Białystok, 16 marca 2006r.
PS.I.MO.9032/3/1/06
Pan
Ryszard
Pszczółkowski
p.o. Podlaskiego Kuratora
Oświaty
Uprzejmie informuję, że w dniu
7 lutego 2006r. pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku przeprowadzili kontrolę problemową w Kuratorium
Oświaty w Białymstoku w zakresie realizacji zadań Wojewody określonych w
Porozumieniu z dnia 10 stycznia 2001r. zawartym pomiędzy Wojewodą Podlaskim a
Podlaskim Kuratorem Oświaty w 2005r.
Zgodnie z Porozumieniem
Podlaski Kurator Oświaty przyjął do realizacji zadania Wojewody, jako organu
sprawującego nadzór pedagogiczny, wynikające z ustawy z dnia 26 stycznia 1982r.
Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997r. Nr 56, poz. 357, z 1998r. Nr 106, poz. 668,
i Nr 162, poz. 1118 oraz z 2000r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239 i Nr 22,
poz. 291), w tym wydawanie decyzji administracyjnych w stosunku do pracowników
placówek, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt. 3 Karty Nauczyciela.
Na podstawie
przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że w 2005r. powołano 4
komisje kwalifikacyjne dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień
nauczyciela dyplomowanego. W kontrolowanym okresie 4 nauczycielom nadano, w
drodze decyzji administracyjnej, stopień nauczyciela dyplomowanego, wydano
również 4 zaświadczenia potwierdzające nadanie awansu zawodowego nauczycielom
placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Z dokonanych ustaleń wynika,
że w kontrolowanym okresie nie prowadzono spraw dotyczących stwierdzenia
nieważność postępowania o nadaniu nauczycielom stopnia awansu zawodowego.
Do Kuratorium Oświaty
nie wpłynęły także odwołania od nadania stopnia awansu zawodowego przez organ
prowadzący i odwołania od oceny dorobku zawodowego nauczycieli. Nie wpłynął
również wniosek nauczyciela (zatrudnionego w wymiarze mniejszym niż ½
etatu) o wyznaczenie dyrektora placówki, który wykonuje czynności związane z
odbywaniem stażu przez nauczyciela.
Podlaski
Kurator Oświaty, zgodnie z § 4 Porozumienia, składał
Wojewodzie Podlaskiemu informacje i sprawozdania z wykonania powierzonych zadań
w okresach półrocznych do 10-go następnego miesiąca po zakończeniu półrocza.
Stwierdzone w toku kontroli
nieprawidłowości dotyczyły:
1.
Wydania (w 3 przypadkach) decyzji w sprawie powołania
komisji kwalifikacyjnej dla nauczycieli z placówek opiekuńczo-wychowawczych
ubiegających się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego przez
nieupoważnione osoby.
2. Nie realizowania § 1 pkt 7
Porozumienia:
-
"sprawowanie nadzoru nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniu o
nadanie nauczycielom stopnia awansu zawodowego". W toku kontroli stwierdzono,
że w 2005r. przedstawiciele Kuratorium Oświaty uczestniczyli w pięciu
posiedzeniach komisji egzaminacyjnych na stopień nauczyciela mianowanego
powołanych dla nauczycieli placówek objętych porozumieniem. Sporządzono karty
informacyjne o przebiegu postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela
mianowanego. Oprócz uczestnictwa w posiedzeniach komisji nie podjęto żadnych
działań w zakresie sprawowania nadzoru, o którym mowa w pkt 2.
Powyższa kwestia była przedmiotem
kontroli problemowej w 2003r. Wystosowano wówczas zalecenia pokontrolne m. in.
dotyczące podjęcia działań w celu realizacji § 1 pkt 7 Porozumienia. W toku
kontroli sprawdzającej przeprowadzonej w 2004r. ustalono, że nie zostało ono
wykonane. Wobec powyższego ponownie zalecono: "podjęcie czynności kontrolnych
związanych z nadaniem nauczycielom (zatrudnionym w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych i ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych) stopnia awansu
zawodowego". W odpowiedzi na zalecenie Podlaski Kurator Oświaty pismem z dnia
29.10.2004r. zobowiązał się do realizacji ww. zadania i poinformował o ujęciu
tego tematu w planach kontroli.
W toku kontroli przeprowadzonej
w dniu 7.02.2006r. ustalono, że w Planie
Pracy Wydziału Nadzoru Pedagogicznego Kuratorium Oświaty w Białymstoku na rok
szkolny 2005/2006, w części B dotyczącej bieżącej działalności uwzględnione
zostało zadanie pn. nadzór nad procedurą awansu zawodowego nauczycieli, w tym
realizacja zadań zawartych w Porozumieniu z Wojewodą Podlaskim. Zalecenie to nie
było jednak realizowane.
W dniu 17.02.2006r. do
Wojewody Podlaskiego wpłynęły wyjaśnienia do protokołu złożone przez
Podlaskiego Kuratora Oświaty, dotyczące:
1. wydawania decyzji w sprawie
powołania komisji kwalifikacyjnej dla nauczycieli placówek opiekuńczo-wychowawczych
przez nieupoważnione osoby; decyzje te wydawane były przez Wicekuratora i
pracownika Oddziału Suwalskiego Kuratorium, w czasie nieobecności Podlaskiego
Kuratora Oświaty.
Wyjaśnienie
to zostało uwzględnione.
2. Nie podjęcia nadzoru nad
czynnościami związanymi z nadaniem nauczycielom stopnia awansu zawodowego w
placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
Z wyjaśnień zawartych w pkt.
2 wynika, że nie zachodziła potrzeba wcześniejszego podejmowania ww. czynności,
w tym rozsyłania pism do placówek opiekuńczo-wychowawczych o podanie terminu
posiedzeń komisji kwalifikacyjnych, ponieważ nie upłynął termin odbywania stażu
w wymiarze 2 lat i 9 miesięcy lub 9 miesięcy.
Wyjaśniam, że nadzór nad
czynnościami podejmowanymi w zakresie nadania nauczycielom stopnia awansu
zawodowego nie polega tylko na uczestnictwie w posiedzeniach powyższych
komisji. Przepis zobowiązuje, aby sprawować nadzór nad podejmowanymi
czynnościami. Dotyczy to w szczególności:
-
przydzielania opiekunów stażu,
-
zatwierdzania planu rozwoju zawodowego,
-
zapewnienia nauczycielom prawidłowego przebiegu stażu,
-
zachowania procedury dokonania oceny dorobku zawodowego.
Ponadto Porozumienie obowiązuje od 2001r. i w tym
okresie wielu pracowników placówek opiekuńczo - wychowawczych staż odbyło.
Obecnie obowiązująca ustawa
z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.)
nie zmienia, w stosunku do poprzedniego stanu prawnego, kompetencji Wojewody.
Z wyjaśnień do protokołu
wynika, że przepisy ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej
uniemożliwiają sprawowanie nadzoru nad placówkami opiekuńczo-wychowawczych
przez Kuratorium.
Należy zauważyć, że
Porozumienie zawarte w dniu 10 stycznia 2001r. nie dotyczy zadań wynikających z
ustawy o pomocy społecznej, lecz zadań Wojewody dotyczących ustawy - Karta
Nauczyciela.
Nie
uwzględnia się więc wyjaśnień zawartych w pkt. 2 i 3.
W związku z powyższym
zalecam:
-
niezwłocznie podjąć nadzór nad czynnościami podejmowanymi w zakresie
nadania nauczycielom stopnia awansu zawodowego nauczycielom zatrudnionym w
placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
Informuję
jednocześnie, że sprawa zmiany Porozumienia wymaga podjęcia stosownych
rozwiązań organizacyjnych, a także zabezpieczenia środków finansowych w
budżecie Wojewody Podlaskiego. Jest ona w trakcie rozpatrywania.
Zgodnie
z art. 128 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr
64, poz. 593 z późn. zm.) Podlaski Kurator Oświaty w Białymstoku ma prawo
zgłoszenia na piśmie do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia
otrzymania zaleceń pokontrolnych umotywowanych zastrzeżeń.
W przypadku nieskorzystania z powyższego prawa należy w
terminie 30 dni zawiadomić Wojewodę Podlaskiego o sposobie wykorzystania uwag i
wniosków bądź podjętych działaniach na rzecz ich realizacji lub przyczynach nie
podjęcia takich działań.
Z
up. WOJEWODY PODLASKIEGO
Krystyna
Golubiewska
Z-ca
Dyrektora Wydziału
Polityki Społecznej
Do
wiadomości
1.
Wydział Prawny i Nadzoru
wm