P
r o t o k ó ł
kontroli Domu Dziecka Nr 2 w Białymstoku, REGON - 000292480
przeprowadzonej przez pracowników
Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:
1. Małgorzatę Osipowicz - starszego
inspektora
2. Krystynę Pasiuk
- starszego inspektora
Kontrolę
przeprowadzono w dniach 10, 13, 14, 15 i 17 marca 2006r. na podstawie
upoważnienia Nr 42 z dnia 09.03.2006r., które w
imieniu Wojewody wydał Z-ca Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Pani
Krystyna Golubiewska.
Kontrolujący wpisali się
do książki kontroli pod poz. 1/2006.
Kontrolą za okres od
01.01.2005r. do miesiąca poprzedzającego dzień
kontroli było przestrzeganie standardów w zakresie opieki i wychowania oraz
świadczonych usług.
wynikających z:
-
ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy
społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z póź. zm.),
-
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 01.09.2000r. w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900),
-
rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 14
lutego 2005r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 37, poz.
331),
-
Konwencji
o Prawach Dziecka przyjętej przez Organizację Narodów Zjednoczonych dnia 20
listopada 1989r. (Dz. U. z dnia 23 grudnia 1991r.).
-
rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 29.08.2000r. w sprawie szczegółowych
zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74, poz. 862)
-
rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 19 października 2005r. w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad
przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 214, poz. 1812)
-
rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 2 maja 2001r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy
pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, trybu postępowania odwoławczego
oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz. U. Nr 50, poz. 523
z póź. zm.).
Wyjaśnień
w toku kontroli udzielali:
1. Barbara Czarnecka
- dyrektor
2. Wojciech Kucerow
- z-ca dyrektora
3. Jolanta Gościewska
- psycholog
4.
Renata Janowicz - terapeuta
Ustalenia kontroli
Dom Dziecka Nr 2 im Ireny Białówny w Białymstoku jest jednostką organizacyjną Miasta
Białystok.
Dyrektorem placówki jest
Pani Barbara Czarnecka, powołana na stanowisko
dyrektora Zarządzeniem Nr 530/03 Prezydenta Miasta Białegostoku z dnia 15
listopada 2003r.
Placówka znajduje się na terenie miasta
Białystok przy ulicy 11-go Listopada 6. Mieści się w budynku
wielokondygnacyjnym. Do dyspozycji dzieci są 22 sypialnie 1, 2, 3, 4, 5
osobowe. Dwie sypialnie nie spełniają standardów ponieważ
śpi w nich więcej niż 5 dzieci. Pokoje sypialne są stosownie wyposażone w
łóżka, szafy ubraniowe, biurka, lampki nocne, zabawki i dostosowane do wieku
dzieci.
Pion sanitarny
stanowią łazienki z prysznicami, wannami oraz kabinami toaletowymi. Drzwi
toalet zamykane są na zamki, co zapewnia intymność z ich korzystania. W grupie
szkolnej łazienka przystosowana jest dla dzieci niepełnosprawnych. W łazienkach
znajdują się miejsca do prania i suszenia rzeczy osobistych.
Do dyspozycji wychowanków są
pomieszczenia do wypoczynku. Wyposażone są w stoły, krzesła, regały. W każdej
ze świetlic znajduje się telewizor, wideo oraz sprzęt grający.
Każda z grup korzysta z
aneksów kuchennych. Aneksy są o wysokim standardzie. Wyposażone są w nowe meble
oraz wszystkie niezbędne sprzęty gospodarstwa domowego. W lodówkach i szafkach
znajdują się podstawowe produkty żywnościowe. W placówce urządzono 4 aneksy
kuchenne. Stosownie do rozporządzenia w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych, biorąc pod uwagę liczbę wychowanków, aneksów
kuchennych jest niewystarczająca. Z wyjaśnień dyrektora placówki wynika jednak,
że w chwili zmniejszenia ilości dzieci przebywających w placówce liczba aneksów
kuchennych będzie wystarczająca.
W placówce znajdują się
ponadto następujące pomieszczenia:
-
miejsca do cichej nauki (odrabiania
lekcji),
-
pomieszczenia do zajęć terapeutycznych i sportowych
(odpowiednio wyposażone),
-
pokoje do spotkań z osobami odwiedzającymi,
-
pokój gościnny,
-
kuchnia,
-
jadalnia dla wszystkich dzieci,
-
pralnia i suszarnia,
-
pracownia komputerowa,
-
pokój pielęgniarki.
W celu ustalenia stopnia realizacji programu
naprawczego dochodzenia do standardów przeanalizowano opracowany przez
Dyrektora placówki "Znowelizowany Etapowy Plan Dochodzenia do Standardów w Domu
Dziecka Nr 2 w Białymstoku" z czerwca 2005r. Program ujmuje wszystkie aspekty
zawarte w rozporządzeniu w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Ww. program zakłada m.in.:
-
stworzenie w placówce 60 miejsc (30 miejsc dla dzieci w wieku
od 0 do 3 lat i dzieci niepełnosprawnych i 30 miejsc dla dzieci powyżej 3 roku
życia),
-
remont poddasza budynku wolnostojącego, w którym w dwóch
mieszkaniach zostanie umieszczonych 14 wychowanków w wieku szkolnym
przygotowujących się do usamodzielnienia,
-
przebudowa 8 osobowej sypialni na dwie mniejsze (3 i
5-osobowe),
-
stworzenie izolatki dla dzieci chorych poprzez adaptacje
pomieszczenia do tego celu.
Z analizy programu naprawczego wynika, że
przewidziane działania powinny być zrealizowane do końca 2006r.
W
2005r. został opracowany Regulamin Organizacyjny placówki, który jest w trakcie
sprawdzania przez prawników. Od 01.04.2005r. został
zatrudniony zastępca dyrektora.
Dom
Dziecka Nr 2 posiada 70 miejsc.
Od dnia
01.01.2005r. do 31.12.2005r.
w placówce umieszczono 130 dzieci w tym:
-
na prośbę rodziców - 19 dzieci
-
na mocy postanowienia Sądu -
111 dzieci.
W 2005r.
placówkę opuściło łącznie 52 dzieci.
Rotacja wychowanków
przedstawia się następująco:
-
dzieci adoptowane - 20,
-
dzieci zabrane do rodzin naturalnych - 20,
-
dzieci umieszczone w rodzinach zastępczych - 8,
-
dzieci umieszczone w innych placówkach
opiekuńczo-wychowawczych - 4,
W dniu kontroli w placówce przebywało 84 dzieci:
-
w grupie niemowląt - 26, w tym 4 dzieci w preadopcji,
-
w grupie przedszkolnej - 26, w tym 1 dziecko
urlopowane,
-
w grupie szkolnej - 24, w tym 2 dzieci -
urlopowanych, 4 - na ucieczce,
-
w grupie usamodzielnienia - 8 dzieci.
Dom Dziecka Nr 2 jest placówką, w której przebywają
są dzieci z różnymi zaburzeniami i w różnym wieku,
-
12 - dzieci posiada orzeczenie o stopniu niepełnosprawności,
-
15 - dzieci ma orzeczenie o kształceniu specjalnym lub integracyjnym,
-
7 - dzieci korzystało ze stałej pomocy psychiatrycznej lub było na
obserwacji na oddziale psychiatrycznym ze względu na zaburzenia emocjonalne lub
zaburzenia zachowania,
-
2 - dzieci ma orzeczenia o autyzmie,
-
7 - dzieci korzystało systematycznie z pomocy specjalistów, ze względu
na wykorzystywanie seksualne,
-
4 - dzieci posiada orzeczenie o ADHD, FAS lub orzeczony zespół hiperkinetyczny,
-
5 - dzieci ma orzeczone upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim lub
umiarkowanym,
-
4 - dzieci ma orzeczenie o nauczaniu indywidualnym,
-
4 - dzieci ma postanowienie i umieszczenie w placówce po rozwiązaniu
rodziny zastępczej,
-
18 dzieci było objętych pomocą logopedyczną ze względu na wady wymowy.
W Domu Dziecka prowadzona
jest praca terapeutyczna w celu wyrównywania deficytów rozwojowych i
zaspokajania potrzeb wychowanków.
Dzieci
poddawane są zabiegom fizykoterapeutycznym, które wykonuje fizykoterapeuta, pod
nadzorem i według zaleceń lekarza rehabilitanta:
1. Ciepłolecznictwo (lampa solux, lampa bioptron, okłady
cieplne).
2. Pionizacja dzieci przy
pomocy pionizatorów.
3. Stymulacja sensomotoryczna w
suchym basenie.
4. Pionizacja do siadu w
fotelikach rehabilitacyjnych.
5. Muzykoterapia.
6. Ćwiczenia postawy i stóp u dzieci
starszych.
7. Doskonalenie chodzenia.
8. Stymulacja do pełzania przy
pomocy pełzaków.
9. Ćwiczenia oddechowe.
10. Stymulacja światłowodami.
11. Ćwiczenia rozluźniające,
stymulacja do obrotu i kształcenia prawidłowego podporu
na kończynach dolnych z wykorzystaniem piłek Bobath.
12. Masaże Shantala
- masaż ręczny.
13. Stymulacja metoda Vojty.
14. Elementy NDT.
15. Ćwiczenia rozluźniające.
16. Ćwiczenia bierne.
Psycholog opracował dwa
programy zajęć terapeutycznych.
I. Program pracy diagnostyczno-terapeutyczno-wspierającej z dziećmi w młodszym
wieku szkolnym. Główne cele działań terapeutycznych obejmują:
-
redukowanie nadmiernego poziomu lęku i napięcia,
-
minimalizowanie psychologicznych skutków obciążeń,
korygowanie niewłaściwych postaw,
-
uwrażliwienie na potrzeby innych, budowanie pozytywnej samooceny
dziecka,
-
rozwijanie otwartości i zaufania,
-
rozwijanie poczucia wartości własnej.
Program obejmuje cykl 10 spotkań. Zajęcia
przebiegają zgodnie z ustalonym planem, w których uczestniczy 6 dzieci. Jak
wynika z relacji prowadzącego efektem zajęć jest realizacja założonych celów.
Program był realizowany również w latach
poprzednich.
II. Program zajęć
indywidualnych terapeutyczno-wspierających dla dzieci
w wieku szkolnym.
Główne cele działań terapeutycznych
obejmują:
-
budowanie zaufania i samoświadomości,
-
podniesienie poziomu samooceny i samoakceptacji,
-
odkrywanie mocnych stron charakteru,
-
wzmacnianie poczucia własnej wartości, pozytywnego
myślenia o sobie,
-
kształtowanie umiejętności rozpoznawania stanów
emocjonalnych u siebie,
-
poprawianie nastroju,
-
kształtowanie pozytywnej tożsamości,
-
wdrażanie do umiejętnego stawiania sobie celów.
W zajęciach biorą udział
dzieci, u których zdiagnozowano problem w oparciu o obserwację, badania
psychologiczne i wywiad z wychowawcą. Efektem przeprowadzanych zajęć jest: nabycie
podstawowej wiedzy na temat samooceny, wiary we własne siły i możliwości,
umiejętności pozytywnego myślenia i mówienia o sobie, akceptowanie własnych
stanów emocjonalnych, nauka formowania celów w sposób konkretny.
Zajęcia obejmują cykl 10 spotkań i przeprowadzane są
jeden raz w tygodniu.
Program był realizowany również w latach
poprzednich.
Psycholog opracował ponadto Kartę rozwoju psychomotorycznego dziecka od 1 m-ca do 7 r.ż. Jest ona narzędziem służącym do diagnozowania
psychologicznego dziecka.
Systematyczną pracę z
dziećmi prowadzi również terapeuta. Przeprowadził on cykl zajęć
indywidualnych. Zajęcia odbywają się w oparciu o indywidualne programy
terapeutyczne, ukierunkowane na zaspokojenie potrzeb psychicznych dzieci oraz
stymulowanie aktywności ruchowej i poznawczej. W planie opisano cel terapii,
formy i sposoby pracy oraz postępowanie terapeutyczne (co
zostało zrealizowane i wnioski). Zajęciami objęto 10 wychowanków w wieku 3-7
lat.
Systematycznie (1 razy w
tygodniu) przeprowadzane były zajęcia grupowe. Na zajęciach przebywa nie więcej
niż 6 dzieci. W grupie starszaków oparto je na
metodach: terapii zabawą, muzykoterapii, terapii zajęciowej inspirowanej
technikami psychoterapii wspomagając rozwój sfery ruchowej, poznawczej i
emocjonalno-społecznej. W grupie średniaków przeprowadzane były zajęcia
w oparciu o terapię zabawą wykorzystujące min. ruch rozwijający W. Sherborne, baraszkowanie, doświadczanie świata,
muzykoterapię aktywna.
Zajęcia
indywidualne, stymulujące rozwój przeprowadzane są również w grupie niemowląt
(0-3 lata). Przeprowadzone są w formie zabaw, głównie ruchowych,
manipulacyjnych, masażu niemowlęcia. Odbywają się one 1 raz w tygodniu.
Do pracy z dziećmi
przedszkolnymi, szkolnymi, a przede wszystkim z niemowlętami (zarówno w grupie
jak i w kontakcie indywidualnym) włączeni zostali wolontariusze. Wszystkie
zajęcia zarówno indywidualne jak i grupowe przebiegały zgodnie z planami pracy
terapeutycznej.
Przeprowadzane zajęcia są stosownie dokumentowane.
W ramach wyrównywania mikrodeficytów prowadzona jest terapia logopedyczna
w grupie dzieci w wieku przedszkolnym. Badania logopedyczne przeprowadził
logopeda z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 1 diagnozując oraz
kwalifikując dzieci do ćwiczeń logopedycznych. Pedagog systematycznie prowadzi
zajęcia indywidualne z każdym dzieckiem w oparciu o wytyczne i wskazówki
logopedyczne oraz literaturę fachową.
Głównym celem terapii logopedycznej jest:
-
eliminowanie występujących deformacji w mowie dziecka,
błędów artykulacyjnych i opóźnień,
-
podnoszenie sprawności narządów artykulacyjnych,
-
wpływanie na rozwój sprawności językowej,
-
kształcenie słuchu fonematycznego,
-
wpływanie na wyrazistość mowy dziecka, wzbogacanie czynnego i
biernego słownika dzieci.
Ćwiczenia prowadzone są w formie zabaw. Do najczęstszych
należą ćwiczenie językowe, warg, oddechowe, słuchowe, stabilizowanie głosek
istniejących w mowie dziecka. Efekty ćwiczeń z dzieckiem ocenia logopeda
podczas kolejnych badań, stwierdzając skuteczność prowadzonej terapii.
Ponadto, w
grupie niemowląt, pedagog prowadzi, zajęcia terapeutyczno-stymulujące
z dziećmi wykazującymi opóźnienia w różnych sferach rozwoju.
W placówce realizowane są
również programy tj.:
-
program profilaktyki - "Rozwinąć skrzydła",
-
program edukacji pro zdrowotnej dla dzieci w wieku przedszkolnym
-
program katechetyczny dla grupy przedszkolnej,
-
trening zastępowania agresji - cykl zajęć dla dzieci w
wieku 7-13 lat,
-
program rozwijający i kształtujący nawyki higieniczne
małego dziecka - "Promocja zdrowia - Mały Czyścioszek",
-
program dydaktyczny dla dzieci w wieku 4-7 la "Znam
policjanta - Jestem bezpieczny".
Organizacja czasu wolnego oraz działalność
kulturalna i rekreacyjna
Wychowankowie w 2005
roku uczestniczyli w różnych imprezach organizowanych w placówce i poza nią.
Młodsze dzieci kilkakrotnie były w Fikolandzie, w
teatrze, teatrze lalek, brały udział w kilku imprezach organizowanych w galerii
"Kwadrat", zimą - na kuligu, latem - w stadninie koni. Dzieci w wieku 4-8 lat,
najbardziej zaburzone, przez 6 miesięcy jeździły na zajęcia z hipoterapii do przedszkola samorządowego.
Wychowankowie systematycznie wychodzili do miasta,
aby poznać środowisko. Dzieci jeździły do fryzjera, na pocztę, do ZOO, do
sklepów. Przedszkolaki pojechały pociągiem na wycieczkę do Starosielc.
Starsze dzieci i młodzież wychodziły na basen, na lodowisko, do kina.
Wyjeżdżały na sanki do Ogrodniczek, były na koncercie w Filharmonii, na
imprezie w klubie rozrywki, na pokazie sportów ekstremalnych, chodziły na
strzelnicę sportową. Brały udział w Turnieju Tenisa Stołowego placówek
opiekuńczo-wychowawczych województwa podlaskiego oraz w mistrzostwach
województwa w piłce nożnej. W czasie ferii zimowych dziesięcioro dzieci
uczestniczyło w zorganizowanym wypoczynku w Kuklach.
Latem 40 dzieci wyjechało na wypoczynek nad Serwy, a 26 wychowanków - na
kolonie terapeutyczno-profilaktyczne. Były
organizowane wycieczki do Niepokalanowa, Szymanowa, Warszawy.
Na terenie placówki były organizowane imprezy typu:
-
bal karnawałowy,
-
Dzień Matki połączony ze świętem rodziny,
-
Dzień nauczycieli i pracownika socjalnego,
-
Andrzejki,
-
Uroczysta Wigilia
-
Uroczystości imieninowe i urodzinowe.
Z wypowiedzi
wychowanków wynika, że "....czas wolny np. w weekendy
nie jest urozmaicony i jest nudno". Należy jednak zauważyć, że wychowankowie
nie wychodzą z propozycjami przykładowej organizacji czasu wolnego.
Współpraca Domu Dziecka z instytucjami
Placówka współpracuje
z licznymi instytucjami i dotyczy wielu dziedzin funkcjonowania placówki:
-
sądami rodzinnymi - w celu regulowania sytuacji prawnej
dzieci,
-
kuratorami sądowymi - w celu zdobycia informacji o środowisku
rodzinnym, funkcjonowaniu rodziny, problemach wychowawczych,
-
Rodzinnym Ośrodkiem Diagnostyczno-Konsultacyjnym - w celu oceny więzi
emocjonalnej między wychowankiem a jego rodzicami biologicznymi oraz oceny ich
wydolności wychowawczej,
-
Ośrodkiem Adopcyjno-Opiekuńczym - zgłaszania dzieci z uregulowaną
sytuacją prawną celem znalezienia zastępczego środowiska rodzinnego,
-
Urzędem Stanu Cywilnego - załatwianie spraw meldunkowych dzieci, aktów
urodzenia, ustalenie aktualnego miejsca pobytu rodziców,
-
Powiatowymi Centrami Pomocy Rodzinie, Ośrodkami Pomocy Społecznej -
właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu rodziców dzieci w celu
ustalenia aktualnego miejsca pobytu opiekunów dziecka, rozpoznanie sytuacji
socjalno-bytowej (wywiady środowiskowe),
-
Ośrodek Interwencji Kryzysowej,
-
Młodzieżowy Ośrodek Konsultacji i Terapii
-
Szkołami, do których uczęszczały dzieci i uczęszczają aktualnie -
uzyskanie informacji o efektach nauki szkolnej, trudnościach w nauce, problemach
wychowawczych itp.,
-
Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne - diagnozowanie dziecka,
-
Poradniami Specjalistycznymi mieszczącymi się przy Dziecięcym Szpitalu
Klinicznym, Państwowym Szpitalu Klinicznym, SPZOZ Wojewódzki Szpital Zespolony
w Białymstoku,
-
Ośrodkiem "Dać Szansę" przy DSK - celem konsultacji z pedagogiem
specjalnym dzieci, u których stwierdzono znaczne opóźnienie rozwojowe,
-
Punkty konsultacyjne dla osób z problemem alkoholowym - w celu
uzyskania informacji o możliwości podjęcia terapii przez rodziców biologicznych
wychowanków,
-
Poradnie Zdrowia Psychicznego - konsultacje wychowanków,
-
Komenda Wojewódzka i Miejska Policji,
-
Miejski Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności,
-
Parafiami Kościoła Katolickiego i Prawosławnego właściwymi ze względu
na miejsce zamieszkania oraz deklarowaną przynależność wyznaniową rodziców -
udzielanie sakramentów, opieka duszpasterska,
-
Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów "Klanza",
-
"CARITAS" - pomoc rzeczowa,
-
Wolontariusze (uczniowie szkół gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych,
studenci - wspomagają pracę wychowawców,
-
Sponsorzy,
-
Inne placówki opiekuńczo-wychowawcze i domy pomocy społecznej.
Działania placówki na rzecz powrotu
wychowanków do rodziny naturalnej
W ramach pedagogizacji
środowiska rodzinnego wychowanków przebywających w placówce opracowano programy
"Pomóżmy dorastać naszym wychowankom" oraz "Nasza rodzina".
Celem programów jest min:
-
pomoc rodzinie w rozwoju pozytywnego i realistycznego
wizerunku siebie i swojego dziecka,
-
zintegrowanie rodziców z placówką, nauka wyrażania
rodzicielskich oczekiwań,
-
uświadomienie i wyrażanie granic w zachowaniach dzieci i
rodziców,
-
właściwe rozpoznawanie, wyrażanie, akceptowanie uczuć.
W realizację programów
zaangażowani są pedagodzy, psycholog oraz wychowawcy. Spotkania z rodzicami w
placówce odbywają się cyklicznie. Realizatorzy programów zapraszają na
spotkania specjalistów z różnych dziedzin.
Podczas
czynności kontrolnych przeanalizowano dokumentację dotyczącą wychowanków.
Stwierdzono, że karty pobytu prowadzone są na bieżąco. Zawarto w nich obszerny
komentarz dotyczący codziennego zachowania wychowanków. Na tej podstawie można
stwierdzić, jakie zmiany zachodzą w rozwoju psychofizycznym dziecka podczas
pobytu w placówce.
Wywiady
środowiskowe charakteryzują aktualną sytuację rodzin wychowanków.
W aktach dzieci znajduje się dokumentacja
potwierdzająca współpracę wychowawcy ze szkołą, kontakty z rodzicami,
odwiedziny w domach rodzinnych.
Diagnozy psychologiczno-pedagogiczne szczegółowo
charakteryzują sytuację prawną i szkolną dzieci, funkcjonowanie w grupie,
strukturę rodzin oraz warunki mieszkaniowe, ekonomiczne, zdrowotne rodzin.
Diagnozy opatrzono wskazaniami psychologa i pedagoga do pracy z dziećmi.
Diagnozy są sukcesywnie modyfikowane.
Indywidualne plany pracy są
opracowane dla wszystkich wychowanków. Uwzględniono w nich funkcjonowanie
społeczne dziecka w placówce, funkcjonowanie emocjonalne, samodzielność i
umiejętność samoobsługi, naukę szkolną, czas wolny i zainteresowania w oparciu
o zalecenia do pracy. Określono cele ogólne, szczegółowe, sposób realizacji
wyznaczonych zadań oraz uwagi o przebiegu podejmowanych działań, np.
Cel ogólny: Podtrzymywanie więzi
emocjonalnych z rodzicami i rodzeństwem.
Cel
szczegółowy:
Podtrzymywanie stałego kontaktu z rodziną.
Sposób realizacji: Umożliwienie częstych
odwiedzin i kontaktu z rodzicami.
Analiza
indywidualnych planów pracy wskazuje, że są one sporządzone zgodnie z
potrzebami wychowanków i na bieżąco modyfikowane.
Przestrzeganie w placówce praw dziecka
Podczas kontroli analizie i ocenie poddano przestrzeganie
praw dziecka Przebywające w placówce dzieci są
podzielone wg grup wiekowych. Stosownie do wieku dzieci mają do swojej
dyspozycji pion sanitarny. Niemowlęta kąpane i przewijane są w salach w
odpowiednio do tego celu przygotowanych. Przy miejscach do przewijania znajdują
się niezbędne rzeczy do utrzymania higieny niemowląt. Są to pudry, kremy,
szczoteczki do włosów (każde dziecko ma osobistą), waciki. Pieluchy dzieci
najmłodszych są maglowane. Każde dziecko posiada swój własny smoczek, który
jest oznakowany. Przy każdym łóżeczku zawieszone są zabawki. Starsze dzieci
mają do swojej dyspozycji wanny, umywalki, prysznice, które są przystosowane do
wieku dzieci.
Pokoje są wyposażone w niezbędne
meble. W przypadku starszych wychowanków, każde dziecko posiada szafkę do
przechowywania rzeczy osobistych. Mogą oni dowolnie dekorować swoje pokoje. Tak
jest również w przypadku sprzątania sypialni. Dzieci w ten sposób uczone są
czynności samoobsługowych.
Żywienie w placówce ze
względu na wiek dzieci jest bardzo zróżnicowane. Placówka zapewnia wychowankom
5 posiłków dziennie w tym drugie śniadanie. Dzieci idące do szkoły zabierają ze
sobą suchy prowiant. Starsi wychowankowie mają wpływ na układanie jadłospisu.
Posiłki przygotowywane są przez personel kuchenny. Ściśle przestrzegane są
zalecenia lekarza dotyczące stosowania diet.
Bardzo uroczyście obchodzone są imieniny i urodziny
wychowanków. Z tej okazji organizowane są małe przyjęcia. Zapraszani są rodzice
oraz osoby zaprzyjaźnione z dziećmi.
Dzieci każdego miesiąca otrzymują drobną kwotę do
własnego dysponowania tzw. kieszonkowe. Wypłacane jest ono dzieciom od 7 roku
życia. Na podstawie dokumentacji oraz wywiadu stwierdzono, że kieszonkowe
wypłacane jest regularnie i jest zróżnicowane. Podyktowane jest to wiekiem
dziecka oraz zachowaniem. W 2005r. kwoty wynosiły od 9zł do 30zł. Kwota 30 zł. dotyczy osób z grupy usamodzielnienia. Przeciętnie dzieci
otrzymywały po 12 zł. miesięcznie. Dodatkowo
przyznawano kwoty w okresie wakacyjnym. Odbiór kieszonkowego dzieci
potwierdzały własnym podpisem.
Każde dziecko wyposażone
jest w garderobę stosowną do pory roku i wieku. Starsi wychowankowie mają
możliwość wyboru garderoby uczestnicząc przy jej zakupie. Wszystkie dzieci
posiadają stosowną ilość bielizny.
Dzieci
otrzymują wystarczającą ilość środków do higieny osobistej typu: pasta do
zębów, papier toaletowy, szampony oraz proszki do prania do przeprowadzania
drobnych przepierek. Większa garderoba, pościel i ręczniki oddawane są do
pralni.
Na początku każdego roku
szkolnego placówka wyposaża wychowanków w podręczniki oraz przybory szkolne.
Osobą odpowiedzialną za przygotowanie dziecka do szkoły jest wychowawca
bezpośrednio opiekujący się danym dzieckiem.
Dzieci
uczące się dojeżdżają do szkół korzystając z przejazdów autobusowych.
Wychowankowie mają zapewnioną pomoc wychowawców w nauce, a w szczególności przy
odrabianiu prac domowych. Część dzieci objęta jest pomocą pedagogiczną,
psychologiczną i logopedyczną w zakresie zajęć wyrównawczych oraz wyrównywania
deficytów rozwojowych. Wychowankowie odrabiają lekcje w świetlicach.
Każde dziecko, które staje przed dylematem wyboru
szkoły jest objęte opieką pedagoga, który pomaga w podjęciu decyzji. Przy
pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznej badane są
predyspozycje dzieci. Wychowawcy utrzymują systematyczny kontakt z
nauczycielami szkół, do których uczęszczają dzieci. W zajęciach z dziećmi
uczestniczą również wolontariusze.
Dzieci przebywające w Domu Dziecka objęte
są opieką medyczną lekarza rodzinnego. W placówce zatrudnionych jest 5
pielęgniarek i lekarz pediatra. Dzieci przyjmowane do placówki są badane,
sporządzana jest dokumentacja z opisem stanu ich zdrowia, ustalana dieta.
Personel medyczny ustala konsultacje w poradniach specjalistycznych, dba o realizację
zaleceń specjalistów, przygotowuje i przeprowadza badania okresowe,
przesiewowe, bilansowe z kwalifikacją do grup dyspanseryjnych,
szczepienia ochronne. Lekarz
uczestniczy w posiedzeniach Zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka.
W razie potrzeby wychowankowie korzystają ze specjalistycznych poradni zdrowia:
stomatologicznej, okulistycznej, ortopedycznej, chirurgicznej, retinopatii, kardiologicznej, neurochirurgicznej,
dermatologicznej, preluksacyjnej,
nefrologicznej, alergii pokarmowej, laryngologicznej, ginekologicznej,
somatycznej, foniatrycznej, rehabilitacyjnej, ryzyka okołoporodowego,
audiologicznej, schorzeń wątroby, logopedycznej, endokrynologicznej, zdrowia
psychicznego, psychologicznej. Wizyty w poradniach powtarzają się okresowo co 2-4-6 miesięcy.
Przy przyjmowaniu każdego
dziecka do placówki, ustalana jest jego przynależność wyznaniowa. W chwili
obecnej dzieci przebywające w placówce są wyznania rzymsko-katolickiego
oraz prawosławnego. Wszyscy mają możliwość uczestniczenia w nabożeństwach
niedzielnych oraz świątecznych. Uczestnictwo w liturgii odbywa się całkowicie
na zasadzie dowolności. Uzupełniane są również zaległe sakramenty. W 2005r.
troje dzieci przystąpiła do I Komunii św. Jedna wychowanka przystąpiła do
bierzmowania. Siedmioro dzieci otrzymało sakrament chrztu św. W kościele
katolickim i jedno w kościele prawosławnym. W przygotowaniu wychowanków do
sakramentów pomagają wolontariusze.
W placówce systematycznie organizowane są uroczystości wynikające
ze świąt i tradycji. Dzieci uczestniczą w Procesji Bożego Ciała, we Mszach Św.
w Kościele bądź Cerkwi. Organizowana jest uroczysta wieczerza Wigilijna dla
wszystkich dzieci i pracowników placówki, Śniadanie Wielkanocne, udział w
święceniu pokarmu w Wielką Sobotę, itp.
Zgodnie z kalendarzem imprez
w placówce organizowane są: wieczór andrzejkowy, Mikołajki Bal Karnawałowy, Walentynki, Obchody Dnia Matki, Babci, Kobiet, Dzień
Dziecka, Dzień Wiosny, Dzień Edukacji Narodowej.
W placówce przestrzegana
jest ochrona indywidualnych akt wychowanków. Sprawy dotyczące dziecka
rozstrzygane są wyłącznie w jego obecności i bez udziału osób postronnych.
Podopieczni mają prawo do kontaktów z rodziną, przyjaciółmi, kolegami i
koleżankami, zgodnie z ich potrzebami. Dzieci wyjeżdżają do domów rodzinnych,
odwiedzają przyjaciół i kolegów w innych domach. Utrzymują kontakty
telefoniczne i korespondencyjne. Nikt nie ma prawa otwierać korespondencji
adresowanej do dziecka.
Każde starsze dziecko
posiada swoje miejsce gdzie przechowuje osobiste rzeczy.
Podczas rozmowy dzieci stwierdziły, że
zawsze mogą z osobą dorosłą porozmawiać o swoich sprawach osobistych,
intymnych.
Wychowankowie mają swobodę w wyrażaniu
myśli, sądów i opinii na różne tematy podczas rozmów prowadzonych indywidualnie
oraz podczas spotkań całej społeczności Domu. Wychowankowie zwracają się z
różnymi postulatami. Na podstawie informacji uzyskanych od dzieci stwierdzono,
że wychowankowie orientują się w swojej sytuacji prawnej i znają swojego
opiekuna prawnego.
W przypadku gdy wychowanek nie zgadza
się z opinią wychowawcy może zwrócić się w tej sprawie do dyrektora. Wówczas
dyrektor placówki stara się wyjaśnić zaistniałą sytuację. W Domu Dziecka
nie działa samorząd. Występują jedynie elementy samorządności w
poszczególnych grupach.
Z chwilą przybycia dziecka do placówki, jest ono
zapoznawane z regulaminem Domu. W regulaminie określone są przywileje oraz
obowiązki wychowanków. Każde dziecko ma obowiązek brania udziału w pracach
organizowanych na rzecz placówki i środowiska lokalnego. Praca wychowanków na
rzecz Domu Dziecka ma charakter stałych czynności usługowych i samoobsługowych
i polega głównie na utrzymaniu pomieszczeń w należytym stanie higieniczno-sanitarnym, a także na utrzymaniu ładu i
porządku na posesji placówki. Z przeprowadzonego wywiadu wynika, że prace nie
są ciężkie i dostosowuje się je do wieku dzieci. Określony jest również system
kar i nagród. Przewidziane kary nie są zbyt surowe, a kryteria ich stosowania
zrozumiałe. W sytuacjach, kiedy wychowanek czułby się dotknięty sposobem traktowania
lub wymierzoną mu karą, ma prawo zwrócić się z prośbą o pomoc do wychowawcy,
psychologa, pedagoga, terapeuty bądź dyrektora. W trakcie rozmów dzieci
wypowiadały się pozytywnie na temat sprawowanej nad nimi opieki.
Podczas prowadzonych czynności kontrolnych
stwierdzono, że każde dziecko posiada własne, osobiste miejsce do spania oraz
do trzymania rzeczy osobistych. Placówka zapewnia wychowankom całodobową
opiekę.
Opieka nad dziećmi przedstawia się następująco, na
przykładzie:
Grupa niemowląt - 13.03.2006r.(poniedziałek)
6.00 - 7.00 -
2 opiekunki
7.00 - 12.00 - 1 wychowawca, 2 opiekunki, 1
pokojowa
12.00 - 14.00 - 3 opiekunki, 1 pokojowa
14.00 - 19.00 - 1 wychowawca, 2 opiekunki, 1 pokojowa
19.00 - 20.00 - 2 opiekunki
20.00 - 6.00 - 1 opiekunka
Grupa niemowląt - 12.03.2006r.(niedziela)
7.00 - 14.00 - 1 opiekunka, 1 pokojowa
14.00 - 20.00 - 1 wychowawca, 1
opiekunka, 1 pokojowa
20.00 - 7.00 - 1 opiekunka, 1 pokojowa
Grupa przedszkolna - 14.03.2006r.
6.00 - 7.00 -
2 opiekunki, 1 pokojowa
7.00 - 12.00 - 1 wychowawca, 2 opiekunki, 1
pokojowa
12.00 - 14.00 - 2 opiekunki, 1 pokojowa
14.00 - 15.00 - 1 pokojowa, 1 opiekunka
15.00 - 20.00 - 2 wychowawców
20.00 - 22.00 - 1 opiekunka, 1 pokojowa
22.00 - 6.00 - 1 opiekunka
Grupa szkolna - 15.03.2005r.
6.00 - 6.30 -
1 wychowawca,1 pokojowa
6.30 - 10.30 - 1 wychowawca, 1 pokojowa
10.30 - 12.00 - 1 pokojowa
12.00 - 14.00 - 2 pokojowe
14.00 - 16.00 - 1 pokojowa, 1 opiekunka
16.00
- 18.00 - 1wychowawca, 1 opiekunka, 1 pokojowa
18.00
- 20.00 - 2 wychowawców, 1 opiekunka, 1 pokojowa
22.00 - 6.00 - 1 pokojowa
Z
wyjaśnień dyrektora wynika, że liczba wychowawców na dyżurach jest
wystarczająca, aby dzieciom zapewnić stosowną opiekę. Po śniadaniu większość
dzieci udaje się do szkoły. Dzieciom, które pozostają w placówce zapewnia się
stosowną opiekę wychowawcy oraz opiekuna. W ciągu dnia pracę wychowawców
wspierają pedagogodzy lub psycholodzy, terapeuta. W
placówce dzieci objęte są całodobowa opieka medyczną.
Opiekę nocną nad dziećmi w godzinach 22.00 - 6.00 sprawuje jedna lub dwie osoby: opiekunka lub pokojowa.
W świetle rozporządzenia w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych, w placówce w której przebywa
powyżej 14 dzieci opiekę sprawuje co najmniej dwóch pracowników, w tym jeden
wychowawca. W związku z powyższym do sprawowania opieki nocnej nad dziećmi
należy uwzględnić na stałe wychowawcę.
Proces wychowawczy w miarę możliwości ma charakter
zindywidualizowany. W sytuacjach trudnych wychowanek może liczyć na pomoc
każdego z pracowników Domu. Prowadzone zajęcia terapeutyczne mają na celu
podniesienie samooceny dzieci, wiary we własne siły i możliwości, umiejętności
pozytywnego myślenia i mówienia o sobie, akceptowanie własnych stanów
emocjonalnych. Zajęcia indywidualne zaś ukierunkowane są na zaspokojenie
potrzeb psychicznych dzieci oraz stymulowanie aktywności ruchowej i poznawczej. Wychowanek opuszczający placówkę otrzymuje pomoc finansową i rzeczową.
Dom czyni starania, aby w każdym przypadku pomóc w znalezieniu pracy oraz
mieszkania. Po opuszczeniu placówki, dziecko ma prawo przez okres 3 lat
korzystać z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Placówka dużą wagę przywiązuje do uczenia
dorastających wychowanków samodzielności w życiu. W tym celu na terenie
placówki utworzono grupę usamodzielnienia, która funkcjonuje od 1 października
2004r. Pod opieką wychowawców dzieci uczą się zarządzania gospodarstwem
domowym. W ten sposób opuszczający placówkę wychowanek wyposażony jest w
podstawowe umiejętności życiowe. Pracę wychowawczą w grupie prowadzi trzech
doświadczonych wychowawców, którzy przygotowują indywidualne plany pracy z
wychowankami i kierują procesem ich wychowania. Realizują oni również autorskie programy wychowawcze. Ich
działania wspierają psycholog, pedagodzy, pracownik socjalny (również
zatrudnieni w placówce), którzy współuczestniczą w procesie opiekuńczo-wychowawczym
oraz biorą czynny udział w pracy z rodziną biologiczną.
W placówce realizowane są programy tj.:
"Przyjazne dorastanie" - program przygotowania wychowanków w roku szkolnym do
samodzielności, "Jutro w pełnym świetle" - przygotowanie mieszkań
usamodzielnienia, program przygotowania się wychowanków do procesu
usamodzielnienia.
W Domu Dziecka od 2004r funkcjonuje grupa
usamodzielnienia. Wychowankami grupy mogą być podopieczni, którzy ukończyli 15
rok życia, a w przypadkach, aby nie rozdzielać rodzeństw,
nawet od 13 roku życia, którzy wykazują w swoich działaniach samodzielność,
systematyczność i odpowiedzialność. Dla grupy opracowano regulamin wewnętrzny,
w którym określono zasady jej funkcjonowania, obowiązki oraz zakazy. Z
wychowankami zawierane są umowy oraz kontrakty.
Jak wynika z wyjaśnień dyrektora,
podopieczni bardzo dobrze radzą sobie z nowymi obowiązkami, wykazując przy tym
wielkie zaangażowanie. Jest to grupa, która przybliża
wychowankom wzór mieszkania rodzinnego, dobrze zorganizowanego i wyposażonego.
Młodzież prowadzi samodzielne gospodarstwo, przygotowuje posiłki, dokonuje
zakupów i ma możliwość kontaktów z realnymi problemami życia codziennego.
Pieniądze na wspólne
gospodarowanie wychowankowie otrzymują raz w miesiącu. Razem decydują, jak mają
być rozdysponowane włącznie z zakupem garderoby. Wszystkie opłaty związane z
utrzymaniem mieszkania pokrywane są przez placówkę.
Na
podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że w placówce
przestrzegane są prawa dziecka.
Nadzór
pedagogiczny sprawowany przez dyrektora placówki.
Na podstawie
przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że w placówce zatrudnionych
jest 18 pracowników pedagogicznych:
-
wychowawcy - 13 etatów,
-
pedagog - 3 etaty,
-
terapeuta - 1 etat,
-
psycholog - 1 etat.
Inni pracownicy uczestniczący
w procesie opiekuńczo-wychowawczym:
-
fizykoterapeuta - 0.5 etatu,
-
pracownik socjalny - 1 etat,
-
opiekunki dziecięce - 13 etatów.
Podczas kontroli
stwierdzono, że kadra zatrudniona w domu dziecka posiada stosowne kwalifikacje
do zajmowanych stanowisk.
Wśród pracowników
pedagogicznych jest 17 pracowników mianowanych. Wnioski o rozpoczęcie stażu na
nauczyciela dyplomowanego złożyło 8 osób. Dyrektor placówki jest nauczycielem
dyplomowanym.
Dyrektor placówki
przeprowadza hospitacje zajęć opiekuńczo-wychowawczych w oparciu o opracowany
harmonogram hospitacji. U każdego z pracowników pedagogicznych przewidziano po
dwie obserwacje w ciągu roku.
Tematyką hospitacji min. było:
-
Organizacja i prowadzenie nauki własnej wychowanków.
-
Czas wolny wychowanków organizowany w grupie i dla całej społeczności
domowej.
-
Realizacja programów i zajęć wychowawczych i profilaktycznych w
poszczególnych grupach.
-
Współpraca z rodzinami i bliskimi wychowanków.
-
Gospodarka majątkiem grupy.
-
Kontakty ze szkołami wychowanków, sądami i innymi instytucjami.
Ponadto dyrektor placówki w ramach nadzoru
pedagogicznego dokonuje kontroli dokumentacji. Kontrole odnotowywane są w księgach
kontroli, gdzie odnotowywane są rodzaje kontrolowanej dokumentacji oraz uwagi
pokontrolne. Dokumentacja kontrolowana jest w miesiącu. W 2005r. kontrolowane
były następujące dokumenty:
-
indywidualne plany pracy z dzieckiem,
-
karty pracy z rodziną naturalną dziecka,
-
karty pobytu dziecka,
-
programy terapii indywidualnej,
-
karty terapii wychowanków,
-
diagnozy wychowanków,
-
wywiady środowiskowe,
-
notatki z wizyt w domach wychowanków.
Dyrektor
placówki dokonuje ocen pracy pracowników pedagogicznych. Stwierdzono, że wszyscy
pracownicy zostali ocenieni w przeciągu ostatnich 5 lat. Są to oceny pracy bądź
oceny dorobku zawodowego.
Na podstawie analizy kart
ocen pracy stwierdzono, że uzasadnienia ocen uwzględniają wszystkie aspekty
określone w § 3 rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny
pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych.
Podczas prowadzonych
czynności kontrolnych osoby kontrolujące obserwowały zajęcia opiekuńczo-wychowawcze hospitowane przez dyrektora
placówki.
Tematyka
zajęć dotyczyła założenia kącika warzywnego. Podczas drugich obserwowanych
zajęć dzieci przygotowywały pizzę.
Zajęcia
przeprowadzono poprawnie merytorycznie z zachowaniem wszystkich etapów.
Zastosowano różnorodne pomoce dydaktyczne.
Dyrektor poprawnie omówił przeprowadzone
zajęcia z wychowawcą. Zauważono mocne i słabe strony. Wszelkie spostrzeżenia
zapisywane są w protokołach hospitacji. Na zakończenie sformułowano wnioski do
dalszej pracy.
Dyrektor placówki dba o podnoszenie
kwalifikacji przez pracowników placówki, a także inspiruje pracowników do
podejmowania działań innowacyjnych. W tym celu opracowano harmonogram rad
samokształceniowych przeprowadzanych w placówce. W 2004r. i 2005r. pracownicy
brali udział w szkoleniach, których tematyka dotyczyła:
-
pomocy dzieciom z dysfunkcjami rozwojowymi,
-
pedagogiki zabawy,
-
sposobów i procedur postępowania wobec
wychowanków będących pod wpływem środka odurzającego lub posiadającego
narkotyki oraz sposobów pracy z dzieckiem i rodziną z podejrzeniem o
molestowanie seksualne,
-
socjoterapii jako formy pomocy psychologicznej
dzieciom i młodzieży,
-
wykorzystywania seksualne dzieci,
-
treningu poprawiającego wzajemną komunikację
miedzy ludźmi.
W ramach innowacyjnych rozwiązań
pedagogicznych opracowano programy dotyczące pedagogizacji środowiska
rodzinnego. Do takich rozwiązań zaliczyć należy utworzenie autonomicznych
mieszkań dla wychowanków, którzy wkrótce opuszczą placówkę.
Dyrektor placówki na bieżąco zapoznaje
pracowników z nowymi przepisami prawa informując kadrę o nowych zagadnieniach
na posiedzeniach stałego zespołu.
Podczas kontroli przeanalizowano również
protokoły stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka.
Stwierdzono, że dyrektor przewodniczy posiedzeniom. W posiedzeniach uczestniczą
wychowawcy, psycholog, pedagog, pracownik socjalny, terapeuta, kurator
zawodowy. Tematyka posiedzeń w 2005r. obejmowała zagadnienia dotyczące m.in.:
omówienia sytuacji rodzinnej, prawnej oraz szkolnej poszczególnych wychowanków,
stanu ich zdrowia i potrzeb, oceny zasadności dalszego pobytu dziecka w
placówce.
Ponadto podczas posiedzeń
przedstawiono kadrze Plan pracy
opiekuńczo-wychowawczej Domu Dziecka Nr 2 w Białymstoku na rok 2005,
zapoznano ją z nowym rozporządzeniem z dnia 14.02.2005r
w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczej oraz zmianami w rozporządzeniu
dotyczącymi usamodzielnianych wychowanków, planowano i podsumowywano wypoczynek
letni i zimowy wychowanków, przedstawiono plan imprez na rok szkolny 2005/2006.
Jednak nie
wszystkie zagadnienia określone w § 9 ust. 1 rozporządzenia w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych są poruszane. Podczas analizy protokołów stałego
zespołu...stwierdzono, że nie omawiano modyfikowania
indywidualnych planów pracy.
Kontrola Domu Dziecka Nr 2 w
Białymstoku została dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących
placówki, oraz wyjaśnień pracowników.
Protokół sporządzono
w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor
Placówki.
W przypadku,
gdy Dyrektor Domu dziecka Nr 2 im Ireny Białówny w
Białymstoku nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może
odmówić jego podpisania składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania
pisemne wyjaśnienie podając przyczyny tej odmowy. Wyjaśnienia należy składać do
Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku.
Dyrektor Domu Dziecka Podpisy
kontrolujących:
Nr 2 w Białymstoku 1.
M. Osipowicz
10.04.2006r. B. Czarnecka 2.
Krystyna Pasiuk