P r o t o k
ó ł
kontroli Kuratorium
Oświaty w Białymstoku, REGON - 006473001
przeprowadzonej przez
pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku:
1.
Małgorzatę Osipowicz - starszego inspektora
2.
Krystynę Pasiuk - starszego
inspektora
Kontrolę
przeprowadzono w dniu 7.02.2006 roku na podstawie
upoważnienia Nr 24 z dnia 6 lutego 2006r., które w imieniu Wojewody wydał
Zastępca Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej P. Krystyna Golubiewska.
Kontrolujący
wpisali się do książki kontroli pod poz. 2/2006
Przedmiotem
kontroli była realizacja zadań Wojewody ujętych w Porozumieniu z dnia 10
stycznia 2001r. zawartym pomiędzy Wojewodą Podlaskim a Podlaskim Kuratorem
Oświaty.
Kontrolą
objęto okres od 01.01.2005r. do miesiąca poprzedzającego
dzień kontroli.
Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:
1. Ryszard
Pszczółkowski - po. Podlaskiego Kuratora Oświaty
2. Grażyna Citko - dyrektor Wydziału Organizacyjno-Kadrowego
Ustalenia
kontroli:
Porozumienie
z Podlaskim Kuratorem Oświaty zostało zawarte na podstawie art. 33 ustawy z
dnia 5 czerwca 1998r. o administracji rządowej w województwie (Dz. U. Nr 91
poz. 577 z 1999r., Nr 70, poz. 778, z 2000r. Nr 12, poz. 136, Nr 22, poz. 268, Nr
48, poz. 550, Nr 48, poz. 552).
Dotyczy ono realizacji zadań
Wojewody, wynikających z ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela
(Dz. U. z 1997r. Nr 56, poz. 357 z późn.
zm.) w stosunku do pracowników placówek
opiekuńczo-wychowawczych oraz ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych.
Zgodnie z Porozumieniem
Podlaski Kurator Oświaty przyjął do realizacji następujące zadania Wojewody,
jako organu sprawującego nadzór pedagogiczny, wynikające z ustawy z dnia 26
stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997r. Nr
56, poz. 357, z 1998r. Nr 106, poz. 668, i Nr 162, poz. 1118 oraz z 2000r. Nr
12, poz. 136, Nr 19, poz. 239 i Nr 22, poz. 291), w tym wydawanie decyzji
administracyjnych w stosunku do pracowników placówek, o których mowa w art. 1
ust. 1 pkt. 3 Karty Nauczyciela:
1) nadawanie stopni awansu zawodowego na
stopień nauczyciela dyplomowanego (art. 9b ust. 4 pkt
3),
2) odmowa w drodze decyzji
administracyjnych nadania stopnia awansu zawodowego (art. 9b ust. 6),
3) pełnienie funkcji organu wyższego
stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego w sprawach o
nadanie stopnia awansu zawodowego w stosunku do organu prowadzącego placówkę
(art. 9b ust. 7 pkt 2),
4) rozpatrywanie odwołań od oceny dorobku
zawodowego nauczycieli (art. 9c ust. 9),
5) powoływanie komisji kwalifikacyjnej dla
nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego (art.
9g ust. 3),
6) prowadzenie rejestru wydawanych
zaświadczeń o akceptacji komisji na stopień awansu zawodowego (art. 9g ust. 9),
7) sprawowanie nadzoru nad czynnościami
podejmowanymi w postępowaniu o nadanie nauczycielom stopnia awansu zawodowego
(art. 9h ust. 1 pkt 1),
8) stwierdzenie w drodze decyzji
administracyjnej nieważności postępowania o nadanie nauczycielom stopnia awansu
zawodowego (art. 9h ust. 2),
9) wnioskowanie o nadanie tytułu honorowego
profesora oświaty (art. 9i ust. 2),
10) możliwość zobowiązania nauczyciela do
podjęcia doskonalenia zawodowego w określonej formie (art. 12 ust. 3),
11) wyznaczenie dyrektora placówki, który
wykonuje czynności związane z odbywaniem stażu przez nauczyciela, w tym
powołuje opiekuna stażu, dokonuje oceny dorobku zawodowego nauczyciela oraz
wskazuje nauczycielowi właściwego dyrektora placówki lub właściwy organ do
złożenia wniosku odpowiednio o postępowanie kwalifikacyjne lub egzaminacyjne w
stosunku do nauczycieli zatrudnionych w kilku placówkach (w wymiarze mniejszym
niż ½ etatu - art. 22 ust. 4).
W toku kontroli ustalono,
że:
Ad. 1 . Podlaski
Kurator Oświaty nadaje stopnie awansu zawodowego na stopień nauczyciela
dyplomowanego, w drodze decyzji administracyjnej. W kontrolowanym okresie
nadano stopień nauczyciela dyplomowanego następującym osobom:
1. Jacek Przesmycki
- nauczyciel w Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku,
2. Krzysztof Leszczyński -
nauczyciel w Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku,
3. Ewa Maria Szuma - nauczyciel w Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku,
4. Jerzy Dąbrowski - nauczyciel
w Placówce Opiekuńczo-Wychowawczej w Suwałkach.
Ad. 2.
W okresie obowiązywania porozumienia nie odmówiono żadnemu nauczycielowi
nadania stopnia awansu zawodowego.
Ad. 3.
Podlaski Kurator Oświaty sprawuje funkcję organu wyższego stopnia w rozumieniu
Kodeksu postępowania administracyjnego. Od chwili obowiązywania Porozumienia
nie wpłynęło żadne odwołanie od nadania stopnia awansu zawodowego przez organ
prowadzący.
Ad. 4. Do Kuratorium Oświaty w
Białymstoku, do miesiąca poprzedzającego termin kontroli nie wpłynęło żadne
odwołanie od oceny dorobku zawodowego nauczycieli, jako organu wyższego
stopnia.
Ad. 5. Podlaski Kurator Oświaty
powołuje komisje kwalifikacyjne dla nauczycieli ubiegających się o awans na
stopień nauczyciela dyplomowanego.
Stwierdzono, że w 2005r. powołano 4 komisje
kwalifikacyjne dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela
dyplomowanego.
Ad. 6. Kuratorium jako organ, który
powołał komisję kwalifikacyjną, prowadzi Rejestr
wydawanych zaświadczeń o akceptacji komisji na stopień nauczyciela
dyplomowanego 2005r. oraz Rejestr
decyzji o nadaniu stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego 2005r.
W
2005r. wydano 4 zaświadczenia, a tym samym 4 decyzje pracownikom pedagogicznym
placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Ad. 7. Zgodnie z § 1 pkt 7 Porozumienia Przyjmujący przyjmuje do realizacji min.
sprawowanie nadzoru nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniu o nadanie
nauczycielom stopnia awansu zawodowego (art.9h ust.1 pkt1).
Na podstawie prowadzonych
czynności kontrolnych stwierdzono, że Podlaski Kurator Oświaty w Planie Pracy Wydziału Nadzoru Pedagogicznego
Kuratorium Oświaty w Białymstoku na rok szkolny 2005/2006, w części B
dotyczącej bieżącej działalności uwzględnił powyższe zadanie pn. nadzór nad
procedurą awansu zawodowego nauczycieli, w tym realizację zadań zawartych w
Porozumieniu z Wojewodą Podlaskim.
Na podstawie
udzielonych wyjaśnień oraz kontroli dokumentacji stwierdzono, że nie podjęto
czynności kontrolnych związanych z nadaniem stopnia awansu zawodowego. W odpowiedzi
na zalecenia pokontrolne wystosowane po przeprowadzonej kontroli w dniu 28
września 2004r. Podlaski Kurator Oświaty zobowiązał się do sprawowania nadzoru
nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniu o nadanie nauczycielom stopnia
awansu zawodowego. Dodatkowo zaś deklarowano zwrócenie się na piśmie do
placówek z prośbą o informacje dotyczące postępowań kwalifikacyjnych i
egzaminacyjnych.
Stwierdzono,
że dnia 12.07.2005r. rozesłano pisma do placówek
opiekuńczo-wychowawczych oraz ośrodków adopcyjno-opiekuńczych
z prośbą o podanie terminu posiedzenia komisji kwalifikacyjnej na stopień
nauczyciela kontraktowego oraz egzaminacyjnej na stopień nauczyciela
mianowanego dla nauczycieli zatrudnionych w placówce. Pisma rozesłano ok. 10 miesięcy po wystosowaniu
zaleceń pokontrolnych z przeprowadzonej kontroli. Odpowiedzi udzieliło 9
placówek, informując o datach posiedzeń komisji.
Przedstawiciele Kuratorium
Oświaty uczestniczyli w 2005r. w pięciu posiedzeniach komisji egzaminacyjnych
na stopień nauczyciela mianowanego powołanych dla nauczycieli placówek objętych porozumieniem. Z
posiedzeń Przedstawiciel Kuratorium Oświaty w Białymstoku sporządził karty
informacyjne o przebiegu postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela
mianowanego, w których zaznaczono, że postępowania egzaminacyjne zostały
przeprowadzone zgodnie z przepisami prawa ustawy Karta Nauczyciela oraz
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r. w
sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Oprócz
uczestnictwa w posiedzeniach komisji nie podjęto żadnych działań w ww. kwestii.
Należy podkreślić, że od chwili podpisania Porozumienia tj. od 10
stycznia 2001r. nie podjęto działań w zakresie sprawowania nadzoru nad czynnościami
podejmowanymi w zakresie nadania nauczycielom stopnia awansu zawodowego, mimo
wystosowywanych zaleceń pokontrolnych z przeprowadzanych kontroli.
Ad. 8. Z dokonanych ustaleń wynika, że w okresie obowiązywania porozumienia
nie wystąpiły sprawy, w których stwierdzono, w drodze decyzji administracyjnej,
nieważność postępowania o nadanie nauczycielom stopnia awansu zawodowego.
Ad. 9. Zgodnie z art. 9i ust. 2
nauczycielowi dyplomowanemu, posiadającemu co najmniej
20-letni okres pracy w zawodzie nauczyciela, w tym co najmniej 10-letni okres
pracy jako nauczyciel dyplomowany, oraz znaczący i uznany dorobek zawodowy może
być nadany tytuł honorowy profesora oświaty.
Nauczyciele dyplomowani nie przepracowali jeszcze
10-letniego okresu z tym stopniem awansu. W związku z powyższym nie nadano
nikomu tytułu honorowego profesora oświaty.
Ad.10. W nawiązaniu do ustaleń dotyczących pkt 7 i
braku podjęcia czynności kontrolnych ww. jednostkach nie zaistniała potrzeba
zobowiązania nauczycieli do podjęcia doskonalenia zawodowego w określonej
formie.
Ad. 11. Z ustaleń kontroli wynika, że do miesiąca poprzedzającego termin
kontroli do Kuratorium
Oświaty w Białymstoku nie wpłynął wniosek nauczyciela (zatrudnionego w wymiarze
mniejszym niż ½ etatu) o wyznaczenie dyrektora placówki, który wykonuje
czynności związane z odbywaniem stażu przez nauczyciela.
Na podstawie
przeprowadzonych czynności kontrolnych ustalono, że wydawanie decyzji
administracyjnych, w stosunku do pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych,
o nadaniu stopnia nauczyciela dyplomowanego, jest zgodne z § 2 Porozumienia.
Podlaski Kurator Oświaty stosuje własną pieczęć nagłówkową oraz pieczęć do
podpisu w brzmieniu "z up. Wojewody Podlaskiego" z imieniem, nazwiskiem oraz
stanowiskiem służbowym, jako osoby upoważnionej do załatwiania spraw.
Natomiast
przy wydawaniu decyzji w sprawie powołania komisji kwalifikacyjnej dla
nauczycieli z placówek opiekuńczo-wychowawczych ubiegających się o awans na
stopień nauczyciela dyplomowanego, Podlaski Kurator Oświaty stosuje własną
pieczęć nagłówkową oraz nie zawsze pieczęć imienną, zgodną z Porozumieniem. W
jednym przypadku podpis na dokumencie złożył pracownik Kuratorium Oświaty
Oddział w Suwałkach, upoważniony przez Podlaskiego Kuratora Oświaty. W dwóch
przypadkach na dokumentach widniały pieczęcie do podpisu w brzmieniu "Wicekurator Oświaty" z imienia i nazwiska. Z wyjaśnień Pani
Grażyny Citko wynika, że podpisy zostały złożone na
dokumentach w miesiącu lipcu i sierpniu, kiedy pani Kurator była na urlopie.
Podlaski
Kurator Oświaty, zgodnie z § 4 Porozumienia, składa Wojewodzie
Podlaskiemu informacje i sprawozdania z wykonania powierzonych zadań w okresach
półrocznych do 10-go następnego miesiąca po zakończeniu półrocza.
Kontrola Kuratorium Oświaty w Białymstoku została
dokonana w oparciu o analizę zgromadzonych dokumentów oraz wyjaśnień
pracowników.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których
jeden otrzymuje Podlaski Kurator Oświaty.
Podlaskiemu Kuratorowi Oświaty przysługuje prawo wniesienia do
Wojewody Podlaskiego pisemnego wyjaśnienia do treści protokołu w terminie 7 dni
od daty jego otrzymania.
p.o.
Podlaskiego Kuratora Oświaty
mgr
Ryszard Pszczółkowski Podpisy
kontrolujących:
1. Małgorzata Osipowicz
2. Krystyna
Pasiuk