ROTOKÓŁ Z
KONTROLI
kompleksowej
przeprowadzonej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Sejnach ul. Łąkowa 26, nr REGON - 790742853, NIP - 844-19-30-583,
zwanym w dalszej treści " Urzędem " podległym Staroście Powiatu Sejneńskiego.
Dyrektorem
Urzędu od dnia 2.01.2001 r. r. jest Pan Jacek Kozakiewicz.
Kontrolę przeprowadzili pracownicy Oddziału Służb
Zatrudnienia w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
składzie:
1.
Pani Elżbieta Czurak - kierownik Oddziału ( koordynator kontroli ),
2.
Pani Ludmiła Borowik - starszy inspektor wojewódzki,
3.
Pani Małgorzata Czerniawska - inspektor wojewódzki,
4.
Pani Renata Krzyżewska - starszy inspektor wojewódzki,
na podstawie upoważnienia do
kontroli nr 113 z dnia 21 czerwca 2006 r. wydanego z upoważnienia Wojewody
Podlaskiego przez Pana Andrzeja Kozłowskiego Dyrektora Wydziału Polityki
Społecznej w dniach: 28-29 czerwca 2006 r.
Kontrolujący
wpisali się do książki kontroli pod pozycją Nr 1/2006 r.
Wyjaśnień
w trakcie kontroli udzielały:
Pan
Jacek Kozakiewicz - Dyrektor Urzędu
Pani
Krystyna Szumińska - Gł. Księgowa ,
Pani
Karolina Kisiel - Pośrednik Pracy
Pani
Krystyna Koneszko - Doradca zawodowy
Kontrola
kompleksowa dotyczyła:
Przestrzegania przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia
2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz. U. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm. ).
Celem
kontroli było dokonanie analizy i oceny w zakresie prawidłowości realizacji
zadań z zakresu administracji rządowej, wynikających z przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia
2004 r.o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz. U. Nr 99, poz.
1001 z późn. zm ).
W
trakcie kontroli podlegała ocenie prawidłowość stosowania następujących
przepisów prawa:
1.Rozporządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 26 listopada 2004 r. w sprawie rejestracji
bezrobotnych i poszukujących pracy ( Dz. U. Nr 262, poz. 2607 z póź. zm.),
2. Rozporządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu
przyznawania zasiłku dla bezrobotnych, dodatku szkoleniowego, stypendium i
dodatku aktywizującego ( Dz. U. Nr 219, poz. 2222 z późn. zm.),
3. Rozporządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 13 lipca 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu i
trybu organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej
refundacji kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne (Dz.
U. Nr 161, poz.1683 z późń. zm. ),
4. Rozporządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i trybu
refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia
stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu
środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy
prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy ( Dz. U. Nr
196, poz. 2018 ),
5.Rozporządzenie Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 24 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków
odbywania stażu oraz przygotowania zawodowego w miejscu pracy ( Dz. U. Nr 185,
poz. 1912 z późn. zm),
6. Rozporządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 10 listopada 2004 r.w sprawie refundacji ze środków Funduszu
Pracy kosztów szkoleń oraz wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne od
refundowanych wynagrodzeń ( Dz. U. Nr
249, poz. 2496 ),
7.
Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004 r. w
sprawie rad zatrudnienia ( Dz. U. Nr 224, poz. 2281),
8. Rozporządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 29 lipca 2004 r. w sprawie trybu dokonywania wpłat
składek na Fundusz Pracy przez obywateli polskich zatrudnionych u pracodawców
zagranicznych za granicą lub wykonujących inną pracę zarobkową za granicą (Dz.
U. Nr 176, poz. 1826 ),
9. Rozporządzenia Ministra Gospodarki
i Pracy z dnia 8 grudnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności
dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej stosowania ( Dz. U. Nr 265, poz. 2644
),
10. Rozporządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 27 października 2004 r. w sprawie rejestru instytucji
szkoleniowych ( Dz. U. Nr 236, poz. 2365 ),
11.Rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 28 września 2004
r. w sprawie algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie
zadań w województwie ( Dz. U. Nr 224
poz. 2273 ),
12. Ustawy z dnia 13 marca
2003 r. o szczególnych zasadach
rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących
pracowników ( Dz. U. Nr 90, poz.844 z późn. zm. ),
13. Ustawy z dnia 29 czerwca 1995
r. o statystyce publicznej ( Dz. U. Nr 88, poz. 439 z poźn. zm),
14. Rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 7 stycznia 2004 r. w sprawie określenia wzorów formularzy
sprawozdawczych, objaśnień co do sposobu ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i ankiet
statystycznych stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie
badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2004 (Dz. U. Nr 6, poz. 44),
15. Ustawy z dnia 29 sierpnia
1997 r. o ochronie danych osobowych ( Dz. U. Nr 133, poz. 883 z późn. zm. ),
16 Kodeksu Postępowania Administracyjnego
( tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 późn. zm.),
17.Kodeksu Pracy Dz. U. z
1996 r. Nr 24 , poz. 110, z późn. zm.).
Przedmiotowy
i podmiotowy zakres kontroli.
Powiatowy Urząd Pracy w Sejnach
zasięgiem swego działania obejmuje: miasto Sejny oraz gminy: Sejny, Krasnopol,
Puńsk, Giby.
Liczba bezrobotnych w Urzędzie
na koniec grudnia 2005 r. wynosiła 2.193 osób, w tym z prawem do zasiłku 321 osób.
Urząd
zatrudnia ogółem 20 osób, w tym 1 osobę na robotach publicznych.
Wg.
istniejącej w dniu kontroli struktury organizacyjnej Urzędu określonej w
Regulaminie Organizacyjnym PUP w Sejnach na podstawie Uchwały Nr 156/05 Zarządu
Powiatu Sejneńskiego z dnia 27 października 2005 r. zadania będące przedmiotem
kontroli realizowane były przez:
- Dział Rynku Pracy,
- Dział Ewidencji, Świadczeń i Informacji
- Dział Finansowo - Księgowy,
- Dział Administracyjno -Organizacyjny
USTALENIA KONTROLI
1. Opracowanie i realizacja
programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy
stanowiącego część powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych. Opracowywanie
i realizowanie indywidualnych planów działania ( art. 9 ust.1 pkt 1 i 19
ustawy).
Kontrolującym
przedstawiony został Powiatowy program
przeciwdziałania bezrobociu oraz
aktywizacji lokalnego rynku pracy, który na podstawie uchwały Nr VII/32/03
Rady Powiatu Sejneńskiego został wprowadzony w życie z dniem 18 czerwca 2003 r.
Z informacji udzielonej przez Dyrektora Urzędu wynika, że niniejszy program był
sukcesywnie realizowany na terenie powiatu sejneńskiego. Głównymi zadaniami programu
jest:
-
łagodzenie skutków bezrobocia,
-
aktywizacja zawodowa bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy,
-
tworzenie nowych miejsc pracy poprzez realizację aktywnych form zatrudnienia,
-
współpraca z pracodawcami w kierunku tworzenia stałych miejsc pracy,
- zwiększenie mobilności
osób bezrobotnych na rynku pracy poprzez podnoszenie kwalifikacji na
szkoleniach i kursach zawodowych.
Sytuacja
na sejneńskim rynku pracy jest trudna. Kondycja rolniczych gmin, gospodarstw
rolnych, jak również funkcjonujących podmiotów gospodarczych jest słaba.
Ograniczone są możliwości powstawania firm, co jest spowodowane m.in. skrajnym położeniem
powiatu w stosunku do dużych aglomeracji. Urząd realizując ustawowe zadania poprzez
system zachęt finansowych oferowanych pracodawcom i samorządom stara się
wspomóc lokalną inicjatywę gospodarczą i zaktywizować rynek pracy. Realizacja
celów i zadań z tego zakresu odbywa się poprzez organizację aktywnych form
walki z bezrobociem ze środków Funduszu Pracy w postaci: poradnictwa
zawodowego, pośrednictwa pracy, organizowania prac interwencyjnych i robót
publicznych, stypendium stażowego, szkoleń kwalifikacyjnych i zawodowych,
przyznawanie bezrobotnym jednorazowych środków na podjęcie działalności
gospodarczej oraz refundowanie podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą kosztów
wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego.
2. Pozyskiwanie i gospodarowanie środkami finansowymi
na realizację zadań z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy.( art. 9 ust.1
pkt 2 ustawy ) oraz współdziałanie z
powiatowymi radami zatrudnienia w zakresie promocji zatrudnienia oraz środków Funduszu Pracy ( art. 9 ust.1 pkt 11
ustawy ).
Ustalono, że w 2005 r.
Minister Gospodarki i Pracy na podstawie § 6 ust 3 rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 28 września 2004 r. w sprawie algorytmu ustalania kwot środków
Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie ( Dz. U. Nr 224, poz.
2273), zgodnie z podziałem dokonanym przez samorząd województwa według
kryteriów określonych przez sejmik województwa, Staroście Powiatu Sejneńskiego przydzielił
następujące kwoty ze środków Funduszu Pracy:
- 1.292.100 zł na finansowanie zadań określonych w §2 ust. 1 pkt 1
rozporządzenia, tj. na realizację programów na rzecz promocji zatrudnienia,
łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej,
-145.400 zł na finansowanie innych fakultatywnych zadań określonych
w §2 ust. 1 pkt. 2 rozporządzenia.
Powyższe kwoty w trakcie 2005
roku były przez Ministra Gospodarki i Pracy kilkakrotnie zwiększane w związku z
realizacją programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków
bezrobocia i aktywizacji zawodowej i ogólny limit środków na 2005 r. wyniósł 1.437.500 zł. na realizację programów
aktywizacji bezrobotnej młodzieży i osób długotrwale
bezrobotnych .
Pozyskano również dodatkową,
pozabudżetową kwotę w wysokości 1.216.000 zł, która przeznaczona
została na realizację programów rynku
pracy na :
- finansowanie programu "
Stażysta w policyjnej profilaktyce "- 18,3 tys. zł,
- finansowanie programu "Aktywizacja zawodowa
sejneńskiej młodzieży " realizowanych w ramach SPO RZL- 359.9 tys. zł,
- finansowanie programu "Szansa na pracę długotrwale bezrobotnym" realizowanych w
ramach SPO RZL - 193.800 tys. zł,
- finansowanie programu "
Pierwszy Biznes " - 70,0 tys. zł,
- na realizację programów
aktywizacji bezrobotnej młodzieży i osób długotrwale
bezrobotnych - 150,0 tys. zł
- na realizację programów
aktywizacji bezrobotnej młodzieży i osób długotrwale
bezrobotnych - 300.0 tys. zł
-
na realizację programów aktywizacji bezrobotnej młodzieży i osób długotrwale
bezrobotnych - 70.0 tys. zł
-
program " Drogowiec" - 54.0 tys. zł
Ogółem
Urząd dysponował kwotą 2.508.100 zł.
Podział
limitu środków FP na realizację
aktywnych form zatrudnienia przyznanego na 2005r. przedstawia poniższa tabela:
Lp.
|
Aktywne formy
|
Plan
|
Realizacja
w zł
|
1.
|
Prace interwencyjne
|
400.400
|
414.900
|
2.
|
Roboty publiczne
|
739.000
|
739.000
|
3.
|
Szkolenia i inne wydatki
|
261.500
|
251.000
|
4.
|
Staże i przygotowanie zawodowe
|
1.028.400
|
977.100
|
5.
|
Dotacje na rozpoczęcie działalności przez bezrobotnych
|
78.800
|
78.800
50.800
|
|
Ogółem:
|
2.508.100
|
2.499.600
|
Na
podstawie przedstawionej do kontroli dokumentacji stwierdzono, że z łącznej
kwoty 2.508.100 zł przyznanej przez Ministra Gospodarki i Pracy na 2005 r. na
realizację programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków
bezrobocia i aktywizacji zawodowej Urząd wydał kwotę 2.499.600 zł, w związku z
czym pozostała niewykorzystana
kwota
w wysokości 8,5 tys. zł, która przesunięta została do realizacji na rok 2006.
3.Udzielanie
pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w znalezieniu pracy, także pracodawcom
w pozyskiwaniu pracowników przez pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe.
Inicjowanie i wspieranie tworzenia klubów pracy ( art.9 ust.1 pkt 3 i7 ustawy).
Zadania z zakresu poradnictwa
zawodowego realizuje w Urzędzie 2 doradców zawodowych.
W wyniku kontroli
stwierdzono, że doradcy zawodowi posiadają do swojej dyspozycji samodzielne
pomieszczenie, zapewniona jest zatem możliwość swobodnej rozmowy ze
zgłaszającymi się klientami. Wyposażenie stanowiska stanowią: sprzęt i meble
biurowe, komputer z drukarką podłączone do systemu PULS, biblioteka podręczna o
tematyce związanej z zawodoznawstwem, niezbędne przepisy prawa. W pomieszczeniu
obok (sala informacji zawodowej) znajdują się teczki informacji zawodowej,
filmy tematycznie związane z pracą. Zarówno dla bezrobotnych jak i
poszukujących pracy dostępne są ulotki charakteryzujące poszczególne zawody,
broszury, informatory dla absolwentów Dokumentacja w zakresie prowadzonego poradnictwa
gromadzona jest w czytelnie oznakowanych teczkach.
Do klientów Urzędu doradcy
zawodowi docierają z informacjami dotyczącymi poradnictwa zawodowego również
poprzez umieszczanie ogłoszeń na tablicach informacyjnych znajdujących się na
korytarzach Urzędu.
Ustalenia z kontroli dokumentacji wymaganej przy
prowadzeniu poradnictwa zawodowego indywidualnego.
Głównym celem prowadzenia i
rozwijania poradnictwa zawodowego jest pomoc osobom bezrobotnym i poszukującym
pracy w dokonaniu prawidłowego wyboru zawodu lub zmiany dotychczasowych
kwalifikacji, planowania kariery zawodowej, a także dobór kandydatów do pracy i
na szkolenie.
Z przedstawionych do kontroli dokumentów wynika, że w
2005 r. w PUP w Sejnach w zakresie poradnictwa zawodowego prowadzony jest Rejestr
Porad Indywidualnych PS.610/02/03/05/06 zwierający: Lp., imię i
nazwisko, data wizyty, płeć, wiek do 50 lat, wiek do 24 lat, wykształcenie,
okres pozostawania bez pracy, podjęte działania, podjęcie pracy, podjęcie
szkolenia, klub pracy, inne, wieś. Zgodnie z informacjami zawartymi w rejestrze
wynika, iż doradca zawodowy w 2005 r. udzielił 379 porad zawodowych.
Uczestnikom
porad zawodowych wypełniane są Karty Usług Doradczych. Chronologicznie
ułożone karty przechowywane są w oznakowanych segregatorach. Prowadzony jest
również Alfabetyczny Rejestr Kart Usług Doradczych. W omawianym
rejestrze znajdują się następujące informacje: Lp., imię i nazwisko, nr
ewidencyjny, data wizyty, podpis doradcy. Do badania wybrano losowo 10 Kart
Usług Doradczych wypełnianych w trakcie prowadzonych porad zawodowych a
dotyczących osób bezrobotnych o następujących numerach: 1. J/13/06/05;2.
D/6/05/05; 3. O/1/03/05; 4.K/1/01/05;5.M/9/04/05;6.J/23/12/05;7.K/33/10/05;8.
J/19/10/05; 9. P/15/07/05;10.P/25/10/05;
Stwierdzono, że Karty
wypełniane są prawidłowo, informacje zapisane w poszczególnych rubrykach
umożliwiają dokładne prześledzenie prowadzonej rozmowy doradczej. Udzielane
porady najczęściej dotyczą
- doskonalenia w zawodzie,
- wyboru zawodu,
- zatrudnienia
Poinformowano
doradcę, iż nadawane numery karty powinny być wpisywane w miejscu oznaczonym nr
karty, a pod nr ewidencyjnym wpisywać nr nadany bezrobotnemu podczas
rejestracji w Urzędzie. Ponadto karty należy gromadzić alfabetycznie, zgodnie z
prowadzonym rejestrem kart.
Każda
ze zgłaszających się po poradę osób posiada założoną przez doradcę zawodowego Kartę
Ewidencyjną Osoby Korzystającej z Poradnictwa Zawodowego, Szkolenia i
Uczestnictwa w Klubach Pracy. Wypełnione karty przechowywane są w teczkach
ewidencyjnych osób bezrobotnych przy kartach ewidencyjnych.
W trakcie kontroli
przeanalizowano 10 losowo wybranych kart ewidencyjnych założonych w okresie
objętym kontrolą o następujących numerach: 1.J/2/02/05;
2.Ż/7/07/05; 3.M/13/04/05;4.
J/4/03/05;5. M/32/08/05;6. P/27/12/05;7. P/1/01/05; 8.J/15/07/05;9..S/20/01/05;10. E/10/09/05;
Analizowane
karty prowadzone są prawidłowo, zawierają datę, formę i wynik porady zawodowej.
W trzech kartach odnotowano uczestnictwo w szkoleniach.
Ustalenia kontroli dokumentacji wymaganej przy
prowadzeniu poradnictwa zawodowego grupowego
W
trakcie kontroli stwierdzono, że prowadzony jest Rejestry Porad Grupowych (teczka
PS.610-1/02/03/04/05/06). Rejestrowane są w nich spotkania organizowane dla
osób zainteresowanych uczestnictwem w grupowych poradach zawodowych.
W
Urzędzie 2005 r. przeprowadzono 3 spotkania w zakresie poradnictwa zawodowego
grupowego. W spotkaniach o tematyce ,,Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej"
i ,,Przygotowanie do aktywnego poszukiwania pracy" wzięło udział 31 osób. Do
zajęć dołączona zastała imienna lista obecności, notatka służbowa zawierająca
informacje o poruszanej na spotkaniu tematyce oraz wypełniona Karta Poradnictwa
Grupowego.
Ustalenia z kontroli dokumentacji
wymaganej przy udzielaniu informacji zawodowej .
W
wyniku działań kontrolnych ustalono, że zagadnienia udzielania informacji
zawodowej udokumentowane zostały poprzez odpowiednie wpisy w Rejestrze
Udzielonych Informacji Zawodowych PS.612/02/03/04/05/06 zawierają one: Lp.,
imię i nazwisko, data udzielenia informacji, numer ewidencyjny, podpis doradcy.
W rejestrach tych wpisane zostały osoby indywidualnie zgłaszające się do
doradcy zawodowego w celu uzyskania informacji zawodowej. W 2005r. z informacji
zawodowej indywidualnej skorzystało 38 osób.
Prowadzony jest również Rejestr Udzielonych
Grupowych Informacji Zawodowych - PS.612-1/04/05/06. Z rejestru wynika, iż
w 2005 r. zorganizowano 3 spotkania dla 27 osób. Dotyczyły one informacji o
zawodzie księgowy - bilansista, opiekunka domowa, nowoczesna sekretarka. Do
każdego spotkania dołączana jest Lista obecności oraz Karta grupowego
spotkania informacyjnego.
Klienci Urzędu mogą korzystać z przygotowanych zbiorów
informacji zawodowej tj. teczek informacji o zawodach, klasyfikacji zawodów,
filmów o zawodach, ulotki i broszur na temat rynku pracy.
Inicjowanie i wspieranie tworzenia klubów pracy.
Prowadzenie
zajęć w ramach klubu pracy udokumentowane jest w teczce znak: 9351/05 Klub
Pracy, z której wynika, iż
zorganizowano 6 grup dla 60 uczestników. W przedstawionej dokumentacji znajdują
się: zaświadczenia o uczestnictwie w zajęciach, tematyka zajęć - harmonogram,
lista obecności, karta członka w klubie aktywnego poszukiwania pracy, anonimowa
ankieta oraz materiały do prowadzenia zajęć.
Zgodnie
z przedstawionym sprawozdaniem MPiP-01za 2005 r. z usług poradnictwa zawodowego
skorzystało 371 osób bezrobotnych, z czego 38 osób objęto badaniami testowymi.
4. Rejestracja
bezrobotnych i poszukujących pracy (art.9 ust.1 pkt 4 ustawy), przyznawanie i
wypłacanie zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia ( art.9 ust.1 pkt
13 ustawy) oraz wydawanie decyzji ( art.9 ust.1 pkt 14 ustawy)
W celu zbadania prawidłowości
kwalifikowania osób bezrobotnych rejestrujących się losowo wybrano do analizy
karty rejestracyjne o następujących numerach :
Nr 222 - osobie zarejestrowanej od dnia 28.04.2005 r.
przyznano status bezrobotnego od dnia 28.04.2005 r. i prawo do zasiłku od dnia
6.05.2005 r. z tytułu pełnienia zasadniczej służby wojskowej od dnia 5.05.2004 r.
do dnia 26.04.2005 r. w wysokości 403,40 zł miesięcznie; utrata stratusu i
prawa do zasiłku nastąpiła od dnia 18.07.2005 r. z powodu podjęcia pracy za
granicą. Po zakończeniu zatrudnienia u pracodawcy zagranicznego osoba ponownie
zarejestrowała się dnia 6.10.2005 r. i uzyskała prawo do zasiłku na podstawie
art. 73 ust. 5 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy na
okres pomniejszony o poprzedni okres jego pobierania.
Nr 181 - osobie zarejestrowanej w dniu 2.06.2005 r.
przyznano prawo do zasiłku od dnia 10.06.2005 r. w wysokości 417,60 zł
miesięcznie z tytułu zatrudnienia w zakładzie "TARTAK - GIBY" od dnia
19.04.2004 r. do dnia 31.05.2005 r.
Nr 53 - osoba zarejestrowana uzyskała status bezrobotnego
od dnia 1.06.2005 r. oraz prawo do zasiłku od dnia 9.06.2005 r. w wysokości
417,60 zł miesięcznie z tytułu zatrudnienia przez okres co najmniej 365 dni.
Na podstawie analizy
dokumentów stwierdzono, że przestrzegany jest wymóg składania kompletu
dokumentów określonych w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 26 listopada 2004 r. w sprawie rejestracji
bezrobotnych i poszukujących pracy ( Dz. U. nr 262, poz. 2607). Osoby
rejestrujące się przedkładają pracownikowi Urzędu dokonującemu rejestracji:
dowód osobisty, dyplom lub świadectwo ukończenia szkoły, bądź kursu, szkolenia,
świadectwo pracy oraz inne dokumenty niezbędne do ustalenia ich statusu (książeczka
wojskowa, zaświadczenie z ZUS i KRUS o niepodleganiu ubezpieczeniom społecznym
rolników, decyzja urzędu o wykreśleniu z rejestru podmiotów prowadzących
działalność gospodarczą).
Przedstawione do kontroli
karty rejestracyjne wypełnione są czytelnie, zawierają niezbędne do uzyskania
statusu bezrobotnego oświadczenia oraz podpis pracownika dokonującego
rejestracji.
W zakresie kwalifikowania
osób bezrobotnych nieprawidłowości nie stwierdzono.
Przyznawanie i wypłacanie
zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia ( art. 9 ust. 1 pkt 13
ustawy ).
Prawidłowość ustalania prawa
i wypłacania zasiłków i innych świadczeń z tytułu bezrobocia przeanalizowano na
podstawie skontrolowanej dokumentacji osób bezrobotnych o następujących
numerach
Nr 170 - status bezrobotnego przyznano od dnia 1.06.2005 r. oraz
prawo do zasiłku od dnia 9.06.2005 r. w wysokości 626,30 zł miesięcznie z
tytułu zatrudnienia w okresie 1.06.2004 r. - 31.05.2005 r.
Nr 573 - status bezrobotnego przyznano od dnia 1.02.2005 r.
oraz prawo do zasiłku od dnia 9.02.2005 r. w wysokości 504,20 zł miesięcznie z
tytułu zatrudnienia; utrata statusu i prawa do zasiłku nastąpiła z dniem
1.03.2005 r. z powodu podjęcia krótkotrwałego zatrudnienia; ponowna rejestracja
miała miejsce dnia 1.07.2005 r., a zasiłek dla bezrobotnych został ponownie
przyznany od dnia 2.07.2005 r. w wysokości 521,90 zł miesięcznie na okres
uzupełniający w związku z art. 73 ust. 5.
Nr 20 - status bezrobotnego przyznano od dnia 18.10.2005 r.,
a prawo do zasiłku od dnia 26.10.2005 r. w wysokości 626,30 zł miesięcznie z
tytułu zatrudnienia w okresie 5.05.2004 r. - 4.11.2004 r. i 18.04.2005 r. -
17.10.2005 r. w ramach zorganizowanych robót publicznych.
Nr 258 - status bezrobotnego przyznano od dnia 1.09.2005 r.,
a prawo do zasiłku od dnia 9.09.2005 r. z tytułu zatrudnienia od dnia 9.06.1997
r. do dnia 31.08.2005 r.
Nr 33 - osoba zarejestrowana w dniu 16.11.2005 r. prawo do
zasiłku przyznano od dnia 24.11.2005 r. w kwocie 417,60 zł miesięcznie z tytułu
zatrudnienia jako opiekunka domowa w ramach zorganizowanych przez Urząd Gminy w
Sejnach prac interwencyjnych.
Nr 352 - status bezrobotnego przyznano od dnia 2.11.2005 r., a
prawo do zasiłku od dnia 10.11.2005 r. w wysokości 521,80 zł z tytułu pełnienia
służby wojskowej.
Nr 822 - osobie bezrobotnej od dnia 7.12.2005 r. przyznano
prawo do zasiłku od dnia 15.12.2005 r. w wysokości 417,60 zł miesięcznie z
tytułu zatrudnienia w okresach: 12.04.2005 r. - 30.11.2005 r., 1.07.2004 r. -
24.12.2004 r.
Nr 449 - osobie zarejestrowanej w dniu 1.09.2005 r. przyznano
prawo do zasiłku od dnia 9.09.2005 r. w wysokości 626,30 zł miesięcznie z
tytułu zatrudnienia od dnia 1.09.1994 r. do dnia 31.08.2005 r.
Nr 63 - osobie zarejestrowanej przyznano status bezrobotnego
od dnia 5.10.2004 r. i prawo do zasiłku od dnia 13.10.2004 r. w kwocie 605,10
zł miesięcznie; w dniu 26.04.2005 r. ZUS poinformował Urząd o przyznaniu osobie
tej renty z tytułu niezdolności do pracy na okres 30.10.2004 r. - 30.10.2005 r.
i w związku z tym, a następnie na podstawie art. 76 ust. 1 i 9 orzeczono o
obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku za okres pokrywający się z okresem posiadania prawa do renty.
W
2005 r. nienależnie pobrały i zwróciły zasiłek dla bezrobotnych 4 osoby na
łączną kwotę 1338,90 zł brutto.
W zakresie
objętej kontrolą dokumentacji zarejestrowanych osób nie stwierdzono
nieprawidłowości w przedmiocie przyznawania statusu osoby bezrobotnej i
ustalania prawa oraz utraty lub pozbawienia prawa do zasiłku w oparciu o
obowiązujące przepisy ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy. Wszystkie warunki określone w
ustawowej definicji osoby bezrobotnej oraz wysokość zasiłku i długość okresu
pobierania w zależności od długości posiadanego okresu uprawniającego do
zasiłku ustalano prawidłowo. W aktach osób bezrobotnych znajduje się dokument
stwierdzający długość posiadanego okresu uprawniającego do zasiłku wskazujący
osobę odpowiedzialną za jego określenie. Zwrócono uwagę na konieczność
przestrzegania, przy podejmowaniu wszystkich decyzji, zasad prowadzenia
postępowania administracyjnego.
Prawidłowość rozpatrywania odwołań od wydanych decyzji.
Z
przedstawionego kontrolującym Rejestru Odwołań wynika, że w 2005 r. od decyzji
Starosty Powiatu Sejneńskiego wpłynęły 2 odwołania skierowane do Wojewody
Podlaskiego, z których 1 odwołanie zostało przekazane wraz z aktami sprawy do
rozpatrzenia organowi II instancji, natomiast
w 1 przypadku starosta skorzystał z prawa uchylenia własnej decyzji w
całości w trybie art. 132 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Prawidłowość wypłaty zasiłków i innych
świadczeń dla osób bezrobotnych.
Stwierdzono,
że Urząd wypłaca bezrobotnym zasiłki na podstawie umowy, którą podpisał w dniu
1 marca 2004 r. z Bankiem Spółdzielczym w Sejnach w sprawie prowadzenia
rachunku bankowego do 28 lutego 2007 r.
Szczegółowej
analizie poddano listy płac losowo wybrane z 2005 r.:
Lista wypłat nr 2/05/001 za okres 1 -
31 stycznia 2005 r. Na liście figuruje 51 pozycji, z tego 3 należności
przekazano na konta osobiste bezrobotnych (poz. 20,35,50), natomiast w 3
przypadkach nie pobrano zasiłku ( poz. 4, 8, 14),
1)
Lista wypłat nr
2/05/015 za okres 1-30 września 2005 r. Na liście figuruje 36 pozycji, z
tego w 2 przypadkach nie pobrano zasiłku
( poz. 5,23).
Odebranie
przez bezrobotnych osobiście
przysługującego im zasiłku potwierdzone zostało własnoręcznym podpisem
złożonym na liście wypłaty. Natomiast w przypadku nie odebrania należności
przez bezrobotnego widnieje stosowny zapis informujący o tym fakcie.
Kontrolujące stwierdziły, że na każdej liście znajduje się imię i nazwisko
osoby pobierającej zasiłek, adres zamieszkania, data urodzenia, PESEL, nr
dowodu osobistego. Wszystkie listy opatrzone zostały pieczątką " sprawdzono pod
względem formalnym i rachunkowym" oraz
merytorycznym".
5. Inicjowanie, wdrażanie i finansowanie usług i
instrumentów rynku pracy. ( art.9 ust.1 pkt 5 i pkt 6 ustawy).
Z wyjaśnień udzielonych
kontrolującym przez Dyrektora Urzędu w 2005 r. bezrobotni nie ubiegali się na
podstawie art. 45 ustawy o zwrot kosztów przejazdu z miejsca zamieszkania i
powrotu do miejsca odbywania szkolenia. Nie wystąpiły też przypadki zwrotu
kosztów zakwaterowania osobie bezrobotnej, która podjęła zatrudnienie lub inną
pracę zarobkową, staż, przygotowanie zawodowe poza miejscem zamieszkania.
Również pracodawcy z terenu obsługiwanego przez Urząd nie wnieśli w 2005 r.
wniosków o refundację kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla
skierowanego bezrobotnego na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy.
a)
Przyznanie bezrobotnemu jednorazowo środków na podjęcie działalności
gospodarczej na podstawie art. 46 ust. 2 ustawy.
W oparciu o analizę Rejestru zawartych umów w sprawie udzielania
dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej ustalono, że w 2005 r.
bezrobotni ( do 28 roku życia) złożyli 5 wniosków ramach Programu "Pierwszy
Biznes" o refundację ze środków FP kosztów rozpoczęcia własnej działalności, po
rozpatrzeniu których zawarto 5 umów o dokonanie refundacji. Ponadto wnioski 3
osób długotrwale bezrobotnych uzyskały pozytywną opinię Komisji do spraw
opiniowania wniosków i zawarto z nimi umowyo refundację poniesionych kosztów.
Rozpatrywanie wniosków przeprowadzane było w oparciu o Regulamin przyznawania
dotacji z dnia 12.04.2005 r., zatwierdzony przez Powiatową Radę Zatrudnienia.
Na realizację w/w umów wydatkowano z FP kwotę 78,8 tys. zł.
Prawidłowość refundacji kwoty
wydatkowanej na rozpoczęcie działalności przez bezrobotnego analizowano na
podstawie akt UmRefUn/05/0009, w których znajdują się m.in.:
- Wniosek z dnia 7.11.2005 r. o przyznanie dotacji w
wysokości 11 000,00 zł na prowadzenie działalności usługowo-handlowej w
zakresie napraw bieżących pojazdów oraz serwis ogumienia wraz z oświadczeniem o niekorzystaniu
dotychczas ze środków FP lub innych funduszy publicznych na podjęcie
działalności gospodarczej .
- Umowa nr UmRefUn/05/0009 z dnia 10.11.2005 r.
zawarta pomiędzy Urzędem a bezrobotnym o przyznaniu 11 000,00 zł , w której
określono prawa i obowiązki stron, m.in.: w przypadku nie spełnienia przez
bezrobotnego warunków umowy nastąpi zwrot otrzymanych środków, zasady
udokumentowania podjęcia działalności gospodarczej i wydatkowania kosztów.
- Zobowiązania czterech poręczycieli udzielających
poręczenia za zobowiązania z tytułu przyznanej dotacji.
- Rozliczenie dokonanych przez bezrobotnego zakupów w
ramach dotacji udokumentowane fakturami VAT.
- Zaświadczenia potwierdzające podjęcie działalności
gospodarczej we wskazanym
w umowie terminie.
- Zaświadczenie wystawione przez Urząd informujące o
udzieleniu pomocy de minimis o wartości 11000,00 zł.
- Protokół z kontroli przeprowadzonej w dniu
13.03.2006 r. przez Dyrektora i pracownika Urzędu w ramach nadzoru nad
realizacją umowy, w której potwierdził prowadzenie działalności zgodnie z
zawartą umową.
b) Dodatek
aktywizacyjny przyznawany na podstawie art. 48 ustawy.
W
toku analizy dokumentów w sprawie przyznania dodatku aktywizacyjnego ustalono,
że w 2005 r. z Funduszu Pracy wydatkowano
na dodatki aktywizacyjne dla 10 osób
kwotę 4 tys. zł.
Analizy prawidłowości
przyznania dodatku aktywizacyjnego dokonano na podstawie losowo wybranych akt o
numerach ewidencyjnych: nr 332-130105/0001, 1034-140105/0001. Z przykładowych
akt nr 1034-140105/0001 wynika, że osoba
posiadająca status osoby bezrobotnej od dnia 1.01.2005 r. i posiadająca prawo
do zasiłku od dnia 18.01.2005 r. w wysokości 504,20 zł, w dniu 20.06.2005 r.
złożyła wniosek o przyznanie dodatku aktywizacyjnego w związku z podjęciem
zatrudnienia z własnej inicjatywy. Do wniosku dołączyła kserokopię Decyzji
Personalnej i Zaświadczenia wystawionego przez pracodawcę, z których wynika, że
podjęła zatrudnienie na stanowisku strażnika oddziału ochrony. Urząd decyzją
znak ES 523/140105/0001/05 nr 182/7/05 z dnia 11.07.2005 r. zgodnie z art. 48
ust.3 ustawy przyznał dodatek aktywizacyjny w wysokości
156,60 zł miesięcznie od dnia 20.06.2005 r. do 6.10.2005 r. Wypłatę należnego
dodatku dokonywał Wydział Finansowo-Księgowy w oparciu o Listy wypłat świadczeń
sporządzone w Dziale Ewidencji Świadczeń
c) Organizacja i finansowanie prac interwencyjnych i
robót publicznych na podstawie art.51 i art. 57 ustawy
Z analizy przedstawionego kontrolującym Raportu pt. Lista osób zatrudnionych w ramach określonych prac wygenerowanego z
Systemu PULS wynika, że w 2005 r. o organizację prac interwencyjnych ubiegały
się urzędy gmin, Urząd Miasta Sejny, szkoły, Agencja Restrukturyzacji i
Modernizacji Rolnictwa.
Urząd zawarł z pracodawcami umowy na
zatrudnienie 154 osób w ramach prac interwencyjnych, w tym również uwzględnia
się umowy zawarte w ramach EFS.
W trakcie roku 2005 r. wydatkowano z FP
kwotę 414,9 tys.zł na refundację kosztów zatrudnienia 191 osób w ramach prac
interwencyjnych.
Analizy prawidłowości finansowania prac
interwencyjnych dokonano na podstawie losowo wybranych akt nr: UMPI/05/0026 i
UmPI/05/0013, z których omówiono
szczegółowo akta nr UMPI/05/0026.
Gimnazjum w Gibach złożyło w dniu 30.08.2005 r.
wniosek o organizację prac interwencyjnych dla 2 osób bezrobotnych w zakresie
prac konserwatorsko-remontowych. Do wniosku dołączono dokumenty wymagane
przepisami prawa. Urząd po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku w dniu 19.09.2005 r.
zawarł z pracodawcą umowę Nr UMPI/05/0026 w sprawie organizowania i
finansowania prac interwencyjnych w okresie od 19.09.2005 r. do 18.03.2006 r. i
zwrot części poniesionych kosztów na wynagrodzenie (do 500 zł) oraz składki na
ubezpieczenie społeczne w wysokości 17,23% od refundowanej kwoty. W umowie
strony określiły zasady wnioskowania o refundację i dokonywania wypłat
należnych kwot: Urząd dokona refundacji w terminie 30 dni od dnia złożenia
wniosku o refundacje przez organizatora
prac wraz z wymaganymi załącznikami. W aktach znajdują się 2 umowy o pracę na
stanowisku palacz pieców zwykłych: jedna na czas określony od 19.09.05 r. -
22.12.05 r. druga na czas określony od 17.10.2005 r. - 16.04.2006 r.
Organizator celem uzyskania refundacji wynagrodzeń
i składek na ubezpieczenie społeczne składał co miesiąc do Urzędu wnioski wraz
z kopiami list obecności, list wypłaty wynagrodzeń, dowodów wpłat na
ubezpieczenie społeczne. Urząd zgodnie z terminem określonym w umowie dokonywał
przelewu należnych kwot refundacji na konto pracodawcy.
W zakresie organizacji robót publicznych na
podstawie Raportu pt. Lista osób
zatrudnionych w ramach określonych prac wygenerowanego z Systemu PULS
ustalono, że w 2005 r. pracodawcom wypłacono 773,5 tys. zł tytułem refundacji
kosztów zatrudnienia 200 osób w ramach robót publicznych. Organizatorami robót
publicznych były: Zespół Szkół Techniczno-Rolniczych, Zespół Szkół
Ogólnokształcących, Urząd Miasta Sejny, Powiatowy Zarząd Dróg w Sejnach.
Analizy prawidłowości finansowania robót
publicznych dokonano na podstawie losowo wybranych akt: UMRP/05/0004 i
UMPR/05/0001, z których omówiono szczegółowo akta UMRP/05/0004:
Zespół Szkół Ogólnokształcących w Sejnach w dniu
17.01.2005 r. złożył wniosek o organizację robót publicznych dla dwóch osób
bezrobotnych w okresie 1.02-29.07.2005 r. na stanowiskach: robotnik gospodarczy
i pracownik administracyjny. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku zawarto w dniu
1.02.2005 r. Umowę nr UMRP/05/0004 w sprawie zorganizowania i finansowania
robót publicznych we wnioskowanym okresie dla 2 osób bezrobotnych. Urząd
zobowiązał się do refundacji kosztów poniesionych na wynagrodzenia i nagrody do
wysokości 849 zł oraz składek na ubezpieczenie społeczne należnych od
refundowanych wynagrodzeń w terminie 30 dni licząc od dnia złożenia wniosku o
refundację. W analizowanych aktach znajdują się umowy zawarte przez
organizatora ze skierowanymi bezrobotnymi :
-
umowa o pracę w ramach robót publicznych na okres od 1.02 -29.07.2005 r. na
stanowisku robotnik gospodarczy,
-
umowa o pracę w ramach robót publicznych na okres od 1.02 -29.07.2005 r. na
stanowisku pracownik administracyjny.
Na podstawie analizy dokumentów ustalono, że
wnioski o refundację części wydatków poniesionych na wynagrodzenia i składki na
ubezpieczenie społeczne składano w terminach zapisanych w umowie, dołączając do
nich kopie: list płac, list obecności, dokumentów określających opłacanie
składek na ubezpieczenie społeczne. Wnioski o refundację były sprawdzane pod
względem formalnym, rachunkowym i merytorycznym przez upoważnionych pracowników
Urzędu, o czym świadczą znajdujące się w aktach adnotacje. Dział Finansowo-Księgowy
refundowane kwoty przekazywał na konta pracodawców w terminach zgodnych z umową
w sprawie zorganizowania i finansowania robót publicznych.
d) Stypendium dla bezrobotnych
skierowanych do odbycia stażu i przygotowania zawodowego przyznawane na podstawie
art. 53 ustawy
W 2005 r. skierowano do
odbycia u pracodawcy stażu 202 osoby bezrobotne, z których 163 osoby ukończyły
staż. Osobom odbywającym staż wypłacono
z FP stypendia w kwocie 795,6 tys. zł.
Zatrudnienie po odbyciu stażu uzyskały 122 osoby bezrobotne.
Do odbycia przygotowania
zawodowego skierowano 76 osób bezrobotnych, ukończyło je 54 osoby. Osobom
odbywającym przygotowanie zawodowe wypłacono stypendium w kwocie 181,5 tys. zł.
Zatrudnienie po odbyciu przygotowania zawodowego uzyskało 40 osób. Pracodawcy,
organizujący staż lub przygotowanie zawodowe, składali do Urzędu wnioski o
zawarcie umów o zorganizowanie stażu lub przygotowania zawodowego, w których
określali m.in. :
- Dane pracodawcy ( nazwa, dane teleadresowe, forma
prawna, rodzaj działalności, liczba pracowników, NIP, REGON).
- Liczę przewidywanych miejsc pracy do odbywania
stażu/ przygotowania zawodowego.
- Dane osoby wskazanej przez pracodawcę jako opiekuna
bezrobotnego w trakcie odbywania stażu / przygotowania zawodowego.
- Proponowany okres stażu/ przygotowania zawodowego,
opis zadań, jakie będą wykonywane podczas staż/ przygotowania zawodowego.
-Wymagania dotyczące predyspozycji psychofizycznych,
poziomu wykształcenia osób kierowanych,
niezbędnych do podjęcia stażu/ przygotowania zawodowego.
W oparciu o przedstawiony
kontrolującym Raport pt. Lista
osób zatrudnionych w ramach określonych prac wygenerowanego z Systemu PULS ustalono, że w 2005 r. odbywano staż w urzędach gmin, policji,
doradztwie rolnym, szkołach i usługach, natomiast przygotowanie zawodowe w
przedsiębiorstwach usługowo-produkcyjno-handlowych, szkołach i przedszkolach.
Prawidłowość kierowania
bezrobotnych do odbycia stażu i przyznawania stypendium analizowano na
podstawie akt: rsUmST/05/0030 /w ramach EFS-Działanie 1.2/, UmST/05/0016
Przykładowe akta
UmSTt/05/0016 zawierają wniosek z dnia 15.03.2005 r. do którego dołączono
informacje wymagane obowiązującymi przepisami. Wniosek, w którym pracodawca
wnioskuje o zawarcie umowy na odbycie stażu przez 2 osoby bezrobotne w okresie
13.03 - 30.06.2005 r. uzyskał pozytywną opinię Dyrektora Urzędu, po czym
zawarto umowę nr UmST/05/0016 w sprawie organizacji stażu we wnioskowanym
okresie na stanowisku doradca rolny. W umowie określono zgodnie z
obowiązującymi przepisami obowiązki pracodawcy, bezrobotnego, Urzędu oraz ich
uprawnienia. W aktach znajduje się wniosek bezrobotnego o skierowanie do
odbycia stażu, oświadczenie o zapoznaniu się z warunkami odbywania stażu oraz
sprawozdanie z przebiegu stażu.
Do odbycia stażu skierowano
bezrobotnych w wieku do 25 lat.
W aktach bezrobotnego
(190601/0003) znajdują się m.in. decyzje
wydane przez Urząd:
- Nr 283/3/05 o przyznaniu
prawa do stypendium w wysokości 504,20 zł od 15.03.2005 r.
- Nr 17/7/05 o utracie prawa
do stypendium z dniem 1.07.2005 r. w związku z zakończeniem stażu w dniu
1.07.2005 r.
W aktach bezrobotnego (
181102/001) znajdują się m.in. decyzje wydane przez Urząd:
- Nr 286/3/05 o przyznaniu
prawa do stypendium w wysokości 504,20 zł od 15.03.2005 r.
- Nr 11/7/05 o utracie prawa do stypendium z dniem
1.07.2005 r. w związku z zakończeniem stażu w dniu 1.07.2005 r.
Prawidłowość kierowania
bezrobotnych do odbycia przygotowania zawodowego i przyznawania stypendium
analizowano na podstawie akt UmPz/05/0042 i UmPz/05/0033.
Przykładowe akta UmPz/05/0042
zawierają:
- Wniosek pracodawcy z dnia 3.11.2005 r.
o skierowanie 2 osób bezrobotnych do odbycia przygotowania zawodowego, do
którego dołączono informacje wymagane obowiązującymi przepisami.
- Wnioski osób bezrobotnych o
skierowanie do odbycia przygotowania zawodowego.
- Umowę nr UmPz/05/0042 zawartą pomiędzy
pracodawcą a Urzędem o odbycie przygotowania zawodowego przez 2 bezrobotnych w
okresie 1.12.2005 r. - 31.05.2006 r. na
stanowiskach: asystent osoby niepełnosprawnej, pracownik biurowy.
-
Oświadczenia bezrobotnych o zapoznaniu się z warunkami odbywania przygotowania
zawodowego, kopie list obecności, opinię pracodawcy o przebiegu przygotowania
zawodowego, sprawozdania z przebiegu przygotowania zawodowego sporządzone przez
bezrobotnych, zaświadczenia wystawione przez Urząd o odbyciu przygotowania
zawodowego przez bezrobotnego.
Do
odbycia przygotowania zawodowego skierowano bezrobotnych bez kwalifikacji
zawodowych.
W
aktach bezrobotnego ( 74102/904) skierowanego do odbycia przygotowania
zawodowego znajdują się m.in. decyzje wydane przez Urząd:
- Nr 296/12/05, o przyznaniu prawa do stypendium
w wysokości 521,90 zł od 1.12.2005 r.
- Nr 497/6/0605, o utracie prawa do
stypendium z dniem 1.06.2006 r. w związku z zakończeniem przygotowania zawodowego.
W
aktach bezrobotnego (240604/0011) skierowanego do odbycia przygotowania
zawodowego znajdują się m.in. decyzje
wydane przez Urząd :
-
Nr 298/12/05, o przyznaniu prawa do stypendium w wysokości 521,90 zł od
1.12.2005 r.
- Nr 498/6/0605, o utracie prawa do stypendium z dniem
1.06.2006 r. w związku z zakończeniem przygotowania zawodowego.
e) Przyznawanie stypendium dla bezrobotnych
podejmujących dalszą naukę na podstawie
art. 55 ustawy.
Kontrolujące
ustaliły, że Urząd w 2005 r. wypłacił 4 osobom stypendia z powodu podjęcia
dalszej nauki w szkole na ogólną kwotę 7 tys. zł.
Analizy prawidłowości
przyznawania w/w stypendiów dokonano na podstawie akt osób bezrobotnych : nr
234-220704/0004 , nr 1001-210704/0002
Szczegółowo omówiono
akta - nr 1001-210704/0002:
Osoba, która od dnia
14.07.2004 r. posiadała status osoby
bezrobotnej, w dniu 12.01.2005 r. złożyła wniosek o przyznanie stypendium z
tytułu podjęcia nauki w szkole wyższej w systemie studiów zaocznych. Do wniosku
dołączyła zaświadczenie wystawione przez uczelnię, potwierdzające naukę na I
roku studiów zaocznych oraz oświadczenie o osiąganych dochodach ( netto )w
rodzinie z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku. Urząd decyzją nr 352/1/05
z dnia 19.01.2005 r. orzekł o przyznaniu stypendium od dnia 24.11.2004 r. w
wysokości 201,70 zł miesięcznie. Po upływie 12 miesięcy pobierania stypendium
Urząd decyzją nr 359/12/05 z dnia 20.12.2005 r. orzekł o utracie stypendium, co
jest zgodne z art.55 ustawy. Wypłaty należnego stypendium dokonywał Dział
Finansowo - Księgowy w oparciu o sporządzone listy wypłat świadczeń,
zatwierdzone przez Dyrektora Urzędu.
f)
Finansowanie z FP szkoleń bezrobotnych
na podstawie art. 40 ustawy.
W
Urzędzie w 2005 r. przeszkolono 196 osób bezrobotnych w większości bez prawa do
zasiłku, celem zwiększenia szans na uzyskanie zatrudnienia lub innej pracy
zarobkowej, podwyższenie kwalifikacji zawodowych lub zwiększenie aktywności
zawodowej Wydatkowano na szkolenia kwotę 254.200 tys. zł., a pracę po przeszkoleniu podjęło 114 osób - efektywność
zatrudnienia. po odbytych szkoleniach wyniosła 58 %.
Z
informacji uzyskanych podczas kontroli wynika, że Urząd w 2005 r. przeprowadził
n/w szkolenia :
1. Finansowane z FP- w ramach umowy trójstronnej przeszkolono 29 osób na
n/w szkoleniach :
-
spawacz metodą TIG
- kwalifikacje
do przewozu rzeczy i osób
-
prawo jazdy kat.C, C+E, D
-
operator narzędzi ręcznych udarowych
-
kasjer walutowy
-
kurs fryzjerski
-
wózki widłowe
-
kurs elektryczny
-
kurs strażacki
2. Finansowane z EFS- w ramach Działania 1.2 - przeszkolono 65 osób, a w
ramach Działania 1.3 - przeszkolono 85 osób:
- opiekunka
domowa
-
podstawy obsługi komputera
-
minimum sanitarne
-
ocieplanie budynków
-
murarz- tynkarz
-nowoczesna
sekretarka
-
programowanie i obsługa kasy fiskalnej
-
grafika komputerowa
3.W ramach Programu " Pierwszy Biznes"-
Kurs Przedsiębiorczości - przeszkolono 15 osób.
W celu oceny prawidłowości realizacji
zadań związanych z organizowaniem szkoleń dla osób bezrobotnych analizie
poddano dokumentację dotyczącą " Kursu
kwalifikacyjnego szeregowych Państwowej Straży Pożarnej", który odbył się w
dniach 17.10. 2005 r.- 28.02 2006 r..W aktach znajdują się :
- plan dydaktyczno-
wychowawczy z 14.09.2005 r. zatwierdzony przez Komendanta Wojewódzkiego Straży
Pożarnej,
- zaświadczenie o wpisie instytucji szkolącej z dniem
16.02.2005 r. do rejestru instytucji szkolących,
- harmonogram kursu
- karta kandydata na
szkolenie,
- umowa czterostronna Nr1/05
dotycząca szkolenia i zatrudnienia osoby bezrobotnej zawarta w dniu 14.10.2005
r. między: 1) Starostą Powiatu - reprezentowanym przez Dyrektora Urzędu, 2)
instytucją szkoleniową - Komendą Woj. Straży Pożarnej, 3) pracodawcą - Komendą
Straży Pożarnej w Sejnach, 4) osobą bezrobotną uczestnikiem kursu,
- lista obecności , na której
figurują podpisy osoby bezrobotnej,
- oświadczenie skierowanego na kurs, że zobowiązuje
się do zwrotu wszystkich kosztów szkolenia w przypadku nie ukończenia kursu z
własnej winy,
- świadectwo ukończenia kursu
z dnia 28.02.2006 r.
Z przedstawionej umowy
czterostronnej wynika, że koszt szkolenia wraz z egzaminem wyniesie 3.300 zł na
osobę. W aktach znajdują się 2 faktury VAT wystawione przez jednostkę szkolącą:
1) Nr 75/2005/WS z dnia 2.11.2005 r. - na kwotę 1650 zł
2) Nr 11/2006/WS z dnia
2.03.2006 r.- na kwotę 1650 zł
Kontrolujące stwierdziły, że
faktury zostały prawidłowo opatrzone pieczątkami stwierdzającymi zgodność pod
względem formalno- prawnym oraz merytorycznym i podpisane przez osoby do tego
upoważnione. Na podstawie przedstawionego kontrolującym wyciągu bankowego. - Nr
36/03/2006 z dnia 14.03.2006 r. Urząd dokonał zapłaty poleceniem przelewu na
konto Komendy Wojewódzkiej Straży Pożarnej.
Kontrolujące nie wniosły
zastrzeżeń do sposobu prowadzenia kontrolowanej tematyki.
g)
Świadczenia przysługujące rolnikom zwalnianym z pracy na podstawie art.62
ustawy.
W 2005 r. wpłynęły do Urzędu
2 wnioski od osób podlegających ubezpieczeniu społecznemu rolników, z którymi
stosunek pracy lub stosunek służbowy został rozwiązany z przyczyn dotyczących
zakładu pracy i które nie są uprawnione do zasiłku.
Urząd pokrył składki na
ubezpieczenie społeczne rolników w okresie pierwszych czterech kwartałów po
rozwiązaniu stosunku pracy lub stosunku służbowego na kwotę 1,1 tys. zł.
Analizy prawidłowości
pokrywania składki na ubezpieczenie społeczne rolników w okresie pierwszych czterech kwartałów po
rozwiązaniu stosunku pracy dokonano na podstawie szczegółowej analizy losowo
wybranych akt o numerze nr 1046-180505/0004. W aktach znajduje się
m.in.:
- Karta rejestracyjna
poszukującego pracy Nr-1046.
- Świadectwo pracy z dnia 2.05.2005 r. potwierdzające zatrudnienie
w okresie 1.10.2001 r. - 30.04.2005 r. i rozwiązanie stosunku pracy z przyczyn
dotyczących zakładu pracy.
- Wniosek rolnika o
refundację składki na ubezpieczenie społeczne rolników.
- Zaświadczenie z Urzędu Gminy o posiadaniu przez
osobę wnioskującą o refundację składki na ubezpieczenie społeczne rolników,
gospodarstwa rolnego o powierzchni powyżej 2 ha przeliczeniowych,
- Decyzja Urzędu nr 345/5/05 z dnia 18.05.2005 r. o
odmowie przyznania statusu osoby bezrobotnej ze względu na posiadanie
gospodarstwa rolnego o powierzchni powyżej 2 ha przeliczeniowego.
- Decyzja Urzędu ES.523/180505/0004/AC/05 z dnia
22.08.2005 r. o przyznaniu refundacji składki na ubezpieczenie społeczne
rolników za II, III, IV kwartał 2005r. i I kwartał 2006 r.
Należną
składkę emerytalną przekazał Wydział Finansowo-Księgowy z konta Funduszu Pracy
na konto KRUS.
Nie wniesiono uwag do
kontrolowanych zagadnień z zakresu inicjowania, wdrażania i finansowania usług i
instrumentów rynku pracy.
h) Finansowanie z FP szkoleń
bezrobotnych na podstawie art. 40 ustawy.
W Urzędzie w 2005 r.
przeprowadzono 37 szkoleń mających na celu zwiększenie szans na uzyskanie
zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, podwyższenie kwalifikacji zawodowych
lub zwiększenie aktywności zawodowej, które wpisane były do Rejestru szkoleń w
2005 r. - ZR-9417, w tym 28 szkoleń finansowanych z EFS (działanie 1.2 i 1.3 )
Na szkolenia skierowano 89
osób bezrobotnych, w większości bez prawa do zasiłku, kierowanych po raz
pierwszy na szkolenie w związku z koniecznością zmiany lub uzupełnienia
kwalifikacji celem uzyskania propozycji odpowiedniej pracy. Szkolenia ukończyło
86 osób. W Urzędzie w 2005 r. wydatkowano na szkolenia 101,7 tys. zł, a
efektywność zatrudnienia po odbytych szkoleniach wyniosła 29 % ( pracę podjęło
25 osób).
Analizy procedur stosowanych
przy organizacji szkoleń dokonano na losowo wybranych z rejestru aktach: poz.1ÞZR-9416-1, poz.7ÞZR-9416-5, poz.28ÞZR-9416-20, poz.29ÞZR-9416-21.
Przykładowe akta ZR-9416-1 dotyczące szkolenia indywidualnego
"Malarz-szpachlarz" zawierają:
- Notatkę służbowa
sporządzoną w dniu 21.03.2005 r., w
której zawarto informację, że zgodnie z art. 4 ust.1 pkt.8 ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych ( Dz. U. Nr 19, poz.177) przy
wyłanianiu organizatora szkolenia nie wymagane jest stosowanie ustawy o
zamówieniach publicznych ze względu na niski koszt szkolenia / 6000,00 zł /.
- Ofertę organizatora szkolenia - ZDZ w Łomży Ośrodek
Kształcenia Zawodowego w Grajewie z dnia 22.03.2005 r.
- Umowę -zlecenie Nr 5/2005 z dnia 25.04.2005 r.
zawartą pomiędzy Starostą Monieckim i ZDZ w Łomży Ośrodek Kształcenia
Zawodowego w Grajewie na realizację w/w szkolenia i pokrycie kosztów szkolenia
ze środków Funduszu Pracy.
- Kartę kandydata na szkolenie wypełnioną w cz. I
przez bezrobotnego zainteresowanego szkoleniem, a w cz. II pozytywną opinię
zamieścił doradca zawodowy Urzędu.
- Wnioski 4 bezrobotnych, nie posiadających
kwalifikacji zawodowych, o skierowanie na w/w szkolenie.
- Zaświadczenia lekarskie,
potwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy przez osoby
ubiegające się o skierowanie na szkolenie .
- Skierowania na szkolenie dla ubiegających się osób.
- Sprawozdanie z kontroli przeprowadzonej w dniu
4.05.2005 r. przez pracownika Urzędu w jednostce szkolącej - nieprawidłowości
nie stwierdzono.
- Kopie Zaświadczeń o
ukończeniu szkolenia przez osoby skierowane do odbycia szkolenia.
-
Wniosek jednego bezrobotnego o zwrot kosztu dojazdu na szkolenie wraz z
potwierdzeniem wypłaty przez Urząd należnej kwoty .
i)
Świadczenia przysługujące rolnikom zwalnianym z pracy na podstawie art. 62
ustawy
W 2005 r. wpłynęły do Urzędu
4 wnioski od osób podlegających ubezpieczeniu społecznemu rolników, z którymi
stosunek pracy lub stosunek służbowy został rozwiązany z przyczyn dotyczących
zakładu pracy i które nie są uprawnione do zasiłku.
Na podstawie analizy teczek
Ustalanie uprawnień do świadczeń rolników zwalnianych z pracy znak: EI-9517-22, EI-9517-24, EI-9517-23, EI-9517-25, EI-9517-21
ustalono, że w 2005 r. Urząd pokrywał składki na ubezpieczenie społeczne
rolników w okresie pierwszych czterech kwartałów po rozwiązaniu stosunku pracy
lub stosunku służbowego dla 5 osób ( jedna osoba złożyła wniosek w 2004 r.).
Analizy prawidłowości
pokrywania składki na ubezpieczenie społeczne rolników w okresie pierwszych
czterech kwartałów po rozwiązaniu stosunku pracy dokonano na podstawie
szczegółowej analizy losowo wybranych akt o numerze EI-9517-25.
Osoba, w dn. 21.07.2005 r.
złożyła wniosek z prośbą o refundację składki emerytalno-rentowej KRUS. Do
wniosku dołączono: kserokopię świadectwa pracy z dnia 04.05.2005 r. -
stosunek pracy został rozwiązany z przyczyn zakładu pracy; kserokopię
świadectwa ukończenia zasadniczej szkoły zawodowej; kserokopię dokumentu,
określającego wymiar łącznego zobowiązania pieniężnego wynikającego z ewidencji
gruntów, wg. którego podatek rolny wynosi 160 zł; zaświadczenie wydane przez
KRUS o okresach podlegania ubezpieczeniu społecznemu z dnia 20.07.2005r.
Urząd decyzją ZI-9517-25-1/TK/2005
z dnia 25.07.2005 r. orzekł o refundacji składki na ubezpieczenie społeczne
rolników za III kwartał 2005r. w wysokości 240,80 zł (I rata). Należną składkę
emerytalną przekazał Wydział Finansowo-Księgowy z konta Funduszu Pracy na konto
KRUS w oparciu o pismo z dnia 25.07.2005
r. Kierownika Działu Ewidencji i Świadczeń.
Nie wniesiono uwag do
kontrolowanych zagadnień z zakresu inicjowania, wdrażania i finansowania usług i
instrumentów rynku pracy.
6. Inicjowanie,
organizowanie i finansowanie projektów
lokalnych i innych działań na rzecz aktywizacji bezrobotnych ( art.9 ust.1 pkt
8 ustawy)
W
2005 r. Urząd realizował następujące programy aktywizacji zawodowej
bezrobotnych:
1. "Lepszy start" -Program adresowany do
młodzieży - realizowany w ramach działania 1.2 SPO RZL - programem objęto 106
osób- wydatkowano około 3.83 tys. zł.
2. "Nowa alternatywa" - program adresowany głównie
do osób długotrwale bezrobotnych w ramach działania 1.3 SPO RZL - programem
objęto 82 osoby - wydatkowano ok.2.46 tys. zł.
3. "Pierwszy Biznes" - program realizowany z
rezerwy Ministra Polityki Społecznej mający na celu pomoc w podejmowaniu
własnej działalności przez osoby młode - 5 osób uzyskało dotacje na rozwój
własnej działalności gospodarczej w kwocie 50.800 zł.
4. "Drogowiec" - udział w realizacji programu
wojewódzkiego- zaktywizowano 17 osób w ramach robót publicznych- poniesione
wydatki 58.976 zł.
5. "Stażysta w policyjnej
profilaktyce" - 5 osób bezrobotnych spełniających kryteria uczestniczących w programie
odbyło staż w Policji - wydatkowano kwotę 18.300 zł.
6. "Aktywizacja zawodowa
sejneńskiej młodzieży" - ze środków EFS w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój
Zasobów Ludzkich na realizację programu przeznaczono kwotę 359.900 zł dla 128
osób.
7."Szansa na pracę
długotrwale bezrobotnym" - ze środków EFS w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój
Zasobów Ludzkich przeznaczono kwotę 193.800 zł dla 188 osób.
7.Opracowywanie analiz, ocen i sprawozdań, w tym prowadzenie
monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych oraz dokonywanie ocen
dotyczących rynku pracy na potrzeby powiatowej rady zatrudnienia oraz organów
zatrudnienia ( art. 9 ust.1 pkt 9 ustawy
).
Zadania z powyższego
zakresu realizowane są przez inspektora powiatowego ds. analizy rynku pracy i
sprawozdawczości statystycznej. Sprawozdania dotyczące stanu bezrobocia i
przeciwdziałaniu bezrobociu Urząd przygotowuje głównie na rzecz Wojewódzkiego Urzędu Pracy , tj.
- Sprawozdanie MPiPS-01 o rynku pracy sporządzane na koniec
każdego miesiąca przesyłane do 5 dnia roboczego każdego m-ca do WUP oraz
załączniki do tych sprawozdań: zał. nr 1-
bezrobotni według czasu pozostawania bez pracy, wieku, poziomu wykształcenia i
stażu pracy- przekazywany do 8 dnia roboczego po m-cu kończącym kwartał ,
zał. nr 2- bezrobotni według rodzaju
działalności ostatniego miejsca pracy oraz oferty pracy - przekazywany do 10
dnia roboczego po m-cu kończącym półrocze,
zał. nr 3- bezrobotni oraz oferty pracy
według zawodów i specjalności - przekazywany j.w.
zał. nr 4 - poradnictwo zawodowe pomoc w
aktywnym poszukiwaniu pracy, szkolenie bezrobotnych i poszukujących pracy, staż
i przygotowanie zawodowe w miejscu pracy,
zał. nr 5- bezrobotni zamieszkali na wsi
według czasu pozostawaniu bez pracy, wieku, poziomu wykształcenia i stażu pracy
- przekazywany do 8 dnia roboczego w m-cu styczniu
zał. nr 6 -aktywne programy rynku pracy,
zał. nr 7- bezrobotni według gmin sporządzany
do 7 dnia roboczego m-ca lutego z danymi za poprzedni rok.
- Sprawozdanie MPiPS-02
o przychodach i wydatkach Funduszu Pracy - sporządzane do 8 dnia każdego m-ca,
- Sprawozdanie MPiPS-06 o
instytucjonalnej obsłudze rynku pracy,
- Sprawozdanie MIPS-07 o osobach niepełnosprawnych
bezrobotnych lub poszukujących pracy nie posiadających zatrudnienia.
Kontrolujące nie wniosły uwag
do sporządzanej sprawozdawczości oraz terminowości jej przekazywania.
8.Współpraca z gminami w zakresie upowszechniania
ofert pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i
szkoleniach, organizacji robót publicznych oraz zatrudnienia socjalnego na
podstawie odrębnych przepisów ( art. 9 ust.1 pkt 12 ustawy).
W
2005 r. Urząd skierował do pracy 697 osób, w tym:
-
w ramach robót publicznych - 198
-
w ramach prac interwencyjnych - 193
-
w ramach przygotowania zawodowego - 76
- w
ramach stażu - 202
- w
ramach ofert niesubsydiowanych - 12
W
ramach skierowania do pracy przez Urząd pracę podjęło 681 osób. Ogółem wpłynęło
820 ofert pracy w nw. zawodach:
- robotnik
gospodarczy- 279
-
pracownik administracyjny -154
-
sprzedawca - 46
-
robotnik drogowy - 45
-
opiekunka domowa - 37
-
pracownik biurowy - 37
-
sprzątaczka - 33
-
bufetowy-barman - 13
-
robotnik placowy - 12
-
pracownik socjalny - 11
-
palacz kotłów c.o. wodnych -rusztowych -11
-
doradca rolniczy -10
-
technik mechanizacji rolnictwa - 5
-
pedagog - 4
-
archiwista - 4
-
robotnik budowlany - 9
-
pomoc kuchenna - 8
-
palacz pieców zwykłych - 6
-
kierowca samochodu ciężarowego - 3
-
technik żywienia i gospodarstwa domowego - 3
-
terapeuta zajęciowy - 3
-
księgowy - 4
-
opiekunka dziecięca - 3
Najwięcej ofert zgłoszono w
zawodach robotnik gospodarczy - 279 (34% ) oraz pracownik administracyjny - 154
(18,8%). Dość wysokie zapotrzebowanie było na sprzedawców, robotników
drogowych, opiekunki domowe, pracowników biurowych. Zdecydowana większość ofert
pracy skierowana była osób posiadających niskie kwalifikacje zawodowe,
natomiast niewielkie zapotrzebowanie było na pracowników wykwalifikowanych: 1
oferta na psychologa oraz specjalistę ds. finansów, 2 oferty na nauczyciela
bibliotekarza.
W celu pozyskania miejsc pracy dla bezrobotnych oraz promocji zakresu
usług świadczonych przez Urząd pośrednik pracy nawiązywał i utrzymywał kontakt
z pracodawcami w formie bezpośrednich wizyt pracodawców oraz wzajemnych
kontaktów telefonicznych. Ponadto rozpowszechnianie ofert odbywało się poprzez
publikowanie ofert pracy w prasie i mediach lokalnych. Zgłoszone wolne miejsca
zatrudnienia prezentowano na tablicy ogłoszeń w budynku Urzędu, podczas zajęć
aktywizacyjnych z doradcami zawodowymi oraz w gazecie lokalnej "Wieści
Sejneńskie".
9.Realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów
zabezpieczenia społecznego państw , o których mowa w art.1 ust.3 pkt 2 lit.a i
b w zakresie świadczeń dla bezrobotnych , w tym realizowanie decyzji , o
których mowa w art.8 ust.1 pkt 8 lit.c w stosunku do obywateli UE :
Kontrolującym przedstawiono akta sprawy, z
których wynika, że obywatelowi Austrii Urząd wydał decyzję przyznającą prawo do
zasiłku dla bezrobotnych na podstawie art. 69 ust.1 rozporządzenia (EWG) nr
1408/71 z dnia 14 czerwca 1971 r. w
sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych i ich rodzin przemieszczających się
we Wspólnocie z późn. zm. ( Dz.Urz.WE L.149
z dnia 5 lipca 1971 r. oraz art.8 ust.1 pkt 8 lit.c ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o
promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy oraz § 2 ust.1 pkt 3
Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004 r. w
sprawie szczegółowego trybu przyznawania
zasiłku dla bezrobotnych , dodatku szkoleniowego, stypendium i dodatku
aktywizacyjnego( Dz. U. Nr 219, poz 2222).
Z
dokumentacji wynika, że obywatel Niemiec zgłosił się do Wojewódzkiego Urzędu
Pracy w Białymstoku, Oddział Terenowy w Suwałkach w dniu 24.07.2005 r., tj. w
ciągu 7 dniu uprawniających do zachowania prawa do zasiłku dla bezrobotnych od
dnia wyjazdu z Austrii i przedstawił prawidłowo wypełniony formularz E 303 .W
dniu zgłoszenia zainteresowany spełniał wszystkie warunki uprawniające do
przyznania prawa do zasiłku zgodnie z zasadą transferu świadczeń wynikającą z
cytowanego wyżej rozporządzenia nr 1408/71 EWG z dnia 14 czerwca 1971 r.
Decyzją z dnia 22 sierpnia 2005 r. Urząd przyznał
zainteresowanemu prawo do zasiłku dla bezrobotnych w okresach:
- 20.08.2005 r. - 31.08.2005 r.
- 1.09.2005 r. - 30.09. 2005 r.
- 1.10.2005 r. - 31.10.2005 r.
- 1.11.2005 r. - 18.11.2005 r.
W dokumentacji dotyczącej transferu zasiłku
znajduje się kopia druku E 303/04/AT wystawionego przez austriackie biuro pracy
, z którego wynika, że zainteresowanemu należy się zasiłek za okres od 20
sierpnia do 18 listopada 2005 r. Jednakże w dniu 7.11. 2005 r. Zainteresowany złożył
w Urzędzie pismo informujące, że z tym dniem wyjeżdża do Austrii. W związku z
powyższym Urząd wypłacił zasiłek do dnia
wyjazdu Obywatela Austrii z Polski.
10.Realizacja zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu
pracowników między państwami, o których mowa w art.1 ust.3 pkt 2 lit. a i b, w
szczególności realizowanie zadań z zakresu udziału w sieci EURES, w tym
świadczenie usług EURES we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy,
samorządem województwa, związkami zawodowymi i organizacjami pracodawców, (
art. 9 ust 1 pkt 16 ustawy ).
Ustalono że zadania z zakresu
EURES w 2005 r. realizowane były przez asystenta powiatowego EURES. Celem sieci
EURES jest umożliwienie dostępu do
informacji poszukującym pracy i pracodawcom oraz doradztwo ułatwiające przepływ
siły roboczej, wymiana informacji między partnerami sieci. Usługi w ramach
EURES realizowane przez Urząd obejmują w szczególności: udzielanie bezrobotnym
i poszukującym pracy pomocy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia zgodnie z
prawem swobodnego przepływu pracowników UE, udzielanie pracodawcom pomocy w
pozyskiwaniu pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych, inicjowanie
i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami,
informowanie o sytuacji na rynkach pracy, z uwzględnieniem występujących tam
zawodów deficytowych i nadwyżkowych.
Ustalono, że wszystkie oferty
pracy Urząd otrzymuje na piśmie za pośrednictwem Wojewódzkiego Urzędu Pracy w
Białymstoku. Oferty wpływały głównie z : Wielkiej Brytanii, Irlandii, Islandii,
Chin, Szwecji, Holandii, Niemiec, Włoch, Republiki Czeskiej. Dotyczyły one
głównie pracy w branży gastronomiczno-hotelarskiej, budowlanej, informatycznej
oraz w charakterze opiekunek, pielęgniarek, kierowców autobusów, ciężarówek i
samochodów dostawczych. Głównym wymaganiem było posiadanie kwalifikacji
potrzebnych do wykonywania pracy na danym stanowisku oraz znajomość języka
angielskiego. Oferty pracy za granicą, warunki życia i pracy w krajach, z
których pochodziły oferty prezentowane były przez asystenta w bezpośrednich
rozmowach z zainteresowanymi bezrobotnymi oraz na spotkaniach w Klubie pracy,
które w 2005 r. odbyły się w sierpniu i wrześniu 2005 r. - uczestniczyło w nich
40 osób. Z informacji uzyskanych od asystenta powiatowego EURES wynika, że na
obszarze działania Urzędu występuje niewielkie zainteresowanie bezrobotnych
ofertami EURES.
Kontrolującym została okazana
dokumentacja Baza Monitoringu EURES -
z której wynika, że asystent w każdym kwartale wypełnia formularz Bazy
i przekazuje do WUP w Białymstoku. Informacje zawarte w formularzu dotyczą danych dotyczących m.in: prowadzenia strony
internetowej w zakresie EURES, współpracy z instytucjami zewnętrznymi,
dostępność do portalu dla klientów PUP, współpraca z pracodawcami ,pośrednictwo
pracy w ramach EURES, mobilność transgraniczna.
Ustalono, że na podstawie
ofert otrzymanych z Wojewódzkiego Urzędu Pracy sporządzane były "fiszki" ofert
z logo i umieszczane na tablicach informacyjnych przeznaczonych tylko do publikacji ofert pracy w ramach EURES.
Kontrolujące
stwierdziły, że Urząd nie posiada strony internetowej , w związku z czym
zainteresowanym przedstawiano materiały z zakresu EURES w formie papierowej.
11.Organizowanie i finansowanie
szkoleń pracowników powiatowego
urzędu pracy urzędu pracy. ( art.9, ust. 1 pkt
18 ustawy).
W 2005 r. w Urzędzie
przeprowadzono 25 szkoleń , w których uczestniczyło 43 pracowników w zakresie
mi.in. poniższych tematów:
1.Obsługa programów EFS w systemie PULS.
2.Szkolenia asystentów EURES.
3.Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji
Polski do Unii Europejskiej.
4.Problematyka realizacji dostępu do informacji
publicznych.
5.Procedury zamówień publicznych.
6.Stosowanie procedur finansów publicznych.
7.Postępowanie administracyjne w praktyce.
8.Kurs dla pracowników prowadzących archiwa
zakładowe.
9.Przestrzeganie przepisów ustawy z dnia 20
kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w zakresie legalności
zatrudnienia , obowiązków pracodawców wobec bezrobotnych i cudzoziemców
podejmujących pracę.
10.Przygotowania do poprawnego sporządzania
dokumentacji z zakresu funduszy UE.
11.Dobre praktyki w projektach z Obszaru Rynku
Pracy i Pomocy Społecznej.
12.Książka Zarządzania i Kontroli wydziału
finansowo- księgowego Funduszu Społecznego.
13.Zmiana ustawy o pracownikach samorządowych -
Nowe zasady naboru urzędników w administracji samorządowej.
14.Szkolenie w zakresie obsługi aplikacji
rejestrującej FOB.
15.Misja instytucji rynku pracy nakreślona przez
nowe ustawodawstwo krajowe oraz uregulowania UE.
16.Świadczenia rodzinne.
17.Budżet i EFS.
18.Szkolenie liderów klubu pracy.
Koszty w/w szkoleń wyniosły razem 17.636,13 zł.
Niniejszy protokół sporządzono
w 2 jednobrzmiących egzemplarzach, z których 1 otrzymał Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Sejnach.
Jednocześnie
Dyrektora Urzędu poinformowano o :
1.przysługującym prawie
zgłoszenia zarządzającemu kontrolę pisemnych wyjaśnień co do zawartych w protokole
ustaleń - w ciągu 7 dni od dnia podpisania protokołu.
2.przysługującym prawie odmowy
podpisania protokołu z kontroli z jednoczesnym
obowiązkiem złożenia pisemnych wyjaśnień co do przyczyny odmowy.
Dyrektor
Powiatowego Urzędu Pracy
w Sejnach
Jacek Kozakiewicz
|
Przeprowadzający kontrolę :
Elżbieta Czurak - kierownik oddziału
Ludmiła Borowik - starszy inspektor wojewódzki
Renata Krzyżewska - starszy inspektor wojewódzki
Małgorzata Czerniawska - inspektor wojewódzki
|
Główny Księgowy
Krystyna Szumińska
Dnia17 lipca 2006 r.