PROTOKÓŁ
z kontroli
problemowej Domu Pomocy Społecznej w Łomży, ul. Polowa 39 - przeprowadzonej w
dniach 12-13 stycznia 2006 roku.
Dom Pomocy Społecznej w
Łomży prowadzony jest przez miasto Łomża. Adres Domu: 18-400 Łomża, ul. Polowa
39. Dom przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej
intelektualnie- dziewcząt. Dyrektorem Domu Pomocy Społecznej jest Pan
Franciszek Chrzanowski.
Kontrolę przeprowadziły - Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, Ewa Feszler - starszy inspektor (kierownik zespołu) w
Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na
podstawie upoważnienia Nr 10 z dnia 11 stycznia br., wydanego w imieniu
Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-cę dyrektora Wydziału
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot
kontroli:
I. Ocena stopnia realizacji programu naprawczego.
II. Ocena warunków życia mieszkańców.
III. Ocena organizacji działania domu pomocy
społecznej przy uwzględnieniu typu domu i uzasadnionych potrzeb mieszkańców.
IV. Ocena poziomu, struktury zatrudnienia oraz
kwalifikacji zatrudnionych pracowników.
V. Ocena przestrzegania praw mieszkańców oraz
dostępności mieszkańców do informacji o swoich prawach.
VI. Ocena stopnia i efektów realizacji
indywidualnych planów wspierania
mieszkańców
w okresie od dnia 01.01.2005 r. do dnia 31.12.2005
r.
Ustalenia kontroli
I.
Stopień realizacji programu
naprawczego.
Z przedłożonej przez Dyrektora Domu z dnia
18.04.2005r. analizy programu naprawczego Domu wynika, że na 2005 rok
zaplanowano do realizacji następujące zadania:
1) wyposażenie
w sprzęt techniczny i urządzenie odzyskanej w wyniku modernizacji sali na
parterze budynku "BC" z przeznaczeniem dla mieszkanek DPS do zajęć
rewalidacyjno-wychowawczych,
2) foliowanie lub
okratowanie wszystkich okien na paterze i w piwnicach zespołu budynku "ABCD" w
celu zabezpieczenia przed włamaniem,
3) doposażenie
5 pokoi mieszkalnych w odpowiednie meble, by móc przemieścić mieszkanki do
innych pokoi w celu osiągnięcia wymaganego standardu uwzględniając stan zdrowia
mieszkanek,
4) zatrudnienie
pracowników zespołu terapeutyczno- opiekuńczego.
Ad 1
W trakcie
kontroli ustalono, że w wyniku modernizacji sali na parterze budynku "BC" we
wrześniu 2005 roku oddano do użytkowania salę rewalidacyjno-wychowawczą wyposażoną
w niezbędny sprzęt do zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Ad 2.
Jak wynika
z wyjaśnień Dyrektora, nie zostały ofoliowane okna na parterze i w piwnicach
zespołu budynku "ABCD" ze względu na brak środków finansowych.
Ad 3.
W 2005 roku wyremontowano i wyposażono 3 pokoje
mieszkalne - jeden na I piętrze, dwa na II piętrze. Termin doposażenia dwóch pozostałych
pokoi przeniesiono na 2006 rok.
Ponadto w 2005 roku wykonano:
a) na
parterze:
- salę
rehabilitacyjną,
- pokój
logopedy,
- pokój
psychologa,
b) w
podpiwniczeniu:
- pracownię
wikliny,
- sklepik terapeutyczny
c) na II
piętrze:
- pracownię
witrażu.
Ad 4.
Na koniec grudnia 2005 roku
w DPS zatrudnione były 93 osoby, wszystkie w pełnym wymiarze czasu pracy. W
dziale terapeutyczno-opiekuńczym zatrudnionych było 60 osób, w tym 2 stażystów
tj. 12 starszych opiekunów, 7 opiekunów, 4 instruktorów terapii zajęciowej, 3
terapeutów, starszy pracownik socjalny, 8 starszych pokojowych, 2 starszych
instruktorów terapii zajęciowej, aspirant pracy socjalnej, 4 pokojowe,
kierownik działu medyczno-rehabilitacyjnego, kierownik zespołu, p.o. kierownika
zespołu, 2 zastępców kierownika zespołu, 3 techników fizjoterapii, 7 starszych
pielęgniarek, dietetyk - w przeliczeniu na pełne etaty 60 - co daje to wskaźnik
zatrudnienia 0,59.
W
okresie objętym kontrolą w dziale terapeutyczno-opiekuńczym i
medyczno-rehabilitacyjnym zatrudniono 10 osób, tj.: 3 opiekunów, 4
pokojowe, aspiranta pracy socjalnej,
terapeutę, technika fizjoterapii.
II i III. Ocena warunków
życia mieszkańców oraz ocena organizacji działania
domu pomocy społecznej przy uwzględnieniu typu domu i uzasadnionych potrzeb
mieszkańców.
Dom Pomocy Społecznej w
Łomży zlokalizowany jest w dwukondygnacyjnym budynku z podpiwniczeniem bez
barier architektonicznych, z zainstalowanymi systemami: przyzywowo-alarmowym i
alarmowo-przeciwpożarowym. W budynku są dwie windy, z których mieszkańcy, ze
względu na bezpieczeństwo, korzystają w obecności personelu. Na korytarzach
zamontowane są uchwyty ułatwiające poruszanie się osobom mniej sprawnym. Pomieszczenia
Domu są czyste, sprzątane w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz dziennie,
wolne od nieprzyjemnych zapachów. Wszystkie ładnie udekorowane pracami
mieszkanek, wykonanymi w ramach terapii zajęciowej. Dziewczęta mają zapewnione
zabawki odpowiednie do ich wieku i sprawności.
Budynek spełnia wymagane
standardy (załącznik nr 1). Pokoje mieszkańców są 2 i 3 osobowe o wymaganym
ustawowo metrażu, z pełnym wyposażeniem, tj. szafka nocna, szafa ubraniowa,
krzesła, stół, lampki nocne. Na piętrach znajdują się centra łazienkowe wyposażone
w sedesy, prysznice, wanny, umywalki. Liczba łazienek zapewnia korzystanie z
nich przez nie więcej niż 5 osób i toalet nie więcej niż 4 osoby. Na każdej
kondygnacji znajduje się kuchenka pomocnicza, sala dziennego pobytu, podręczne
pomieszczenie do prania i suszenia.
W dniu kontroli w Domu przebywało 101
mieszkanek w wieku od 11 do 55 lat, w tym 5
było na urlopach świątecznych u rodzin. Dom podzielony jest na dwa zespoły
terapeutyczno-opiekuńcze w zależności od stopnia niepełnosprawności intelektualnej
i dysfunkcji narządów ruchu mieszkanek. Zespół I mieści się na pierwszym piętrze
i stanowi go 43 mieszkanek, zaś Zespół II składa się z 58 mieszkanek drugiego
piętra. Usługi na rzecz mieszkańców świadczą pracownicy zatrudnieni w dziale
opiekuńczo-terapeutycznym i medyczno-rehabilitacyjnym.
IV. Ocena poziomu, struktury
zatrudnienia oraz kwalifikacji zatrudnionych pracowników.
Zgodnie
z § 9 pkt 3 Regulaminu Organizacyjnego strukturę organizacyjną Domu tworzą:
1) dział opiekuńczo-terapeutyczny,
2) dział medyczno-rehabilitacyjny,
3) zespół I,
4) zespół II,
5) dział administracyjno-gospodarczy,
6) księgowość,
7) samodzielne stanowiska pracy: ds.
organizacyjno-kadrowych, bhp i p.poż.
Kwalifikacje
pracowników określone zostały
Zarządzeniem Dyrektora Nr 9/05 z dnia 30.09.2005 r. w sprawie
wprowadzenia w życie zasad wynagradzania pracowników Domu Pomocy Społecznej w
Łomży przy ul. Polowej 39. Zgodnie z § 1 cytowanego Zarządzenia wymagania
kwalifikacyjne pracowników Domu określa załącznik nr 3 do Rozporządzenia z dnia
2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad
wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych
zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego
(Dz. U. Nr 146, poz. 1222). Zarządzenie weszło w życie z dniem podpisania z
mocą obowiązującą od dnia 7 sierpnia 2005r.
W trakcie kontroli
sprawdzono akta 16 losowo wybranych osób tj. 26,7 % wszystkich pracowników
działu opiekuńczo-terapeutycznego i
medyczno-rehabilitacyjnego. Kontroli poddano akta następujących osób (załącznik nr 2 do protokołu).
Na podstawie kontroli
losowo wybranych akt ustalono, że w/w osoby posiadają wymagane kwalifikacje,
określone w/w Rozporządzeniem.
W
kontrolowanym okresie pracownicy Domu uczestniczyli w następujących
zewnętrznych szkoleniach, kursach, warsztatach:
1) w dniu 21.02.05 - "Kierunki zmian w systemie pomocy
społecznej w kontekście wejścia Polski do Unii Europejskiej" uczestniczył
dyrektor,
2) w dniach 21-23.02.05 - "Praca z osobami z zaburzeniami
psychicznymi" uczestniczył instruktor terapii zajęciowej,
3) w dniach 7-12.03.05 -
"Wiklina" kurs podstawowy w Łucznicy, uczestniczył opiekun,
4) w dniach 14-19.03.05 - "Witraż" kurs podstawowy w Łucznicy,
uczestniczył instruktor terapii zajęciowej,
5) w dniach 27-29.09.05 - "System całodobowej opieki nad osobami
niepełnosprawnymi, chorymi" uczestniczył dyrektor,
6) w dniu 03.12.05 - sympozjum "Włączeni w społeczeństwo"
uczestniczył terapeuta.
Pracownicy
działu opiekuńczo-terapeutycznego i
medyczno-rehabilitacyjnego uczestniczyli sukcesywnie w okresie od 04-02.05 do
01.09.05 w szkoleniu "Plan opieki indywidualnej" prowadzonym przez pracownika
socjalnego, kierownika działu medyczno-rehabilitacyjnego, z-cę kierownika
działu medyczno-rehabilitacyjnego i
zastępcę kierownika działu terapeutyczno-opiekuńczego.
W takcie
kontroli ustalono, że 12 osób podnosi, we własnym zakresie, swoje kwalifikacje
zawodowe i tak:
1) opiekun studiuje na socjologii,
2) opiekun i instruktor terapii zajęciowej studiują na
pedagogice,
3) 2 opiekunów i instruktor terapii zajęciowej robi studia podyplomowe z zakresu oligofrenopedagogiki,
4) 4 pielęgniarki realizują studia pomostowe,
5) 2 pielęgniarki są w trakcie specjalizacji z zakresu
pielęgniarstwa psychiatrycznego.
V. Przestrzeganie
praw mieszkańców oraz dostępność mieszkańców do informacji o swoich prawach.
Prawa i obowiązki
mieszkańców Domu zawarte są w Regulaminie Organizacyjnym Domu Pomocy Społecznej
w Łomży, zatwierdzonym przez Prezydenta Miasta Łomży w dniu 13.04.2005 r.
Nowoprzybyłą mieszkankę, jej
rodzinę lub opiekunów prawnych z
Regulaminem zapoznaje pracownik socjalny. Prawa i obowiązki mieszkańców
wywieszone są na tablicach na każdej kondygnacji Domu.
Zgodnie z § 10 w/w Regulaminu mieszkaniec Domu ma
prawo między innymi do:
1. Godnego traktowania
2. Uzyskiwania pełnego
informacji o usługach świadczonych przez Dom i
korzystania z nich.
3. Zapoznania się ze swoimi
uprawnieniami i obowiązkami oraz regulaminem Domu.
4. Uzyskiwania wyjaśnień w
sprawach przepisów regulujących zasady współżycia mieszkanek ogłoszonych w
formie regulaminów.
5. Pomocy w zaspokajaniu swoich potrzeb.
6. Uczestniczenia w
podejmowaniu decyzji w sprawach dotyczących jej osoby.
7. Regularnego kontaktu z
Dyrektorem Domu: we wtorki i środy, w godzinach 1230 - 1330.
8. Uczestniczenia w pracach
samorządu i wyboru organów samorządu.
9. Odwiedzin krewnych i
znajomych.
10. Przebywania poza Domem, przy
czym nawet przy wyjściu do sklepu, szkoły czy kościoła, stan zdrowia
intelektualny mieszkanki ma wpływ na to, czy mieszkanka może sama wyjść, czy z
opiekunem; przebywania poza Domem w okresach dłuższych, pod warunkiem pisemnego
złożenia podania do Dyrektora Domu, przez mieszkankę lub jej przedstawiciela
ustawowego.
11. Bezpłatnego przechowywania
swoich środków depozytowych.
12. Poszanowania swojego życia
prywatnego i rodzinnego oraz swojej korespondencji.
13. Wolności myśli, sumienia i
wyznania.
14. Opieki duszpasterskiej
duchownego wyznawanej przez siebie religii i korzystania z jego usług.
15. Ubrania, bielizny osobistej
i obuwia odpowiedniego rozmiaru, dostosowanego do pór roku.
16. Wskazanie pracownika
pierwszego kontaktu, który koordynuje plan
opieki nad tą mieszkanką.
17. Czterech posiłków dziennie i
wyboru zestawu posiłków - posiłków dietetycznych zgodnie ze wskazaniami
lekarza, spożywanie posiłków w razie potrzeby w pokoju mieszkalnym.
18. Osobistych środków
czystości, przyborów toaletowych i innych przedmiotów niezbędnych do higieny
osobistej.
19. Organizowania czasu wolnego
wg własnego uznania.
Obowiązkiem mieszkanki Domu
jest:
1. Przestrzeganie
obowiązującego w Domu regulaminu
2. Ponoszenie opłat za pobyt w
domu.
3. Dbałość o mienie Domu, w
szczególności pozostające w bezpośredniej dyspozycji mieszkanki.
4. Zachowywanie się zgodnie z
zasadami współżycia społecznego, nie naruszając praw innych mieszkanek do
bezpiecznego, godnego życia i praw personelu do realizacji obowiązków
zawodowych.
5. Zachowanie czystości -
dbałość o higienę osobistą i wygląd zewnętrzny.
6. Powiadomienie o wystąpieniu
awarii lub uszkodzenia sprzętu, pielęgniarkę lub opiekunkę.
7. Przestrzeganie zasad
bezpieczeństwa p.poż.
8. Przestrzeganie ustalonych godzin
spożywania posiłków; śniadanie 700-900;
obiad 1230-1430; podwieczorek 1500-1600;
kolacja 1800-2000
9. Przestrzeganie ciszy nocnej.
Ad. 1,2,5
W Domu przebywają mieszkanki
z niepełnosprawnością intelektualną i tak: 3 osoby są z lekkim stopniem, 33 z
umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, 22 ze znacznym i 43 z głębokim. Z
niepełnosprawnością intelektualną jako sprzężone współwystępują zaburzenia: mózgowe porażenie
dziecięce - 18 osób, zespół Downa - 12 osób, epilepsja - 57 osób,
fenyloketonuria - 2, cukrzyca- 1 osoba, nadciśnienie tętnicze - 4 osoby. W dniu
kontroli 5 mieszkanek przebywało na urlopach świątecznych u swoich rodzin.
Większość mieszkanek (65
dziewcząt) wymaga całkowitej pomocy przy wykonywaniu wszystkich czynności
życiowych. 45 dziewcząt porusza się pomocy sprzętu ortopedycznego, w tym na
wózkach - 35 mieszkanek, 10 przy pomocy innych sprzętów. Cztery mieszkanki są
leżące.
W trakcie kontroli ustalono, że przestrzegane są prawa
mieszkanek Domu do wolności, godności i intymności. Po przyjęciu do Domu nowej
osoby pracownik socjalny informuje ją oraz rodzinę między innymi o zasadach
funkcjonowania i pobytu w Domu oraz usługach jakie świadczy.
Terapia
Dom
zapewnia mieszkankom udział w następujących pracowniach: papieroplastyki, wikliny, biblioterapii, muzykoterapii, plastycznej, zabawki miękkiej, haftu, tkackiej, w
drewnie, witrażu, gospodarstwa domowego. W ramach prowadzonych oddziaływań
terapeutycznych w Domu w 2005 roku został otwarty "Sklepik terapeutyczny".
Mieszkanki mogą w nim robić zakupy oraz w ramach terapii gospodarowania
środkami pieniężnymi same, pod opieką
opiekuna, prowadzą sklepik - sprzedają podstawowe towary, robią
porządki, liczą pieniądze.
Z
każdej z prowadzonych form terapii opracowany jest roczny plan pracy, a w oparciu o nie miesięczne plany pracy, zawierające tematykę spotkań i metody
pracy. Ocena efektów pracy w danej pracowni dokonywana jest raz w roku i odnosi
się do zachowania mieszkanki, jej funkcjonowania w grupie oraz opanowania i
nabycia nowych umiejętności. W Domu prowadzona jest także hydroterapia i
fizykoterapia.
Edukacja
Dom zapewnia mieszkankom zaspokojenie potrzeb
edukacyjnych zgodnie
z obowiązującymi przepisami. Obowiązek szkolny realizuje 15 osób. Dwie osoby
uczęszczają do Publicznego Gimnazjum Nr 7 Zespołu Edukacyjno-Terapeutycznego.
13 osób upośledzonych w stopniu głębokim w wieku od 3 do 25 lat ma zajęcia w 3
zespołach rewalidacyjno-wychowawczych.
Usługi opiekuńcze.
Wszystkie
mieszkanki objęte są opieką lekarza rodzinnego z Poradni Zdrowia nr 1 w Łomży.
Lekarz rodziny w ramach wizyt domowych przychodzi do Domu codziennie, bada
mieszkanki i w razie potrzeby kieruje mieszkanki do poradni specjalistycznych tj.
neurologicznej, rehabilitacyjnej, okulistycznej, laryngologicznej,
ortopedycznej, chorób płuc, urologicznej, dermatologicznej, endokrynologicznej.
Raz w roku lekarz rodzinny zleca każdej mieszkance badania okresowe i badania
laboratoryjne. W Domu są dwa samochody przystosowane do przewozu osób
niepełnosprawnych, którymi mieszkanki dowożone są do poradni specjalistycznych.
Ponadto,
w ramach wizyt prywatnych przychodzi do mieszkanek lekarz psychiatra. Dom nie
zapewnia mieszkankom kontaktu z psychologiem. Zgodnie z programem naprawczym
psycholog zostanie zatrudniony w 2006 roku.
Usługi opiekuńcze na rzecz
mieszkańców świadczą: pielęgniarki, opiekunki i pokojowe, które pracują w
systemie trzyzmianowym tj. w godzinach : 6.00-14.00, 14.00-22.00, 22.00-6.00.
Obsada personelu na poszczególnych zmianach przedstawia się następująco:
- na
zespole I - w godz. 6.00-14.00 - 3 opiekunki, 2 pokojowe, 1 pielęgniarka; w
godz. 14.00-22.00 - 2 opiekunki i pokojowa;
w godz. 22.00-6.00 - pielęgniarka i opiekun lub pokojowa;
- na
zespole II - - w godz. 6.00-14.00 - 3 opiekunki, 1 pokojowa; w godz.
14.00-22.00 - 3 opiekunki i pokojowa; w
godz. 22.00-6.00 -opiekun.
Ponadto, w gabinecie doraźnej opieki
medycznej przez całą dobę jest na dyżurze pielęgniarka. Bezpośrednio z
mieszkańcami pracują także: kierownicy zespołów, kierownik działu
medyczno-rehabilitacyjnego, logopeda, pracownik socjalny (w godzinach
7.30-15.30) oraz instruktorzy terapii zajęciowej oraz rehabilitanci (w
godzinach 6.00-14.00).
Dom pokrywa opłaty ryczałtowe i
częściową odpłatność za leki do wysokości limitu ceny, przewidzianej w przepisach
o powszechnym ubezpieczeniu oraz małoletnim mieszkankom.
Znaną formą rehabilitacji w Domu jest udział w
turnusach rehabilitacyjnych. W 2005 r. na turnus wyjechało 40 osób (wszystkie
osoby otrzymały dofinansowanie). Ponadto w 2005 roku 8 osób otrzymało sprzęt
ortopedyczny tj. 5 wózków dziecięcych oraz 3 materace przeciwodleżynowe.
Ad 3,4,
Przed przyjęciem nowej mieszkanki
pracownik socjalny kontaktuje się z
rodziną i informuje, że mieszkanka może zabrać swoje rzeczy i wyposażenie.
Nowoprzyjętą mieszkankę oraz jej rodzinę pracownik socjalny zapoznaje z
Regulaminem organizacyjnym, w tym z przysługującymi prawami i obowiązkami.
Zaświadczenie potwierdzające zapoznanie z ogólnymi zasadami w Domu znajduje się
w aktach mieszkanek. W trakcie oprowadzania mieszkanki i jej rodziny po Domu
pracownik socjalny wraz z kierownikiem zespołu, w którym będzie mieszkanka,
zapoznaje ją z Domem, personelem i współmieszkankami. Jak wynika z wyjaśnień Dyrektora,
mieszkanka ma prawo zmiany pokoju i urządzenia go według własnych upodobań.
Przepisy prawne dotyczące domów
pomocy społecznej i innych spraw dotyczących pomocy społecznej wywieszone są na
tablicach ogłoszeń na każdym piętrze.
Ad. 6
Wszystkie pełnoletnie
mieszkanki mają wyrobione dowody osobiste. Dom zapewnia mieszkankom czynny
udział w wyborach. Na czas wyborów na terenie Domu organizowany jest okręg
wyborczy. Osoby bardziej świadome biorą
w nich udział.
Ad
7
Zgodnie z Regulaminem
organizacyjnym, mieszkanki mają zapewniony kontakt z Dyrektorem we wtorki i
środy w godzinach 1230 - 1330. Ponadto Dyrektor w sprawie
skarg i wniosków przyjmuje mieszkanki w poniedziałki w godzinach 1400-1530.
Informacja o godzinach przyjęć Dyrektora wywieszona jest na tablicach ogłoszeń
na każdej kondygnacji wraz z Regulaminem organizacyjnym.
Książka skarg i wniosków założona
została 02.07.1997 r. W okresie objętym kontrolą nie było skarg i wniosków.
Ad 8
Samorząd mieszkańców w Domu funkcjonuje
od 06.06.1991 roku. W jego skład wchodzi
12 mieszkanek i 4 opiekunów. W ramach struktur samorządu funkcjonuje Rada
mieszkańców składająca się z 5 mieszkanek i 2 opiekunów. Opiekunem samorządu
jest pracownik socjalny. Ze spotkań samorządu sporządzane są protokoły.
Przewodnicząca Rady Mieszkańców pisze prośby do opiekunów, wchodzących w skład
samorządu, o np. zorganizowanie wypoczynku letniego, przygotowanie jakiejś
zabawy.
Ad 9,10,12
Teren wokół Domu jest ogrodzony. Jak
wynika z wyjaśnień kierownika zespołu jedna mieszkanka sama wychodzi na miasto,
pozostałe, ze względu na stan psychofizyczny poza teren Domu wychodzą pod
opieką pracownika. Portier otwiera bramę i drzwi wejściowe do Domu.
Ja wynika z informacji pracownika socjalnego wśród
mieszkanek 15 mieszkanek to sieroty całkowite, 20 to półsieroty. Około 40
mieszkanek ma stały kontakt z rodzinami bądź w formie odwiedzin, rozmów
telefonicznych bądź korespondencji. Na okres wakacji i świąt do domów
rodzinnych zabieranych jest około 20 mieszkanek.
Jeśli rodzina chce zabrać mieszkankę do domu wówczas
pisze podanie do Dyrektora z określeniem, gdzie mieszkanka będzie przebywała
oraz pod czyją opieką będzie się znajdowała. Osoby zabierające dziecko
otrzymują leki i wszelkie informacje jak je podawać i ogólne zasady postępowania
w sytuacjach trudnych zachowań.
Dom,
w celu podtrzymania kontaktów mieszkanek z rodzinami, corocznie na święta
wysyła wykonane samodzielnie przez mieszkanki kartki świąteczne. Ponadto
pracownik socjalny próbuje nawiązać kontakt z rodzinami, które nie interesują
się sytuacją swoich dzieci. Informacje o podejmowanych działaniach znajdują się
w indywidualnych planach wsparcia
mieszkańca.
Osoby
odwiedzające mieszkanki zgłaszają swoje przybycie w sekretariacie a następnie
pracownik prowadzi ich na grupę. Spotkania odbywają się w pokojach
mieszkalnych, sali dziennego pobytu lub w okresie letnim na podwórku w altance.
Dom zapewnia mieszkankom
możliwość podtrzymywania kontaktów telefonicznych. Mieszkanki dzwonią z
sekretariatu lub z pokoi pracowników i nie ponoszą kosztów przeprowadzonych
rozmów. Jeśli ktoś z rodziny dzwoni do mieszkanek, wówczas z sekretariatu
rozmowa jest łączona na zespół w którym jest dziecko. Na budynku Domu na
zewnątrz zainstalowany jest aparat telefoniczny na kartę.
Całą korespondencję, zarówno do mieszkanek jak i do
Domu listonosz przynosi do sekretariatu. Listy zaadresowane bezpośrednio do
mieszkanek sekretarka zanosi na zespoły i tam kierownik zespołu lub pracownik I
kontaktu przekazuje mieszkance lub, jeśli nie potrafi ona czytać, sam czyta
list. Na listy prywatne, w imieniu mieszkanek odpowiada pracownik I kontaktu,
natomiast na listy służbowe, dotyczące uregulowania sytuacji socjalno-bytowej -
pracownik socjalny.
Na potrzeby mieszkanek kupowana jest
prasa tj. Miś, Diana robótki, Moje gotowanie, Świerszczyk, Kram z robótkami,
Hafty polskie.
Ad 11
Jak wynika z wyjaśnień pracownika
socjalnego 6 mieszkanek niepełnoletnich nie posiada własnych środków
finansowych. Pozostałe mieszkanki maja własne dochody w formie renty, zasiłku.
Dom zapewnia mieszkańcom bezpieczne przechowywanie środków finansowych na kontach
depozytowych. Odsetki na koncie rozliczane są raz w roku na koniec listopada. Ze
względu na stopień niepełnosprawności i funkcjonowania w środowisku 74 osoby ma
ustanowionych kuratorów sądowych do dysponowania środkami. 21 mieszkanek
samodzielnie pobiera środki. Jeśli mieszkanka chce pobrać pieniądze wówczas
pisze wniosek do pracownika socjalnego i wskazuje w nim na co chce przeznaczyć
pieniądze i jaka kwota jest jej potrzebna. Jak wynika z wyjaśnień pracownika
socjalnego mieszkanki codziennie mogą pobrać pieniądze z depozytu.
Na posiedzeniu samorządu w dniu
04.07.2005r. na walnym zebraniu wybrano 5 osób upoważnionych do pobierania
pieniędzy mieszkańców. W imieniu osób, które samodzielnie nie pobierają
pieniędzy, środki wypłacają co najmniej dwie osoby z tych wybranych pracowników.
W dniu kontroli mieszkanki nie miały
zdeponowanych żadnych przedmiotów wartościowych.
Ad 13,14
Dom zapewnia mieszkankom
zaspokojenie ich potrzeb religijnych. W Domu nie ma kaplicy
i nie ma zatrudnionego kapelana ale utrzymuje on stały kontakt z księżmi i
klerykami z seminarium duchownego w Łomży. W pobliżu Domu jest Kościół parafialny do którego
uczęszczają mieszkanki. Przed mszą św. przychodzą po nie klerycy i razem idą do
kościoła. Ponadto, klerycy dużo czasu poświęcają na rozmowy z mieszkankami oraz
wspólne zabawy. Klerycy przygotowują wspólnie
z mieszkankami scenki rodzajowe. Mieszkanki, zależnie od potrzeb, mają zapewniony
kontakt z kapłanem i korzystają z sakramentów św.
W 2005 roku zmarła jedna mieszkanka.
Jej pochówkiem zajmowała się rodzina. Na cmentarzu katedralnym i komunalnym są
groby byłych mieszkanek, którymi opiekują się dziewczęta wraz z pracownikami.
Ad 15,18
Wszystkie mieszkanki posiadają własną
odzież i obuwie, dostosowane do wieku i potrzeb. Brakującą odzież zakupuje Dom.
Dom zapewnia także środki higieny osobistej i inne rzeczy osobistego użytku. Bardzo
często pracownik I kontaktu zabiera mieszkanki na zakupy do pobliskich sklepów.
Odzież mieszkanek prana jest
w pralni Domu. Ubrania, pościel oraz ręczniki są znakowane od wewnętrznej strony i zawsze
wracają do właścicielki. Brudną odzież mieszkanki codziennie rano odkładają do
prania. Kierownik zespołu codziennie zbiera brudną odzież i zanosi do pralni.
Niektóre mieszkanki robią drobne przepierki.
Ad 16
Mieszkanka,
po zapoznaniu się z Domem, pracownikami i współmieszkankami wybiera, o ile
wybór taki jest możliwy ze względu na stan zdrowia, pracownika I kontaktu. Jeżeli
wybór taki jest niemożliwy dyrektor Domu wskazuje, po konsultacji z pracownikami,
pracownika I kontaktu. Każdy z pracowników, pracujący bezpośrednio z mieszkankami,
jest pracownikiem I kontaktu dla średnio 4 osób.
Ad 17
Dom spełnia wymagane standardy w zakresie
wyżywienia. Zapewnia się mieszkankom możliwość wyboru zestawu posiłków oraz
całodobowy dostępu do podstawowych produktów żywnościowych i napoi. Posiłki
wydawane są w następujących przedziałach czasowych:
-
śniadanie 700-900
-
obiad 1230-1430
-
podwieczorek 1500-1600
-
kolacja 1800-2000
W
dniu kontroli 18 osób wymagało karmienia i pomocy przy spożywaniu posiłków. Zlecone
były przez lekarza następujące diety: ogólna - 85 osób, rozdrobniona - 4 osoby,
miksowana 10 osób, bezglutenowa - 1 osoba oraz cukrzycowa - 1 osoba.
Ad 19
Na
każdy rok kalendarzowy sporządzany jest plan
imprez z wyszczególnieniem terminu,
kiedy impreza się odbędzie i osoby za nią odpowiedzialnej. Cykliczną imprezą
stał się już w Domu Przegląd Piosenki Religijnej, który w ubiegłym roku odbył
się po raz czwarty.
Szczególnie uroczyście
obchodzone są w Domu Święta Bożego Narodzenia i Wielkanocy. Wieczerzę wigilijną
oraz śniadanie wielkanocne dziewczęta jedzą wspólnie pracownikami. Na święta
wysyłane są, samodzielnie robione przez mieszkanki, kartki okolicznościowe. Ponadto
w Domu obchodzone są imieniny i urodziny dziewcząt.
Od
początku istnienia Domu prowadzona jest Kronika w której dokumentowane są
wydarzenia i imprezy okolicznościowe.
VI. Ocena stopnia i efektów
realizacji indywidualnych planów
wspierania mieszkańców.
Dyrektor
Domu zarządzeniem nr 7/99 z dn. 23.04.1999 r. powołał zespół opiekuńczo-
terapeutyczny. Na posiedzeniu zespołu terapeutyczno-opiekuńczego w dniu
19.01.2005r uaktualniono jego skład. W ramach zespołu funkcjonują 4 grupy
terapeutyczno-opiekuńcze, w skład których wchodzą: pracownicy I kontaktu,
pielęgniarki, terapeuta, pracownik socjalny, rehabilitant i nauczycielki, o ile
dziecko, którego plan jest
modyfikowany uczy się. Zespoły zbierają się co pół roku, w 2005 roku łącznie
odbyło się 27 posiedzeń. Na posiedzeniach, w stosunku do mieszkanek, których plan był omawiany, sporządzana jest analiza jej
funkcjonowania w sferze: usług pielęgnacyjno-opiekuńczych, rehabilitacyjnych, edukacyjnych, religijnych, zdrowotnych i socjalnych. Nie
we wszystkich sferach określono kierunki dalszej pracy z mieszkanką.
Dla wszystkich
mieszkanek opracowane są indywidualne plany
wsparcia mieszkańca. Każda mieszkanka lub jej opiekun prawny są na bieżąco
zapoznawani z prowadzonymi w stosunku do niej oddziaływaniami. Za realizację planu odpowiadają pracownicy pierwszego kontaktu i
zespół terapeutyczno-opiekuńczy. Plan zawiera następujące informacje:
- do jakiej grupy terapeutycznej
mieszkanka jest wpisana i kto jest bezpośrednio odpowiedzialny za ocenę
świadczonych w stosunku do niej usług,
- dane mieszkanki, w tym m.in.
przyczyny umieszczenia w Domu, szanse powrotu do domu rodzinnego,
- zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze,
- zasoby mieszkańca, w tym opis stanu
psycho-fizycznego mieszkańca, jego cechy pozytywne i negatywne,
- cele opieki indywidualnej, w tym cele
długoterminowe, krótkoterminowe i do najbliższej realizacji,
- oceny efektów w poszczególnych
usługach.
Z przeanalizowanych planów wynika, że do wszystkich celów opieki
indywidualnej, założonych do realizacji z mieszkanką, odniesiono się w planie. W poszczególnych ocenach efektów
świadczonych usług wskazano, na postępy jakie mieszkanka poczyniła np. w
zakresie zmiany swojego zachowania, udziału w zajęciach terapeutycznych,
aktywności ruchowej. Wskazano także na próby nawiązywania przez pracowników
Domu kontaktów z rodziną i podtrzymanie
tego kontaktu. Prowadzone oddziaływania dostosowane są do wieku rozwojowego i
możliwości psycho-społecznych mieszkanki.
Dokonano
wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją 1/2006.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących
egzemplarzach, z których jeden
otrzymuje Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Łomży.
W przypadku, gdy Dyrektor DPS nie
zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może odmówić jego
podpisania, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, pisemne
wyjaśnienia przyczyn tej odmowy.
Ponadto Dyrektorowi Domu Pomocy
Społecznej w Łomży przysługuje prawo zgłoszenia do Dyrektora Wydziału Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku umotywowanych
zastrzeżeń dotyczących ustaleń zawartych w protokole w terminie 7 dni od dnia
jego otrzymania.
Podpisy kontrolujących
1. Ewa Feszler
2. Mieczysława Nartowicz
Franciszek Chrzanowski
( podpis dyrektora Domu)