Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
33915567   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Domu Pomocy Społecznej „Spokojna Przystań” w Garbarach. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI

PROTOKÓŁ

 kontroli doraźnej Domu Pomocy Społecznej "Spokojna Przystań" w Garbarach - przeprowadzonej w dniach 31 marca i 1 kwietnia 2005 roku w związku z wnioskiem Pana Zdzisława Konikowskiego o wydanie bezwarunkowego zezwolenia na prowadzenie Domu Pomocy Społecznej "Spokojna Przystań" w Garbarach.

Dom Pomocy Społecznej "Spokojna Przystań" w Garbarach jest prowadzony na zlecenie powiatu białostockiego przez Przedsiębiorstwo Wielobranżowe mgr Zdzisław Konikowski, ul. Konduktorska 11, 15-711 Białystok. Adres Domu: Garbary, 16-053 Juszkowy Gród. Obowiązki dyrektora Domu Pomocy Społecznej "Spokojna Przystań" pełni Pani Halina Sakowicz.

Kontrolę przeprowadziły - Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, Ewa Feszler - starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie upoważnienia Nr 178 z dnia 30 marca br., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-cę dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Przedmiot kontroli:

1.      Ocena standardu obowiązujących podstawowych usług świadczonych przez dom pomocy społecznej.

2.      Ocenia organizacji działania domu pomocy społecznej przy uwzględnieniu typu domu i uzasadnionych potrzeb mieszkańców.

3.      Ocena poziomu, struktury zatrudnienia oraz kwalifikacji zatrudnionych pracowników.

Ustalenia kontroli

I.                   Ocena standardu obowiązujących podstawowych usług świadczonych przez dom pomocy społecznej.

Zgodnie z Programem naprawczym Domu Pomocy Społecznej "Spokojna Przystań" w Garbarach, w celu osiągnięcia wymaganego standardu świadczonych usług, zostały do zrealizowania następujące zadania:

1.      Zainstalowanie windy dla potrzeb osób niepełnosprawnych - do 2006 r,

2.      System przyzywowo-alarmowy - do 2006 roku,

3.      Zwiększenie zatrudnienia pracowników do wskaźnika 0,7 - do 2006 roku.

W trakcie kontroli dokonano następujących ustaleń:

Ad. 1

W grudniu 2003 roku zainstalowano w Domu dźwig osobowy, który umożliwia mieszkańcom poruszanie się po wszystkich kondygnacjach budynku. Dla bezpieczeństwa mieszkańców, korzystają oni z niego w obecności personelu.

Ad 2.

W marcu 2005 roku we wszystkich pokojach mieszkalnych zainstalowano system przyzywowo-alarmowy. Centralki umieszczone są w dyżurkach pielęgniarek na każdej kondygnacji Domu.

Dokonując oceny standardu obowiązujących podstawowych usług świadczonych przez Dom należy stwierdzić, że Dom Pomocy Społecznej w Garbarach zlokalizowany jest w trzykondygnacyjnym budynku pozbawionym barier architektonicznych. Mieszkańcy mieszkają w pokojach dwu i czteroosobowych z łazienką mieszczącą się przy każdym segmencie pokojowym. Pokoje wyposażone są w tapczany, krzesła, stół, szafkę nocną oraz odpowiednią liczbą wyprowadzeń elektrycznych. Szafy ubraniowe znajdują się w pokojach lub w przedpokojach. Zgodnie z obowiązującymi standardami w Domu zlokalizowane są następujące pomieszczenia:

-         pokoje dziennego pobytu - na każdej kondygnacji,

-         jadalnia - na parterze

-         gabinety zabiegowo-pielęgniarkie - na każdej kondygnacji,

-         pomieszczenia do terapii (na I i II piętrze) i rehabilitacji w piwnicy,

-         kuchenka pomocnicza - na III piętrze,

-         podręczne pomieszczenia do prania i suszenia - na II i III piętrze,

-         pokój gościnny

-         kaplica - na parterze

-         palarnie - na każdej kondygnacji. Palarnia mieszcząca się na parterze zlokalizowana jest na klatce schodowej i nie spełnia wymagań określonych odrębnymi przepisami.

Ad 3.

Osiągnięcie wymaganego wskaźnika zatrudnienia (0,7) w dziale terapeutyczno-opiekuńczym w Domu zaplanowano do 2006 roku.  Szczegółowy harmonogram osiągnięcia wskaźnika zatrudnienia pracowników działu terapeutyczno-opiekuńczego przewidziany na 200 pensjonariuszy określa załącznik Nr 2 do aneksu Nr 10 z dnia 2 września 2004 r. do umowy Nr 1 z dnia 7 listopada 2002 r. stanowiący załącznik Nr 5a do Umowy.

 W trakcie kontroli ustalono, że na koniec marca br. w DPS na podstawie umowy o pracę zatrudnione były 102 osoby, w tym 100,25 w przeliczeniu na pełne etaty. W dziale terapeutyczno-opiekuńczym zatrudnionych było 81 osób w tym w przeliczeniu na pełne etaty 80, co daje wskaźnik zatrudnienia 0,4 (załącznik Nr 1 do protokołu). W w/w dziele zatrudnione są następujące osoby: kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego, 3 pracowników socjalnych, 4 terapeutów, 2 pracowników kulturalno-oświatowych, 2 kapelanów (każdy na ½ etatu), technik rehabilitant, instruktor terapii zajęciowej, 21 pielęgniarek, 16 opiekunów, 5 opiekunów-terapeutów, 25 pokojowe.

Od dnia ostatniej kontroli, tj. 28.04.2004 roku w Domu zatrudniono na podstawie umowy o pracę następujące osoby: pracownika socjalnego, kapelana, instruktora terapii zajęciowej, 5 pielęgniarek, 7 opiekunów, 3 opiekunów-terapeutów, 5 pokojowych.

II. Ocena organizacji działania domu pomocy społecznej przy uwzględnieniu typu domu i uzasadnionych potrzeb mieszkańców.

Dom świadczy usługi opiekuńcze i wspomagające na poziomie obowiązującego standardu podstawowych usług świadczonych przez domy pomocy społecznej.

Dodatkowo w grudniu 2004 r. uruchomiona została pracownia garncarska oraz wygospodarowano pomieszczenia na pracownię stolarską. W 2005 roku doposażono sale do rehabilitacji w niezbędny sprzęt do usprawniania mieszkańców.

Mając na uwadze zalecenia wystosowane po kontroli przeprowadzonej w dniu 28 kwietnia 2004 roku należy stwierdzić, że:

-         dokumentacja z posiedzeń zespołu terapeutyczno-opiekuńczego uwzględnia ustalenia i podejmowane działania w stosunku do każdego mieszkańca, którego plan był omawiany na zespole, określono nowe  lub kontynuację dotychczasowych celów pracy. Ustalenia na posiedzeniach zespołu zostały przeniesione na indywidualne plany wspierania mieszkańca.

-         indywidualne plany wspierania mieszkańca zostały uzgodnione z mieszkańcami lub ich opiekunami prawnymi,

-         indywidualne plany wspierania mieszkańca zostały zmodyfikowane w oparciu o zmieniającą się sytuację społeczno-psychiczną mieszkańców. Przy określaniu kierunków i celów prowadzonych oddziaływań wzięto pod uwagę możliwości fizyczne mieszkańca, jego zainteresowania. W indywidualnych planach zwrócono uwagę na poszerzenie kontaktów mieszkańców z rodziną oraz założono oddziaływania w celu ich podtrzymywania i ukierunkowywania.

III. Ocena poziomu, struktury zatrudnienia oraz kwalifikacji zatrudnionych pracowników.

Zgodnie z § 5 Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej, stanowiącego Załącznik Nr 1 do Aneksu Nr 10 z dnia 2 września 2004 r. do umowy Nr 1 z dnia 7 listopada 2002r. stanowiący załącznik Nr 4 do Umowy Nr 1 z dnia 7 listopada 2002r. strukturę organizacyjną Domu tworzą:

1)      dyrektor - odpowiadający za całokształt działalności Domu,

2)      lekarz psychiatra, internista - podlegli kierownikowi działu terapeutyczno-opiekuńczego,

3)      dział terapeutyczno-opiekuńczy, w skład którego wchodzą następujące stanowiska pracy:

a)      kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego,

b)      zastępca kierownika działu,

c)      pielęgniarki,

d)      psycholog,

e)      terapeuci,

f)        instruktorzy terapii zajęciowej,

g)      kapelani,

h)      pracownicy kulturalno-oświatowi,

i)        technicy-rehablitanci,

j)        pracownicy socjalni,

k)      opiekunowie,

l)        pokojowe.

4)  dział gospodarczy i obsługi.

Ustalono, że zgodnie z Załącznikiem Nr 2 do Aneksu Nr 10 z dnia 2 września 2004r do Umowy Nr 1 z dnia 7 listopada stanowiącym załącznik nr 5a do Umowy, pkt II Szczegółowego harmonogramu osiągnięcia wskaźnika zatrudnienia pracowników działu terapeutyczno-opiekuńczego przewidziany na 200 pensjonariuszy, wykształcenie osób zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach w dziale terapeutyczno-opiekuńczym powinno być zgodne z wymaganiami wskazanymi w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późn. zm.).

W trakcie kontroli sprawdzono akta 26 losowo wybranych osób, tj. 31,1% wszystkich pracowników działu terapeutyczno-opiekuńczego. Kontroli poddano akta następujących osób (Załącznik Nr 2 do protokołu)

Na podstawie kontroli losowo wybranych akt ustalono, że nazewnictwo poszczególnych stanowisk pracy, w tym określone również w Regulaminie Organizacyjnym Domu, nie jest zgodne z nazewnictwem stanowisk wskazanych w cyt. rozporządzeniu (pracownik kulturalno-oświatowy zamiast instruktor ds. kulturalno-oświatowy, technik rehabilitant zamiast technik fizjoterapii, opiekun-terapeuta - inne wymagania w stosunku do stanowiska opiekuna, inne w stosunku do stanowiska terapeuty). Ponadto osoba zatrudnione na stanowisku terapeuty nie posiada wymaganego wykształcenia na zajmowanym stanowisku, tj. posiada wykształcenie średnie w zawodzie terapeuta zajęciowy, wymagane wykształcenie wyższe).

Dokonano wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją 6/2005.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Prezes Przedsiębiorstwa Wielobranżowego Zdzisław Konikowski.

W przypadku gdy Prezes Przedsiębiorstwa Wielobranżowego nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia co od zawartych w protokole ustaleń.

Podpisy kontrolujących

1/ Ewa Feszler

2/ Mieczysława Nartowicz

p.o. Dyrektor

/-/ Halina Sakowicz

18.04.05 r.


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  17.05.2005 00:00:00
Data publikacji:  17.05.2005 00:00:00
Data modyfikacji:  17.05.2005 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl