Białystok, 2 czerwca 2005 roku.
PN.III.AJ.0932-19 /05
Pan
Bogusław Marian PANASIUK
Wójt
Gminy Krynki
Na podstawie art. 86 i 88
ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorzšdzie gminnym (Dz. U. z
2001 r. Nr 142, poz. 1591 z pó?niejszymi zmianami) oraz art. 7 pkt 3 i art. 25
ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rzšdowej w województwie (Dz. U.
z 2001 r. Nr 80, poz. 872 z pó?niejszymi zmianami), w
dniach 5 ? 7 kwietnia 2005 roku Podlaski Urzšd Wojewódzki w Białymstoku
przeprowadził w podległym Panu Urzędzie Gminy kontrolę w zakresie załatwiania
skarg i wniosków obywateli oraz udostępniania informacji publicznej.
Kontrolš objęto okres od 1 stycznia 2004 roku do
dnia kontroli.
Podczas
kontroli zbadano sposób przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i
wniosków obywateli oraz przestrzeganie w Urzędzie Gminy przepisów ustawy o
dostępie do informacji publicznej.
Wyniki przeprowadzonej
kontroli pozwalajš stwierdzić, ze obok pozytywnych działań, podejmowanych przez
wójta w badanym zakresie, występowały również nieprawidłowo?ci wynikajšce z
nieprzestrzegania przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, ustaw o
samorzšdzie gminnym i o dostępie do informacji publicznej oraz Statutu Gminy Krynki ustanowionego przez Radę.
Najważniejsze z nich to:
1)Rada
Gminy nie ustaliła terminów przyjmowania obywateli w sprawach skarg i wniosków
należšcych do jej kompetencji, wbrew dyspozycji art.253 § 1 KPA
2) nie
wyznaczono dnia tygodnia, w którym wójt (lub jego zastępca) przyjmuje
interesantów w sprawach skarg i wniosków po godzinach pracy, czym naruszono
art. 253 § 3 Kpa.
3) skarga należšca do
kompetencji Rady Gminy (jedyna wniesiona w analizowanym okresie) nie została
przez niš załatwiona, ani w terminie okre?lonym w art. 237 § 1 Kpa, ani po jego upływie.
Skarżšcego nie zawiadomiono o sposobie załatwienia
skargi (wbrew przepisom art. 237 § 3 i art. 238 § 1 Kpa), nie wystosowano do
niego również powiadomienia, o którym mowa w art. 36 w zwišzku z art. 237 § 4
Kpa (wskazujšcego przyczyny zwłoki i nowy termin załatwienia). Przy rozpatrywaniu tej skargi naruszono
też przepisy § 110a ust. 3 i 4 Statutu Gminy, wymagajšce przedłożenia przez
Komisję Rewizyjnš opinii w tej sprawie i rozstrzygnięcia jej przez Radę w
formie uchwały.
4) w § 115 ust. 1 Statutu
dostęp do dokumentów urzędowych uzależniono od złożenia pisemnego wniosku, co
było czę?ciowo niezgodne z tre?ciš art. 10 ustawy z dnia 6 wrze?nia 2001 r.
5)w Biuletynie Informacji
Publicznej (BIP) nie zamieszczono dokumentów i danych wskazanych w art. 6 ust.
1 pkt. 1a, 1b, 3d, 3f, 5c, 5d, 5g i 5h przedmiotowej ustawy (projektów aktów
prawa miejscowego, sposobu przyjmowania i załatwiania w Urzędzie poszczególnych
spraw (w tym sposobu przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków przez wójta i
Radę), wykazu posiadanych rejestrów, ewidencji i archiwów oraz sposobów i zasad
udostępniania danych w nich zawartych, danych o ciężarach publicznych i
udzielonej przez gminę pomocy publicznej,
6)mieszkańców gminy nie
zawiadomiono o terminie, miejscu i tematyce obrad zwołanych posiedzeń komisji,
przez co pozbawiono ich możliwo?ci uczestniczenia w tych posiedzeniach,
zagwarantowanej przepisami art. 11b ust. 2 ustawy o samorzšdzie gminnym,
7) zapis § 91 ust. 4 Statutu
Gminy zakaz uczestniczenia niezaproszonych osób w
posiedzeniach Komisji Rewizyjnej był niezgodny z zasadš jawno?ci działania
organów gminy, okre?lonš
art. 11b ustawy o samorzšdzie gminnym,
8)
przy zawiadamianiu sołtysów o zwołanych sesjach nie przestrzegano art. 37a
ustawy gminnej, wymagajšcego stosowania takich samych zasad, jak wobec radnych,
tj. przesyłania projektów uchwał i innych niezbędnych materiałów,
9) żaden
z pracowników Urzędu nie posiadał w swoim zakresie czynno?ci zadań zwišzanych z opracowywaniem i
wprowadzaniem informacji publicznych do BIP oraz ich udostępnianiem na wniosek
zainteresowanych osób; do zakresów nie wpisano też obowišzku przyjmowaniem
skarg i wniosków obywateli oraz koordynowania ich rozpatrywania, czym uchybiono
intencjom art. 94 pkt 1 Kodeksu pracy i § 3 rozporzšdzenia Rady Ministrów z
dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania
skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46).
Informujšc o powyższych ustaleniach proszę o
podjęcie stosownych działań zmierzajšcych do wyeliminowania stwierdzonych
uchybień i nieprawidłowo?ci.
Jednocze?nie informuję, że w cišgu 7 dni od otrzymania niniejszego
wystšpienia może Pan zgłosić umotywowane zastrzeżenia do zawartych w nim ocen,
uwag i wniosków. W przypadku nieskorzystania z tej możliwo?ci, proszę o
powiadomienie mnie w cišgu 30 dni o sposobie wykorzystania uwag i wniosków
pokontrolnych, w tym o podjętych działaniach na rzecz ich realizacji, lub
przyczynach niepodjęcia takich działań.
Z up. Wojewody Podlaskiego
/-/ Hanna Srocka
p.o. Z-cy Dyrektora
Wydziału
Prawnego i
Nadzoru