PROTOKÓŁ
z kontroli kompleksowej
Domu Pomocy Społecznej św. Franciszka z Asyżu w Tykocinie, ul. Klasztorna 1 - przeprowadzonej
w dniach 24-25 stycznia 2006 roku.
Dom Pomocy Społecznej p.w. św. Franciszka z Asyżu w Tykocinie
prowadzony jest przez CARITAS Diecezji Łomżyńskiej na zlecenie powiatu
łomżyńskiego. Adres Domu: 16-080 Tykocin, ul. Klasztorna 1. Dom przeznaczony
jest dla osób przewlekle psychicznie chorych - kobiet. Dyrektorem Domu Pomocy
Społecznej jest ks. Andrzej Stypułkowski.
Kontrolę
przeprowadziły - Mieczysława Nartowicz
- inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku, Ewa Feszler - starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie upoważnienia Nr 15
z dnia 13 stycznia br., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę
Golubiewską - z-cę dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego.
Przedmiot kontroli:
1)
ocena stopnia realizacji programu naprawczego,
2)
ocena warunków życia mieszkańców,
3)
ocena organizacji działania domu pomocy społecznej przy uwzględnieniu typu domu
i uzasadnionych potrzeb mieszkańców,
4)
ocena poziomu, struktury zatrudnienia oraz kwalifikacji zatrudnionych
pracowników,
5)
ocena przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępności mieszkańców do
informacji o swoich prawach,
6)
ocena stopnia i efektów realizacji indywidualnych planów
wspierania mieszkańców
w
okresie od 01.01.2005 r. do 31.12.2005 r.
Ustalenia
kontroli
I.
Stopień realizacji programu naprawczego.
Z przedłożonych przez
Dyrektora Domu analiz programów naprawczych z dnia 21.07.2004r. i 23.02.2005r.
wynika, że na lata 2005- 2006 zaplanowano do realizacji następujące
zadania:
Na 2005r:
1. Przystosowanie łazienek dla osób niepełnosprawnych, podnośnik ARNOLD.
2. Likwidacja barier architektonicznych: samobieżny pojazd do przewozu osób
niepełnosprawnych po schodach.
3. Wyposażenie pokoi:
- leże rehabilitacyjne,
- materace ortopedyczne
4. Doposażenie w urządzenia do rehabilitacji i zajęć terapeutycznych:
- atlas do ćwiczeń,
- rower rehabilitacyjny,
- trenazer rehabilitacyjny,
- materace gimnastyczne,
- zestaw do koszykówki,
- sprzęt do światłoterapii i koloroterapii,
- piłeczki rehabilitacyjne,
- piec do wypalania gliny.
Ad 1.
Zgodnie z wyjaśnieniami Dyrektora
Domu, zrezygnowano z zakupu podnośnika do łazienki, gdyż zamontowane we wrześniu
2004 roku uchwyty w łazienkach zapewniły mieszkankom swobodne korzystanie z urządzeń
w tych pomieszczeniach.
Ad 2.
W sierpniu 2005 roku zakupiono
samobieżny pojazd do przewozu osób niepełnosprawnych po schodach, tzw.
Schodołaz. Mieszkanki, które mają problemy z poruszaniem się korzystają ze
schodołazu, który obsługiwany jest przez przeszkolonego pracownika.
Ad 3, 4
Zgodnie z programem
naprawczym we wrześniu 2005r. zakupiono leże rehabilitacyjne i materace
ortopedyczne oraz wyposażono salę do rehabilitacji w atlas do ćwiczeń, rower rehabilitacyjny,
trenazer rehabilitacyjny, materace gimnastyczne, zestaw do koszykówki, sprzęt
do światłoterapii i koloroterapii, piłeczki rehabilitacyjne, piec do wypalania
gliny. W dniu kontroli trwały prace remontowe pomieszczenia, w którym będzie
zorganizowana pracownia garncarska.
Na 2006 r. zaplanowano
realizację następujących zadań:
1. umożliwienie wyboru zestawu posiłków,
2. osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia pracowników zespołu
terapeutyczno-opiekuńczego, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy i
zatrudnienie psychologa.
Ad 1.
W styczniu 2006 r.
wprowadzono wybór zestawu posiłków. Jadłospisy układane są dekadowo.
Ad 2
W trakcie kontroli
stwierdzono, że na koniec grudnia
2005 roku w DPS zatrudnione były ogółem 22 osoby, w przeliczeniu na pełne etaty
- 19,7. W dziale terapeutyczno-opiekuńczym zatrudnionych było 14 osób, w tym 3
wolontariuszy, (w przeliczeniu na pełne etaty 12,75) tj. lekarz psychiatra (1/2
etatu), pracownik socjalny, 3 pielęgniarki,
2 położne, technik fizjoterapii (3/4 etatu), instruktor terapii zajęciowej (3/4
etatu), pracownik kulturalno- oświatowy (3/4 etatu), pokojowa. Z
wolontariuszami zostały zawarte porozumienia na świadczenie usług: technik
fizjoterapii -7 godzin tygodniowo (w Domu jest w środy i czwartki), instruktor
terapii zajęciowej -7 godzin tygodniowo (w Domu jest codziennie po 1 godzinie);
instruktor terapii zajęciowej prowadzi terapię muzyczna -, 12 godzin tygodniowo
(w Domu jest w piątki, soboty, niedziele).
Daje to wskaźnik zatrudnienia 0,38. W okresie objętym kontrolą w dziale
terapeutyczno-opiekuńczym zatrudniono instruktora terapii zajęciowej i pracownika
kulturalno- oświatowego.
Jak wynika z wyjaśnień Dyrektora osiągnięcie
wymaganego wskaźnika zatrudnienia pracowników zespołu
terapeutyczno-opiekuńczego, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy i
zatrudnienie psychologa zrealizowane zostanie
do końca 2006 roku.
Ponadto ustalono, że od dnia
ostatniej kontroli, przeprowadzonej w dniach 24 i 26.05.2004r wykonano:
- Aneksem zawartym pomiędzy Starostą
Łomżyńskim a Caritas Diecezji Łomżyńskiej
i DPS w Tykocinie uzupełniono umowę zlecającą na prowadzenie Domu z dnia
15.11.1997r. o kwalifikacje pracowników,
- kostką brukową wyłożono 1/3 alejki od bramy głównej do budynku Domu,
- w sierpniu wykończono altankę na podwórzu,
- zamontowano uchwyty w łazienkach, ułatwiające osobom mniej sprawnym
korzystanie z tych pomieszczeń,
- zamontowano we wszystkich pokojach system przyzywowo-alarmowy,
- na piętrze urządzono kuchenkę pomocniczą wyposażoną w: kuchenkę gazową,
czajnik bezprzewodowy, zlew, lodówkę oraz naczynia kuchenne. W kuchence są
dostępne przez całą dobę podstawowe produkty żywnościowe i napoje.
II i III.
Ocena warunków życia mieszkańców oraz ocena organizacji działania domu pomocy
społecznej przy uwzględnieniu typu domu i uzasadnionych potrzeb mieszkańców.
Budynek, w którym mieści się Dom Pomocy
Społecznej w Tykocinie spełnia wymagane standardy (załącznik nr 1). Pokoje
mieszkańców są 2, 3 i 4 osobowe z pełnym wyposażeniem, tj. szafka nocna, szafa
ubraniowa, krzesła, stół. Pokoje czteroosobowe przeznaczone są dla osób
leżących. Przy każdym pokoju są łazienki, wyposażone w umywalkę, prysznic i
sedes. Przy wszystkich urządzeniach sanitarnych zamontowane są uchwyty
ułatwiające osobom mniej sprawnym korzystanie z tych pomieszczeń. Na piętrze
budynku znajduje się kuchenka pomocnicza, podręczne pomieszczenie do prania i
suszenia. Na parterze jest pokój gościnny, w którym mogą się zatrzymać osoby
odwiedzające mieszkanki.
Dom zapewnia opiekę 33 mieszkankom w wieku od 27 do 84 lat. W
dniu kontroli w Domu przebywały 32 mieszkanki, jedna była w szpitalu w
Białymstoku. Wśród mieszkanek 5 osób jest ubezwłasnowolnionych całkowicie (w
stosunku do 4 mieszkanek opiekunami prawnymi są pracownicy Domu, w stosunku do
1 - rodzina) oraz 2 osoby są ubezwłasnowolnione częściowo - kuratorem dla nich
jest pracownik socjalny.
Główne schorzenia mieszkanek to: schizofrenia
- 18, zaburzenia organiczne - 11, upośledzenie umysłowe - 2, zaburzenia
afektywne - 2. Współwystępują jako zaburzenia sprzężone: cukrzyca - 3,
nadciśnienie tętnicze - 3, epilepsja -3. Jak wynika z wyjaśnień Dyrektora w
przypadku remisji choroby około 20 mieszkanek większość czasu spędza w łóżkach.
Dziesięć mieszkanek wymaga częściowej pomocy przy wykonywaniu czynności
codziennych.
IV. Ocena poziomu, struktury zatrudnienia
oraz kwalifikacji zatrudnionych pracowników.
Umowa zlecającą prowadzenie Domu z dnia 15.11.1997r.,
zawarta pomiędzy Starostą Łomżyńskim a
Caritas Diecezji Łomżyńskiej i DPS w Tykocinie aneksem z dnia 19.03.2004r.
została uzupełniona o kwalifikacje pracowników wskazując "w zakresie struktury
zatrudnienia i kwalifikacji zatrudnionych osób dyrektor domu pomocy społecznej
przestrzega przepisów dotyczących zasad wynagradzania i wymagań
kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach
organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego".
W trakcie kontroli
sprawdzono akta 7 losowo wybranych osób, tj. 63,63 % wszystkich pracowników działu
terapeutyczno-opiekuńczego. Kontroli poddano akta następujących osób (załącznik
nr 2 do protokołu).
Na podstawie kontroli
losowo wybranych akt ustalono, że ww. osoby posiadają wymagane kwalifikacje na
zajmowanych stanowiskach.
W kontrolowanym okresie
pracownicy Domu uczestniczyli w następujących szkoleniach wewnętrznych:
1) 05.10. "Prawa mieszkańców w domu pomocy" - szkolenie prowadził
Dyrektor Domu, uczestniczyli wszyscy pracownicy zespołu
terapeutyczno-opiekuńczego.
2) 23.02.2005r. - "Rehabilitacja lecznicza z zastosowaniem
światłolecznictwa. Obsługa lampy Qlait" szkolenie prowadził lekarz psychiatra,
uczestniczyli wszyscy pracownicy zespołu terapeutyczno-opiekuńczego.
V.
Przestrzeganie praw mieszkańców oraz dostępność
mieszkańców do informacji o swoich prawach.
Prawa i obowiązki mieszkańców Domu zawarte są w
Regulaminie Organizacyjnym Domu Pomocy Społecznej p.w. św. Franciszka z Asyżu w
Tykocinie, zatwierdzonym w dniu 01.03.2001 r. przez Dyrektora CARITAS Diecezji
Łomżyńskiej.
W toku kontroli stwierdzono, że w Domu przestrzegane
są prawa mieszkanek. W przyjęciu do Domu nowej mieszkanki uczestniczą Dyrektor
i pracownicy, którzy wchodzą w skład zespołu terapeutyczno-opiekuńczego.
Mieszkanki mogą swobodnie opuszczać teren Domu.
Swobodnie wychodzą do miasta i robią zakupy. Mniej sprawne wychodzą z
pracownikiem. Na święta Bożego Narodzenia do domów rodzinnych wyjechały 3
mieszkanki. Mieszkanki utrzymują kontakty z rodzinami. Z zapisów, zawartych w
indywidualnych planach wsparcia
mieszkańca wynika, że pracownicy Domu podejmują próby nawiązania i podtrzymania
tych kontaktów. Mieszkanki wspólnie z pracownikami wysyłają do rodzin listy,
dzwonią oraz dwa razy w roku, jeśli rodzina wyraża zgodę, Dom organizuje wyjazd
do domów rodzinnych. Ponadto mieszkanki w ramach organizacji czasu wolnego
wyjeżdżają na imprezy kulturalno- oświatowe do innych domów pomocy społecznej
oraz na przeglądy i konkursy.
Mieszkanki posiadają własną odzież i obuwie,
dostosowane do wieku i pory roku. Dom zapewnia także, środki higieny osobistej
i inne rzeczy osobistego użytku. Bardzo często pracownik I kontaktu wraz z
mieszkankami idzie na zakupy.
Dom spełnia wymagane standardy w
zakresie wyżywienia. Zapewnia się mieszkankom możliwość wyboru zestawu posiłków
oraz całodobowy dostęp do podstawowych produktów żywnościowych i napoi. Posiłki
wydawane są w następujących przedziałach czasowych:
-
śniadanie w
godzinach 7 30 - 930,
-
obiad w godzinach
1230 - 1430,
-
kolacja w
godzinach 1800 - 2000.
Dom zapewnia mieszkankom udział w terapii zajęciowej, w tym w
arteterapii, muzykoterapii, biblioterapii, poezjoterapii. Dla każdej pracowni
opracowany jest konspekt zajęć terapeutycznych zawierający cele terapeutyczne i
proponowane techniki pracy.
W grudniu 2005 roku założono i
prowadzone są, dla każdej mieszkanki uczestniczącej w terapii indywidualne
karty terapii zajęciowej. Zawierają one informacje dotyczące metod, technik
pracy, materiałów, czasu zajęć i ich przebiegu. Opisano w nich zachowanie
mieszkanki, wskazano na trudności zaistniałe w trakcie zajęć oraz wnioski do
dalszej pracy. Zapisy są ogólne i nie wskazują jakie efekty przynosi mieszkance
udział w danej formie terapii.
Znaną formą rehabilitacji jest udział w turnusach
rehabilitacyjnych. Jak wynika z przedłożonych danych w 2005 r. na turnus
rehabilitacyjny wyjechały 22 osoby. Ponadto 11 osób otrzymało dofinansowanie z
PFRON do sprzętu ortopedycznego, tj. 8 osób obuwie ortopedyczne, 1-
endoprotezę, 2 - materace przeciwodleżynowe, 2 osoby wózki inwalidzkie.
Usługi opiekuńcze na rzecz mieszkańców
świadczą: pokojowa w godzinach 700-1500, pracownik
socjalny w godzinach 730-1530, instruktor terapii
zajęciowej 730-1400, pielęgniarki w godzinach 600-1400,
1400-2200, 2200-600,
psychiatra (1/2 etatu) w poniedziałek (800-1600),
czwartek (1200-1900), sobotę (900-1400).
Dom zapewnia mieszkankom udział w praktykach
religijnych zgodnie z wyznaniem. Ks. Dyrektor zapewnia posługę kapelana. W
okresie objętym kontrolą zmarła jedna mieszkanka. Pochówkiem zmarłej zajmowała
się rodzina.
Wszystkie mieszkanki mają własne środki finansowe -
renty, emerytury lub zasiłki z pomocy społecznej. Dla mieszkanek sukcesywnie
były zakładane rachunki oszczędnościowo- rozliczeniowe. Ponadto 18 mieszkanek
ma założone książeczki oszczędnościowe.
Jak wynika z informacji instruktora terapii zajęciowej
dla 10 mieszkanek wyrabiane są dowody osobiste.
Dyrektor w sprawie skarg i wniosków przyjmuje
mieszkanki w poniedziałki i wtorki w godzinach 800-1000.
Informacja o godzinach przyjęć Dyrektora wywieszona jest na tablicach ogłoszeń
na każdej kondygnacji Domu. Książka
skarg i wniosków założona została w 2002r i w okresie objętym kontrolą nie było
skarg i wniosków.
W Domu funkcjonuje samorząd
mieszkańców. W skład samorządu wchodzą 3 mieszkanki. W 2005 roku odbyły się 4
spotkania samorządu. Z dokumentacji z posiedzeń wynika, że na posiedzeniach omawiano
m.in. sposób organizacji wypoczynku letniego, przygotowania upominków.
VI. Ocena
stopnia i efektów realizacji indywidualnych planów
wspierania mieszkańców.
Dyrektor Domu zarządzeniem nr 8/2005 z dnia
02.11.2005r w sprawie zmiany składu zespołu terapeutyczno-opiekuńczego
uaktualnił skład zespołu, w jego skład wchodzą: lekarz psychiatra, kapelan,
pracownik socjalny, pielęgniarki,
technik fizjoterapii, instruktor terapii zajęciowej, pracownik
kulturalno-oświatowy i pokojowa. W 2005 roku odbyło się 5 posiedzeń zespołu, na
każdym z nich omówiono plany średnio
6 mieszkanek. W dokumentacji z posiedzeń zespołu w stosunku do mieszkanki,
której plan był omawiany,
sporządzany jest opis: jej funkcjonowania w Domu i środowisku; zachowań
społecznych oraz wyznaczane są kierunki dalszej pracy z mieszkanką.
Mieszkanka, po zapoznaniu się z
Domem, pracownikami i współmieszkankami wybiera, o ile wybór taki jest możliwy
ze względu na stan zdrowia, pracownika I kontaktu. Każdy pracownik pracujący
bezpośrednio z mieszkańcem jest pracownikiem I kontaktu dla średnio 3-4 osób.
Dla wszystkich mieszkanek opracowane są indywidualne plany
wsparcia mieszkańca. Plany zostały uzgodnione z mieszkankami. Za realizację planu odpowiadają pracownicy pierwszego kontaktu i
zespół terapeutyczno-opiekuńczy.
Plan zawiera następujące
informacje: ogólne dane mieszkańca, w tym m.in. przyczyny umieszczenia w dps,
szanse powrotu do domu rodzinnego, funkcjonowanie mieszkanki w zakresie usług:
zdrowotnych - opieka zdrowotna, zabiegi medyczne, zabiegi rehabilitacyjne,
gimnastyka; udział w zajęciach terapeutycznych, usług socjalnych i aktywności. Do
pracy z mieszkanką założono cele długoterminowe i krótkoterminowe. W niektórych
planach zaplanowane
do realizacji cele są bardzo ogólne, nie precyzują jak należy pracować z
mieszkanką, by cele te realizować.
Wszystkie plany
zostały zmodyfikowane w 2005 roku. Jak wynika z wyjaśnień Dyrektora opisy
zachowania mieszkanki w poszczególnych sferach dokonywane będą co dwa-trzy
miesiące. Z przeanalizowanych planów
wynika, że dokonano oceny funkcjonowania mieszkanki w każdej ze sfer. Prowadzone
oddziaływania dostosowane są do wieku rozwojowego i możliwości
psycho-społecznych mieszkanki. Zwrócono uwagę na potrzebę rehabilitacji i
konsultacji leczniczych, nawiązania kontaktów z rodziną i udziału mieszkanki w
terapii zajęciowej. Nie które oceny nie odnoszą się do wszystkich założonych
celów pracy z mieszkanką.
Dokonano wpisu do książki
kontroli DPS pod pozycją 1/2006.
Protokół sporządzono w dwóch
jednobrzmiących egzemplarzach, z
których jeden otrzymuje Dyrektor Domu Pomocy Społecznej p.w. św. Franciszka z
Asyżu w Tykocinie.
W przypadku, gdy Dyrektor DPS nie
zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może odmówić jego
podpisania, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, pisemne
wyjaśnienia przyczyn tej odmowy.
Ponadto Dyrektorowi Domu Pomocy
Społecznej w Tykocinie przysługuje prawo zgłoszenia do Dyrektora Wydziału
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku
umotywowanych zastrzeżeń dotyczących ustaleń zawartych w protokole w terminie 7
dni od dnia jego otrzymania.
Podpisy kontrolujących
1.
Ewa Feszler
2.
Mieczysława Nartowicz
Ks. Andrzej Stypułkowski
(podpis dyrektora Domu)