P
r o t o k ó ł
kontroli Zespołu Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Łomży, REGON -
451190801
przeprowadzonej przez
pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku:
1. Małgorzatę
Osipowicz - starszego inspektora
2.
Krystynę Pasiuk - starszego inspektora
Kontrolę
przeprowadzono w dniu 31 maja 2006 roku na podstawie upoważnienia Nr 104 z dnia
29 maja 2006r., które w imieniu Wojewody wydał zastępca dyrektora Wydziału
Polityki Społecznej Pani Krystyna Golubiewska.
Kontrolą za okres od 01.01.2005r. do dnia kontroli, objęto
kwalifikacje osób zatrudnionych w placówce, wynikającą z:
-
ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004r. (Dz.
U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.),
-
rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 14
lutego 2005r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 37, poz.
331),
-
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 19 października 2005r. w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad
przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 214, poz. 1812).
Wyjaśnień w toku kontroli udzielał
Krzysztof
Lasek - dyrektor
Ustalenia
kontroli
W Zespole Placówek
Opiekuńczo-Wychowawczych w Łomży zatrudnieni są:
-
dyrektor,
-
z-ca dyrektora,
-
pedagog,
-
psycholog,
-
12 wychowawców - zatrudnionych na postawie ustawy - Karta Nauczyciela,
-
2 specjalistów pracy z rodziną-wychowawców zatrudnionych na podstawie
przepisów ustawy o pracownikach samorządowych.
W toku kontroli sprawdzono kwalifikacje 11 osób
zatrudnionych w placówce. Na podstawie czynności kontrolnych stwierdzono, że w
placówce zatrudnione osoby posiadają następujące kwalifikacje:
1. dyrektor - posiada ukończone wyższe
studia magisterskie w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, studia
podyplomowe w zakresie organizacji pomocy społecznej, kurs kwalifikacyjny z
zakresu organizacji i zarządzania oświatą, warsztaty - prawo oświatowe. Jest
nauczycielem dyplomowanym, ekspertem komisji kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych
dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy,
2. z-ca dyrektora - posiada ukończone wyższe
studia magisterskie na kierunku pedagogika w zakresie pedagogiki
opiekuńczo-wychowawczej, ukończone studia podyplomowe w zakresie organizacji
pomocy społecznej, studia podyplomowe z zakresu terapii pedagogicznej. Jest
nauczycielem mianowanym. Ponadto posiada odbyte następujące szkolenia:
-
opracowywanie indywidualnych planów pracy z dziećmi, przeprowadzanie i
sporządzanie wywiadów środowiskowych, diagnozowanie dziecka. Prowadzenie
działań na rzecz powrotu wychowanków do rodziny naturalnej, kurs terapii
pedagogicznej,
-
prowadzenie grup profilaktycznych i terapeutycznych dla młodzieży,
-
diagnoza ucznia i konstruowanie indywidualnych programów
rewalidacyjno-edukacyjnych,
-
polityka społeczna w Unii Europejskiej - opieka nad dzieckiem i
rodziną,
-
praca terapeutyczna z dziećmi, ofiarami przemocy, postępowanie
korekcyjno-terapeutyczne wobec sprawców przemocy,
-
doskonalenie form pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych: pracy z
grupą oraz społeczno-medycznych aspektów narkomanii i HIV/AIDS,
-
podstawy teoretyczne i konsekwencje praktyczne reformy systemu pomocy
dziecku i rodzinie,
-
funkcjonowanie w warunkach stresu jak wspierać uczniów,
3. pedagog - posiada ukończone wyższe
studia magisterskie na kierunku pedagogika w zakresie pedagogiki
opiekuńczo-wychowawcze. Jest nauczycielem dyplomowanym. Ponadto posiada odbyte
następujące szkolenia:
-
prowadzenie grup profilaktycznych i terapeutycznych dla młodzieży,
-
doroczne obrzędy i zwyczaje oraz ich adaptacja w amatorskim ruchu
artystycznym,
-
arteterapia na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych,
-
sport dla wszystkich w okresie akceptacji Polski do Unii Europejskiej,
-
radzenie sobie z trudnościami wychowawczymi w oparciu o teorię analizy
transakcyjnej,
-
jak prowadzić zajęcia psychoedukacyjne dla rodziców, sport dzieci i
młodzieży ważnym elementem aktywizacji społeczności lokalnych w procesie
integracji z Unia Europejską,
-
fobia szkolna,
-
dysleksja - mity i rzeczywistość,
-
techniki druku i zdobienie tkanin,
-
jak przyjemnie i pożytecznie spędzać czas po lekcjach,
-
szkolna demokracja,
-
jak mówić, żeby dzieci słuchały,
4. psycholog - posiada ukończone studia
wyższe magisterskie na kierunku psychologia w zakresie psychologii klinicznej i
osobowości. Posiada odbyte następujące szkolenia: kurs kwalifikacyjny nadający
uprawnienia pedagogiczne i uzyskał kwalifikacje pedagogiczne, szkolenie z
zakresu podstawowej wiedzy o problemach narkomanii, warsztaty z zakresu
umiejętności postępowania z osoba eksperymentująca z narkotykami, interwencja
kryzysowa. Jest nauczycielem kontraktowym,
5. wychowawca 1. - posiada ukończone wyższe
studia magisterskie na kierunku pedagogika w zakresie pedagogiki
opiekuńczo-wychowawcze. Jest nauczycielem mianowanym. Ponadto posiada odbyte następujące
szkolenia:
-
kurs terapii pedagogicznej o profilu reedukacyjno-wyrównawczym,
-
nauczyciel wobec agresji i przemocy,
-
profilaktyka pierwszoplanowa w szkole,
-
radzenie sobie z trudnościami wychowawczymi w oparciu o teorię analizy
transakcyjnej,
-
kurs specjalistyczny z zakresu podstawowej wiedzy o problemach
społeczno-medycznych HIV/AIDS i narkomanii,
-
diagnoza ucznia i konstruowanie indywidualnych planów
rewalidacyjno-edukacyjnych,
-
samoocena pracy nauczyciela elementem jego rozwoju zawodowego,
-
podstawy obsługi internetu,
6. wychowawca 2. - posiada ukończone wyższe
studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna w zakresie pracy
socjalnej. Jest nauczycielem kontraktowym.
Ponadto posiada odbyte następujące szkolenia:
-
doskonalenie form pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych: pracy z
grupą oraz społeczno-medycznych aspektów narkomanii i HIV/AIDS,
-
ewidencja zbiorów bibliotecznych,
-
jak zachęcić dziecko do nauki,
-
bale i imprezy okolicznościowe w przedszkolu, szkole i...,
-
procedury awansu zawodowego nauczyciela,
-
doroczne i rodzinne obrzędy i zwyczaje oraz ich adaptacja w amatorskim
ruchu artystycznym,
-
rozpoznawanie i radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych związanych z
używaniem przez młodzież szkolną substancji psychoaktywnych alkoholu oraz
zachowań agresywnych a także nabycie podstawowych umiejętności diagnozowania i
pomagania osobie zagrożonej uzależnieniem lub uzależnionej jak również
zastosowanie procedur interwencji szkoły w zakresie przeciwdziałania narkomanii
i alkoholizmowi,
-
nauczyciel wobec agresji i przemocy,
7. wychowawca 3. - posiada ukończone wyższe
studia magisterskie na kierunku pedagogika w zakresie pedagogiki
opiekuńczo-wychowawczej, ukończone podyplomowe studia wychowania muzycznego i
wychowania plastycznego Jest nauczycielem mianowanym. Ponadto posiada odbyte
następujące szkolenia:
-
nauczyciel wobec agresji i przemocy,
-
psychologiczne aspekty przemocy w rodzinie
-
arteterapia na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych,
-
jak prowadzić zajęcia psychoedukacyjne dla rodziców,
-
z zakresu podstawowej wiedzy o problemach społeczno-medycznych HIV/AIDS
i narkomanii,
-
diagnoza ucznia i konstruowanie indywidualnych programów
rewalidacyjno-edukacyjnych,
-
tkaniny artystyczne,
-
samoocena pracy nauczyciela elementem jego rozwoju zawodowego,
-
obsługa internetu,
-
techniki druku i zdobienia tkanin
-
podstawy obsługi i wykorzystania komputera,
-
zastosowanie komputerów w edukacji
-
jak mówić, żeby dzieci słuchały,
-
zajęcia i zabawy plastyczno-techniczne w procesie edukacji i terapii,
-
aktywne metody w pracy opiekuńczo-wychowawczej,
-
kurs instruktażowy dla kierowników placówek wypoczynku dzieci i
młodzieży,
-
terapia pedagogiczna o profilu reedukacyjno-wyrównawczym,
-
kurs z zakresu podstawowych wiadomości z logopedii,
-
tłumacz języka migowego I stopnia,
8. wychowawca 4.- posiada ukończone wyższe
studia magisterskie na kierunku pedagogika w zakresie pedagogiki
opiekuńczo-wychowawczej, ukończone studia podyplomowe w zakresie socjoterapii.
Jest nauczycielem mianowanym. Ponadto posiada odbyte następujące szkolenia:
-
doskonalenie form pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych: pracy z
grupą oraz społeczno-medycznych aspektów narkomanii i HIV/AIDS,
-
kurs przygotowujący do realizacji programu korekcyjnego dla młodzieży
eksperymentującej ze środkami psychoaktywnymi TUKAN,
-
akademia profilaktyków,
-
psychologiczne aspekty przemocy w rodzinie,
-
prowadzenie grup profilaktycznych i terapeutycznych dla młodzieży,
-
opracowywanie indywidualnych planów pracy z dziećmi, przeprowadzanie i
sporządzanie wywiadów środowiskowych, diagnozowanie dziecka. Prowadzenie
działań na rzecz powrotu wychowanków do rodziny naturalnej, kurs terapii
pedagogicznej,
-
wychowawcza rola zajęć pozalekcyjnych ze sztuki zmniejszających
patologizację życia społecznego,
-
tkaniny artystyczne techniki druku i zdobienia tkanin,
-
komunikacja w relacji nauczyciel uczeń, warsztaty umiejętności
wychowawczych,
9. wychowawca 5. - ukończone studia wyższe
magisterskie na kierunku pedagogika w zakresie pedagogiki, studia podyplomowe z
zakresu logopedii ogólnej, kurs z zakresu glottodydaktyki przedszkolnej i
wczesnoszkolnej. Jest nauczycielem
dyplomowanym.
10. specjalista pracy z
rodziną-wychowawca 1. - posiada ukończone wyższe studia magisterskie w zakresie pedagogiki
opiekuńczej. Ponadto posiada odbyte następujące szkolenia:
-
rozpoznawanie i radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych związanych z
używaniem przez młodzież szkolną substancji psychoaktywnych alkoholu oraz
zachowań agresywnych a także nabycie podstawowych umiejętności diagnozowania i
pomagania osobie zagrożonej uzależnieniem lub uzależnionej jak również
zastosowanie procedur interwencji szkoły w zakresie przeciwdziałania narkomanii
i alkoholizmowi,
11. specjalista pracy z
rodziną-wychowawca 2. - posiada ukończone wyższe studia magisterskie w zakresie pedagogiki
opiekuńczej.
W
toku kontroli stwierdzono, że osoby zatrudnione Zespole Placówek
Opiekuńczo-Wychowawczych w Łomży posiadają kwalifikacje zgodnie z wymogami
określonymi w rozporządzeniu w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Kontrola Zespołu Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w
Łomży została dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki,
oraz wyjaśnień dyrektora.
Protokół
sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje
dyrektor Placówki.
W przypadku, gdy dyrektor Zespołu Placówek
Opiekuńczo-Wychowawczych w Łomży nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w
protokole kontroli, może odmówić jego podpisania składając w terminie 7 dni od
dnia jego otrzymania pisemne wyjaśnienie podając przyczyny tej odmowy.
Wyjaśnienia należy składać do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego
Urzędu.
Dyrektor Zespołu Placówek
Opiekuńczo-Wychowawczych
w Łomży
mgr Krzysztof Lasek Podpisy
kontrolujących:
1.
Małgorzata Osipowicz
2.
Krystyna Pasiuk