Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
33915854   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Domu Pomocy Społecznej w Uhowie. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

P R O T O K Ó Ł

PROTOKÓŁ

z kontroli problemowej Domu Pomocy Społecznej w Uhowie ul. Surażska 67, 18-100 Łapy, przeprowadzonej w dniu 23 sierpnia 2006r.

Dom Pomocy Społecznej w Uhowie prowadzony jest przez powiat białostocki. Adres Domu: Uhowo ul. Surażska 67, 18-100 Łapy. Dom przeznaczony jest dla osób przewlekle somatycznie chorych. Dyrektorem Domu Pomocy Społecznej jest Pani Irena Łupińska.

Kontrolę przeprowadziły - Ewa Feszler -starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, Mieczysława Nartowicz - kierownik zespołu - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie upoważnienia Nr 145 z dnia 21.08.2006r. (PS.VI/EF/0939/145/06), wydanego z upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez Leszka Koleśnika - z-cę dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Przedmiot kontroli:

1) ocena stopnia realizacji programu naprawczego,

2) ocena warunków życia mieszkańców oraz ocena organizacji działania domu pomocy społecznej przy uwzględnieniu typu domu i uzasadnionych potrzeb mieszkańców.

Ustalenia kontroli

I.                    Stopień realizacji programu naprawczego.

Zgodnie z przedłożoną w maju 2005 roku aktualizacją programu naprawczego Domu Pomocy Społecznej w Uhowie w celu osiągnięcia przez Dom wymaganych rozporządzeniem Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005r. w sprawie domów pomocy społecznej ( Dz. U. Nr 217, poz. 1837) standardów, na lata 2005-2006 zaplanowano do realizacji następujące zadania:

1) montaż windy przystosowanej do przewozu osób niepełnosprawnych - prowadzona jest procedura przetargowa w zakresie wykonania i montażu windy,

2) zatrudnienie pracowników działu terapeutyczno-opiekuńczego zgodnie z obowiązującym wskaźnikiem, który dla domu przeznaczonego dla osób przewlekle somatycznie chorych wynosi nie mniej niż 0,6 w przeliczeniu na jednego mieszkańca.

            W dniu kontroli w Domu zatrudnione były 83 osoby, w tym 55 osób w dziale terapeutyczno-opiekuńczym (kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego, terapeuta, 2 kapelanów jeden na ½ etatu a drugi na 1/6 etatu, 16 pielęgniarek w tym dwie w niepełnym wymiarze czasu pracy tj. na ½ i ¾ etatu, 5 opiekunów,  starszy dietetyk, 3 techników fizjoterapii, instruktor ds. kulturalno-oświatowych, instruktor terapii zajęciowej, 22 pokojowe, 2 pracowników socjalnych) w przeliczeniu na pełne etaty 52,92.

 Ponadto w Domu na rzecz mieszkańców usługi świadczą 2 pokojowe zatrudnione w ramach przygotowania zawodowego oraz 3 stażystów tj. 2 pracowników socjalnych i opiekun. Według obowiązujących przepisów, przy ustalaniu wskaźnika zatrudnienia uwzględnia się również wolontariuszy, stażystów, praktykantów oraz osoby odbywające służbę zastępczą w domu, jeżeli pracują bezpośrednio z mieszkańcami przy czym, przy wyliczaniu wskaźnika udział tych osób nie może przekroczyć w DPS - 30% ogólnej liczby osób zatrudnionych w zespole terapeutyczno-opiekuńczym. Z ogólnej liczby 55 osób zatrudnionych w Domu w dziale terapeutyczno-opiekuńczym 30% stanowi 16 osób. W związku z powyższym wskaźnik zatrudnienia w Domu wynosi 0,46.

Ponadto w ramach programu naprawczego zaplanowano inne prace, które mają poprawić standard funkcjonowania Domu, są to:

1)      Wykonanie ciągów pieszo jezdnych do wózkowni i wyjścia dodatkowego przy pawilonach B i C - wykonano ciągi na przełomie 2005/2006

2)      Sukcesywna wymiana stolarki okiennej - wymieniono część stolarki w pokojach mieszkalnych pawilonu A, B i C,

3)      Ocieplenie elewacji starych pawilonów i modernizacja kotłowni - zadanie to zostało uwzględnione w projekcie termomodernizacji w ramach projektu norweskiego.

II. Ocena warunków życia mieszkańców oraz ocena organizacji działania domu pomocy społecznej przy uwzględnieniu typu domu i uzasadnionych potrzeb mieszkańców.

            Dom Pomocy Społecznej w Uhowie mieści się w dwukondygnacyjnym budynku z zamontowanymi systemami przyzywowo-alarmowym i alarmowo-przeciwpożarowym. Dom nie jest pozbawiony barier architektonicznych. Przed wejściem do budynku jest wykonany podjazd dla osób niepełnosprawnych, w środku brak jest windy dostosowanej do przewozu tych osób. W dniu kontroli w Domu przebywało 125 mieszkańców.

            W Domu znajdują się następujące pomieszczenia:

            I. Na parterze:

            A) część tzw. pawilon:

1) sala do rehabilitacji,

2) kaplica,

3) stołówka

4) pokoje mieszkalne:

            - 5 pokoi jednoosobowych o pow. od 13,6 m2 do 14,2 m2,

            - 11 pokoi dwuosobowych o pow. od 14,3 m2 do 14,7 m2,

5) dyżurka pielęgniarek,

6) gabinet zabiegowy,

            B) część A:

1) palarnia

2) pokój dziennego pobytu,

3) pokoje mieszkalne tj. 5 pokoi dwuosobowych o pow. od 16 m2 każdy,

4) kuchenka pomocnicza,

            C) część B:

1) sala do terapii zajęciowej,

2) pokoje mieszkalne tj. 6 pokoi dwuosobowych tj. 5 pokoi o pow. od 16 m2 każdy, jeden o pow. 16,7 m2,

            D) część C:

1) dyżurka pielęgniarek,

2) gabinet medycznej pomocy doraźnej,

3) pokoje mieszkalne tj. 6 pokoi dwuosobowych tj. 5 pokoi o pow. od 16,2 m2 każdy, jeden o pow. 16,5 m2,

4) sala do hydroterapii,

5) sala do fizykoterapii,

            II. Na I piętrze:

            A) część tzw. pawilon:

1) pokoje mieszkalne:

            - 2 pokoje jednoosobowe o pow.  13,6 m2 każdy

            - 13 pokoi dwuosobowych o pow. od 14,3 m2 do 14,7 m2,

2) dyżurka pielęgniarek,

3) pokój dziennego pobytu,

            B) część A:

1) pokoje mieszkalne tj. 5 pokoi dwuosobowych o pow. od 16 m2 każdy,

            C) część B:

1) pokoje mieszkalne tj. 6 pokoi dwuosobowych tj. 5 pokoi o pow. od 16,2 m2 każdy, jeden o pow. 16,5 m2,

2) pokój gościnny,

            D) część C:

1) pokoje mieszkalne tj. 6 pokoi dwuosobowych tj. 5 pokoi o pow. od 16,1 m2 każdy, jeden o pow. 16,7 m2,

2) sala do terapii zajęciowej.

            W piwnicy znajdują się pracownie: plastyczna, stolarska i krawiecka.

            Wszystkie pokoje mieszkalne mają wymagany ustawą metraż. Wyposażone są zgodnie z obowiązującym standardem w tapczan/łóżko, krzesła, stół, szafkę nocną. Szafy ubraniowe znajdują się w przedpokoju. Przy każdym pokoju są łazienki, wyposażone w umywalkę, sedes, prysznic lub wannę. W łazienkach zamontowane są uchwyty ułatwiające osobom mniej sprawnym korzystanie z tych pomieszczeń.

            W Domu zgodnie z wymaganiami standardowymi znajdują się wszystkie pomieszczenia do infrastruktury dziennej.

            Pomieszczenia mieszkalne Domu są czyste, sprzątane w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz dziennie, urządzone estetycznie, przyozdobione pracami mieszkańców, wolne od nieprzyjemnych zapachów.

            Dom spełnia wymagane standardy w zakresie wyżywienia. Zapewnia się mieszkańcom możliwość wyboru zestawu posiłków oraz całodobowy dostęp do podstawowych produktów żywnościowych i napoi - w kuchence pomocniczej i na stołówce. Zachowany jest 2 godzinny przedział czasowy wydawania posiłków a ostatni posiłek wydawany jest nie wcześniej niż o godzinie 1800. Posiłki wydawane są w następujących przedziałach czasowych:

- śniadanie w godzinach 730 - 930,

- obiad w godzinach 1230 - 1430,

- kolacja w godzinach 1800 - 2000.

            Mieszkańcy posiłki spożywają na stołówce lub w pokojach mieszkalnych, w razie potrzeby są karmieni. Na zlecenie lekarza przygotowywane są diety. Na dzień kontroli w Domu przygotowywano następujące diety: lekkostrawne - 20, cukrzycowe - 15, trzustkowa - 1, wątrobowe - 2, wrzodowe - 4, papki - 6.

            Dom zapewnia mieszkańcom nieposiadającym własnej odzieży i obuwia oraz możliwości ich zakupienia z własnych środków, odzież i obuwie dostosowane do pory roku. Ubranie mieszkańców prane jest w pralni w Domu. W każdej łazience są worki na brudną bieliznę. Mieszkańcy lub pracownik Domu codziennie zanosi brudną odzież do pralni. Drobne przepierki mieszkańcy robią w łazienkach, w których są miski i podręczne suszarki. Dom zapewnia także środki higieny osobistej i inne rzeczy osobistego użytku.

            W dniu kontroli w Domu przebywało 125 mieszkańców (78 kobiet i 47 mężczyzn) w tym 47 to osoby leżące. Na wózkach porusza się 27 osób, przy pomocy sprzętu ortopedycznego - 48. Główne schorzenia mieszkańców to przewlekłe schorzenia układu oddechowego, schorzenia krążenia, udary mózgu,  otępienie starcze, choroba Alzhaimera, miażdżyca, zaburzenia psychiczne na tle organicznym, prostata, cukrzyca, choroby wątroby, choroby reumatyczne.          Usługi opiekuńcze na rzecz mieszkańców świadczą: pielęgniarki, pokojowe i opiekunki. Wszyscy pracują w systemie dwuzmianowym tj. pielęgniarki i pokojowe w godzinach 700 - 1900, 1900 - 700 (na dyżurze dziennym pracują 4 pielęgniarki i 5 pokojowe, natomiast w nocy są 2 pielęgniarki i 2 pokojowe) natomiast opiekunki pracują w godzinach 700 - 1500, 1200 - 2000 na każdej zmianie  2 opiekunki. Ponadto w godzinach 700 - 1500 pracują pokojowe zatrudnione w ramach przygotowania zawodowego oraz stażyści. Ponadto, w ciągu dnia z mieszkańcami pracują: kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego, starszy dietetyk, 3 techników fizjoterapii, instruktor ds. kulturalno-oświatowych, instruktor terapii zajęciowej, 2 pracowników socjalnych.

            Opiekę medyczną zapewnia mieszkańcom dwóch lekarzy rodzinnych tj. lekarz rodzinny z Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Łapach i lekarz z ośrodka w Poświętnem. Lekarze przyjeżdżają na wizyty domowe lub mieszkańcy są zawożeni do przychodni. Ponadto, gdy zachodzi potrzeba do mieszkańców przyjeżdża lekarz psychiatra. Dom zapewnia mieszkańcom kontakt z psychologiem. Mieszkańcy wymagający konsultacji i porady psychologa zdiagnozowani wcześniej przez lekarza psychiatrę, zawożeni są do poradni psychologicznej w Łapach. Dom ponosi odpłatność za leki do wysokości limitu ceny.

            W Domu prowadzona jest terapia zajęciowa w formie min.: zorganizowanych zajęć plastycznych, muzycznych, biblioterapii, arteterapii, choreoterapii. W jednej z sal do terapii zajęciowej usytuowany jest biblioteczka dla mieszkańców. Na świetlicach wyłożona jest prasa dla mieszkańców: Kurier Poranny, Apostolstwo, Gazeta Łapska.

            W Domu uroczyście obchodzone są Święta Bożego Narodzenia i Wielkanocy, zarówno w obrządku katolickim i prawosławnym. Mieszkańcy Domu stale uczestniczą w różnego rodzaju konkursach i przeglądach. Często wyjeżdżają poza teren Domu na spotkania integracyjne, przeglądy i imprezy kulturalno-oświatowe.

            W Domu funkcjonuje samorząd mieszkańców. W skład samorządu wchodzą przewodniczący i z-ca przewodniczącego. W ramach samorządu pracują dwie sekcje: kulturalno-oświatowe i socjalno-bytowa. Samorząd zbiera się według potrzeb. Skład samorządu wywieszony jest na tablicy ogłoszeń.

            Opiekę duszpasterską mieszkańcom zapewnia dwóch księży: katolicki  (zatrudniony na ½ etatu) oraz prawosławny (zatrudniony na 1/6 etatu). W kaplicy ekumenicznej Domu ksiądz prawosławny odprawia nabożeństwa w soboty lub w piątek, ksiądz katolicki w soboty. Ponadto kapłani są w Domu w miarę potrzeb. W drugim budynku jest pomieszczenie pro morte. W 2005 w Domu zmarło 27 mieszkańców, w 2006 - 15 osób. Pochówkiem wszystkich osób zajmowała się rodzina. Mieszkańcy wraz z pracownikami opiekują się grobami byłych mieszkańców.

            Wszyscy mieszkańcy mają własne środki finansowe. Dom zapewnia ich bezpieczne przechowywanie. Wśród mieszkańców 38 osób ma pieniądze zdeponowane na koncie depozytowym. Mieszkaniec może pobrać pieniądze każdego dnia, osobą odpowiedzialną za depozyty jest pracownik socjalny. Na dzień kontroli mieszkańcy nie mieli zdeponowanych rzeczy wartościowych.

            Dom zapewnia mieszkańcom regularny kontakt z Dyrektorem. Dyrektor Domu w sprawie skarg i wniosków przyjmuje we wtorki i w czwartki w godzinach 1000-1200. Informacja taka wywieszona jest na parterze. Założona jest także książka skarg i wniosków. W kontrolowanym okresie nie było żadnych wpisów.

            Dom osiągnął wymagane standardy w zakresie usług bytowych za wyjątkiem zniesienia barier architektonicznych (brak windy), wymaganych pomieszczeń, warunków sanitarnych oraz w zakresie wyżywienia i organizacji posiłków, zapewnienia mieszkańcom ubrania i środków czystości. Dom nie spełnia także standardów w zakresie wskaźnika zatrudnienia pracowników zespołu terapeutyczno-opiekuńczego. W dniu kontroli w dziale terapeutyczno-opiekuńczym zatrudnionych było 55 osób w przeliczeniu na pełne etaty 52,92.  Ponadto usługi na rzecz mieszkańców świadczą 2 pokojowe zatrudnione w ramach przygotowania zawodowego oraz 3 stażystów tj. 2 pracowników socjalnych i opiekun. Zgodnie z obowiązującymi przepisami osoby te, uwzględnia się przy wyliczaniu wskaźnika zatrudnienia pracowników zespołu terapeutyczno-opiekuńczego. W związku z powyższym, wskaźnik ten wynosi w Domu 0,46.

            Zainstalowanie windy oraz osiągnięcie wymaganego wskaźnika zatrudnienia w programie naprawczym zaplanowano do końca 2006 roku.

Dokonano wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją 2/2006.

            Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Uhowie.

            W przypadku, gdy Dyrektor DPS nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może odmówić jego podpisania, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, pisemne wyjaśnienia przyczyn tej odmowy.

            Ponadto Dyrektorowi Domu Pomocy Społecznej w Uhowie przysługuje prawo zgłoszenia do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku umotywowanych zastrzeżeń dotyczących ustaleń zawartych w protokole w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.

Podpisy kontrolujących

                                                                                    1/ Ewa Feszler

                                                                                    2/ Mieczysława Nartowicz

            Dyrektor

Domu Pomocy Społecznej

            w Uhowie

            mgr Irena Łupińska

Organizator Pomocy Społecznej


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  21.09.2006 08:46:23
Data publikacji:  21.09.2006 08:46:23
Data modyfikacji:  21.09.2006 08:46:23 


Załączniki do informacji:
inf9788_Wystąpienie pokontrolne- dps Uhowo.doc [pobierz plik]
Wystąpienie pokontrolne- dps Uhowo.doc [pobierz plik]

Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl