PROTOKÓŁ
kontroli doraźnej Domu Pomocy Społecznej "Spokojna Przystań"
w Garbarach - przeprowadzonej w dniach 31 marca i 1 kwietnia 2005 roku w
związku z wnioskiem Pana Zdzisława Konikowskiego o
wydanie bezwarunkowego zezwolenia na prowadzenie Domu Pomocy Społecznej
"Spokojna Przystań" w Garbarach.
Dom Pomocy Społecznej "Spokojna Przystań" w Garbarach
jest prowadzony na zlecenie powiatu białostockiego przez Przedsiębiorstwo
Wielobranżowe mgr Zdzisław Konikowski, ul. Konduktorska 11, 15-711 Białystok.
Adres Domu: Garbary, 16-053 Juszkowy Gród. Obowiązki
dyrektora Domu Pomocy Społecznej "Spokojna Przystań" pełni Pani Halina Sakowicz.
Kontrolę przeprowadziły - Mieczysława
Nartowicz - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku, Ewa Feszler - starszy inspektor w Wydziale
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie
upoważnienia Nr 178 z dnia 30 marca br., wydanego w imieniu Wojewody
Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-cę
dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot kontroli:
1.
Ocena standardu obowiązujących podstawowych usług
świadczonych przez dom pomocy społecznej.
2.
Ocenia organizacji działania domu pomocy społecznej
przy uwzględnieniu typu domu i uzasadnionych potrzeb mieszkańców.
3.
Ocena poziomu, struktury zatrudnienia oraz kwalifikacji
zatrudnionych pracowników.
Ustalenia
kontroli
I.
Ocena
standardu obowiązujących podstawowych usług świadczonych przez dom pomocy
społecznej.
Zgodnie z Programem
naprawczym Domu Pomocy Społecznej "Spokojna Przystań" w Garbarach, w celu
osiągnięcia wymaganego standardu świadczonych usług, zostały do zrealizowania
następujące zadania:
1. Zainstalowanie windy dla
potrzeb osób niepełnosprawnych - do 2006 r,
2. System przyzywowo-alarmowy -
do 2006 roku,
3. Zwiększenie zatrudnienia
pracowników do wskaźnika 0,7 - do 2006 roku.
W trakcie kontroli dokonano następujących
ustaleń:
Ad. 1
W grudniu 2003 roku
zainstalowano w Domu dźwig osobowy, który umożliwia mieszkańcom poruszanie się
po wszystkich kondygnacjach budynku. Dla bezpieczeństwa mieszkańców, korzystają
oni z niego w obecności personelu.
Ad 2.
W marcu 2005 roku we
wszystkich pokojach mieszkalnych zainstalowano system przyzywowo-alarmowy. Centralki
umieszczone są w dyżurkach pielęgniarek na każdej kondygnacji Domu.
Dokonując oceny
standardu obowiązujących podstawowych usług świadczonych przez Dom należy
stwierdzić, że Dom Pomocy Społecznej w Garbarach zlokalizowany jest w
trzykondygnacyjnym budynku pozbawionym barier architektonicznych. Mieszkańcy
mieszkają w pokojach dwu i czteroosobowych z łazienką mieszczącą się przy
każdym segmencie pokojowym. Pokoje wyposażone są w tapczany, krzesła, stół,
szafkę nocną oraz odpowiednią liczbą wyprowadzeń elektrycznych. Szafy ubraniowe
znajdują się w pokojach lub w przedpokojach. Zgodnie z obowiązującymi
standardami w Domu zlokalizowane są następujące pomieszczenia:
-
pokoje dziennego pobytu - na każdej kondygnacji,
-
jadalnia - na parterze
-
gabinety zabiegowo-pielęgniarkie -
na każdej kondygnacji,
-
pomieszczenia do terapii (na I i
II piętrze) i rehabilitacji w piwnicy,
-
kuchenka pomocnicza - na III piętrze,
-
podręczne pomieszczenia do prania i suszenia - na II i III
piętrze,
-
pokój gościnny
-
kaplica - na parterze
-
palarnie - na każdej kondygnacji. Palarnia mieszcząca się na
parterze zlokalizowana jest na klatce schodowej i nie spełnia wymagań
określonych odrębnymi przepisami.
Ad 3.
Osiągnięcie wymaganego
wskaźnika zatrudnienia (0,7) w dziale terapeutyczno-opiekuńczym w Domu
zaplanowano do 2006 roku.
Szczegółowy harmonogram osiągnięcia wskaźnika zatrudnienia
pracowników działu terapeutyczno-opiekuńczego przewidziany na 200
pensjonariuszy określa załącznik Nr 2 do aneksu Nr 10 z dnia 2 września 2004 r.
do umowy Nr 1 z dnia 7 listopada 2002 r. stanowiący załącznik Nr 5a do Umowy.
W trakcie kontroli ustalono, że na koniec
marca br. w DPS na podstawie umowy o pracę zatrudnione były 102 osoby, w tym
100,25 w przeliczeniu na pełne etaty. W dziale terapeutyczno-opiekuńczym
zatrudnionych było 81 osób w tym w przeliczeniu na pełne etaty 80, co daje
wskaźnik zatrudnienia 0,4 (załącznik Nr 1 do protokołu). W w/w dziele
zatrudnione są następujące osoby: kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego,
3 pracowników socjalnych, 4 terapeutów, 2 pracowników kulturalno-oświatowych, 2
kapelanów (każdy na ½ etatu), technik rehabilitant, instruktor terapii
zajęciowej, 21 pielęgniarek, 16 opiekunów, 5 opiekunów-terapeutów, 25 pokojowe.
Od dnia ostatniej kontroli, tj. 28.04.2004 roku w Domu zatrudniono na
podstawie umowy o pracę następujące osoby: pracownika socjalnego, kapelana,
instruktora terapii zajęciowej, 5 pielęgniarek, 7 opiekunów, 3
opiekunów-terapeutów, 5 pokojowych.
II. Ocena organizacji działania domu pomocy społecznej przy uwzględnieniu
typu domu i uzasadnionych potrzeb mieszkańców.
Dom świadczy usługi
opiekuńcze i wspomagające na poziomie obowiązującego standardu podstawowych
usług świadczonych przez domy pomocy społecznej.
Dodatkowo w grudniu 2004 r.
uruchomiona została pracownia garncarska oraz wygospodarowano pomieszczenia na
pracownię stolarską. W 2005 roku doposażono sale do rehabilitacji w niezbędny
sprzęt do usprawniania mieszkańców.
Mając na uwadze zalecenia
wystosowane po kontroli przeprowadzonej w dniu 28 kwietnia 2004 roku należy
stwierdzić, że:
-
dokumentacja z posiedzeń zespołu terapeutyczno-opiekuńczego uwzględnia
ustalenia i podejmowane działania w stosunku do każdego mieszkańca, którego
plan był omawiany na zespole, określono nowe lub kontynuację dotychczasowych celów
pracy. Ustalenia na posiedzeniach zespołu zostały przeniesione na indywidualne
plany wspierania mieszkańca.
-
indywidualne plany wspierania mieszkańca zostały
uzgodnione z mieszkańcami lub ich opiekunami prawnymi,
-
indywidualne plany wspierania mieszkańca zostały
zmodyfikowane w oparciu o zmieniającą się sytuację społeczno-psychiczną
mieszkańców. Przy określaniu kierunków i celów prowadzonych oddziaływań wzięto
pod uwagę możliwości fizyczne mieszkańca, jego zainteresowania. W
indywidualnych planach zwrócono uwagę na poszerzenie kontaktów mieszkańców z
rodziną oraz założono oddziaływania w celu ich podtrzymywania i
ukierunkowywania.
III.
Ocena poziomu, struktury zatrudnienia oraz kwalifikacji zatrudnionych
pracowników.
Zgodnie z § 5 Regulaminu
Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej, stanowiącego Załącznik Nr 1 do Aneksu
Nr 10 z dnia 2 września 2004 r. do umowy Nr 1 z dnia 7 listopada 2002r.
stanowiący załącznik Nr 4 do Umowy Nr 1 z dnia 7 listopada 2002r. strukturę organizacyjną
Domu tworzą:
1) dyrektor - odpowiadający za
całokształt działalności Domu,
2) lekarz psychiatra, internista -
podlegli kierownikowi działu terapeutyczno-opiekuńczego,
3) dział terapeutyczno-opiekuńczy, w
skład którego wchodzą następujące stanowiska pracy:
a) kierownik działu
terapeutyczno-opiekuńczego,
b) zastępca kierownika działu,
c) pielęgniarki,
d) psycholog,
e) terapeuci,
f)
instruktorzy terapii zajęciowej,
g) kapelani,
h) pracownicy kulturalno-oświatowi,
i)
technicy-rehablitanci,
j)
pracownicy socjalni,
k) opiekunowie,
l)
pokojowe.
4) dział gospodarczy i obsługi.
Ustalono, że zgodnie z
Załącznikiem Nr 2 do Aneksu Nr 10 z dnia 2 września 2004r do Umowy Nr 1 z dnia
7 listopada stanowiącym załącznik nr 5a do Umowy, pkt II Szczegółowego
harmonogramu osiągnięcia wskaźnika zatrudnienia pracowników działu
terapeutyczno-opiekuńczego przewidziany na 200 pensjonariuszy, wykształcenie
osób zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach w dziale
terapeutyczno-opiekuńczym powinno być zgodne z wymaganiami wskazanymi w
rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie zasad wynagradzania i wymagań
kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach
organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 61, poz. 708 z
późn. zm.).
W trakcie kontroli
sprawdzono akta 26 losowo wybranych osób, tj. 31,1% wszystkich pracowników
działu terapeutyczno-opiekuńczego. Kontroli poddano akta następujących osób
(Załącznik Nr 2 do protokołu)
Na podstawie kontroli losowo wybranych akt
ustalono, że nazewnictwo poszczególnych stanowisk pracy, w tym określone
również w Regulaminie Organizacyjnym Domu, nie jest zgodne z nazewnictwem
stanowisk wskazanych w cyt. rozporządzeniu (pracownik kulturalno-oświatowy
zamiast instruktor ds. kulturalno-oświatowy, technik rehabilitant zamiast
technik fizjoterapii, opiekun-terapeuta - inne wymagania w stosunku do
stanowiska opiekuna, inne w stosunku do stanowiska terapeuty). Ponadto osoba
zatrudnione na stanowisku terapeuty nie posiada wymaganego wykształcenia na
zajmowanym stanowisku, tj. posiada wykształcenie średnie w zawodzie terapeuta
zajęciowy, wymagane wykształcenie wyższe).
Dokonano wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją
6/2005.
Protokół
sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Prezes
Przedsiębiorstwa Wielobranżowego Zdzisław Konikowski.
W przypadku gdy Prezes
Przedsiębiorstwa Wielobranżowego nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w
protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego
podpisania pisemne wyjaśnienia co od zawartych w protokole ustaleń.
Podpisy
kontrolujących
1/ Ewa Feszler
2/ Mieczysława
Nartowicz
p.o. Dyrektor
/-/ Halina Sakowicz
18.04.05 r.