Białystok,
2004.11.23
PS.I.0932/
30 /04
Pani Janina Komorowska
Kierownik Miejskiego Ośrodka
Pomocy Społecznej w Zambrowie
Uprzejmie
informuję, że w dniu 5 i 6.10.2004r .2004r. pracownicy
Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku
przeprowadzili kontrolę w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Zambrowie w
zakresie realizacji zadań zleconych i własnych wynikających z ustawy z dnia
12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U.
Nr 64, poz. 593 ze zm.).
Wyniki
kontroli zostały ujęte w protokole kontroli, podpisanym przez Kierownika
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w dniu 10.11.2004r.
Kontrolą objęto okres od
1.01.2004 r. do dnia kontroli i skontrolowano
następujące zagadnienia:
I. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art. 17
ust. 1 ustawy z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej
(Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):
1. opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania
problemów społecznych,
2. sporządzanie bilansu potrzeb,
3. udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz
niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,
4. przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,
5. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,
6. wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych
ze zdarzeniem losowym,
7. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie
wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na
podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
8. przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu
kredytowanego,
9. realizacja pomocy w formie opłacania składek na
ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w
związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad
długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny,
10. udzielanie pomocy w formie pracy socjalnej,
11. organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym
specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem usług
specjalistycznych dla osób chorych psychicznie,
12. prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych,
13. tworzenie
gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,
14. dożywianie dzieci,
15. kierowanie do domu pomocy społecznej i poniesienie odpłatności
za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,
16. sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,
17. sporządzanie sprawozdawczości, również w wersji
elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego,
18. utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym
zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.
II. Realizacja zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy:
1)
przyznawanie i wypłacanie
zasiłków specjalnych celowych,
2)
przyznawanie i wypłacanie
pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie,
3)
prowadzenie i zapewnienie miejsc
w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz
kierowanie do nich osób wymagających pomocy,
4)
inne zadania z zakresu pomocy
społecznej realizowane przez gminę, w tym tworzenie i realizacja programów
osłonowych.
III.
Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej określonych w art. 18 ust. 1
ustawy:
1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,
2) opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w
przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
3) organizowanie i świadczenia specjalistycznych usług
opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie
wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,
5) prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów
samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Ustalenia
kontroli wykazały, że zadania własne gminy o charakterze obowiązkowym,
wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 6, 10, 11, 14, 17, 18 są realizowane
przez gminę prawidłowo, natomiast zadanie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 3, 7, 8, 9,15 wprawdzie
nie były realizowane na dzień kontroli, ale w razie stwierdzenia potrzeb
istnieje możliwość ich realizacji w trybie natychmiastowym.
Zadanie
własne gminy, wynikające z art. 17 ust. 2 pkt 1 i 4 realizowano prawidłowo
wynikające z pkt 2, 3, nie są
realizowane z uwagi na brak zgłaszanych w tym zakresie potrzeb.
Gmina
realizuje zadania z zakresu administracji rządowej wynikające z art. 18 ust. 1 pkt 1, 2, 3 ustawy -
prawidłowo, nie stwierdzono realizacji zadań wynikających z art. 18 ust. 1 pkt
4 i 5, jednakże na dzień kontroli nie stwierdzono potrzeb w tym zakresie.
Na dzień
kontroli - w zakresie realizacji zadania określonego w art.17 ust. 1 pkt 1
podjęte były działania zmierzające do opracowania strategii problemów
społecznych. W latach 2005 - 2010. Podstawę do tych działań stanowiła między
innymi Strategia Umiarkowanego Zrównoważonego Rozwoju Miasta Zambrów na lata
2001-2015, zawierająca w zakresie opieki społecznej stworzenie systemu infrastruktury oraz
wsparcia finansowego. W oparciu o te założenia funkcjonuje w mieście Ośrodek
Interwencji Kryzysowej i Ośrodek Wsparcia Dziennego.
Miasto nie
prowadzi (nie zapewnia) miejsc w mieszkaniach chronionych, nie prowadzi placówek
opiekuńczo-wychowawczych (funkcjonują one na terenie powiatu).
Pomimo braku gminnego systemu
profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną (17 ust.1 pkt 13) należy
podkreślić, że w każdej szkole funkcjonują świetlice socjoterapeutyczne
finansowane ze środków Gminnego Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych.
W 2004r. nie skierowano do DPS
żadnej z ubiegających się 4 -ech osób, z uwagi na przyczyny niezależne od
ośrodka (śmierć, rezygnacja, decyzja o pozostaniu w środowisku) Środki na
pokrycie odpłatności nie zostały w tym roku zaplanowane w budżecie gminy, w
razie konieczności starano by się umieścić osobę potrzebującą opieki w
zakładzie opiekuńczo-leczniczym lub zapewnić jej usługi.
Przedstawiając powyższą ocenę i uwagi zobowiązuję Kierownika Ośrodka
Pomocy Społecznej w Zambrowie do:
1.
Niezwłocznego podjęcia działań zmierzających do
opracowania gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.
2.
Koordynowania realizacji gminnej strategii
rozwiązywania problemów społecznych po jej uchwaleniu przez Radę Gminy.
3.
Sporządzania bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy
społecznej - każdego roku.
4. Występowanie
w stosownych terminach (sesja budżetowa) do Rady Gminy o zapewnienie w budżecie
gminy na kolejne lata środków na realizację zadań określonych w ustawie o
pomocy społecznej bądź wynikających z bilansu potrzeb na dany rok oraz
wpisanych w gminną strategię rozwiązywania problemów społecznych.
Mimo powyższych zaleceń,
wynikających z "nowej ustawy", pracę ośrodka oceniam pozytywnie.
Informuję,
że zgodnie z art. 128 ust. 2, 4 ustawy z dnia 12.03.2004r.
o pomocy społecznej oraz § 27 Zarządzenia Wewnętrznego Nr 3/02 Wojewody
Podlaskiego z dnia 19.02.2002r. w sprawie
szczegółowych zasad wykonywania kontroli, kierownik jednostki kontrolowanej ma
prawo zgłoszenia na piśmie do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od daty
otrzymania wystąpienia pokontrolnego umotywowanych zastrzeżeń w sprawie ocen,
uwag i wniosków zawartych w tym wystąpieniu.
W przypadku nieskorzystania z powyższego prawa należy w terminie 30 dni
zawiadomić Wojewodę Podlaskiego o sposobie wykorzystania uwag i wniosków bądź
podjętych działaniach na rzecz ich realizacji lub przyczynach nie podjęcia
takich działań.
Do
wiadomości: Z
up. Wojewody Podlaskiego
- Burmistrz Miasta Zambrowa Krystyna
Golubiewska
-Wydział Prawny i Nadzoru Z-ca Dyrektora
Wydziału Polityki Społecznej
- w/m