PROTOKÓŁ
z kontroli
problemowej Domu Pomocy Społecznej w Uhowie ul. Surażska 67, 18-100 Łapy, przeprowadzonej w dniu 23
sierpnia 2006r.
Dom Pomocy Społecznej w Uhowie
prowadzony jest przez powiat białostocki. Adres Domu: Uhowo
ul. Surażska 67, 18-100 Łapy. Dom przeznaczony jest
dla osób przewlekle somatycznie chorych. Dyrektorem Domu Pomocy Społecznej jest
Pani Irena Łupińska.
Kontrolę przeprowadziły - Ewa Feszler -starszy inspektor
w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, Mieczysława Nartowicz - kierownik zespołu - inspektor
w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku
na podstawie upoważnienia Nr 145 z dnia 21.08.2006r.
(PS.VI/EF/0939/145/06), wydanego z upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez
Leszka Koleśnika - z-cę dyrektora
Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot
kontroli:
1) ocena stopnia realizacji programu naprawczego,
2) ocena warunków życia mieszkańców
oraz ocena organizacji działania domu pomocy społecznej przy uwzględnieniu typu
domu i uzasadnionych potrzeb mieszkańców.
Ustalenia kontroli
I.
Stopień realizacji programu
naprawczego.
Zgodnie z przedłożoną w maju 2005 roku aktualizacją
programu naprawczego Domu Pomocy Społecznej w Uhowie
w celu osiągnięcia przez Dom wymaganych rozporządzeniem Ministra Polityki
Społecznej z dnia 19 października 2005r. w sprawie domów pomocy społecznej (
Dz. U. Nr 217, poz. 1837) standardów, na lata 2005-2006 zaplanowano do realizacji następujące zadania:
1) montaż windy przystosowanej do przewozu osób
niepełnosprawnych - prowadzona jest procedura przetargowa w zakresie wykonania
i montażu windy,
2) zatrudnienie pracowników działu terapeutyczno-opiekuńczego
zgodnie z obowiązującym wskaźnikiem, który dla domu przeznaczonego dla osób
przewlekle somatycznie chorych wynosi nie mniej niż 0,6 w przeliczeniu na
jednego mieszkańca.
W
dniu kontroli w Domu zatrudnione były 83 osoby, w tym 55 osób w dziale
terapeutyczno-opiekuńczym (kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego,
terapeuta, 2 kapelanów jeden na ½ etatu a drugi na 1/6 etatu, 16
pielęgniarek w tym dwie w niepełnym wymiarze czasu pracy tj. na ½ i
¾ etatu, 5 opiekunów,
starszy dietetyk, 3 techników fizjoterapii, instruktor ds.
kulturalno-oświatowych, instruktor terapii zajęciowej, 22 pokojowe, 2
pracowników socjalnych) w przeliczeniu na pełne etaty 52,92.
Ponadto
w Domu na rzecz mieszkańców usługi świadczą 2 pokojowe zatrudnione w ramach
przygotowania zawodowego oraz 3 stażystów tj. 2 pracowników socjalnych i
opiekun. Według obowiązujących przepisów, przy ustalaniu wskaźnika zatrudnienia
uwzględnia się również wolontariuszy, stażystów, praktykantów oraz osoby
odbywające służbę zastępczą w domu, jeżeli pracują bezpośrednio z mieszkańcami przy czym, przy wyliczaniu wskaźnika udział
tych osób nie może przekroczyć w DPS - 30% ogólnej liczby osób zatrudnionych w
zespole terapeutyczno-opiekuńczym. Z ogólnej liczby 55 osób zatrudnionych w
Domu w dziale terapeutyczno-opiekuńczym 30% stanowi 16 osób. W związku z
powyższym wskaźnik zatrudnienia w Domu wynosi 0,46.
Ponadto w ramach programu
naprawczego zaplanowano inne prace, które mają poprawić standard funkcjonowania Domu, są
to:
1) Wykonanie ciągów pieszo
jezdnych do wózkowni i wyjścia dodatkowego przy
pawilonach B i C - wykonano ciągi na przełomie 2005/2006
2) Sukcesywna wymiana stolarki
okiennej - wymieniono część stolarki w pokojach mieszkalnych pawilonu A, B i C,
3) Ocieplenie elewacji starych
pawilonów i modernizacja kotłowni - zadanie to zostało uwzględnione w projekcie
termomodernizacji w ramach projektu norweskiego.
II. Ocena warunków życia mieszkańców oraz ocena organizacji działania domu pomocy społecznej przy uwzględnieniu
typu domu i uzasadnionych potrzeb mieszkańców.
Dom Pomocy Społecznej w Uhowie mieści się w dwukondygnacyjnym budynku z
zamontowanymi systemami przyzywowo-alarmowym i
alarmowo-przeciwpożarowym. Dom nie jest pozbawiony barier architektonicznych. Przed
wejściem do budynku jest wykonany podjazd dla osób niepełnosprawnych, w środku
brak jest windy dostosowanej do przewozu tych osób. W dniu kontroli w Domu
przebywało 125 mieszkańców.
W Domu znajdują się następujące
pomieszczenia:
I.
Na parterze:
A)
część tzw. pawilon:
1) sala do rehabilitacji,
2) kaplica,
3) stołówka
4) pokoje mieszkalne:
- 5
pokoi jednoosobowych o pow. od 13,6 m2 do 14,2 m2,
- 11
pokoi dwuosobowych o pow. od 14,3 m2 do 14,7 m2,
5) dyżurka pielęgniarek,
6) gabinet zabiegowy,
B) część
A:
1) palarnia
2) pokój dziennego pobytu,
3) pokoje mieszkalne tj. 5 pokoi dwuosobowych o pow.
od 16 m2 każdy,
4) kuchenka pomocnicza,
C)
część B:
1) sala do terapii zajęciowej,
2) pokoje mieszkalne tj. 6 pokoi dwuosobowych tj. 5
pokoi o pow. od 16 m2 każdy, jeden o pow. 16,7 m2,
D)
część C:
1) dyżurka pielęgniarek,
2) gabinet medycznej pomocy doraźnej,
3) pokoje mieszkalne tj. 6 pokoi dwuosobowych tj. 5
pokoi o pow. od 16,2 m2 każdy, jeden o pow. 16,5 m2,
4) sala do hydroterapii,
5) sala do fizykoterapii,
II.
Na I piętrze:
A)
część tzw. pawilon:
1) pokoje mieszkalne:
- 2
pokoje jednoosobowe o pow. 13,6 m2 każdy
- 13
pokoi dwuosobowych o pow. od 14,3 m2 do 14,7 m2,
2) dyżurka pielęgniarek,
3) pokój dziennego pobytu,
B)
część A:
1) pokoje mieszkalne tj. 5 pokoi dwuosobowych o pow.
od 16 m2 każdy,
C)
część B:
1) pokoje mieszkalne tj. 6 pokoi dwuosobowych tj. 5
pokoi o pow. od 16,2 m2 każdy, jeden o pow. 16,5 m2,
2) pokój gościnny,
D)
część C:
1) pokoje mieszkalne tj. 6 pokoi dwuosobowych tj. 5
pokoi o pow. od 16,1 m2 każdy, jeden o pow. 16,7 m2,
2) sala do terapii zajęciowej.
W
piwnicy znajdują się pracownie: plastyczna,
stolarska i krawiecka.
Wszystkie pokoje mieszkalne mają
wymagany ustawą metraż. Wyposażone są zgodnie z obowiązującym standardem w tapczan/łóżko,
krzesła, stół, szafkę nocną. Szafy ubraniowe znajdują się w przedpokoju. Przy
każdym pokoju są łazienki, wyposażone w umywalkę, sedes, prysznic lub wannę. W
łazienkach zamontowane są uchwyty ułatwiające osobom mniej sprawnym korzystanie
z tych pomieszczeń.
W Domu zgodnie z wymaganiami
standardowymi znajdują się wszystkie pomieszczenia do infrastruktury dziennej.
Pomieszczenia mieszkalne Domu są
czyste, sprzątane w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz dziennie, urządzone
estetycznie, przyozdobione pracami mieszkańców, wolne od nieprzyjemnych
zapachów.
Dom spełnia wymagane
standardy w zakresie wyżywienia. Zapewnia się mieszkańcom możliwość wyboru
zestawu posiłków oraz całodobowy dostęp do podstawowych produktów żywnościowych
i napoi - w kuchence pomocniczej i na stołówce. Zachowany jest 2 godzinny
przedział czasowy wydawania posiłków a ostatni posiłek wydawany jest nie
wcześniej niż o godzinie 1800. Posiłki wydawane są w następujących
przedziałach czasowych:
-
śniadanie w godzinach 730 - 930,
-
obiad w godzinach 1230 - 1430,
-
kolacja w godzinach 1800 - 2000.
Mieszkańcy posiłki spożywają na
stołówce lub w pokojach mieszkalnych, w razie potrzeby są karmieni. Na zlecenie
lekarza przygotowywane są diety. Na dzień kontroli w Domu przygotowywano
następujące diety: lekkostrawne - 20, cukrzycowe - 15, trzustkowa - 1,
wątrobowe - 2, wrzodowe - 4, papki - 6.
Dom
zapewnia mieszkańcom nieposiadającym własnej odzieży i obuwia oraz możliwości
ich zakupienia z własnych środków, odzież i obuwie dostosowane do pory roku.
Ubranie mieszkańców prane jest w pralni w Domu. W każdej łazience są worki na
brudną bieliznę. Mieszkańcy lub pracownik Domu codziennie zanosi brudną odzież
do pralni. Drobne przepierki mieszkańcy robią w łazienkach, w których są miski
i podręczne suszarki. Dom zapewnia także środki higieny osobistej i inne rzeczy
osobistego użytku.
W dniu kontroli w Domu przebywało 125
mieszkańców (78 kobiet i 47 mężczyzn) w tym 47 to osoby leżące. Na wózkach
porusza się 27 osób, przy pomocy sprzętu ortopedycznego - 48. Główne schorzenia
mieszkańców to przewlekłe schorzenia układu oddechowego, schorzenia krążenia,
udary mózgu, otępienie
starcze, choroba Alzhaimera, miażdżyca, zaburzenia
psychiczne na tle organicznym, prostata, cukrzyca, choroby wątroby, choroby
reumatyczne. Usługi opiekuńcze na
rzecz mieszkańców świadczą: pielęgniarki, pokojowe i opiekunki. Wszyscy pracują
w systemie dwuzmianowym tj. pielęgniarki i pokojowe w godzinach 700
- 1900, 1900 - 700 (na dyżurze dziennym
pracują 4 pielęgniarki i 5 pokojowe, natomiast w nocy są 2 pielęgniarki i 2
pokojowe) natomiast opiekunki pracują w godzinach 700 - 1500,
1200 - 2000 na każdej zmianie są 2 opiekunki. Ponadto w godzinach 700
- 1500 pracują pokojowe zatrudnione w ramach przygotowania zawodowego
oraz stażyści. Ponadto, w ciągu dnia z mieszkańcami pracują: kierownik działu
terapeutyczno-opiekuńczego, starszy dietetyk, 3 techników fizjoterapii,
instruktor ds. kulturalno-oświatowych, instruktor terapii zajęciowej, 2
pracowników socjalnych.
Opiekę medyczną zapewnia mieszkańcom
dwóch lekarzy rodzinnych tj. lekarz rodzinny z Publicznego Zespołu Opieki
Zdrowotnej w Łapach i lekarz z ośrodka w Poświętnem.
Lekarze przyjeżdżają na wizyty domowe lub mieszkańcy są zawożeni do przychodni.
Ponadto, gdy zachodzi potrzeba do mieszkańców przyjeżdża lekarz psychiatra. Dom
zapewnia mieszkańcom kontakt z psychologiem. Mieszkańcy wymagający konsultacji
i porady psychologa zdiagnozowani wcześniej przez
lekarza psychiatrę, zawożeni są do poradni psychologicznej w Łapach. Dom ponosi
odpłatność za leki do wysokości limitu ceny.
W Domu prowadzona jest terapia
zajęciowa w formie min.: zorganizowanych zajęć plastycznych, muzycznych, biblioterapii, arteterapii, choreoterapii. W
jednej z sal do terapii zajęciowej usytuowany jest biblioteczka dla
mieszkańców. Na świetlicach wyłożona jest prasa dla mieszkańców: Kurier
Poranny, Apostolstwo, Gazeta Łapska.
W Domu uroczyście obchodzone są
Święta Bożego Narodzenia i Wielkanocy, zarówno w obrządku katolickim i
prawosławnym. Mieszkańcy Domu stale uczestniczą w różnego rodzaju konkursach i
przeglądach. Często wyjeżdżają poza teren Domu na spotkania integracyjne,
przeglądy i imprezy kulturalno-oświatowe.
W Domu funkcjonuje samorząd mieszkańców.
W skład samorządu wchodzą przewodniczący
i z-ca przewodniczącego. W ramach samorządu pracują dwie sekcje:
kulturalno-oświatowe i socjalno-bytowa. Samorząd zbiera się według potrzeb.
Skład samorządu wywieszony jest na tablicy ogłoszeń.
Opiekę duszpasterską mieszkańcom zapewnia
dwóch księży: katolicki (zatrudniony na ½ etatu) oraz
prawosławny (zatrudniony na 1/6 etatu). W kaplicy ekumenicznej Domu ksiądz prawosławny odprawia nabożeństwa w soboty lub w piątek, ksiądz katolicki
w soboty. Ponadto kapłani są w Domu w miarę potrzeb. W drugim budynku jest
pomieszczenie pro morte. W 2005 w Domu zmarło 27
mieszkańców, w 2006 - 15 osób. Pochówkiem wszystkich osób zajmowała się rodzina.
Mieszkańcy wraz z pracownikami opiekują się grobami byłych mieszkańców.
Wszyscy mieszkańcy mają własne
środki finansowe. Dom zapewnia ich bezpieczne przechowywanie. Wśród mieszkańców
38 osób ma pieniądze zdeponowane na koncie depozytowym. Mieszkaniec może pobrać
pieniądze każdego dnia, osobą odpowiedzialną za depozyty jest pracownik
socjalny. Na dzień kontroli mieszkańcy nie mieli zdeponowanych rzeczy
wartościowych.
Dom zapewnia mieszkańcom regularny
kontakt z Dyrektorem. Dyrektor Domu w sprawie skarg i wniosków przyjmuje we
wtorki i w czwartki w godzinach 1000-1200. Informacja
taka wywieszona jest na parterze. Założona jest także książka skarg i wniosków.
W kontrolowanym okresie nie było żadnych wpisów.
Dom osiągnął wymagane standardy w
zakresie usług bytowych za wyjątkiem zniesienia barier architektonicznych (brak
windy), wymaganych pomieszczeń, warunków sanitarnych oraz w zakresie wyżywienia
i organizacji posiłków, zapewnienia mieszkańcom ubrania i środków czystości. Dom nie spełnia także standardów w zakresie
wskaźnika zatrudnienia pracowników zespołu terapeutyczno-opiekuńczego. W dniu
kontroli w dziale terapeutyczno-opiekuńczym zatrudnionych było 55 osób w
przeliczeniu na pełne etaty 52,92. Ponadto usługi na rzecz mieszkańców
świadczą 2 pokojowe zatrudnione w ramach przygotowania zawodowego oraz 3
stażystów tj. 2 pracowników socjalnych i opiekun. Zgodnie z obowiązującymi
przepisami osoby te, uwzględnia się przy wyliczaniu wskaźnika zatrudnienia
pracowników zespołu terapeutyczno-opiekuńczego. W związku z powyższym, wskaźnik
ten wynosi w Domu 0,46.
Zainstalowanie windy oraz
osiągnięcie wymaganego wskaźnika zatrudnienia w programie naprawczym zaplanowano do końca 2006 roku.
Dokonano wpisu do książki
kontroli DPS pod pozycją 2/2006.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Uhowie.
W przypadku, gdy Dyrektor DPS nie
zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może odmówić jego
podpisania, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, pisemne
wyjaśnienia przyczyn tej odmowy.
Ponadto Dyrektorowi Domu Pomocy
Społecznej w Uhowie przysługuje prawo zgłoszenia do
Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku umotywowanych zastrzeżeń dotyczących ustaleń zawartych w protokole w
terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.
Podpisy
kontrolujących
1/
Ewa Feszler
2/ Mieczysława Nartowicz
Dyrektor
Domu Pomocy Społecznej
w Uhowie
mgr
Irena Łupińska
Organizator Pomocy
Społecznej