Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
33800051   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zambrowie. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

Protokół kontroli MOPS w Zambrowie
Autorzy: Nina Kościuk,
P R O T O K Ó Ł

PROTOKÓŁ

z kontroli problemowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zambrowie, ul. Fabryczna 3, przeprowadzonej w dniach 5-6.10.2004 r., REGON  450011044

Burmistrzem Miasta Zambrów jest Pan Kazimierz Dąbrowski.

Kierownikiem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zambrowie jest Pani Janina Komorowska  od 1.03.1994r. Zastępcą Kierownika  jest Pani Marta Wnęk od dnia 1.01.1998r.

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Zambrowie jest jednostką organizacyjną, utworzoną na podstawie uchwały Nr 149/XXIV/96 Rady Miejskiej w Zambrowie z dnia 26.11.1996r. w sprawie przekształcenia zakładu budżetowego - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Zambrowie - w jednostkę budżetową - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Zambrowie.

Statut ośrodka jest załącznikiem do niniejszej uchwały.

Statut zmieniano dwoma uchwałami : Nr 43/VII/03 Rady Miasta Zambrów z dnia 29.04.2003r. zmieniającą uchwałę w sprawie przekształcenia zakładu budżetowego - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Zambrowie - w jednostkę budżetową - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Zambrowie oraz uchwałą Nr 84/XVII/04 Rady Miasta Zambrów z dnia 24.02.2004r. w sprawie przekształcenia zakładu budżetowego - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Zambrowie - w jednostkę budżetową - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Zambrowie

Kontrolę przeprowadzili

1.   Margarita Jaroszuk - starszy inspektor wojewódzki

2.   Jacek Piszczatowski - inspektor

pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia do kontroli nr 261 z dnia 4.10.2004r., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - Z-cę Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

Kontrolę przeprowadzono w dniu 5-6.10.2004r. 2004 roku.

Temat kontroli:

Realizacja zadań własnych gminy i zadań z zakresu administracji rządowej w zakresie pomocy społecznej.

Cel kontroli:

Ocena realizacji zadań własnych gminy oraz zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z art. 17 i 18 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.).

Przedmiotowy zakres kontroli:

Kontrolą objęto okres od 1.01.2004 r. do dnia kontroli i skontrolowano następujące zagadnienia:

I. Zasoby materialne ośrodka pomocy społecznej.

II. Zasoby kadrowe ośrodka.

III. Zadania realizowane przez ośrodek i upoważnienie kierownika ośrodka do wydawania decyzji administracyjnych.

IV. Realizacja wybranych form pomocy przyznanych na podstawie ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r., Nr 64, poz. 414 ze zmianami) oraz  zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):

1)      opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych,

2)      sporządzanie bilansu potrzeb,

3)      udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,

4)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,

5)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,

6)      wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,

7)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

8)      przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,

9)      realizacja pomocy w formie opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny,

10)  udzielanie pomocy w formie pracy socjalnej,

11)  organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem usług specjalistycznych dla osób chorych psychicznie,

12)  prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych,

13)  tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,

14)  dożywianie dzieci,

15)  sprawowanie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,

16)  kierowanie do domu pomocy społecznej i poniesienie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,

17)  sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego,

18)  utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.

V. Realizacja wybranych form pomocy przyznanych na podstawie ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r., Nr 64, poz. 414 ze zmianami) oraz  zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy:

 

1)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,

2)      przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie,

3)      prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających pomocy,

4)      inne zadania z zakresu pomocy społecznej realizowane przez gminę, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.

VI. Realizacja wybranych form pomocy przyznanych na podstawie ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r., Nr 64, poz. 414 ze zmianami) oraz zadań z zakresu administracji rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy:

1)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,

2)      opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

3)      organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

4)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,

5)prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi

Ustalenia kontroli:

I. Zasoby materialne.

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Zambrowie zajmuje 9 pomieszczeń biurowych na III piętrze  budynku stanowiącego współwłasność Urzędu Miasta i Starostwa Powiatowego o ogólnej powierzchni około 180m2. Utrudnieniem dla osób niepełnosprawnych są schody. Winda znajduje się w sąsiadującym budynku ZUS-u, budynki połączone są łącznikiem. Ośrodek posiada i użytkuje 10 komputerów z 9 drukarkami,  posiada stały dostęp do internetu, faxu.

Ośrodek pracuje w programie TOP-TIM. Do bazy danych wprowadzone są wszystkie osoby korzystające z pomocy, a decyzje są sporządzane w systemie.

Miasto Zambrów zamieszkuje ok. 24.000 mieszkańców, z tego 2000 osób - to osoby zarejestrowane w PUP jako bezrobotne, co stanowi  8,7 %  ogółu mieszkańców.

Na jej terenie funkcjonują m.innymi takie zakłady zakłady jak : ZUS Oddział w Zambrowie, KRUS Oddział w Zambrowie, "Zamtex" S.A, Zambrowskie Wodociągi i Ciepłownictwo,Telzam Spółka z o.o., Spółdzielnia Mleczarska 'Mlekpol", Zakłady Mięsne "Netter", "Rembud",  "Prefbud".

II. Kadra Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej .

W ośrodku zatrudnionych jest 17 pracowników - według wykazu, stanowiącego załącznik nr 1 do protokołu.

III. Zadania realizowane przez Ośrodek i upoważnienie Kierownika do wydawania decyzji.

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Zambrowie realizuje zadania określone w ustawie o pomocy społecznej. Ośrodek prowadzi też postępowanie w sprawie przyznawania dodatków mieszkaniowych.

Janina Komorowska - Kierownik Ośrodka została upoważniona przez Burmistrza Miasta do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy - upoważnienie z dnia 4.05.2004r. (Nr Or.0113/9/04).

Pani Marta Wnęk - z-ca Kierownika MOPS została upoważniona przez Burmistrza Miasta do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy - upoważnienie z dnia 4.05..2004r (Nr Or.0113/10/04). Ponadto uchwałą Nr 85/XVII/04 Rady Miasta Zambrów z dnia 28.02.2004r. w sprawie upoważnienia organowi jednostki organizacyjnej, udzielono upoważnienia Kierownikowi MOPS do załatwiania indywidualnych spraw  z zakresu administracji publicznej , określonych w ustawie z dnia 21.06.2001r. o dodatkach mieszkaniowych. Uchwała weszła w życie z dniem 1.05.2004r.

IV. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art. 17 ust. 1 ustawy.

1)      gminna strategia rozwiązywania problemów społecznych.

Do dnia kontroli Gmina nie opracowała gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych. Podjęte zostały przygotowania zmierzające do realizacji tego zadania.

Burmistrz Miasta powołał Komisję d/s opracowania Strategii Problemów Społecznych Miasta Zambrów na lata 2005-2010. Wyznaczono harmonogram prac zakładający prezentację dokumentu na sesji Rady Miasta i uchwalenia strategii na dzień 30.11.2004r. Zakres tego opracowania obejmuje następujące zagadnienia:

1. Diagnoza sytuacji społecznej

2.Analiza SWOT

3. Misja , priorytety, cele i zadania strategiczne

4.Finansowanie strategii

5. Wdrożenie - układ instytucjonalny i organizacyjny.

6. Propozycje projektów strategicznych do współfinansowania z funduszy europejskich.

Uchwałą Nr 182/XIX/01 Rady Miasta Zambrów w sprawie przyjęcia Strategii Miasta Zambrów z dnia 19.06.2001r. przyjęto do realizacji Strategię Umiarkowanego zrównoważonego Rozwoju Miasta Zambrów na lata 2001- 2015.

W zakresie opieki społecznej przewiduje ona: między innymi utworzenie odpowiedniej infrastruktury oraz wsparcia finansowego umożliwiającego jej funkcjonowanie. Służyć ma ona realizacji szeregu zadań , zwłaszcza rozwojowi form opieki społecznej.

Strategicznym celem było utworzenie Ośrodka Interwencji Kryzysowej i Ośrodka Wsparcia Dziennego, prowadzonych przez Caritas Dekanalna, natomiast finansowanych przez Miasto Zambrów. Ośrodek Interwencji Kryzysowej zapewnia usługi specjalistyczne w zakresie: usług psychologicznych, prawnych, w sytuacjach kryzysowych.

Celem Ośrodka Wsparcia Dziennego jest przygotowanie podopiecznych do użytecznego i aktywnego uczestniczenia w życiu społecznym i kulturalnym. W ramach ośrodka wsparcia dziennego działa świetlica dla dorosłych, klub integracji, punkt konsultacyjny w zakresie porad prawnych, punkt wydawania posiłków.

2)      bilans potrzeb.

Nowe zadanie wprowadzone po 1 styczniu 2004 r., jego odpowiednikiem wcześniej było przedstawienie potrzeb w zakresie pomocy społecznej wraz z corocznym sprawozdaniem z działalności ośrodka składanym Radzie Miasta.

Rada Miasta uchwałą Nr 89/XVIII /04 z dnia  30 marca 2004 r. zatwierdziła budżet Miasta na 2004 rok.

W budżecie tym w dziale 852 "Pomoc społeczna" znalazły miejsce wydatki na świadczenia w formie zasiłków i pomocy w naturze, składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne, usługi opiekuńcze i pielęgnacyjne, dożywianie dzieci w szkołach, utrzymanie noclegowni, utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, dodatki mieszkaniowe.

W dniach 29 czerwca 2004r. Uchwałą Nr 107/XXVII/04  oraz Uchwałą Nr 117/XXIII/04 Rady Miasta  z dnia 28.09.2004r. Rady Miasta Zambrów dokonano zmian w budżecie Miasta na 2004 rok.

Za okres III kwartałów 2004r. w dziale ?Pomoc społeczna" wydatkowano kwotę 2.336.000, w tym na zadania własne - 729.000, na zadania zlecone 1.607.000. .

3) udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym.

Na terenie miasta funkcjonuje noclegownia na 12 miejsc dla mężczyzn.

Celem realizacji zadania - zapewnienie wyżywienia, Ośrodek w razie potrzeby może przyznać zasiłki celowe na zakup żywności i zasiłki okresowe. Ponadto osoby potrzebujące korzystają z gorącego posiłku wydawanego przez CARITAS.

Ośrodek nie prowadzi stałej zbiórki odzieży, w razie potrzeby zapewnia jej otrzymanie z odzieży przynoszonej przez ludność (współpraca z parafiami, PCK). W razie nagłej potrzeby Ośrodek udziela pomocy w formie zasiłku celowego na zakup odzieży.

4)przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych.

Ośrodek w okresie od 1.01.2004r. - 30.04.2004r. przyznał zasiłki okresowe 488 rodzinom, przyznano także 1 zasiłek specjalny okresowy. Od 1.05.2004r. z tej formy pomocy skorzystało 440 rodzin. Średni czasokres tej pomocy wynosił 3 miesiące.

Najczęstszym powodem przyznania pomocy był brak możliwości zatrudnienia.

Wywiady środowiskowe przeprowadzane są w terminie określonym rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.09.2001r. w sprawie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) oraz rodzajów dokumentów wymaganych do przyznania renty socjalnej (Dz.U.Nr 114, poz.1220), a decyzje podejmowane zgodnie z terminem określonym w KPA.

W kontrolowanym okresie wysokość zasiłków okresowych kształtowała się w przedziale od 19zł do 316,03zł.

Wysokość zasiłków okresowych przyznawanych po 1.05.2004r. jest zgodna z art. 147 ust.1 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12.03.2004r.

W okresie tym wydano 20 decyzji odmawiających udzielenia pomocy.

Przykłady osób otrzymujących zasiłek okresowy opisano w załączniku Nr  2 do protokołu.

W trakcie kontroli sprawdzono także akta dwóch klientów ośrodka, często ubiegających się o przyznawanie świadczeń w różnych formach (zasiłki okresowe, celowe).

Nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie prowadzonego przez ośrodek postępowania w zakresie zasadności i wysokości przyznawanych świadczeń pomocy społecznej.

Przykłady pomocy udzielanej tym osobom opisano w załączniku Nr 3 do protokołu.

5) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych.

W okresie od 1.01.2004r. do 30.04.2004r. MOPS w Zambrowie przyznał pomoc 489 rodzinom w formie zasiłku celowego, w wysokościach od 20-300zł . Pomocy udzielano z uwagi na występujące w rodzinie choroby, zabezpieczenie podstawowych potrzeb takich jak np. ubranie czy żywność.

Od 1.05.2005r. w oparciu o przepisy ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej przyznano takie zasiłki 457 rodzinom. W kontrolowanym okresie wydano 32 decyzje odmawiające przyznania zasiłku celowego. Wysokość pomocy udzielanej w tej formie kształtowała od 20-300zł.

Akta osób otrzymujących te formę pomocy zawierają niezbędne dokumenty, w oparciu o które udzielana jest pomoc (zaświadczenia lekarskie, faktury zakupu leków itd.).

Przykłady osób korzystających z zasiłku celowego opisano w załączniku Nr 4 do protokołu.

6) wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego.

Z wyjaśnień Kierownika MOPS w Zambrowie wynika, że pomoc taką przyznano 2 osobom (z uwagi na zdarzenia spowodowane pożarem i kradzieżą).

7) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

Nie przyznano tej formy pomocy. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie było takiej potrzeby. Nie było osób bezdomnych oraz innych osób nie posiadających dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w NFZ.

8) przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,

Nie przyznano tej formy pomocy. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie było takiej potrzeby. Nie zawarto umowy z PKP na refundacje kosztów dojazdów, gdyby była taka potrzeba udzielono by pomocy w formie zasiłku celowego.

9) realizacja pomocy w formie opłacania składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie zamieszkującymi matką, ojcem lub rodziną oraz osoby bezdomne.

Nie przyznano tej formy pomocy, nie było wniosków o taką pomoc.

10) praca socjalna.

Obok świadczeń finansowych osoby i rodziny korzystały ze wsparcia w postaci pracy socjalnej. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że ta forma pomocy obejmuje:

1) udzielanie informacji i pomoc w skompletowaniu dokumentów do wniosków celem uzyskania orzeczenia o stopniu niepełnosprawności - 22 osoby oraz napisanie odwołania od orzeczenia o stopniu niepełnosprawności - 2 osoby,

2) odwiedziny i wizyty w miejscu zamieszkania podopiecznych oraz częsty kontakt telefoniczny,

3) udzielanie informacji o możliwości uzyskania emerytury, renty oraz pomoc w kompletowaniu wniosków o te świadczenia -5 osób,

4) typowanie dzieci z rodzin ubogich i patologicznych do objęcia pomocą w formie dożywiania w szkołach - 520 dzieci (pozytywnie),

5) udzielanie informacji i pomocy w złożeniu dokumentów do sądu o alimenty oraz pomoc w napisaniu pozwu - 11 osób

6) pomoc w skompletowaniu dokumentów celem umieszczenia 1 osoby w zakładzie opiekuńczo-leczniczym,

7) współpraca z pedagogami szkolnymi - wspólne wizyty w domach rodzinnych dzieci z problemami wychowawczymi i mającymi kłopoty w nauce,

8) współpraca z  ?Caritas"  - w sprawach pomocy rodzinom w formie rzeczowej, 

9) wymiana informacji o rodzinach i osobach które wymagają interwencji, porady czy pomocy pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej.

10) pośredniczenie w przekazywaniu informacji dla podopiecznych o używanych meblach i sprzętach gospodarstwa domowego, bezpłatnie oddawanych przez innych mieszkańców miasta,

11) współpraca z kuratorami sądowymi - w zakresie udzielania właściwej i adekwatnej do potrzeb pomocy osobom opuszczającym zakłady karne, ich rodzinom oraz innych osobom i rodzinom pozostającym pod kuratelą sądową,

12) przeprowadzanie rozmów w rodzinach nt. opieki nad dzieckiem (53 rodziny),

13) współpraca z Policją

14) pisanie odwołań od decyzji ZUS - 4 osoby

15) współpraca z PCK - w zakresie pomocy rodzinom w formie paczek żywnościowych,

16) udzielanie porad prawnych

11) organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Usługi opiekuńcze świadczone są świadczone dla 19 osób głównie z uwagi na podeszły wiek i inne towarzyszące choroby. Odpłatność ustalona jest na podstawie uchwały Nr 172/XXV/96 Rady Miejskiej w Zambrowie z dnia 30.12.1996r. w sprawie ustalenia zasad przyznawania usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych świadczonych przez Miejski Ośrodek pomocy Społecznej w Zambrowie osobom samotnym i w rodzinie oraz zasad odpłatności i trybu pobierania opłat od świadczeniobiorców. Usługi wykonywane są przez opiekunki PCK (ośrodek ma podpisaną umowę z PCK na świadczenia w formie usług).

12) prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, wsparcia dziennego lub mieszkań chronionych.

Na terenie Miasta funkcjonuje Ośrodek Wsparcia Dziennego, prowadzony przez Caritas Dekanalną i finansowany z budżetu miasta, którego celem jest przygotowanie podopiecznych do użytecznego i aktywnego uczestniczenia w życiu społecznym i kulturalnym, nie ma mieszkań chronionych.

Placówki opiekuńczo-wychowawcze funkcjonują na terenie powiatu.

13 )tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.

Elementy programu zawarte są w Gminnym Programie Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Przy każdej szkole podstawowej są świetlice socjoterapeutyczne finansowane z funduszy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Od 1.01.2005 r. ośrodek realizować będzie zadania wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości.

14) dożywianie dzieci.

Rada Miasta Zambrów w dniu 28 września 2004r. podjęła uchwałę Nr  118/XXIII/04  w sprawie utworzenia gminnego programu osłonowego w zakresie dożywiania uczniów, która zastąpiła uchwałę Nr 174/XXVII/01 Rady Miejskiej w Zambrowie z dnia 27.03.2001r. w sprawie zasad zwrotu wydatków przeznaczonych na świadczenia przyznane w ramach zadań własnych gminy w odniesieniu do dożywiania uczniów. Obecna uchwała zakłada bezzwrotne przyznanie świadczenia w postaci gorącego posiłku - obiadu uczniom z rodzin, w których: dochód na członka rodziny kształtuje się powyżej 100% a nie przekracza 150% dochodu ustawowego, a rodziny te kwalifikują się do udzielenia pomocy społecznej z powodów wymienionych w art. 7 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej.

W budżecie na pomoc społeczną w dziale 852, rozdział 85295, paragraf 3110 na dożywianie do dnia 30.09.2004r. wydatkowano łącznie kwotę 286 746zł, z tego 190 000zł z zadań własnych, a 96 746zł z dotacji celowej.

W okresie od 1 stycznia 2004 r. do dnia kontroli pomocą w formie dożywiania objęto ponad 500 dzieci. Pomoc jest realizowana w formie obiadów w 4 szkołach podstawowych i gimnazjum.. Średni koszt posiłku wynosi ok. 2,70 zł.

Pomoc w formie dożywiania przyznawana jest w formie decyzji administracyjnej (w postaci obiadów. Na przygotowywanie i wydawanie obiadów ośrodek ma zawartą umowę ze szkołami).

15) sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym.

Nie udzielano pomocy w tej formie, nie było takiej potrzeby na terenie miasta.

W razie konieczności ośrodek ma zawartą umowę z zakładem pogrzebowym (orientacyjny koszt pochówku ok. 1600zł).

16) kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu.

W roku bieżącym o umieszczenie w dps ubiegały się 4 osoby. Wszystkie jednakże zrezygnowały z uwagi na to, że jedna otrzymała mieszkanie i rentę, dwie (ojciec z córką) zadecydowali o pozostaniu w środowisku, jedna zmarła.

W roku bieżącym skierowano 4 osoby do Dąbka - Krajowego Ośrodka Rehabilitacyjno-Mieszkalnego dla osób chorych na SM. (nie wiąże się to z kosztami dla gminy).

W budżecie gminy nie zaplanowano na 2004r. środków na ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańców gminy w dps. Z informacji kierownika ośrodka wynika, że w roku bieżącym nie ma potrzeby zabezpieczania takich środków.

Na umieszczenie w domu pomocy społecznej oczekują cztery osoby, którym wydano decyzje kwalifikujące w ubiegłym roku: jedna w dps w Choroszczy (okres oczekiwania 13 lat - osoba ta nie chce być skierowana do innego domu), druga do dps w Garbarach (na razie umieszczona w prywatnym dps w Sokolu -gmina Michałowo, okres oczekiwania od XII 2003r. w przybliżeniu 4 lata), trzecia osoba zakwalifikowana do dps w Olsztynie, ale są trudności z jej odnalezieniem (ośrodek przeprowadził postępowanie w celu alimentacji), czwarta oczekuje na umieszczenie w dps w Kozarzach ( termin II kwartał 2005r.)

Gdyby zaistniała potrzeba umieszczenia mieszkańca gminy w domu pomocy społecznej, to ośrodek w pierwszej kolejności starałby się zabezpieczyć usługi, ponadto podjąłby starania o umieszczenie w zakładzie opiekuńczo-leczniczym.

17) sporządzanie sprawozdawczości, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego.

Sprawozdawczość nie jest sporządzana w systemie informatycznym, ale informacje sprawozdawcze przesyłane są drogą elektroniczną do Wydziału Polityki Społecznej PUW.

18) utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Zambrowie funkcjonuje w oparciu o Statut Ośrodka zatwierdzony uchwałą Nr XIII/83/04 z dnia 30.06.2004r.

Na dzień 30.09.2004r. wydatki w dziale 852 "Pomoc społeczna" wynoszą 4 107 967zł, w rozdziale 85219 - ?Ośrodki pomocy społecznej" na utrzymanie MOPS wydatkowano ogółem kwotę 553 835zł, (z tego 194 835zł - zadania własne, 359 000zł - zadania zlecone wraz z dotacją do zadań własnych), tj:

-         wynagrodzenie osobowe pracowników - 373 254 zł,

-         dodatkowe wynagrodzenie roczne - 27 920 zł,

-         składki na ubezpieczenie społeczne - 70 986 zł,

-         Fundusz pracy - 9 092 zł,

-         zakup materiałów i wyposażenia - 9 000 zł,

-         zakup usług pozostałych - 51 800 zł,

-         podróże służbowe krajowe - 500 zł,

-         odpis na zakładowy f.ś.s. - 10 433zł.

-          Udział środków własnych w stosunku do ogółu środków przeznaczonych na utrzymanie ośrodka wynosi 35%.

V. Realizacja zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy.

1)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych.

W okresie od 1.01.2004r. do 30.04.2004r. MOPS w Zambrowie podjął 3 decyzje przyznające specjalny zasiłek celowy w wysokościach od 40 do 100zł. Pomocy udzielano z uwagi na występujące w rodzinie choroby, zabezpieczenie podstawowych potrzeb takich jak np. ubranie czy żywność.

Od 1.05.2005r. w oparciu o przepisy ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej nie przyznano pomocy w formie specjalnej.

Akta osób otrzymujących te formę pomocy zawierają niezbędne dokumenty, w oparciu o które udzielana jest pomoc (zaświadczenia lekarskie, faktury zakupu leków itd.).

Przykłady osób korzystających z zasiłku celowego opisano w załączniku Nr 4 do protokołu.

2)      przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie.

Nie przyznano pomocy w tej formie. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie złożono wniosku o taką pomoc i nie było potrzeby udzielenia takiej pomocy,

3)      prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających pomocy.

Brak jest domu pomocy i ośrodka wsparcia o zasięgu lokalnym. Od stycznia 2004 r. nie było osób, które należałoby umieścić w takiej placówce. Osoby potrzebujące pomocy - objęte byłyby usługami opiekuńczymi, w razie konieczności umieszczano by te osoby w zakładzie opiekuńczo leczniczym.

4)      inne zadania z zakresu pomocy społecznej realizowane przez gminę, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.

Uchwałą Nr 118/XXIII/04 Rady Miasta Zambrów z dnia 28 września 2004r. utworzono gminny program osłonowy w zakresie dożywiania uczniów.

Program polega na przyznaniu bezzwrotnej pomocy w formie gorącego posiłku - obiadu uczniom szkół podstawowych i gimnazjum, do których uczęszczają uczniowie zamieszkali na terenie gminy miejskiej Zambrów, spełniających łącznie następujące warunki: dochód na jednego członka rodziny kształtuje się powyżej 100% a nie przekracza 150% dochodu, o którym mowa w art. 8 ust.1 ustawy o pomocy społecznej i rodziny te kwalifikują się do udzielenia pomocy społecznej z powodów wymienionych w art. 7 tej ustawy.

VI. Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy.

1)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych.

W okresie od 1.01. do 30.04.2004r. z tej formy pomocy korzystało 65 osób, od 1.05.2004r. pomocą w tej formie objętych jest tyle samo osób.

Kontrolujący sprawdzili 20% akt wszystkich zasiłkobiorców. Pomocy bezzasadnej nie stwierdzono. Osoby korzystające z tej formy pomocy spełniały kryteria określone w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 29.11.1990r. o pomocy społecznej oraz  art.37 obecnie obowiązującej ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej. Zasiłki przyznawano w oparciu o pełną dokumentację i w prawidłowej wysokości.

Ośrodek podejmował decyzje wygaszające poprzednie decyzje, podjęte w oparciu o przepisy ustawy o pomocy społecznej z dnia 29.11.1990r. oraz wszczynał postępowanie w sprawie uprawnień do zasiłku stałego w związku ze zmianą przepisów.

Przykłady osób korzystających z tej pomocy opisano w załączniku Nr 5 do protokołu.

2)      opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.

MOPS w Zambrowie w okresie od 1.01. - 30.04.2004r. opłacał składkę zdrowotną za 71osób, a od 1.07.2004r. za 54 osoby korzystających z zasiłku stałego.

Raporty imienne sporządzane są co miesiąc i przekazywane zainteresowanym. Składka odprowadzana jest w prawidłowej wysokości i terminach do ZUS.

Przykłady osób, za które odprowadzana jest składka wskazano w załączniku Nr 6 do protokołu.

3) organizowanie i świadczenie usług specjalistycznych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Ośrodek świadczy pomoc w formie specjalistycznych usług opiekuńczych dla 1 osoby z zaburzeniami psychicznymi.

Przykład opisano w załączniku Nr 7 do protokołu.

4) przyznanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną.

Nie udzielano takiej pomocy. Nie było potrzeby.

1)      prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Brak jest środowiskowego domu samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Najbliższa placówka tego typu funkcjonuje w Łomży. Od stycznia 2004 r. nie było osób, które należałoby umieścić w takiej placówce.

Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Kierownik Ośrodka, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zambrowie został poinformowany o przysługującym mu prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole oraz prawie zgłoszenia pisemnych wyjaśnień dotyczących stwierdzonych w protokole nieprawidłowości, w ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu.

Kontrolowany:                                                             Kontrolujący:

Janina Komorowska, 10.11.2004                                  1. Margarita Jaroszuk

2. Jacek Piszczatowski


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  28.12.2004 00:00:00
Data publikacji:  28.12.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  28.12.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl