Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
33906956   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola sprawdzająca Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Siemiatyczach. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

protokoły

PROTOKÓŁ  Z  KONTROLI  SPRAWDZAJĄCEJ

przeprowadzonej w dniu 3 listopada 2004r. w Powiatowym Zespole do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Siemiatyczach, siedzibą przy ul. Legionów Piłsudskiego 3, zwanym dalej " Powiatowym Zespołem ", w zakresie:

ˇ        prawidłowość i jednolitość stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, w szczególności: prawidłowość wykonania zaleceń pokontrolnych, sformułowanych w wyniku kontroli problemowej, przeprowadzonej w dniu 20.03.2003r. i kontroli doraźnej, przeprowadzonej w dniu 20.04.2004r.

Kontrolę przeprowadziły, zgodnie z trybem, określonym w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 12.03.2004r. w sprawie trybu kontroli, prowadzonej przez organy upoważnione do kontroli na podstawie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz. U. Nr. 46, poz. 437 ):

?        Małgorzata Czyżewska - Worobiej- Przewodnicząca Wojewódzkiego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności,

?        Katarzyna Kuprianowicz- Spirydonow- pracownik socjalny/ pedagog- członek składu orzekającego Wojewódzkiego Zespołu,

?        Katarzyna Liedke- Charkiewicz- psycholog/ doradca zawodowy członek składu orzekającego Wojewódzkiego Zespołu,

na podstawie upoważnień do kontroli z dnia 6.01.2004r. udzielonych przez Wojewodę Podlaskiego, zgodnie z art. 6 c ust. 6 w zw. z ust. 5 ustawy z 23.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. ( Dz. U. Nr. 123, poz. 776 z późn. zm. ) o numerach: BDG. I. 0137- 1/ 2/ 04; BDG. I. 0137- 1/ 4/ 04; BDG. I. 0137- 1/ 5/ 04

W toku kontroli informacji w zakresie przedmiotu kontroli udzielała :

1.      Pani Dorota Wiśniewska- przewodnicząca Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Siemiatyczach.

W trakcie kontroli ocenie podlegała prawidłowość stosowania przepisów, zawartych w niżej wymienionych aktach prawnych:

1. Ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.),

2. Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.07.2003r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. Nr 139, poz. 1328 ),

3. Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 01.02.2002r. w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia (Dz. U. Nr 17, poz. 162),

4. Kodeksie Postępowania Administracyjnego ( Dz. U. z 2000r. Nr 98,   poz. 1071 z późn. zm.).

USTALENIA KONTROLI:

Prawidłowość trybu powołania Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Siemiatyczach:

Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Siemiatyczach został powołany przez Starostę Powiatu Siemiatyckiego, zgodnie z art. 6 a ust. 1 ustawy z 23.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Powołanie Zespołu było poprzedzone uzyskaniem zgody Wojewody Podlaskiego. 

Aktualnie obowiązujący skład Powiatowego Zespołu został ustalony na mocy Zarządzenia Starosty Powiatu Siemiatyckiego Nr 17/ 04 z 9.09.2004r. Na podstawie w/ w Zarządzenia z dotychczasowego składu została odwołana Pani Agnieszka Szepietowska- pracownik socjalny. Aktualnie w skład Powiatowego Zespołu wchodzą przewodniczący zespołu ( powołany po raz drugi na czas określony Zarządzeniem Starosty Nr 1/ 04 z dnia 6.01.2004r. ) oraz 9 członków: 5 lekarzy, ( wykonujących swoje obowiązki na podstawie umów cywilno- prawnych ) oraz 1 psycholog, 1 pedagog, 1 doradca zawodowy i 1 pracownik socjalny.

Wszyscy członkowie Powiatowego Zespołu spełniają wymogi kwalifikacyjne, wynikające z § 21 rozporządzenia Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z 15.07.2003r. oraz posiadają Zaświadczenia wydane przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych oraz Wojewodę Podlaskiego, uprawniające do orzekania, o których mowa w § 23 w/w rozporządzenia.

II. Prawidłowość i jednolitość stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, określonych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.07.2003r. ( Dz. U. Nr. 139, poz.1328 ):

W celu stwierdzenia prawidłowości stosowania obowiązujących przy orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności przepisów, poddano kontroli losowo wybrane akta przedmiotowych spraw dotyczące osób, które wszczęły postępowanie w okresie: 1.04.2004r- 30.10.2004r. 

- przed 16 rokiem życia o następujących numerach:

PC.8211- N / 67- 03/ 236- 04/ 5/ DW/ 2004

PC. 8211.N / 270- 03/ 246- 04/ / DW/ 2004

PC.8211.N / 319/ 03/ 295- 04/ DW/ 2004

- powyżej 16 roku życia o następujących numerach:

PC.8211- SN/ 146- 04/ 5- DW/ 2004

PC.8211- SN/ 164- 04/ 5- DW/ 2004

PC.8211- SN/ 191- 04/ 5- DW/ 2004

PC.8211- SN/ 224- 04/ 5- DW/ 2004

PC.8211- SN/ 227- 03/ 267- 04/ 5- DW/ 2004

PC.8211- SN/ 237- 04/ 5- DW/ 2004

PC. 8211-SN/ 288- 02/ 295- 04/ DW/ 2004,

Prawidłowość rozpatrzenia wniosków o ustalenie niepełnosprawności osób przed 16 rokiem życia.

A. Ocena formalno-prawna

  1. Skontrolowane wnioski o ustalenie niepełnosprawności osób przed 16 rokiem życia zostały złożone przez przedstawicieli ustawowych dzieci i zawierają, zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1- 5 w/w rozporządzenia z dnia 15.07.2003r., dane osobowe dziecka i przedstawiciela ustawowego, określenie celu dla którego niezbędne jest uzyskanie orzeczenia ( we wszystkich przypadkach- ustalenie w odrębnym postępowaniu uprawnień do zasiłku pielęgnacyjnego ), oświadczenie przedstawiciela ustawowego o prawdziwości danych, zawartych we wniosku oraz jego podpis.
  2. Do wszystkich wniosków załączono dokumentację medyczną, określoną w § 3 ust. 1 pkt. 1 w/ w rozporządzenia, czyli zaświadczenia lekarskie, zawierające opisy stanu zdrowia dzieci oraz inne dokumenty, potwierdzające rozpoznanie. Zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia, stanowiące wraz z wnioskiem podstawę wszczęcia postępowania orzeczniczego, we wszystkich skontrolowanych sprawach, wystawione zostały nie wcześniej niż na 30 dni przed dniem złożenia wniosku- czyli zgodnie z § 6 ust. 2  w/ w rozporządzenia. We wszystkich skontrolowanych sprawach nie została przeprowadzona wstępna analiza kompletności dokumentacji medycznej, której należy dokonywać zgodnie z § 33 pkt 2 obowiązującego rozporządzenia z 15.07.2003r.

      3.            W 2 przypadkach ( wnioski dzieci z upośledzeniem umysłowym )- nie dokonano prawidłowego doboru członków składu orzekającego. Obok lekarza do składu  orzekającego powołano zamiast psychologa- pracownika socjalnego.

      4.            Zawiadomienia o terminie rozpatrzenia sprawy zostały doręczone przedstawicielom ustawowym bez zwrotnego potwierdzenia odbioru. Prawidłowo doręczono zawiadomienie w sprawie nr PC-8211-N/319-03/295-04/5/DW/2004 - zostało odebrane osobiście przez matkę dziecka na 14 dni przed terminem posiedzenia. Badanie lekarza i rozmowa z członkiem składu orzekającego- pracownikiem socjalnym, we wszystkich skontrolowanych sprawach, wyznaczone zostały w odstępie 5-minutowym. Z treści zawiadomień o posiedzeniach wynika, że badanie i ocena zostały przeprowadzone w siedzibie Zespołu.

      5.            Oceny stanu zdrowia dzieci sporządził w dniu badania lekarz, po dokonaniu analizy dokumentacji medycznej i przeprowadzeniu bezpośredniego badania przedmiotowego. Członek składu orzekającego sporządził oceny socjalno - społeczne. Nie zawarto w nich jednak opisu ograniczeń funkcjonowania dziecka, rodzaju i częstotliwości zabiegów pielęgnacyjnych, wizyt u lekarza. Z oceny zakresu sprawowania opieki lub pomocy dziecku w zaspokajaniu potrzeb życiowych nie wynika jednoznacznie czy konieczność zapewnienia wsparcia spowodowana jest wiekiem dziecka, czy też jest skutkiem naruszenia sprawności organizmu.

      6.            Z odbytych posiedzeń ( odpowiednio w dniach: 12.08.2004r; 31.08.2004r. i 30.09.2004r.), sporządzono protokoły. Opis przebiegu posiedzenia w protokołach - w części dotyczącej wyników badań dziecka i rozmów z przedstawicielem ustawowym w ocenach specjalistów ogranicza się do zapisów: ,,zasiłek pielęgnacyjny", lub ,,zasiłek pielęgnacyjny, zasiłek stały". Nie są natomiast wpisane ustalenia orzecznicze ( wskazania ), ewentualnie uzasadnienia rozstrzygnięć. Protokoły opatrzono podpisami członków składu.

      7.            Wszystkie orzeczenia zawierają: podstawę prawną i pozostałe elementy wymienione w § 13 ust. 1 pkt 1- 14 rozporządzenia z dnia 15.07.2003r.

      8.            Orzeczenia zostały doręczone przedstawicielom ustawowym prawidłowo, tj: zostały odebrane osobiście za pokwitowaniem na orzeczeniu, w terminie określonym w § 13 ust.5 rozporządzenia z 15.07.2003r., czyli nie później niż w terminie 14 dni od dnia posiedzenia. Orzeczenia o niepełnosprawności dziecka nie zostały zaskarżone.

  1. Wnioski o ustalenie niepełnosprawności osób przed 16 rokiem życia w 2 skontrolowanych przypadkach zostały rozpatrzone z przekroczeniem 1- miesięcznego terminu. W sprawie o nr: PC.8211- N / 67- 03/ 236- 04/ 5/ DW/ 2004- wniosek został złożony w dniu: 21.07.2004r.- a rozstrzygnięcie zapadło w dniu: 12.08.2004r., w sprawie o nr: PC. 8211.N / 270- 03/ 246- 04/ / DW/ 2004 wniosek został złożony w dniu: 28.07.2004r.-a rozstrzygnięcie zapadło w dniu: 31.08.2004r.

B. Ocena orzecznicza - w aspekcie zgodności z obowiązującymi procedurami.

  1. Dokumentacją medyczną, stanowiącą podstawę ustaleń, dotyczących naruszenia sprawności organizmu dzieci w  skontrolowanych sprawach były zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia ( niezbędne do wszczęcia postępowania zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 1) oraz inne posiadane dokumenty mogące mieć wpływ na ustalenie niepełnosprawności (m.in. orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, karty informacyjne leczenia szpitalnego, wyniki testów skórnych, wynik rtg, opinia nauczyciela ). Do wniosku dot. dziecka ze stwierdzonym rozpoznaniem zasadniczym: " nawracające wysiękowe zapalenie uszu z niedosłuchem "- nie załączono badania audiologicznego, a do dwóch wniosków dzieci ze stwierdzonym " umiarkowane upośledzenie umysłowe " nie załączono aktualnych badań poziomu intelektu. We wszystkich skontrolowanych sprawach- nie została przeprowadzona wstępna analiza kompletności dokumentacji medycznej, zgodnie z § 33 pkt 2 obowiązującego rozporządzenia z 15.07.2003r.
  2. Oceny stanu zdrowia dzieci zostały sporządzone przez lekarza - przewodniczącego składu orzekającego, po dokonaniu bezpośrednich badań przedmiotowych oraz ocenie załączonej dokumentacji medycznej ( wymienionej w pkt. 1 ). W 3 skontrolowanych sprawach dzieci zostały zaliczone do osób niepełnosprawnych, z czego w 2 przypadkach sformułowano wskazanie co do  konieczności  stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie leczenia, rehabilitacji i edukacji, a 1 przypadku sformułowano 2 wskazania łącznie: konieczność  stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz konieczność stałej lub długotrwałej opieki innej osoby  w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji.

      3.            We wszystkich przypadkach zaliczenia do osób niepełnosprawnych, w ocenach lekarza zostały zawarte istotne elementy ustaleń orzeczniczych: przyczyna niepełnosprawności, okres na jaki orzeczono niepełnosprawność, data/ okres powstania niepełnosprawności oraz wskazania.

Skontrolowane wnioski w sprawie ustalenia niepełnosprawności, złożone przez przedstawicieli ustawowych osób, które nie ukończyły 16 roku życia, zostały rozpatrzone z naruszeniem obowiązujących przepisów i standardów dotyczących orzekania o niepełnosprawności.

Prawidłowość rozpatrzenia wniosków o ustalenie stopnia niepełnosprawności osób powyżej 16 roku życia.

A.. Ocena formalno-prawna

  1. Skontrolowane wnioski, pochodzące od osób zainteresowanych uzyskaniem orzeczenia o stopniu niepełnosprawności w dwóch sprawach, oznaczonych nr: PC.8211- SN/ 146- 04/ 5- DW/ 2004 i PC.8211- SN/ 164- 04/ 5- DW/ 2004 nie zawierały wszystkich elementów, określonych w § 6 ust. 1 pkt 1 w/w rozporządzenia z 15.07.2003r. -nie zostały kompletnie wypełnione.
  2. Do wszystkich wniosków załączono zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia, wystawione  nie wcześniej niż na 30 dni przed dniem złożenia wniosku- czyli zgodnie z § 6 ust. 2  w/ w rozporządzenia. Zaświadczenie o stanie zdrowia w sprawie Nr: PC.8211- SN/ 164- 04/ 5- DW/ 2004 nie spełniało wymogu kompletności, ponieważ zawierało lakoniczny wpis  (1- zdaniowy). Nie spełniało tym samym wymogów § 3 ust 2 p-kt 1 w/w rozporządzenia (brak opisu schorzenia podstawowego i schorzeń współistniejących, potwierdzonych aktualnymi wynikami badań diagnostycznych).
  3. W żadnej ze skontrolowanych spraw nie została przeprowadzona wstępna analiza kompletności dokumentacji medycznej, której należy dokonywać zgodnie z § 33 pkt 2 obowiązującego rozporządzenia z 15.07.2003r.

      4.            We wszystkich sprawach dokonano prawidłowego, pod względem rodzaju schorzenia i celu orzekania, doboru specjalistów do składu orzekającego ( lekarzy: neurologa, psychiatry, okulisty oraz w zależności od celu orzekania i sytuacji społeczno zawodowej wnioskodawcy- psychologa, doradcy zawodowego, pracownika socjalnego ).

      5.            Zawiadomienia o terminie rozpatrzenia spraw nie zostały dokonane za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. W sprawach:  PC.8211- SN/ 146- 04/ 5- DW/ 2004, PC.8211- SN/ 164- 04/ 5- DW/ 2004 oraz PC.8211-SN/191-04/5/DW/2004 ustalono czas  przeprowadzenia badań i ocen w godzinach: 9.15 i 14.00, 9.30 i 15.00 oraz 10.30 i 14.30,  co naraziło osoby zainteresowane na długotrwałe oczekiwanie. Z zawiadomień wynika, iż wszystkie czynności zostały przeprowadzone w siedzibie Zespołu. 

  1. Oceny stanu zdrowia sporządził lekarz- przewodniczący składu orzekającego, który zaliczył zainteresowanych odpowiednio: 4 osoby do znacznego stopnia niepełnosprawności ( w jednym przypadku na trwale, w 3 przypadkach na czas określony ), oraz 3 osoby do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności ( we wszystkich przypadkach na czas określony ). W ocenach stanu zdrowia brak jest uzasadnień rozstrzygnięć.
  2. Z odbytych odpowiednio w dniach: 24.05.2004r., 27.05.2004r., 27.07.2004r.,27.08.2004r., 30.08.2004r., sporządzono protokoły, uwzględniające ustalenia, wynikające ze sporządzonych przez specjalistów ocen: rozpoznanie zasadnicze, ustalenie okresu powstania niepełnosprawności, przyczynę niepełnosprawności, okres na jaki wydano orzeczenie, wskazania, uzasadnienie. Protokoły opatrzono pieczątką Zespołu oraz pieczątkami i podpisami specjalistów z danego składu orzekającego.

      8.            Orzeczenia zostały doręczone osobom zainteresowanym prawidłowo tj: odebrane osobiście w dniu posiedzenia składu orzekającego (za pokwitowaniem na orzeczeniu i w prowadzonym rejestrze). Orzeczenia nie zostały zaskarżone. Wydane orzeczenia zawierają  elementy, wynikające z § 13 ust. 2 w/ w rozporządzenia.

      9.            W sprawie Nr PC.8211-SN/237-04/5/DW/2004, w zaświadczeniu lekarskim, złożonym z wnioskiem przez przedstawiciela ustawowego osoby 16-letniej, lekarz podkreślił trwałą niezdolność osoby zainteresowanej do odbycia podróży celem stawienia się na badania i posiedzenie składu orzekającego (schorzenie - guz mózgu, padaczka). Okoliczność ta nie została poddana ocenie lekarza- członka Zespołu w trybie § 33 pkt 1 w/w rozporządzenia i stronie wysłano zawiadomienie o obowiązkowym stawiennictwie. W dniu posiedzenia ojciec orzekanej dostarczył kolejne zaświadczenie, dotyczące niemożności przybycia córki na posiedzenie, które zostało uwzględnione i w tym dniu podjęto decyzję o rozpatrzeniu sprawy bez udziału orzekanej. W opisanej wyżej sytuacji ocena, czy są podstawy do rozpatrzenia wniosku w trybie zaocznym powinna być podjęta w zgodnie z § 8 ust. 4 w/w

  10.            rozporządzenia - czyli przez lekarza - członka Zespołu, który dokonując wstępnej analizy załączonej dokumentacji- ocenia czy w jej świetle stan faktyczny udokumentowany jest na tyle rzetelnie, że uzasadnione jest rozpatrzenie sprawy bez udziału osoby zainteresowanej. Strona powinna otrzymać informacje o charakterze stawiennictwa ( obowiązkowe czy nieobowiązkowe ) już w zawiadomieniu o terminie posiedzenia Gdyby Zespół stosował praktykę wstępnej analizy dokumentacji medycznej, zgodnie z przytaczanym wyżej § 33 pkt 2 rozporządzenia- nie zaistniałaby ta nieprawidłowości.

  11.            Skontrolowane wnioski o ustalenie stopnia niepełnosprawności zostały rozpatrzone z zachowaniem terminów.

B. Ocena orzecznicza - w aspekcie zgodności z obowiązującymi procedurami.

  1. Dokumentacją medyczną, stanowiącą podstawę ustaleń, dotyczących naruszenia sprawności organizmu osób powyżej 16 roku życia dzieci w skontrolowanych sprawach były zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia ( niezbędne do wszczęcia postępowania zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 1 w/w rozporządzenia. ) oraz dokumentacja dodatkowa: 1/ karty informacyjne leczenia szpitalnego, 3/ wyniki badań diagnostycznych ( USG żył kończyn dolnych, zaświadczenie psychologa o poziomie rozwoju intelektualnego, orzeczenie o potrzebie kształcenia indywidualnego, karty informacyjne, wyniki badań okulistycznych )
  2. Oceny stanu zdrowia zostały sporządzone przez lekarza- przewodniczącego składu orzekającego, po dokonaniu bezpośrednich badań przedmiotowych ( z wyłączeniem sprawy nr: PC.8211-SN/237-04/5/DW/2004 ) oraz ocenie dokumentacji medycznej ( wymienionej w pkt. 1 ).
    W sprawie o Nr PC.8211-SN/237-04/5/DW/2004 - rozpatrzonej zaocznie ustalenia, zawarte w ocenie sporządzonej przez lekarza różniły się od tych, które zawierał protokół i wydane orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności. Daty powstania stopnia oraz ustalenie okresu, na jaki go przyznano nie są sprecyzowane (np. "do lipca 2006" u lekarza, w protokole - "do 31.07.2006r."). W ocenie lekarskiej nie ujęto możliwości wskazania do szkolenia - w protokole i orzeczeniu takie wskazanie jest i wpisano tam "kontynuacja nauki". W ocenie lekarskiej osoba orzekana wymaga "konieczności stałego współudziału opiekuna w procesie leczenia, rehabilitacji i edukacji" - w protokole i na orzeczeniu wpisano -"nie wymaga". W protokole nie odnotowano, iż wniosek rozpatrzono trybie zaocznym.  W sprawie Nr PC.8211-SN/191-04/5/DW/2004 w ocenie lekarskiej brak jest ustalenia początkowej daty umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, w protokole i w orzeczeniu taka data jest ustalona.
    W sprawie Nr PC.8211-SN/224-04/5/DW/2004 ( dot. osoby w wieku 16 lat, uczącej się ), w której ustalono umiarkowany stopień niepełnosprawności - w ocenie lekarskiej jest wpis: " praca w warunkach chronionych, przeciwwskazana ciężka praca fizyczna" - w protokole i na orzeczeniu -"brak wskazań". W ocenie lekarskiej zaznaczono, iż osoba ta  " nie spełnia "  przesłanek określonych w art. 8 ust.1 ustawy z dnia 20.06.1997r. Prawo o ruchu drogowym - w protokole i na orzeczeniu takie przesłanki " spełnia ". W ocenie lekarskiej nie ujęto możliwości wskazania do szkolenia - w protokole i orzeczeniu takie wskazanie jest określone: "kontynuacja nauki".
    W sprawie o nr: PC.8211- SN/ 146- 04/ 5- DW/ 2004 w ocenie lekarskiej o stanie zdrowia nie ustalono początkowego okresu zaliczenia do znacznego stopnia niepełnosprawności oraz nie zachowano spójności pomiędzy rokowaniami co do wyleczenia, a okresem na jaki orzeka się znaczny stopień ( rokowania niepomyślne/ orzeczenie na czas określony ).
  3. Wskazania, wynikające z art. 6 b ust. 3 pkt 1- 9 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, określono adekwatnie do orzeczonego stopnia, rodzaju schorzenia i sytuacji społeczno- zawodowej osób orzekanych. Oceny psychologiczne zostały sporządzone kompletnie i wyczerpująco. W sprawie o nr: PC. 8211- SN/ 227- 03/ 267- 04/ DW/ 2004r. ocena zawodowa została sporządzona niezgodnie z obowiązującymi standardami postępowania- pierwsza strona oceny zawiera jedynie dane osobowe wnioskodawcy, pkt: II, III, IV nie zostały wypełnione, a w pkt V oceny: możliwości funkcjonowania zawodowego według doradcy - wpisano lakoniczne przeciwwskazania.

Skontrolowane wnioski w sprawie wydania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności zostały rozpatrzone z naruszeniem obowiązujących przepisów i standardów dotyczących orzekania o stopniu niepełnosprawności.

II. prawidłowość wykonania zaleceń pokontrolnych, sformułowanych w wyniku kontroli problemowej, przeprowadzonej w dniu 20.03.2003r. i kontroli doraźnej, przeprowadzonej w dniu 20.04.2004r.

A. prawidłowość wykonania zaleceń pokontrolnych, sformułowanych w wyniku kontroli problemowej przeprowadzonej w dniu: 20.03.2003r.

Na podstawie losowo wybranych akt przedmiotowych spraw wymienionych i opisanych w pkt: I niniejszego protokołu, stwierdza się, iż:

?        We wszystkich skontrolowanych sprawach nie zastosowano trybu badania kompletności dokumentacji medycznej przez lekarza- członka zespołu, określonego w § 33 pkt 2 obowiązującego rozporządzenia z 15.07.2003r. Konsekwencją tej nieprawidłowości jest nie stosowanie w dalszym ciągu instytucji wzywania stron do uzupełnienia dokumentacji medycznej. Braki w dokumentacji medycznej stwierdzono w sprawach:
PC.8211- N / 67- 03/ 236- 04/ 5/ DW/ 2004- brak aktualnego audiogramu
PC. 8211.N / 270- 03/ 246- 04/ / DW/ 2004- brak aktualnego badania poziomu intelektu
PC.8211.N / 319/ 03/ 295- 04/ DW/ 2004 brak aktualnego badania poziomu intelektu 
PC
.8211-SN/237-04/5/DW/2004- załączona dokumentacja, zawierająca wyniki badań z 2001r. - sprawę rozstrzygnięto w trybie zaocznym.

Zalecenie dotyczące konieczności analizy kompletności dokumentacji i tym samym w razie braków - wzywania do jej uzupełnienia- było sformułowane w protokole z kontroli problemowej w marcu 2003r. i w ówczesnym stanie prawnym było kwalifikowane jako  naruszenie standardów postępowania. Obowiązujące od 23.08.2003r. rozporządzenie Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z 15.07.2003r. w przywoływanym wyżej § 33 formułuje obowiązek stosowania tej procedury w stosunku do każdego wniosku. Aktualnie zatem ta nieprawidłowość jest naruszeniem prawa.

?        zastosowanie się do zaleceń pokontrolnych przez członków sporządzających oceny w toku postępowania ( sporządzanie ocen kompletnych i wewnętrznie spójnych ) odnotowano jedynie w przypadku psychologa. Oceny pracownika socjalnego i doradcy zawodowego w skontrolowanych sprawach nie spełniały kryterium kompletności i wewnętrznej spójności. 

?        nie stwierdzono nieprawidłowości z zakresu oznaczania przyczyn schorzeń symbolami.

B. prawidłowość wykonania zaleceń pokontrolnych, sformułowanych w wyniku kontroli doraźnej, przeprowadzonej w dniu: 20.04.2004r.

Na podstawie dokumentów, dotyczących trybu powołania Powiatowego Zespołu, oraz kwalifikacji i uprawnień członków, a także na podstawie losowo wybranych akt przedmiotowych spraw wymienionych i opisanych w pkt: I niniejszego protokołu, stwierdza się, iż:

?        nie stwierdzono naruszeń prawa w zakresie trybu powołania ( zmian w składzie  osobowym ) Powiatowego Zespołu oraz kwalifikacji zawodowych i uprawnień jego członków.

?        z treści zawiadomień o posiedzeniach wynika, iż nastąpiła zmiana organizacji pracy Zespołu w ten sposób, że badania lekarskie odbywają się w przystosowanym do tego celu pokoju w siedzibie Zespołu.. Poprawiono treść zawiadomień w części dotyczącej informowania stron o momencie zapadania rozstrzygnięcia.

W toku postępowania odwoławczego, prowadzonego przez Wojewódzki Zespół w 2 sprawach : PC. 8211- SN/ 261- 04/ 3/ AJ/ 2004 i PC. 8211- SN/ 245- 04/ 3/ AJ/ 2004 odnotowano, iż w zawiadomieniach o posiedzeniu, wyznaczonych w obu przypadkach na dzień: 6.09.2004r i 27.09.2004r. ustalono miejsce badania lekarskiego w siedzibie Zespołu przy ul. Legionów Piłsudskiego 3, pok. 8- i tej treści zawiadomienia zostały załączone do akt. Dla stron natomiast, w tych samych sprawach sporządzono zawiadomienia z informacją, że badania odbędą się w Przychodni Specjalistycznej, ul. 11 Listopada 26.

?        nie nastąpiła poprawa organizacji pracy składów orzekających. Z treści sporządzonych w toku postępowania dokumentów ( ocen i protokołów ) wynika, iż ostateczne rozstrzygnięcia nie zapadają na wspólnej naradzie członków składu w obecności protokolanta. Świadczy o tym to, że w ocenach członków pewne ustalenia, są nieprecyzyjne lub ich nie ma, a pojawiają się dopiero w protokole z posiedzenia.

?        nie korzystano z instytucji uzupełniania dokumentacji medycznej, która powinna być poprzedzona analizą kompletności dokumentacji medycznej przez lekarza- członka Zespołu    ( § 33 pkt 2 w/w rozporządzenia ).

?        nie przestrzegano kryteriów doboru członków o specjalnościach pozamedycznych ( 2 wnioski od osób przed 16 r życia ).

Wnioski końcowe.

            Analiza losowo wybranej dokumentacji, o której mowa wyżej, będącej podstawą wydania przez Powiatowy Zespół w Siemiatyczach 10 skontrolowanych orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności wykazała, iż postępowania zostały przeprowadzone z naruszeniem obowiązujących z zakresie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności przepisów i standardów, polegające na:

?        nieprawidłowościach na etapie wstępnym- nadaniu biegu sprawie, w szczególności: 1/ przyjęciu niekompletnie wypełnionych wniosków i zaświadczeń o stanie zdrowia, 2/ odstąpieniu od przeprowadzenia analizy kompletności dokumentacji medycznej przez lekarza, 3/ nie wyznaczeniu niezwłocznie  terminów badań i posiedzeń, co w kontekście odstąpienia od analizy dokumentacji przez lekarza ( skutkującej ewentualnym wezwaniem strony do uzupełnienia ) należy ocenić jako szczególnie nieusprawiedliwione, 4/ wyznaczaniu godzin przeprowadzenia czynności orzeczniczych w dużych odstępach czasowych, z narażeniem osób zainteresowanych na długotrwałe oczekiwanie. 5/ nieprawidłowe doręczanie zawiadomień- brak zwrotnego potwierdzenia odbioru. 6/ nie stosowanie obowiązujących procedur w wyborze zaocznego trybu rozpatrzenia wniosków.

?        nieprawidłowościach w toku postępowania, w szczególności:  1/ nieprawidłowy dobór członków składu orzekającego o specjalnościach pozamedycznych, 2/ sporządzaniu przez członków składów ( pracownika socjalnego i doradcę zawodowego ) niekompletnych, lakonicznych i nie zawierających jednoznacznych wniosków orzeczniczych ocen. Powierzchowne z aspekcie formalnym sporządzanie ocen przez lekarzy ( nieprecyzyjne określanie dat, brak wskazań ). 3/ nieprawidłową organizację pracy składów orzekających ( brak wspólnej narady członków składu  ).

?        w toku kontroli stwierdzono, iż Przewodnicząca Zespołu złożyła w kierowanym przez siebie organie wniosek o ustalenie stopnia niepełnosprawności i uzyskała orzeczenie,  naruszając tym samym przepisy KPA o wyłączeniu organu ( art. 25 § 1 pkt 1 KPA ). Skutkiem naruszenia w/w przepisu było wydanie w przedmiotowej sprawie orzeczenia z naruszeniem przepisów o właściwości. Stanowiło to podstawę do uchylenia orzeczenia przez Wojewódzki Zespół na podstawie art. 156 KPA. ( orzeczenie Wojewódzkiego Zespołu z 4.11.2004r. NR PS. VII 0930/ 7/ 04 o stwierdzeniu nieważności orzeczenia stanowi załącznik do niniejszego protokołu ).

?        na podstawie skontrolowanej dokumentacji, sporządzonej w toku postępowania stwierdzono, iż istnieje wątpliwość co do autentyczności ocen, sporządzanych przez członków składu. Orientacyjna analiza charakteru pisma osoby, będącej autorem ocen w sprawach nr: PC.8211-SN/224-04/5/DW/2004 oraz PC.8211-N/ 67-03/236-04/DW/2004, wskazuje, iż chociaż zostały podpisane przez pracownika socjalnego Panią Agnieszkę Szepietowską, to prawdopodobne jest, iż zostały sporządzone przez Przewodniczącą Zespołu- Panią Dorotę Wiśniewską.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.

Jednocześnie informuje się o:

 1/ przysługującym na podstawie § 11 ust. 2 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 12.03.2004r ( Dz. U. Nr 46, poz. 437 ) prawie zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu, umotywowanych zastrzeżeń, co do ustaleń w nim zawartych ( w ciągu 7 dni od daty otrzymania protokołu ).

2/ przysługującym na podstawie § 12 w/w rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 12.03.2004r ( Dz. U. Nr 46, poz. 437 )   prawie odmowy podpisania protokołu kontroli ( w ciągu 7 dni od daty jego otrzymania), z jednoczesnym obowiązkiem złożenia pisemnych wyjaśnień o przyczynach odmowy.

KONTROLOWANY:                                               KONTROLUJĄCY:

.DorotaWiśniewska                                          1.  Małgorzata Czyżewska- Worobiej.

9.12.2004r.                                          2. Katarzyna Kuprianowicz- Spirydonow

3. Katarzyna Liedke- Charkiewicz


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  30.12.2004 00:00:00
Data publikacji:  30.12.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  30.12.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl