P r o t o k ó ł
z kontroli problemowej Domu
Dziecka w Zambrowie, Al. Wojska Polskiego 52
Dom Dziecka w Zambrowie porowadzony jest przez powiat zambrowski.
Adres Domu: 18-301 Zambrów, Al. Wojska Polskiego 52.
Dyrektorem Domu Dziecka jest Pan Jadwiga Paździor.
Kontrolę przeprowadzili pracownicy Wydziału Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:
1. Krystyna Pasiuk
- starszego inspektora
2.
Małgorzata Osipowicz - starszego inspektora
Kontrolę przeprowadzono w dniu 2 czerwca 2005 roku na
podstawie upoważnienia Nr 223 z dnia 1 czerwca 2005 roku, które w imieniu
Wojewody wydał Z-ca Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Pani Krystyna Golubiewska.
Kontrolą za okres od 01.01.2004r.
do miesiąca poprzedzającego dzień kontroli objęto stopień realizacji programu
naprawczego dochodzenia do standardów, o którym mowa w art. 154 ust. 7 ustawy z
dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.) wynikającą z:
-
ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U.
Nr 64, poz. 593 z póź. zm.),
-
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia
01.09.2000r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych
(Dz. U. Nr 80, poz. 900),
-
rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 14 lutego
2005r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych
(Dz. U. Nr 37, poz. 331),
-
rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 23 marca 2005r.
w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej (Dz. U. Nr 61, poz. 543).
Wyjaśnień w
toku kontroli udzielał:
Jadwiga Paździor
- dyrektor
Ustalenia
kontroli
Ustalono, że Dom Dziecka w Zambrowie (wg regulaminu) przeznaczony jest dla 74
wychowanków. W dniu kontroli w ewidencji placówki figurowało 66 wychowanków, w
tym 7 zamieszkuje w 2 mieszkaniach usamodzielnienia na terenie miasta, a jedno
dziecko urlopowane jest do domu rodzinnego (do 25.06.2005r.).
Dzieci są w wieku od 6
do 20 lat i podzielone na grupy. W placówce przebywa 15 wychowanków
niepełnosprawnych intelektualnie.
W placówce funkcjonują: 2
grupy dla wychowanków z normą intelektulną - 31 osób,
1 grupa dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi - 14 osób, 1 grupa integracyjna dla dzieci z normą intelektualną
i upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim i umiarkowanym - 12 osób.
W celu ustalenia stopnia
realizacji programu naprawczego dochodzenia do standardów przeanalizowano "Etapowy
plan działań dochodzenia do standardów"opracowany
31.08.2001r. przez Dyrektora Domu Dziecka.
Ww. plan zakłada m.in:
1. W placówce zapewniającej
opiekę całodobową ciągłą nie powinno jednocześnie przebywać więcej niż 30
dzieci.
2. Aneksy kuchenne przeznaczone
do zajęć kulinarnych i przyrządzania śniadań i kolacji (nie mniej niż jedno na
10 dzieci) - do 31 grudnia 2006r.
3. Przy dojściu do standardów
do 2006r. część pracowników pedagogicznych zostanie przekwalifikowana na
pracowników socjalnych.
W czerwcu 2004 roku
opracowano "Koncepcję funkcjonowania i rozwoju placówki", która zawiera Program przekształcania Domu Dziecka w Zambrowie w placówkę wielofunkcyją
i dochodzenia do standardów. Przewiduje ona reorganizację i przekształcenie
placówki opiekuńczo-wychowawczej w placówkę wielofunkcyjną. Załada
ona m.in. powstanie Zespołu Placówek
Opiekuńczo-Wychowawczych (od 9.2005r. - do
31.12.2006r.), w
którego skład wejdą oprócz grup wychowawczych grupy usamodzielnienia (w budynku Zespołu i na terenie miasta)
oraz Ośrodek Interwencji Kryzysowej.
Z analizy programu
naprawczego wynika, że działania przewidziane do dnia kontroli są częściowo
zrealizowane.
Dom Dziecka mieści się w
budynku wielokondygnacyjnym o powierzchni 1772 m2. W placówce
przeprowadzono prace remontowe. Odnowiono elewację budynku oraz wszystkie
pomieszczenia, wymieniono okna, ułożono terakotę w korytarzach, zakupiono meble
do pokoi, urządzono i wyposażono aneksy kuchenne.
Pokoje mieszkalne są 3, 4 i
6 - osobowe (18 pokoi), wyposażone w łóżka-tapczany szafy, regały, fotele,
stoliki, szafki nocne, komody, lampki nocne. Każdy pokój jest odpowiednio
oświetlony. W pokojach są 62 miejsca sypialne.
Przebywanie dzieci w
pokojach 6-osobowych nie jest zgodne z rozporządzeniem w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych, które przewiduje pokoje sypialne 1-5 osobowe.
Zgodnie z wyżej cyt.
rozporządzeniem w placówce nie powinno jednocześnie przebywać więcej niż 30
dzieci. Etapowy plan działań dochodzenia do standardów zakłada zmniejszenie
liczby dzieci. Realizację tego wymogu uzależniono od polityki i potrzeb Zarządu
Miasta. Z analizy "Koncepcji funkcjonowania i rozwoju placówki" wynika, że w
każdej z części placówki, która wejdzie w skład Zespołu Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych nie będzie przebywać
więcej niż 30 dzieci. Z wyjaśnień dyrektora wynika, że w 2005r. zmniejszyła się
liczba grup usamodzielnienia na terenie miasta. Obecnie jest ich dwie.
W placówce znajdują się
następujące pomieszczenia:
-
pokoje do cichej nauki,
-
pomieszczenia do zajęć terapeutycznych (2) i sportowych -
siłownia (odpowiednio wyposażone),
-
pokój do spotkań z osobami odwiedzającymi,
-
pokój gościnny,
-
łazienki z miejscem do prania i suszenia rzeczy osobistych i
toalety, (w ilości umożliwiającej korzystanie z nich w sposób zapewniający
intymność i zgodność z zasadami higieny),
-
gabinet pielęgniarski,
-
pokój dla dzieci chorych (separatka),
-
kuchnia,
-
jadalnia dla wszystkich dzieci,
-
pralnia i suszarnia,
-
biblioteka z czytelnią,
-
pracownia komputerowa,
-
sala z bilardem.
Do wypoczynku
przeznaczonych jest 5 pomieszczeń (wyposażone w stoliki, krzesła, telewizor,
gry, zabawki, książki). W placówce właściwie urządzono 4 aneksy kuchenne i
jeden mini aneks dla dzieci najmłodszych, tj. 6-letnich. Stosownie do wyżej
cyt. rozporządzenia, biorąc pod uwagę liczbę wychowanków, ilość pomieszczeń do
wypoczynku oraz aneksów kuchennych jest niewystarczająca. Z wyjaśnień dyrektora
placówki wynika jednak, że w chwili zmniejszenia liczby dzieci przebywających w
placówce ilość pomieszczeń do wypoczynku oraz aneksów kuchennych będzie
wystarczająca.
W Domu Dziecka
zatrudnionych jest 16 pracowników pedagogicznych, w tym 13 wychowawców,
psycholog, pedagog i pracownik socjalny. Stwierdzono, że wychowawcy, pedagog i
psycholog posiadają stosowne kwalifikacje do zajmowanego stanowiska. Pracę
socjalną z rodzinami wychowanków wykonuje wychowawca, który pełni obowiązki
pracownika socjalnego od września 2004r. Osoba ta nie posiada kwalifikacji do
wykonywania zadań pracownika socjalnego. Z wyjaśnień dyrektora wynika, że od września 2005r. Zostanie zatrudniony nowy pracownik
socjalny.
Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych
placówka socjalizacyjna zapewnia dziecku dzienną i całodobową opiekę oraz
wychowanie.
Wg grafiku pracy kadry pedagogicznej opieka nad
dziećmi przedstawia się następująco (na przykładzie czwartku):
7.00 - 8.30 - 5 osób (4
wychowawców i 1 opiekun)
8.30 - 10.00 - 3 osoby (2
wychowawców i 1 opiekun)
10.00 - 14.00 - 2 osoby (1
wychowawca i 1 opiekun)
14.00 - 16.00 - 5 osoby (4
wychowawców i 1 opiekun)
w godzinach 7.00 - 16.00 - dyżuruje
jeden opiekun
16.00 - 18.00 - 3 wychowawców
18.00 - 22.00 - 4 wychowawców
9.00 - 14.00- pedagog
14.00 - 19.00 - pedagog
Na dyżurze porannym w godzinach 7.00 - 8.30, gdy
w placówce przebywa 57 dzieci jest 4 wychowawców (w każdej grupie po jednym)
oraz jeden opiekun. Z wyjaśnień dyrektora wynika, że liczba wychowawców na
dyżurze jest wystarczająca, aby dzieciom zapewnić stosowną opiekę. Po śniadaniu
większość dzieci udaje się do szkoły. Dzieciom, które pozostają w placówce
zapewnia się stosowną opiekę wychowawcy oraz opiekuna. W ciągu dnia pracę
wychowawców wspierają pedagog lub psycholog.
Opiekę nocną nad dziećmi
sprawuje jeden opiekun. Wychowawca zaś pełni dyżury nocne w weekendy. W świetle
rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych,
w placówce w której przebywa powyżej 14 dzieci opiekę
sprawuje co najmniej dwóch pracowników, w tym jeden wychowawca. W związku z
powyższym do sprawowania opieki nocnej nad dziećmi należy uwzględnić na stałe
wychowawcę.
W placówce prowadzone są zajęcia specjalistyczne
edukacyjno-terapeutyczne (aromaterapia, muzykoterapia,
biblioterapia, plastykoterapia,
usprawnianie dużej motoryki w makroprzestrzeni, usprawnianie
czynności samoobsługowych, manualnych, graformotorycznych,
orientacja w makroprzestrzni, orientacja i pojmowanie
stosunków przestrzennych w mikroprzestrzeni. W czasie
przeprowadzanych zajęć pod opieką jednego specjalisty przebywa nie więcej niż
sześcioro dzieci. W dziennikach zajęć specjalistycznych odnowywane
są tematy i terminy zajęć. Osoby prowadzące ww zajęcia
posiadają stosowne kwalifikacje.
Kontrola Domu
Dziecka w Zambrowie została dokonana w oparciu o
analizę dokumentów dotyczących placówki oraz wyjaśnień dyrektora.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących
egzemplarzach, z których jeden otrzymuje dyrektor Placówki.
W przypadku, gdy
Dyrektor Domu Dziecka w Zambrowie
nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może odmówić jego
podpisania składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania pisemne
wyjaśnienie podając przyczyny tej odmowy. Wyjaśnienia należy składać do
Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli.
Dyrektor Domu Dziecka Podpisy
kontrolujących
w Zambrowie 1.
Krystyna Pasiuk
21.06.05 mgr Jadwiga Pażdzior 2.
Małgorzata Osipowicz