PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zambrowie, ul. Fabryczna 3,
przeprowadzonej w dniach 5-6.10.2004 r., REGON 450011044
Burmistrzem Miasta Zambrów jest Pan Kazimierz Dąbrowski.
Kierownikiem Miejskiego Ośrodka
Pomocy Społecznej w Zambrowie jest Pani Janina Komorowska od 1.03.1994r. Zastępcą Kierownika jest Pani
Marta Wnęk od dnia 1.01.1998r.
Miejski
Ośrodek Pomocy Społecznej w Zambrowie jest jednostką
organizacyjną, utworzoną na podstawie uchwały Nr 149/XXIV/96 Rady Miejskiej w
Zambrowie z dnia 26.11.1996r. w sprawie
przekształcenia zakładu budżetowego - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w
Zambrowie - w jednostkę budżetową - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w
Zambrowie.
Statut ośrodka jest załącznikiem do niniejszej
uchwały.
Statut zmieniano dwoma uchwałami :
Nr 43/VII/03 Rady Miasta Zambrów z dnia 29.04.2003r.
zmieniającą uchwałę w sprawie przekształcenia zakładu budżetowego - Miejski
Ośrodek Pomocy Społecznej w Zambrowie - w jednostkę budżetową - Miejski Ośrodek
Pomocy Społecznej w Zambrowie oraz uchwałą Nr 84/XVII/04 Rady Miasta Zambrów z
dnia 24.02.2004r. w sprawie przekształcenia zakładu
budżetowego - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Zambrowie - w jednostkę
budżetową - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Zambrowie
Kontrolę przeprowadzili
1. Margarita Jaroszuk - starszy inspektor wojewódzki
2. Jacek Piszczatowski - inspektor
pracownicy Wydziału Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie
upoważnienia do kontroli nr 261 z dnia 4.10.2004r., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę
Golubiewską - Z-cę Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.
Kontrolę przeprowadzono w dniu 5-6.10.2004r. 2004 roku.
Temat kontroli:
Realizacja zadań własnych gminy i zadań z zakresu
administracji rządowej w zakresie pomocy społecznej.
Cel kontroli:
Ocena realizacji zadań
własnych gminy oraz zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z art.
17 i 18 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.
593 ze zm.).
Przedmiotowy
zakres kontroli:
Kontrolą objęto okres od 1.01.2004 r. do dnia kontroli i skontrolowano następujące zagadnienia:
I. Zasoby
materialne ośrodka pomocy społecznej.
II. Zasoby kadrowe ośrodka.
III. Zadania realizowane przez
ośrodek i upoważnienie kierownika ośrodka do wydawania decyzji
administracyjnych.
IV. Realizacja wybranych form
pomocy przyznanych na podstawie ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy
społecznej (Dz. U. z 1998 r., Nr 64, poz. 414 ze zmianami) oraz zadań własnych gminy o charakterze
obowiązkowym - art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej
(Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):
1)
opracowanie i realizacja gminnej
strategii rozwiązywania problemów społecznych,
2)
sporządzanie bilansu potrzeb,
3)
udzielanie schronienia, zapewnienie
posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,
4)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
okresowych,
5)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
celowych,
6)
wypłacanie zasiłków celowych na
pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,
7)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz
innym osobom niemającym dochodu i możliwości
uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w
Narodowym Funduszu Zdrowia,
8)
przyznawanie zasiłków celowych w formie
biletu kredytowanego,
9)
realizacja pomocy w formie opłacania
składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z
zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej
opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny,
10)
udzielanie pomocy w formie pracy
socjalnej,
11)
organizowanie i świadczenie usług
opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem
usług specjalistycznych dla osób chorych psychicznie,
12)
prowadzenie i zapewnienie miejsc w
placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach
chronionych,
13)
tworzenie gminnego systemu
profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,
14)
dożywianie dzieci,
15)
sprawowanie pogrzebu, w tym osobom
bezdomnym,
16)
kierowanie do domu pomocy społecznej i
poniesienie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,
17)
sporządzanie sprawozdawczości oraz
przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej z
zastosowaniem systemu informatycznego,
18)
utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy
społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.
V. Realizacja
wybranych form pomocy przyznanych na podstawie ustawy z dnia 29 listopada 1990
r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r., Nr 64, poz. 414 ze zmianami) oraz zadań własnych
gminy - art. 17 ust. 2 ustawy:
1)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
specjalnych celowych,
2)
przyznawanie i wypłacanie pomocy na
ekonomiczne usamodzielnienie,
3)
prowadzenie i zapewnienie miejsc w
domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie
do nich osób wymagających pomocy,
4)
inne zadania z zakresu pomocy społecznej
realizowane przez gminę, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.
VI. Realizacja wybranych form pomocy przyznanych na podstawie ustawy z
dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z
1998 r., Nr 64, poz. 414 ze zmianami) oraz zadań z zakresu administracji
rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy:
1)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
stałych,
2)
opłacanie składek na ubezpieczenie
zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym
Funduszu Zdrowia,
3)
organizowanie i świadczenie
specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z
zaburzeniami psychicznymi,
4)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,
5)prowadzenie i rozwój infrastruktury
środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi
Ustalenia kontroli:
I. Zasoby materialne.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Zambrowie zajmuje 9 pomieszczeń
biurowych na III piętrze
budynku stanowiącego współwłasność Urzędu Miasta i Starostwa
Powiatowego o ogólnej powierzchni około 180m2. Utrudnieniem dla osób
niepełnosprawnych są schody. Winda znajduje się w sąsiadującym budynku ZUS-u,
budynki połączone są łącznikiem. Ośrodek posiada i użytkuje 10 komputerów z 9 drukarkami, posiada
stały dostęp do internetu, faxu.
Ośrodek
pracuje w programie TOP-TIM. Do bazy danych wprowadzone są wszystkie osoby
korzystające z pomocy, a decyzje są sporządzane w systemie.
Miasto
Zambrów zamieszkuje ok. 24.000 mieszkańców, z tego 2000 osób - to osoby
zarejestrowane w PUP jako bezrobotne, co stanowi 8,7 %
ogółu mieszkańców.
Na jej terenie funkcjonują m.innymi
takie zakłady zakłady jak : ZUS Oddział w Zambrowie, KRUS Oddział w
Zambrowie, "Zamtex" S.A, Zambrowskie Wodociągi i Ciepłownictwo,Telzam
Spółka z o.o., Spółdzielnia Mleczarska 'Mlekpol", Zakłady Mięsne "Netter",
"Rembud",
"Prefbud".
II. Kadra Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
.
W ośrodku
zatrudnionych jest 17 pracowników - według wykazu, stanowiącego załącznik nr 1
do protokołu.
III. Zadania realizowane przez Ośrodek i
upoważnienie Kierownika do wydawania decyzji.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Zambrowie realizuje zadania
określone w ustawie o pomocy społecznej. Ośrodek prowadzi też postępowanie w
sprawie przyznawania dodatków mieszkaniowych.
Janina Komorowska - Kierownik Ośrodka została upoważniona przez
Burmistrza Miasta do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych
sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy -
upoważnienie z dnia 4.05.2004r. (Nr Or.0113/9/04).
Pani Marta Wnęk
- z-ca Kierownika MOPS została upoważniona przez Burmistrza Miasta do wydawania
decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej
należących do właściwości gminy - upoważnienie z dnia 4.05..2004r (Nr Or.0113/10/04). Ponadto uchwałą Nr 85/XVII/04 Rady
Miasta Zambrów z dnia 28.02.2004r. w sprawie upoważnienia organowi jednostki
organizacyjnej, udzielono upoważnienia Kierownikowi MOPS do załatwiania
indywidualnych spraw z
zakresu administracji publicznej , określonych w ustawie z dnia 21.06.2001r. o dodatkach mieszkaniowych. Uchwała weszła w życie z
dniem 1.05.2004r.
IV. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art.
17 ust. 1 ustawy.
1) gminna strategia rozwiązywania
problemów społecznych.
Do dnia
kontroli Gmina nie opracowała gminnej strategii rozwiązywania problemów
społecznych. Podjęte zostały przygotowania zmierzające do realizacji tego
zadania.
Burmistrz Miasta powołał Komisję d/s opracowania
Strategii Problemów Społecznych Miasta Zambrów na lata 2005-2010. Wyznaczono
harmonogram prac zakładający prezentację dokumentu na sesji Rady Miasta i
uchwalenia strategii na dzień 30.11.2004r. Zakres tego
opracowania obejmuje następujące zagadnienia:
1. Diagnoza sytuacji społecznej
2.Analiza SWOT
3. Misja , priorytety, cele
i zadania strategiczne
4.Finansowanie strategii
5. Wdrożenie - układ instytucjonalny i
organizacyjny.
6. Propozycje projektów strategicznych do współfinansowania z funduszy europejskich.
Uchwałą Nr 182/XIX/01 Rady Miasta Zambrów w sprawie
przyjęcia Strategii Miasta Zambrów z dnia 19.06.2001r.
przyjęto do realizacji Strategię Umiarkowanego zrównoważonego Rozwoju Miasta
Zambrów na lata 2001- 2015.
W zakresie opieki społecznej przewiduje ona: między
innymi utworzenie odpowiedniej infrastruktury oraz wsparcia finansowego
umożliwiającego jej funkcjonowanie. Służyć ma ona realizacji szeregu zadań , zwłaszcza rozwojowi form opieki społecznej.
Strategicznym celem było utworzenie Ośrodka
Interwencji Kryzysowej i Ośrodka Wsparcia Dziennego, prowadzonych przez Caritas
Dekanalna, natomiast finansowanych przez Miasto
Zambrów. Ośrodek Interwencji Kryzysowej zapewnia usługi specjalistyczne w
zakresie: usług psychologicznych, prawnych, w sytuacjach kryzysowych.
Celem Ośrodka Wsparcia Dziennego jest przygotowanie
podopiecznych do użytecznego i aktywnego uczestniczenia w życiu społecznym i
kulturalnym. W ramach ośrodka wsparcia dziennego działa świetlica dla
dorosłych, klub integracji, punkt konsultacyjny w zakresie porad prawnych,
punkt wydawania posiłków.
2) bilans potrzeb.
Nowe zadanie
wprowadzone po 1 styczniu 2004 r., jego odpowiednikiem wcześniej było
przedstawienie potrzeb w zakresie pomocy społecznej wraz z corocznym
sprawozdaniem z działalności ośrodka składanym Radzie Miasta.
Rada
Miasta uchwałą Nr 89/XVIII /04 z dnia 30 marca 2004 r. zatwierdziła budżet
Miasta na 2004 rok.
W
budżecie tym w dziale 852 "Pomoc społeczna" znalazły miejsce wydatki na
świadczenia w formie zasiłków i pomocy w naturze, składki na ubezpieczenie
społeczne i zdrowotne, zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne, usługi opiekuńcze i
pielęgnacyjne, dożywianie dzieci w szkołach, utrzymanie noclegowni, utrzymanie
ośrodka pomocy społecznej, dodatki mieszkaniowe.
W
dniach 29 czerwca 2004r. Uchwałą Nr 107/XXVII/04 oraz Uchwałą Nr 117/XXIII/04 Rady
Miasta z dnia 28.09.2004r. Rady Miasta Zambrów dokonano zmian w budżecie Miasta na
2004 rok.
Za okres III kwartałów
2004r. w dziale ?Pomoc społeczna" wydatkowano kwotę 2.336.000zł,
w tym na zadania własne - 729.000zł, na zadania
zlecone 1.607.000zł. zł.
3) udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego
ubrania osobom tego pozbawionym.
Na terenie miasta funkcjonuje noclegownia na 12
miejsc dla mężczyzn.
Celem realizacji zadania - zapewnienie wyżywienia,
Ośrodek w razie potrzeby może przyznać zasiłki celowe na zakup żywności i
zasiłki okresowe. Ponadto osoby potrzebujące korzystają z gorącego posiłku
wydawanego przez CARITAS.
Ośrodek nie prowadzi stałej zbiórki odzieży, w razie
potrzeby zapewnia jej otrzymanie z odzieży przynoszonej przez ludność
(współpraca z parafiami, PCK). W razie nagłej potrzeby Ośrodek udziela pomocy w
formie zasiłku celowego na zakup odzieży.
4)przyznawanie i wypłacanie
zasiłków okresowych.
Ośrodek w okresie od
1.01.2004r. - 30.04.2004r. przyznał zasiłki okresowe
488 rodzinom, przyznano także 1 zasiłek specjalny okresowy. Od 1.05.2004r. z tej formy pomocy skorzystało 440 rodzin. Średni
czasokres tej pomocy wynosił 3 miesiące.
Najczęstszym powodem
przyznania pomocy był brak możliwości zatrudnienia.
Wywiady
środowiskowe przeprowadzane są w terminie określonym rozporządzeniem Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.09.2001r. w
sprawie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) oraz rodzajów dokumentów wymaganych
do przyznania renty socjalnej (Dz.U.Nr 114,
poz.1220), a decyzje podejmowane zgodnie z terminem określonym w KPA.
W kontrolowanym okresie
wysokość zasiłków okresowych kształtowała się w przedziale od 19zł do 316,03zł.
Wysokość zasiłków
okresowych przyznawanych po 1.05.2004r. jest zgodna z
art. 147 ust.1 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12.03.2004r.
W okresie tym wydano 20
decyzji odmawiających udzielenia pomocy.
Przykłady osób otrzymujących
zasiłek okresowy opisano w załączniku Nr 2 do protokołu.
W trakcie kontroli sprawdzono także akta dwóch klientów ośrodka, często
ubiegających się o przyznawanie świadczeń w różnych formach (zasiłki okresowe,
celowe).
Nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie prowadzonego przez ośrodek
postępowania w zakresie zasadności i wysokości przyznawanych świadczeń pomocy
społecznej.
Przykłady pomocy udzielanej tym osobom opisano w załączniku Nr 3 do
protokołu.
5) przyznawanie i wypłacanie
zasiłków celowych.
W okresie od 1.01.2004r. do
30.04.2004r. MOPS w Zambrowie przyznał pomoc 489
rodzinom w formie zasiłku celowego, w wysokościach od 20-300zł . Pomocy
udzielano z uwagi na występujące w rodzinie choroby, zabezpieczenie
podstawowych potrzeb takich jak np. ubranie czy żywność.
Od 1.05.2005r. w oparciu o przepisy ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej przyznano takie zasiłki 457 rodzinom.
W kontrolowanym okresie wydano 32 decyzje odmawiające przyznania zasiłku
celowego. Wysokość
pomocy udzielanej w tej formie kształtowała od 20-300zł.
Akta osób otrzymujących te formę pomocy zawierają
niezbędne dokumenty, w oparciu o które udzielana jest
pomoc (zaświadczenia lekarskie, faktury zakupu leków itd.).
Przykłady osób
korzystających z zasiłku celowego opisano w załączniku Nr 4 do protokołu.
6) wypłacanie zasiłków
celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego.
Z
wyjaśnień Kierownika MOPS w Zambrowie wynika, że pomoc taką przyznano 2 osobom
(z uwagi na zdarzenia spowodowane pożarem i kradzieżą).
7) przyznawanie i wypłacanie
zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom
bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i
możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym
ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
Nie przyznano tej formy
pomocy. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie było takiej potrzeby. Nie było
osób bezdomnych oraz innych osób nie posiadających
dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym
ubezpieczeniu w NFZ.
8) przyznawanie zasiłków
celowych w formie biletu kredytowanego,
Nie przyznano tej formy
pomocy. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie było takiej potrzeby. Nie zawarto
umowy z PKP na refundacje kosztów dojazdów, gdyby była taka potrzeba udzielono
by pomocy w formie zasiłku celowego.
9) realizacja pomocy w formie opłacania składki na ubezpieczenie
emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z
koniecznością sprawowania bezpośredniej osobistej opieki nad długotrwale lub
ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie
zamieszkującymi matką, ojcem lub rodziną oraz osoby bezdomne.
Nie przyznano tej formy pomocy, nie było wniosków o
taką pomoc.
10) praca
socjalna.
Obok świadczeń finansowych osoby i rodziny korzystały ze wsparcia w
postaci pracy socjalnej. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że ta forma pomocy
obejmuje:
1) udzielanie informacji i pomoc w skompletowaniu
dokumentów do wniosków celem uzyskania orzeczenia o stopniu niepełnosprawności
- 22 osoby oraz napisanie odwołania od orzeczenia o stopniu niepełnosprawności
- 2 osoby,
2) odwiedziny i wizyty w miejscu zamieszkania podopiecznych
oraz częsty kontakt telefoniczny,
3) udzielanie informacji o możliwości uzyskania
emerytury, renty oraz pomoc w kompletowaniu wniosków o te świadczenia -5 osób,
4) typowanie dzieci z rodzin ubogich i
patologicznych do objęcia pomocą w formie dożywiania w szkołach - 520 dzieci
(pozytywnie),
5) udzielanie informacji i pomocy w złożeniu
dokumentów do sądu o alimenty oraz pomoc w napisaniu pozwu - 11 osób
6) pomoc w skompletowaniu dokumentów celem
umieszczenia 1 osoby w zakładzie opiekuńczo-leczniczym,
7) współpraca z pedagogami szkolnymi - wspólne
wizyty w domach rodzinnych dzieci z problemami wychowawczymi i mającymi kłopoty
w nauce,
8) współpraca z ?Caritas" - w
sprawach pomocy rodzinom w formie rzeczowej,
9) wymiana informacji o rodzinach i osobach które wymagają interwencji, porady czy pomocy
pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej.
10) pośredniczenie w przekazywaniu informacji dla
podopiecznych o używanych meblach i sprzętach gospodarstwa domowego, bezpłatnie
oddawanych przez innych mieszkańców miasta,
11) współpraca z kuratorami sądowymi - w
zakresie udzielania właściwej i adekwatnej do potrzeb pomocy osobom
opuszczającym zakłady karne, ich rodzinom oraz innych osobom i rodzinom
pozostającym pod kuratelą sądową,
12) przeprowadzanie rozmów w rodzinach nt. opieki
nad dzieckiem (53 rodziny),
13) współpraca z Policją
14) pisanie odwołań od decyzji ZUS - 4 osoby
15) współpraca z PCK - w zakresie pomocy rodzinom
w formie paczek żywnościowych,
16) udzielanie porad prawnych
11) organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym
specjalistycznych, w miejscu zamieszkania z wyłączeniem specjalistycznych usług
opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Usługi opiekuńcze świadczone są świadczone dla 19
osób głównie z uwagi na podeszły wiek i inne towarzyszące choroby. Odpłatność
ustalona jest na podstawie uchwały Nr 172/XXV/96 Rady Miejskiej w Zambrowie z
dnia 30.12.1996r. w sprawie ustalenia zasad
przyznawania usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych
świadczonych przez Miejski Ośrodek pomocy Społecznej w Zambrowie osobom
samotnym i w rodzinie oraz zasad odpłatności i trybu pobierania opłat od świadczeniobiorców. Usługi wykonywane są przez opiekunki
PCK (ośrodek ma podpisaną umowę z PCK na świadczenia w formie usług).
12) prowadzenie i
zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, wsparcia dziennego
lub mieszkań chronionych.
Na terenie Miasta funkcjonuje Ośrodek Wsparcia
Dziennego, prowadzony przez Caritas Dekanalną i
finansowany z budżetu miasta, którego celem jest przygotowanie podopiecznych do
użytecznego i aktywnego uczestniczenia w życiu społecznym i kulturalnym, nie ma
mieszkań chronionych.
Placówki
opiekuńczo-wychowawcze funkcjonują na terenie powiatu.
13 )tworzenie gminnego systemu
profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.
Elementy
programu zawarte są w Gminnym Programie Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Przy każdej szkole podstawowej są świetlice socjoterapeutyczne finansowane z
funduszy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Od
1.01.2005 r. ośrodek realizować będzie zadania
wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości.
14) dożywianie dzieci.
Rada Miasta Zambrów w dniu 28 września 2004r.
podjęła uchwałę Nr
118/XXIII/04 w sprawie
utworzenia gminnego programu osłonowego w zakresie dożywiania uczniów, która
zastąpiła uchwałę Nr 174/XXVII/01 Rady Miejskiej w Zambrowie z dnia 27.03.2001r. w sprawie zasad zwrotu wydatków przeznaczonych na
świadczenia przyznane w ramach zadań własnych gminy w odniesieniu do dożywiania
uczniów. Obecna uchwała zakłada bezzwrotne przyznanie świadczenia w postaci
gorącego posiłku - obiadu uczniom z rodzin, w których: dochód na członka
rodziny kształtuje się powyżej 100% a nie przekracza 150% dochodu ustawowego, a
rodziny te kwalifikują się do udzielenia pomocy społecznej z powodów
wymienionych w art. 7 ustawy z dnia 12.03.2004r. o
pomocy społecznej.
W budżecie na pomoc społeczną w dziale 852, rozdział
85295, paragraf 3110 na dożywianie do dnia 30.09.2004r.
wydatkowano łącznie kwotę 286 746zł, z tego 190 000zł z zadań
własnych, a 96 746zł z dotacji celowej.
W okresie od 1 stycznia 2004 r. do dnia kontroli
pomocą w formie dożywiania objęto ponad 500 dzieci. Pomoc jest realizowana w formie obiadów w 4
szkołach podstawowych i gimnazjum.. Średni koszt posiłku wynosi ok. 2,70 zł.
Pomoc w formie dożywiania przyznawana jest w formie
decyzji administracyjnej (w postaci obiadów. Na przygotowywanie i wydawanie
obiadów ośrodek ma zawartą umowę ze szkołami).
15) sprawienie pogrzebu, w
tym osobom bezdomnym.
Nie udzielano pomocy w tej formie, nie było takiej
potrzeby na terenie miasta.
W
razie konieczności ośrodek ma zawartą umowę z zakładem pogrzebowym
(orientacyjny koszt pochówku ok. 1600zł).
16) kierowanie do domu
pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym
domu.
W roku bieżącym o umieszczenie w dps
ubiegały się 4 osoby. Wszystkie jednakże zrezygnowały z uwagi na to, że jedna
otrzymała mieszkanie i rentę, dwie (ojciec z córką) zadecydowali o pozostaniu w
środowisku, jedna zmarła.
W
roku bieżącym skierowano 4 osoby do Dąbka - Krajowego Ośrodka
Rehabilitacyjno-Mieszkalnego dla osób chorych na SM. (nie
wiąże się to z kosztami dla gminy).
W
budżecie gminy nie zaplanowano na 2004r. środków na ponoszenie odpłatności za
pobyt mieszkańców gminy w dps. Z informacji
kierownika ośrodka wynika, że w roku bieżącym nie ma potrzeby zabezpieczania
takich środków.
Na umieszczenie w domu pomocy społecznej oczekują
cztery osoby, którym wydano decyzje kwalifikujące w ubiegłym roku: jedna w dps w Choroszczy (okres
oczekiwania 13 lat - osoba ta nie chce być skierowana do innego domu), druga do
dps w Garbarach (na razie
umieszczona w prywatnym dps w Sokolu
-gmina Michałowo, okres oczekiwania od XII 2003r. w
przybliżeniu 4 lata), trzecia osoba zakwalifikowana do dps
w Olsztynie, ale są trudności z jej odnalezieniem (ośrodek przeprowadził
postępowanie w celu alimentacji), czwarta oczekuje na umieszczenie w dps w Kozarzach ( termin II
kwartał 2005r.)
Gdyby zaistniała potrzeba
umieszczenia mieszkańca gminy w domu pomocy społecznej, to ośrodek w pierwszej kolejności starałby się zabezpieczyć usługi,
ponadto podjąłby starania o umieszczenie w zakładzie opiekuńczo-leczniczym.
17) sporządzanie sprawozdawczości, również w wersji elektronicznej z
zastosowaniem systemu informatycznego.
Sprawozdawczość nie jest
sporządzana w systemie informatycznym, ale informacje sprawozdawcze przesyłane
są drogą elektroniczną do Wydziału Polityki Społecznej PUW.
18) utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie
środków na wynagrodzenie pracowników.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Zambrowie funkcjonuje w oparciu o
Statut Ośrodka zatwierdzony uchwałą Nr XIII/83/04 z dnia 30.06.2004r.
Na dzień
30.09.2004r. wydatki w dziale 852 "Pomoc społeczna"
wynoszą 4 107 967zł, w rozdziale 85219 - ?Ośrodki pomocy społecznej"
na utrzymanie MOPS wydatkowano ogółem kwotę 553 835zł, (z tego 194 835zł -
zadania własne, 359 000zł - zadania zlecone wraz z dotacją do zadań własnych), tj:
-
wynagrodzenie osobowe pracowników - 373 254 zł,
-
dodatkowe wynagrodzenie roczne - 27 920 zł,
-
składki na ubezpieczenie społeczne - 70 986 zł,
-
Fundusz pracy - 9 092 zł,
-
zakup materiałów i wyposażenia - 9 000 zł,
-
zakup usług pozostałych - 51 800 zł,
-
podróże służbowe krajowe - 500 zł,
-
odpis na zakładowy f.ś.s. - 10 433zł.
-
Udział środków własnych w
stosunku do ogółu środków przeznaczonych na utrzymanie ośrodka wynosi 35%.
V. Realizacja
zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy.
1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków
specjalnych celowych.
W okresie od
1.01.2004r. do 30.04.2004r.
MOPS w Zambrowie podjął 3 decyzje przyznające specjalny zasiłek celowy w
wysokościach od 40 do 100zł. Pomocy udzielano z uwagi na występujące w rodzinie
choroby, zabezpieczenie podstawowych potrzeb takich jak np. ubranie czy
żywność.
Od 1.05.2005r. w oparciu o
przepisy ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy
społecznej nie przyznano pomocy w formie specjalnej.
Akta osób otrzymujących te formę pomocy zawierają
niezbędne dokumenty, w oparciu o które udzielana jest
pomoc (zaświadczenia lekarskie, faktury zakupu leków itd.).
Przykłady osób korzystających z zasiłku celowego
opisano w załączniku Nr 4 do protokołu.
2) przyznawanie i wypłacanie pomocy na
ekonomiczne usamodzielnienie.
Nie przyznano pomocy w tej formie. Z wyjaśnień
Kierownika wynika, że nie złożono wniosku o taką pomoc i nie było potrzeby
udzielenia takiej pomocy,
3) prowadzenie i zapewnienie miejsc w
domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie
do nich osób wymagających pomocy.
Brak jest domu pomocy i ośrodka wsparcia o zasięgu
lokalnym. Od stycznia 2004 r. nie było osób, które należałoby umieścić w takiej
placówce. Osoby potrzebujące pomocy - objęte byłyby usługami opiekuńczymi, w
razie konieczności umieszczano by te osoby w zakładzie opiekuńczo leczniczym.
4) inne zadania z zakresu pomocy
społecznej realizowane przez gminę, w tym tworzenie i realizacja programów
osłonowych.
Uchwałą Nr 118/XXIII/04 Rady Miasta Zambrów z dnia 28 września 2004r.
utworzono gminny program osłonowy w zakresie dożywiania uczniów.
Program polega na przyznaniu
bezzwrotnej pomocy w formie gorącego posiłku - obiadu uczniom szkół
podstawowych i gimnazjum, do których uczęszczają uczniowie zamieszkali na
terenie gminy miejskiej Zambrów, spełniających łącznie następujące warunki:
dochód na jednego członka rodziny kształtuje się powyżej 100% a nie przekracza
150% dochodu, o którym mowa w art. 8 ust.1 ustawy o pomocy społecznej i rodziny
te kwalifikują się do udzielenia pomocy społecznej z powodów wymienionych w
art. 7 tej ustawy.
VI. Realizacja zadań z zakresu administracji
rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy.
1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków
stałych.
W okresie od 1.01. do
30.04.2004r. z tej formy pomocy korzystało 65 osób, od
1.05.2004r. pomocą w tej formie objętych jest tyle
samo osób.
Kontrolujący sprawdzili 20%
akt wszystkich zasiłkobiorców. Pomocy bezzasadnej nie stwierdzono. Osoby
korzystające z tej formy pomocy spełniały kryteria określone w art. 27 ust. 4
ustawy z dnia 29.11.1990r. o pomocy społecznej oraz art.37 obecnie obowiązującej ustawy z
dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej. Zasiłki
przyznawano w oparciu o pełną dokumentację i w prawidłowej wysokości.
Ośrodek podejmował decyzje
wygaszające poprzednie decyzje, podjęte w oparciu o przepisy ustawy o pomocy
społecznej z dnia 29.11.1990r. oraz wszczynał
postępowanie w sprawie uprawnień do zasiłku stałego w związku ze zmianą
przepisów.
Przykłady osób korzystających z tej pomocy opisano w załączniku Nr 5 do
protokołu.
2) opłacanie składek na ubezpieczenie
zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym
Funduszu Zdrowia.
MOPS w Zambrowie w okresie
od 1.01. - 30.04.2004r. opłacał składkę zdrowotną za
71osób, a od 1.07.2004r. za 54 osoby korzystających z
zasiłku stałego.
Raporty imienne sporządzane są co
miesiąc i przekazywane zainteresowanym. Składka odprowadzana jest w prawidłowej
wysokości i terminach do ZUS.
Przykłady osób, za które odprowadzana
jest składka wskazano w załączniku Nr 6 do protokołu.
3)
organizowanie i świadczenie usług specjalistycznych dla osób z zaburzeniami
psychicznymi.
Ośrodek świadczy pomoc w formie specjalistycznych usług opiekuńczych
dla 1 osoby z zaburzeniami psychicznymi.
Przykład opisano w załączniku Nr 7 do protokołu.
4) przyznanie
i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską
żywiołową lub ekologiczną.
Nie udzielano takiej pomocy.
Nie było potrzeby.
1) prowadzenie i rozwój infrastruktury
środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Brak jest środowiskowego domu samopomocy dla osób z zaburzeniami
psychicznymi. Najbliższa placówka tego typu funkcjonuje w Łomży. Od stycznia
2004 r. nie było osób, które należałoby umieścić w takiej placówce.
Protokół niniejszy sporządzono w
dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Kierownik
Ośrodka, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w
Białymstoku.
Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w
Zambrowie został poinformowany o przysługującym mu prawie zgłoszenia
umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole
oraz prawie zgłoszenia pisemnych wyjaśnień dotyczących stwierdzonych w
protokole nieprawidłowości, w ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu.
Kontrolowany: Kontrolujący:
Janina
Komorowska, 10.11.2004 1. Margarita Jaroszuk
2. Jacek Piszczatowski