PROTOKÓŁ
z kontroli
sprawdzającej Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Kobylinie Borzymach, ul. Główna
11, przeprowadzonej w dniu 14.10.2004 r., REGON 450009930
Wójtem Gminy jest Pan
Ryszard Pogorzelski.
Kierownikiem Ośrodka jest od dnia 16.04.2004r. Pani
Bożena Piszczatowska.
Kontrolę przeprowadziły:
1. Ewa Bonarska - starszy
inspektor wojewódzki
2. Anna Liszewska
- starszy inspektor wojewódzki
pracownicy Wydziału Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie
upoważnienia do kontroli nr 272 z dnia 7.10.2004 r., wydanego w imieniu
Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-cę dyrektora Wydziału. Kontrolę przeprowadzono w dniu
14.10.2004 r.
W toku
kontroli wyjaśnień udzielała:
Pani Bożena Piszczatowska
- Kierownik Ośrodka.
Cel kontroli:
Sprawdzenie
wykonania zaleceń pokontrolnych skierowanych do Wójta Gminy Kobylin Borzymy, w wyniku
kontroli przeprowadzonej w dniu 27 stycznia 2004r.
Przedmiotowy zakres kontroli:
Usunięcie stwierdzonych w wyniku kontroli
nieprawidłowości, określonych w zaleceniach pokontrolnych wystosowanych do
Wójta Gminy Kobylin Borzymy
w piśmie z dnia 14.03.2004r., tj.:
1. Wszczęcie postępowania
administracyjnego w celu pozbawienia uprawnień do zasiłku stałego osoby
wymienione w protokole kontroli na str. 3, 4, 5, 6, 7 i wydania decyzji
administracyjnych pozbawiających uprawnień do zasiłku stałego.
2. Uregulowanie w formie
decyzji administracyjnej prawa do zasiłku stałego dla osób wymienionych w
protokole na stronie 4 protokołu, pod poz.2 i na str. 6 protokołu pod poz.6.
3. Wystąpienie do Samorządowego
Kolegium Odwoławczego w Łomży o stwierdzenie nieważności decyzji Kierownika
Ośrodka Pomocy Społecznej w Kobylinie Borzymach Nr 1/04 z 15.01.2004 r., Nr 2/03 z 25.11.2003 r.
i Nr l z 30.06.2003 r. przyznających zasiłek stały dla osób wymienionych w
protokole kontroli na str. 6 pod poz. 5, str. 7 pod poz. 7 i pod poz. 8.
4. Dokonanie zwrotu dotacji
wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem, tytułem wypłaty zasiłków stałych za
rok 200 l w kwocie 406 zł, za rok 2002
w kwocie 12.050
zł i za rok 2003 w kwocie 28.424 zł - na rachunek Wydziału Finansowego PUW w
Białymstoku (Nr konta PUW 23101010490011402231000000 z dopiskiem zwrot dotacji
za lata 2001 - 2003) wraz z odsetkami liczonymi od łącznej kwoty 40.880 zł od
dnia 9 lutego 2004 r. do dnia zwrotu dotacji.
5. Dokonanie zwrotu dotacji
wykorzystanej w styczniu 2004 roku w kwocie 836 zł niezgodnie z przeznaczeniem
na bieżące finansowanie zadań zleconych z rozdziału 85314, tytułem wypłaconych
zasiłków stałych.
6. Zweryfikowanie uprawnień z
tytułu składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne u osób otrzymujących
zasiłki stałe w kontrolowanym okresie i w przypadku stwierdzenia braku
uprawnień o zwrot wypłaconych świadczeń na wyżej podane konta Wydziału
Finansowego PUW w Białymstoku.
7. Przestrzeganie przepisów
art. 27 ust l; 38; 43 ust l i 3 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy
społecznej i § 7 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia
18.09.2001 r. w sprawie wywiadów rodzinnych (Dz. U. Nr 114, poz. 1220, z późno zm.).
8. Przestrzeganie przepisów
art. 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeksu postępowania
administracyjnego (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późno zm.).
9. Dokonanie ponownego
ustalenia dochodu rodziny, o której mowa na str.9 protokołu pod poz.2 celem
zmiany decyzji administracyjnej w zakresie wysokości zasiłku stałego
wyrównawczego.
10. Uzupełnienie akt świadczeniobiorców korzystających z zasiłku okresowego
wymienionych na str. 9, 10 i 11 protokołu kontroli o brakujące dokumenty.
11. Dokonanie ponownego ustalenia
dochodu rodzin korzystających z zasiłku macierzyńskiego okresowego w oparciu o
zaświadczenie urzędu gminy o powierzchni gospodarstwa rolnego w hektarach
przeliczeniowych, dowód opłacania i wysokości składki KRUS, dokumenty
potwierdzające pobieranie i wysokość zasiłku rodzinnego.
Dodatkowo
kontrolujący zwrócił również uwagę na konieczność zapewnienia stanu
zatrudnienia w ośrodku pomocy społecznej, gwarantującego prawidłowe
realizowanie zadań z zakresu pomocy społecznej.
Ustalenia
kontroli
Ad 1 i 3
Pismem z dnia
30.01.2004r. Kierownik Ośrodka wystąpił do Samorządowego Kolegium Odwoławczego
w Białymstoku o stwierdzenie nieważności decyzji o przyznaniu zasiłku stałego
osobom wymienionym na stronach protokołu: 3, 4, 5, 6 i 7 (za wyjątkiem
umieszczonej na str. 7 pod. poz. 8). W uzasadnieniu wskazano, że decyzje
przyznające świadczenia zostały wydane bez podstawy prawnej, albowiem osoby te
nie spełniały przesłanek przyznania zasiłku na podstawie art. 27 ustawy z dnia
29.11.1990r. o pomocy społecznej. Do pisma dołączono jedynie decyzje.
Właściwe
miejscowo SKO w Łomży, któremu przekazano sprawę, zażądało akt spraw, w których
podjęto decyzje. Następnie pismem z dnia 10.03.2004r. poprosiło o nadesłanie
dowodów doręczenia decyzji. Wobec tego, że nie zostały dostarczone, pismem z
dnia 25.03.2004r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży zwróciło akta osób
wymienionych na stronach protokołu 3, 4, 5, 6 i 7 (poz. 1-8) i poinformowało,
że w chwili obecnej nie ma podstaw do wszczęcia w urzędu postępowania o
stwierdzenie nieważności wskazywanych we wnioskach decyzji. SKO stwierdziło, że
w aktach spraw brak dowodu doręczenia decyzji tj. brak potwierdzenia na ich
wprowadzenie do obrotu prawnego. Z uwagi na fakt, że stwierdzenie nieważności
decyzji ma na celu wyeliminowanie wadliwej decyzji (wydanej z naruszeniem
prawa) z obrotu prawnego, niezbędnym jest bezsporne ustalenie czy decyzja
została doręczona stronie tj. czy została wprowadzona do obrotu prawnego. SKO
wyjaśniło Kierownikowi Ośrodka, że dowodem doręczenia decyzji stronie może być
np. jej pisemne oświadczenie, że otrzymały decyzje z podaniem miejsca i
przybliżonej daty jej odbioru. Gdy organ uzyska takie oświadczenia, nic nie
będzie stało na przeszkodzie do ponownego złożenia wniosku o wszczęcie
postępowania zmierzającego do stwierdzenia ich nieważności.
Od chwili otrzymania powyższego pisma SKO w Łomży z
dnia 25.03.2004r. nie podjęto żadnych dalszych działań celem wykonania zaleceń
pokontrolnych - nawet w zakresie wyjaśnionym przez SKO.
Ad 2
Nie podjęto decyzji administracyjnych ustalających
prawo do zasiłku stałego osobom wymienionym w protokole na str. 4 pod poz. 2 i
na str. 6 pod poz. 6.
Ad 4
Dokonano zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem,
tytułem wypłaty zasiłków stałych w latach 2001 - 2003 w łącznej kwocie 40.880
zł + 438,50 zł (odsetki) - na rachunek Wydziału Finansów PUW w Białymstoku na
wskazany przez kontrolującego rachunek bankowy.
Ad 5
Z wyjaśnień Kierownika wynika, że na dzień kontroli
nie dokonano zwrotu dotacji wykorzystanej w styczniu 2004 roku w kwocie 836 zł
niezgodnie z przeznaczeniem na bieżące finansowanie zadań zleconych z rozdziału
85314, tytułem wypłaconych zasiłków stałych.
Ad 6
Dokonano
weryfikacji uprawnień z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne u
osób otrzymujących zasiłki stałe, składki nie były odprowadzane albowiem osoby
były zgłoszone do ubezpieczenia w KRUS.
Ad 7 i 8
Nadal nie są przestrzegane przepisy ustawy o pomocy społecznej w
zakresie przyznawania: zasiłków stałych - art. 37, zasiłków okresowych - art.
38 ustawy rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 18.09.2001r. w sprawie wywiadów rodzinnych (Dz.U. Nr 114, poz. 1220 ze ze
zm.) i Kodeksu postępowania administracyjnego - art. 35.
Ad 9
Nie dokonano ponownego ustalenia dochodu rodziny, o
której mowa na str. 9 protokołu pod. Poz. 2 celem zmiany decyzji
administracyjnej w zakresie wysokości zasiłku stałego wyrównawczego.
Wobec stwierdzenia
powyższego kontrolujący dokonali ponownej kontroli wszystkich akt osób
otrzymujących zasiłki stałe (wcześniej zasiłki stałe wyrównawcze) i stwierdzono
nieprawidłowości polegające na:
1) osoby otrzymujące zasiłek
stały wyrównawczy nie zostały poinformowane o wygaśnięciu decyzji przyznającej
zasiłek stały wyrównawczy z dniem 30.04.2004r. na mocy art. 149 ustawy o pomocy
społecznej z dnia 12.03.2004r., w jednym przypadku powyższe spowodowało wypłatę
zasiłku stałego bez podstawy prawnej w maju br.,
2) w przypadku dwóch osób
poprzez błędne ustalenie dochodu rodzin nieprawidłowo określono wysokość
zasiłku stałego, co spowodowało nadpłatę świadczenia.
Osoby,
którym ustalono prawo do zasiłku stałego zawiera załącznik Nr 1 do protokołu.
Ad 10
Nie dokonano uzupełnienia akt świadczeniobiorców
korzystających z zasiłku okresowego wymienionych na str. 9, 10 i 11 protokołu o
brakujące dokumenty.
Wobec stwierdzenia
powyższego kontrolujący dokonali ponownej kontroli wszystkich akt osób
otrzymujących zasiłki stałe okresowe i stwierdzono nieprawidłowości polegające
na:
1)
decyzje podejmowano z naruszeniem art. 35 Kodeksu postępowania
administracyjnego, w 10 na 25 osoby których akta sprawdzono - powyższe pozwala
na stwierdzenie iż w lutym i marcu 2004r. wnioski o przyznanie zasiłków nie
były rozpatrywane,
2)
dokonywano błędnego ustalenia dochodu m.in. poprzez : wyliczanie kwoty
dochodu nie odpowiadającej wielkości gospodarstwa rolnego, nie ustalenie z
jakiego tytułu i w jakiej kwocie dokonywane są potrącenia ze świadczenia
emerytalnego,
3)
dokonywano wypłaty zasiłków okresowych bez podjęcia decyzji
administracyjnej w sprawie,
4)
przyznawanie zasiłku okresowego pomimo nie spełniania
przesłanek przyznania pomocy w tej formie określonych w art. 38 ustawy o pomocy
społecznej i rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia
10.03.1997r. w sprawie szczegółowych zasad przyznawania zasiłku okresowego,
5)
w aktach brak dokumentacji niezbędnej do ustalenia dochodu rodziny -
dowodu opłacania składki KRUS,
6)
wywiady rodzinne przeprowadzane są z naruszeniem przepisów
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.09.2001r. w
sprawie wywiadów rodzinnych (Dz.U. Nr 114, poz. 1220
ze z.).
Przykłady
osób, którym przyznano zasiłek okresowy zawiera załącznik Nr 2 do protokołu.
Ad 11
Nie dokonano ponownego ustalenia dochodu rodzin
korzystających z zasiłku macierzyńskiego okresowego w oparciu o zaświadczenia urzędu gminy o
powierzchni gospodarstwa rolnego w hektarach przeliczeniowych, dowody opłacania
składki KRUS, dokumentów potwierdzających pobieranie i wysokość zasiłku
rodzinnego.
Stwierdzono, że
na 12 osób których źródłem utrzymania było gospodarstwo rolne do akt wprawdzie
dołączono zaświadczenie o wielkości gospodarstwa rolnego w ha przeliczeniowych,
ale wielkość gospodarstwa rolnego nie została stwierdzona na dzień podejmowania
decyzji przyznających stronie świadczenie, lecz na dzień jego wydawania.
Ponadto wprawdzie zaświadczenia zostały dołączone, ale nie skutkowało to
przeliczeniem dochodu stron i podjęciem w tej sprawie decyzji administracyjnej,
o ile kwota przyznanego świadczenia byłaby inna niż ustalona w wyniku wydanych
zaleceń pokontrolnych. Dodatkowo nie we wszystkich sprawach dołączono
potwierdzenie zapłacenia składki KRUS i pobierania oraz wysokości zasiłku
rodzinnego.
Kadrę Ośrodka w chwili obecnej stanowią:
1.
Bożena Piszczatowska - Zarządzeniem Nr 41/04
Wójta Gminy Kobylin Borzymy
z dniem 16.04.2004r. została powołana na stanowisko Kierownika Ośrodka Pomocy
Społecznej, zatrudniona na podstawie umowy o pracę zawartej w dniu 1.09.1988r.
na stanowisku referenta, od 27.09.1990r. na stanowisku Kierownika Biblioteki
Publicznej, pismem Wójta Gminy z dnia 1.03.1996r. powierzono obowiązki
pracownika socjalnego w Ośrodku Pomocy Społecznej od dnia 1.04.1996r., na
kolejnych pismach w aktach osobowych korektorem wymazano "pracownik socjalny" i
wpisano "aspirant pracy socjalnej, wykształcenie: Zespół Szkół Zawodowych w Krzyżewie, tytuł: technik rolnik, 10.07.2004r. tytuł
licencjata - Studia Wyższe Zawodowe w Niepaństwowej Wyższej Szkole
Pedagogicznej w Białymstoku na kierunku: pedagogika, kontynuuje studia
magisterskie na IV roku pedagogiki na Uniwersytecie w Białymstoku.
W dniu 27.04.2004r. Wójt
Gminy Kobylin Borzymy
upoważnił Panią Bożenę Piszczatowską - Kierownika
Ośrodka do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z
zakresu pomocy społecznej.
W tym dniu
również imiennie Wójt upoważnił Kierownika Ośrodka do prowadzenia postępowania
w sprawach świadczeń rodzinnych oraz wydawania decyzji administracyjnych.
2.
Urszula Sikorska - zatrudniona na stanowisku
pracownika socjalnego na czas określony od 21.04.2004r. do 20.07.2005r.
(pierwsza umowa od 21.04.2004r. do 20.07.2004r.), wykształcenie: Policealna
Szkoła Pracowników Służb Społecznych w Białymstoku.
Kontrolujący stwierdzili, że obsada kadrowa jest niezgodna z art. 110
ust. 11 ustawy o pomocy społecznej. W świetle tego przepisu ośrodek pomocy społecznej
zatrudnia pracowników socjalnych proporcjonalnie do liczby ludności gminy w
stosunku jeden pracownik socjalny na 2.000 mieszkańców. Gminę Kobylin Borzymy zamieszkuje ok.
3.800 mieszkańców.
Ponadto Kierownik Ośrodka nie spełnia wymagań kwalifikacyjnych dla
zajmowania tego stanowiska, określonych w art. 122 ust. 1 ustawy o pomocy
społecznej -
nie posiada specjalizacji z zakresu organizacji pomocy społecznej.
Kontrolujący stwierdzili, że
w Ośrodku nie wyodrębniono stanowiska do spraw świadczeń rodzinnych. Sprawami dot. świadczeń
rodzinnych zajmuje się kierownik i pracownik socjalny.
Ze względu na upoważnienie Kierownika Ośrodka do realizowania świadczeń rodzinnych na podstawie art. 20 ust. 4 ustawy z dnia
28.11.2003r. w Ośrodku winna być utworzona komórka organizacyjna (odrębne
stanowisko) do realizacji świadczeń rodzinnych.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch
jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Kierownik Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej w Kobylinie Borzymach, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w
Białymstoku.
Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kobylinie Borzymach poinformowany
został o przysługującym mu prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń odnośnie
faktów utrwalonych w niniejszym protokole oraz prawie zgłoszenia pisemnych
wyjaśnień dotyczących stwierdzonych w protokole nieprawidłowości, w ciągu 7 dni
od daty podpisania protokołu.
O przeprowadzeniu kontroli
dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli Ośrodka pod poz. 5.
Kontrolowany Kontrolujący
Bożena Piszczatowska,
17.11.2004 r. 1. Ewa
Bonarska
2. Anna Liszewska