PROTOKÓŁ
z
kontroli problemowej Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Szepietowie, ul. Główna 6,
przeprowadzonej w dniu 30.11.2004r., REGON: 450010033
Wójtem Gminy Szepietowo
jest Pan Stanisław Roch Wyszyński.
Kierownikiem
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Szepietowie jest
Pani Wanda Bogucka od dnia 1 października 1990 r.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Szepietowie: jest jednostką
organizacyjną, utworzoną na podstawie uchwały Nr 49/XI Gminnej Rady Narodowej w
Szepietowie z dnia 04.04.1990 r.
Kontrolę przeprowadzili:
1. Jacek Piszczatowski - inspektor
2. Anna Liszewska - starszy inspektor wojewódzki
pracownicy Wydziału Polityki Społecznej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia do
kontroli nr 319 z dnia 26.11.2004r., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego
przez Andrzeja Kozłowskiego - Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w
Białymstoku.
Kontrolę
przeprowadzono w dniu 30.11.2004r.
Temat
kontroli:
Realizacja zadań własnych gminy i zadań z zakresu
administracji rządowej w zakresie pomocy społecznej.
Cel
kontroli:
Ocena realizacji
zadań własnych gminy oraz zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z
art. 17 i 18 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64,
poz. 593 ze zm.) oraz wybranych świadczeń wynikających z ustawy z dnia 29
listopada 1990 r. o pomocy społecznej (tj. Dz.U. z
1998 r., Nr 64, poz. 414 z późn. zm.)
Przedmiotowy
zakres kontroli:
Kontrolą objęto okres od 1.01.2004 r. do
dnia kontroli i skontrolowano następujące zagadnienia:
I.
Zasoby materialne ośrodka pomocy społecznej.
II. Zasoby kadrowe ośrodka.
III.
Zadania realizowane przez ośrodek i upoważnienie kierownika ośrodka do
wydawania decyzji administracyjnych.
IV.
Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art. 17 ust. 1
ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U.
Nr 64, poz. 593 ze zm.) oraz wybranych świadczeń wynikających z ustawy z dnia
29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (tj. Dz.U. z
1998 r., Nr 64, poz. 414 z późn. zm.):
1)
opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania
problemów społecznych,
2)
sporządzanie bilansu potrzeb,
3)
udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz
niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,
4)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,
5)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,
6)
wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków
powstałych w wyniku zdarzenia losowego,
7)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie
wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym
dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym
ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
8)
przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu
kredytowanego,
9)
realizacja pomocy w formie opłacania składek na
ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w
związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad
długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny,
10)
udzielanie pomocy w formie pracy socjalnej,
11)
organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym
specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem usług
specjalistycznych dla osób chorych psychicznie,
12)
prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych,
13)
tworzenie
gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,
14)
dożywianie dzieci,
15)
sprawowanie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,
16)
kierowanie do domu pomocy społecznej i poniesienie
odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,
17)
sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu
wojewodzie, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu
informatycznego,
18)
utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym
zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.
V.
Realizacja zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004r.
o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.)
oraz wybranych świadczeń wynikających z ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o
pomocy społecznej (tj. Dz.U. z 1998 r., Nr 64, poz.
414 z późn. zm.):
1)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,
2)
przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne
usamodzielnienie,
3)
prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej
i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób
wymagających pomocy,
4)
inne zadania z zakresu pomocy społecznej realizowane przez
gminę, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.
VI.
Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej określonych w art. 18 ust. 1
ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U.
Nr 64, poz. 593 ze zm.) oraz wybranych świadczeń wynikających z ustawy z dnia
29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (tj. Dz.U. z
1998 r., Nr 64, poz. 414 z późn. zm.):
1)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych, stałych
wyrównawczych,
2)
opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w
przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
3)
organizowanie i świadczenia specjalistycznych usług
opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
4)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie
wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,
5) prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów
samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Ustalenia kontroli:
I. Zasoby
materialne.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Szepietowie zajmuje 3 pomieszczenia biurowe o łącznej
powierzchni ok. 45 m2 na parterze budynku Urzędu Gminy. Przeszkodą
dla osób niepełnosprawnych jest brak podjazdu. Ośrodek posiada i użytkuje 5
komputerów z 4 drukarkami, w tym jeden komputer i drukarkę zakupiono ze środków
na świadczenia rodzinne.
System POMOST jest zainstalowany.
Gmina Szepietowo zajmuje 15190 ha
powierzchni. Zamieszkuje ją 7879 mieszkańców (3964 kobiety i 3915 mężczyzn), w
tym 458 osób bezrobotnych (w tym 243 kobiety i 215 mężczyzn), co stanowi 5,81%
ogółu ludności. Na terenie gminy znajduje się 39 rodzin z problemami
alkoholowymi.
Na terenie Gminy działa wiele podmiotów
gospodarczych, m.in.: Przedsiębiorstwo ?Szeptel", Energobud ?Dawidowski", Unimex Szepietowo, Bank
Spółdzielczy, Zakład Artykułów Sanitarnych ?Dikpak"
(niepełnosprawni), Gimnazjum, 5 szkół podstawowych, Ośrodek Zdrowia.
II. Kadrę
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej stanowią:
1. Wanda Bogucka - zatrudniona w ośrodku od 1 października 1990 r.
na stanowisku kierownika. Ukończyła Policealną Szkołę Pracowników Służb
Społecznych - pracownik socjalny. Posiada specjalizację z zakresu organizacji
pomocy społecznej. Staż pracy - ogółem 28 lat, w tym 14 lat w pomocy
społecznej,
2. Barbara Wyszyńska -
starszy pracownik socjalny - Medyczne Studium Zawodowe Wydział Zaoczny
Pracowników Socjalnych w zawodzie pracownik socjalny o specjalności pomoc
społeczna, staż pracy ogółem - 31 lat, w tym 26 lat w pomocy społecznej.
3. Iwona Marzena Koc
- specjalista pracy socjalnej - Policealna Szkoła Pracowników Służb Społecznych
w zawodzie pracownik socjalny o specjalności pomoc społeczna, I stopień
specjalizacji z zakresu pracy socjalnej, staż pracy ogółem - 12 lat, w tym 12
lat w pomocy społecznej.
4. Małgorzata Dworakowska - pracownik socjalny - Akademia Teologii
Katolickiej Wydział Teologiczny, I stopień specjalizacji z zakresu pracy
socjalnej, staż pracy ogółem - 12 lat, w tym 8 lat w pomocy społecznej.
5. Barbara Falkowska - pracownik socjalny - Policealna Szkoła
Pracowników Społecznych w zawodzie pracownik socjalny o specjalności
niepełnosprawność i rehabilitacja, staż pracy ogółem - 15 lat, w tym 4 miesiące
w pomocy społecznej.
6. Marzanna Smyk -
p.o. głównego księgowego - Technikum Rolnicze, kurs - przygotowanie do
pełnienia obowiązków głównego księgowego, studentka I roku studiów zaocznych w
Wyższej Szkole Ekonomicznej kierunek ekonomia, specjalność rachunkowość, staż
pracy ogółem - 15 lat, w tym 8 miesięcy w pomocy społecznej.
7.
Agata Piekutowska - starszy
referent - Liceum Ekonomiczne, studentka IV roku studiów zaocznych w Wyższej
Szkole Ekonomicznej, kierunek ekonomia, specjalność rachunkowość, staż pracy
ogółem - 12 lat, w tym 8 lat w pomocy społecznej.
III. Zadania
realizowane przez Ośrodek i upoważnienie Kierownika do wydawania decyzji.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Szepietowie realizuje zadania określone w ustawie o pomocy
społecznej i ustawie o świadczeniach rodzinnych.
Kierownik Ośrodka p. Wanda Bogucka
została upoważniona przez Wójta Gminy do wydawania decyzji administracyjnych w
indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości
gminy oraz do prowadzenia postępowania w sprawach świadczeń rodzinnych, w tym
do wydawania w tych sprawach decyzji administracyjnych - zarządzenie Wójta
Gminy Szepietowo z dnia 30 kwietnia 2004 r.
Ze względu na upoważnienie Kierownika Ośrodka do realizowania
świadczeń rodzinnych na podstawie art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 28.11.2003r. w
Ośrodku winna być utworzona komórka organizacyjna (odrębne stanowisko) do
realizacji świadczeń rodzinnych.
Kontrolujący ustalili, że w Gminnym
Ośrodku Pomocy Społecznej w Szepietowie wyodrębniono
stanowisko do spraw świadczeń rodzinnych.
IV. Realizacja
zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art. 17 ust. 1 ustawy.
1)
gminna strategia rozwiązywania problemów społecznych.
Gmina nie opracowała jeszcze gminnej strategii rozwiązywania
problemów społecznych do dnia kontroli.
Uchwałą Nr XIII/94/04 Rady Gminy Szepietowo z dnia 30 marca 2004r. przyjęto do realizacji
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok.
Na realizację tego programu w budżecie gminy (w dziale Ochrona zdrowia)
zaplanowano kwotę 77.319,00 zł.
W ramach programu mają być realizowane m.in.: organizacja
obozów terapeutycznych przez specjalistów w zakresie terapii uzależnienia od
alkoholu i narkotyków - w 2004 r. skierowano 10 dzieci na w/w turnus i wydano
na powyższe zadanie 6.328,00 zł., poza tym wyposażono w podręczniki i
wyposażenie szkolne 102 dzieci z 31 rodzin dotkniętych problemem alkoholowym na
kwotę 15.103,00 zł. W trakcie realizacji jest przygotowanie paczek świątecznych
i zorganizowanie "Mikołajek" dla 90 dzieci na kwotę około 12.000,00
zł.
2)
bilans potrzeb.
Nowe zadanie wprowadzone po 1 styczniu 2004 r., jego
odpowiednikiem wcześniej było przedstawienie potrzeb w zakresie pomocy
społecznej wraz z corocznym sprawozdaniem z działalności ośrodka składanym
Radzie Gminy.
Rada Gminy w Szepietowie
uchwałą Nr XIII/92/04 z dnia 30 marca 2004 r. zatwierdziła budżet Gminy na 2004
rok. W dziale ?Pomoc społeczna" zaplanowano kwotę 681.601,00 zł. Po zmianach,
m. in.: Uchwała Nr XIV/101/04 Rady Gminy Szepietowo z
dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2004 r.,
Zarządzenie Nr 95/04 Wójta Gminy Szepietowo z dnia 9
czerwca 2004 r. w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2004; Uchwała Nr
XV/104/04 Rady Gminy Szepietowo z dnia 29 czerwca
2004 r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2004 r.; Zarządzenie Nr 109/04
Wójta Gminy Szepietowo z dnia 12 sierpnia 2004 r. w
sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2004; Uchwała Nr XVI/115/04 Rady Gminy Szepietowo z dnia 29 września 2004 r. w sprawie zmian w budżecie gminy na
2004 r.; Zarządzenie Nr 121/04 Wójta Gminy Szepietowo
z dnia 19 października 2004 r. w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2004;
Uchwała Nr XVII/127/04 Rady Gminy Szepietowo z dnia
22 listopada 2004 r. w sprawie zmian w
budżecie gminy na 2004 r. - planowane wydatki w dziale 852 "Pomoc
społeczna" wyniosły 1.074.357,00 zł., w tym 341.419,00 zł. środków
własnych.
3)
udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz
niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym.
W 2004 r. 1 osoba otrzymała schronienie w domu dla bezdomnych
prowadzonym przez "Caritas" w Łomży.
Gmina posiada pomieszczenia
służące zadaniu - zapewnienie schronienia - w budynku Szkoły Podstawowej w
Dąbrowie Moczydłach.
Celem realizacji zadania -
zapewnienie wyżywienia, Ośrodek w razie potrzeby może zakupić posiłki.
Dzięki mieszkańcom gminy, trwa
zbiórka odzieży używanej, sprzętu gospodarstwa domowego, mebli i przekazywania
ich rodzinom potrzebującym. W razie nagłej potrzeby Ośrodek udziela pomocy w
formie zasiłku celowego na zakup odzieży.
4)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych.
Ośrodek w Szepietowie
w okresie od 1.01.2004 do dnia kontroli przyznał zasiłki okresowe 109 rodzinom.
W okresie od 01.01.2004 - 30.04.2004 wypłacono 201 świadczeń na kwotę 18.196,00
zł. W tym okresie najniższy zasiłek okresowy wyniósł 70,00 zł., a najwyższy
350,00 zł.
Od 1.05.2004r.
wypłacono 310 świadczeń na kwotę 50.726,00 zł. W tym okresie najniższy zasiłek
okresowy wyniósł 20,93 zł., a najwyższy 163,63 zł.
Najczęstszym
powodem przyznania pomocy był brak możliwości zatrudnienia, niepełnosprawność i
długotrwała choroba a także bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych
(wielodzietność).
Wywiady środowiskowe przeprowadzane są w terminie
określonym rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia
18.09.2001r. w sprawie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) oraz rodzajów
dokumentów wymaganych do przyznania renty socjalnej (Dz.U.Nr
114, poz.1220), a decyzje podejmowane zgodnie z terminem określonym w KPA.
Główne powody przyznania pomocy w tej formie to:
bezrobocie, długotrwałą choroba, niepełnosprawność i bezradność.
Dokumentacja
przedstawionych do kontroli akt w sprawie przyznania zasiłków okresowych, we wszystkich
przypadkach była niepełna. Brakowało wniosków o przyznanie pomocy lub
zawiadomień o wszczęciu postępowania z urzędu, w niektórych przypadkach
brakowało zaświadczeń o ilości posiadanych ha przeliczeniowych gospodarstwa
rolnego, zaświadczeń z Powiatowego Urzędu Pracy o zarejestrowaniu jako osoba
bezrobotna, zaświadczeń o długotrwałej chorobie.
W okresie od 1
stycznia do dnia kontroli nie wydano decyzji odmawiających udzielenia pomocy w
formie zasiłku okresowego.
Przykłady osób
otrzymujących zasiłek okresowy opisano w załączniku Nr 1 do protokołu.
5)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych.
W okresie od 1.01.2004r. do 30.04.2004r. GOPS w Szepietowie przyznał zasiłek celowy 27 rodzinom i wypłacił
32 świadczenia w ogólnej kwocie 4132,00 zł. Średnia wysokość świadczenia
wynosiła 129,12 zł.
Od 1.05.2005r. w
oparciu o przepisy ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej zasiłek
celowy przyznano 39 rodzinom i wypłacono 60 świadczeń w ogólnej kwocie
14.999,00 zł. Średnia wysokość zasiłku celowego w tym okresie wynosiła 249,98
zł.
Głównymi powodami
przyznania zasiłków celowych w okresie od stycznia 2004 r. do dnia kontroli
były: bezrobocie, długotrwała choroba, niepełnosprawność, alkoholizm.
Akta osób
otrzymujących te formę pomocy nie zawierają niezbędnych dokumentów, w oparciu o
które udzielana jest pomoc. Brak wniosków o przyznanie pomocy lub zawiadomień o
wszczęciu postępowania z urzędu w sprawie przyznania świadczeń.
Przykłady osób korzystających z
zasiłku celowego opisano w załączniku Nr 2 do protokołu.
1)
wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków
powstałych w wyniku zdarzenia losowego.
Przyznano 2 zasiłki dla 2 rodzin na
łączną kwotę 1.800,00 zł.
Dokumentacja
niepełna, brak wniosków o przyznanie pomocy lub zawiadomień o wszczęciu
postępowania z urzędu w sprawie przyznania świadczeń.
2)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie
wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym
dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym
ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
Nie przyznano tej formy pomocy. Z
wyjaśnień Kierownika wynika, że nie było takiej potrzeby. Nie było osób
bezdomnych.
3)
przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu
kredytowanego,
Nie przyznano tej formy pomocy. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że
nie było takiej potrzeby. Nie zawarto umowy z PKP na refundacje kosztów
dojazdów, gdyby była taka potrzeba udzielono by pomocy w formie zasiłku
celowego.
4)
realizacja pomocy w formie opłacania składki na
ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w
związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej osobistej opieki nad
długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie
zamieszkującymi matką, ojcem lub rodziną oraz osoby bezdomne.
Nie przyznano tej formy pomocy, nie było wniosków o taką pomoc.
5)
praca socjalna.
Obok świadczeń finansowych osoby i
rodziny korzystały ze wsparcia w postaci pracy socjalnej. Z wyjaśnień
Kierownika wynika, że ta forma pomocy obejmuje :
1.
współpracę z gminną Komisją
Przeciwdziałania alkoholizmowi - ośrodek opracował (i realizuje) program
organizacji obozów terapeutycznych prowadzonych przez specjalistów w zakresie
terapii uzależnienia od alkoholu i narkotyków - w 2004 r. skierowano 10 dzieci
na w/w turnus, poza tym wyposażono 102 dzieci w podręczniki i wyposażenie
szkolne,
2.
współpracę z Agencją Rolną Skarbu Państwa
- 4 dzieci otrzymało stypendium,
3.
współpracę z Ośrodkiem
Szkolno-Wychowawczym w Długoborzu i Nurze - 4 dzieci
uzyskało częściowe zwolnienie z opłat,
4.
współpracę z KRUS-em
(wnioski i wywiady w sprawie częściowego umorzenia zaległych składek emerytalno-rentowych dla 5 rodzin),
5.
współpraca z ZUS-em:
pomoc w uzyskaniu renty, emerytury, zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych,
6.
współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy - aktywizacja osób bezrobotnych w celu poszukiwania miejsc pracy,
7.
współpraca z domami pomocy społecznej: "Caritas"
DPS w Kozarach: Zakład opiekuńczy w Ciechanowcu i Dworakach Staśkach,
8.
współpraca ze szkołami podstawowymi na terenie gminy -
dożywianie. Współpraca z Gimnazjum Publicznym w Szepietowie
- dożywianie, dofinansowanie do wycieczek dla 4 dzieci, zakup podręczników i
przyborów szkolnych,
9.
współpraca ze służbą medyczną (lekarz specjalista, lekarz
rodzinny, pielęgniarka środowiskowa), osoby niepełnosprawne, chore, które
wymagają fachowej pomocy medycznej i pomocy w załatwianiu spraw,
10. współpraca z
Centrum Pomocy Rodzinie - uzyskanie stopnia niepełnosprawności do otrzymania
zasiłku stałego i pielęgnacyjnego. Pomoc w otrzymaniu środków finansowych na
likwidację barier architektonicznych, zakup sprzętu rehabilitacyjnego oraz
pielucho-majtek, dofinansowanie do turnusów rehabilitacyjnych,
11. współpraca z
Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w celu wsparcia dla rodzin dotkniętych
trudną sytuacją życiową, rodzinną oraz pomoc dla dzieci, u których zachodzi
potrzeba kształcenia specjalnego,
12. pomoc
żywnościowa: z rezerw Agencji Rynku Rolnego w Suwałkach - żywność w puszkach -
przeznaczone dla rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji, w 2004 roku
rozdzielono dla 44 rodzin (201 osób),
13. współpraca z
Policją - wyjazdy w teren, wspólne rozwiązywanie konfliktów w rodzinach
dotkniętych patologią społeczną (alkoholizm, kradzieże, powracający z Zakładów
Karnych),
14. pomoc Klientom w
wypełnianiu dokumentów, pisaniu podań, pomoc w załatwianiu spraw urzędowych i
innych, w wymaganych sytuacjach dowiezienie samochodem służbowym do
odpowiedniej instytucji,
15. współpraca z
sołtysami, mieszkańcami, z rodziną w rozwiązywaniu trudnych sytuacji losowych i
życiowych.
11) organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym
specjalistycznych, w miejscu zamieszkania z wyłączeniem specjalistycznych usług
opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Usługi opiekuńcze świadczone są
dla 3 osób z uwagi na podeszły wiek i inne towarzyszące choroby. Odpłatność
ustalona jest na podstawie uchwały rady Gminy.
Akta osób
otrzymujących te formę pomocy nie zawierają niezbędnych dokumentów, w oparciu o
które udzielana jest pomoc. Brak wniosków o przyznanie pomocy lub zawiadomień o
wszczęciu postępowania z urzędu w sprawie przyznania świadczeń, brak dokumentów
o stanie zdrowia osób, którym udzielono pomoc.
Przykłady osób
otrzymujących zasiłek okresowy opisano w załączniku Nr 3 do protokołu.
12) prowadzenie i
zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, wsparcia dziennego
lub mieszkań chronionych.
Nie udzielano takiej pomocy. Nie było
potrzeby.
13) tworzenie
gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.
Nie stworzono takiego systemu. Pewne
elementy występują w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych na rok 2004 (6 dzieci na koloniach).
14) dożywianie
dzieci.
Dożywianiem objętych jest 119 dzieci uczęszczających do gimnazjum
i szkół podstawowych. Do dnia kontroli Gmina na realizację w/w zadania
wydatkowała kwotę 31.836,00 zł., w tym 6.161,00 zł. z dotacji Wojewody
Podlaskiego.
15) sprawienie
pogrzebu, w tym osobom bezdomnym.
Nie udzielano takiej pomocy. Nie było
potrzeby.
16) kierowanie do
domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym
domu.
Nie udzielano takiej pomocy. Nie było
potrzeby.
17) sporządzanie
sprawozdawczości, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu
informatycznego.
Sprawozdawczość nie jest sporządzana w
systemie informatycznym, Informacje sprawozdawcze przesyłane są drogą
elektroniczną do Wydziału Polityki Społecznej PUW.
18) utworzenie i
utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na
wynagrodzenie pracowników.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Szepietowie funkcjonuje w oparciu o Statut Ośrodka
zatwierdzony uchwałą Nr XVI/117/2004 z dnia 29 września 2004r. Rady Gminy Szepietowo w sprawie nadania Statutu Gminnemu Ośrodkowi
Pomocy Społecznej w Szepietowie.
W rozdziale 85219 - ?Ośrodki pomocy społecznej" budżetu gminy na
rok 2004, Gmina Szepietowo przewidziała środki
budżetowe w wysokości 201.400,00 zł., w
tym 120.400,00 zł. środków własnych:
-
wynagrodzenie osobowe pracowników - 12.880,00 zł,
-
dodatkowe wynagrodzenie roczne - 9.994,00 zł,
-
składki na ubezpieczenie społeczne - 25.328,00 zł,
-
Fundusz pracy - 3.400,00 zł,
-
zakup materiałów i wyposażenia - 6.600,00 zł,
-
zakup usług pozostałych - 15.000,00 zł,
-
podróże służbowe krajowe - 4.000,00 zł,
-
różne opłaty i składki - 500,00 zł.
-
odpis na zakładowy f.ś.s. - 3.478,00
zł.
-
Bhp - 800,00 zł.
V. Realizacja
zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy.
Na realizacją zadań własnych Gmina Szepietowo przeznaczyła w budżecie na 2004 r. kwotę
341.419,00 zł.
1)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych.
W okresie od 1.01.2004r. do 30.04.2004r. GOPS w Szepietowie przyznał specjalny zasiłek celowy 9 rodzinom i
wypłacił 10 świadczeń w ogólnej kwocie 1350,00 zł. Średnia wysokość świadczenia
w tym okresie wynosiła 135,00 zł.
Od 1.05.2005r. w oparciu o
przepisy ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej Ośrodek przyznał w/w
świadczenie 27 rodzinom i wypłacił 34 świadczenia na kwotę 9319,00 zł. Średnia
wysokość świadczenia w tym okresie wyniosła 274,09 zł.
Głównymi powodami
przyznania zasiłków celowych w okresie od stycznia 2004 r. do dnia kontroli
były: bezrobocie, długotrwała choroba, niepełnosprawność, alkoholizm.
Akta osób
otrzymujących te formę pomocy nie zawierają niezbędnych dokumentów, w oparciu o
które udzielana jest pomoc. Brak wniosków o przyznanie pomocy lub zawiadomień o
wszczęciu postępowania z urzędu w sprawie przyznania świadczeń, brak
zaświadczeń o długotrwałej chorobie, rachunków za leki.
Przykłady osób korzystających z
zasiłku celowego opisano w załączniku Nr 2 do protokołu.
2)
przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne
usamodzielnienie.
Nie przyznano pomocy w tej formie. Z
wyjaśnień Kierownika wynika, że nie złożono wniosku o taką pomoc i nie było
potrzeby udzielenia takiej pomocy.
3)
prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej
i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób
wymagających pomocy.
Brak jest domu pomocy i ośrodka wsparcia
o zasięgu lokalnym. Od stycznia 2004 r. nie było osób, które należałoby
umieścić w takiej placówce.
4)
inne zadania z zakresu pomocy społecznej realizowane przez
gminę, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.
Gmina nie ma opracowanych własnych
programów osłonowych.
5)
współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie
upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy,
upowszechnienie informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.
Oferty
pracy przekazane przez Powiatowy Urząd Pracy i przez pracodawców są wywieszane
na gazetce GOPS-u.
VI. Realizacja
zadań z zakresu administracji rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy.
1)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych.
W okresie od 1.01. do 30.04.2004r. z
pomocy w formie zasiłków stałych wyrównawczych korzystało 11 osób - wysokość
przyznanego świadczenia wahała się od
73,00 zł. do 418,00 zł. miesięcznie. Wypłacono 40 świadczeń na kwotę
11.557,00 zł.
Od 1.05.2004r. -
11 osobom przyznano zasiłek stały. Najniższa kwota zasiłku stałego wynosi 34,00
zł., najwyższa 418,00 zł. miesięcznie. Wypłacono 59 świadczeń na kwotę
18.724,00 zł.
Kontrolujący
sprawdzili akta 54,5% zasiłkobiorców pobierających
zasiłki stałe. Pomocy bezzasadnej nie stwierdzono. Osoby korzystające z tej
formy pomocy spełniały kryteria określone w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia
29.11.1990r. o pomocy społecznej oraz art. 37 obecnie obowiązującej ustawy z
dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej. Zasiłki przyznawano w oparciu o niepełną dokumentację (brak wniosków o
przyznanie pomocy lub wszczęcia postępowania z urzędu). Zasiłki wypłacano w
prawidłowej wysokości.
Przykłady osób korzystających z tej pomocy opisano w
załączniku Nr 4 do protokołu.
2)
opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w
przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.
W okresie I - IV 2004 r. świadczeniem tym objętych
było 9 osób, którym przyznano zasiłki stałe wyrównawcze. W tym okresie na
składki zdrowotne wydatkowano kwotę 850,00 zł., wypłacono 30 świadczeń. W
okresie V-XI 2004 r. ubezpieczeniem zdrowotnym objęto 9 osób, wypłacono 50
świadczeń na kwotę 1522,00 zł.
Przykłady osób
za które opłacane są składki na ubezpieczenia zdrowotne określone w przepisach
o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia opisano w załączniku
Nr 5 do protokołu.
3)
organizowanie i świadczenie usług specjalistycznych dla osób z zaburzeniami
psychicznymi.
Nie udzielano takiej pomocy. Nie było
potrzeby.
4)
przyznanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z
klęską żywiołową lub ekologiczną.
Nie udzielano takiej pomocy. Nie było
potrzeby.
5)
prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów
samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Brak jest środowiskowego domu samopomocy
dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Od stycznia 2004 r. nie było osób, które
należałoby umieścić w takiej placówce.
6)
realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy
społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup
społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.
Ośrodek nie
realizował żadnych programów.
Protokół
niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden
otrzymuje Kierownik Ośrodka, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w
Białymstoku.
Kierownik Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej w Szepietowie został
poinformowany o przysługującym mu prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń
odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole oraz prawie zgłoszenia
pisemnych wyjaśnień dotyczących stwierdzonych w protokole nieprawidłowości, w
ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu.
O przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w książce
ewidencji kontroli Urzędu Gminy pod poz. 4.
Kontrolowany: Kontrolujący:
Wanda Bogucka, 12.01.2005 r. 1. Anna Liszewska
2. Jacek Piszczatowski