PROTOKÓŁ Z
KONTROLI
problemowej
przeprowadzonej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Hajnówce, ul. J. Piłsudskiego
10A, Nr REGON- u 050869093 podległym Staroście Powiatu Hajnowskiego.
Dyrektorem Urzędu jest Pani Irena Wróblewska.
Kontrolę przeprowadzili pracownicy Oddziału Służb
Zatrudnienia w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
w Białymstoku w
składzie:
1.
Pani Elżbieta Czurak - Kierownik Oddziału Służb Zatrudnienia
2.
Pani Irena Szaruta -
starszy inspektor wojewódzki
na
podstawie upoważnienia do kontroli nr 297/04 z dnia 03.11.2004r. wydanego z
upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez Panią
Krystynę Golubiewską Z-cę Dyrektora
Wydziału Polityki Społecznej w dniu 9.11.2004r.
Kontrolujący
wpisali się do książki
kontroli pod poz. 3 /2004 r.
Wyjaśnień
w trakcie kontroli udzielała Pani Irena Wróblewska
-Dyrektor Powiatowego Urzędu
Pracy
Kontrola
problemowa dotyczyła:
Przestrzegania prawa w zakresie przyznawania i pozbawiania statusu bezrobotnego oraz wypłacania zasiłków.
Kontroli
poddana została
prawidłowość realizacji zadań w zakresie administracji rządowej
określonych w art. 6 ustawy o zatrudnieniu i
przeciwdziałaniu bezrobociu z dnia
14 grudnia 1994 r. ( Dz. U. z
2003r. Nr 58, poz. 514 z późn. zm.) przez
Powiatowy Urząd Pracy
w Hajnówce, tj.:
-rejestrowanie
bezrobotnych i
innych osób poszukujących
pracy ,
-wydawanie
decyzji w
sprawach :
a)o uznaniu lub odmowie uznania osoby za bezrobotną
oraz utracie statusu osoby bezrobotnej,
b) o przyznaniu, odmowie przyznania,
wstrzymaniu, utracie lub
pozbawieniu prawa do
zasiłku.
W trakcie działań kontrolnych
ocenie podlegała
prawidłowość przestrzegania przez Urząd następujących
przepisów prawa:
a) rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej
z dnia 28 lutego 1997r. w sprawie
szczegółowych zasad przyznawania świadczeń określonych w ustawie o
zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu
( Dz. U. Nr 25 , poz. 132 z
późn. zm. ),
b)rozporządzenia
Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 lutego 1997r.w sprawie
szczegółowych zasad prowadzenia rejestracji i ewidencji bezrobotnych
oraz innych osób poszukujących pracy ( Dz. U. Nr 25 , poz. 131 z późn.
zm. ),
c)kodeksu postępowania administracyjnego ( Dz.U. z 2000r. Nr 98, poz.1071 z późn. zm.).
Przedmiotowy i podmiotowy zakres
kontroli.
Powiatowy
Urząd Pracy w Hajnówce zasięgiem swego działania obejmuje miasta: Hajnówka, Kleszczele, oraz gminy: Hajnówka, Kleszczele,
Białowieża, Czeremcha, Czyże, Dubicze
Cerkiewne, Narew, Narewka.
Liczba bezrobotnych
zarejestrowanych w Urzędzie wynosiła na
dzień 09.11. 2004r. ogółem 2173 osób, w tym z prawem do zasiłku 245 osób. Urząd w
dniu kontroli zatrudniał ogółem 20 osób, w tym 4
osoby w ramach
robót publicznych, 1 osoba w
ramach stażu.
Wg
istniejącej w dniu kontroli
struktury organizacyjnej, zadania będące przedmiotem kontroli
realizowane są przez:
1.Dział Ewidencji i
Świadczeń, do którego należy:
- rejestrowanie zgłaszających
się bezrobotnych i poszukujących pracy,
- obsługa bezrobotnych z
prawem oraz bez prawa do zasiłku,
-obsługa osób uprawnionych
do zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia
przedemerytalnego,
- rozpatrywanie odwołań od
decyzji,
- gromadzenie informacji
dotyczących zadań i usług Urzędu,
- udostępnianie klientom PUP
informacji w formie broszur, ulotek, biuletynów itp.
-
udzielanie klientom wyjaśnień i informacji dotyczących zakresu zadań PUP,
podstawowych praw i obowiązków bezrobotnych i
poszukujących pracy,
- współpraca z organami
rentowymi w zakresie wynikającym z odrębnych przepisów,
- inicjowanie
i realizacja przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie
problemów związanych z planowanymi na zasadach określonych w odrębnych
przepisach, zwolnieniami grupy pracowników z przyczyn dotyczących pracodawcy.
USTALENIA KONTROLI:
Kontrolą objęto następujące dokumenty:
5 kart rejestracyjnych osób, które utraciły status osoby
bezrobotnej,
5 kart rejestracyjnych osób, którym przyznano
status osoby bezrobotnej,
-listę wypłat zasiłków i
innych świadczeń dla osób bezrobotnych
z czerwca 2004r,
W zakresie trybu i sposobu
przekazywania odwołań naruszenia przepisów proceduralnych nie stwierdzono
1 Prawidłowość
kwalifikowania rejestrujących się osób uprawnionych do zasiłku.
Zgodnie z Rozporządzeniem MP i PS
z dnia 28 lutego 1997r. w sprawie
szczegółowych zasad prowadzenia rejestracji i ewidencji
bezrobotnych oraz innych osób poszukujących pracy (Dz. U. Nr 25, poz. 132 z późn. zm.) osoba
rejestrująca się przedkłada do wglądu pracownikowi Urzędu dokonującemu
rejestracji: dowód osobisty,
dyplom lub świadectwo ukończenia szkoły, bądź kursu, szkolenia,
świadectwa pracy oraz inne dokumenty niezbędne do uzyskania prawa do
zasiłku lub świadczenia przedemerytalnego m.in. zaświadczenie o pracy
w rolnictwie, poświadczenie o
zameldowaniu oraz prowadzeniu własnej
działalności, wypis z rejestru
gruntów .
Oceny
prawidłowości ustalania prawa do zasiłku dla bezrobotnych na podstawie art.23ust.
1 i ust. 2 i art. 25 i 27 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu
dokonano na podstawie wybranej losowo dokumentacji 10 zarejestrowanych osób
bezrobotnych o następujących numerach:
12516, 13658, 16869,
17997, 18020, 18072, 18130, 18442, 18550, 18556
Szczegółowej
analizy dokonano na podstawie n/w dokumentacji:
Nr 18550,
Osobie zarejestrowanej w dniu
23.08.2004r. przyznano status osoby bezrobotnej oraz
prawo do zasiłku od dnia 31.08.2004r. w wysokości
403,40 zł miesięcznie tj. 80% z tytułu odbycia zasadniczej służby wojskowej w
okresie od 1.09.2003r. do 20.08.2004r..
Utrata
statusu osoby bezrobotnej i prawa do zasiłku nastąpiła z dniem 11.10.2004 r. z powodu podjęcia pracy.
Nr 18072
Osobie
zarejestrowanej w dniu 10.02.2004r. przyznano status
osoby bezrobotnej oraz prawo do zasiłku od dnia 18.02.2004r. 402.60 zł tj. 80% z tytułu odbycia
zasadniczej służby wojskowej w okresie
od 29.01.2003r. do 03.02.2004r. Utrata prawa do
zasiłku nastąpiła od
dnia 18.08.2004 r. z powodu upływu 6 - miesięcznego
okresu jego pobierania. W dniu 28.10.2004r. wydał decyzje o utracie statusu
osoby bezrobotnej z
dniem 21.10.2004r. z powodu nie stawiennictwa w wyznaczonym terminie i nie
powiadomienia w okresie 5 dni
o uzasadnionej przyczynie tego
niestawiennictwa.
Nr 18442,
Osobie
zarejestrowanej w dniu 15.07.2004r. prawo do zasiłku
przyznano od dnia 23.07.2004r. w wysokości 605,10zł tj. 120% na okres 6 m-cy, po okresie pobierania renty z tytułu częściowej
niezdolności do pracy.
Nr 16869
Osobie
zarejestrowanej w dniu 24.09.2004r. przyznano statusu
osoby bezrobotnej i prawo do zasiłku od dnia 24.09.2004r. w wysokości 403,40
tj. 80% 6 m-cy z tytułu zatrudnienia przez okres 365
dni - rozwiązanie umowy o pracę nastąpiło z przyczyn zakładu.
Z
analizy poszczególnych kart rejestracyjnych osób bezrobotnych, wysokość i okres
pobierania zasiłku ustalono prawidłowo.
Prawidłowość
wydawania decyzji o skróceniu okresu pobierania zasiłku o czas nie przysługiwania zasiłku w związku
z art. 27 ust.1 pkt 3 ustawy.
W celu zbadania
prawidłowości wydawania decyzji o skróceniu okresu pobierania zasiłku o czas
jego nie przysługiwania zgodnie z art.27 ustawy przeanalizowano kartę o numerze
Nr 12516.
Powodem skrócenia okresu pobierania zasiłku o czas
jego nie przysługiwania było rozwiązanie stosunku pracy na podstawie porozumienia stron, w
okresie 6 miesięcy przed
zarejestrowaniem w powiatowym urzędzie pracy.
W związku z powyższym
Urząd prawidłowo wydał decyzję o
uznaniu osoby rejestrującej się za
bezrobotną i przyznaniu
prawa do zasiłku zgodnie z art.27 ust 2 pkt.2 ustawy po okresie 90 dni od dnia zarejestrowania się
w Powiatowym Urzędzie Pracy. W dniu 28.10.2004r.
bezrobotny utracił status osoby bezrobotnej z tytułu podjęcia pracy
Decyzja
wydana została prawidłowo.
W
objętej kontrolą dokumentacji zarejestrowanych osób nieprawidłowości w
przedmiocie przyznawania statusu osoby bezrobotnej i ustalania prawa do
zasiłku, jego wysokości i długości okresu pobierania na podstawie art. 23 ust.
1 i ust. 2, art..25 i 27 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu
nie stwierdzono. Dokumentacja nie budzi zastrzeżeń pod względem formalnym i
merytorycznym. Prawidłowo badano wszystkie warunki określone w ustawowej
definicji osoby bezrobotnej, a wysokość zasiłku ustalono prawidłowo w
zależności od posiadanego stażu pracy. Długość okresu pobierania zasiłku
określono zgodnie z obowiązującymi przepisami. Decyzje wydawane były na
właściwej podstawie prawnej.
2.Prawidłowość rozpatrywania odwołań od
wydanych decyzji.
Z przedstawionego
kontrolującym Rejestru Odwołań wynika, że w okresie od 1 stycznia 2004r. do 30
października 2004r. wpłynęło 35 odwołań od decyzji wydanych przez organ I
instancji. W 21 przypadkach starosta skorzystał z prawa uchylenia własnej decyzji w
trybie art. 132 Kodeksu postępowania administracyjnego, a 14 odwołań zostało
przekazanych wraz z aktami sprawy do rozpatrzenia organowi II instancji.
Po
rozpatrzeniu odwołań Wojewoda Podlaski wydał decyzje:
7 utrzymał w mocy,
2 przekazał do ponownego
rozpatrzenia,
1 uchylił decyzję I instancji
i umorzył postępowanie,
1uchylił decyzję I instancji
i przyznał prawo do zasiłku przedemerytalnego,
3 sprawy są w trakcie rozpatrzenia.
3 Prawidłowość wypłat zasiłków dla osób uprawnionych.
W wyniku kontroli ustalono,
że wypłaty zasiłków dla osób bezrobotnych dokonywane były w kasie Oddziału Banku
w Hajnówce -Przemysłowo Handlowym PBK S.A.w
Krakowie Centrum Korporacyjne w Białymstoku na podstawie sporządzanych przez
Urząd alfabetycznych list wypłat, w terminach według ustalonego harmonogramu,
które dostarczane są do banku w dniu poprzedzającym wypłaty w 2 egzemplarzach.
Oryginał zwracany jest do Urzędu z rozliczeniem dokonanej wypłaty na rachunki
oszczędnościowe zasiłkobiorców.
W
celu ustalenia prawidłowości
wypłat zasiłków dla osób uprawnionych, przeanalizowano
losowo wybraną listę wypłat Nr 16/04//10
za miesiąc czerwiec 2004r., z której wynika, że
-zasiłek w wysokości 80 % otrzymały 16 osoby
-zasiłek w wysokości
100 % otrzymały 23 osoby
-zasiłek w wysokości
120 % otrzymało 16 osób
Zasiłku nie podjęły 3 osoby
pozycje na liście Nr 9,35,43
Kontrolujące ustaliły, że
lista wypłat zawiera pieczątkę "sprawdzono pod względem merytorycznym,
formalnym i rachunkowym, zatwierdzono do wypłaty ze środków FP" Listy podpisane zostały
przez Główną Księgową oraz z
upoważnienia Starosty przez Dyrektora
Urzędu .
Kontrolujące do procedury wypłat zasiłków nie
wniosły zastrzeżeń
Niniejszy protokół
sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach, z których 1 otrzymał Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w
Hajnówce.
Jednocześnie Dyrektora Urzędu
poinformowano o
:
1.przysługującym prawie zgłoszenia zarządzającemu
kontrolę pisemnych wyjaśnień co do zawartych w protokole ustaleń w ciągu 7 dni od dnia podpisania protokołu.
2.przysługującym prawie odmowy podpisania protokołu z kontroli z jednoczesnym obowiązkiem złożenia
pisemnych wyjaśnień co do przyczyny
odmowy.
Dyrektor
Powiatowego Urzędu Pracy
w
Hajnówce
/-/ Irena Wróblewska
|
Przeprowadzający
kontrolę :
/-/Elżbieta
Czurak - Kierownik Oddziału Służb
Zatrudnienia
/-/Irena
Szaruta -
starszy inspektor
wojewódzki
|
Główny Księgowy
/-/Irena Jakubowska
Białystok,
22 listopada 2004r.