Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
33929752   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Szepietowie. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

P R O T O K Ó Ł

PROTOKÓŁ

z kontroli problemowej Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

w Szepietowie, ul. Główna 6, przeprowadzonej w dniu 30.11.2004r., REGON: 450010033

Wójtem Gminy Szepietowo jest Pan Stanisław Roch Wyszyński.

Kierownikiem Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Szepietowie jest Pani Wanda Bogucka od dnia 1 października 1990 r.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Szepietowie: jest jednostką organizacyjną, utworzoną na podstawie uchwały Nr 49/XI Gminnej Rady Narodowej w Szepietowie z dnia 04.04.1990 r.

Kontrolę przeprowadzili:

1. Jacek Piszczatowski - inspektor

2. Anna Liszewska - starszy inspektor wojewódzki

pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia do kontroli nr 319 z dnia 26.11.2004r., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Andrzeja Kozłowskiego - Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

Kontrolę przeprowadzono w dniu 30.11.2004r.

Temat kontroli:

Realizacja zadań własnych gminy i zadań z zakresu administracji rządowej w zakresie pomocy społecznej.

Cel kontroli:

Ocena realizacji zadań własnych gminy oraz zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z art. 17 i 18 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.) oraz wybranych świadczeń wynikających z ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (tj. Dz.U. z 1998 r., Nr 64, poz. 414 z późn. zm.)

Przedmiotowy zakres kontroli:

Kontrolą objęto okres od 1.01.2004 r. do dnia kontroli i skontrolowano następujące zagadnienia:

I. Zasoby materialne ośrodka pomocy społecznej.

II. Zasoby kadrowe ośrodka.

III. Zadania realizowane przez ośrodek i upoważnienie kierownika ośrodka do wydawania decyzji administracyjnych.

IV. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.) oraz wybranych świadczeń wynikających z ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (tj. Dz.U. z 1998 r., Nr 64, poz. 414 z późn. zm.):

1)      opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych,

2)      sporządzanie bilansu potrzeb,

3)      udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,

4)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,

5)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,

6)      wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,

7)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

8)      przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,

9)      realizacja pomocy w formie opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny,

10)  udzielanie pomocy w formie pracy socjalnej,

11)  organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem usług specjalistycznych dla osób chorych psychicznie,

12)  prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych,

13)  tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,

14)  dożywianie dzieci,

15)  sprawowanie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,

16)  kierowanie do domu pomocy społecznej i poniesienie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,

17)  sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego,

18)  utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.

V. Realizacja zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.) oraz wybranych świadczeń wynikających z ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (tj. Dz.U. z 1998 r., Nr 64, poz. 414 z późn. zm.):

1)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,

2)      przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie,

3)      prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających pomocy,

4)      inne zadania z zakresu pomocy społecznej realizowane przez gminę, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.

VI. Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.) oraz wybranych świadczeń wynikających z ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (tj. Dz.U. z 1998 r., Nr 64, poz. 414 z późn. zm.):

1)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych, stałych wyrównawczych,

2)      opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

3)      organizowanie i świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

4)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,

5) prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Ustalenia kontroli:

I. Zasoby materialne.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Szepietowie zajmuje 3 pomieszczenia biurowe o łącznej powierzchni ok. 45 m2 na parterze budynku Urzędu Gminy. Przeszkodą dla osób niepełnosprawnych jest brak podjazdu. Ośrodek posiada i użytkuje 5 komputerów z 4 drukarkami, w tym jeden komputer i drukarkę zakupiono ze środków na świadczenia rodzinne.

System POMOST jest zainstalowany.

Gmina Szepietowo zajmuje 15190 ha powierzchni. Zamieszkuje ją 7879 mieszkańców (3964 kobiety i 3915 mężczyzn), w tym 458 osób bezrobotnych (w tym 243 kobiety i 215 mężczyzn), co stanowi 5,81% ogółu ludności. Na terenie gminy znajduje się 39 rodzin z problemami alkoholowymi.

Na terenie Gminy działa wiele podmiotów gospodarczych, m.in.: Przedsiębiorstwo ?Szeptel", Energobud ?Dawidowski", Unimex Szepietowo, Bank Spółdzielczy, Zakład Artykułów Sanitarnych ?Dikpak" (niepełnosprawni), Gimnazjum, 5 szkół podstawowych, Ośrodek Zdrowia.

II. Kadrę Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej stanowią:

1.      Wanda Bogucka - zatrudniona w ośrodku od 1 października 1990 r. na stanowisku kierownika. Ukończyła Policealną Szkołę Pracowników Służb Społecznych - pracownik socjalny. Posiada specjalizację z zakresu organizacji pomocy społecznej. Staż pracy - ogółem 28 lat, w tym 14 lat w pomocy społecznej,

2.       Barbara Wyszyńska - starszy pracownik socjalny - Medyczne Studium Zawodowe Wydział Zaoczny Pracowników Socjalnych w zawodzie pracownik socjalny o specjalności pomoc społeczna, staż pracy ogółem - 31 lat, w tym 26 lat w pomocy społecznej.

3.      Iwona Marzena Koc - specjalista pracy socjalnej - Policealna Szkoła Pracowników Służb Społecznych w zawodzie pracownik socjalny o specjalności pomoc społeczna, I stopień specjalizacji z zakresu pracy socjalnej, staż pracy ogółem - 12 lat, w tym 12 lat w pomocy społecznej.

4.      Małgorzata Dworakowska - pracownik socjalny - Akademia Teologii Katolickiej Wydział Teologiczny, I stopień specjalizacji z zakresu pracy socjalnej, staż pracy ogółem - 12 lat, w tym 8 lat w pomocy społecznej.

5.      Barbara Falkowska - pracownik socjalny - Policealna Szkoła Pracowników Społecznych w zawodzie pracownik socjalny o specjalności niepełnosprawność i rehabilitacja, staż pracy ogółem - 15 lat, w tym 4 miesiące w pomocy społecznej.

6.      Marzanna Smyk - p.o. głównego księgowego - Technikum Rolnicze, kurs - przygotowanie do pełnienia obowiązków głównego księgowego, studentka I roku studiów zaocznych w Wyższej Szkole Ekonomicznej kierunek ekonomia, specjalność rachunkowość, staż pracy ogółem - 15 lat, w tym 8 miesięcy w pomocy społecznej.

7.      Agata Piekutowska - starszy referent - Liceum Ekonomiczne, studentka IV roku studiów zaocznych w Wyższej Szkole Ekonomicznej, kierunek ekonomia, specjalność rachunkowość, staż pracy ogółem - 12 lat, w tym 8 lat w pomocy społecznej.

III. Zadania realizowane przez Ośrodek i upoważnienie Kierownika do wydawania decyzji.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Szepietowie realizuje zadania określone w ustawie o pomocy społecznej i ustawie o świadczeniach rodzinnych.

Kierownik Ośrodka p. Wanda Bogucka została upoważniona przez Wójta Gminy do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy oraz do prowadzenia postępowania w sprawach świadczeń rodzinnych, w tym do wydawania w tych sprawach decyzji administracyjnych - zarządzenie Wójta Gminy Szepietowo z dnia 30 kwietnia 2004 r.

Ze względu na upoważnienie Kierownika Ośrodka do realizowania świadczeń rodzinnych na podstawie art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 28.11.2003r. w Ośrodku winna być utworzona komórka organizacyjna (odrębne stanowisko) do realizacji świadczeń rodzinnych.

Kontrolujący ustalili, że w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Szepietowie wyodrębniono stanowisko do spraw świadczeń rodzinnych.

IV. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art. 17 ust. 1 ustawy.

1)      gminna strategia rozwiązywania problemów społecznych.

Gmina nie opracowała jeszcze gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych do dnia kontroli.

Uchwałą Nr XIII/94/04 Rady Gminy Szepietowo z dnia 30 marca 2004r. przyjęto do realizacji Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok. Na realizację tego programu w budżecie gminy (w dziale Ochrona zdrowia) zaplanowano kwotę 77.319,00 zł.

W ramach programu mają być realizowane m.in.: organizacja obozów terapeutycznych przez specjalistów w zakresie terapii uzależnienia od alkoholu i narkotyków - w 2004 r. skierowano 10 dzieci na w/w turnus i wydano na powyższe zadanie 6.328,00 zł., poza tym wyposażono w podręczniki i wyposażenie szkolne 102 dzieci z 31 rodzin dotkniętych problemem alkoholowym na kwotę 15.103,00 zł. W trakcie realizacji jest przygotowanie paczek świątecznych i zorganizowanie "Mikołajek" dla 90 dzieci na kwotę około 12.000,00 zł.

2)      bilans potrzeb.

Nowe zadanie wprowadzone po 1 styczniu 2004 r., jego odpowiednikiem wcześniej było przedstawienie potrzeb w zakresie pomocy społecznej wraz z corocznym sprawozdaniem z działalności ośrodka składanym Radzie Gminy.

Rada Gminy w Szepietowie uchwałą Nr XIII/92/04 z dnia 30 marca 2004 r. zatwierdziła budżet Gminy na 2004 rok. W dziale ?Pomoc społeczna" zaplanowano kwotę 681.601,00 zł. Po zmianach, m. in.: Uchwała Nr XIV/101/04 Rady Gminy Szepietowo z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2004 r., Zarządzenie Nr 95/04 Wójta Gminy Szepietowo z dnia 9 czerwca 2004 r. w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2004; Uchwała Nr XV/104/04 Rady Gminy Szepietowo z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2004 r.; Zarządzenie Nr 109/04 Wójta Gminy Szepietowo z dnia 12 sierpnia 2004 r. w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2004; Uchwała Nr XVI/115/04 Rady Gminy Szepietowo z dnia 29 września  2004 r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2004 r.; Zarządzenie Nr 121/04 Wójta Gminy Szepietowo z dnia 19 października 2004 r. w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2004; Uchwała Nr XVII/127/04 Rady Gminy Szepietowo z dnia 22 listopada  2004 r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2004 r. - planowane wydatki w dziale 852 "Pomoc społeczna" wyniosły 1.074.357,00 zł., w tym 341.419,00 zł. środków własnych.

3)      udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym.

W 2004 r. 1 osoba otrzymała schronienie w domu dla bezdomnych prowadzonym przez "Caritas" w Łomży.

Gmina posiada pomieszczenia służące zadaniu - zapewnienie schronienia - w budynku Szkoły Podstawowej w Dąbrowie Moczydłach.

Celem realizacji zadania - zapewnienie wyżywienia, Ośrodek w razie potrzeby może zakupić posiłki.

Dzięki mieszkańcom gminy, trwa zbiórka odzieży używanej, sprzętu gospodarstwa domowego, mebli i przekazywania ich rodzinom potrzebującym. W razie nagłej potrzeby Ośrodek udziela pomocy w formie zasiłku celowego na zakup odzieży.

4)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych.

Ośrodek w Szepietowie w okresie od 1.01.2004 do dnia kontroli przyznał zasiłki okresowe 109 rodzinom. W okresie od 01.01.2004 - 30.04.2004 wypłacono 201 świadczeń na kwotę 18.196,00 zł. W tym okresie najniższy zasiłek okresowy wyniósł 70,00 zł., a najwyższy 350,00 zł.

Od 1.05.2004r. wypłacono 310 świadczeń na kwotę 50.726,00 zł. W tym okresie najniższy zasiłek okresowy wyniósł 20,93 zł., a najwyższy 163,63 zł.

Najczęstszym powodem przyznania pomocy był brak możliwości zatrudnienia, niepełnosprawność i długotrwała choroba a także bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych (wielodzietność).

Wywiady środowiskowe przeprowadzane są w terminie określonym rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.09.2001r. w sprawie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) oraz rodzajów dokumentów wymaganych do przyznania renty socjalnej (Dz.U.Nr 114, poz.1220), a decyzje podejmowane zgodnie z terminem określonym w KPA.

Główne powody przyznania pomocy w tej formie to: bezrobocie, długotrwałą choroba, niepełnosprawność i bezradność.

Dokumentacja przedstawionych do kontroli akt w sprawie przyznania zasiłków okresowych, we wszystkich przypadkach była niepełna. Brakowało wniosków o przyznanie pomocy lub zawiadomień o wszczęciu postępowania z urzędu, w niektórych przypadkach brakowało zaświadczeń o ilości posiadanych ha przeliczeniowych gospodarstwa rolnego, zaświadczeń z Powiatowego Urzędu Pracy o zarejestrowaniu jako osoba bezrobotna, zaświadczeń o długotrwałej chorobie.

W okresie od 1 stycznia do dnia kontroli nie wydano decyzji odmawiających udzielenia pomocy w formie zasiłku okresowego.

Przykłady osób otrzymujących zasiłek okresowy opisano w załączniku Nr 1 do protokołu.

5)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych.

W okresie od 1.01.2004r. do 30.04.2004r. GOPS w Szepietowie przyznał zasiłek celowy 27 rodzinom i wypłacił 32 świadczenia w ogólnej kwocie 4132,00 zł. Średnia wysokość świadczenia wynosiła 129,12 zł.

Od 1.05.2005r. w oparciu o przepisy ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej zasiłek celowy przyznano 39 rodzinom i wypłacono 60 świadczeń w ogólnej kwocie 14.999,00 zł. Średnia wysokość zasiłku celowego w tym okresie wynosiła 249,98 zł.

Głównymi powodami przyznania zasiłków celowych w okresie od stycznia 2004 r. do dnia kontroli były: bezrobocie, długotrwała choroba, niepełnosprawność, alkoholizm.

Akta osób otrzymujących te formę pomocy nie zawierają niezbędnych dokumentów, w oparciu o które udzielana jest pomoc. Brak wniosków o przyznanie pomocy lub zawiadomień o wszczęciu postępowania z urzędu w sprawie przyznania świadczeń.

Przykłady osób korzystających z zasiłku celowego opisano w załączniku Nr 2 do protokołu.

1)      wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego.

Przyznano 2 zasiłki dla 2 rodzin na łączną kwotę 1.800,00 zł.

Dokumentacja niepełna, brak wniosków o przyznanie pomocy lub zawiadomień o wszczęciu postępowania z urzędu w sprawie przyznania świadczeń.

2)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

Nie przyznano tej formy pomocy. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie było takiej potrzeby. Nie było osób bezdomnych.

3)      przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,

Nie przyznano tej formy pomocy. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie było takiej potrzeby. Nie zawarto umowy z PKP na refundacje kosztów dojazdów, gdyby była taka potrzeba udzielono by pomocy w formie zasiłku celowego.

4)      realizacja pomocy w formie opłacania składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie zamieszkującymi matką, ojcem lub rodziną oraz osoby bezdomne.

Nie przyznano tej formy pomocy, nie było wniosków o taką pomoc.

5)      praca socjalna.

Obok świadczeń finansowych osoby i rodziny korzystały ze wsparcia w postaci pracy socjalnej. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że ta forma pomocy obejmuje :

1.      współpracę z gminną Komisją Przeciwdziałania alkoholizmowi - ośrodek opracował (i realizuje) program organizacji obozów terapeutycznych prowadzonych przez specjalistów w zakresie terapii uzależnienia od alkoholu i narkotyków - w 2004 r. skierowano 10 dzieci na w/w turnus, poza tym wyposażono 102 dzieci w podręczniki i wyposażenie szkolne,

2.      współpracę z Agencją Rolną Skarbu Państwa - 4 dzieci otrzymało stypendium,

3.      współpracę z Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym w Długoborzu i Nurze - 4 dzieci uzyskało częściowe zwolnienie z opłat,

4.      współpracę z KRUS-em (wnioski i wywiady w sprawie częściowego umorzenia zaległych składek emerytalno-rentowych dla 5 rodzin),

5.      współpraca z ZUS-em: pomoc w uzyskaniu renty, emerytury, zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych,

6.      współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy - aktywizacja osób bezrobotnych w celu poszukiwania miejsc pracy,

7.      współpraca z domami pomocy społecznej: "Caritas" DPS w Kozarach: Zakład opiekuńczy w Ciechanowcu i Dworakach Staśkach,

8.      współpraca ze szkołami podstawowymi na terenie gminy - dożywianie. Współpraca z Gimnazjum Publicznym w Szepietowie - dożywianie, dofinansowanie do wycieczek dla 4 dzieci, zakup podręczników i przyborów szkolnych,

9.      współpraca ze służbą medyczną (lekarz specjalista, lekarz rodzinny, pielęgniarka środowiskowa), osoby niepełnosprawne, chore, które wymagają fachowej pomocy medycznej i pomocy w załatwianiu spraw,

10.  współpraca z Centrum Pomocy Rodzinie - uzyskanie stopnia niepełnosprawności do otrzymania zasiłku stałego i pielęgnacyjnego. Pomoc w otrzymaniu środków finansowych na likwidację barier architektonicznych, zakup sprzętu rehabilitacyjnego oraz pielucho-majtek, dofinansowanie do turnusów rehabilitacyjnych,

11.  współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w celu wsparcia dla rodzin dotkniętych trudną sytuacją życiową, rodzinną oraz pomoc dla dzieci, u których zachodzi potrzeba kształcenia specjalnego,

12.  pomoc żywnościowa: z rezerw Agencji Rynku Rolnego w Suwałkach - żywność w puszkach - przeznaczone dla rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji, w 2004 roku rozdzielono dla 44 rodzin (201 osób),

13.  współpraca z Policją - wyjazdy w teren, wspólne rozwiązywanie konfliktów w rodzinach dotkniętych patologią społeczną (alkoholizm, kradzieże, powracający z Zakładów Karnych),

14.  pomoc Klientom w wypełnianiu dokumentów, pisaniu podań, pomoc w załatwianiu spraw urzędowych i innych, w wymaganych sytuacjach dowiezienie samochodem służbowym do odpowiedniej instytucji,

15.  współpraca z sołtysami, mieszkańcami, z rodziną w rozwiązywaniu trudnych sytuacji losowych i życiowych.

11) organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Usługi opiekuńcze świadczone są dla 3 osób z uwagi na podeszły wiek i inne towarzyszące choroby. Odpłatność ustalona jest na podstawie uchwały rady Gminy.

Akta osób otrzymujących te formę pomocy nie zawierają niezbędnych dokumentów, w oparciu o które udzielana jest pomoc. Brak wniosków o przyznanie pomocy lub zawiadomień o wszczęciu postępowania z urzędu w sprawie przyznania świadczeń, brak dokumentów o stanie zdrowia osób, którym udzielono pomoc.

Przykłady osób otrzymujących zasiłek okresowy opisano w załączniku Nr 3 do protokołu.

12)  prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, wsparcia dziennego lub mieszkań chronionych.

Nie udzielano takiej pomocy. Nie było potrzeby.

13)  tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.

Nie stworzono takiego systemu. Pewne elementy występują w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2004 (6 dzieci na koloniach).

14)  dożywianie dzieci.

Dożywianiem objętych jest 119 dzieci uczęszczających do gimnazjum i szkół podstawowych. Do dnia kontroli Gmina na realizację w/w zadania wydatkowała kwotę 31.836,00 zł., w tym 6.161,00 zł. z dotacji Wojewody Podlaskiego.

15)  sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym.

Nie udzielano takiej pomocy. Nie było potrzeby.

16)  kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu.

Nie udzielano takiej pomocy. Nie było potrzeby.

17)  sporządzanie sprawozdawczości, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego.

Sprawozdawczość nie jest sporządzana w systemie informatycznym, Informacje sprawozdawcze przesyłane są drogą elektroniczną do Wydziału Polityki Społecznej PUW.

18)  utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Szepietowie funkcjonuje w oparciu o Statut Ośrodka zatwierdzony uchwałą Nr XVI/117/2004 z dnia 29 września 2004r. Rady Gminy Szepietowo w sprawie nadania Statutu Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Szepietowie.

W rozdziale 85219 - ?Ośrodki pomocy społecznej" budżetu gminy na rok 2004, Gmina Szepietowo przewidziała środki budżetowe w wysokości  201.400,00 zł., w tym 120.400,00 zł. środków własnych:

-         wynagrodzenie osobowe pracowników - 12.880,00 zł,

-         dodatkowe wynagrodzenie roczne - 9.994,00 zł,

-         składki na ubezpieczenie społeczne - 25.328,00 zł,

-         Fundusz pracy - 3.400,00 zł,

-         zakup materiałów i wyposażenia - 6.600,00 zł,

-         zakup usług pozostałych - 15.000,00 zł,

-         podróże służbowe krajowe - 4.000,00 zł,

-         różne opłaty i składki - 500,00 zł.

-         odpis na zakładowy f.ś.s. - 3.478,00 zł.

-         Bhp - 800,00 zł.

V. Realizacja zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy.

Na realizacją zadań własnych Gmina Szepietowo przeznaczyła w budżecie na 2004 r. kwotę 341.419,00 zł.

1)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych.

W okresie od 1.01.2004r. do 30.04.2004r. GOPS w Szepietowie przyznał specjalny zasiłek celowy 9 rodzinom i wypłacił 10 świadczeń w ogólnej kwocie 1350,00 zł. Średnia wysokość świadczenia w tym okresie wynosiła 135,00 zł.

Od 1.05.2005r. w oparciu o przepisy ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej Ośrodek przyznał w/w świadczenie 27 rodzinom i wypłacił 34 świadczenia na kwotę 9319,00 zł. Średnia wysokość świadczenia w tym okresie wyniosła 274,09 zł.

Głównymi powodami przyznania zasiłków celowych w okresie od stycznia 2004 r. do dnia kontroli były: bezrobocie, długotrwała choroba, niepełnosprawność, alkoholizm.

Akta osób otrzymujących te formę pomocy nie zawierają niezbędnych dokumentów, w oparciu o które udzielana jest pomoc. Brak wniosków o przyznanie pomocy lub zawiadomień o wszczęciu postępowania z urzędu w sprawie przyznania świadczeń, brak zaświadczeń o długotrwałej chorobie, rachunków za leki.

Przykłady osób korzystających z zasiłku celowego opisano w załączniku Nr 2 do protokołu.

2)      przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie.

Nie przyznano pomocy w tej formie. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie złożono wniosku o taką pomoc i nie było potrzeby udzielenia takiej pomocy.

3)      prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających pomocy.

Brak jest domu pomocy i ośrodka wsparcia o zasięgu lokalnym. Od stycznia 2004 r. nie było osób, które należałoby umieścić w takiej placówce.

4)      inne zadania z zakresu pomocy społecznej realizowane przez gminę, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.

Gmina nie ma opracowanych własnych programów osłonowych.

5)      współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechnienie informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.

Oferty pracy przekazane przez Powiatowy Urząd Pracy i przez pracodawców są wywieszane na gazetce GOPS-u.

VI. Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy.

1)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych.

W okresie od 1.01. do 30.04.2004r. z pomocy w formie zasiłków stałych wyrównawczych korzystało 11 osób - wysokość przyznanego świadczenia wahała się od  73,00 zł. do 418,00 zł. miesięcznie. Wypłacono 40 świadczeń na kwotę 11.557,00 zł.

Od 1.05.2004r. - 11 osobom przyznano zasiłek stały. Najniższa kwota zasiłku stałego wynosi 34,00 zł., najwyższa 418,00 zł. miesięcznie. Wypłacono 59 świadczeń na kwotę 18.724,00 zł.

Kontrolujący sprawdzili akta 54,5% zasiłkobiorców pobierających zasiłki stałe. Pomocy bezzasadnej nie stwierdzono. Osoby korzystające z tej formy pomocy spełniały kryteria określone w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 29.11.1990r. o pomocy społecznej oraz art. 37 obecnie obowiązującej ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej. Zasiłki przyznawano w oparciu o niepełną dokumentację (brak wniosków o przyznanie pomocy lub wszczęcia postępowania z urzędu). Zasiłki wypłacano w prawidłowej wysokości.

Przykłady osób korzystających z tej pomocy opisano w załączniku Nr 4 do protokołu.

2)      opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.

W okresie I - IV 2004 r. świadczeniem tym objętych było 9 osób, którym przyznano zasiłki stałe wyrównawcze. W tym okresie na składki zdrowotne wydatkowano kwotę 850,00 zł., wypłacono 30 świadczeń. W okresie V-XI 2004 r. ubezpieczeniem zdrowotnym objęto 9 osób, wypłacono 50 świadczeń na kwotę 1522,00 zł.

Przykłady osób za które opłacane są składki na ubezpieczenia zdrowotne określone w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia opisano w załączniku Nr 5 do protokołu.

3) organizowanie i świadczenie usług specjalistycznych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Nie udzielano takiej pomocy. Nie było potrzeby.

4) przyznanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną.

Nie udzielano takiej pomocy. Nie było potrzeby.

5)      prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Brak jest środowiskowego domu samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Od stycznia 2004 r. nie było osób, które należałoby umieścić w takiej placówce.

6)      realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.

Ośrodek nie realizował żadnych programów.

Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Kierownik Ośrodka, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Szepietowie został poinformowany o przysługującym mu prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole oraz prawie zgłoszenia pisemnych wyjaśnień dotyczących stwierdzonych w protokole nieprawidłowości, w ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu.

O przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli Urzędu Gminy pod poz. 4.

Kontrolowany:                                                   Kontrolujący:

Wanda Bogucka, 12.01.2005 r.                          1. Anna Liszewska

2. Jacek Piszczatowski


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  30.03.2005 00:00:00
Data publikacji:  30.03.2005 00:00:00
Data modyfikacji:  30.03.2005 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl