P
r o t o k ó ł
kontroli "Naszego Domu: Dobry Pasterz" w
Białymstoku, Regon - 040022387 - 00025
przeprowadzonej przez
pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku:
1. Małgorzatę
Osipowicz - starszego inspektora
2.
Krystynę Pasiuk - inspektora
Kontrolę
przeprowadzono w dniach 29 marca 2006 roku na podstawie upoważnienia Nr 60 z
dnia 28 marca 2006r., które w imieniu Wojewody wydał zastępca dyrektora
Wydziału Polityki Społecznej Pani Krystyna Golubiewska.
Kontrolą za okres od 01.01.2005r. do dnia kontroli, objęto
kwalifikacje osób zatrudnionych w placówce, wynikającą z:
-
ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004r. (Dz.
U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.),
-
rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 14
lutego 2005r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 37, poz.
331),
-
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 19 października 2005r. w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad
przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach opiekuńczo-wychowawczych
oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr
214, poz. 1812).
Wyjaśnień w toku kontroli udzielała
Krystyna
Maślarz - dyrektor
Ustalenia
kontroli
W "Naszym Domu: Dobry
Pasterz" w Białymstoku zatrudnionych jest 10 pracowników merytorycznych, w tym:
w placówce socjalizacyjnej:
-
dyrektor placówki
-
4 wychowawców
-
pedagog
-
psycholog/pracownik socjalny
w placówce wsparcia dziennego:
-
2 wychowawców
-
socjoterapeuta.
Na podstawie czynności kontrolnych stwierdzono,
że w placówce zatrudnieni są pracownicy o następujących kwalifikacjach:
placówce socjalizacyjnej:
1. pedagog - posiada ukończone wyższe
studia magisterskie na kierunku teologia w zakresie studiów nad rodziną, studia
podyplomowe w zakresie pedagogiki. Nauczyciel dyplomowany - akt nadania 2001r.
Ponadto posiada:
-
szkolenie - prawa dziecka - założenia i praktyczna realizacja w
warunkach placówki opiekuńczo-wychowawczej,
-
szkolenie omówienie i analiza zmian w kodeksie pracy pod kątem praktyki
zawodowej,
-
kurs poradnictwo w kształceniu ustawicznym dla kadry kierowniczej i
placówek oświatowo-wychowawczych,
-
kurs - komputerowe wspomaganie prac biurowych,
-
kurs - podstawy systemu Windows MS Word i MS Eksel,
-
kurs - nowelizacja ustawy o systemie oświaty.
2. psycholog/pracownik socjalny - posiada
ukończone wyższe studia magisterskie na kierunku psychologia w zakresie
psychologii klinicznej, posiada tytuł
zawodowy pracownika socjalnego, studia
podyplomowe w zakresie psychoterapii. Nauczyciel kontraktowy - akt nadania
2005r.
3. wychowawca 1. - posiada ukończone wyższe
studia magisterskie na kierunku pedagogika rewalidacyjna z terapia
pedagogiczną, ukończone wyższe studia zawodowe na kierunku pedagogika specjalna
w zakresie oligofrenopedagogiki. Nauczyciel stażysta
- otwarty staż na nauczyciela kontraktowego. Ponadto posiada:
-
kurs - przygotowanie dla kandydatów na wychowawców w placówkach
wypoczynku dzieci i młodzieży,
-
kurs podstawowy języka migowego I stopnia,
-
warsztaty - gry i zabawy muzyczne,
-
szkolenie - zapobieganie HIV/AIDS i choroby przenoszone drogą płciową.
4. wychowawca 2. - posiada wykształcenie
średnie - ukończone technikum zawodowe. Wychowawca stażysta. Ponadto posiada:
-
kurs instruktażowy kierowników placówek wypoczynku dzieci i młodzieży
oraz wycieczek szkolnych,
-
kurs - społeczność terapeutyczna.
5. wychowawca 3. - posiada wykształcenie
średnie - ukończone liceum ekonomiczne. Wychowawca stażysta. Ponadto posiada:
-
kurs logopedyczno-reedukacyjny,
-
kurs wstępny pedagogiki zabawy,
-
kurs - komputerowe wspomaganie prac biurowych,
-
warsztat metodyczny pedagogiki zabawy,
-
warsztaty pedagogiki zabawy "Zielone wakacje - wakacje z zabawą".
-
warsztaty - origami jako nowa forma pomocy
dzieciom i młodzieży w rozwoju psychofizycznym i społeczny,
-
szkolenie - prawa dziecka - założenia i praktyczna realizacja w
warunkach placówki opiekuńczo-wychowawczej,
-
szkolenie - rozwijanie podstaw myślenia twórczego w pracy z dziećmi
młodszymi,
6. wychowawca 4. - posiada wykształcenie
średnie - ukończone liceum zawodowe, kurs - reedukacji i kinezjologii
I stopnia. Wychowawca stażysta.
7. dyrektor placówki - posiada ukończone wyższe
studia magisterskie na kierunku teologia w zakresie teologii ogólnej, studium
katechetyczne, studia podyplomowe - zarządzanie i organizacja pomocy
społecznej. Ponadto posiada:
-
kurs kwalifikacyjny - organizacja pomocy społeczne i pracy socjalnej,
-
kurs - społeczność terapeutyczna,
-
kurs dla kierowników placówek wypoczynku,
-
kurs dla kierowników wycieczek szkolnych,
-
szkolenie dla psychologów i pedagogów pracujących w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych.
placówce
wsparcia dziennego:
1. wychowawca 1. - posiada ukończone wyższe studia magisterskie
na kierunku pedagogika w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, kurs
opiekunów i wychowawców placówek wypoczynku dzieci i młodzieży, szkolenie - psychoterapia
i poradnictwa;. nauczyciel stażysta.
2. wychowawca 2. - posiada
ukończone wyższe studia magisterskie na kierunku psychologii w zakresie
psychologii rozwojowej i wychowawczej; nauczyciel mianowany.
3. socjoterapeuta - posiada ukończone wyższe
studia magisterskie na kierunku matematyka. Ponadto posiada:
-
podyplomowe studium socjoterapii,
-
podyplomowe studia w zakresie rozwoju zawodowego nauczycieli
matematyki,
-
warsztaty - diagnoza psychopedagogiczna nieletnich niedostosowanych
społecznie,
-
kurs - praca z dziećmi i młodzieżą agresywną,
-
kurs specjalistyczny z zakresu podstawowej wiedzy o problemach
społeczno-medycznych HIV/AIDS i narkomanii,
-
kurs - psychopedagogiczna praca środowiskowa z rodziną z problemem
uzależnienia od alkoholu,
-
systemowa pomoc rodzinie,
-
warsztaty - pedagogika zabawy.
Na
podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że osoby
zatrudnione na stanowisku: wychowawcy 2, 3 i 4, pedagoga i dyrektora nie
posiadają wymaganych kwalifikacji.
Stosownie
do § 31 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 14 lutego
2005r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych, osoby te powinny posiadać:
-
wychowawcy - ukończenie wyższe studia na kierunku
pedagogika, pedagogika specjalna, psychologia lub w zakresie resocjalizacji,
pracy socjalnej, pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej albo na innym kierunku
uzupełnionym studiami podyplomowymi w zakresie psychologii, pedagogiki lub
resocjalizacji,
Z
wyjaśnień wynika, że wychowawca 2 i 3 obecnie są studentami wyższych studiów magisterskich, V
roku na kierunku pedagogika opiekuńczo-wychowawcza - zakończenie studiów
2006r.,
-
pedagog - ukończone wyższe studia magisterskie na kierunku pedagogika
albo pedagogika specjalna,
-
dyrektor - wykształcenie magisterskie na
kierunku: pedagogika, pedagogika specjalna, psychologia lub w zakresie
resocjalizacji, pracy socjalnej, pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej albo na
innym kierunku uzupełnione
studiami podyplomowymi w zakresie psychologii, pedagogiki lub resocjalizacji.
Kontrola "Naszego Domu: Dobry Pasterz" w Białymstoku
została dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki, oraz
wyjaśnień dyrektora.
Protokół
sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje
dyrektor Placówki.
W przypadku, gdy dyrektor "Naszego Domu: Dobry
Pasterz" w Białymstoku nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole
kontroli, może odmówić jego podpisania składając w terminie 7 dni od dnia jego
otrzymania pisemne wyjaśnienie podając przyczyny tej odmowy. Wyjaśnienia należy
składać do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu.
Dyrektor "Naszego Domu:
Dobry Pasterz" w Białymstoku
mgr Krystyna Maślarz Podpisy
kontrolujących:
28.04.06 1.
Małgorzata Osipowicz
2.
Krystyna Pasiuk