Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
33797713   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa Powiatowego Urzędu Pracy w Hajnówce. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PROTOKÓŁ Z KONTROLI

PROTOKÓŁ  Z  KONTROLI

problemowej przeprowadzonej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Hajnówce, ul. J. Piłsudskiego 10A, Nr REGON- u 050869093 podległym Staroście Powiatu  Hajnowskiego.

Dyrektorem Urzędu  jest Pani Irena Wróblewska.

Kontrolę przeprowadzili pracownicy Oddziału Służb Zatrudnienia w Wydziale Polityki Społecznej  Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w  Białymstoku  w  składzie:

1. Pani  Elżbieta Czurak     -  Kierownik Oddziału Służb Zatrudnienia

2. Pani  Irena  Szaruta        -  starszy inspektor wojewódzki

na podstawie upoważnienia do kontroli nr 297/04 z dnia 03.11.2004r. wydanego   z upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez Panią  Krystynę Golubiewską  Z-cę Dyrektora Wydziału  Polityki  Społecznej w dniu  9.11.2004r.

Kontrolujący wpisali się do książki  kontroli  pod   poz. 3 /2004 r.

Wyjaśnień w trakcie kontroli udzielała Pani Irena Wróblewska -Dyrektor Powiatowego Urzędu  Pracy

Kontrola  problemowa  dotyczyła:

Przestrzegania prawa w zakresie przyznawania i pozbawiania  statusu  bezrobotnego oraz wypłacania zasiłków.

Kontroli  poddana została prawidłowość realizacji   zadań   w zakresie administracji rządowej określonych w art. 6 ustawy o zatrudnieniu i  przeciwdziałaniu  bezrobociu  z  dnia 14 grudnia 1994 r. ( Dz. U. z  2003r. Nr 58, poz. 514 z  późn. zm.)  przez  Powiatowy  Urząd  Pracy  w Hajnówce, tj.:

-rejestrowanie  bezrobotnych  i  innych  osób  poszukujących  pracy ,

-wydawanie  decyzji  w  sprawach :

a)o uznaniu lub odmowie uznania osoby za bezrobotną oraz utracie statusu osoby bezrobotnej,

b) o przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu, utracie lub  pozbawieniu  prawa do zasiłku.

W trakcie  działań  kontrolnych  ocenie  podlegała prawidłowość  przestrzegania przez Urząd  następujących  przepisów  prawa:

a) rozporządzenia Ministra Pracy  i Polityki  Socjalnej  z  dnia 28 lutego 1997r. w sprawie szczegółowych zasad  przyznawania   świadczeń określonych w ustawie o zatrudnieniu  i przeciwdziałaniu  bezrobociu  ( Dz. U. Nr 25 , poz. 132  z  późn. zm. ),

b)rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 lutego 1997r.w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia  rejestracji i ewidencji bezrobotnych oraz innych osób  poszukujących  pracy ( Dz. U. Nr 25 , poz. 131 z  późn. zm. ),

c)kodeksu  postępowania administracyjnego ( Dz.U. z 2000r. Nr 98, poz.1071 z późn. zm.).

Przedmiotowy  i  podmiotowy  zakres  kontroli.

Powiatowy Urząd Pracy w Hajnówce zasięgiem swego działania obejmuje miasta: Hajnówka, Kleszczele, oraz gminy: Hajnówka, Kleszczele, Białowieża, Czeremcha, Czyże, Dubicze Cerkiewne, Narew, Narewka.

Liczba  bezrobotnych  zarejestrowanych  w  Urzędzie wynosiła  na  dzień 09.11. 2004r. ogółem 2173 osób, w tym  z prawem do zasiłku 245 osób. Urząd w dniu kontroli zatrudniał ogółem 20 osób, w tym  4  osoby  w  ramach  robót  publicznych, 1 osoba w ramach stażu.

Wg istniejącej w dniu kontroli  struktury organizacyjnej, zadania będące przedmiotem kontroli realizowane są przez:

1.Dział Ewidencji i Świadczeń, do którego należy:

- rejestrowanie zgłaszających się bezrobotnych i poszukujących pracy,

- obsługa bezrobotnych z prawem oraz bez prawa do zasiłku,

-obsługa osób uprawnionych do zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia

przedemerytalnego,

- rozpatrywanie odwołań od decyzji,

- gromadzenie informacji dotyczących zadań i usług Urzędu,

- udostępnianie klientom PUP informacji w formie broszur, ulotek, biuletynów itp.

- udzielanie klientom wyjaśnień i informacji dotyczących zakresu zadań PUP, podstawowych praw i obowiązków bezrobotnych i poszukujących pracy,

- współpraca z organami rentowymi w zakresie wynikającym z odrębnych przepisów,

- inicjowanie i realizacja przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi na zasadach określonych w odrębnych przepisach, zwolnieniami grupy pracowników z przyczyn dotyczących pracodawcy.

USTALENIA  KONTROLI:

Kontrolą objęto następujące  dokumenty:

 5 kart rejestracyjnych  osób, które utraciły  status osoby  bezrobotnej,

 5 kart rejestracyjnych  osób, którym  przyznano  status  osoby  bezrobotnej,

-listę  wypłat  zasiłków  i  innych świadczeń  dla osób  bezrobotnych  z czerwca  2004r,

W zakresie trybu i sposobu przekazywania odwołań naruszenia przepisów proceduralnych nie stwierdzono

1 Prawidłowość kwalifikowania rejestrujących się osób uprawnionych do zasiłku.

Zgodnie z  Rozporządzeniem  MP i PS  z  dnia 28 lutego 1997r. w  sprawie  szczegółowych zasad prowadzenia rejestracji i  ewidencji  bezrobotnych oraz innych osób poszukujących pracy (Dz. U. Nr 25,  poz. 132  z  późn.  zm.) osoba rejestrująca się przedkłada do wglądu pracownikowi Urzędu dokonującemu rejestracji: dowód osobisty,  dyplom lub świadectwo ukończenia szkoły, bądź kursu, szkolenia, świadectwa pracy oraz inne dokumenty niezbędne do uzyskania prawa  do  zasiłku lub świadczenia przedemerytalnego m.in. zaświadczenie o pracy w  rolnictwie, poświadczenie o zameldowaniu oraz  prowadzeniu  własnej  działalności, wypis  z  rejestru  gruntów .

Oceny prawidłowości ustalania prawa do zasiłku dla bezrobotnych na podstawie art.23ust. 1 i ust. 2 i art. 25 i 27 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu dokonano na podstawie wybranej losowo dokumentacji 10 zarejestrowanych osób bezrobotnych o następujących numerach:

12516, 13658, 16869, 17997,  18020,  18072, 18130, 18442, 18550, 18556 

Szczegółowej analizy dokonano na podstawie n/w dokumentacji:

Nr 18550,

Osobie zarejestrowanej w dniu 23.08.2004r. przyznano status osoby bezrobotnej oraz prawo do zasiłku od dnia 31.08.2004r. w wysokości 403,40 zł miesięcznie tj. 80% z tytułu odbycia zasadniczej służby wojskowej w okresie od 1.09.2003r. do 20.08.2004r..

Utrata statusu osoby bezrobotnej i prawa do zasiłku nastąpiła z dniem 11.10.2004 r. z powodu podjęcia pracy.

Nr 18072

Osobie zarejestrowanej w dniu 10.02.2004r. przyznano status osoby bezrobotnej oraz prawo do zasiłku od dnia 18.02.2004r.  402.60 zł tj. 80% z tytułu odbycia zasadniczej służby wojskowej  w okresie od 29.01.2003r. do 03.02.2004r. Utrata prawa do zasiłku nastąpiła  od dnia 18.08.2004 r. z powodu upływu 6 - miesięcznego okresu jego pobierania. W dniu 28.10.2004r. wydał decyzje o utracie statusu osoby bezrobotnej  z dniem 21.10.2004r. z powodu nie stawiennictwa w wyznaczonym terminie i nie powiadomienia w okresie 5 dni  o uzasadnionej przyczynie tego  niestawiennictwa.

Nr 18442,

Osobie zarejestrowanej w dniu 15.07.2004r. prawo do zasiłku przyznano od dnia 23.07.2004r. w wysokości 605,10  tj. 120% na okres 6 m-cy, po okresie pobierania renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy.

Nr 16869

Osobie zarejestrowanej w dniu 24.09.2004r. przyznano statusu osoby bezrobotnej i prawo do zasiłku od dnia 24.09.2004r. w wysokości 403,40 tj. 80% 6 m-cy z tytułu zatrudnienia przez okres 365 dni - rozwiązanie umowy o pracę nastąpiło z przyczyn  zakładu.

Z analizy poszczególnych kart rejestracyjnych osób bezrobotnych, wysokość i okres pobierania zasiłku ustalono prawidłowo.

Prawidłowość wydawania decyzji o skróceniu okresu pobierania zasiłku o czas nie przysługiwania  zasiłku  w związku  z art. 27 ust.1 pkt  3 ustawy.

W celu zbadania prawidłowości wydawania decyzji o skróceniu okresu pobierania zasiłku o czas jego nie przysługiwania zgodnie z art.27 ustawy przeanalizowano kartę o numerze Nr 12516.   

Powodem skrócenia okresu pobierania zasiłku o czas jego nie przysługiwania było rozwiązanie stosunku pracy na podstawie porozumienia  stron, w okresie 6 miesięcy przed  zarejestrowaniem w powiatowym urzędzie pracy.

W  związku  z  powyższym  Urząd  prawidłowo wydał decyzję o uznaniu osoby rejestrującej się  za bezrobotną  i  przyznaniu  prawa do zasiłku zgodnie z art.27 ust 2 pkt.2 ustawy  po okresie 90 dni od dnia zarejestrowania się w Powiatowym Urzędzie Pracy. W dniu 28.10.2004r. bezrobotny utracił status osoby bezrobotnej z tytułu podjęcia pracy

Decyzja wydana została prawidłowo.

W objętej kontrolą dokumentacji zarejestrowanych osób nieprawidłowości w przedmiocie przyznawania statusu osoby bezrobotnej i ustalania prawa do zasiłku, jego wysokości i długości okresu pobierania na podstawie art. 23 ust. 1 i ust. 2, art..25 i 27 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu nie stwierdzono. Dokumentacja nie budzi zastrzeżeń pod względem formalnym i merytorycznym. Prawidłowo badano wszystkie warunki określone w ustawowej definicji osoby bezrobotnej, a wysokość zasiłku ustalono prawidłowo w zależności od posiadanego stażu pracy. Długość okresu pobierania zasiłku określono zgodnie z obowiązującymi przepisami. Decyzje wydawane były na właściwej podstawie prawnej.

2.Prawidłowość rozpatrywania odwołań od wydanych decyzji.

Z przedstawionego kontrolującym Rejestru Odwołań wynika, że w okresie od 1 stycznia 2004r. do 30 października 2004r. wpłynęło 35 odwołań od decyzji wydanych przez organ I instancji. W 21 przypadkach starosta skorzystał  z prawa uchylenia własnej decyzji w trybie art. 132 Kodeksu postępowania administracyjnego, a 14 odwołań zostało przekazanych wraz z aktami sprawy do rozpatrzenia organowi  II instancji.

Po rozpatrzeniu odwołań Wojewoda Podlaski wydał decyzje:

7 utrzymał w mocy,

2 przekazał do ponownego rozpatrzenia,

1 uchylił decyzję I instancji i umorzył postępowanie,

1uchylił decyzję I instancji i przyznał prawo do zasiłku przedemerytalnego,

3  sprawy są w trakcie rozpatrzenia.

3 Prawidłowość wypłat zasiłków dla osób uprawnionych.

W wyniku kontroli ustalono, że wypłaty zasiłków dla osób bezrobotnych  dokonywane były w kasie Oddziału Banku w Hajnówce -Przemysłowo Handlowym PBK S.A.w Krakowie Centrum Korporacyjne w Białymstoku na podstawie sporządzanych przez Urząd alfabetycznych list wypłat, w terminach według ustalonego harmonogramu, które dostarczane są do banku w dniu poprzedzającym wypłaty w 2 egzemplarzach. Oryginał zwracany jest do Urzędu z rozliczeniem dokonanej wypłaty na rachunki oszczędnościowe zasiłkobiorców.

W celu ustalenia prawidłowości  wypłat zasiłków dla osób uprawnionych, przeanalizowano losowo  wybraną listę wypłat Nr 16/04//10 za miesiąc czerwiec 2004r., z której wynika, że

-zasiłek w wysokości   80 % otrzymały 16 osoby

-zasiłek w wysokości 100 %  otrzymały 23 osoby

-zasiłek w wysokości 120 %  otrzymało  16 osób

Zasiłku nie podjęły 3 osoby pozycje na liście Nr 9,35,43

Kontrolujące ustaliły, że lista wypłat zawiera pieczątkę "sprawdzono pod względem merytorycznym, formalnym i rachunkowym, zatwierdzono do wypłaty  ze środków FP" Listy podpisane zostały przez Główną Księgową  oraz z upoważnienia Starosty  przez Dyrektora Urzędu .

Kontrolujące do procedury wypłat  zasiłków nie wniosły zastrzeżeń 

Niniejszy protokół sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach, z których 1 otrzymał   Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Hajnówce.

Jednocześnie Dyrektora Urzędu poinformowano  o :

1.przysługującym prawie zgłoszenia zarządzającemu kontrolę pisemnych wyjaśnień co do zawartych w  protokole ustaleń w ciągu 7  dni od dnia podpisania protokołu.

2.przysługującym prawie odmowy podpisania protokołu  z  kontroli z jednoczesnym obowiązkiem złożenia pisemnych wyjaśnień co  do przyczyny odmowy.

 

Dyrektor

Powiatowego Urzędu Pracy

w Hajnówce

/-/ Irena Wróblewska

Przeprowadzający kontrolę :

 

/-/Elżbieta Czurak    - Kierownik Oddziału Służb Zatrudnienia 

/-/Irena Szaruta       -  starszy  inspektor wojewódzki                       

 

Główny  Księgowy

/-/Irena Jakubowska

 

Białystok, 22 listopada 2004r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  26.11.2004 00:00:00
Data publikacji:  26.11.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  26.11.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl