Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
33798732   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Domu Dziecka w Zambrowie. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI
P r o t o k ó ł

z kontroli problemowej Domu Dziecka w Zambrowie, Al. Wojska Polskiego 52

Dom Dziecka w Zambrowie porowadzony jest przez powiat zambrowski.
Adres Domu: 18-301 Zambrów, Al. Wojska Polskiego 52.
Dyrektorem Domu Dziecka jest Pan Jadwiga Paździor.

Kontrolę przeprowadzili pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:

1.   Krystyna Pasiuk - starszego inspektora

2.   Małgorzata Osipowicz - starszego inspektora

            Kontrolę przeprowadzono w dniu 2 czerwca 2005 roku na podstawie upoważnienia Nr 223 z dnia 1 czerwca 2005 roku, które w imieniu Wojewody wydał Z-ca Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Pani Krystyna Golubiewska.

Kontrolą za okres od 01.01.2004r. do miesiąca poprzedzającego dzień kontroli objęto stopień realizacji programu naprawczego dochodzenia do standardów, o którym mowa w art. 154 ust. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.) wynikającą z:

-         ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z póź. zm.),

-         rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 01.09.2000r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900),

-         rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 14 lutego 2005r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 37, poz. 331),

-         rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 23 marca 2005r. w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej (Dz. U. Nr 61, poz. 543).

Wyjaśnień w toku kontroli udzielał:

Jadwiga Paździor - dyrektor

Ustalenia kontroli

Ustalono, że Dom Dziecka w Zambrowie (wg regulaminu) przeznaczony jest dla 74 wychowanków. W dniu kontroli w ewidencji placówki figurowało 66 wychowanków, w tym 7 zamieszkuje w 2 mieszkaniach usamodzielnienia na terenie miasta, a jedno dziecko urlopowane jest do domu rodzinnego (do 25.06.2005r.). Dzieci są w wieku od 6 do 20 lat i podzielone na grupy. W placówce przebywa 15 wychowanków niepełnosprawnych intelektualnie.

W placówce funkcjonują: 2 grupy dla wychowanków z normą intelektulną - 31 osób, 1 grupa dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi - 14 osób, 1 grupa integracyjna dla dzieci z normą intelektualną i upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim i umiarkowanym - 12 osób.

W celu ustalenia stopnia realizacji programu naprawczego dochodzenia do standardów przeanalizowano "Etapowy plan działań dochodzenia do standardów"opracowany 31.08.2001r. przez Dyrektora Domu Dziecka.

Ww. plan zakłada m.in:

1.      W placówce zapewniającej opiekę całodobową ciągłą nie powinno jednocześnie przebywać więcej niż 30 dzieci.

2.      Aneksy kuchenne przeznaczone do zajęć kulinarnych i przyrządzania śniadań i kolacji (nie mniej niż jedno na 10 dzieci) - do 31 grudnia 2006r.

3.      Przy dojściu do standardów do 2006r. część pracowników pedagogicznych zostanie przekwalifikowana na pracowników socjalnych.

W czerwcu 2004 roku opracowano "Koncepcję funkcjonowania i rozwoju placówki", która zawiera Program przekształcania Domu Dziecka w Zambrowie w placówkę wielofunkcyją i dochodzenia do standardów. Przewiduje ona reorganizację i przekształcenie placówki opiekuńczo-wychowawczej w placówkę wielofunkcyjną. Załada ona m.in. powstanie Zespołu Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych (od 9.2005r. - do 31.12.2006r.), w którego skład wejdą oprócz grup wychowawczych grupy usamodzielnienia (w budynku Zespołu i na terenie miasta) oraz Ośrodek Interwencji Kryzysowej.

Z analizy programu naprawczego wynika, że działania przewidziane do dnia kontroli są częściowo zrealizowane.

Dom Dziecka mieści się w budynku wielokondygnacyjnym o powierzchni 1772 m2. W placówce przeprowadzono prace remontowe. Odnowiono elewację budynku oraz wszystkie pomieszczenia, wymieniono okna, ułożono terakotę w korytarzach, zakupiono meble do pokoi, urządzono i wyposażono aneksy kuchenne.

Pokoje mieszkalne są 3, 4 i 6 - osobowe (18 pokoi), wyposażone w łóżka-tapczany szafy, regały, fotele, stoliki, szafki nocne, komody, lampki nocne. Każdy pokój jest odpowiednio oświetlony. W pokojach są 62 miejsca sypialne.

Przebywanie dzieci w pokojach 6-osobowych nie jest zgodne z rozporządzeniem w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych, które przewiduje pokoje sypialne 1-5 osobowe.

Zgodnie z wyżej cyt. rozporządzeniem w placówce nie powinno jednocześnie przebywać więcej niż 30 dzieci. Etapowy plan działań dochodzenia do standardów zakłada zmniejszenie liczby dzieci. Realizację tego wymogu uzależniono od polityki i potrzeb Zarządu Miasta. Z analizy "Koncepcji funkcjonowania i rozwoju placówki" wynika, że w każdej z części placówki, która wejdzie w skład Zespołu Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych nie będzie przebywać więcej niż 30 dzieci. Z wyjaśnień dyrektora wynika, że w 2005r. zmniejszyła się liczba grup usamodzielnienia na terenie miasta. Obecnie jest ich dwie.

W placówce znajdują się następujące pomieszczenia:

-         pokoje do cichej nauki,

-         pomieszczenia do zajęć terapeutycznych (2) i sportowych - siłownia (odpowiednio wyposażone),

-         pokój do spotkań z osobami odwiedzającymi,

-         pokój gościnny,

-         łazienki z miejscem do prania i suszenia rzeczy osobistych i toalety, (w ilości umożliwiającej korzystanie z nich w sposób zapewniający intymność i zgodność z zasadami higieny),

-         gabinet pielęgniarski,

-         pokój dla dzieci chorych (separatka),

-         kuchnia,

-         jadalnia dla wszystkich dzieci,

-         pralnia i suszarnia,

-         biblioteka z czytelnią,

-         pracownia komputerowa,

-         sala z bilardem.

Do wypoczynku przeznaczonych jest 5 pomieszczeń (wyposażone w stoliki, krzesła, telewizor, gry, zabawki, książki). W placówce właściwie urządzono 4 aneksy kuchenne i jeden mini aneks dla dzieci najmłodszych, tj. 6-letnich. Stosownie do wyżej cyt. rozporządzenia, biorąc pod uwagę liczbę wychowanków, ilość pomieszczeń do wypoczynku oraz aneksów kuchennych jest niewystarczająca. Z wyjaśnień dyrektora placówki wynika jednak, że w chwili zmniejszenia liczby dzieci przebywających w placówce ilość pomieszczeń do wypoczynku oraz aneksów kuchennych będzie wystarczająca.

W Domu Dziecka zatrudnionych jest 16 pracowników pedagogicznych, w tym 13 wychowawców, psycholog, pedagog i pracownik socjalny. Stwierdzono, że wychowawcy, pedagog i psycholog posiadają stosowne kwalifikacje do zajmowanego stanowiska. Pracę socjalną z rodzinami wychowanków wykonuje wychowawca, który pełni obowiązki pracownika socjalnego od września 2004r. Osoba ta nie posiada kwalifikacji do wykonywania zadań pracownika socjalnego. Z wyjaśnień dyrektora wynika, że od września 2005r. Zostanie zatrudniony nowy pracownik socjalny.

Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych placówka socjalizacyjna zapewnia dziecku dzienną i całodobową opiekę oraz wychowanie.

Wg grafiku pracy kadry pedagogicznej opieka nad dziećmi przedstawia się następująco (na przykładzie czwartku):

7.00 - 8.30 - 5 osób (4 wychowawców i 1 opiekun)

8.30 - 10.00 - 3 osoby (2 wychowawców i 1 opiekun)

10.00 - 14.00 - 2 osoby (1 wychowawca i 1 opiekun)

14.00 - 16.00 - 5 osoby (4 wychowawców i 1 opiekun)

w godzinach 7.00 - 16.00 - dyżuruje jeden opiekun

16.00 - 18.00 - 3 wychowawców

18.00 - 22.00 - 4 wychowawców

9.00 - 14.00- pedagog

14.00 - 19.00 - pedagog

Na dyżurze porannym w godzinach 7.00 - 8.30, gdy w placówce przebywa 57 dzieci jest 4 wychowawców (w każdej grupie po jednym) oraz jeden opiekun. Z wyjaśnień dyrektora wynika, że liczba wychowawców na dyżurze jest wystarczająca, aby dzieciom zapewnić stosowną opiekę. Po śniadaniu większość dzieci udaje się do szkoły. Dzieciom, które pozostają w placówce zapewnia się stosowną opiekę wychowawcy oraz opiekuna. W ciągu dnia pracę wychowawców wspierają pedagog lub psycholog.

Opiekę nocną nad dziećmi sprawuje jeden opiekun. Wychowawca zaś pełni dyżury nocne w weekendy. W świetle rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych, w placówce w której przebywa powyżej 14 dzieci opiekę sprawuje co najmniej dwóch pracowników, w tym jeden wychowawca. W związku z powyższym do sprawowania opieki nocnej nad dziećmi należy uwzględnić na stałe wychowawcę.

W placówce prowadzone są zajęcia specjalistyczne edukacyjno-terapeutyczne (aromaterapia, muzykoterapia, biblioterapia, plastykoterapia, usprawnianie dużej motoryki w makroprzestrzeni, usprawnianie czynności samoobsługowych, manualnych, graformotorycznych, orientacja w makroprzestrzni, orientacja i pojmowanie stosunków przestrzennych w mikroprzestrzeni. W czasie przeprowadzanych zajęć pod opieką jednego specjalisty przebywa nie więcej niż sześcioro dzieci. W dziennikach zajęć specjalistycznych odnowywane są tematy i terminy zajęć. Osoby prowadzące ww zajęcia posiadają stosowne kwalifikacje.

                 Kontrola Domu Dziecka w Zambrowie została dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki oraz wyjaśnień dyrektora.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje dyrektor Placówki.

W przypadku, gdy Dyrektor Domu Dziecka w Zambrowie nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może odmówić jego podpisania składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania pisemne wyjaśnienie podając przyczyny tej odmowy. Wyjaśnienia należy składać do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli.

Dyrektor Domu Dziecka                                                         Podpisy kontrolujących

w Zambrowie                                                                         1. Krystyna Pasiuk

21.06.05 mgr Jadwiga Pażdzior                                              2. Małgorzata Osipowicz


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  09.08.2005 14:09:45
Data publikacji:  09.08.2005 14:09:45
Data modyfikacji:  09.08.2005 14:09:45 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl