PROTOKÓŁ Z KONTROLI
kompleksowej przeprowadzonej w
Powiatowym Urzędzie Pracy w Siemiatyczach, ul. Legionów Józefa Piłsudskiego 3,
Nr REGON-u 050869816, NIP 544-11-75-642 zwanym w dalszej treści " Urzędem ",
podległym Staroście Powiatu Siemiatyckiego. Dyrektorem Urzędu jest Pani
Leokadia Żornaczuk.
Kontrolę
przeprowadzili pracownicy Oddziału Służb Zatrudnienia w Wydziale Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w składzie:
1.
Pani Elżbieta Czurak - kierownik Oddziału ( koordynator kontroli ),
2. Pani
Ludmiła Borowik - starszy inspektor wojewódzki,
3.
Pani Irena Szaruta - starszy inspektor wojewódzki,
4.
Pani Małgorzata Czerniawska - inspektor wojewódzki,
5.
Pan Jakub Julian Kozłowski - starszy referent,
na podstawie upoważnienia do
kontroli nr 140 z dnia 16 sierpnia 2006 r. wydanego z upoważnienia Wojewody
Podlaskiego przez Pana Andrzeja Kozłowskiego Dyrektora Wydziału Polityki
Społecznej w dniach: 21-23 sierpnia 2006 r.
Kontrolujący
wpisali się do książki kontroli pod pozycją Nr 6/2006 r.
Wyjaśnień
w trakcie kontroli udzielały:
Pani
Leokadia Żornaczuk - Dyrektor Urzędu
Pani Irena Szydłowska - Z-ca
Dyrektora Urzędu
Pani
Alina Dzikowska - Gł. Księgowa
Kontrola
kompleksowa dotyczyła:
Przestrzegania przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia
2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz. U. Nr 99, poz.
1001 z późn. zm. ).
Celem
kontroli było dokonanie analizy i oceny w zakresie prawidłowości realizacji
zadań z zakresu administracji rządowej, wynikających z przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia
2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz. U. Nr 99, poz.
1001 z późn. zm ).
W trakcie kontroli
podlegała ocenie prawidłowość stosowania następujących przepisów prawa:
1.Rozporządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 26 listopada 2004 r. w sprawie rejestracji
bezrobotnych i poszukujących pracy ( Dz. U. Nr 262, poz. 2607 z póź. zm.),
2. Rozporządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu
przyznawania zasiłku dla bezrobotnych, dodatku szkoleniowego, stypendium i
dodatku aktywizującego ( Dz. U. Nr 219, poz. 2222 z późn. zm.),
3. Rozporządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 13 lipca 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu i
trybu organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej
refundacji kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne (Dz.
U. Nr 161, poz.1683 z późń. zm. ),
4. Rozporządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i trybu
refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia
stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu
środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy
prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy ( Dz. U. Nr
196, poz. 2018 ),
5. Rozporządzenie Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 24 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków
odbywania stażu oraz przygotowania zawodowego w miejscu pracy ( Dz. U. Nr 185,
poz. 1912 z późn. zm),
6. Rozporządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 10 listopada 2004 r. w sprawie refundacji ze środków
Funduszu Pracy kosztów szkoleń oraz wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia
społeczne od refundowanych wynagrodzeń ( Dz. U. Nr 249, poz. 2496 ),
7. Rozporządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004 r. w sprawie rad zatrudnienia (
Dz. U. Nr 224, poz. 2281),
8. Rozporządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 29 lipca 2004 r. w sprawie trybu dokonywania wpłat
składek na Fundusz Pracy przez obywateli polskich zatrudnionych u pracodawców
zagranicznych za granicą lub wykonujących inną pracę zarobkową za granicą (Dz.
U. Nr 176, poz. 1826 ),
9. Rozporządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i
specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej stosowania ( Dz. U. Nr
265, poz. 2644 ),
10. Rozporządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 27 października 2004 r. w sprawie rejestru instytucji
szkoleniowych ( Dz. U. Nr 236, poz. 2365 ),
11. Rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 28 września 2004 r. w sprawie algorytmu ustalania kwot środków
Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie ( Dz. U. Nr 224 poz. 2273
),
12. Ustawy z dnia 13 marca
2003 r. o szczególnych zasadach
rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących
pracowników (Dz. U. Nr 90, poz.844 z późn. zm. ),
13. Ustawy z dnia 29 czerwca 1995
r. o statystyce publicznej ( Dz. U. Nr 88, poz. 439 z poźn. zm),
14. Rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 7 stycznia 2004 r. w sprawie określenia wzorów formularzy
sprawozdawczych, objaśnień co do sposobu ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i ankiet
statystycznych stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie
badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2004 (Dz. U. Nr 6, poz. 44),
15. Ustawy z dnia 29 sierpnia
1997 r. o ochronie danych osobowych ( Dz. U. Nr 133, poz. 883 z późn. zm. ),
16. Kodeksu Postępowania
Administracyjnego ( tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 późn.
zm.),
17. Kodeksu Pracy (Dz. U. z
1996 r. Nr 24 , poz. 110, z późn. zm.).
Przedmiotowy
i podmiotowy zakres kontroli.
Powiatowy Urząd Pracy w Siemiatyczach zasięgiem
swego działania obejmuje:
miasto Siemiatycze, miasto i gminę Drohiczyn,
gminy: Siemiatycze, Mielnik, Milejczyce, Nurzec Stacja, Dziadkowice, Grodzisk,
Perlejewo.
Liczba bezrobotnych w
Urzędzie na koniec grudnia 2005 r. wynosiła 1916 osób, w tym 264 z prawem do
zasiłku.
Urząd
zatrudnia ogółem 23 osób.
Wg.
istniejącej w dniu kontroli struktury organizacyjnej Urzędu określonej w
Regulaminie Organizacyjnym PUP w Siemiatyczach na podstawie Uchwały Nr 98/270/06
Zarządu Powiatu Siemiatyckiego z dnia 1 marca 2006 r. zadania będące
przedmiotem kontroli realizowane były przez:
- Dział Rynku Pracy,
- Dział Ewidencji, Świadczeń i Informacji,
- Dział Finansowo - Księgowy,
4. Dział Organizacyjno -
Administracyjny.
USTALENIA KONTROLI
1. Opracowanie i realizacja
programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy
stanowiącego część powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych.
Kontrolującym przedstawiona została Powiatowa Strategia Rozwiązywania Problemów
Społecznych na lata 2004-2010, która przyjęta
została do realizacji Uchwałą Nr XIV/92/04 Rady Powiatu Siemiatyckiego z dnia
27 maja 2004r.
Głównymi
zadaniami programu jest:
- łagodzenie
skutków bezrobocia,
- działania prowadzące do utworzenia nowych miejsc pracy,
- tworzenie programów, które
umożliwiłyby ponowne zatrudnienie osób bezrobotnych,
- praca socjalna z osobami
dotkniętymi bezrobociem.
Urząd realizując ustawowe
zadania poprzez system zachęt finansowych oferowanych pracodawcom i samorządom
stara się wspomóc lokalną inicjatywę gospodarczą i zaktywizować rynek pracy.
Realizacja celów i zadań z tego zakresu odbywa się poprzez organizację aktywnych
form walki z bezrobociem ze środków Funduszu Pracy w postaci: poradnictwa
zawodowego, pośrednictwa pracy, organizowania prac interwencyjnych i robót
publicznych, stypendium stażowego, szkoleń kwalifikacyjnych i zawodowych,
przyznawanie bezrobotnym jednorazowych środków na podjęcie działalności
gospodarczej oraz refundowanie podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą
kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego
bezrobotnego.
Powyższe działania przyczynią
się m.in. do ograniczenia liczby osób bezrobotnych korzystających ze świadczeń
pomocy społecznej. Ponadto zapobiegną patologiom społecznym, takim jak:
ubóstwo, bezdomność, alkoholizm, narkomania i ograniczą zjawisko wykluczenia
społecznego osób bezrobotnych i ich rodzin.
2. Pozyskiwanie i gospodarowanie środkami finansowymi
na realizację zadań z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy. (art. 9 ust.1
pkt 2 ustawy) oraz współdziałanie z
powiatowymi radami zatrudnienia w zakresie promocji zatrudnienia oraz środków
Funduszu Pracy (art. 9 ust.1 pkt 11 ustawy).
Ustalono, że w 2005 r.
Minister Gospodarki i Pracy na podstawie § 6 ust 3 rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 28 września 2004r. w sprawie algorytmu ustalania kwot środków
Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie ( Dz. U. Nr 224, poz.
2273), zgodnie z podziałem dokonanym przez samorząd województwa według
kryteriów określonych przez sejmik województwa, Staroście Powiatu Siemiatyckiego
przydzielił następujące kwoty ze środków Funduszu Pracy:
- 772,2 tys. zł na finansowanie zadań określonych w §2 ust. 1 pkt 1
rozporządzenia, tj. na realizację programów na rzecz promocji zatrudnienia,
łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej,
-102.4 tys. zł na finansowanie innych fakultatywnych zadań
określonych w §2 ust. 1 pkt. 2 rozporządzenia.
Powyższe kwoty w trakcie 2005
roku były przez Ministra Gospodarki i Pracy kilkakrotnie zwiększane w związku z
realizacją programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków
bezrobocia i aktywizacji zawodowej. Ponadto w celu pozyskania dodatkowych
środków opracowano następujące programy:
Program " Zielone Światło bezrobotnym " skierowany do osób młodych w wieku
25 lat oraz w wieku do 27 lat w okresie do 12 miesięcy od dnia ukończenia
szkoły wyższej,
Program pn." Stawiajmy na przedsiębiorczą młodzież,"
Program aktywizacji zawodowej
młodzieży pn. " Aktywna młodzież -
szansa na pierwszą pracę,"
Program pn. " Własny biznes szansą dla Ciebie".
Na realizację powyższych programów pozyskano kwotę
274.000 zł.
Ogółem poza środkami przyznanymi
wg algorytmu pozyskano w 2005 r. dodatkowo 735.200
zł i ogólny limit środków na 2005 r. wyniósł 1.507.400 zł. na realizację programów na rzecz promocji
zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia, aktywizacji bezrobotnej młodzieży
i osób długotrwale bezrobotnych.
Podział limitu środków FP na realizację aktywnych form zatrudnienia
przyznanego na 2005 r. przedstawia poniższa tabela:
Lp.
|
Aktywne Formy
|
Plan
|
Wykorzystanie
|
1.
|
Prace interwencyjne
|
212,0
|
211,6
|
2.
|
Roboty publiczne
|
270,4
|
269,3
|
3.
|
Staże oraz przygotowanie zawodowe
oraz badania lekarskie
|
863,0
|
837,2
13,7
|
4.
|
Dotacje na podjęcie działalności
gospodarczej
|
84,0
|
83,8
|
5.
|
Refundacja wynagrodzeń pracowników
młodocianych
|
42,0
|
41,3
|
6.
|
Szkolenia oraz
badania lekarskie
|
35,0
|
33,6
1,0
|
7.
|
Pokrycie składek na ubezpieczenie
rolników
|
1,0
|
0,7
|
|
RAZEM
|
1.507,4
|
1.492,2
|
Niewykorzystaną z limitu
kwotę 15.166,29 zł zwrócono dnia 04.01.2006 r. na rachunek Ministerstwa:
- z działania 1.2 kwotę 11.504,46
zł
- z działania 1.3 kwotę 3.580,41
zł, natomiast kwota 81.42 zł pozostała na rachunku FP do wykorzystania w 2006
roku.
Gospodarowanie środkami
finansowymi na realizację zadań z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy
było przedmiotem posiedzeń Powiatowej Rady Zatrudnienia w 2005 r, które odbyły
się: 16 marca, 19 kwietnia, 14 lipca oraz 21 grudnia 2005 r. Na posiedzeniach
zaopiniowany został podział środków FP na aktywne formy przeciwdziałania
bezrobociu, jak również zaopiniowane zostały kryteria przyznawania środków FP
na podjęcie działalności gospodarczej. Na każdym posiedzeniu PRZ analizowana
była aktualna sytuacja na rynku pracy.
3.Udzielanie pomocy
bezrobotnym i poszukującym pracy w znalezieniu pracy, także pracodawcom w
pozyskiwaniu pracowników przez pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe.
Inicjowanie i wspieranie tworzenia klubów pracy (art.9 ust.1 pkt 3 i 7 ustawy).
Zadania z zakresu poradnictwa zawodowego w Urzędzie
realizuje 1 pracownik z wykształceniem wyższym.
W wyniku kontroli stwierdzono, że doradca
zawodowy posiada do swojej dyspozycji samodzielne pomieszczenie wyposażone w
sprzęt i meble biurowe, zestaw komputerowy podłączony do systemu PULS,
bibliotekę podręczną i filmy video tematycznie związane z zawodoznawstwem, oraz
niezbędne przepisy prawa. Zarówno dla bezrobotnych jak i poszukujących pracy
dostępne są ulotki charakteryzujące poszczególne zawody, broszury i
informatory. Dokumentacja w zakresie prowadzonego poradnictwa gromadzona jest w
czytelnie oznakowanych teczkach.
Do klientów Urzędu doradca zawodowy dociera z
informacjami dotyczącymi poradnictwa zawodowego również poprzez umieszczanie
ogłoszeń na tablicach informacyjnych znajdujących się na korytarzach Urzędu.
Ustalenia z kontroli
dokumentacji wymaganej przy prowadzeniu poradnictwa zawodowego indywidualnego
Głównym celem
prowadzenia i rozwijania poradnictwa zawodowego jest pomoc osobom bezrobotnym i
poszukującym pracy w dokonaniu prawidłowego wyboru zawodu lub zmiany
dotychczasowych kwalifikacji, planowania kariery zawodowej, a także dobór
kandydatów do pracy i na szkolenie.
Z przedstawionych do kontroli dokumentów wynika, że
w zakresie poradnictwa zawodowego prowadzony był alfabetyczny Rejestr porad grupowych i indywidualnych -
rejestr porad indywidualnych, znak: ZR-6100-2/2005, który zawiera: Numer
ewidencyjny, nazwisko i imię klienta, podpis udzielającego porady. Z rejestru
wynika, iż w okresie objętym kontrolą z porad indywidualnych skorzystały 374
osoby.
Uczestnikom porad doradca zawodowy wypełniał Karty Usług Doradczych. Karty usług
doradczych, ułożone są chronologicznie i przechowywane w 3 segregatorach:
Rejestr porad indywidualnych - Karty usług doradczych (ZR 6100/2005), Karty
usług doradczych ,,Projekt aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych Ponowna
szansa" Działanie 1.3 oraz Karty usług doradczych ,,Projekt aktywizacji zawodowej
młodzieży Pierwsze kroki na rynku pracy" Działanie 1.2. Do badania losowo
wybrano 10 Kart Usług Doradczych wypełnionych
w trakcie prowadzonych spotkań, a dotyczących osób bezrobotnych o następujących
numerach:
1.J/10/05/2005 2.J/11/06/2005 3.N/07/06/2005 4.W/08/06/2005
5.P/09/06/2005 6.B/12/06/2005 7.S/26/06/2005 8.S/29/07/2005
9.J/14/07/2005 10.O/10/09/2005
Na
podstawie analizowanych dokumentów stwierdzono, że Karty wypełniane są
prawidłowo, informacje zapisane w poszczególnych rubrykach umożliwiają dokładne
prześledzenie prowadzonej rozmowy doradczej. Udzielane porady najczęściej
dotyczą :
-doskonalenia
w zawodzie,
-
wyboru zawodu.
Kontrolująca
wskazała, iż nadawane numery karty powinny być wpisywane w miejscu oznaczonym
Nr karty, a pod oznaczeniem Nr ewidencyjny należy wpisywać nr nadany
bezrobotnemu podczas rejestracji w Urzędzie. Ponadto karty należy gromadzić
alfabetycznie, zgodnie z alfabetycznym rejestrem kart usług doradczych.
Każda ze zgłaszających się do doradcy osób posiada
założoną Kartę Ewidencyjną Osoby
Korzystającej z Poradnictwa Zawodowego, Szkolenia i Uczestnictwa w Klubach
Pracy. W trakcie kontroli przeanalizowano 9 losowo wybranych kart
ewidencyjnych o następujących numerach:
1.13353 2.11913 3.12513 4.12562 5.12862
6.13481 7.12161 8.11741 9.10054
Karty prowadzone są prawidłowo, zawierają: datę,
formę i wynik porady zawodowej. W trzech kartach odnotowano więcej niż jedną
poradę, a w jednej uczestnictwo w zajęciach klubu pracy. Karty przechowywane są
przy karcie rejestracyjnej bezrobotnego.
Ustalenia z kontroli
dokumentacji wymaganej przy prowadzeniu poradnictwa zawodowego grupowego.
Stwierdzono,
że w prowadzony jest Rejestr porad grupowych i
indywidualnych - rejestr porad grupowych - znak: ZR-6100-2/AH/2005, w którym zarejestrowano 31 spotkań, do których
dołączana jest wypełniona Karta Poradnictwa Grupowego, lista uczestników.
Kontrolująca
wskazała potrzebę systematycznego przygotowywania planu, harmonogramu lub
konspektu do zajęć prowadzonych w ramach porad grupowych oraz dołączania ich do
prowadzonej dokumentacji.
Ponadto
doradca zawodowy prowadzi rejestry spotkań w ramach programów realizowanych ze
środków EFS. Dotyczy to dwóch Rejestrów porad grupowych - ZR-6100/AH/2005 W
rejestrze ,,Aktywizacja osób bezrobotnych - Ponowna szansa" do zorganizowanych
2 spotkań dołączana jest Karta poradnictwa grupowego, lista obecności,
harmonogram zajęć i anonimowe ankiety oceniające. Natomiast w rejestrze
,,Aktywizacja zawodowa młodzieży - pierwsze kroki na rynku pracy"
udokumentowano 6 spotkań zawierających: Kartę poradnictwa grupowego, listę
obecności, harmonogram zajęć i anonimowe ankiety oceniające. Zgodnie ze
sprawozdaniem MGiP-01 za 2005r - załącznik Nr 4 w zorganizowanych 39 poradach
grupowych wzięły udział 324 osoby.
Ustalenia z kontroli dokumentacji wymaganej przy udzielaniu informacji
zawodowej.
Stwierdzono,
że zagadnienia udzielania informacji zawodowej dokumentowane były w Rejestrze udzielonych informacji zawodowych
- rejestr klientów indywidualnych znak: ZR.6100/2005. Prowadzony rejestr wydzielony
dla kobiet i mężczyzn zawiera następujące wpisy: Lp., nazwisko i imię, do 25
roku, powyżej 50 roku, do 6 m-cy, 6-12
m-cy, powyżej 12 m-cy, wieś, orzeczenie, uwagi. Natomiast w Rejestrze informacji zawodowych -
informacja grupowa znak: ZR.6100/2005 odnotowano przeprowadzenie 3 spotkań
w ramach grupowej informacji zawodowej. Do zajęć dołączane były wypełnione
Karty grupowego spotkania informacyjnego i listy obecności uczestników. W
sprawozdaniu MGiP-01 za 2005 r. - załącznik Nr 4 ujęto 411 osób, którym doradca
zawodowy udzielił informacji zawodowej i 3 spotkania informacyjne grupowe dla
82 osób.
Klienci
Urzędu mogą korzystać z przygotowanych zbiorów informacji zawodowej tj. teczek
informacji o zawodach, klasyfikacji zawodów, filmów o zawodach, ulotek i
broszur na temat rynku pracy.
Kontrolująca
wskazała potrzebę systematycznego przygotowywania planu, harmonogramu lub
konspektu do zajęć prowadzonych w ramach informacji grupowej oraz dołączania
ich do prowadzonej dokumentacji.
Inicjowanie i wspieranie
tworzenia klubów pracy.
Prowadzenie
zajęć aktywizujących dokumentowane było w Rejestrze
zajęć aktywizujących znak ZR-6100-3/2005. Stwierdzono, iż w 2005r.
zorganizowano 5 grup dla 32 uczestników. W przedstawionej dokumentacji znajdują
się: Karta zajęć aktywizujących oraz listy obecności uczestników. Osoby
bezrobotne uczestniczyły w zajęciach o tematyce ,,Moje kwalifikacje a potrzeby
rynku pracy" i ,,Przygotowanie dokumentów aplikacyjnych, rozmowa
kwalifikacyjna".
Kontrolująca
wskazała potrzebę systematycznego przygotowywania planu, harmonogramu lub
konspektu do prowadzonych zajęć aktywizujących oraz dołączania ich do
prowadzonej dokumentacji.
Na
podstawie załącznika Nr 4 do sprawozdania MGiP-01 za 2005r. ogółem liczba osób,
które skorzystały z usług poradnictwa zawodowego wynosi 680.
4. Rejestracja
bezrobotnych i poszukujących pracy (art.9 ust.1 pkt 4 ustawy), przyznawanie i
wypłacanie zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia ( art.9 ust.1 pkt
13 ustawy) oraz wydawanie decyzji ( art.9 ust.1 pkt 14 ustawy)
W celu zbadania prawidłowości wydawania decyzji orzekających o
uznaniu lub odmowie uznania danej osoby za osobę bezrobotną oraz utraty statusu
bezrobotnego losowo wybrano do analizy decyzje u numerach:
Nr 14250/05 - osobie zarejestrowanej w dniu 08.08.2005 r. przyznano
status bezrobotnego i odmówiono przyznania prawa do zasiłku. Decyzją wydaną w
dniu 26.08.2005 r. organ I instancji orzekł o utracie statusu osoby bezrobotnej
z dniem 16.08.2005 r. z powodu nieusprawiedliwionego niestawiennictwa w
wyznaczonym terminie. W dniu 13.09.2005 r. Starosta Siemiatycki wydał decyzję,
którą orzekł o uchyleniu własnej decyzji wydanej w dniu 26.08.2006 r. w trybie
art. 132 § 1 KPA.
Nr 14327/05 - osoba zarejestrowana w dniu 20.09.2005 r. W dniu
18.01.2006 r. wydano decyzję o utracie statusu osoby bezrobotnej z dniem
17.01.2006 r. Z uzasadnienia decyzji oraz dokumentacji zgromadzonej w sprawie
wynika, iż strona złożyła wniosek o rezygnację statusu bezrobotnego z dniem
17.01.2006 r.
Nr 13951/05 - decyzją wydaną w dniu 01.08.2005 r. orzeczono o
uznaniu z dniem 01.08.2005 r. za osobę bezrobotną i odmowie przyznania prawa do
zasiłku. W dniu 18.10.2005 r. została wydana decyzja orzekająca o utracie z
dniem 01.09.2005 r. statusu osoby bezrobotnej z powodu podjęcia zatrudnienia.
W zakresie objętej
kontrolą dokumentacji nie stwierdzono nieprawidłowości w przedmiocie
przyznawania lub odmowy przyznania statusu osoby bezrobotnej oraz utraty
statusu osoby bezrobotnej. Decyzje były wydawane i doręczane zgodnie z
obowiązującymi przepisami.
Prawidłowość przyznania,
odmowę przyznania, wstrzymanie wypłaty oraz utratę lub pozbawienie prawa do
zasiłku, dodatku szkoleniowego albo stypendium przeanalizowano na podstawie niżej
podanych numerach:
Nr 13774/04 - decyzją wydaną w dniu 15.09.2004 r. przyznano z dniem
09.09.2004 r. status bezrobotnego i prawo do zasiłku od dnia 17.09.2004 r. w
wysokości 403,40 zł. W dniu 17.03.2005 r. Starosta Siemiatycki orzekł o utracie
prawa do zasiłku z powodu upływu maksymalnego okresu jego pobierania. Decyzją
wydaną w dniu 20.10.2005 r. orzeczono o utracie z dniem 11.10.2005 r. statusu
osoby bezrobotnej z powodu nieusprawiedliwionego niestawiennictwa w wyznaczonym
terminie. W dniu 01.11. 2005 r. Starosta Siemiatycki wydał decyzję, którą
orzekł o uchyleniu własnej decyzji wydanej w dniu 20.10.2005 r. w trybie art.
132 § 1 KPA. Strona usprawiedliwiła
niestawiennictwo w wyznaczonym terminie.
Nr 14383/05 - decyzją wydaną w dniu 20.10.2005 r. przyznano z dniem
20.10.2005 r. status bezrobotnego i prawo do zasiłku od dnia 28.10.2005 r. w
wysokości 417,60 zł. W dniu 28.04.2006 r. Starosta Siemiatycki orzekł o utracie
prawa do zasiłku z powodu upływu maksymalnego okresu jego pobierania.
Nr 13990/05 - decyzją wydaną w dniu 02.02.2005 r. przyznano z dniem
02.02.2005 r. status bezrobotnego i prawo do zasiłku od dnia 10.02.2005 r. w
wysokości 409,40 zł. W dniu 10.08.2005 r. Starosta Siemiatycki orzekł o utracie
prawa do zasiłku z powodu upływu maksymalnego okresu jego pobierania. Decyzje
zostały prawidłowo doręczone stronie.
Nr 14369/05 - decyzją wydaną w dniu 14.10.2005 r. przyznano z dniem
14.10.2005 r. status bezrobotnego i prawo do zasiłku od dnia 22.10.2005 r. w
wysokości 417,60 zł. W dniu 03.04.2006 r. Starosta Siemiatycki orzekł o utracie
statusu osoby bezrobotnej i prawa do zasiłku z dniem 01.04.2006 r. z powodu
podjęcia zatrudnienia.
W przedstawionym wyżej
zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono. Decyzje wydawane były zgodnie z
obowiązującymi przepisami oraz prawidłowo doręczane stronom postępowania.
Prawidłowość rozpatrywania odwołań od decyzji.
W PUP w Siemiatyczach
prowadzony jest rejestr odwołań do organu II instancji. Z przedstawionego
kontrolującym rejestru wynika, że w 2005 roku od decyzji Starosty
Siemiatyckiego wpłynęło 8 odwołań skierowanych do Wojewody Podlaskiego, 5
odwołań zostało przekazanych wraz z aktami sprawy do rozpatrzenia organowi II
instancji, natomiast w pozostałych 3 przypadkach starosta skorzystał z prawa
uchylenia własnej decyzji w całości w trybie art. 132 Kodeksu postępowania
administracyjnego. W zakresie prowadzenia rejestru odwołań nie stwierdzono
nieprawidłowości, dokumentacja była prowadzona prawidłowo, a terminy
przewidziane w KPA były zachowane.
Prawidłowość wypłaty zasiłków i innych świadczeń dla osób bezrobotnych.
W celu sprawnego
wypłacania zasiłków Urząd podpisał umowę w dniu 25 stycznia 2000 r. z
Powszechną Kasą Oszczędności Bank Państwowy w Siemiatyczach na wykonywanie
czynności związanych z prowadzeniem rachunku bankowego.
Szczegółowej analizie
poddano listy płac losowo wybrane z 2005 r.:
1)
Lista wypłat
zasiłków dla bezrobotnych nr 7/05/002 -
za miesiąc styczeń wypłacono:
-
zasiłek w wysokości 80 % - dla 25 osób
-
zasiłek w wysokości 100 % - dla 17 osób
-
zasiłek w wysokości 120 % - dla 9 osób
2)
Lista wypłat nr 5/05/012
- za miesiąc lipiec wypłacono:
-
zasiłek w wysokości 80 % - dla 27 osób,
-
zasiłek w wysokości 100 % - dla 13 osób,
-
zasiłek w wysokości 120 % - dla 18 osób,
3)Lista wypłat 1/05/020 - za miesiąc listopad wypłacono:
-
zasiłek w wysokości 80 % - dla 13 osób,
- zasiłek
w wysokości 100 % - dla 8 osób,
-
zasiłek w wysokości 120 % - dla 10 osób,
Jedna
osoba nie odebrała świadczenia - poz. Nr 25
Odebranie
przez bezrobotnych osobiście przysługującego im zasiłku potwierdzone zostało
własnoręcznym podpisem złożonym na liście wypłaty. Natomiast w przypadku nie
odebrania należności przez bezrobotnego widnieje stosowny zapis informujący o
tym fakcie. Kontrolujące stwierdziły, że na każdej liście znajduje się imię i
nazwisko osoby pobierającej zasiłek, adres zamieszkania, data urodzenia, PESEL,
nr dowodu osobistego. Wszystkie listy opatrzone zostały pieczątką "sprawdzono
pod względem formalnym i rachunkowym" oraz merytorycznym".
5. Inicjowanie, wdrażanie i finansowanie usług i instrumentów rynku pracy. ( art.9 ust.1 pkt
5 i pkt 6 ustawy).
Dyrektor Urzędu poinformował kontrolujących,
że w 2005 r. bezrobotni nie ubiegali się na podstawie art. 45 ustawy o zwrot
kosztów przejazdu z miejsca zamieszkania i powrotu do miejsca odbywania
szkolenia. Nie wystąpiły też przypadki zwrotu kosztów zakwaterowania osobie
bezrobotnej, która podjęła zatrudnienie lub inną pracę zarobkową, staż,
przygotowanie zawodowe poza miejscem zamieszkania. Również pracodawcy z terenu
obsługiwanego przez Urząd nie wnieśli w 2005 r. na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy
wniosków o refundację kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla
skierowanego bezrobotnego na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy. Nie wystąpiły też
przypadki ubiegania się bezrobotnych o przyznanie stypendium w oparciu o art.
55 ustawy oraz o refundację kosztów opieki nad dzieckiem do lat 7 w oparciu o
art. 61 ustawy.
a) Przyznanie bezrobotnemu jednorazowo
środków na podjęcie działalności gospodarczej na podstawie art. 46 ust. 2
ustawy.
W toku kontroli ustalono, że
w 2005 r. bezrobotni złożyli 11 wniosków o refundację ze środków FP kosztów
rozpoczęcia własnej działalności. W oparciu o obowiązujące Kryteria przyznawania jednorazowych środków z Funduszu Pracy w
Powiatowym Urzędzie Pracy w
Siemiatyczach na podjęcie działalności gospodarczej 7 wniosków rozpatrzono
pozytywnie, z których 4 realizowane były w ramach programu "Pierwszy Biznes".
Do refundacji środków nie zakwalifikowano 4 wniosków, złożonych przez osoby nie
posiadające statusu osoby bezrobotnej oraz przez bezrobotnych nie posiadających
odpowiedniego zabezpieczenia w przypadku konieczności zwrotu środków. Na
realizację zawartych umów, dotyczących rozpoczęcia działalności gospodarczej w
zakresie usług weterynaryjnych, zakładu stolarskiego, pośrednictwa finansowego,
działalności usługowej i handlowej, wydatkowano z Funduszu Pracy kwotę 83,8
tys. zł.
Prawidłowość
refundacji kwoty wydatkowanej na rozpoczęcie działalności przez bezrobotnego
analizowano na podstawie wybranych z Rejestru
wniosków o jednorazowe środki na rozpoczęcie działalności gospodarczej akt:
ZE-5200-14094 i ZE-5200-14411.
W aktach ZE-5200-14411 znajdują się m.in.:
- Wniosek z dnia 8.11.2005r. o przyznanie dotacji w
wysokości 12 000,00 zł na prowadzenie zakładu fryzjerskiego. Do wniosku
dołączono wymagane przepisami prawa załączniki, w tym oświadczenie o nie
korzystaniu dotychczas ze środków FP lub innych funduszy publicznych na
podjęcie działalności gospodarczej .
- Umowa nr 5/2005 z dnia 15.11.2005 r. zawarta
pomiędzy Urzędem a bezrobotnym o przyznaniu 12 000,00 zł, w której określono
prawa i obowiązki stron, m.in.:
- w przypadku nie spełnienia przez bezrobotnego warunków umowy nastąpi zwrot
otrzymanych środków,
- zasady udokumentowania
podjęcia działalności gospodarczej i wydatkowania kosztów,
- Aneks do umowy zawierający informację o zmianie kwoty refundacji na 11592,00
zł.
- Zestawienie Faktur VAT, potwierdzających
zrealizowane przez bezrobotnego zakupy w ramach dotacji,
- Zaświadczenia potwierdzające podjęcie działalności
gospodarczej we wskazanym w umowie terminie,
- Zaświadczenie, wystawione przez Urząd, o udzieleniu
pomocy de minimis o wartości 11 592,00 zł.,
- Protokół z kontroli przeprowadzonej w dniu
14.12.2005 r. przez pracownika Urzędu w ramach nadzoru nad realizacją umowy, w
której potwierdził prowadzenie działalności zgodnie z zawartą umową,
- Protokół z kontroli przeprowadzonej w dniu
26.04.2006 r., w którym pracownik Urzędu zalecił dostarczenie do Urzędu
deklaracji rozliczeniowych ZUS oraz dowodów opłat należnych składek na konto
ZUS,
-
Deklaracje oraz dowody opłat składek na konto ZUS wymienione w protokole
kontroli z dnia 26.04.2006 r.
Dział Finansowo-Księgowy zgodnie z umową dokonał
przelewu należnej kwoty dotacji na konto wnioskodawcy.
b) Organizacja i
finansowanie prac interwencyjnych i robót
publicznych na podstawie art.51 i art. 57 ustawy.
W 2005 r. w ramach prac interwencyjnych do 26
pracodawców, w tym do 10 pracodawców z sektora prywatnego, skierowano 80 osób
bezrobotnych: 58 osób długotrwale bezrobotnych, 26 osób w wieku do 25 lat, 16
osób powyżej 50 lat. O organizację prac interwencyjnych ubiegały się Urzędy
Gmin, Urzędy Miast, pracodawcy prywatni, ARiMR Placówka w Siemiatyczach.
Efektywność prac interwencyjnych wyniosła 55,7 %. W trakcie roku 2005 wydatkowano
z FP kwotę 211,6 tys. zł na refundację kosztów zatrudnienia w ramach prac
interwencyjnych.
Analizy prawidłowości finansowania prac
interwencyjnych dokonano na podstawie losowo wybranych akt nr: ZR-3760-31/05,
ZR-3760-91/05, z których poniżej omówiono szczegółowo akta nr ZR-3760-31/05.
Pracodawca złożył w dniu 8.06.2005 r. wniosek o
organizację prac interwencyjnych dla 3 osób bezrobotnych na stanowisku
sprzedawca na okres 12 miesięcy. Do wniosku dołączył dokumenty wymagane
przepisami prawa. Urząd po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku w dniu 10.06.2005 r.
zawarł z pracodawcą umowę Nr 11/2005 w sprawie zorganizowania prac
interwencyjnych dla 2 osób w okresie od 13.06.2005 r. do 30.11.2005 r. W umowie
strony określiły zasady wnioskowania o refundację i dokonywania refundacji: Urząd
dokona refundacji poniesionych kosztów na wynagrodzenie (do 450 zł) oraz
składki na ubezpieczenie społeczne od refundowanej kwoty w terminie 30 dni od
dnia złożenia wniosku o refundację przez organizatora prac wraz z wymaganymi
załącznikami.
Ze sporządzonego Aneksu do umowy wynika, że pracodawca zobowiązał się do
zorganizowania pracy dla 1 osoby bezrobotnej, co dokumentuje znajdująca się w
aktach umowa o pracę zawarta ze skierowanym bezrobotnym. Organizator, celem
uzyskania refundacji wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne, składał
co miesiąc do Urzędu wnioski wraz z kopiami list obecności, list wypłat
wynagrodzeń, dowodów wpłat na ubezpieczenie społeczne.
Dział Finansowo-Księgowy zgodnie z terminem
określonym w umowie dokonywał przelewu należnych kwot refundacji na konto
pracodawcy.
W zakresie organizacji robót publicznych na
podstawie Rejestru umów w sprawie robót
publicznych ustalono, że w 2005 r. 9 pracodawcom wypłacono 269,3 tys. zł
tytułem refundacji kosztów zatrudnienia 58 osób w ramach robót publicznych, a
efektywność zatrudnienia wyniosła 22%. Organizatorami robót publicznych byli:
Starostwo Powiatowe, Zespół Szkół Specjalnych w Siemiatyczach, Zespół Szkół
Rolniczych w Ostrożanach, Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Siemiatyczach.
Analizy prawidłowości finansowania robót
publicznych dokonano na podstawie losowo wybranych akt: ZR-3762-23/05 i
ZR-3762-20/05. Przykładowe akta ZR-3762-23/05, dotyczące Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej w Siemiatyczach zawierają m. in.:
- Wniosek z dnia 24.03.2005 r. o organizację
robót publicznych dla jednej osoby bezrobotnej w okresie 1.04.-30.09.2005r. na
stanowisku: pedagog. W wyniku pozytywnego rozpatrzenia wniosku zawarto w dniu
31.03.2005 r. Umowę Nr 5/2005 w sprawie zorganizowania i finansowania robót
publicznych we wnioskowanym okresie dla
1 osoby bezrobotnej. Urząd w umowie zobowiązał się do refundacji kosztów
poniesionych na wynagrodzenia i nagrody do wysokości 850 zł oraz składek na
ubezpieczenie społeczne należnych od refundowanego wynagrodzenia w terminie 14
dni licząc od dnia złożenia wniosku o refundację.
- Wniosek
z dnia 30.09.2005 r. o organizację robót publicznych dla dwóch osób
bezrobotnych: w okresie 10.10. - 31.12.2005r. na stanowisku: psycholog i w
okresie 14.10. - 31.12.2005r. na stanowisku: pedagog. W zawartej w dniu
7.10.2005 r. Umowie Nr 12/2005 w sprawie zorganizowania i finansowania robót
publicznych Urząd zobowiązał się do refundacji kosztów poniesionych na
wynagrodzenia i nagrody do wysokości 850 zł oraz składek na ubezpieczenie
społeczne należnych od refundowanych wynagrodzeń w terminie 14 dni licząc od
dnia złożenia wniosku o refundację.
- Umowy zawarte przez
organizatora ze skierowanymi bezrobotnymi.
- Wnioski o refundację
części wydatków poniesionych na wynagrodzenia i składki na ubezpieczenie
społeczne składane w terminach zapisanych w umowie / do 20 dnia każdego
miesiąca, następującego po miesiącu, którego refundacja dotyczy/, z dołączonymi
do nich kopiami: list płac, list obecności, dokumentów określających opłacanie
składek na ubezpieczenie społeczne. Przykładowo: wniosek o refundację
poniesionych kosztów za kwiecień 2005 r. wpłynął w dniu 11.05.2005 r., a
wniosek o refundację poniesionych kosztów za październik 2005 r. wpłynął w dniu
3.11.2005 r.
Dział Finansowo-Księgowy
refundowane kwoty przekazywał na konto pracodawcy w terminach zgodnych z umową
w sprawie zorganizowania i finansowania robót publicznych.
c) Stypendium dla bezrobotnych
skierowanych do odbycia stażu i przygotowania zawodowego przyznawane na
podstawie art. 53 ustawy.
W 2005r. skierowano do
odbycia u pracodawcy stażu 201 osób bezrobotnych.
Osobom odbywającym staż wypłacono z FP stypendia w kwocie 775,8 tys. zł. Staże
zorganizowano u 75 pracodawców, w tym u 32 w sektorze prywatnym, m.in. w: Urzędach
Miast, Urzędach Gmin, Szkołach, Starostwie Powiatowym, ZUS, KRUS, Policji,
Straży Pożarnej, Bankach, Urzędzie Skarbowym, ZOZ oraz w firmach prywatnych o
charakterze handlowym, usługowym i produkcyjnym. Staże ukończyło 175 osób, a
efektywność wyniosła 36,6 %.
Prawidłowość kierowania
bezrobotnych do odbycia stażu i przyznawania stypendium analizowano na
podstawie wybranych z Rejestru uprawnień
do pobierania stypendium przez bezrobotnych /rejestr umów-staże/ akt: poz.
15-ZR 5233-14/05, poz. 69-ZR 5233-69/05.
Przykładowe akta ZR
5233-14/05 zawierają m.in. :
- Wniosek pracodawcy z dnia
11.01.2005 r., wraz wymaganymi załącznikami na odbycie stażu przez 1 osobę
bezrobotną w okresie 01.02 - 30.06.2005 r. - oceniono pozytywnie.
- Umowę nr 14/2005 w sprawie
organizacji stażu we wnioskowanym okresie na stanowisku: elektromonter. W
umowie określono, zgodnie z obowiązującymi przepisami, obowiązki pracodawcy,
bezrobotnego i Urzędu oraz ich uprawnienia.
- Wniosek bezrobotnego o
skierowanie do odbycia stażu
- Oświadczenie bezrobotnego o
zapoznaniu się z warunkami odbywania stażu oraz sprawozdanie z przebiegu stażu.
W
aktach bezrobotnego, skierowanego do odbycia stażu (ZE-5200-13853) znajdują się
m.in. decyzje wydane przez Urząd :
- Nr 19/2/05 orzekająca o
przyznaniu prawa do stypendium w wysokości 504,20 zł od 15.03.2005 r. w okresie
odbywania stażu.
- Nr 51/07/05 orzekająca o
utracie prawa do stypendium z dniem 1.07.2005 r. w związku z zakończeniem stażu
w dniu 30.06.2005 r.
- Nr 73/7/05 orzekająca o
utracie z dniem 01.07.2005 r. statusu osoby bezrobotnej w związku z podjęciem
zatrudnienia w firmie, w której bezrobotny odbywał staż.
Ponadto w aktach znajduje się
Indywidualna karta wypłaty stypendium,
w oparciu o którą dokonywano wypłaty należnego stypendium.
W 2005 r. Urząd skierował 20
bezrobotnych do odbycia przygotowania zawodowego, które zostały zorganizowane u
15 pracodawców, z czego 9 u pracodawców z sektora prywatnego. Przygotowanie
zawodowe organizowano m.in. w Szkołach, Urzędzie Gminy, Urzędzie Skarbowym,
Zakładzie Opieki Zdrowotnej, prywatnych firmach handlowych, usługowych i
produkcyjnych m.in. kwiaciarnie, piekarnie.
Prawidłowość kierowania
bezrobotnych do odbycia przygotowania zawodowego i przyznawania stypendium
analizowano na podstawie akt ZR 5233-1/EFS/05, ZR 5233-2/EFS/05
Przykładowe
akta ZR 5233-1/EFS/05 zawierają:
- Wniosek pracodawcy z dnia 10.03.2005 r. o zawarcie
umowy do odbycia przygotowania zawodowego, do którego dołączono informacje
wymagane obowiązującymi przepisami.
- Podanie osoby bezrobotnej o skierowanie do odbycia
przygotowania zawodowego.
- Umowę nr 1/EFS/2005 o odbywanie przygotowania
zawodowego zawartą pomiędzy pracodawcą a Urzędem o odbycie przygotowania
zawodowego przez bezrobotnego w okresie 15.03.2005 r. - 14.09.2006 r. na
stanowisku sprzątaczka.
- Oświadczenia bezrobotnego o
zapoznaniu się z warunkami odbywania przygotowania zawodowego, kopie list
obecności, opinię pracodawcy o przebiegu przygotowania zawodowego, program
przygotowania zawodowego na stanowisku sprzątaczki, zaświadczenia wystawione
przez Urząd o odbyciu przygotowania zawodowego przez bezrobotnego.
Do odbycia przygotowania
zawodowego skierowano bezrobotnego bez kwalifikacji zawodowych.
W aktach bezrobotnego
ZE-5200-13776 skierowanego do odbycia przygotowania zawodowego znajdują się
m.in. decyzje wydane przez Urząd:
- Nr 207/10/05, o przyznaniu
prawa do stypendium w wysokości 504,20 zł od 15.03.2005 r.
- Nr 245/9/05, o utracie prawa do stypendium z dniem
15.09.2005 r. w związku z zakończeniem przygotowania zawodowego.
Po zakończeniu przygotowania
zawodowego bezrobotny został skierowany do prac interwencyjnych od dnia
1.10.2005 r. do 31.12.205 r.
W 2005 r. efektywność
zatrudnienia po zakończeniu przygotowania zawodowego wyniosła 43,7 %.
d) Finansowanie z FP szkoleń bezrobotnych
na podstawie art. 40 ustawy.
W Urzędzie w 2005 r. na szkolenia sfinansowane
z Funduszu Pracy kwotą 41,3 tys. zł skierowano 27 osób bezrobotnych , a
efektywność zatrudnienia po odbytych szkoleniach wyniosła 88,9 %. Szkolenia
organizowano głównie pod gwarancję zatrudnienia, podpisując umowy trójstronne
pomiędzy Urzędem, jednostką szkoleniową i przyszłym pracodawcą.
Do najczęściej organizowanych
szkoleń należały:
- Kurs na prawo jazdy kat. C, E.
- Kursy operatorów maszyn ciężkich (skraplarka, równiarka, ładowarka).
- Kursy dokształcające kierowców (przewóz osób, rzeczy).
- Kurs kwalifikacyjny szeregowych Państwowej Straży Pożarnej.
Analizy procedur stosowanych
przy organizacji szkoleń dokonano na losowo wybranych z rejestru aktach: poz.
15 i poz. 21. Przykładowe akta z poz.
15, dotyczące szkolenia bezrobotnego o nr ewid. 6749 na "Kursie kwalifikacyjnym
Szeregowych Państwowej Straży Pożarnej w KW Państwowej Straży Pożarnej"
zawierają m.in. :
- Wniosek bezrobotnego
o skierowanie na w/w kurs z dnia 3.03.2005 r.
- Umowę trójstronną Nr 6/2005 z dnia 3.03.2005 r.
zawartą pomiędzy Starostą Siemiatyckim, instytucją szkoleniową - KWPSP w
Białymstoku oraz przyszłym pracodawcą na realizację w/w szkolenia i pokrycie
kosztów szkolenia ze środków Funduszu Pracy.
- Skierowanie kandydata na szkolenie wypełnione w cz.
I przez bezrobotnego zainteresowanego szkoleniem, a w cz. II pozytywną opinię
zamieścił doradca zawodowy Urzędu.
- Zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań
zdrowotnych do wykonywania pracy przez osobę ubiegającą się o skierowanie na
szkolenie .
- Kopię Świadectwa ukończenia szkolenia przez osobę
skierowaną do odbycia szkolenia.
- Kopię dokumentu potwierdzającego zatrudnienie
bezrobotnego w Komendzie Powiatowej PSP w Siemiatyczach.
- Faktura VAT FS 34/2005 z dnia 15.04.2005 r. na kwotę
3350,00 zł tytułem opłaty za przeprowadzenie szkolenia.
Dział
Finansowo-Księgowy należną kwotę przekazał na konto instytucji szkolącej.
e)
Świadczenia przysługujące rolnikom zwalnianym z pracy na podstawie art.62
ustawy
W dniu 19.04.2005 r. wpłynął
do Urzędu wniosek od osoby podlegającej ubezpieczeniu społecznemu rolników, z
którą stosunek pracy został rozwiązany z przyczyn dotyczących zakładu pracy i
która nie jest uprawniona do zasiłku dla bezrobotnych .
W związku ze spełnieniem
przez rolnika wymogów zawartych w art. 62 ust. 2 ustawy Urząd pokrył składki na
ubezpieczenie społeczne rolnika za trzy kwartały.
W aktach ZE-5210-14083 znajduje się m.in.:
- Karta rejestracyjna
poszukującego pracy Nr-14083.
- Świadectwo pracy potwierdzające wymagane
zatrudnienie i rozwiązanie stosunku pracy
z przyczyn dotyczących zakładu pracy.
- Wniosek rolnika o przyznanie refundacji składki na
ubezpieczenie społeczne rolników.
- Zaświadczenie z Urzędu Gminy o posiadaniu przez
osobę wnioskującą o refundację składki na ubezpieczenie społeczne rolników,
gospodarstwa rolnego o powierzchni powyżej 2 ha przeliczeniowych.
- Decyzja Urzędu nr 386/4/05 z dnia 26.04.2005 r.
orzekająca o przyznaniu refundacji z FP składki na ubezpieczenie społeczne
rolników od 1.04.2005 r.
Zainteresowany rolnik w 2005
r. trzykrotnie składał wnioski z załączonymi decyzjami KRUS o wysokości
należnej składki: w dniu 21.04.2005 r. za II kw. 2005 r., w dniu 18.07.2005 r.
za III kw. 2005 r., w dniu 18.10.2005 r. za IV kw. 2005 r.
Wydział Finansowo-Księgowy
przekazał na konto KRUS należne kwoty składek w wysokości 700,00 zł.
Nie wniesiono uwag do
kontrolowanych zagadnień z zakresu inicjowania, wdrażania i finansowania usług
i instrumentów rynku pracy.
6. Inicjowanie,
organizowanie i finansowanie projektów lokalnych i innych działań na rzecz
aktywizacji bezrobotnych ( art.9 ust.1 pkt 8 ustawy)
W
2005r. Urząd realizował następujące programy na rzecz promocji zatrudnienia,
łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej bezrobotnych:
1. "Aktywizacja zawodowa
młodzieży - Pierwsze kroki na rynku pracy" - projekt na kwotę 296.300 zł, który
zakładał skierowanie do odbycia stażu dla 70 osób oraz 5 osób w celu
przygotowania zawodowego. Projektem objęto osoby bezrobotne zarejestrowane w
Urzędzie przez okres do 24 miesięcy w wieku poniżej 25 lat oraz w wieku 27 lat
w okresie do 12 miesięcy od ukończenia szkoły wyższej.
2. "Aktywizacja zawodowa
młodzieży- Ponowna Szansa " - projekt na kwotę 157.100 zł Grupą docelową objęte zostały osoby bezrobotne
w wieku powyżej 25 lat, bezrobotne przez 24 miesiące, z wyłączeniem
bezrobotnych absolwentów wszystkich typów szkół. W ramach projektu założono:
-
skierowanie do prac interwencyjnych -32 osoby
-
skierowanie w celu odbycia przygotowania zawodowego - 6 osób (skierowano 3
osoby)
-
przyznanie środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej 1 osobie
-
przeszkolenie 8 osób w ramach umów trójstronnych ( przeszkolono 1 osobę)
3. "Drogowiec" - program aktywizacyjny na
kwotę 33.000 zł, mający na celu poprawę zdolności zatrudnieniowych długotrwale
bezrobotnych z terenu województwa podlaskiego. W ramach programu na terenie
gmin Mielnik i Milejczyce na drogach o charakterze wojewódzkim zatrudnione
zostały w ramach robót publicznych 4 osoby oraz 2 osoby na drogach powiatowych.
4. "Stażysta w policyjnej
profilaktyce" - 4 osoby bezrobotne w wieku do 27 lat, które ukończyły wyższe uczelnie o
kierunkach psychologicznych i pedagogicznych odbyły staż w Komendzie Powiatowej
Policji - wydatkowano kwotę 18.300 zł.
Dla
bezrobotnych dużą szansą na znalezienie swojego miejsca na rynku pracy coraz
częściej jest samozatrudnienie. Doceniając znaczenie rozwoju przedsiębiorczości
Urząd w 2005r. włączył się w działania służące promocji przedsiębiorczości . Do
młodzieży uczącej się w szkołach ponadgimnazjalnych powiatu siemiatyckiego
został skierowany projekt "Przedsiębiorczość
- Twój start". Celem projektu było rozwijanie postaw przedsiębiorczych i
aktywności gospodarczej wśród uczniów, popularyzacja praktycznych informacji
dot. prowadzenia własnej firmy, przełamanie bariery bezradności ludzi młodych.
W dniach 24-25 listopada 2005r. w Urzędzie przeprowadzone zostały szkolenia z
zakresu przedsiębiorczości, w których uczestniczyło ogółem 91 osób.
W
celu wsparcia osób długotrwale bezrobotnych zagrożonych wykluczeniem społecznym
Urząd w 2005r. zaangażował się we współpracę przy opracowywaniu projektu w
ramach Działania 1.5 Promocja aktywnej polityki społecznej poprzez wsparcie
grup szczególnego ryzyka pn. " Daj sobie
szansę - Tobie też się uda ". Liderem projektu jest Caritas Diecezji
Drohiczyńskiej, zaś partnerami zaangażowanymi w realizację projektu są m.in.
Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży Diecezji Drohiczyńskiej oraz Zakon Braci
Mniejszych Kapucynów Prowincja Warszawska. Projekt skierowany jest do osób
bezrobotnych zarejestrowanych nieprzerwanie powyżej 24 miesięcy zagrożonych
wykluczeniem społecznym.
W
ramach poprawy rozwoju lokalnego rynku pracy w 2005 r. kontynuowane były
spotkania związane z "Programem Partnerstwa Lokalnego Model Amerykański - we współpracy
polsko-amerykańskiej, które w powiecie siemiatyckim zapoczątkowano w lipcu 2004
r. W tym okresie odbyło się 5 spotkań warsztatowych, którego uczestnikami byli
przedsiębiorcy, przedstawiciele samorządu, instytucji i młodzieży z powiatu
siemiatyckiego. Przeciętnie w każdym spotkaniu udział brało 55 osób. Celem
spotkań było inicjowanie, wspieranie i rozwój Partnerstwa Lokalnego na rzecz
ożywienia gospodarczego i tworzenia miejsc pracy w powiecie siemiatyckim.
Wynikiem przeprowadzonych Warsztatów były 4 wypracowane projekty, których
realizacja może znaczenie przyczynić się do poprawy życia lokalnej
społeczności. Są to :
- projekt pn. Transgraniczny Korytarz Bugu - Siemiatyckie
Targi Przygraniczne, który w wyniku oceny uczestników warsztatów otrzymał
3742 punkty,
-
projekt pn. Dobra Droga który
otrzymał 3071 punktów,
-
projekt pn. Powiatowe Centrum
Aktywizacji Rozwoju, który trzymał 2598 punktów,
-
projekt pn. Dolina Bugu "Ostoja", który
otrzymał 2579 punktów.
Podsumowania
efektów Programu dokonano podczas wizyty Ambasadora Stanów Zjednoczonych
Viktora Arche i Attasche ds. Pracy Johna Lowella Armstronga w Starostwie
Powiatowym w dniu 23 czerwca 2005r.
7. Opracowywanie analiz, ocen i sprawozdań, w tym prowadzenie
monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych oraz dokonywanie ocen
dotyczących rynku pracy na potrzeby powiatowej rady zatrudnienia oraz organów
zatrudnienia ( art. 9 ust.1 pkt 9 ustawy
).
Zadania z powyższego zakresu realizowane
są przez inspektora powiatowego ds.
analizy rynku pracy i sprawozdawczości statystycznej. Sprawozdania dotyczące
stanu bezrobocia i przeciwdziałaniu bezrobociu Urząd przygotowuje głównie na
rzecz Wojewódzkiego Urzędu Pracy, tj.:
- Sprawozdanie MPiPS-01 o rynku pracy sporządzane na koniec
każdego miesiąca przesyłane do 5 dnia roboczego każdego m-ca do WUP oraz
załączniki do tych sprawozdań: zał. nr 1-
bezrobotni według czasu pozostawania bez pracy, wieku, poziomu wykształcenia i
stażu pracy- przekazywany do 8 dnia roboczego po m-cu kończącym kwartał ,
zał. nr 2- bezrobotni według rodzaju
działalności ostatniego miejsca pracy oraz oferty pracy - przekazywany do 10
dnia roboczego po m-cu kończącym półrocze,
zał. nr 3- bezrobotni oraz oferty pracy
według zawodów i specjalności - przekazywany j.w.
zał. nr 4 - poradnictwo zawodowe pomoc w
aktywnym poszukiwaniu pracy, szkolenie bezrobotnych i poszukujących pracy, staż
i przygotowanie zawodowe w miejscu pracy,
zał. nr 5- bezrobotni zamieszkali na wsi
według czasu pozostawaniu bez pracy, wieku, poziomu wykształcenia i stażu pracy
- przekazywany do 8 dnia roboczego w m-cu styczniu
zał. nr 6 -aktywne programy
rynku pracy,
zał. nr 7- bezrobotni według gmin
sporządzany do 7 dnia roboczego m-ca lutego z danymi za poprzedni rok.
- Sprawozdanie MPiPS-02 o przychodach i wydatkach Funduszu
Pracy - sporządzane do 8 dnia każdego m-ca,
- Sprawozdanie MPiPS-06 o
instytucjonalnej obsłudze rynku pracy.
- Sprawozdanie MIPS-07 o osobach niepełnosprawnych
bezrobotnych lub poszukujących pracy nie posiadających zatrudnienia.
- Sprawozdanie Z-05 Badanie popytu na pracę - sporządzane
kwartalnie na rzecz Urzędu Statystycznego.
Ponadto Urząd w
analizowanym okresie sporządzał sprawozdania: kwartalne, półroczne, roczne:
- z realizacji
"Programu przebudowy i modernizacji technicznej sił zbrojnych RP w latach
2001-2006 "
- z realizacji programu
aktywizacji zawodowej młodzieży"Stażysta w policyjnej profilaktyce"
- z realizacji
projektów zgłoszonych do Regionalnego Planu Działania na rzecz zatrudnienia:
wojewódzki program Pomocy w realizacji na rzecz zatrudnienia osób
niepełnosprawnych "SZANSA" oraz " Pierwsza praca"
- dotyczące realizacji Wojewódzkiego Programu Aktywizacji
Zawodowej "DROGOWIEC"
- z realizacji projektów
SPO RZL - Dz. 1.2 i DZ. 1.3
Kontrolujące nie
wniosły uwag do sporządzanej sprawozdawczości oraz terminowości jej
przekazywania.
8.Współpraca z gminami w zakresie upowszechniania
ofert pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i
szkoleniach, organizacji robót publicznych oraz zatrudnienia socjalnego na
podstawie odrębnych przepisów (art. 9 ust.1 pkt 12 ustawy).
W 2005 r. pracodawcy do Urzędu zgłosili 681
ofert zatrudnienia, z czego zrealizowanych zostało 665 ofert pracy. Dotyczyły
one głównie ofert w zawodach:
- pracownik biurowy,
- robotnik gospodarczy,
- robotnik produkcyjny w
przemyśle spożywczym,
- sprzedawca,
- ślusarz z uprawnieniami
spawacza,
- kierowca kat.C +E ( transport międzynarodowy)
Najwięcej ofert złożonych
zostało przez:
- Oerlemans Foods (przetwórstwo
owoców i warzyw)- 79
- Urząd Miasta Siemiatycze -
20
- Starostwo Powiatowe - 32
- Samodzielny Publiczny
Zakład Opieki Zdrowotnej - 27
- Agencja Restrukturyzacji i
Modernizacji Rolnictwa w Łomży - 20
- Powiatowa Komenda Policji w
Siemiatyczach - 8
- Sąd Rejonowy w Bielsku
Podlaskim - 9
- RONDO - Sp.J - 13
- Urząd Gminy Milejczyce - 9
- Firma DIMEX - 8
- PHU " IREX-POL" - 6
- P.H.U. "BART" - 13
- Rejonowy Związek Spółek
Wodnych - 5
- Urząd Gminy w Mielniku - 10
- Urząd Gminy Dziadkowice - 9
W celu pozyskania miejsc pracy
dla bezrobotnych oraz promocji zakresu usług świadczonych przez Urząd pośrednik
pracy nawiązywał i utrzymywał kontakt z pracodawcami w formie bezpośrednich
wizyt pracodawców oraz wzajemnych kontaktów telefonicznych. Ponadto
rozpowszechnianie ofert odbywało się poprzez publikowanie ofert pracy w prasie
i mediach lokalnych. Zgłoszone wolne miejsca zatrudnienia prezentowano na
tablicy ogłoszeń w budynku Urzędu, podczas zajęć aktywizacyjnych z doradcami
zawodowymi oraz w "Kurierze Porannym", "Gazecie Współczesnej" oraz gazecie
lokalnej "Siemiatycki Kurier".
9.
Realizacja zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między
państwami, o których mowa w art.1 ust.3 pkt 2 lit. a i b, w szczególności
realizowanie zadań z zakresu udziału w sieci EURES, w tym świadczenie usług
EURES we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy, samorządem
województwa, związkami zawodowymi i organizacjami pracodawców, ( art. 9 ust 1
pkt 16 ustawy ).
Ustalono, że zadania z zakresu EURES w 2005 r. realizowane były przez asystenta
powiatowego EURES. Celem sieci EURES jest umożliwienie dostępu do informacji
poszukującym pracy i pracodawcom oraz doradztwo ułatwiające przepływ siły
roboczej, wymiana informacji między partnerami sieci. Usługi w ramach EURES
realizowane przez Urząd obejmują w szczególności: udzielanie bezrobotnym i
poszukującym pracy pomocy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia zgodnie z
prawem swobodnego przepływu pracowników UE, udzielanie pracodawcom pomocy w
pozyskiwaniu pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych, inicjowanie
i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami,
informowanie o sytuacji na rynkach pracy, z uwzględnieniem występujących tam
zawodów deficytowych i nadwyżkowych.
Ustalono, że wszystkie oferty
pracy Urząd otrzymuje na piśmie za pośrednictwem Wojewódzkiego Urzędu Pracy w
Białymstoku. Oferty wpływały głównie z:
- Wielkiej Brytanii - 123
- Irlandii - 61
- Republiki Czeskiej - 47
- Szwecji - 10
- Włoch - 11
- Islandii - 7
- Litwy - 6
Dotyczyły one głównie pracy w branży
gastronomicznej - 21 ofert (w tym szef kuchni, asystent, barman/kelner),
budowlanej - 21 ofert, w tym pracownik budowlany, ślusarz, stolarz, spawacz, w
charakterze opiekunek, pielęgniarek - 19 ofert, jako robotnik produkcyjny w przemyśle
- 12 ofert, technik wykwalifikowany - 7 ofert, lekarz - 4 oferty. Głównym
wymaganiem było posiadanie kwalifikacji potrzebnych do wykonywania pracy na
danym stanowisku oraz znajomość języka angielskiego. Oferty pracy za granicą,
warunki życia i pracy w krajach, z których pochodziły oferty prezentowane były
przez asystenta w bezpośrednich rozmowach z zainteresowanymi bezrobotnymi oraz
w spotkaniach grupowych z doradcą zawodowym.
Kontrolującym została okazana
dokumentacja Statystyczne opracowania
finalne -Baza Monitoringu EURES- z której wynika, że asystent w każdym
kwartale wypełnia formularz Bazy i
przekazuje do WUP w Białymstoku. Informacje zawarte w formularzu dotyczą danych
dotyczących m.in: prowadzenia strony internetowej w zakresie EURES, współpracy
z instytucjami zewnętrznymi, dostępność do portalu dla klientów PUP, współpraca
z pracodawcami, pośrednictwo pracy w ramach EURES.
Ustalono, że na podstawie
ofert otrzymanych z Wojewódzkiego Urzędu Pracy sporządzane były "fiszki" ofert
z logo i umieszczane na tablicach informacyjnych przeznaczonych tylko do
publikacji ofert pracy w ramach EURES.
10.Organizowanie
i finansowanie szkoleń pracowników
powiatowego urzędu pracy urzędu pracy. (art.9 ust. 1 pkt 18 ustawy).
W 2005 r.
w Urzędzie przeprowadzono 25 szkoleń, w których uczestniczyło 43 pracowników w
zakresie mi.in. poniższych tematów:
1. Asertywność w zarządzaniu ludźmi.
2. Obsługa programów EFS w systemie PULS.
3. Zarządzanie cyklem projektu - wdrażanie i
monitoring.
4. Stosowanie procedur finansów publicznych.
5.
Zasady rachunkowości i ewidencji środków pomocowych EFS oraz współfinansowania
krajowego w wojewódzkim i powiatowych urzędach pracy.
6. K.p.a i inne procedury administracyjne. BIP -
udostępnianie informacji publicznej.
7. Szkolenie w zakresie obsługi aplikacji
rejestrującej FOP.
8. Obsługa programów pomocowych w systemie PULS.
9. Trening: asertywność, stres i wypalenie
zawodowe.
10. Komunikacja interpersonalna w pracy
indywidualnej i grupowej z klientem Urzędu.
11.Przestrzeganie
przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i
instytucjach rynku pracy w zakresie legalności zatrudnienia, obowiązków
pracodawców wobec bezrobotnych cudzoziemców podejmujących pracę.
12.
Kurs dla doradców zawodowych w zakresie stosowania kwestionariusza uzdolnień
przedsiębiorczych KUP.
13. Szkolenie doradców zawodowych z zakresu IPD.
14. Prawo zamówień publicznych. K.p.a. w
praktyce organów zatrudnienia.
15. Specjalista do spraw rozwoju zawodowego.
16. Nowa wersja programu Płatnik z modułem SDWI.
17.
Misja instytucji rynku pracy nakreślona przez nowe ustawodawstwo krajowe oraz
uregulowania UE.
18. Problematyka realizacji dostępu do
informacji publicznej.
19. Kwalifikowalność wydatków w ramach SPO RZL.
Organizatorem powyższych szkoleń był:
- Podlaski Ośrodek Doskonalenia Kadr
Administracji Publicznej w Białymstoku
- Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa
w Białymstoku
- Instytut Organizacji Przedsiębiorstw i Technik
Informacyjnych w Szczecinie
- Computerland SA Gliwice
- Zakład Doskonalenia Zawodowego w Białymstoku
OKZ Białystok
- Instytut Rozwoju Kariery w Warszawie
- Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku
- Biuro Obsługi Inicjatyw Europejskich Sp. z o.o
w Łodzi
- Ośrodek Szkoleniowo - Doradczy "EDYTOR"
- Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa
Białystok.
Nie wniesiono uwag do kontrolowanej tematyki.
Niniejszy protokół
sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach, z których 1 otrzymał
Dyrektor Powiatowego Urzędu
Pracy w Siemiatyczach.
Jednocześnie
Dyrektora Urzędu poinformowano o :
1. przysługującym prawie
zgłoszenia zarządzającemu kontrolę pisemnych wyjaśnień co do zawartych w
protokole ustaleń - w ciągu 7 dni od dnia podpisania protokołu.
2. przysługującym prawie
odmowy podpisania protokołu z kontroli z jednoczesnym obowiązkiem złożenia
pisemnych wyjaśnień co do przyczyny odmowy.
Dyrektor
Powiatowego
Urzędu Pracy
w
Siemiatyczach
Leokadia
Żornaczuk
|
Przeprowadzający
kontrolę :
Elżbieta
Czurak - kierownik oddziału
Ludmiła
Borowik - starszy inspektor wojewódzki
Irena
Szaruta - starszy inspektor wojewódzki
Małgorzata
Czerniawska - inspektor wojewódzki
Jakub
Julian Kozłowski - starszy referent
|
Główny Księgowy
Alina Dzikowska
7.09. 2006 r.