PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Klukowie, ul.
Mazowiecka 14.
Wójtem Gminy Klukowo jest
Pan Ryszard Kasperski
Kierownikiem Gminnego Ośrodka
Pomocy Społecznej w Klukowie jest Pan Jan Stanisław
Piętka od 11.12.1991r.
Gminny
Ośrodek Pomocy Społecznej w Klukowie jest
jednostką organizacyjną, utworzoną uchwałą Nr 52/XV Gminnej Rady Narodowej w Klukowie z dnia 1.04.1990r.
Kontrolę
przeprowadziły:
1. Ewa Bonarska
- starszy inspektor wojewódzki,
2. Anna Liszewska
- starszy inspektor wojewódzki
pracownicy Wydziału Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie
upoważnienia do kontroli Nr 317 z dnia 23.11.2004r.,
wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską
- z-cę Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w
Białymstoku.
Kontrolę przeprowadzono w dniu 23 listopada 2004r.
Temat
kontroli:
Realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 28
listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. Nr 228, poz. 2255 ze zm.).
Cel kontroli:
Ocena realizacji zadań zakresu administracji
rządowej wynikających z ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach
rodzinnych (Dz.U. Nr 228, poz. 2255).
Przedmiotowy
zakres kontroli:
Kontrolą objęto okres od 1.05.2004 r. do dnia kontroli i skontrolowano następujące zagadnienia:
1. Sprawy organizacyjne:
upoważnienie do prowadzenia postępowania i wydawania decyzji administracyjnych,
organizacja realizacji przyznawania i wypłaty świadczeń rodzinnych (stworzenie
komórki organizacyjnej zgodnie z art. 20 ust. 4 ustawy o świadczeniach
rodzinnych, kwalifikacje pracowników wykonujących zadanie).
2. Przyznawanie świadczeń
rodzinnych:
1) liczba zasiłków rodzinnych,
dodatków do zasiłków rodzinnych, zasiłków pielęgnacyjnych i świadczeń
pielęgnacyjnych przyznanych w okresie objętym kontrolą,
2) prawidłowość wypełnienia wniosku i
dołączenie niezbędnych dokumentów określonych aktem wykonawczym,
3) zasadność przyznawania świadczeń
rodzinnych,
4) prawidłowość prowadzenia postępowania w
sprawach świadczeń rodzinnych i wydawania decyzji administracyjnych
przyznających świadczenia rodzinne.
Ustalenia kontroli:
Ośrodek
funkcjonuje w oparciu o Statut nadany Uchwałą Nr XI/46/04 Rady Gminy Klukowo z dnia 27.08.2004r. Zgodnie § 3 Statutu Ośrodek realizuje
zadania określone ustawą o pomocy społecznej, ustawą o świadczeniach rodzinnych
i ustawą o dodatkach mieszkaniowych.
W dniu 28.06.2004r. Wójt Gminy Klukowo
upoważnił Pana Jana Stanisława Piętkę na podstawie art. 110 ust. 7 ustawy o
pomocy społecznej oraz
art. 20 ust. 3 ustawy o świadczeniach rodzinnych - do wydawania decyzji
administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej
należących do właściwości gminy, oraz do prowadzenia postępowania w sprawach
świadczeń rodzinnych a także do wydawania w tych sprawach decyzji. Do tego dnia
decyzje administracyjne w sprawach świadczeń rodzinnych podejmował organ
właściwy - Wójt Gminy Klukowo.
W trakcie kontroli
stwierdzono, że pomimo powyższego upoważnienia kierownika ośrodka nie utworzono
w ośrodku komórki organizacyjnej do realizacji świadczeń rodzinnych.
Pracownik
zajmujący się realizacją tego zadania zajmuje wraz z pracownikiem socjalnym
Ośrodka jedno pomieszczenie biurowe.
Realizacją
zadania zajmują się:
1. Jan Stanisław Piętka -
powołany na stanowisko Kierownika Ośrodka z dniem 11.12.1991r.
(w Ośrodku na podstawie umowy o pracę na czas określony od dnia 1.09.1991r.), wykształcenie: Szkoła Policealna Pracowników Służb
Społecznych w Łomży, kontynuuje naukę w Wyższej Szkole Zarządzania i
Przedsiębiorczości im. B. Jańskiego w Łomży Wydział
Socjologii.
2. Iwona Piętka - zatrudniona
na stanowisku referenta ds. realizacji świadczeń rodzinnych w Urzędzie Gminy od
dnia 1.05.2004r., następnie na stanowisku pracownika
socjalnego na podstawie umowy o pracę zawartej w dniu 1.06.2004r. na czas nieokreślony, wykształcenie wyższe: Akademia
Pedagogiki Specjalnej w Warszawie Wydział Nauk Pedagogicznych, studia
magisterskie na kierunku pedagogika specjalna w zakresie pedagogiki
niepełnosprawnych intelektualnie (19.05.2004r.).
W zakresie czynności wśród zadań pracownika wymieniono m.in.:
przyjmowanie dokumentów dot. świadczeń rodzinnych, przyjmowanie i rozpatrywanie
wniosków, wydawanie decyzji dot. przyznania bądź odmowy świadczeń, sporządzanie
list wypłat świadczeń rodzinnych.
Zakres czynności pracownika
socjalnego jest zbyt szeroki - zgodnie z upoważnieniem Wójta wydawanie decyzji
administracyjnych należy do Kierownika Ośrodka.
Ad 2
Świadczenia rodzinne
przyznano:
1) wyłącznie zasiłki rodzinne - 64 osobom,
2) przyznano w szczególności dodatki do
zasiłku rodzinnego:
?
z tytułu samotnego wychowywania dziecka - 19 osobom,
?
z tytułu samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych - nie
przyznano,
?
z tytułu urodzenia dziecka - 2 osobom,
?
z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie urlopu
wychowawczego - 3 osobom,
3) zasiłki pielęgnacyjne - 7 osobom,
4) świadczenia pielęgnacyjne - 3 osobom.
Nie podjęto decyzji odmawiającej przyznania
świadczeń rodzinnych. Podjęto 4 decyzje wstrzymujące wypłatę świadczeń
rodzinnych (sprawy przedstawione w załączniku do protokołu). Jedna z tych czterech decyzji podjęta
została z rażącym naruszeniem prawa, z uwagi na fakt iż
nie ma podstaw do ponownego ustalania sytuacji dochodowej rodziny, w przypadku
jej "polepszenia" w 2004r. Podstawę ustalenia prawa do świadczeń rodzinnych stanowi
dochód z 2002r.
Świadczenia rodzinne przyznawane są w oparciu o
dokumentację, która w szczególności zawiera:
1) wniosek o przyznanie świadczeń
opatrzony datą wpływu do organu i datą oraz podpisem wnioskodawcy,
2) dołączone do wniosków załączniki, w
szczególności:
?
uwierzytelnione kopie dokumentu stwierdzającego tożsamość -
potwierdzone kserokopie stron dowodu osobistego,
?
skrócone odpisy aktów urodzenia dzieci,
?
orzeczenia o niepełnosprawności albo o umiarkowanym lub
znacznym stopniu niepełnosprawności,
?
zaświadczenia szkoły, w przypadku gdy dziecko ukończyło
18. rok życia,
?
zaświadczenia szkoły, w przypadku nauki dziecka w szkole ponadgimnazjalnej poza miejscem zamieszkania,
?
zaświadczenia o dochodzie osiągniętym przez wnioskodawcę i
członków rodziny w 2002r. podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od
osób fizycznych wydane przez właściwego miejscowo Naczelnika Urzędu Skarbowego,
?
zaświadczenia urzędu gminy o wielkości gospodarstwa
rolnego wyrażonej w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni w roku 2002
lub nakazy płatnicze za ten okres,
?
kopie odpisów prawomocnych wyroków sądów orzekających
rozwód lub separację, kopie aktu zgonu małżonka,
?
zaświadczenia pracodawcy o udzieleniu urlopu wychowawczego
oraz o okresie, na jaki został wydany,
?
zaświadczenia ZUS o otrzymywaniu do dnia 30.04.2004r. świadczeń alimentacyjnych,
?
potwierdzone kopie wyroków zasądzających alimenty,
3) decyzję administracyjną przyznającą
świadczenia rodzinne.
Brak w dokumentacji zaświadczeń komornika o
bezskutecznej egzekucji.
W trakcie kontroli sprawdzono 80% świadczeniobiorców i stwierdzono, że świadczenia rodzinne
przyznano zasadnie, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o świadczeniach
rodzinnych.
Ustalono, że świadczenia rodzinne: zasiłek rodzinny
oraz dodatki, a także świadczenie pielęgnacyjne przyznawano na okres zasiłkowy
- od miesiąca, w którym wpłynął wniosek do 31.08.2005r.,
nieprawidłowo w przypadku gdy
przyznawano dodatek z tytułu samotnego wychowywania dziecka na zasadach
przejściowych (art. 60 ust. 2 ustawy) oraz okresu na jaki udzielono urlopu
wychowawczego. Natomiast zasiłek pielęgnacyjny pomimo dłuższego okresu
niepełnosprawności również przyznawano na okres zasiłkowy. Nieprawidłowo w przypadku, gdy orzeczenie zaliczające osobę do osób
niepełnosprawnych wydano na okres dłuższy niż zasiłkowy, tj. obejmujący czas po
31.08.2005r. Świadczenia, nieprawidłowo
przyznawano nie od miesiąca, w którym złożono wniosek, ale na pełen okres
zasiłkowy od 1.05.2004r. do 31.08.2005r., wypłaty dokonywano jednakże zgodnie z harmonogramem, stanowiącym
załącznik do decyzji prawidłowo tj. od miesiąca, w którym wpłynął wniosek.
Wypłaty przyznanych świadczeń dokonywano w terminach określonych harmonogramem,
stanowiącym załącznik do decyzji przyznających świadczenie - 15. dnia miesiąca za dany miesiąc, natomiast w przypadku gdy 15.
jest dniem wolnym od pracy wypłata dokonywana jest 16.
lub 17. dnia każdego
miesiąca, co jest sprzeczne z art. 26
ustawy. Taka sytuacja ma miejsce 16.08.2004r.,
17.01.2005r., 16.05.2005r., 16.08.2005r. Wypłata świadczeń następuje bądź w
kasie (Urzędu Gminy, Banku Spółdzielczego w Klukowie),
bądź są one przelewane na konta osobiste świadczeniobiorców.
W trakcie kontroli stwierdzono, że decyzje
administracyjne podejmowane są w terminach określonych przepisami ustawy i
kodeksu postępowania administracyjnego. Wydane są zgodnie z przepisami art. 107
kpa i zwierają niezbędne elementy, w szczególności
czasokres przyznania świadczeń (również nieprawidłowy), ich kwotę, termin i
sposób wypłaty. Decyzję z upoważnienia Wójta podejmuje Kierownik Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej w Klukowie.
Przykłady
osób, którym ustalono prawo do świadczeń rodzinnych zawiera załącznik do
protokołu.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch
jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Kierownik Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej w Klukowie, drugi Wydział
Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.
Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Klukowie poinformowany został o przysługującym mu prawie
zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym
protokole oraz prawie zgłoszenia pisemnych wyjaśnień dotyczących stwierdzonych
w protokole nieprawidłowości, w ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu.
O przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w książce
ewidencji kontroli Urzędu Gminy pod poz. 5.
Kontrolowany
31.12.2004r Jan Stanisław Piętka
(data i podpis).
Kontrolujący
1. Ewa Bojarska
2. Anna Liszewska