PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej Domu
Pomocy Społecznej dla Dzieci i Młodzieży Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek
Rodziny Maryi
w Augustowie ul. Studzieniczna
2, przeprowadzonej w dniach 26 i 28 kwietnia 2006r.
Dom Pomocy Społecznej dla Dzieci i Młodzieży w
Augustowie, ul. Studzieniczna 2 prowadzony jest na
zlecenie powiatu augustowskiego przez Zgromadzenie Sióstr Franciszkanek Rodziny
Maryi Prowincji Warszawskiej. Adres Domu: 16-301 Augustów, ul. Studzieniczna 2. Dom przeznaczony jest dla dzieci i
młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie (dziewczęta). Dyrektorem Domu Pomocy
Społecznej jest Siostra Teresa Hartung.
Kontrolę przeprowadziły - Ewa Feszler - kierownik zespołu - starszy
inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku,
Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego
Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie upoważnienia Nr 73 z dnia
25.04.2006r. (PS.VI/EF/0939/73/06), wydanego z
upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską
- z-cę dyrektora Wydziału Polityki Społecznej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot
kontroli:
1) ocena stopnia realizacji programu naprawczego,
2) ocena warunków życia mieszkańców oraz ocena
organizacji działania domu pomocy społecznej przy uwzględnieniu typu domu i
uzasadnionych potrzeb mieszkańców.
Ustalenia kontroli
I.
Stopień realizacji programu
naprawczego.
Z przedłożonej przez s. Dyrektor
analizy programu naprawczego z dnia 03.03.2005r wynika, że na lata 2005-2006
zaplanowano do realizacji następujące zadania:
- Dokończenie instalacji przyzywowo-alarmowej
- 2005r:
2.
Wykonanie podjazdu do kaplicy i szkoły - 2005 r.
3.
Osiągnięcie wymaganego wskaźnika zatrudnienie - do
końca 2006 r.
W trakcie kontroli
ustalono, że w/w pracy zostały wykonane w wyznaczonym terminie tj. w
październiku dokończono montaż instalacji przyzywowo-alarmowej,
w grudniu wykonano podjazd do kaplicy. Na dzień kontroli trwały prace przy
zagospodarowaniu placu zabaw i boiska. Jak wynika z wyjaśnień s. Dyrektor prace
te zostaną wykonane do końca 2006 roku.
Na dzień kontroli w Domu zatrudnionych było 40 osób. W dziale terapeutyczno-opiekuńczym zatrudnionych było 28 osób
(lekarz psychiatra na ¼ etatu, psycholog na 1/3 etatu, kapelan na
¼ etatu, 2 techników fizjoterapii na ½ etatu każdy, aspirant
pracy socjalnej na ½ etatu, 2 instruktorów terapii zajęciowej na
½ i ¼ etatu, pracownik kulturalno-oświatowy, 6 opiekunów na
½ etatu i na cały etat, młodszy opiekun, 10 pokojowych), w przeliczeniu
na pełne etaty 24,08, co daje wskaźnik zatrudnienia 0,52. W kontrolowanym
okresie w dziale terapeutyczno-opiekuńczym
zatrudniono 4 osoby tj. 2 opiekunki i 2 pokojowe.
II. Ocena warunków życia
mieszkańców oraz ocena organizacji działania
domu pomocy społecznej przy uwzględnieniu typu domu i uzasadnionych potrzeb
mieszkańców.
Dom Pomocy Społecznej w Studzienicznej mieści się w trzykondygnacyjnym budynku bez
barier architektonicznych, z zamontowanymi systemami przyzywowo-alarmowym
i alarmowo-przeciwpożarowym. Przy
wejściu do budynku wykonany jest podjazd dla osób niepełnosprawnych, w środku
zamontowane dwie windy przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Ze
względu na bezpieczeństwo dziewcząt, korzystają one z windy w obecności
personelu. Dom dysponuje 50 miejscami. W dniu kontroli przebywało w nim 46
osób.
Dom składa się z dwóch budynków
połączonych ze sobą w jedną całość. W części pierwszej budynku, zamieszkałej
przez dziewczęta z grupy II i III, znajdują się następujące pomieszczenia:
A) na parterze:
1) kuchnia z jadalnią,
2)
kuchenka pomocnicza,
3)
2 łazienki ogólnodostępne wyposażone łącznie w 2 sedesy, 2 umywalki, pralki, 2
prysznice,
3)
pokój dziennego pobytu,
4)
sala do terapii,
B) na I piętrze:
1)
pokój dziennego pobytu,
2)
sala do terapii,
3)
podręczne pomieszczenie do prania i suszenia,
4)
6 pokoi 3-osobowych o pow. 18 m2 każdy.
C) na II piętrze:
1)
6 pokoi 2-osobowych o pow. 11,9 m2 każdy.
W części drugiej budynku
zamieszkałej przez I grupę dziewcząt znajdują się następujące pomieszczenia:
A) na parterze:
1) jadalnia,
2)
kuchenka pomocnicza,
3)
sala do rehabilitacji,
4)
gabinet medycznej pomocy doraźnej,
5)
gabinet psychologa,
6)
sala do terapii,
7)
pokój dziennego pobytu,
8)
łazienka ogólnodostępna wyposażona w 2 sedesy, umywalkę, prysznic,
9)
toaletę dla personelu i dla mieszkanek wyposażone w sedes i umywalkę każda.
B) na I piętrze:
1)
magazyn z odzieżą,
2) 4 pokoje 3-osobowe o pow. 26,0 m2 każdy oraz jeden pokój 1-osobowy o pow. 9,8 m2,
C) na II piętrze:
1)
3 pokoje 2-osobowe o pow. 12,0 m2 każdy,
2)
podręczne pomieszczenie do prania i suszenia.
W piwnicy urządzona jest świetlica, sala
doświadczenia świata, sala z suchym basenem, sala do hydroterapii.
Wszystkie pokoje mieszkalne mają
wymagany ustawą metraż. Wyposażone są zgodnie z obowiązującym standardem w
tapczan/łóżko, krzesła, stół, szafkę nocną. Szafy ubraniowe znajdują się w
przedpokoju. Przy każdym pokoju są łazienki, wyposażone w umywalkę, sedes,
prysznic lub wannę. Przy większości urządzeń sanitarnych zamontowane są uchwyty
ułatwiające osobom mniej sprawnym korzystanie z tych pomieszczeń. W Domu
zgodnie z wymaganiami standardowymi znajdują się wszystkie pomieszczenia do
infrastruktury dziennej. Zarówno w
salach do terapii, w pokojach dziennego pobytu oraz pokojach mieszkalnych
znajdują się zabawki dostosowane do wieku i sprawności intelektualnej
mieszkanki.
Pokoje gościnne usytuowane są przy pomieszczeniach
administracji. Pomieszczenia mieszkalne Domu są czyste, sprzątane w miarę
potrzeby, nie rzadziej niż raz dziennie, urządzone kolorowo i estetycznie,
przyozdobione pracami mieszkańców, wolne od nieprzyjemnych zapachów.
Dom spełnia wymagane
standardy w zakresie wyżywienia. Zapewnia się mieszkańcom możliwość wyboru zestawu
posiłków oraz całodobowy dostęp do podstawowych produktów żywnościowych i
napoi. Posiłki wydawane są w następujących przedziałach czasowych:
-
śniadanie w godzinach 6.30 - 8.30,
-
II śniadanie godzina 10.00
-
obiad w godzinach 11.30 - 13.30,
-
kolacja w godzinach 18.00 - 20.00.
Dziewczęta posiłki spożywają w
jadalniach lub w pokojach mieszkalnych, w razie potrzeby są karmione. Na
zlecenie lekarza przygotowywane są diety. Na dzień kontroli w Domu
przygotowywano następujące diety: lekkostrawna - 4, wątrobowa - 2, bezglutenowe
-2.
Dom
zapewnia mieszkankom nieposiadającym własnej odzieży
i obuwia oraz możliwości ich zakupienia z własnych środków odzież i obuwie
dostosowane do pory roku. Ubranie prane jest w pralni w Domu, przed oddaniem
jest ono znakowane, dzięki czemu po praniu wraca do dziewczynki. Dom zapewnia
także, środki higieny osobistej i inne rzeczy osobistego użytku.
Pracę socjalną na rzecz mieszkańców świadczy osoba zatrudniona od dnia
30.04.2004 r. na stanowisku aspiranta pracy socjalnej. Ukończyła medyczne
studium zawodowe w zawodzie technik farmaceutyczny i obecnie studiuje na II
roku na kierunku pedagogika w Nauczycielskim Kolegium Rewalidacji,
Resocjalizacji i Wychowania Fizycznego w Białymstoku. Zgodnie z art. 156 ust. 4 ustawy o pomocy społecznej
z dnia 12 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 64, poz. 593 późn.
zm.) "osoby zatrudnione przed dniem wejścia w życie ustawy na stanowisku
aspiranta pracy socjalnej, które w okresie 3,5 roku od dnia wejścia w życie
ustawy ukończą studia wyższe na kierunkach: pedagogika, psychologia,
politologia lub socjologia i uzyskają tytuł licencjata, mogą wykonywać zawód
pracownika socjalnego".
W Domu prowadzona jest terapia zajęciowa w formie biblioterapii,
arteterapii, zajęć plastycznych, muzykoterapii, zajęć
sportowo-rekreacyjnych, terapii pracą i zabawą. Wszystkie mieszkanki
uczestniczą w poszczególnych zajęciach i prowadzona jest dla nich indywidualna
dokumentacja. W Domu zorganizowane są w salach dziennego pobytu punkty
biblioteczne, z których mieszkanki mogą brać książki i czasopisma. Ze względu
na różne stopnie niepełnosprawności, mieszkanki i ich rodziców z regulaminem Domu,
przepisami prawnymi dotyczącymi domów pomocy społecznej zapoznaje S. Dyrektor
W Domu uroczyście obchodzone są święta roczne oraz osobiste rocznice
mieszkanek (urodziny, imieniny). Dziewczęta stale uczestniczą w różnego rodzaju
konkursach i przeglądach. Często wyjeżdżają poza teren Domu na spotkani
integracyjne, przeglądy i imprezy kulturalno-oświatowe.
Opiekę duszpasterską mieszkankom zapewnia kapłan, zatrudniony w Domu na
¼ etatu. W kaplicy, która znajduje się w budynku obok odprawia
codziennie msze św. W 2005 roku w Domu zmarły 2 mieszkanki, pogrzebem w obu
przypadkach zajmowała się rodzina.
Dyrektor Domu
w sprawie skarg i wniosków przyjmuje mieszkanki codziennie,
ponadto dwa razy w tygodniu w określonych godzinach, tj. wtorek i piątek w
godzinach 1330 do 1500.
Mieszkanki mają zapewniony kontakt z psychologiem, który w Domu
zatrudniony jest na 1/3 etatu.
Dom osiągnął wymagane
standardy w zakresie usług bytowych, wymaganych pomieszczeń, warunków
sanitarnych oraz w zakresie wyżywienia i organizacji posiłków, zapewnienia
mieszkańcom ubrania i środków czystości. Dom nie spełnia jedynie standardów w
zakresie wskaźnika zatrudnienia pracowników zespołu terapeutyczno-opiekuńczego.
(załącznik nr 1). Osiągnięcie wymaganego wskaźnika
zatrudnienia w programie naprawczym zaplanowano do końca 2006 roku.
Dokonano wpisu do książki
kontroli DPS pod pozycją 142.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących
egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Domu Pomocy Społecznej dla
Dzieci i Młodzieży w Augustowie.
W przypadku, gdy Dyrektor DPS nie
zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może odmówić jego
podpisania, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, pisemne
wyjaśnienia przyczyn tej odmowy.
Ponadto Dyrektorowi Domu Pomocy
Społecznej w Augustowie przysługuje prawo zgłoszenia do Dyrektora Wydziału
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku umotywowanych
zastrzeżeń dotyczących ustaleń zawartych w protokole w terminie 7 dni od dnia
jego otrzymania.
Podpisy kontrolujących
1.
Ewa Feszler
2.
Mieczysława Nartowicz
s.Teresa Hartung
( podpis Dyrektora )