, 435/2004, 436/2004, 436/2004 (druga o tym samym numerze),

437/2004, 438/2004, 43920/04 ,440/2004, 454/2004

-         powyżej 16 roku życia o następujących numerach:

1021/2004, 1031/2004, 1032/2004, 1038/2004, 1044/2004, 1056/2004, 1058/2004, 1059/2004, 1072/2004, 1083/2004

Prawidłowość rozpatrzenia wniosków o ustalenie niepełnosprawności osób przed 16 rokiem życia.

I. Ocena formalno-prawna

1. Wszystkie skontrolowane wnioski o ustalenie niepełnosprawności osób przed 16 rokiem życia zostały złożone przez osoby do tego uprawnione - przedstawicieli ustawowych dzieci i zawierają, zgodnie z § 6 ust. 1 pkt. 1- 5 w/w rozporządzenia z dnia 15.07.2003r., dane osobowe dziecka i przedstawiciela ustawowego, określenie celu, dla którego niezbędne jest uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności (w 10 przypadkach do zasiłku pielęgnacyjnego), oświadczenie przedstawiciela ustawowego dziecka o prawdziwości danych, zawartych we wniosku oraz podpis przedstawiciela ustawowego dziecka.

2. Do wszystkich wniosków załączono dokumentację medyczną, określoną w § 3 ust. 1 pkt. 1 w/ w rozporządzenia, czyli zaświadczenia lekarskie, zawierające opisy stanu zdrowia dzieci oraz inne dokumenty, mogące mieć wpływ na dokonanie ustaleń orzeczniczych. Zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia, stanowiące wraz z wnioskiem podstawę wszczęcia postępowania orzeczniczego, we wszystkich skontrolowanych sprawach, wystawione zostały nie wcześniej niż na 30 dni przed dniem złożenia wniosku- czyli zgodnie z § 6 ust. 2  w/ w rozporządzenia. Została również przeprowadzona wstępna analiza kompletności formalnej wniosku.

3. We wszystkich przypadkach dokonano prawidłowego doboru specjalistów do składu orzekającego:  psychologa lub pracownika socjalnego. 

4. Zawiadomienia o terminie rozpatrzenia spraw zostały dokonane zgodnie z § 7 ust 3 rozporządzenia - czyli doręczone osobom zainteresowanym nie później niż na 14 dni przed datą wyznaczonego posiedzenia i za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

5. Oceny stanu zdrowia dzieci sporządził w dniu badania lekarz - przewodniczący składu orzekającego, po dokonaniu analizy dokumentacji medycznej i przeprowadzeniu bezpośredniego badania przedmiotowego.

Członkowie składu orzekającego sporządzili odpowiednio oceny: psychologiczne i socjalno-społeczne.

6. Z odbytych posiedzeń (odpowiednio w dniach: 13.01.04, 10.02.04, 27.04.04, 01.06.04, 10.08.04), sporządzono protokoły, zawierające wszystkie elementy, w szczególności ustalenia specjalistów dotyczące stanu zdrowia dziecka. W dwóch przypadkach, w związku z niezaliczeniem do osób niepełnosprawnych nie sformułowano wskazań. W protokołach zawarto uzasadnienie rozstrzygnięć i opatrzono je podpisami członków składu orzekającego. W skontrolowanych sprawach ustalenia członka składu orzekającego były zgodne z ustaleniami lekarza.

Nieprawidłowości stwierdzono w sprawie: Nr 435/04 -osoba zainteresowana złożyła wniosek w dniu 24.03.04r. a posiedzenie składu orzekającego wyznaczono na 27.04.04r. to jest 3 dni po terminie; Nr 437/04 - przedstawiciel ustawowy dziecka złożył wniosek w dniu 23.04.04r., posiedzenie składu orzekającego wyznaczono na 01.06.04r. czyli 8 dni po terminie; Nr 436/04 - osoba zainteresowana złożyła wniosek w dniu 22.04.04r. a termin posiedzenia składu orzekającego wyznaczono na 01.06.04r. czyli 10 dni po terminie.

7. Ustalenia, zawarte w protokołach znalazły odzwierciedlenie w orzeczeniach o niepełnosprawności. Wszystkie orzeczenia zawierają: prawidłową podstawę prawną i pozostałe elementy wymienione w § 13 ust. 1 pkt. 1- 14 rozporządzenia z dnia 15.07.2003r.

8. Orzeczenia zostały doręczone przedstawicielom ustawowym prawidłowo, tj: odebrane osobiście (za pokwitowaniem na orzeczeniu) lub doręczone pocztą za potwierdzeniem odbioru. Wszystkie omawiane orzeczenia nie zostały przez przedstawicieli ustawowych zaskarżone.

9. Nieprawidłowością jest nadanie tego samego numeru wnioskom złożonym przez dwie różne osoby, co stwierdzono w sprawach nr 436/2004.

II. Ocena orzecznicza w aspekcie zgodności z obowiązującymi procedurami oraz pod względem zgodności wydanych orzeczeń z zebraną w toku postępowania dokumentacją medyczną.

1. Dokumentacją medyczną, stanowiącą podstawę ustaleń, dotyczących naruszenia sprawności organizmu dzieci w 10 skontrolowanych sprawach były zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia (niezbędne do wszczęcia postępowania zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia  z 15.07.2003r.) oraz dokumentacja dodatkowa: 1/ karty informacyjne leczenia szpitalnego,  2/ wyniki badań diagnostycznych, 3/ zaświadczenia lekarskie.

2. Oceny stanu zdrowia dzieci zostały sporządzone przez lekarza - przewodniczącego składu orzekającego, po dokonaniu bezpośrednich badań przedmiotowych oraz ocenie załączonej dokumentacji medycznej ( wymienionej w pkt. 1 ).

3. Stwierdzone schorzenia w dwóch ( 2 ) przypadkach nie stanowiły podstawy do zaliczenia do osób niepełnosprawnych. W pozostałych ośmiu ( 8 ) sprawach zaliczono do osób niepełnosprawnych, z czego w pięciu ( 5 ) przypadkach orzeczono jedynie o konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie leczenia, rehabilitacji i edukacji, oraz również w trzech (3) przypadkach stwierdzono jednocześnie konieczność stałej lub długotrwałej opieki innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji.

4. We wszystkich przypadkach zaliczenia do osób niepełnosprawnych, w ocenach lekarza zostały zawarte wszystkie elementy ustaleń orzeczniczych: symbol przyczyny niepełnosprawności, okres na jaki orzeczono niepełnosprawność, data/ okres powstania niepełnosprawności oraz wskazania. Natomiast brak jest uzasadnień oraz rokowań co do wyleczenia osoby orzekanej, a dokumenty sporządzane przez lekarzy w toku postępowania są nieprawidłowo nazwane "orzeczeniem", a nie "oceną" W odniesieniu do sprawy Nr 436/04, przyczynę niepełnosprawności oznaczono nieprawidłowo, zgodnie bowiem z brzmieniem § 2, ust. 9 03-L rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1.02.2002r., symbol przyczyny niepełnosprawności  ustala się uwzględniając głuchoniemotę, głuchotę lub obustronne upośledzenie słuchu niepoprawiające się w wystarczającym stopniu po zastosowaniu aparatu słuchowego lub implantu ślimakowego. W ocenie lekarza przewodniczącego składu orzekającego jest wymieniona  "wada wymowy" - jako dysfunkcja współistniejąca, co nie kwalifikuje orzekanego do zaliczenia do osób niepełnosprawnych. Z dokumentacji nie wynika, iż u dziecka stwierdzono inne schorzenie, kwalifikujące się do oznaczenia w orzeczeniu symbolu przyczyny niepełnosprawności  03-L.

Pozostałe skontrolowane wnioski przedstawicieli ustawowych dzieci w sprawie ustalenia niepełnosprawności, zostały rozpatrzone zgodnie z obowiązującymi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu z 15.07.2003r. Dokumentacja medyczna nie jest przechowywana w zaklejonych kopertach.

Prawidłowość rozpatrzenia wniosków o ustalenie stopnia niepełnosprawności osób powyżej 16 roku życia.

I.                   Ocena formalno - prawna

1.      Skontrolowane wnioski pochodzące od osób zainteresowanych uzyskaniem orzeczenia o stopniu niepełnosprawności zawierały wszystkie elementy określone w § 6 ust. 1 rozporządzenia z 15.07.2004r., tj.

-         imię i nazwisko osoby zainteresowanej, datę i miejsce urodzenia, adres zamieszkania, numer dowodu osobistego,

-         określenie celu, dla którego niezbędne jest uzyskanie orzeczenia; było to odpowiednio w sprawach:

1021/2004 - odpowiednie zatrudnienie,

1031/2004 - uzyskanie świadczeń z pomocy społecznej, korzystanie z karty parkingowej,

1032/2004 - odpowiednie zatrudnienie, uzyskanie świadczeń z pomocy społecznej,

1038/2004 - odpowiednie zatrudnienie,

1044/2004 - szkolenie, odpowiednie zatrudnienie,

1056/2004 - uzyskanie świadczeń z pomocy społecznej, korzystanie z ulg i uprawnień,

1058/2004 - odpowiednie zatrudnienie, uzyskanie świadczeń z pomocy społecznej, konieczność zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze,

1059/2004 - odpowiednie zatrudnienie,

1072/2004 - odpowiednie zatrudnienie, uzyskanie świadczeń z pomocy społecznej, korzystanie z ulg i uprawnień,

1083/2004 - konieczność zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze;

-         dane dotyczące sytuacji społecznej i zawodowej osoby zainteresowanej;

-         oświadczenie o prawdziwości danych zawartych we wniosku;

Wszystkie wnioski zostały opatrzone czytelnym podpisem osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego.

2.      Do wszystkich wniosków załączono- zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 zaświadczenia lekarskie, zawierające opis stanu zdrowia, rozpoznanie choroby zasadniczej i chorób współistniejących oraz inne dokumenty mogące mieć wpływ na ustalenie stopnia niepełnosprawności. Zaświadczenia lekarskie wydane były nie wcześniej niż na 30 dni przed dniem złożenia wniosku, czyli zgodnie z § 6 ust. 2 obowiązującego rozporządzenia.

3.      W każdej sprawie przeprowadzono zgodnie z § 33 ust. 2 wstępną weryfikację złożonej dokumentacji w zakresie kompletności oraz konieczności jej uzupełnienia o badania potwierdzające rozpoznaną chorobę zasadniczą. Wyznaczony przez Przewodniczącego Zespołu - Decyzją nr I/2003 - lekarz we wszystkich przypadkach stwierdził kompletność złożonej dokumentacji. W sprawie 1072/2004 decyzję lekarza dokonującego wstępnej weryfikacji złożonej dokumentacji opatrzono datą 02.07.2004r., zaś zawiadomienieo terminie posiedzenia wyznaczonym na 06.07.2004r. osoba zainteresowana odebrała osobiście w Powiatowym Zespole 22.06.2004r. Powyższe świadczy o tym, że weryfikacji złożonej dokumentacji dokonano po doręczeniu zawiadomienia o terminie rozpatrzenia wniosku.

4.      We wszystkich sprawach ocenę stanu zdrowia sporządził lekarz spełniający wymogi kwalifikacyjne określone w § 21 ust. 1 pkt 3 ( specjalizacja II stopnia z pediatrii) oraz posiadający Zaświadczenie wydane przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w dniu 13.06.2002r., uprawniające do orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. W większości przypadków - w zależności od celu orzekania oraz sytuacji zdrowotnej, społecznej i zawodowej wnioskodawcy - prawidłowo dokonano doboru pozostałych specjalistów do składu orzekającego, tj. pracownika socjalnego lub doradcy zawodowego. Jednak w sprawie 1021/2004, gdzie osoba zainteresowana, aktualnie pozostająca w zatrudnieniu i ubiegająca się o orzeczenie jedynie do celów odpowiedniego zatrudnienia, sporządzono ocenę sytuacji socjalno - społecznej. Opis funkcjonowania osoby zainteresowanej przedstawiono za pomocą zakreślenia w formularzu oceny sytuacji socjalno - społecznej gotowych odpowiedzi. Zdaniem kontrolującej  zasadne byłoby sporządzenie w tym przypadku oceny zawodowej. Natomiast w sprawie 1056/2004, w której wyznaczono do składu orzekającego doradcę zawodowego, wskazane byłoby także zapoznanie się z sytuacją socjalno-społeczną zainteresowanej (osoba zainteresowana przebywała w chwili złożenia wniosku na zwolnieniu lekarskim, zaś celem orzekania było uzyskanie świadczeń z pomocy społecznej oraz korzystanie z ulg i uprawnień). W sprawie 1083/2004, gdzie celem orzekania była konieczność zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, a osoba zainteresowana była uczennicą 3 klasy liceum ogólnokształcącego, sporządzono ocenę zawodową, w której doradca zawodowy ustalił lekki stopień niepełnosprawności o charakterze trwałym i określił przeciwwskazania do pracy. Jednak wnioski z przeprowadzonej oceny zawodowej nie zostały odnotowane w protokole z posiedzenia składu orzekającego, nie zawarto ich także w orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności, zaliczającym zainteresowaną do osób niepełnosprawnych w stopniu lekkim o charakterze trwałym.

5.      O terminie rozpatrzenia wniosku -  zgodnie z § 7 ust. 3 rozporządzenia z 15.07.2003r.-zawiadomiono nie później niż na 14 dni przed dniem jego rozpatrzenia.

6.      Zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 27.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w sprawach nieunormowanych przepisami tejże ustawy  stosuje się Kodeks postępowania administracyjnego, na podstawie którego sprawę należy załatwiać nie później niż w ciągu miesiąca od wszczęcia postępowania. Pięć skontrolowanych spraw (tj.1031/2004, 1032/2004, 1038/2004, 1056/2004, 1058/2004) zostało rozpatrzonych z przekroczeniem  miesięcznego terminu przewidzianego na rozpatrzenie wniosku i nie wydano postanowień o niezałatwieniu sprawy w terminie.

 

7.      Oceny stanu zdrowia sporządził lekarz - przewodniczący składu orzekającego, który zaliczył  4 zainteresowanych do osób niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym, 4 - do osób niepełnosprawnych w stopniu lekkim, w stosunku do 2 osób orzekł o braku niepełnosprawności. Lekarz nie stosuje aktualnie obowiązujących druków - na formularzu, którym posługuje się widnieje nagłówek ,,orzeczenie lekarza o stanie zdrowia osoby zainteresowanej sporządzone przez lekarza przewodniczącego składu orzekającego", brak jest również uzasadnienia jego decyzji.

8.      Z odbytych w dniach 20.04.2004r., 25.05.2004r., 08.06.2004r., 17.06.2004r., 29.06.2004r., 06.07.2004r., 05.08.2004r. posiedzeń sporządzono protokoły, które opatrzono pieczątką Zespołu oraz pieczątką Przewodniczącego składu orzekającego oraz podpisami pozostałych członków.

9.      Ustalenia, zawarte w ocenach specjalistów znalazły w większości przypadków odzwierciedlenie w orzeczeniach o stopniu niepełnosprawności. W sprawie 1032/2004 w ocenie stanu zdrowia oraz w protokole z posiedzenia za datę ustalenia umiarkowanego stopnia niepełnosprawności przyjęto 14.04.2004r. (tj. datę złożenia wniosku), natomiast  w orzeczeniu doręczonym osobie zainteresowanej zapisano, że ustalony stopień niepełnosprawności datuje się od 14.04.2003r. W sprawie 1038/2004 w ocenie stanu zdrowia sporządzonej przez Przewodniczącego składu orzekającego, jak i w protokole z posiedzenia składu orzekającego  przyczynę niepełnosprawności oznaczono symbolem 07-S, zaś w orzeczeniu doręczonym osobie zainteresowanej przyczynę niepełnosprawności oznaczono symbolem 04-0. W orzeczeniu wydanym w sprawie 1059/2004 nieprawidłowo wpisano numer pesel. W sprawach tych nie wydano postanowień o sprostowaniu.

Orzeczenia o stopniu niepełnosprawności zawierają elementy określone w § 13 ust. 2 rozporządzenia z dnia 15.07.2003r.

10.  Orzeczenia zostały doręczone osobom zainteresowanym nie później niż w terminie 14 dni od dnia posiedzenia w sprawie wydania orzeczenia (zgodnie z § 13 ust. 5); wysłano je za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub zostały odebrane osobiście przez osoby zainteresowane.

11.  Skontrolowane orzeczenia nie zostały zaskarżone do Wojewódzkiego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności.

II.                Ocena orzecznicza - w aspekcie zgodności z obowiązującymi procedurami.

1. Dokumentacją medyczną, stanowiącą podstawę ustaleń, dotyczących naruszenia sprawności organizmu osób po 16 roku życia w 10 skontrolowanych sprawach były zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia, niezbędne do wszczęcia postępowania zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z 15.07.2004r. oraz inne posiadane przez osoby zainteresowane dokumenty, mogące mieć wpływ na ustalenia niepełnosprawności.

2. Oceny stanu zdrowia zostały sporządzone przez lekarza - przewodniczącego składu orzekającego po przeprowadzeniu  badań oraz na podstawie analizy załączonej do akt dokumentacji medycznej.

3. Stwierdzone schorzenia w 2 przypadkach nie stanowiły podstawy do zaliczenia zainteresowanych do osób niepełnosprawnych, w 4 - były podstawą do zaliczenia do osób niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym oraz w 4 - do osób niepełnosprawnych w stopniu lekkim.

4. W przypadku zaliczenia zainteresowanych do osób niepełnosprawnych, w ocenach lekarza zostały zawarte wszystkie elementy ustaleń orzeczniczych: prawidłowo wpisano rozpoznanie choroby zasadniczej, oznaczono przyczynę niepełnosprawności, ustalono okres na jaki wydano orzeczenie o stopniu niepełnosprawności oraz datę powstania stopnia niepełnosprawności i niepełnosprawności. W sporządzonych przez lekarza ocenach w większości przypadków została zachowana spójność pomiędzy rokowaniami co do wyleczenia a okresem na jaki orzeczono stopień niepełnosprawności. W sprawie 1059/2004 lekarz - przewodniczący składu ocenił, że stan zdrowia osoby zainteresowanej nie rokuje poprawy i jednocześnie stwierdził, że jest to podstawą do ustalenia lekkiego stopnia o charakterze okresowym do 30.06.2008r. Natomiast zgodnie z § 3 ust. 4 pkt 2 naruszenie sprawności organizmu uważa się za okresowe, jeżeli według wiedzy medycznej może nastąpić poprawa stanu zdrowia. W sprawie 1021/2004 ustalono, że zainteresowany jest osobą niepełnosprawną w stopniu umiarkowanym ,,od nadal" (wcześniej posiadał bowiem orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności o charakterze okresowym). Określenie to jest nieprecyzyjne i nieczytelne.

5. Wskazania, wynikające z art. 6 b ust. 3 pkt 1-9 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, określono stosownie do orzeczonego stopnia niepełnosprawności, rodzaju schorzenia i sytuacji społeczneji zawodowej osoby zainteresowanej.

6. Zgodnie z obowiązującymi standardami postępowania, dokumentacja medyczna ma charakter poufny i należy ją umieszczać w kopercie.

Wnioski końcowe

            Analiza losowo wybranej dokumentacji, o której mowa wyżej, będącej podstawą wydania przez Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Grajewie 10 skontrolowanych orzeczeń o niepełnosprawności oraz 10 orzeczeń o stopniu niepełnosprawności wykazała, że w większości przypadków jest ona kompletna pod względem formalnym i merytorycznym.

            Postępowanie o ustalenie niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności w skontrolowanych sprawach było wszczynane prawidłowo - przyjęto kompletną pod względem merytorycznym i formalnym dokumentację. Jednak czynności związane z nadaniem biegu złożonym wnioskom o wydanie orzeczeń w 8 przypadkach nie zostały podjęte niezwłocznie i sprawy zostały rozpatrzone z przekroczeniem obowiązujących terminów. Należy zwrócić uwagę na kolejność nadawania numerów wpływającym wnioskom.

            W aktach przedmiotowych spraw znajdują się oceny, sporządzone przez członków składu orzekającego. Stwierdzono, że lekarz - przewodniczący składu orzekającego nie stosuje aktualnie obowiązujących formularzy ocen. Dobór specjalistów do składu orzekającego powinien wynikać z celu, w jakim wniosek o wydanie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności został złożony, wieku osoby orzekanej, a także jej sytuacji zdrowotnej, zawodowej i społecznej. Pomimo braku jednolitych wzorów ocen sporządzanych przez pozostałych członków składu orzekającego, to zdaniem kontrolującej - pracownika socjalnego w Wojewódzkim Zespole - niewystarczające jest dokonywanie kwalifikacji do odpowiedniego stopnia niepełnosprawności poprzez zakreślanie w formularzu gotowych odpowiedzi. Ocena sytuacji socjalno-społecznej, sporządzona w toku postępowania powinna zawierać krótki, rzetelny i konkretny opis funkcjonowania osoby zainteresowanej w życiu codziennym, zakresu ograniczeń oraz zdolności do samodzielnego wypełniania ról społecznych.

Ustalenia, wynikające z poszczególnych ocen, dokonanych przez członków składu orzekającego są spójne w większości przypadków z protokołami, sporządzonymi z posiedzeń i  znajdują odzwierciedlenie w orzeczeniach o stopniu niepełnosprawności. Należy jednak z większą starannością wypisywać orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, tak aby nie zawierały błędów pisarskich lub oczywistych omyłek.  W jednym przypadku stwierdzono niezgodne z rozporządzeniem z dnia 01.02.2002r. określenie symbolu przyczyny niepełnosprawności.

Skontrolowane orzeczenia, wydane przez Powiatowy Zespół w Grajewie zawierają elementy wymienione w § 13 w/w rozporządzenia. Wskazania w wydanych orzeczeniach zostały określone adekwatnie do orzeczonego stopnia niepełnosprawności.

            Dokumentacja sporządzana w toku orzekania jest czytelna i przejrzysta , należy jednak zwrócić uwagę na sposób, w jaki przechowywane są akta po rozpatrzeniu wniosku, czyli zachować porządek chronologiczny, wpinać zwrotne potwierdzenia odbioru, a dokumentację medyczną należy umieszczać w oddzielnej kopercie.

Zalecenia pokontrolne:

I.                    Należy przestrzegać obowiązujących terminów przewidzianych na rozpatrzenie sprawy, określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego.

II.                 Weryfikacji złożonej dokumentacji medycznej należy dokonywać przed doręczeniem osobie zainteresowanej zawiadomienia o terminie rozpatrzenia wniosku.

III.               Należy zwrócić uwagę na dobór specjalistów do składu orzekającego, zależnie od celu, w jakim złożony jest wniosek. Ocenę sytuacji socjalno - społecznej należy poszerzyć o konkretny opis funkcjonowania osoby zainteresowanej  w życiu codziennym.

IV.              Należy stosować obowiązujące formularze ocen o stanie zdrowia.

V.                 Błędy pisarskie lub oczywiste omyłki w orzeczeniach należy z urzędu prostować w trybie art.113 KPA.

VI.              Należy zadbać o uporządkowanie akt po rozpatrzeniu wniosku a dokumentację medyczną umieszczać w oddzielnej kopercie.

VII.  Przewodniczący składów orzekających powinni zwrócić uwagę na prawidłowe określanie symboli przyczyn niepełnosprawności.

VIII. Osoba rejestrująca wnioski powinna zwrócić uwagę na kolejność nadawania numerów spraw.

 

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.

Jednocześnie informuje się o:

1/ przysługującym prawie zgłoszenia ( przed podpisaniem protokołu, w ciągu 7 dni od daty jego otrzymania ) pisemnych zastrzeżeń co ustaleń, zawartych w protokole.

2/ przysługującym prawie odmowy podpisania protokołu kontroli ( w ciągu 7 dni od daty jego otrzymania ), z jednoczesnym obowiązkiem złożenia pisemnych wyjaśnień o przyczynach odmowy.

KONTROLOWANY:                                                                       KONTROLUJĄCY:

 Andrzej Doliwa                                                         Katarzyna Kuprianowicz - Spirydonow

Teresa Danuta Krzysztoń - Przekop 

Agata Narewska


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  23.11.2004 00:00:00
Data publikacji:  23.11.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  23.11.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl